TV RADIO Televisie staat nog in de kinderschoenen Puro' Puzzefhoek Spel en film op tv vervangen uitgaan en DONDERDAG 2 MAART 1967 OVI H VI.JFT1C» JAAR LACHEA OM JRingdingeding"1 naar Wenen RUld 5.000 kijkers hebben het uit gemaakt: Thérèse Steinmetz zal op april het liedje „Ringdingeding" in lenen op het Eurovisie Songfestival ngcn. Een grote verrassing zal dat lor niemand zijn geweest: het had leen concurrentie van het als tweede tkozen liedje „Zing" te doorstaan, et poëtische „Hoor" kwam er niet m te pas en de zwakke rest evenmin. Inderdaad biedt „Ringdingeding", op kst van Gerrit den Braber en ïk van Johnny Holahuyzen, eeste vrolijkheid en die staat lérese ook beter dan smart Zange- s, tekstdichter en componist werden ituurlijk in de bloemetjes gezet egeklapt Commercieel zal het aardige rr et opvallende originele wijsje het »l doen. De woorden, die net de mid Imaat halen, neemt men dan op de op toe. Het meezing-refreintje aakt veel goed. Of het op het song- itival kan meedingen blijft eer aag, maar Thérèse kan dat zeker er t is al veel gewonnen. Men had met extra muziek, zang m Thérèses echtgenoot Arjan Blan- •n) en dans het programma zo aardig «gelijk opgeluisterd en Leo Nelissen ad de presentatie stukken beter dan vorige week. Het fraaie décor, ichtig gesierd door voorjaarsbloe- n van de Keukenhof, was een lust ?r het oog. Men heeft daar in Apel- jrn een mooie schouwburg! ferder stond de televisie-avond na- arlijlc in het teken van het voetbal. de spanning bij Ajax-Dukla kon in het in de rust al gesignaleerde »1 tussen Real en Inter nog in sa- nvatting volgen. Jevarieerde uitwijkmogelijkheid s er op Nederland 2 bij de KRO t o.m. een documentaire over opi- smokkel met opvallend mooie film- ïlden. de altijd gezellige Hazel en l programma over jeugd en creativi- i, dat meer belangstelling verdiende het wellicht heeft gekregen; want wordt er achteraf altijd gemopperd 'X liedjesfestivals, men wil ze toch IEW YORK De waarnemend ifdredacteur van de New York Ti- s. Harrison Salisbury, die opzien irde met zijn verslagen over >rd-Vietnam, heeft de George k-herdenkingsmedaille voor de jour- istiek gekregen. Hij kreeg de on- scheiding voor zijn „baanbrekende iwsmissie naar Noord-Vietnam, die nieuwe dimensie toevoegde aan de iwsvoorziening over de Vietnamese Hilversum Nu we sateiue- ten-televisie hebben en kleu ren in 't vooruitzicht, zijn we ge neigd te denken dat we met het beeldmedium het hoogste van het technische kunnen hebben bereikt. En toch staat de hele televisie nog maar in de kinderschoenen en zullen de mensen over 50 jaar lachen om wat wij nu zo prachtig vinden. Men zal dan naar het platte zwart-wit-beeld van nu kijken zo als wij naar stuntelige stomme filmpjes onze verrukking van nu is dan „de oude doos" geworden. Niet te geloven Deskundige ingenieurs kijken nl. al ver vooruit. Zij experimenteren op aller lei manieren aan de opbouw van de tele visie en zeggen: het begin is er. Wat wij in feite hebben is niets dan diepteloos beeld in zwart-wit, gebonden beperkt zenderbereik. een pril begin kleuren en een nog priller aan com municatie per satelliet. Dat moet allemaal in de komende de cennia grondig worden verbeterd. Over 50 jaar kan televisie iets heel anders zijn. Ten eerste heeft men dar niets dan dieptebeeld in kleuren: zwart-wit is dan uit de tijd. Verder moet het mogelijk zijn, dat men op het eigen toestel Amerika of Japan kan aan zetten. evengoed als het eigen land. Pas als het zover is, zullen we van echte beeldcommunicatie kunnen spreken, zeg gen deskundige ingenieuri. En ja. dan valt er inderdaad te lachen om wat wij klungelen. Nieuw woord Holovisie, de toekomstdroom TÏ' 3ird het raiddeu. Zeker ven moment het :t mogelijk was. radio- en tv-redactie) woord: holovisie. Dat Tv veroorzaakt binnenbrandjes (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Volgens de New Yorkse brandweer is de televisie oor zaak van talloze binnenbrandjes. Meer dan 80 pet van de oproepen voor uit rukken zijn daaraan te wijten. Veel dames plegen overdag bij het toestel te zitten en dan te vergeten dat zij iets op het fornuis of in de oven hebben staan. Vaak is een kleine keu-i kenbrand daarvan het gevolg. Ook 's avonds laat gebeurt het nogal eens datj men al kijkend vergeet dat er in de keuken iets te Vuur staat. betekent: beeld in drie dimensies. Het, begrip is niet nieuw: John Baird experi menteerde daarmee al in 1928 (ja. U ziet het goed!) in Glasgow. Men moest, om de dieptewerking te ervaren, een bril met verschillend gepolariseerde glazen opzetten. Heel verbazingwekkend, maar niet bruikbaar voor een massa-medium. Toch is dit principe tot voor kort de basis gebleven van alle in diverse lan den genomen experimenten met ruimte lijke werking in de televisie. Pas toen de toepassing van laser-stra len werd uitgevonden, kon men diepte- beelden veroorzaken, die zulk een bril overbodig maken. En dat is dan holo- In Amerika hebben op het ogenblik twee ondernemingen nieuwe vooruitgang op dit gebied gemeld. De firma IBM heeft wit licht inplaats van laserstralen toegepast om tot dieptebeeld te komen en de firma Bausch en Lomb, die bij laser blijft, heeft een formule gevonden - holovisietoestellen in massaproduktie te maken. Zo'n toestel zou ongeveer ƒ2300 kosten, maar alleen geschikt zijn voor stilstaand beeld, d.w.z. diaprojectie. Of hiervoor erg veel belangstelling zal bestaan, is de vraag. Duidelijk is, dat met deze experimen ten de grondslag wordt gelegd voor drie dimensionale televisie, waarbij men in de hulskamer het gevoel krijgt zelf in de studio of in het „buitengebeuren" aan wezig te zijn. Dat is en dan moet het nog in kleur zijn de televisie van de toe komst, die holovisie wordt genoemd. Satellieten zich herinneren, dat deze koop van werken van Picasso In Ameri ka en in Europa geschiedde ten bate van de restauratie van kunstwerken in Florence. Zowel Frankrijk als Amerika wijdden er een grote tv-uitzending aan Toen het relais niet doorging heeft Ame rika het programma op film vastgelegd en vlug overgevlogen naar Parijs, toen de zending aankwam was Franse programma al afgelopen. De O RTF heeft de film de volgende dag toch nog vertoond. Dat er veel gedaan wordt met de dure communicatiesatellieten kan niet worden ontkend: ze dienen in de eerste plaats het onderhouden van telefoonver bindingen en daarmee zit het wel goed. Voor televisie komen ze echter nauwe lijks aan bod en dat zal nog heel veel moeten verbeteren, wil met het gestelde doel van wereldcommunicatie bereiken. U ziet: het is niet teveel gezegd wan- :er we concluderen dat onze technisch i bewonderenswaardige televisie nog in de kinderschoenen staat. De ontwikke ling kan echter niet worden geforceerd: we zullen de komende dingen rustig moeten afwachten. we zelf ooit nog om de televisie 1967 kunnen lachen in de nabije toekomst, zal afhangen van de vlucht welke de techniek neemt. Anders is dat pretje voor onze kinderen of kleinkinde- weggelegd. Een andere ontwikkeling, die nog hele maal van de grond moet komen, is de beeldoverdracht via satellieten, waar door de wereldafstanden wegvallen. We hebben nu al een stap vooruit gemaakt met het lanceren en plaatsen van zgn. „stilstaande" (dat wil zeggen met de aar de meedraaiende) kunstmanen, maar het uitbuiten daarvan schiet erg weinig op Zo is nu weer de aangekondigde pro gramma-uitwisseling tussen Amerika en Frankrijk in verband met de verkoop werken van Picasso, mislukt. Dat ïen stukje wereld-televisie zijn ge worden. maar er kwam niets van te recht. Of het nu verkeerde berekening was dan wel technische -onvolkomenheid - huid smetteloos zuiver Conflict tussen de generaties is de inhoud van het Engelse televisiespel „Daar, waar het verschil begint dat de VARA vanavond in Nederlandse vertaling op het scherm brengt. Het is een eenvoudig spel, nauw ver want aan het volkstoneel. Twee zoons keren bij het overlijden van hun moeder terug in de ouderlijke woning en brengen daar niets dan onvrede. De vader (gespeeld door Bob de Lange) verwijt zijn kinderen dat zij alle kansen hebben gehad om te studeren, ter- ijl hij vroeger als kind al moest gaan werken. En wat hebben de jongens ervan terecht gebrachtZijn zij flinke kerels in de maatschappij? Neen. een is een redelijk goed wetenschapsman, de ander leeft onbehaaglijk en is al aan zijn tweede huwe lijk bezig. Uit de botsing tussen de generaties komt tenslotte toch nog iets goeds tevoorschijn: een tikkeltje beter begrip over en weer. Hier een spelscène met van links naar rechts Ida Bons, Wil van Seist, Kitty Janssen en op de voorgrond Bob de Lange. Verder spelen o.a. nog mee Petra Laseur en Magda Janssens. Kru itwoord-puzzel zonder zwart (Van onze radio- en tv-redactie) OLVERSUM Speelfilm en tele- espel worden druk bekeken, meldt rapport van Intomart na voor de S verricht kijkonderzoek. Het verve te is. dat zulke officiële rapporten id wat laat verschijnen, zodat men met de cijfers over het jaar 1965 Zo erg veel zal er in die tijd ech- niet zijn veranderd in de kijkge- inten. et tv-spel op donderdag trok in i per uitzending bijna tweemaal zo- publiek als alle Nederlandse be tstoneel-theaters samen tn 1964, nl. miljoen kijkers van 15 jaar en ou- In 1964 woonden in totaal 1,7 mil- i personen een schouwburgvoorstel- bij. u is dit in feite geen juiste vergelij- want men komt er gemakke- »r toe een tv-toestel in de huiska- aan te zetten, dan naar de schouw- l te gaan. Maar voor de acteurs er sseurs is het toch een vleiende ge- ite, dat hun kunst en wark op één ld zoveel belangstelling trekt, ërkwaardig is wel, dat de waarde- voor het tv-spel met gemiddeld 7 1 lager ligt dan voor het tv-pro- nma in het algemeen met 7,1. Oor- daarvan is, dat enkele avant-gar- itukken slecht 'zijn ontvangen door kijkend publiek. p-spelen zijn vooral bij het oudere liek erg in trek. Er kijken ook iets r vrouwen dan mannen naar. sen die nooit naar de schouwburg i tonen relatief wat minder be stelling voor het tv-spel. Regelma- schouwburgbezoekers hebben hoge re waardering voor de tv -spelen en wie nooit naar de bioscoop gaat kijkt over het geheel veel naar tv-toneel. De speelfilm op (toen nog) maandag avond trok in 1965 per uitzending een kijkpubliek van plm. 4,4 miljoen, dat is evenveel personen als die in zes we ken tijds een bioscoop bezoeken. In 1965 was het filmkijkend publiek onge veer zesmaal zo groot als in 1964. De waardering voor de speelfilm ligt met een gemiddeld cijfer van 7,4 opvallend hoger dan voor alle andere tv-pro- gramma's. Uit het rapport kan worden opge maakt dat kijkers die niet naar bi oscoop of schouwburg gaan, veel genoe gen beleven aan spel of film thuis. Corry Brokken in (Duitse) kleuren (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Corry Brokken is uitgenodigd om op te treden in de in ternationale show, waarmee de geza menlijke Westduitse omroepen op 26 augustus hun officiële kleurenuitzen- dingen openen. Ook voor andere Nederlandse ar tiesten is de weg naar de Duitse kleu rentelevisie al geëffend, zij het dan dat zij op een later tijdstip zullen op treden. Contacten werden gelegd met o.a. Shirley, Ronnie Tober. Liesbeth List, Ramses Shaffy en het meisjeskoor Sweet Sixteen. Horizontaal: 1. verdienstelijkheid - jongensnaam; 2. meisjesnaam - Europe aan - bekende afkorting - term bij het boksen (afk), 3. rijksgrens (afk) - ko raalrif - bloeiwijze, 4. aardsoort - vuil, 5. telwoord - persoon om wie men alge meen lacht, 6. oude lengtemaat - jaar (afk. Lat) - stad in Duitsland, 7. ge meente in N. Brabant - in oprichting (afk), 8. beneden - zwemvogel, 9. voor komendheid - drietenige struis. Vertikaal: 1. stroperij - gesloten, 2. larve van de meikever. 3. meisjesnaam rechten inbegrepen (afk) meisjesnaam, 4. onbep. voornaam- scheik. element (afk) - kelner, 5. cilin dervormig slaginstrument - hond - eer waarde heer (afk. Lat), 6. biersoort - vordering - buitenhaven, 7. kleur - soortelijk gewicht (afk) - emeritus (afk), 8. pers. voornaamw. - tot nader order (afk. Lat) - water in Friesland - myth, figuur, 9. oude vlaktemaat - lied. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 2. Paris, 7. graad, 8. naald, 9. leges, 10. hes, 12. lee, 13. een, 15. allee. 17. Nisse, 19. ee, 20. ds, 21. reeds, 24. weert, 26. den, 27. Ede. 29. Noë, 30. Breda, 32. aster, 33. dadel, 34. neveL Vertikaal: 1. Arkel, 2. pal, 3. Adèle, 4. ineen. 5. sas, 6. alles, 10. haard, 11. Sleen, 13. Essen, 14. nette, 16. eed, 18. Ide. 22. eerst, 23. serre, 24. wedde. 25. romer. 28. de, 30. ben, 31. aal. VWAVOM) Ütz. Polit. partij. 18 30 Licht togr. uit Parijs. 18.55 Gespr. nef. 19.00 Voor de kinderen. £OR: 19.30 Vesperdienst. 19.55 !erk veraf en dichtbij. Avro: 1.90 Nws. 30.05 Stereo: Solo- amamba, hoorsp. 22.00 Lichte rkestmuz. uit Duitsland. 22.30 iwe. gr.pl. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE VAVWOMI 22.45-22.50 Journ. I Nederland II. Nws. in 't kort. Reel. NCRV: 20.05 .Geen STER: 22.10 Reel. NTS lands. 20.00 Nv icunstruden. 2 eldi:amploensch Hilversum II. 298 m. NCRV. .00 Nws. en herh. SOS-ber. .10 Dagopening. 7.15 Stereo: ichte gr. muz. 7.30 Nws. 7.32 de zieken. BJ5 Stereo: Operet- temelodieen (gr.). 10.00 Stereo: BaUetmuz. (gr.). 10.30 Morgen dienst. 11.00 Lichte gr. muz. 12.27^ Meded. t-b.v. land- ^en riant: actual, en report. 13.30 15*30 VoodWudei VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit c buitenlandse pers. 12.05 Ee Uit de bultenl. pers. 13.05 I geé. 14.00 NWS. 14.02 Uit d ultenl. pers. 14.05 2 x Top 1 AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Licht muz. 16-00 Nws. 18.02 Oude g pl. 16.30 Sorbet. 17.00 Nw 17.02 Actual 17.05-18.I MOKGEA Engeland hoort ook cultureel bij Europa (Van onze kunstredactie) LONDEN Vooraanstaande kunste aars hebben erop aangedrongen dat ingeland een gebaar zal maken om te bewijzen dat het bij Europa hoort. Zij stellen de organisatie voor van een ten toonstelling waarin geheel Europa zal zijn vertegenwoordigd. Het voorstel werd gedaan in een brief aan de Times en was onderte kend door o.a. de acteur Sir Lawrence Olivier, de beeldhouwers Henry Moore en Barbara Hepworth, de historicus Arnold Toynbee en de kunstcriticus Roland Penrose. In hun brief zeggen zij: „Zich alleen economisch bij Europa aansluiten is niet genoeg''. De expositie «ou onder het patronaat moeten staan van de Fondation Européenne de la Culture. Kathleen Smith danst dubbelrol in Zwanenmeer AMSTERDAM Eindelijk is het ver: na meer dan honderd voorstellin gen van „Het Zwanenmeer" durft een soliste van een Nederlands balletensem ble het aan, de rol van de witte zwaan Odette te combineren met die van de zwarte zwaan Odile, zoals Petipa en Lev Ivanov, die voor de choreografie verantwoordelijk zijn, het oorspronke lijk hadden bedoeld. Kathleen Smith, soliste van Het Na tionale Ballet, wil voortaan deze danstechnische krachttoer volbrengen. Het is niet zonder betekenis, dat Odette en Odile door één danseres die nen te worden gedanst: pas op deze manier is de vergissing van Siegfried, die Odile voor zijn geliefde Odette aan ziet, aanvaardbaar. Een der in ons land bekendste ver tolksters van deze zeer moeilijke dub belrol was Anna Pavlova. Ih 1954 danste Margot Fonteyn deze rol tijdens het Holland Festival met het Sadler's Wells Ballet. GUILDFORD Prins Charles van Luxemburg is gisteren in het huwelijk getreden met Joan Douglas-Pillon, dochter van de voormalige Ameri kaanse minister van financiën. Groot hertogin Charlotte, prins Jan van ffuii(||k||« Luxemburg en de heer en mevrouw Dillon woonden de huwelijksplechtig- heid bij. VANAVOND TE ZIEN r (NTSi gewestelijk nieuws. r <NTS> wereldkampioenschappen kunstrijden op de schaats: samenvattende reportage paarrijden. r Actualiteiten. r tv-spel „Daar, waar het verschil begint". Ned. 2 NCRV r aflevering serie ..Geen beter leven", r Internationaal rendez-vous. gevarieerd progr. r Actualiteiten. VANAVOND TE HOREN Hilversum I AVRO r IKORavondgebed r derde deel van Handels oratorium Solomon r hoorspel Yamamba. over. nare gebruiken in een oosters dom. r Discotaria. Hilversum II NCRV r „Wij poetsen de plaat", r 21ste ver,volg „De familie Leenhouts". r amusementsprogramma „Samen uit samen r Arie J. Keijzer bespeelt het orgel in de hervorm de kerk te Oude Tonge. r Signaal, eigentijdse muziek. Door het hoge glas-in-loodvenster ziet hij het groen van de linden die langs de gracht staan. Een lichte wind be weegt het blad, zodat er een en al tinteling is in het zonlicht dat door het raam naar binnen valt. Er is een boeiend spel van licht en schaduw op de tegels van de vloer en het onderste gedeelte van de witte wand tegenover het venster. Carel kijkt ernaar. Maar dan klinken er vlugge voetstappen in de marmeren gang. De deur van de kamer wordt geopend en dominee Valentijn, deftig in het zwart» staat daar voor Na de begroeting vertelt Carel, dat hij zich in de stad heeft gevestigd en waar hij een woning heeft gevonden. De predikant luistert afwezig en aLs hij is uitgesproken, knikt hij en zegt: „Zo, zo". Dit is alles. Carel wacht. Doch als dominee Valentijn ook blijft zwijgen, zegt hij, onzeker: „Ja. en nu zal ik maar afwachten of ik hier opdrachten kan krijgen." Hij maakt er een grapje bij en zegt: „Want als ik geen werk heb, kan ik ook niet leven". De predikant antwoordt volkomen ernstig: „Nee, nee, na tuurlijk niet. Ge moet maar gauw zien. waarde heer, dat ge mensen vindt die zich door u willen laten con terfeiten. Zo ie het". Ineens heeft Carel een antipathie tegen de gewezen studie vriend van zijn zwager. Het liefst zou hij nu afscheid heb ben genomen om nimmermeer contact met deze man te hebben. Maar hij kent hier nog vrijwel niemand in deze stad, zodat dominee Valentijn degene is die hem in connec tie zal moeten brengen met mensen die hm opdrachten kunnen geven. Of die misschien zelf... Hij besluit maar ineens recht op zijn doel af te gaan en zegt: „Toen mijn zwager vorig jaar bij u was, hebt u gesproken over het plan om een plafondschildering in uw huis te laten maken. Hebt u, als ik het vragen mag, dat plan al laten uitvoeren?" „Och", antwoordt de predikant ontwijkend, „die pla fondschildering ja, dat is waar ook. daar heb ik wel eens over gesproken.." „Dat zou een mooie opdracht zijn", meent Carel. „Inderdaad", geeft de dominee toe „Maar voorlopig zal er van die plafondschildering wel niets komen". En ineens met een vertrouwelijkheid die Carel verbaast: „Kijk eens aan, waarde heer, er zijn zoveel dingen die noodzakelijk gedaan moeten worden en veel geld kosten. Mijn vrouw wil nu boven weer een kamer laten verbouwen.... Nee die pla fondschildering moet nog maar een poosje wachten". Het is een teleurstelling voor CareL Maar hij weet het t« verbergen. Hij vraagt de predikant aan hem te willen den ken als hij soms mocht horen van mensen die een schilderij willen laten maken of een wand of plafond willen laten beschilderen. En hij noemt nog eens zijn adres. Dominee Valentijn belooft aan hem te zullen denken. En met die belofte kan bdj vertrekken. De predikant roept d« gedienstige om de gast uit te laten... Het duurt lang voordat Carel iets van dominee Valentijn verneemt. Ten slotte begint hij eraan te wanhopen en vraagt hij zich soms af of het niet beter zal zijn om naai Amsterdam terug te keren. Want terwijl hij nog slechts een paar maanden hier woont, heeft hij al schulden moeten maker Ruim zeshonderd gulden heeft hij moeten lenen van Jasper de Potter, de geldschieter die gauw tot lenen bereid is, maar dan ook een behoorlijke rente weet te bedingen. Toch komt er nog onverwachts een opdracht. Hij zal een familieportret moeten schilderen. De predikant blijkt toch zijn belofte te zijn nagekomen. Want de opdrachtgever ver telt, dat Carel hem door dominee Valentijn is aanbevolen. Het gezin bestaat uit een echtpaar met vier kinderen: twee jongens en twee meisjes. Verheugd met de opdracht denkt hij er lang over na hoe hij het zal schilderen. Hij vindt een oplossing. Het zal iets bijzonders worden, waar mee hij zijn naam voorgoed in deze stad zal vestigen. De opdrachtgever is bovendien iemand van grote invloed. Hij dient hem daarom aan zich te verplichten. Hij schildert de familie, overeenkomstig haar stand, in een rijke omgeving. Op het rechterplan van het doek plaatst, hij de man, die een trap afdaalt en zijn vrouw de hand reikt. In het midden schildert hij de oudste zoon, die zit te lezen aan een met een rood kleed gedekte tafel, waarop een doodskop en een boek liggen. De jongste zoon beeldt hij uit bij een spuitende fontein; in een schaal vangt de jongen het water op. De beide dochtertjes vifiden een plaats links op het schilderij. Het grootste open vlak vult hij met twee zuilen, waar tussendoor een tuin en, op de achtergrond, een gebouw zichtbaar zijn. Deze doorkijk is een vondst, waar mee hijzelf bijzonder in zijn schik is. De lessen in de perspectief hebben altijd zijn speciale belangstelling gehad en hij kan ze nu in praktijk brengen. (Wordt vervolgd) MELBOUR- Bruine NE Ruim drieduizend SChoeiMH. conducteurs in Melbourne hebben hun 693 trams verlaten om te beslissen welke maatregelen ge nomen moeten worden in verband met de schorsing van wagenvoer der Jim Harper. Deze was geschorst omdat hij bruine schoenen droeg in plaats van de voorgeschreven Harper. die in een besloten ca bine werkt waar niemand xijn schoenen kan zien, had tegen zijn chef gezegd dat hij geen geld had om een paar nieuwe schoenen ESSEN Een inwoner heeft van zijn verhuurder de raad gekregen zich van zijn bull dog Ali te ontdoen of naar andere woonruimte om te zien. Buren klaagden erover dat Ali teveel praatte. Zo kan de hond even duidelijk als een goed ge trainde papegaai „Goede dag", „Mama" en „Tot ziens" zeggen. SUKKELTJE EN BRUUNKE .Graag zegt Du-kedeeg, „Bruunke weeg jij dan suiker en meel af: Tien pond van elk!" Dan wijst hy, „Stikkeltje, roer jy die boter tot room in die grote kom daar; neem tien pakjes, wil je?" Dirkedeeg wijst dan hoe je deeg moet kneden koeken. „Proef eens!", laat Bruunke Stikkeltje stukje deeg proeven. „Ik vind het rauw al lekker!" De bakplaen vol koekdeeg geen nu in de oven. „Nu hebben we even tijd voor een glaasje limona de. terwijl we wachten tot de boel gaar is. jullie hebben me prachtig geholpen!" zegt Dirkedeeg dankbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 13