TV Onthullingen over de Britse tv-reclame RADIO en FISCUS PIKT VELE MILJOENEN IN D Provo-rel Maastricht ONDER HET PUIN Jan H. Oosterloo (T 1 WOENSDAG 18 JANUARI 1967 Commentaar Buitenhuis VARA's Achter het nieuws ging er gisteravond prat op enkele foto's te kunnen vertonen van het buitengoed in het Spaanse stadje Vinaroz, dat door de koninklijke familie zou zijn aange kocht als nieuw vakantieverblijf. Ook wist men te melden dat de regerings voorlichtingsdienst dit bericht had ont kend en dat het dus waarschijnlijk steelachtige witte villa j legen, heeft gekocht. In elk geval liet de VARA ons zien j hoe op het viertalige bordje Verboden toegang" deze woorden ook in het Ne- derlands voorkomen, geheel ongebrui- I kelijk voor de streek. Bij wijze van aanklacht kregen we te horen en te zien hoe, zelfs met ver bodsopschriften, vlak over de grens in j België Nederlanders worden geweerd uit etablissementen, omdat zij er zo te keer gaan en een enkele zelfs de han den niet thuis hield en een damestas j roofde. Om de zaak wat in evenwicht te brengen was er ook een struise Bel gische, die bekende dat Belgen in het buitenland ook wel eens lastig zullen zijn en voor haar part de Nederlanders wel binnen mogen komen. We stonden er dus eventjes niet zo best op. De Kamerbeelden werden zwakjes geflatteerd doordat Achter het nieuws mevrouw Van Someren-Downer en de heer Schakel korte tijd bijeengebracht in de Haagse studio. Beiden gaven in dezelfde bewoordingen die zij in de Kamer gebruikten nog eens hun vol komen tegengestelde mening over de omroepwet ten beste. Bijzonder aardig was de reportage van Ellen Blazer over het maken van reclamefilmpjes in eindeloze priegel- arbeid dié heel secuur moet worden verricht. Vanwege de veel gebruikte vakter men werd alles de kijker niet glashel der, maar men hield er voldoende aan interessante indrukken van over. Het cabaret van Henk Elsink blijft net onder de maat, en de eenvormig heid van de uitzendingen werkt er niet toe mee er wat verrassing in te bren gen. Node zagen wij de geestige Annie Fratellini die het programma helemaal ophaalde, na één nummertje alweer verdwijnen: over vier weken zal zij in dit programma langer optreden en dat is wel iets om naar uit te kijken. Op de weg Aalten-Varsseveld is de 40-jarige L. Mekking uit Winterswijk gisteravond met zijn auto met dodelijk gevolg tegen een boom gebotst. E BRITSE OMROEPMAAT-; hebben af te dragen en hiervoor heeft SCHAPPIJEN BBC en ITA Zijn gewoon, aan het einde van steen en been geklaagd over het feit, dat buiten de normale belastingen nog de moeilijk onder een noemer te bren gen „aanvullende betalingen" worden opgelegd, hetgeen betekent dat onge veer de helft van de totale winst wordt afgeroomd en in de staatskas terecht komt. Het rijk heft van de commerciële tv op vier manieren belasting: eerst die op de vennootschap, dan de aanvul-, lende, betalingen, vervolgens moet de ITA zelf nog eens belasting betalen van haar inkomsten die de diverse sta tions bij haar op tafel dienen te leggen en tenslotte moet zij dan nog een fikse overwinstbelasting aan de fiscus afdra gen. „Een schande!" roept het jaarboek hierover. Maar ja, het gaat dan ook wél om handenvol miljoenen.... Miljoenendans een kalenderjaar een handboek uit te geven. Lijvige werken, waarin gewoonlijk niet veel nieuws staat te lezen. Mag het BBC-boek zich nog eens bezig houden met de gelden de omroepproblematiek, verge lijkingen met het verleden treffen en blikken in de nabije en zelfs de verre toekomst werpen, het jaar boek van de ITA bevat meestal bedroevend weinig informatie, want het houdt zich alleen bezig met de stand van zaken der com merciële omroepstations. Alleen ditmaal doet het frap pante onthullingen over de finan ciën. Om precies de status van de ITAl (waarover in het buitenland en dus ook bij ons nogal eens wanbegrippen bestaan) aan te tonen, het volgende: dit is een overkoepelende maatschap pij, destijds op last van de overheid (maar niet dóór de overheid!) inge steld, die commerciële stations zend machtigingen kan laten aanvragen en de regeringsopdracht heeft, toe te zien op alles, wat zij doen. Zelf maakt de ITA dus geen program ma s, maar men noemt ha^ naam wan- van Qe normale oe^simgen is geen aan- neer men het over „de eommerciele te- M betaling verschuldigd. Over levisiein Engeland heeft. De ITA - 6 draagt de verantwoordelijkheid voor de commerciële tv-stations, voor hun programmavoering en hun financieel beleid. In het verleden moesten de sta tions. alle zelfstandige maatschappijen, wel eens op de vingers worden getikt^ niet zozeer omdat zij wat de program ma's betreft over de schreef gingen, dan wel omdat zij zulke enorme winsten maakten (uiteraard ten koste van de kwaliteit der programma's!) dat dividenduitkeringen van 40 pet geen uitzondering vormden. miljoen. Na kosten, salarissen enz. te hebben betaald en de nodige reserverin gen te hebben weggelegd hield de ITA 27 miljoen schoon over. „Hier ermee," zei de fiscus en pikte er nog eens 20 miljoen van weg. Geen wonder, dat er gemopperd wordt! Niettemin is de commerciële te levisie in Engeland nog altijd een hoogst lucratief bedrijf. Het jaarboek zegt, geen overzicht te kunnen geven van de resultaten welke ieder station afzonderlijk in 1966 heeft geboekt, maar van 30 juli 1964 (de dag waarop de wet op de aanvullende betalingen van kracht werd) tot 29 juli 1966 brach ten de netto advertentiebetalingen maar liefst in totaal 1.650 miljoen gulden op. Daarvan gingen buiten de belastin gen nog ƒ430 miljoen via de gewraakte aanvullende betalingen naar de schat kist.... maar de rest. en dat is ongeveer de helft van die anderhalf miljard, was I ter beschikking van de aandeelhouders. En al zijn dat er zeer velen, slecht j boeren doen zij er niet mee! Onthullingen Het hardste komen de „aanvullende betalingen" bij dit alles aan, want die kunnen voor de fiscus op de meest pro fijtelijke manier worden vastgesteld. Op bijna onthullende manier geeft hetgeen de maatschappijen een doorn het handboek van de ITA weer, hoe het oog is. 1 alle organisaties die bij de commerciële tv betrokken zijn, de hand hebben ge- documentaire reportage toe uitgezonden team in Indonesië maakte. President Soekarno ontving het team dikwijls, maar wilde slechts één keer informeel voor geluids- en beeldcamera optreden. Bij die gelegen heid werd deze foto gemaakt. U ziet rondom de president gegroepeerd het NTS-team: van links naar rechts cameraman Fred Romeijn, journalist Willem Oltmans, productieleider Jan van der Koïk en camera-geluidsman Loed Hensen. Tweede van links de grote vriend van Soekarno, tweede van rechts een ambassadeur die op bezoek was. De documentaire begint met een indruk van de wijze waarop Soekarno zijn vriend aan het team presenteert. Helft weg Men hanteert voor het bepalen van de hoogte van die bedragen een sys teem, dat er als volgt uitziet. Bij een netto winst van 15 miljoen na aftrek de normale belastingen is geen de volgende ƒ60 miljoen wordt echter nog eens 25 pet geheven en voor som men boven 75 miljoen gulden nog eens 45 pet. De ITA ontvangt van de tv-stations huur voor het gebruik van de zenders die haar eigendom zijn, en een som voor de verstrekte zendvergunning. Na aftrek van de administratieve en technische kosten moet over het sur plus belasting worden betaald, maar daarmee is het nog niet uit, ook de overwinst wordt belast. Zo deelt de ITA nu mede. dat zij in 1966 van de programmamaatschappijen in totaal een som van 90 miljoen gul den ontving. Aan belasting werd daar van 20 miljoen betaald, bleef over 70 Vanzelfsprekend bestaat er in Enge land een deugdelijke wet op de tele visie. Die regelt, dat de luister- en kijk gelden de BBC tep goede komen als i autonome radio- en tv-omroep en de commerciële maatschappijen zichzelf moeten bedruipen met hun winsten uit I U*/ II I r"j C? Ir de reclame, die zij echter niet onbe-1 9 perkt mogen voeren. (Ter verduidelij-1 king nog eens: commerciële tv is iets. anders dan reclame in de tv zoals wij die kennen, want laatstgenoemde gaat buiten de programma's van de omroe pen om, eerstgenoemde laat echter toe dat firma's kostbare zendtijd kopen van de tv-maatschappij om eigen pro gramma's, gericht op hun ingevoegde reclame, te vertonen). Tevens voorziet de wet in bepalingen j aangaande de belastingen, welke de commerciële stations aan de schatkist j Ludder-puzzel AMSTERDAM Opnieuw is er een Nederlandse deelneming in een ontwik kelingsbank in Afrika na Tanzania nu Kenya. Via de Nederlandse overzeese finan- cierings-maatschappij neemt de Staat der Nederlanden voor een kwart deel in de DFCK-bank in Kenya, die nieu we ontwikkelingsprojecten zal financie ren. Nederlandse bedrijven in Kenya kunnen er mede hun winst mee doen. licht met het van overheidswege voor geschreven systeem voor reclamevoe ring. dat in theorie zo waterdicht leek. Toen de commerciële televisie tien jaar geleden begon, mocht er alleen maar reclame tussen de programma's! in, de zgn. „natuurlijke onderbrekin-1 gen" in een uitzending, worden inge- j past. De adverteerders namen er geenl genoegen mee en hebben al spoedig „natuurlijke onderbrekingen" binnen afgeronde programma's ontdekt: tussen shownummers in, tussen items in actua- j liteiten- of sportrevues, in de pauze van sportwedstrijden, tussen vragen in - forums enz. Wel wordt nog de hand gehouden) aan bepaalde regels zoals het verbod om godsdienstige programma's, jour naaluitzendingen, schooltelevisie of uit zendingen over het koninklijk huis met) reclamespots te onderbreken. Ook moet men zich onderwerpen de volgende regels: in een programma dat 20 minuten duurt geen reclame-i derbrekingen, in een van 20 tot 40 i nuten eenmaal 21/» minuut (die kan men dus ook in een uitzending van 25 minuten al kwijt!) in een programma van 40 - 70 minuten éénmaal 3 of tweemaal 2Vt minuut en in een langer tweemaal 3 of driemaal 2Vs nuut reclame-onderbreking.... en dan nog de „natuurlijke onderbrekingen'" opvullen: dan gaat er heel wat onder door! Laten we hopen, dat Nederland nooit de'Schijnvertoning van „natuurlijke on derbrekingen" aanvaardt, want dan is het einde niet te overzien. DR. P. GROS. Zaterdagmiddag is het weer zover: voor klein en groot de doldwaze avonturen van „Ja zuster, nee zus ter", Annie Schmidt's kindermusical waarnaar zoveel volwassenen graag meekijken. Hetty Blok in de persoon van zuster Clivia gaat nu met haar merkwaardige rust huisclub in het wijkgebouw het sprookje van Repel steeltje opvoeren en daaraan komt wel een en ander De problemen beginnen pas goed, als hoofdrolspeler Gerrit de inbreker op het laatste moment niet komt opdagen. Gerrit heeft een baantje als broodbezorger bij bakker Jan Blaaser, die in deze aflevering ook eens komt kijken. Koningin zuster Clivia vindt dat de bakker haar maar uit de moeilijkheden moet helpen en hoe het al lemaal afloopt is zaterdag piekfijn te zien. Hier alvast een scène uit hel spel: Hetty Blok als koningin verkleed en Jan Blaaser in zijn bakkerspak. Hor. 1. verlegen, 2. draad van radio toestel, 3. toekomend deel, 4. aandoen lijk, 5. vertelling, 6. beneden in iets. Bij juiste oplossing vormen de be gin- en eindletters, beide van boven naar beneden gelezen, twee plaatsna men in de provincie Overijsel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. horde - deze. 2. orde - reiger. 3. fase - ree - v.e. 4. pats - toren. 5. olm - den - ant. 6. toe - els - nat. 7. teen - Ot - ode. 8. en - negende. 9. re - trepaan. Vertikaal: 1. hof - Potter. 2 oraal - Oene. 3. rest - meent. 4. Dresden - er. 5. eer - te - loge. 6. die - on - step. 7. eg - era - nona. 8. zeven - Adda. 9. ere - N.T. - teen. MAASTRICHT Bij een bezoek van de Europese NAVO-commandant, generaal von Kielmannsegg, hebben Maastrichtse provo's en Amsterdamse studenten gisteren een rel geschopt. Ze ven Amsterdammers, waaronder twee meisjes, werden enige tijd vastgehou den. Terwijl de pers in de Tapijnknzerne werd ontvangen, wist een provo bin nen te komen en aan generaal von Kiel mannsegg een pamflet te overhandi gen, waarvan de inhoud tegen de Duitse generaal was gericht. Ook voor het Provinciehuis, waar de generaal en de NAVO-opperbevel- hebber, generaal Lemnitzer, werden ontvangen, stonden enkele pro' Stencils werden uitgereikt van linkse studentenvereniging Pericles. Er stonden ook hakenkruisen op. Een grote politiemacht had de h,-uv den vol. BRUNSWICK Een 21-jarige Oostduitse soldaat is er vandaag in geslaagd onder een regen van kogels naar het Westen te vluchten. Een ande re soldaat die ook een vluchtpoging on dernam is door communistische grenswachten gevangen genomen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NTS 7.00 uur aflevering van Mona. 7.25 uur Inburgeren: kiezer en gekozene. 8.30 uur drie gespeelde verhalen van O'Henry, ge schikt voor alle leeftijden. 9.45 uur documentaire reportage over Indonesische revolutie: „Orde Baru". Ned. 2 VPRO 8.05 uur aflevering van de Avonturen van Tom Sawyer. 8.35 uur rubriek Randfiguren: programma over de Duitse auteur Erich Kastner. 9.20 uur optreden van de pianist Daniël Wayenburg en de Chinese Bas Yi-Kwei Sze. 9.50 uur gesprek over „Valt er te geloven in een rechtvaardige God?" VANAVOND TE HOREN Hilversum I VARA uur kynstrpbriek. uur veel muziek in Trammelant .in Loeren aan de Hor. 1.55 uur Dor'us praat en zingt, liedjesprogramma. muziekprogramma (serieus) voor kenners en liefhebbers. 9.10 Hilversum II NCRV 7.30 uur Leger des Heils. 8.15 uur Erich Leinsdorf dirigeert het Concertge bouworkest in stereofonische uitzending (NRU). 10.40 uur geestelijke liederen. 11.15 uur nieuwe platen (stereo), klassiek en licht. Zelfs als een goed jaar na Barent een zusje wordt geboren, is dit voor Carel nog geen zaak. die zijn kleine gedachtenwe- reldje sterk beroeren kan. Pas veel later ontdekt hij, dat het komen van kindertjes en de daarmee gepaard gaande ziekte van moeder een gere geld terugkerende gebeurtenis is, die even zeker komt als de zondagen, waarop het na kerktijd zo gezellig is in huis. Even zeker ook als de verjaardagen met hun feestelijke drukte, de sinterklaasavond met peperbollen en geschenken, de kerstdagen met hun stille wijding en de jaarwisseling met oliekoeken en plezierige wensen over en weer. Hij bemerkt, dat al deze dingen behoren bij het leven. Ze geven er glans en vreugde aan en men kan er zich reeds van tevoren op verheugen. Tegenover de blijde dagen staan echter ook droeve. Carel is vijf jaar als hij voor het eerst van nabij ken nismaakt met de dood. Op een ochtend in het voorjaar komt vader hem en Ba- rent roepen. .Jongens, kom eens kijken wat een lieve kinder tjes Claartje de poes vannacht heeft gekregen." Ze staan onmiddellijk naast het bed. Twee kleine kereltjes in hun witte nachthemdjes: de blote voetjes op de plavui zen. Met nog slaperige gezichtjes kijken ze op naar vader, die daar voor hen staat en de geur van het land mee naar binnen heeft gebracht. „Eerst aankleden," beslist vader. Vlug schieten ze hun kleertjes en klompjes aan en volgen vader naar de schuur achter in de tuin, waar het mandje van de poes staat. Claartje is in geen velden of wegen te bekennen, maar op het dekentje in haar mand liggen de drie jonge poesjes. Ze maken klein, zwakke piepgeluidjes en klimmen, warmte zoekend, op en over elkaar heen. Alle drie zijn ze zwart met witte vlekken, precies als Claartje. Carel en Barent kijken er met grote, verbaasde ogen naar. Graag zouden ze er een oppakken, maar dat durven ze niet Vader echter blijkt gedachten te kunnen raden. Hij zegt: „Pak er maar gerust een op, hoor." Ze kijken elkaar aan. Ze kijken naar vader. Maar ze blijven onbeweeglijk staan. Dan bukt vader zich en neemt in iedere hand zo'n klein poesje, dat hij voorzichtig in de tot een nestje gevormde handjes van de jongens legt. Carel weet niet goed hoe hij het heeft. Het bewegen van dit kleine, levende lichaampje in zijn handen geeft hem een ongekende sensatie. Hij voelt de warmte van het poeselijfje en beseft opeens, dat hij hier iets heeft wat hij beschermen moet Waarom hij die bescherming zou moeten geven, heeft hij zich niet gerealiseerd. Maar onbewust is hij overtuigd van de noodzaak ervan. Hij vraagt: „Waar is Claartje?" Want dat bij zulke tere. hulpeloze wezentjes de moeder behoort te zijn, is duidelijk. Dat ze zich niet laat zien, beduidt, dat er iets niet in orde is. Daarom herhaalt hij de vraag, waarop hij geen antwoord kreeg: „Waar is Claartje?" „Ik denk... ik denk..." zegt vader ontwijkend, „dat ie eten is gaan zoeken voor de poesjes." Het is een raar antwoord. Maar aan twee kleine jongens kan men dat nog wel geven. Ofschoon de oudste toch vraagt: „Wat voor eten?" „Nou, melk," antwoordt vader. „Melk van de koe. weet je?" En hij zingt, op een wijsje dat hem te binnen schiet: „Claartje is naar de koetjes, die geven haar melk zo zoetjes." Carel lacht. En Barent herhaalt de laatste woorden: „Mel- ke zoetjes." Daarmee is het probleem, waar moeder poes zich ophoudt, van de baan. Maar als ze 's middags nog niet bij de kinder tjes is teruggekeerd, vragen de jongens opnieuw. Nu is ook moeder in de schuur. Ze zegt, evenals vader: „Nee, ik weet niet, waar Claartje is." Wat zij van vader heeft gehoord, vertelt ze niet. De poes is wel teruggeweest in de schuur: tweemaal heeft vader haar al gezien. Ze draaide wat om het mandje heen, doch bekommerde zich niet om de jongen, die nu onophoudelijk klagend piepen en waarschijnlijk honger hebben. Tegen d'e avond is er nog maar één poesje in de mand. De jongens kijken vader en moeder vragend aan en Carel wil weten: „Waar zijn die andere?" „Claartje is ze komen halen. Ik denk, dat ie ze ergens anders heeft gebracht," zegt vader. Dat hij zojuist de twee poesjes dood heeft gevonden en in de tuin heeft begraven, verzwijgt hij maar liever voor de kinderen. De jongste reageert nog niet op vaders antwoord, maar Carel zegt: „Stoute poes, stoute Claartje." (Wordt vervolgd) Koord danser STOCKHOLM In Zweden is een nieuw wereldrecord gevestigd. Een 19- jarige koorddanser bracht 56 uur en 16 minuten onafgebroken op een kabel door. Overmand door de slaap viel hij er toen vanaf. Hij heeft nu de titel terug die een ri vaal hem een maand geleden ont- WARSCHAU Sirene In Chelm in Zuid-Polen vloog een vrachtauto in brand. De politie moest het vuur blussen om dat de brandweer niet beschikbaar was. De brandweermannen hadden een feestje. Zij waren zo aange schoten dat zijde sirene niet meer hoorden. SUKKELTJE EN BRUUNKE Jammer dat de paraplu weg is; het gaat nog regc nen ook. Arme Bruunkt wordt hoe langer hoe kle veriger! Stikkeltje heef; medelijden met hem. „We moeten in vredesnaam maar ergens schuilen!" vindt hij „Moet je daar eens de berg; laten we daar zolang ingaan!" stelt Bruunke voor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 9