spaar veilig
Middenstand toont
geen dynamiek'
Postspaarbank
Een noord voor vandaag
Geef zelfstandigen
ook kinderbijslag
Belijdenis-1967 een
reactie op verleden
Sterker accent op de
ge wetens vrij lieid
Vaticaan geeft nieuwe
muziekvormen ruimte
Uw probleem
is het
onze..
Jezus weet drie dingen, zegt de evangelist Johannes in zijn
dertiende hoofdstuk: dat Zijn uur gekomen is, dat de Vader
Hem alles in handen heeft gegeven en dat Hij van God ge
komen is en tot God zal gaan.
Die laatste uitspraak is opmerkelijk. Waarom herinnert
Johannes ons er aan dat onze Heiland van de Vader kwam en
tot de Vader ging? Is het om misverstand te voorkomen? Is het
om duidelijk te stellen: De veroordeling door het Sanhedrin is
ten onrechte.
Misschien stelt Johannes ook wel tegenover elkaar het verschil
tussen Zijn uitgaan en ingaan. Toen Hij ging legde Hij Zijn
heerlijkheid af. Hij werd de mensen gelijk, meer nog. Hij werd
een dienstknecht van de mensen. Hij ging niet naast hen staan,
maar onder hen staan.
Maar Hij komt terug met heerlijkheid gekroond. Hij komt
terug met het bloed der verzoening. Wat geen dier kon, wat
geen mens kon. deed Hij voor ons. Hij die alles had, gaf alles
op, opdat wij alles zouden ontvangen.
Hij keerde ook terug met de overwinning. Hij stelde in zijn
opstanding het falen van het politieke gezag der Romeinen en
het kerkelijk gezag der Joden aan de kaak. Noch de Joodse
spijkers, noch de Romeinse zegels konden Hem vasthouden.
Maar wat belangrijker is, de dood die iedereen vasthoudt, kon
Hem niet baas.
En daarom keert Hij niet alleen terug tot de Vader, maar komt
Hij aan het hoofd van de Zijnen. Zijn gaan tot de Vader maakt
ons gaan mogelijk.
We lezen vandaag: Psalm 741-23.
WOENSDAG 8 MAART 1961
Boeren en middenstanders:
(Van onze soc.-econ. redactie)
DEN HAAG De zelfstandigen
in Nederland zijn op grond van de
kinderbijslagwetten uitgesloten
van kinderbijslag voor het eerste
en tweede kind. Slechts zelfstan
digen met een jaarinkomen van
minder dan 5300 krijgen ook
kinderbijslag voor het eerste en
tweede kind.
Zowel de ondernemers in de
tailhandel en ambacht van het
tnidoden- en kleinbedrijf als de
boeren en tuinders voelen dit als
een stuk sociaal onrecht.
Een van de secretarissen van de
Chr. Boeren- en Tuindersbond, drs. A.
B Vaandrager, wijdt deze week een
artikel aan deze zaak in het orgaan
van de CBTB, Ons Platteland.
Hij vraagt van de werknemersvak-
centralen en de industriële werkge
versverbonden een constructief mee
denken om tot een oplossing voor dit
probleem te komen. Zelf doet de heer
Vaandrager drie suggesties aan de
Hij oppert de mogelijkheid het be
drag van de kinderbijslag voor de
eerate twee kinderen dat de werkne
mers wel krijgen, onveranderd te laten
en dus niet te laten meegroeien met de
geldontwaarding. Op den duur wordt
dexe bijslag dan van minder betekenis
en zou geruisloos kunnen verdwijnen.
Commissie neemt
,loonKamerleden
onder de loep
DEN HAAG Minister Verdam
heeft gisteren de commissie schadeloos
stelling Tweede-Kamerleden geïnstal
leerd. De commissie moet onderzoeken
of wijziging gebracht moet worden in
de grootte, de structuur en de wijze
van aanpassing aan de trend voor net
loon- en salarisbeleld van de schade
loosstelling.
Begroting van
economische zaken
werd aanvaard
DEN HAAG De Eerste Kamer
heeft gisteren zonder hoofdelijke stem
ming de begroting van economische za
ken aangenomen. De Senaat toonde
zelfg geen behoefte om met de demissi
onaire bewindsman van gedachten te
wisselen. Geen enkele spreker had zich
Ook de begroting van cultuur, recre
atie en maatschappelijk werk werd I
snel aanvaard nadat minister Klompé I
aan mr. Van Riel (lib.) had meegedeeld
dat de positie van de zogenaamde we
tenschappelijke stadsbibliotheken op
het departement in studie is. Stadsbi
bliotheken zijn onder andere in Leeu
warden. Deventer, en Arnhem.
Voorts ging de Senaat acoord met
het wetsontwerp dat de opheffing van
de gemeente Zwollerkerspel regelt.
Met aantekening van de PSP, die1
tegen was werd de uitleveringswet aan
genomen.
IIET WEER EIltOP/%
Een andere gedachte is, zowel voor
de loontrekkenden als voor de zelfstan
digen de kinderbijslag te laten begin
nen bij het tweede kind.
Tenslotte ziet hij een mogelijkheid
in de uitbreiding van de kinderbijslag
voor zelfstandigen eerst tot het tweede
kind, al dan niet met behulp van een
overheidsbijdrage. Na verloop van tijd
zou dan ook nog de uitbreiding tot het
eerste kind overwogen kunnen wor-
Geen extra premie
Voor de kinderbijslag voor he
eerste en tweede kind van de loontrek
kenden betaalt de werkgever in Neder
land 3 pet. premie. Deze 3 pet. wordt
beschouwd als een deel van het loon,
omdat hierdoor de loonruimte voor de
werknemer met 3 pet beperkt wordt.
Drs. Vaandrager noemt het onder de
huidige omstandigheden geen reële
zaak van de zelfstandige een extra pre
mie van 3 pet. te vragen ten gunstige
van een kinderbijslag voor de eerste
twee kinderen. Bij een premiedruk
van 12,3 pet. op dit moment vindt hij
dit niet juist.
Dr. Rogers in zijn proefschrift
(Van onze kerkredactie)
DORDRECHT De nieuwe
presbyteriaanse Belijdenis-1967 is
al besproken en gekritiseerd in
een proefschrift nog eer hij door
de Amerikaanse Verenigde Pres
byteriaanse Kerk officieel is aan
genomen. Enige tijd geleden pro
moveerde aan de Amsterdamse
Vrije Universiteit ds. Jack B. Ro
gers op een studie van 464 pagi
na's gewjjd aan de „Schrift in de
Westminster Belijdenis". Hij be
ziet vooral hoe de Schotse belij
denis gefunctioneerd heeft in zijn
Amerikaanse kerk. In dat ver
hand komt dan ook de nieuwe Be
lijdenis-1967 ter sprake.
Hij komt tot de conclusie dat .,de
huidige midden-orthodoxe theologen,
die het oorspronkelijke concept voor
de Belijdenis-1967 opstelden, terecht
nadruk legden op het getuigenis van
de Heilige Geest en op Jezus Christus
de Heiland als de centrale boodscnap
van de Schrift".
Maar, stelt hij in een volgende ali
nea vast, zij „vergaten het even be
langrijke inzicht van de Reformatie
dat de Schrift het Woord van God is".
In zijn studie komt dr. Rogers tot de
conclusie dat de theologen van Prince
ton in Amerika en in het algemeen de
Amerikaanse orthodoxe presbyterianen
uit de vorige en het begin van deze
eeuw te weinig nadruk legden op het
getuigenis van de Heilige Geest. Zij
kozen de weg van het rationalisme en
de geloofswaarheden en deden zo te
kort aan de bedoeling van de Schotse
theologen die de belijdenis van West-
minster opstelden.
Dr. Rogers, die terugkeert als hoogle
raar naar Westminster College in New
Wilmington, Pennsylvania meent, dat
bij de huidige theologen in zijn kerk
een reactie zichtbaar wordt tegen de
rationale eenzijdigheid van de theolo
gie van Princeton en een herontdek
king van de leer der Schotse reforma
toren.
Hoewel de reactie tegen het tekort
aan nadruk op de Heilige Geest de
huidige theologen weer dicht in de
buurt van de Schotse Reformatoren
heeft gebracht, heeft een reactie tegen
hun nadruk op de onfeilbaarheid van
de Schrift hen bij een ander uiterste
doen belanden.
De ontwerpers van de Belijde
nis-1967, schrijft hij. volgden Karl
Barth waar hij „neen" zegt tegen een
orthodoxe theologie die de Schrift ge
bruikt als een „handig intellectueel
principe". Maar omdat zij zo zeer leef
den uit reactie tegen de theologie van
Princeton (die de bijbel zag als een
bron van eeuwige waarheden) faal
den zij Barth te volgen, waar hij wei
gert een scheiding te maken tussen de
woorden van de bijbel en hun inhoud
of boodschap. Zij doen dat wel.
Dr. Rogers is ingenomen met de wij
zigingen die later door de algemene
vergadering van zijn kerk zijn aange
bracht in de voorgestelde belijdenis.
Niet iedereen in zijn kerk denkt er
over. Veertien classes hebben tot nu
toe geweigerd de Belijdenis-1967 te
aanvaarden. Het ziet er toch naar uit
Ambtsaanvaarding
prof. Van Bruggen
KAMPEN Donderdagmiddag 16
maart om drie uur zal ds. J. van Brug
gen zijn ambt als hoogleraar in de
Nieuwtestamentische vakken aan de
Theologische Hogeschool der Gerefor
meerde Kerken (vrijgemaakt) aanvaar
den door het uitspreken van een rede.
's Avonds om half acht zal prof. J
Kamphuis na het uitspreken van een
rede het rectoraat overdragen aan
prof. C. Veenhof. Beide samenkomsten
worden gehouden in de Nieuwe Kerk.
dat hij met grote meerderheid op de
komende algemene vergadering aan
vaard zal worden, maar ook dat de
weerstanden in de plaatselijke gemeen
ten vrij sterk zijn. Presbyteriaanse za
kenmensen hebben in dagbladen adver
tenties van volle pagina's geplaa'^t,
waarin opgeroepen wordt tot verzet.
Inmiddels heeft dr. Carl Mclntire Pl*rw ril* IDTl frU
van de Internationale Raad van;-!- IBI. Lil» JUII^IvCC^
Christelijke Kerken, de I.C.C.C.. in
zijn Christian Beacon de afgevaardig
den naar de algemene vergadering op
geroepen het voorbeeld van hun
presbyteriaanse collega's in Kameroen
te volgen. Hij raadt hen aan, als ae
nieuwe belijdenis wordt aangenomen,
uit de zaal weg te lopen en in een
Mr. Th. C. van Boven in proefschrift i
(53) overleden
(Van onze onderwijsredactie)
(Van onze onderwijsredactie)
LEIDEN De volkenrechtelijke
bescherming van de godsdienst
vrijheid heeft haar wortels in een
eeuwenlange reeks verdragen, die
ter speciale bescherming van de
verschillende christelijke confes
sies werden gesloten tussen de
leden van de vroegere „christelijke
statengemeenschap".
nabijgelegen zaal een nieuwe
blee te constitueren om de kerk voort
te zetten. Hij meent dat dan voldoende
leden zullen volgen. Er zijn nog geen
reacties bekend op dit voorstel van vo
rige week zaterdag.
Scripture in the Westminster Con
fession. door Jack Bartlett Rogers.
Uitgave J. H. Kok. Kampen. Prijs
ƒ24,50. 464 pagina's.
UTRECHT Op 53-jarige leeftijd
is overleden prof. dr. J. H. Jongkees.
gewoon hoogleraar in de archeologie
aan de rijksuniversiteit te Utrecht.
Prof. Jongkees is in 1913 in Bussum
geboren. Van 1941 tot 1945 was hij
assistent archeologie en vanaf 13 de
cember 1945 privaat docent in de antie
ke numismatiek. In 1956 is prof. Jong
kees benoemd tot gewoon hoogleraar
in de archeologie.
Dr. Dreesmann:
derlandse rechterlijke uitspraken, die
op het verdragsartikel over de
godsdienstvrijheid betrekking hebben.
Mr. Van Boven constateert dat bij
de uitleg en toepassing van dit artikel
onvoldoende aandacht pleegt te wor
den besteed aan wordingsgeschiedenié
en betekenis van de verwante teksten
der Verenigde Naties.
De dissertatie stelt tenslotte de oecu»
menische dialoog der christelijke ker
ken en het streven naar vreedzame
coëxistentie tussen de volkeren in het
perspectief van de universaliteit der
de conclusies in het godsdienstvrijheid
Theodoor Cornells van Boven werd
olkenrechtelijke be- in 1934 in voorburg geboren. Hij stu
deerde rechten in Leiden en in Dallas,
Texas. Hij is hoofd van het bureau
sociale zaken en congressen van de Di
rectie internationale organisaties vad
het ministerie van buitenlandse zaken.
UTRECHT
Dr.
Dreesmann heeft gisteren op de
Utrechtse Voorjaarsbeurs felle kritiek
geleverd op middenstanders en midden
standsorganisaties. Het ontbreekt deze
groepen aan creatieve elementen, dyna
miek en beweeglijkheid en bewust zoe
ken naar risico's omdat, daarin vaak
grote kansen liggen, aldus de directeur
van Vroom en Dreesmann NV te Den
Haag.
De stelling dat de middenstand de
ruggegraat van de maatschappij zou
zijn, vindt dr. Dreesmann niet steek
houdend.
Het wordt hoog tijd, aldus de heer
Dreesmann, dat in Nederland de ont
mythologisering van de middenstand
ook in dit opzicht ter hand wordt
genomen. Naar zijn oordeel vormen
de huidige struktuur en de instelling
van de meerderheid der midden
standsorganisaties echter een ernsti
ge belemmering voor het proces van
„openlegging".
HEETHOOEDE1S
Iedere organisatie heeft een neiging
tot zelfbehoud, tot conserveren van het
gegroeide, eigen apparaat en
Dreesmann meent, dat dit ook geldt
voor deze organisaties. „Elk van
wil telkens weer de eigen onmisbaar
heid bewijzen door het formuleren van
vaak weinig realistische wensen en
soms zelfs van heethoofdige eisen,
nauwelijks
brede achterban le-
Volgens dr. Dreesmann zijn vele mid
denstandsorganisaties politiek geënga
geerd. Ze geven gespierde en soms te
gengestelde adviezen aan politieke
geestverwanten in de Kamer, aan de
minister en de staatssecretaris van eco
nomische zaken en thans heeft de in
formateur zelfs enige instructies van
de middenstand gekregen, die zoals
gewoonlijk de onderlinge rivaliteit
tussen organisaties van deze groep
weer eens duidelijk hebben onder
streept.
Hij gelooft dat het meeformuleren
van de nationale politiek misschien
een overcompensatie is voor de te ver
waarlozen feitelijke invloed die deze
organisaties op de economische gang
van zaken van hun leden hebben.
GEEN STATUS
Dr. Dreesmann signaleerde voorts
een vlucht van begaafden en initiatief
nemers uit de kring van de mid
denstand hetzij naar het grootbedrijf,
hetzij naar functies bijvoorbeeld bij
de overheid.
De kinderen uit middenstandsgezin
nen willen hun verdere leven niet in
te lange arbeidsdagen slijten op de
grens van een aanvaardbaar wel
vaartspeil en in een dienstbaar beroep
dat nauwelijks sociale status heeft.
Tenslotte meent dr. Dreesmann dat
de te kleine middenstandsbedrijven
moeten verdwijnen omdat zij een
voortdurende belemmering en bedrei
ging vormen voor het groeitempo van
de nationale welvaart.
Dat is een va
proefschrift De
scherming van de godsdienstvrijheid,
waarop vandaag aan de Leidse uni
versiteit mr. Ui. C. van Boven is
gepromoveerd tot doctor in de rechts
geleerdheid. Promotor was prof. jhr.
mr. H. F. van Panhuys.
In de dissertatie beschrijft mr. Van
Boven hoe mèt de secularisatie der
internationale verhoudingen en de
groei der volkengemeenschap van een
exclusieve groep „christelijke" landen
naar een „geciviliseerde" wereldwijde
statengemeenschap de kring van
personen waaraan de internationale
overeenkomsten bescherming beogen
te bieden, wordt uitgebreid tot
niet-christenen.
Terwijl aanvankelijk de volkenrech
telijke regels primair gericht waren op
bescherming van de religie als insti
tuut valt later het accent op de
godsdienst- en gewetensvrijheid als
recht van de mens.
De schrijver komt langs het minder
heden- en het mandatenstelsel van de
Volkenbond bij de Verenigde Naties
terecht, die in de Universele Verkla
ring (1948) en in het Verdrag inzake
de burgerlijke en politieke rechten
van de mens (1966) mondiale normen
hebben opgesteld ter erkenning en
bescherming der mensenrechten.
Deze mondiale normen worden, voor
zover zij betrekking hebben op de vrij
heid van godsdienst of overtuiging,
nauwkeurig geanalyseerd.
Bij de meest recente werkzaamhe
den der Verenigde Naties ter nadere
uitwerking van internationale regels
op het gebied van de godsdienstvrij
heid kwamen in de Commissie voor de
rechten van de mens en in een daaron
der resorterende sub-commissie tal
van belangrijke kwesties aan de orde:
de godsdienstige en atheïstische le
vensovertuiging. de verhouding kerk
en staat, de collectieve aspecten van
de godsdienstvrijheid enz.
Mr. Van Boven, die de besprekingen
in de Commissie voor een groot deel
heeft bijgewoond, toont aan hoe de
laatste jaren de redactiewerkzaamhe
den aangaande de godsdienstvrijheid
in de Commissie positief zijn
beïnvloed als gevolg van deze betere
verstandhouding tussen verschillende
godsdienstige en wereldbeschouwelijke
groeperingen.
KRITIEK
Het Europese Verdrag voor de rech
ten van de Mens oefent rechtstreeks
invloed uit op de rechtsorde van een
aantal Europese landen, waaronder Ne
derland en België. Het proefschrift
plaatst kritische kanttekeningen bij Ne-
STELLINGEN
lingt
den:
Zolang een algemene dienstplicht
wordt gehandhaafd, bestaan onvoldoen
de redenen om uit hoofde van bekle
ding van een geestelijk ambt of oplei
ding daartoe vrijstelling van dienst all
gewoon dienstplichtige te verlenen.
Het is vanuit staatsrechtelijk
standpunt ongewenst dat parlementsle
den deel uitmaken van regeringsdelega
ties.
Het proefschrift is uitgegeven bij Van
Gorkum en Comp. te Assen.
Beat- of jazzmis niet verboden
Als ze maar geen
aanstoot geven
ROME Het Vaticaan heeft
gisteren een nieuwe instructie be
treffende de kerkmuziek gepubli
ceerd. Het Gregoriaans blijft als
de „eigen zang van de Romeinse
liturgie" gehandhaafd. Voor nieu
we vormen van kerkmuziek
wordt ruimte gegeven. Maar in
strumenten, „die volgens de alge-
me opvatting en het gewone ge
bruik slechts geschikt zijn voor de
profane muziek", blijven uit de li
turgie geweerd.
Inn.xbrflck
Madrid
Spaar bij de Postspaarbank-
deveiligemaniervansparen.
Uw spaarbankboekje staat op naam: zonder uw handteke
ning kan niemand aan uw geld komen. Uw spaargeld is
veilig, zelfs bij diefstal of verlies van het boekje. Meer dan
2200 vestigingen in Nederland staan voor u klaar: het post
kantoor is altijd in de buurt. Bij de Postspaarbank kunt u de
voor u meest geschikte spaarvorm kiezen met een rente
variërend van 3,48% tot 5%. En heeft u een girorekening?
Dan kunt tt^u zelfs thuis sparen. Kies de veilige ma
nier van Jk. sparen!
Het zingen tijdens de dienst moet
zoveel mogelijk aangemoedigd worden
Hoewel het belang van geoefende
kerkkoren wordt genoemd, moeten
de gelovigen eveneens zingen, zelfs
indien gebruik wordt gemaakt van
een koor. Nog niet zo lang ge
leden zongen de koren alleen.
Daarom kunnen de plaatselijke bis
schoppen toestemming geven, de oude
Latijnse hymnen in de landstaal te zin
gen. Maar wel moeten deskundiger
erop toezien, dat de vertaling in har
monie is met de Latijnse tekst. De
musici moeten daarbij rekening hou
den met de wetten van de gewijde
muziek.
In de nieuwe „muziekinstructies" voor
de kerkdienst van het Vaticaan wordt
het gebruik van inheemse instrumen
ten in de missielanden aanbevolen.
heid opent, om ze in de eredienst te
ARP -secretaris
daagt liberaal
Geertsema uit
DEN HAAG In een radio
toespraak heeft de secretaris van de
AR-partij, de heer De Kwaadstenict,
van het liberale Tweede-Kamerlid mr.
Geertsema geëist dat deze zijn woor
den over de weigering van prof.
Zijlstra weer premier te worden, waar
maakt of intrekt.
De partijsecretaris doelde op de uit
lating van de heer Geertsema, „dat 'net
hem in het geheel niet zou verbazen
als die geruchten waarheid zouden be
vatten, die willen dat de interne situa
tie in de AR-partij de voornaamst®
reden is van prof. Zijlstra's tegenzin
om het minister-presidentschap voort
te zetten".
De heer De Kwaadsteniet verzocht
het Kamerlid contact op te nemen met
prof. Zijlstra en hem te vragen of die
geruchten juist zijn. „De heer Geertse
ma behoeft niet eens te vragen of dit
de voornaamste reden is geweest; hij
mag vragen of dit ook maar ergens in
de overwegingen van prof. Zijlstra een
rol heeft gespeeld."
Beroenin pswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oud-Beijerland (vac. W. H
v. Kooten): J. Zwijnenburg te Oudewater:
door de gen. synode tot zendingspred.
van de Geref. Zendings Bond (GZB) voor
arbeid m Kenia: kand. W. J. Bouw te
Oegstgeest.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Dokkum (5epred.pl.):
G. de Jong te Coevorden, die bedankte
voor Assen (vac. K. A. Firet).
Bedankt voor Bennekom (a.s. vac.
Nijverda?neVeld): H' Borgers te
ÉVANG. LUTH. KERK
,„Aans?nomen naar Amstelveen: prop.
W. Bleu te Amsterdam.
CHRIST. GEREF. KERKEN
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te IJsselmonde: H. Ryksen
te Gouda.
Bedankt
Zeist.
Boskoop: A. Hofman te
Onder verwijzing naar wat in de
concilie-constitutie over de liturgie is
gezegd over het orgel als traditioneel
muziekinstrument in de westerse kerk,
zegt de instructie, dat men bij het kie-
van de te gebruiken instrumenten
rekening moet houden met de gewoon
ten van het betrokken volk.
Het geluid van de instrumenten mag
nooit de menselijke stemmen over
heersen of de tekst moeilijk verstaan
baar maken, behalve dan het orgel.
Vooral in de missielanden moet de]
kerkmuziek worden aangepast aan j
de plaatselijke muziektraditie. Het
Tegelijk wordt echter gezegd, dat gebruik van inheemse instrumenten
men moet vermijden, dat onder het wordt aanbevolen,
mom van experiment in de kerk din- De instructie benadrukt, dat het Gre-1
gen worden gedaan, die aanstoot ge- oriaans de basis moet blijven voor de
en ten aanzien van de heiligheid der gewijde muziekcultuur. In de 6emina- j
Nieuwe muzikale vormen moeten
worden „in ere gehouden, aangemoe
digd en gebruikt naar de gelegenheid
vordert". De instructie geeft machti
ging voor een ruime proefperiode, om
moderne muzikale vormen.en composi
ties geschikt te maken voor gebruik
door de kerk.
plaats, de waardigheid van de litur
gische praktijk en de devotie der gelo
vigen.
Beat- en jazzmuziek worden niet
|met name genoemd, maar men neemt
I aan. dat deze instructie de mogelijk-
De instructie is opgesteld door de
congregatie der riten en de postconcili
aire liturgische commissie gezamenlijk.
Zij wordt met Pinksteren van kracht.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
hi behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels worden ingeslo-
Vraag: Ik ben in vaste dienst bij
een slager. Het loon wordt mij al
tijd zaterdags uitbetaald, wat voor
mij en mijn vrouw vervelend is,
want wij hebben het liever eerder
in de week. Is het waar dat de
werkgever verplicht is, het loon eer
der te betalen?
Antwoord: Artikel 11 van de col
lectieve arbeidsovereenkomst voor
het slagersbedrijf bepaalt, dat de
uitbetaling van het loon moet
geschieden op donderdag.
Vraag: Als je alleen vrouw
tjesslakken in een aquarium houdt,
is het dan waar dat de slakken een
geslachtsverandering ondergaan? Is
dat ook zo bij kikkers?
Antwoord: Slakken zijn hermt
0hroditen. Elke slak heeft zowel
•rouwelijke als mannelijke organen,
'.odat ieder exemplaar in staat is 'te
paren en eieren te leggen. Vandaar
de verkeerde mening, dat een vrou
welijk exemplaar in een mannelijk
kan véranderen. Bij kikkers is dat
niet zo.