NEE, GEEN MENING" „Mensen weten zo weinig" T Onthullende aanval op rapport-Warren in tv-documentaire Parkeren kost personeel op Schiphol geld MAANDAG 6 MAAKT 1067 Duur programma van VPRO vanavond op de beeldbuis via Ned. 1 Naar een idee van Cijs Stappershoef: regie Bob Ris »T v-gesprek over J GEHEIM VAN Arm en ri k li e radio- en tv-redaetie) HILVERSUM 1De politieke discus- j over Kees van Langeraad's docu-1. in de serie „Arm en rijk", over ontwikkelingshulp, vanavond uit op Ned. 2 tussen ^30 en 9.15 uur. dit iesPrek nemen deel als ir. A. Franken, directeur an de Kon. Ned. Heidemaatschappij, jer]f°f- dr. F. van Dam, hoogleraar in bekroningen en adviseur aan het ministe- rsclr van buitenlandse zaken en prof. dr. Jl. Linneman hoogleraar aan het Insti- ,en pte of Social Studies. [Van politieke zijde zijn aanwezig de .eren mr. C. A. Bos (CHU), drs. B. „goudswaard (ARP), mr. H. A. F. M.O. jan Mierlo (D 66). mr. G. A. Mom- versteeg (KVP). G. Ruygers (PvdA), M. Kronenburg (BP) (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM ..Het doet er niet toe, welke omroep dit program ma brengt. Er zit immers geen bepaalde kleur in. Integendeel, het gaat alle kanten uit, alle on derwerpen kunnen er in, juist omdat voor en tegen grondig aan bod komen. Het gaat om din gen die midden in de belangstel ling staan en waarover de ge dachten uiteenlopen. Ik vind het een meesterlijk televisie-idee". i!; TJ'«de Koster <VVD>- De journalist j 20 praat regisseur Bob Ris over f. L. Brugsma is gespreksleider. yPRO-programma „Ja. nee, geen mening", dat U vanavond weer op de beeldbuis kunt zien via Ned. 1. n Treurniet wint hammondorgel UTRECHT F=? De twintigjarige J. G. 'reurniet uit Den Haag heeft zaterdag en hammondorgel van 5000 gekre- en als winnaar van liet nationaal p.® ammondorgel-concours voor ama- Van de jury, bestaande uit Pierre 'alla, Piet van Egmond, Bernard Druk- er en Louis van Dijk, ontving Treur- iet het hoogste aantal punten voor ijn vertolking van klassieke werken. Annemieke Kolen (18) uit Breda, die het meer in het populaire genre zocht, inverdiende met haar tweede plaats een i Aan het concours namen 271 ama- onieurorganisten deel. Wat is het geheim van deze op zichzelf nogal rustige uitzending, die het evengoed voor de radio zou doen. omdat er weinig kijkspel Regissei dat het eventjes moest wennen bleek tl,.maker Begonnen als free lance views gehouden voor het programma „Politiek bekeken" en dan hoor je pas. hoeveel dingen er door elkaar worden gehaald. Er zou op school beslist veel meer maatschappijleer moeten worden onderwezen!" Maar ik ben blij, dat we nu een pro gramma hebben, waarin interesse wordt opgewekt. Ik voel het beslist als een opgave, daaraan mee te wer ken. De mensen belangstelling bij te £)r Lucas uan der Land heeft zich. vooral in de serie brengen, ze aan t «elf denken te zet- ja> nee gee„ mening" ran de VPRO bekendheid tier- ten, dat is fijn". worven als een hoogst bekwame discussieleider. Ook n Ie,te «.at de belang,telling van Rob buit"1 d' word' "Bmtooordig zeer veel nis het meest uit naar politiek; „Bij f'«nctd als leider van forums. Mmiaam maar stip de VPRO blijven dat altijd sulver h'J :'ch de tydlmdehng en niemand klaagt informatieve programma's en tk sou daarover. Zvn strikte rechtvaardigheid mordt alom 9c- op den duur wel eens iets met een waardetrd en zijn rustig beleid neemt dikwijls bij ge- uitgesproken eigen mening willen preksdeelnemers lastige nervositeit weg. doen. Ik vind dat je geen goede voor- u *et hêm ™er °P de f°to zoals 11 hem ook vanavond lichting kunt geven als je zelf niet weer kunt aantreffen: voor de microfoon in Bellevue bewogen bent over een onderwerp. •Maar ja, dal betekent dat je een bepaalde richting bent toegedaan en 1 dan is het wel moeilijk, je program ma vrij te houden van beïnvloe ding". VANAVOND TE ZIEN net best aan te slaan bij de kijkers. Men gaat er onwillekeurig in meele ven, er wordt in de huiskamer mee gepraat als het pro en contra door deskundigen wordt verdedigd. Gijs Stappershoef, destijds nog dienst bij de VARA nu bij de NTS is de vader van de idee. Hij lanceerde het bij de VARA, die geen oren naar had. Men vond het te weinig visueel boeiend en dal ook zo. Maar nu de VPRO het uitvoering heeft gebracht, blijkt juist het kijken het geheim var welslagen te zijn. De blik op de spre- ■rsj (Van onze radio- en tv-redactie) ep Niet meer schokkend, omda!t we er al zoveel van hebben gehoord, wèl onthullend is de film ,,0p zoek naar de waarheid", die Mark Lane, verdediger" van de overleden Lee Oswald, samen met producer Antonio heeft gemaakt. In feite is het een gefilmde documentaire, waarbij men geen tijd heeft laten verloren gaan aan artistieke en tourage, maar direct in vele vraaggesprekken tot de zaak komt. het einde werd het probleem gesteld, hoe de niet-gehandicapte moet optre den tegen de dove en de blinde. Voor de meest goedwillende blijft dit altijd een zware opgave, juist door de gevoe ligheden van de gehandicapte op dit punt. Toch hopen wij, dat er door deze gesprekken nog eens beter over wordt nagedacht. „Close-up" was verpakt tussen aller lei amusement van de NCRV: een fris „Hollands" programma, de aflevering van een nieuwe luchtige misdaadserie, die wij deze avond niet voor U konden zien vanwege de VPRO-documentaire, maar waarop wij later onze visie zul len geven. Farce mapeure Met de satirieke actualiteiten „Farce Majeure" gaat het niet zo best. Wij prijzen gaarne de pogingen die j j worden ondernomen om grappen te j lanceren, maar de virtuoze spot ont-1 Een reeks verklaringen van ooggetui gen, die stuk voor stuk de zekerheden van het rapport-Warren ondergraven. Aanklachten ook tegen onvoldoende on derzoek: waarom werden deze niet of nauwelijks verhoord? Hun j waarnemingen houden slj pertinent breekt' te enenmale. Zo'n idemje van vol. at ar aan opvallend verschil tua- h rtjd w|„e viermansfieU en da satuiianlaaan. «aar het t aan- d Amsterdam is lans met slecht, tal Behoorde schoten betreft: drie. v.er maar er word, jn (e]te mets ge_ 0 nlj ,t „uj daan. Ook de pointes zijn niet geestig, De volledige wniijdtghe.d van deze h k maa, ech, raak teSSiïïïSJÏd.. e wat meer durf. wat meer teamwork in «oTHnAhf-a wnr.it hl) oh. Hot -c JL het tekstschrijven zou de uitzending i eenzijdigheid wordt beticht. Het is een l belangrijk stuk informatie, dat niette-1 j min door de Amerikaanse regering vooralsnog wordt genegeerd Wij als MlllKllUll journalist (filmkritiek)in 1964 lid van de NTS-journaalrcdactie, sinds een maand of tien regisseur politieke programma's VPRO-tv. kers(sters) houdt de aandacht meer - gespannen en geeft de kijker het ge voel, bij het gesprek betrokken te zijn. Zo lang er maar onderwerpen worden gekozen van werkelijk be langrijke aard, waar iedereen wel iets van weet, zal het heel best gaan. Voor de VPRO zat er een groot stuk risico ih, want er moest een kost baar apparaat voor worden ge construeerd: niet alleen een score bord. maar ook honderd electro- nische verbindingen naar de zit plaatsen van het publiek. De VPRO heeft nog eens zo'n duur experiment gewaagd: Dar knikkerapparaat voor de „telekinese', dat slechts in één uitzending kon dienen, niet aan de verwachtingen beantwoordde en door het publiek werd weggelachen. Ditmaal echter lonen de kosten wel. Het zijn telkens weer spannende mo menten, als de honderd genodigden antwoord moeten geven. Deze ant woorden worden het meest interes sant, wanneer bij de laatste stem ming ook het aantal verschuivingen in de meningen wordt aangegeven. Dat komt het dikwijls tot hoogst ver rassende resultaten. Steeds meer „Het opmerkelijke is. dat het publiek steeds meer van mening gaat veran deren". vertelt Bob Ris, „in de eerste uilzending waren er minder verschillen dan we hadden gedacht. Maar de mensen gaan steeds meer nadenken en beter luisteren naar wat de sprekers aan argumenten aanvoe ren. Dan ontstaat er ook meer durf. van mening te veranderen". „Het is anders verbijsterend om te merken hoe weinig de mensen we ten. Ik heb nogal wat straatinter- Volwassen ,Ik wil de kijker beschouwen als een volwassen mens, tegen wie je rond uit kunt praten. Dan is je verant woordelijkheid als televisiemaker verschrikkelijk groot. Als ik soma in liet oosten van het land kom en ik zie daar al die televisiemasten die opvallen omdat ze zo erg hoog zijn, slaat de schrik me wel eens om 't hart: al die mensen hebben het ge zien en gehoord, denk ik dan. alle I dingen die ik fout heb gedaan en die niet goed op het scherm zijn geko men. En zoveel mensen beschouwen de televisie als een autoriteit: ze ge- H„v,rium NRU loven direct in wat ze zien en horen. Daarom vind ik beïnvloedende actua liteitenprogramma's gevaarlijk". i Ned. 1 VPRO 7.00 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk. 7.30 uur Patrouillewagen '54, politieserie. 8.20 uur Wereld op wielen, autorubriek. 8.50 uur „Ja, nee, geen mening", opinieonderzoek. 9.40 uur filmrubriek. Ned. 2 NCRV 8.05 uur aflevering van de komedie „Lieberman". 8.30 uur discussie over het documentaire programma Ontwikkelingshulp. 9.15 uur gospelzangeres Marion Williams treedt op. 9.45 uur actualiteiten. VANAVOND TE HOREN 8.05 uur concert door het Radio Filharmonisch orkest met declamatie door Johan Schmitz. 9.30 uur klankbeeld over sport, eerste van vier. Terug bij „Ja. nee. geen meningzegt i1000 uur amusementsmuziek uit Canada. Bob Ris nog: 110.55 uur 10e les over China. ..We maken dit programma met el-1 U.15 uur lichte muziek, kaar: samen met Henk Teeuw heb| ik de produktie, alleen doe ik deHilversum II NCRV regie. Bouke Poelstra is er ook bij j 7-30 uur NCRV-Vocaal Ensemble zingt, betrokken en dr Lucas van der Land 8.20 uur Verhaal van Tsjechov „Een onaangenaam presenteert het. 't Lijkt wel eenvou- voorval" in radiostyl. dig op de buis. maar er komt heel 9.30 uur informatief programma Muziek en Dienst. wat voor kijken. Als ik alleen al 11.00 i denk aan het vinden van honderd man (en vrouw) publiek... maar daar| zorgt een speciaal bureau voor. Dat j selecteert zo, dat er een doorsnee van „de Nederlander" ontstaat. Het vinden van onderwerpen valt wei mee, er zijn er zoveel. Maar het zoe ken naar de juiste voor gen-verdedigers is een hele opgave. Vergeet niet, dat ze moeten spreken in een directe tv-uitzending! Daar voor komt kennis en durf kijken. .Het is en blijft altijd een spannend uurtje voor ons. Eerst zomaar de opi nie van het zaalpubliek meten. Dan: in hoeverre zullen de sprekers in staat zijn, meningen omver te gooi en? En tenslotte: laten de zich overtuigen en durven voor uit te komen?" fragmenten uit Bach's Johannes Passion, met Nederlandse solisten, de sopraan en alt aria's worden echter gezongen door Wiener Süngerknaben. Begeleiding op 18e-eeuwse instrumenten. Weense dirigent: Hans Gilles- Gouverneur-generaal van Canada overleden OTTAWA De gouverneur-generaal van Canada. George Vanier, is gisteren op 78-jarige leeftijd in Ottawa overleden aan een hartaanval. 44 Het familieportret heeft de tevredenheid en de bewonde ring geoogst van deopdrachtgever en zijn gezin. Het heeft Carel echter niet het succes gebracht waarop hij had ge hoopt. Hij had verwacht, dat het de deur zou openen voor meer dergelijke opdrachten. Doch dat gebeurt niet. Wel krijgt hij nog in de woning van een koopman aun de Koorn- markt een schoorsteenstuk te maken. Maar dat is ook alles. Nog altijd is hij de vreemdeling in Delft. Het contact met de schilders die er wonen wordt niet gemakkelijk gelegd. Hij kent ze en hij spreekt ze ook wel. Met één van hen, de jonge schilder van landschappen met vee, Paulus Potter, die ook nog maar kort in de stad woont en nu al met het plan rondloopt zich in Amsterdam te vestigen, heeft hij al enkele malen een pint bier gedronken in de „Voorste Doelen" op de Verwersdijk of in „De Toelast" op de Oude Langendijk. Maar met de anderen is de omgang zodanig, dat hij er weinig plezier aan beleeft. Als Potter hem heeft voorgedra gen als lid van het St. Lucasgilde, verneemt hij na een paar weken, dat hij niet kan worden toegelaten .Er moeten be langrijke leden van het gilde zijn geweest die zich tegen zijn opneming hebben verzet. Wie het waren, komt hij niet te weten. Paulus Potter beweert zelf ook de namen niet te kennen. Omtrent de redenen moet hij eveneens In hef duister blijven tasten. Hij ls teleurgesteld en kwaad. Het zal lang duren alvorens hij opnieuw zal vragen hem als glldelid voor te dragen. Hij kan buiten het gilde en zal tonen ook de 8ndere schilders niet nodig te hebben. Door de koopman voor wie hij het schoorsteenstuk schilderde, krijgt hij een nieuwe opdracht. Het is wel weer geen groot werk. maar hij kan tenminste bezig blijven. En dat is al veel waard. Het is gemakkelijk om te zeggen, dat hij het gilde niet nodig heeft. Maar toch steekt het hem, wanneer hij bemerkt hoe de vroedschap opdrachten geeft aan de schilders van de stad en hij niet schijnt mee te tellen. Het geeft hem. vooral tijdens de donkere winterdagen als er slechts enkele uren per dag kan worden gewerkt, zijn buien van neerslachtig heid. Hij zoekt dan zijn troost bij Machteld, die deze maar al te graag geeft Aanvankelijk heeft hij zich zonder enige "terughoudend heid betoond in de omgang met zijn huishoudster. Het lijkt zo eenvoudig: hij verlangt naar een vrouw en zij naar een man. Voor praatjes behoeven ze niet bevreesd te zijn. De vrouw blijft, evenals in het begin, 's ochtends komen en in de namiddag gaat ze naar haar eigen huis terug. Voor de buren is zij de degelijke weduwvrouw, die bij de schilder het huishouden doet om haar drie kinderen groot te kunnen brengen. Het gaat goed en hij maakt zich in het geheel geen zor gen. Totdat zij haar eisen gaat stellen. Ze komt er weliswaar niet rechtstreeks mee voor de dag, maar in bedekte termen geeft ze hem te verstaan, dat het zo niet blijven kan. Als hij doet alsof hij haar toespelingen niet begrijpt, komt het op een dag tot een uitbarsting. Ze zegt: „Je moet niet denken, dat dit zo maar door kan gaan." „Wat bedoel je?" vraagt hij onzeker. Want hij heeft wel degelijk begrepen wat zij bedoelde. „Dat ik geen hoer ben. maar een nette weduwvrouw." Ze staat recht voor hem en aan de blik in haar ogen ziet hij. dat het haar menens is. Ze zal nu opkomen voor de rechten die ze zich verworven meent te hebben. „Ik heb drie kinderen en ik wil, dat die weer een vader krijgen", zegt ze. En ze voegt eraan toe, dat zezelf ook er niemendal voor voelt om alleen te blijven. Het is gezegd. Dit is niet mis te verstaan. Er wordt van hem een antwoord verwacht, dat er niet omheen draait. Hij zegt dan ook: „Luister eens, lieve, ik ben blij, dat ik voor mezelf kan zofrgen. Ik kan me een gezin met een vrouw en drie kinderen heus niet veroorloven. Misschien later.Hij heeft geprobeerd zijn stem schertsend te doen klinken. Maar dat is hem niet goed afgegaan. Ze zegt: „Je had dit eerder moeten bedenken." Hij denkt: ze heeft gelijk, natuurlijk heeft ze gelijk. Maar hij zwijgt. En als hij blijft zwijgen, werpt ze ineens de vraag naar hem toe: „En als ik nu een kind van je moet krijgen?". Hij schrikt. Heel even maar. En geërgerd zegt hij1: „Je bent gek." Hij loopt het atelier uit en slaat de deur met een klap achter zich dicht. (Wordt vervolgd) Iflti Crf>mt>r lernnt^ („Jan Cremer krant" zijn vrijdagmid-„Alles onthullend, niets verzwijgend". 55«7M vriivt.i ni uiIV jdag door de Amsterdamse zedenpolitie staat onder de naam van de krant, die in hitairui i» ;n besla« genomen. eeen uitgave heet te zijn van Jan Cre- d lil OC SKIQ Q€1lOm€1l met- (hoofdredacteur) en Hans Sleute- De officier van justitie mr. H. E. van laatste heeft echter tenen AMSTERDAM Ruim 24.000 exem- Renesse. is van oordeel dat de inhoud J33. J*®"enrotesteefd) Ook vanavond zullen wij als^lujkers piaren van het eerste nummer van de aanstotelijk voor de eerbaarheid is. meebeleven. De onderwer- j pen worden altijd strikt geheim ge houden tot in de uitzending; welke kant het vanavond op gaat, moeten we dus afwachten. Filmkomiek Auer in Rome overleden (Van onze kunstredactie) ROME Mischa Auer. de beroemde n Rusland geboren filmkomiek, is zon dag op 62-jarige leeftijd in zijn Ro- BKtCK Kew PB -ravA/Bi t//r BN IffBT 7/ne- TCP Text/G A&XBS/... twijfelachtig moet Close-up De NCRV heeft belangrijk werd ge daan met de aflevering van „Close- up", gewijd aan lichamelijk gehandi capten. De keurig gemonteerde, door elkaar lopende verklaringen van de he ren Rodenburg en Van Rossum zullen velen in het hart hebben geraakt. Aan Terwijl de AVRO zondagavond op 1 een Amerikaanse klucht liet zien, besloot rie NTS de belangrijke documentaire over Multatuli, waarin ook weer fragmenten van diens to neelstukken werden opgevoerd. Als wij iets ten nadele van dit uitstekende stuk werk moeten zeggen, zou dat zijn dat de befaamde schrijver minder agressief uit dit levensoverzicht is te voorschijn gekomen, dan men hem (voornamelijk) kent uit zijn „Max Ha- velaar". Maar mogelijk was dat juist de bedoeling. hol, dat gebruik wordt ge-' nomen, kan niet meer gratis gepar- zÜn eerste fi,1™ was ..Something al- keerd worden, ook door het personeel ^vays baPPens H t r hij met zijn optreden in o. a. „Helza- Er zijn negen parkeerterreinen met^P^"- -You can<t take il with y°u" een capaciteit van 5300 auto' goedkoopste tarief, een kwartje per uur, is van kracht op het veraf gelegen parkeerterrein voor bezoekers. Het duurst wordt de stalling in de kelder onder het stationsgebouw: 1,25 per uur. Elders zijn voor luchtvaartmensen plaatsen te huur voor 120 a f 300 i per jaar. „Confidential „The Bengal Lancers" Met zijn vrouw Elise woonde Auer al meer dan een jaar in Rome. waar hij werkte aan Italiaanse films. SNEL /KT Hf ATM SOMP EKGK1/P7 eBNE f/B.O. WfWR OfA k*Éf a/t/CK. T/KB-7PP WEEK VEE- _f 1 r LIEVE- HELP. VEB .18(1 PICASSO'S zaterdagmiddag in het Stedelijk Museum de Picasso-tentoonstel- ling. Prof. Jean Leymarie, samen steller van de grote expositie te Parijs, hield een inleiding over het leven en werk van Picasso, met wie hij nauwe relaties onderhoudt, Amsterdam toont van de kun stenaar 130 schilderijen en vijftig tekeningen en gouaches. SUKKELTJE EN BRUUNKE „Ziezo, we knijpen dt tube lijm leeg in het sop wie weet. wat er dan ge beurt". zegt Stikkeltje hoopvol. „Geef me nu die pijp eens aan, Hennie?" „Wat 'n mooie", jubelt kleine Hennie. Gooi hem nu eens op!" Langzaam valt de zeepbel op de grond. „Hij is nog heel!" verbaast zich Bruunke. pa*, net als bij een bal!" Daar komt Ptggie Plfflmstaart op haar step. „Opzij", roept ze plagend FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11