Britten verzetten zich
tegen Romeins ingrijpen
WALTER KtJNNETH
Dominicanen zetten redacteur af
Gesprek over beleid
politieke commissie
Reformatiejaar voor
rooms-katholieken
een geloof'sjaar
Ds. Nooter: attestatiesysteem waardeloos
,Eldersenzijn probleem
voor doopsgezinden
D.
.ing verwarming neder land n.v.
Ledental loopt
sterk terug
Uw probleem
is het
onze...
Minder longziekten
bij adventisten
DONDERDAG 2 MAART 1067
Een woord voor vandaag
Als Christus oog in oog staat met Zijn naderend einde, zegt
Johannes, ruordt Hij ontroerd. In Zijn nood zoekt Hij troost
bij God. Maar dan vinden we bij elkaar twee gebeden die Hij
had kunnen bidden: „Vader, verlos Mij uit deze ure", en
„Vader, verheerlijk Uw Naam".
Welk gebed zouden wij gebeden hebben? Ik dacht dat de
meesten nooit verder gekomen zouden zijn dan het eerste.
Is dat niet wat het geloof van de meeste mensen betekent:
Verlossing, van angst, uit nood, van verdriet, uit moeilijkheden.
Dat is niet fout, maar toch zijn er belangrijker dingen dan
onze verlossing. Stel dat Christus dat gebed gebeden had. Dan
was er voor ons geen verzoening geweest. Maar Christus bad
het niet. Hij zei: ,Maar hiertoe ben ik in deze ure gekomen."
Hij dacht aan u en mij. Hij wilde niet verlost worden ten
koste van ons.
Ên omdat Hij aan ons denkt, én omdat Hij aan de Vader denkt
bidt Hij: Vader, verheerlijk Uw Naam. Hij stelt God voorop,
en dan de mensen, en dan pas komt Hijzelf.
Dat is de volgorde, die een gebed echt tot gebed maakt. Zo
vaak bidden wij om verlossing en denken we alleen aan ons
zelf. We zijn zo begaan met ons lot dat er in ons gebed geen
plaats is voor de ander en voor God. Dan hebben we de kern
van het evangelie nog niet begrepen. Eerst God. dan de ander,
dan wijzelf is de juiste volgorde.
W« leren vandaag: Job 39 3440 9.
(Door dr. J. D. Douglas)
LONDEN Het Britse rooms-katholiciame is opnieuw in op
spraak gekomen. Dit keer betreft het niet de twee priesters die de
kerk om persoonlijke redenen de rug hebben toegekeerd, maar de
merkwaardige ontwikkeling bij het blad New Blackfriars. De hoofd
redacteur, pater Herbert MacCabe, werd ontslagen en als priester
geschorst.
Toen bleek bij ineens toch niet geschorst te zijn. En nu leidt
bovendien de tamelijk conservatieve kardinaal Heenan een protest
demonstratie tegen zijn ontslag. De Britten hebben zich ineens ver
enigd met MacCabe tegen de romeinen.
Zoal* we vorige week reeds publi
ceerden verdedigde McCabe de
rooms-katholieke Britse theoloog Char
les Davis, die uit de kerk gestapt is.
Volgens McCabe was dit „de belang
rijkste gebeurtenis van de laatste hal
ve eeuw in d« Rooms Katholieke
Kerk." De kerk, zei McCabe moest
zichzelf en haar theologie eens grondig
onder de loep nemen.
En toen volgde de adembenemende
erkenning: „De kerk is uitgesproken
corrupt... We leven al zo lang met de
ze waarheid dat we misschien verge
len zijn hoe schandalig en verschrikke-
(Van o
s kerkredactie)
1SERLOHN Wat zijn de gevolgen
voor de kerkedag van Hannover nu de
belijdenisbeweging „Geen ander Evan
gelie" weigert mee te werken en mee te i
werven? Die vraag houdt de Duitse j
Christenen op het ogenblik bezig.
Geen wonder dat ze met bijzondere
belangstelling de ontwikkeling volgen
in de kerken waar de belijdenisbewe
ging het sterkst ia vertegenwoordigd.
Het sterkste bolwerk/ is Westfalen. en
daar schijnt toch grote belangstelling
t« zijn voor de kerkedg.
De kerkedag-organisatie heeft een ei
gen bureau in Westfalen. Dat heeft
meegedeeld dat reeds 40.000 raambiljet
ten zijn besteld. In ieder geval zouden
uit Westfalen drie extra treinen rijden
en een groot aantal bussen.
Hoewel de besprekingen tussen de
leiding van de kerkedag en de belijde-
niibeweging volledig mislukt zijn.
komt de uitgever uit Witten, Werner
Dodeahnöer. lid van het Westfaalse
kerkedagcomité tot de conclusie dat
de kerkedag wel degelijk aandacht
geschonken heeft aan de orthodoxe kri
tiek. Daarom verwacht hij dat het met
het verzet in Westfalen nog wel zal
meevallen.
Ds. Van de Noort
leidt knapenbond
VLAARDINGEN Ds. G. J. van de
Noort te Capelle aan den IJssel is ge
kozen tot voorzitter van het landelijk
verbond van knapen- en jongemeisjes-
verenigingen der Gereformeerde Ge
meenten. Hij volgt ds. A. Elshout te
Scheveningen op. die een beroep aan
Califomië heeft aangenomen.
(Van onze kerkredactie)
FULDA Het presidium van de
kerkedag van Hannover heeft een
uitgesproken orthodoxe en eer
links-vrijzinnige theoloog ge
vraagd deel te nemen aan een fo
rum tjjdens de kerkedag. Uitgeno
digd zijn prof. dr. Walter Künneth
van de Universiteit van Erlangen,
een voorman van de belijdenisbe
weging „Geen Ander Evangelie"
en prof. dr. Willi Marxsen van de
Universiteit van Münster een uit
gesproken voorstander van his-
torisch-kritische bijbelstudie.
'VEROORDELING
In de eerste grote bijeenkomst van
de belijdenisbeweging in Dortmund in
juni 1966 veroordeelde prof. Künneth
scherp de werkwijze van iemand als
prof. Marxsen. Hij meende dat daar
door getornd werd aan de fundamen
ten van het bijbels getuigenis.
Tijdens het gesprek tussen het presi
dium van de kerkedag en de leiding
van de belijdenidbeweging was reeds
voorgesteld om ook vertegenwoordi
gers van deze orthodoxe groepering in
de Duitse keïk, die aan gezag wint, uit
te nodigen om mee te werken aan he
forum. De belijdenisbeweging weiger
de daarop in te gaan.
Het is opmerkelijk dat het presi
dium van de kerkedag nu todh een
man als prof. Walter Künneth heeft
gevraagd. De belijdenisbeweging wei
gerde medewerking, omdat de kerKe-
dag theologen aan het woord laat die
bepaalde bijbelse waarheden ontken
eerste namen van sprekers werden be
kend gemaakt. In de studiegroep „Bij
bel en gemeente" werd als overkoepe
lend thema gekozen „De tegenwoordig
heid van Christus". Het onderwerp zal
vanuit drie standpunten worden bestu
deerd; het kruis, de opstanding e
gemeente.
Over „Het Kruis" zal spreken dr.
Ernst Kasemann uit Tübingen. Tegen
zijn spreken is door de belijdenisbewe
ging protest aangetekend. De beide an
dere onderwerpen worden ingeleid
door prof. dr. Hans Georg Geyer uit
Wuppertal en prof. dr. Eduard Schwei-
zer uit Zürich.
Wereldraadconferentie in Den Haag
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG De Wereldraad
van Kerken gaat zijn commissie
voor internationale zaken, ook wel
de politieke commissie genoemd,
onder de loep nemen. Deze com
missie bereidt de politieke uit
spraken van Wereldraad-confe
renties voor en onderhoudt con
tacten met de Verenigde Naties
en vele regeringen.
Hoewel sommigen in de Wereldraad
er een sterk voorstander van zijn dat
de kerken zich uitspreken over politie
ke zaken om ook daarin leiding te ge
ven, zijn er binnen de Wereldraad ook
velen die op zeer grote voorzichtigheid
aandringen.
Zowel voorstanders als tegenstan
ders van de Commissie voor Internatio
nale Zaken komen van 12 tot 17 april
in Den Haag bijeen om de tot nu
gevolgde beleidslijn te bespreken. De
bijeenkomst zal geleid worden door de
Zuid-Amerikaan, dr. Emilio Castro.
s vice-voorzitters zijn aangewezen
de Nederlander dr. Max Kohnstamm,
(fan de initiatiefnemers van de ac-
oor een verenigde Staten van Eu
ropa en de Afrikaan dr. Z. K. Mat
thews ambassadeur van Botswanaland
bij de Verenigde Naties in New York.
De vergadering zal het werk van de
commissie zowel principieel als prac-
tisch bestuderen. Zo komen het doel,
het functioneren het ethos aan de or
de, maar ook de organisatie en de ver
houding tot andere soortgelijke licha
men. De vergadering moet nieuwe lij
nen uitstippelen voor de toekomst, die
dan op de vierde assemblee van de
Wereldraad in Uppsala ter sprake zul
len komen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Benschop. L. Trouwborst
te Bleskensgraaf; te Delft (wijkgem. 8.
toez.). drs. I. Kok te Zegveld; te Wijckel
(toez.), J. J. Winckel te Foudgum, door
de generale synode tot zendingspredikant
(docent theologische hogeschool te Dja
karta). dr. L. A. Hoedemaker, woonach
tig te Oegstgeest.
Aangenomen naar Aardenburg-Sint
Kruis (toez.), H. Faber te Ronse (België).
Bedankt voor Harskamp. B. A. van
Dongersgoed te Sint Philipsland; voor
Valburg, A. Breure te Hei- en Boeicop.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Assen (vac. K. A. Firet).
G. de Jong te Coevorden; te Helpman
(vac. H. Alting). H. A. van Bottenburg
te Noordwijk aan Zee (reet te Kame-
rik, kand. H. Lenters te Geldermalsen
te Nieuwkoop (accl.), W, E. Hoekstra te
Lewedorp; te Oosterzee, kand. J. van de
Molen te Zwolle.
Aangenomen naar Heemstede '4e pred.
pl.). A. Riddersma te Zuidlaren.
Beroepbaar kand. J. van de Molen, Te-
lemanstraat 181. Zwolle.
Praeparatoir geëxamineerd, kand. J. A.
Koole. Helmersstraat 64 III te Amster
dam. die i.v.m. verdere studie nog geen
beroep in overweging kan nemen.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Bedankt voor Vlaardingen, C. J. Sme-
lik te Bunschoten.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Oostkapelle, L. Huisman
te Vlaardingen.
Prol". W. R. a an ijk
(61) overleden
(Van onze onder wijsredact ie)
WAGENINGEN In Wageningen is
overleden prof. dr. W. R. van Wijk,
hoogleraar in de natuurkunde, de mete
orologie en de klimatologie. Hij is 61
jaar geworden.
Prof. Van Wijk, die in 1947 werd
benoemd tot hoogleraar in Wagenin
gen. was vanaf 1961 adviseur van de
regering van Tunesië op verzoek van
de Unesco.
Johnson wordt grootvader
WASHINGTON De echtgenote
van president Johnson van Amerika
heeft bevestigd dat haar dochter Luci,
gehuwd met de heer Nugent, in mei of
juni een baby verwacht.
Zowel Luci (19) als haar echtgenoot
studeren aen de universiteit van
Austin in Texas.
lijk zij is; net zo iets als de erkenning
van apartheid en slavernij."
Volgens McCabe is de kerk corrupt,
omdat Kardinaal Spellman de oorlog
in Vietnam verdedigt, de paus zegt dat
de kerk helemaal niet in twijfel ver
keert over het probleem van de geboor-
tenregeling, )iet Vaticaan zegt dat
misbediening aan huis in strijd is met
s-katholiek geloof en een En
gelse bisschop meent dat het gezamen
lijk zingen van kerstliederen in eer
Anglicaanse kerk het rooms-katholiek
geloof en de moraal bedreigt.
AANVAL
McCabe richt een scherpe aanval op
de hierarohische instituten „met
hun decadentie, corruptie en stompzin
nigheid." De gevolgen bleven niet uit
Hoewel het hoofd van de Britse orde
der dominicanen, pater Ian Hislop,
het artikel helemaal geen aanval zag
op het rooms-katholieke geloof, bleek
de apostolische gedelegeerde, aartsbis
schop Carddnale er een hele andere me
ning op na te houden.
Volgens hem bewees het artikel „on
volwassenheid, onkunde, gebrek aan
pastoraal besef en een kinderlijk ver
langen om modem te zijn!" De schrij
ver was helemaal vergeten duidelij-k te
maken, zei hij, wat hij onder kerk
verstond, had over het hoofd gezien
dat honderden bisschoppen het hele
maal niet eens zijn met kardinaal
Spellman (die „zich door zijn emoties
had laten meeslepen"), en had de woor
den van de paus uit hun verband ge
rukt.
Toen bracht Rome zelf haar grote
kanonnen in stelling. De generaal
van de orde der dominicanen, pater
Femandes Aniceto verbood McCabe
nog langer mee te werken aan het
blad New Black-friars en schorste
hem als priester. McCabe moest zich
maar een poosje bezinnen.
«VERBAASD
zei
De apostolisch gedelegeerde
„absoluut verbaasd" te zijn ove
oordeel. Algemeen wordt in Engeland
aangenomen dat op zijn aandringen de
schorsing werd opgeheven. Dat waj
een wijs besluit, omdat de Britse
rooms-katholieken op hun achterste be
nen stonden over dit ingrijpen in hun
eigen zaken. Maar McCabe keerde niet
terug als redacteur.
In het afgelopen jaar hebben nog
twee rooms-katholieke redacteuren
hun posten verlaten. Desmond Fisher
Catholic Herald diende zijn
ontslag in, omdat zijn progressieve
ideeën hem in conflict brachten met
zijn redactie-chef. Hij schreef onder
zeer positief over het Sjaloom-ex-
periment. Pater Charles Davis redigeer
de het invloedrijke blad Clergy Re-
view voor hij de priestertoog aflegde.
De Britse protestantse bladen rea
geerden heel verschillend. Het nogal
militante laagkerkelijke anglicaanse
blad English Churchman ziet in dit al-
ïieuw bewijs dat Rome niet
veranderd is. De hoogkerkelijke
Church Times ziet er een bewijs
dat, „als we het geloof willen bewaren,
ergens grenzen zullen moeten trek-
Dat is nogal een opmerkelijke
uitspraak voor een blad uit de kerkge
meenschap die bisschop John Robinson
onder haar gelederen telt
VRIJMOEDIG
Volgens een hoofdartikel in The
Christian en Christianity Today maakt
dit blad zich niet zo druk om het feit
dat de kerk niet veranderd zou zijn, of
dat een priester in ongenade is geval
len, maar betreurt zij het dat een jour
nalist de mond wordt gesnoerd.
Het blad herinnert aan een recente
bijeenkomst van journalisten, waar
kardinaal Heenan het woord voerde.
Hij klopte hen goedmoedig op de
schouder en hield een pleidooi
persvrijheid. Zijn eigen toespraak
zo „vrijmoedig", zegt het blad, dat hij
een uitspraak over de uitgetreden
Charles Davis begon met een bastaard-
POR
Had McCabe gevloekt, zegt het blad,
m zou hij nimmer ontslagen zijn,
aar nu hij de kerkelijke hiërarchie
in zijn eer heeft aangetast moet hij
verwijderd worden. Het blad besluit
met een por in de richting
apostolische gedelegeerde Aniceto, die
van Spaanse afkomst is. maar kenne
lijk nooit het Spaanse spreekwoord
heeft gehoord: „Dios es mas fuerte
los ejércitos, y cas tan fuerte como
Inglesia" (God is sterker dan de legers
en bijna zo sterk als Zijn Kerk),
Ondertussen is de kwestie al uitge
groeid tot een conflict tussen de Britse
Rooms Katholieke Kerk en Rome.
Britse rooms-katholieken die het ro-
meinse ingrijpen niet willen tolereren
schreven voor 11 maart een gebedssa
menkomst uit, die waarschijnlijk meer
het karakter zal dragen van een pro
testdemonstratie, in de rooms-katholie
ke kathedraal van Westminster.
Kardinaal Heenan heeft nu toege
zegd dat hij in die bijeenkomst de
zal opdragen. Britse journalisten ma
ken daaruit op dat hij zich bij het
protest tegen de afzetting van McCabe
heeft aangesloten.
(Van onze kerkredactie)
ROME Herdenken de protes
tanten dit jaar de Reformatie,
omdat Luther 450 jaar geleden
zijn stellingen sloeg aan de deur
van de slotkapel te Wittenberg,
de rooms-katholieken noemen het
hun geloofsjaar. Zij herdenken
vooral de dood van Petrus en
Paulus. Paus Paulus heeft zo
juist de periode van 29 juni 1967
tot 29 juni 1968 uitgeroepen als
het „Jaar van het geloof."
Het ziet er niet naar uit dat er enig
verband is tussen de beide herdenkin
gen. In de vorige eeuw koos paus Pius
IX de zelfde periode als herden
kingsjaar. Trouwens het jaar '67 is al
vele eeuwen lang een bijzonder jaar
voor de roomskatholieken.
Prof. dr. A. J. Bronkhorst vertelde
ons dat zij graag teruggrijpen op een
bericht van de beroemde bijbelvertaler
uit Bethlehem (leefde rond 400 na
Christus) Hiëronymus. Deze schreef
dat Petrus in het veertiende jaar van
keizer Nero werd gekruisigd. Omdat
het eerste jaar (54) van Nero meegere
kend wordt, komt men op het jaar '67.
In diezelfde tijd schreef metropoliet
Epiphanes van Cyprus dat Petrus in
het twaalfde jaar van Nero stierf, dat
zou dan het jaar '65 geweest zijn.
Prof. Bronkhorst acht dat waarschijn
lijker, omdat in '64 de brand van Ro
me uitbrak die de Romeinen wreekten
op de christenen. Maar de rooms-ka
tholieke voorkeur ging in de loop der
eeuwen steeds uit naar '67.
In een brief spoort paus Paulus de
rooms-katholieke bisschoppen en gelo
vigen aan tot belijdenis van een echt
en oprecht geloof. Hij vraagt de bis
schoppen in het bijzonder aandacht te
schenken aan de geloofsbelijders van
de kerk en speciale godsdienstige
plechtigheden te organiseren waar in
het openbaar geloofsbelijdenissen zui
len worden afgelegd.
Bezinning
De paus legt in zijn brief er de na
druk op dat Petrus en Paulus tot de
hele Kerk behoren. Hij noemt dan met
name de oosters-orthodoxe kerken en
de in het westen van Rome afgeschei
den kerken die de apostolische succes
sie handhaven, met name dus de Angli
caanse Kerken en de Oud-Katholieke
Kerk. Kennelijk wil hij hen in deze
herdenking betrekken. Het is opmerke
lijk dat hij niet de protestantse kerken
Paus Paulus wil het rooms-katholie
ke herdenkingsjaar vooral wijden aan
bezinning op de grondwaarheden van
de kerk. Ook in protestantse kring
wordt daartoe opgeroepen in verband
met het Reformatie-jaar.
SPAANSE SINAASAPPELEN
.uw wintervoorraad ion!
Pnf«"zonne-enef9ie "en 30% weer vitamine
onmisbaar tegen griep en verkoudheid. Gun
uietf een zonnige en geeonde winter,., met
Spaanse etnaesappeten
Leer
In zijn brief keert de paus zich te
gen „nieuwe en onjuiste opvattingen,
die de kerkelijke leer bedreigen en die
de objectieve waarheden vervormen".
Waar God verdwijnt uit het denken
de mens, schrijft hij, verdwijnt
ook de diepste zin van de dingen en
het onweerlegbare morele gebod waar
de mens niet buiten kan.
De paus waarschuwt voor het ge
vaar op grond van bepaalde „stoutmoe
dige, maar blinde filosofieën" de bijbel
te gaan uitleggen of nieuwe theolo
gische opvattingen te lanceren. Onze
tijd wil het godsdienstig denken aan
passen aan de huidige wereldbeschou
wing, maar het resultaat is, zegt paus
Paulus, dat men afwijkt van de kerke
lijke leer.
AMSTERDAM In de doops
gezinde gemeenten heeft men een
merkwaardig soort leden, de el-
dersen". Wie het doopsgezind jaar
boekje opslaat, vindt hij bij elke ge
meente achter het ledental opge
geven, hoeveel leden er elders wo
nen, dat wil zeggen buiten het
werkgebied van de gemeente. In
het totaal zijn dat er 2862 of wel
acht procent van alle doopsgezin
den in ons land.
Van deze „elderscn" woont maar een
betrekkelijk gering gedeelte in de dia-
spora-gebieden van de doopsgezinden.
Veel meer doopsgezinden zijn „el-
dersen" geworden, doordat zij bij ver
huizing naar een andere plaats hun
attestatie niet opvroegen en zodoende
in feite de band met de doopsgezinde
gemeenschap verloren.
Zo telt de grootste doopsgezinde ge
meente in ons land, te Amsterdam, op
de 4325 leden duizend „eldersen".
De Haagse predikant ds. J. Nooter
-8- Een gerechtshof in Montreal heef:
een bepaling van een testament ongeldig
verklaard, waarin een dochter onterfd I
werd, als zij met een niet-jood zou trou-
wen. De bepaling werd beschouwd als
in strijd met de wet op de godsdienstvrij
heid van Quebec
HET WEER l!\ EUROPA
RINGVERWARMING SHOWS
Europa's grootste installatiebedrijf voor individuele centrale verwar
ming maakt met de laagste stookkosten Uw gehele woning een men
senleven lang behaaglijk warm. Feilloze en nauwkeurige warmtebere-
kening door onze computer. Gegarandeerde temperaturen. Snelle
montage in bestaande en nieuwbouwwoningen, zonder hak- en breek
werk. Ruime financieringsmogelijkheden. 24 uur service, ook tijdens
wsekends. Verkoop, productie en montage uitsluitend door eigen
personeel, dat over geheel Nederland en Belgii verspreid woonach
tig is.
DEZE WEEK SHOWS IN:
ROTTERDAM
AMSTERDAM
LEIDSCHENOAM
OEGSTGEEST
GROOTHANDEISGEBOUW - Jan Pri
BOIESTEIN 79 (BUITENVELDERT)
DILLENBURGSINGEL 35
KORENBLOEMLAAN 35
IVl
Openingstijden: vrijdag 3 maart van 19.00—22.00 uur, zaterdag
4 maart van 10.00—12.30 an 13.30—17.00 uur.
Vete voorbeeldwoningen ook in uw omgeving. Vraag vrij-
- blijvend adreslijst.
PERMANENTE SHOWS:
Kekjets 29/33 Lceuwanden 05100 45123/Hoofdeinde 27 Den Haag 070 1178 35
(Van onze kerkredactie)
over deze gang van zaken niet tevre
den. In het Algemeen Doopsgezind
Weekblad spreekt hij over de „waan
zin van ons attestatiesysteem".
Hij vervolgt: „Wij laten jaar in jaar
uit, willens en wetens mensen verlo
ren gaan, verdwalen, omdat het
niet-doopsgezind zou zijn om, als
Jansen van Den Haag naar Groningen
verhuist, zijn lidmaatschap van de ge
meente, zijn doopsgezind-zijn, automa
tisch mee te laten verhuizen. Daarover
moet Jansen als mondige doopsgezinde
zelf beslissen!
Maar als zo'n Jansen over vijfen
twintig jaar in de plaats waar hij
woont in het ziekenhuis belandt en de
ziekenhuisadministratie geeft het door
en de plaatselijke dominee treedt zijn
kamer binnen, dat blijkt dat onze broe
der toch altijd echt mondig gebleven
Prof. Pont herhaalt:
Wereldraad sloot
alliantie met
pan-Afrikanisme
JOHANNESBURG Gisteren heeft
prof. dr. Adrian D. Pont van de Uni
versiteit van Pretoria zijn beschuldi
ging herhaald dat de Wereldraad van
Kerken een alliantie heeft aangegaan
met het pan-Afrikanisme. Hij deed
dit, toen hij zich moest verdedigen
voor het hoogste gerechtshof van
Zuid-Afrika wegens smaad.
In zijn artikel in „Die Hervormer"
schreef hij twee jaar geleden hetzelf
de, maar toen voegde hij er ook nog
aan toe dat de Wereldraad ook sa
menspant met het internationale com
munisme.
Volgens prof. Pont in zijn getuigenis
gisteren is de oecumenische beweging
gevaarlijk geworden voor zijn kerk.
Als grootste gevaar van deze beweging
ziet de hoogleraar van de Nederduits
Gereformeerde Kerk dat de oecume
nische beweging streeft naar rassenin
tegratie.
Volgens hem zullen dergelijke
ideeën eerst in de kerk verspreid wor
den om dan door te dringen in de
politiek en het economische leven.
is: want de dominee wordt overstelpt
met verwijten, dat hij, Jansen, hem
nog nooit eerder heeft gezien..."
Ds. Nooter knoopte zijn artikel aan
bij de statistische gegevens in het
Doopsgezind Jaarboekje 1967. In sep
tember 1950 gaven de gemeenten nog
een totaal van 40.385 leden op; in sep
tember 1965 was dat 35.671, bijna vijf
duizend minder.
VROUWEN
Verder blijkt, dat van de leden
12.903 mannen en 22.768 vrouwen
zijn, respectievelijk 36,5 en 63,5 pro
cent.
Voor de leeftijdsopbouw komt het
jaarboekje tot de volgende percenta
ges: 18 40 jaar 17,5; 41 60 jaar
36,4; 60 jaar en ouder 46,1. Bijna de
helft van de doopsgezinden is dus
ouder dan zestig jaar.
De conclusie van de redacteur van
het jaarboekje, ds. C. P. Hoekema, is
dat de gemeenten de werfkracht mis
sen, zowel in de steden als op het plat
teland en ook in de nieuwe gebieden.
Hij vreest dat gebrek aan mankracht
financiën enerzijds kan en moet lei
den tot nog meer en grotere combina-
van gemeenten en anderzijds tot
nog grotere achteruitgang.
Sinds 1950 verloren 29 doopsgezinde
gemeenten (waaronder de grootste als
Amsterdam en Den Haag) meer dan
een kwart van hun ledental. Enkhui-
en Irnsum gingen zelfs meer dan
vijftig procent achteruit.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
tn behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo-
Vraag: Wat zijn de spelregels van
tafeltennis en hoe moet de tafel we-
Antwoord: De regels zijn te uitvoe
rig voor deze rubriek maar bij elke
goede sportzaak te krijgen. Vraag
naar de serie „Ken uw sport" a
1,75. De tafel moet rechthoekig zijn.
2.74 lang, 1.52% me breed en 76 cm
hoog. Het net over het midden van
de tafel gespannen is 15.25 cm
hoog en steekt aan weerskanten van
de tafel 15.25 cm uit, zodat het 1.83 m
lang is. De bal bestaat uit celluloid
van matwitte kleur en mag ten
hoogste 2.53 gram wegen.
Vraag: Onze gemeente verhoogde
het waterleidingtarief met 20 pet., en
op 1 januari 1967 weer met 24 pet.
De waterleiding wordt door de huisei
genaar betaald. Mag deze de verho
ging met de huurprijs verrekenen?
Antwoord: Jazeker.
Vraag: Van een kinderloos echt
paar is de man overleden. Komt de
achterblijvende weduwe in aanmer
king voor een deel van de nala
tenschap van 's mans familie? En in
hoever? Als er geen testament is? Of
is dat vrijblijvend te regelen.
Antwoord: De achtergebleven wedu
we is in dit geval de enige erfgena
me van de man, tenzij de man bij
testament anders heeft heoaald. Wan
neer er echter familieleden van de
man sterven, nadat de man overleden
is, ontvangt de weduwe daarvan
niets, tenzij deze familieleden anders
hebben bepaald.
Wat betreft familieleden, die voor
de man overleden zijn. staat de zaak
natuurlijk anders. Wat de man van
deze familieleden geërfd heeft, komt
in dit geval aan de weduwe ten goede,
omdat zij de erfgename van de man
is. Het kan zijn dat de man deze
erfenis nog niet ontvangen had, voor
dat hij overleed, maar dit maakt
geen verschil.
Vraag: Waar zijn de kaarten te
krijgen voor Amphilex 67?
Antwoord: Dit is een zaak, die wer
kelijk geen haast heeft. Men overstel-
pe dus de posterijen niet met tele
foontjes gelijk op het ogenblik
geschiedt. De aanvraag kan schrifte
lijk gericht worden tot Amphüex 67
afdeling bestellingen, postbus 1070,
Den Haag.
LOS ANGELES Onder adventisten sterven zesmaal zo weinig mensen
aan longkanker, als onder andere mensen. Het aantal sterfgevallen aan andere
longziekten is driemaal zo klein.
Dat Is gebleken uit een onderzoek van dc openbare gezondheidsdienst in
de Verenigde Staten samen met het Ajnerikaans kankergenootschap. Voor
het onderzoek, dat vijf jaar duurde, was een gebied in Californië uitgezocht,
dat sterk te lijden heeft aan luchtverontreiniging.
De American Medical Association Journal zegt, dat er voor het opvallende
verschil geen andere reden lykt te zijn, dan de regel onder de adventisten om
met te roken.
Adventisten onthouden zich ook van alcohol en coffeïne en houden andere
gezondheidsregels, maar de studie heeft uitgewezen, dat hun sterftecijfers
door andere ziekten ongeveer gelyk zyn aan die van de overige Californiërs.