Hippe, kieke en oppe KAMER EN WERK B-14 in De Doelen Het MAI zorgt voor TIENERHEER MENGT ZICH IN MPDE-GEWOEL: Coltrane puur protest RUIMTE ZATERDAG 14 JANUARI 1967 TTTTTTyTTTTVTVTTVVWTVTTTTTTTTTTTTTVTrfTWVTTTTTTTTT^ 1 an onze tiener)moderedactrice PLAKKERTJES op je wang voor een ..feesthoofd", een soldatenjas of juist een heel romantisch costuum. broeken met sigaret"-pijpen of galgen a la Ramses Shaffy horen tot de laatste snufjes van de tienermode. Want of je het nu allemaal hip vindt, of doodgewoon een sof, er gaat niets vanaf, dat het tienermeisje, en steeds meer ook de tiener jongen, een uitgesproken eigen mode heb ben, die in niets lijkt op die van de ouderen. Het heet tienerinode, maar het Mozart, Haydn en Chopin hebben model gestaan voor het nieuwe super-romantische he renjasje anno 1767 voor dames. Beter dan het sportieve panta- lonpak is deze zwart fluwelen jas geschikt voor feestelijke ge legenheden. Een bloes met on eindig veel volants hoort erin te worden gedragen. is heus geen geheim, dat zelfs twintig-, ja dertigjarigen eraan meedoen of er iets van meepikken. Allemaal vinden ze het f\jne, gek ke, oppe, hippe en kinke kleren! Toch is het maar een klein deel van de jeugd, die rondloopt met Shaf- fy-galgen, minirokken, bontmantel van opoe en militaire tunieken. Maar het opvallende, het doldwaze en voor al het kleurige van de tienermode trekt de aandacht en daarom komt ze steeds weer in het nieuws. BOETIEKS Als paddestoelen schieten ze uit de grond: de boetieks voor de jeugd. Nee, je schrijft niet meer „boutique" op z'n Frans, maar „boetiek" in zeer voor uitstrevend Nederlands. Begon het met een eenmanszaakje, waar de tie nerkleermaker z'n winkeltje overdag leeg verkocht, dan de deur sloot en gauw aan een voorraadje voor de vol gende dag ging pikken, later werd de opzet grootser. Ook werd de hele business in het commerciële vlak ge trokken. De kleine zelf standige boetieks heb ben tenminste een ge duchte concurrent ge kregen aan de grote modehuizen, dieook boetieks op touw lieten Overal in ons land worden steeds weer nieuwe boetieks ge opend. Alleen in de modestad Den Haag loopt het niet zo hard. Een uitzondering wordt echter gemaakt voor de herenzaakjes, waarvan er heel wat zijn. Vooral de Haagse tie nerheren vinden de tie nermode zo'n vooruit gang, omdat er nu meer gelijkschakeling is met de damesmode, die toch altijd voor lag. Daar is nu verbetering in ge komen, sinds aan de tienerheer bontjassen, zilveren bloesjes, jasjes in de „liefste" tinten en zelfs gekleurde laarzen worden verkocht. De meeste jasjes zijn getailleerd en lang, ge streept, in felle effen kleuren, of in pastel tinten. De broeken zijn niet meer van onder Voor jonge mensen brengt het veranderen van werk kring problemen met zich mee, als het vinden van een kamer in de nieuwe woonplaats. Ook de overgang van de ene stad naar de andere, of van het platteland naar de grote stad is niet eenvoudig. Het Maatschappelijk Ad vies- en Inlichtingenbureau biedt dikwijls uitkomst. Met vestigingen in Utrecht, Am sterdam, Rotterdam, Arn hem, Haarlem en Groningen is het MAI een hulpverle nende instantie geworden voor nieuwe stadsbewoners, die moeilijk is weg te denken Wim Troost had een ge sprek met mejuffrouw .4. M. Bosch, leidster van het bureau Rotterdam, dat in de hal van het Centraal station is gevestigd. even informeren JE voelt je soms als een kat in een vreemd pakhuis als je pas in een andere stad komt. Als je daar bovendien een kamer moet zoeken kun je de wan hoop nabij komen. In Rotterdam vragen jaarlijks vijfduizend jongelui (van 16 tot 30 jaar) om bemiddeling van het Maatschappelijk advies- en inlichtingenbureau bij het zoeken naar een kamer. Tegen slechts een geringe ver goeding (vijf gulden inschrijfgeld waarvan één gulden wordt terug betaald, als een kamer is gevon den) worden er vele mogelijkhe den geboden. Aan de hand van een groot kaartenregister zorgt de staf van mejuffrouw Bosch voor een ka mer in de prijsklasse die varieert van tachtig tot 225 gulden per maand. DE grootste vernieuwer van de jazz sinds Charlie Parker, de tenor-saxofonist John» Coltrane, is voor de tweede keer in zijn bewogen muzikale bestaan aangeland in een stadium, dat hij zelfs voor vaklui niet meer te volgen is. Zijn collega Cal Tjader klaagde bij een op name: „Ik ben nog nooit weggelopen bij een concert. Maar nu kon ik het na een half uur niet meer uithouden. Dat was geen zoeken naar schoonheid, maar puur protest. Het was of iemand je zonder ophouden in het gezicht sloeg." Dit gebeurde een paar maanden nadat de jazz- wereld het meesterschap van John Coltrane uit drukkelijk erkende. Bij de laatste enquête, die het toonaangevende jazztijdschrift „Down Beat" jaarlijks onder zijn lezers houdt, werd hij gekwa lificeerd als de beste blazer na de oorlog. Voor de eerste maal in de dertig jaar, dat het blad bestaat, onderscheiden de lezers een enkele jazz-musicus met vier eretitels: ze kozen Col trane tot tenor-saxofonist van het jaar, gaven hem een plaats in hun denkbeeldige „tempel van roem" en beloonden zijn grammofoonplaat .,A love supreme". De reputatie, die Coltrane zich hiermee bij de pretentieloze jazz liefhebbers heeft verworven, is verbazingwekkend. Want tot voor kort was Coltranes ongewone, chaotische en commercieel nauwelijks verkoopbare stijl, als pure charlatanerie afgedaan. Toen hij na een intensieve muzikale opleiding in 1955 optrad met het quintet van trompettist Miles Davis werd hy uitgefloten door het Amerikaanse publiek. „Anarchistische anti-jazz" zo oordeelden de critici. Het spel van Coltrane had inderdaad niets meer te maken met de traditionele welluidendheid van de cool-jazz. Met een razend tempo slingert hij de noten uit zijn instrument, in strijd met iedere muzikale wet en zonder enige tonale binding. „Muziek is voor mij de weg tot zelfkennis", verklaarde hij. De plaat „A love supreme" is kenmerkend voor zijn huidige techniek, waarjn niet langer geïmproviseerd wordt over een motief, maar over reli gieuze gevoelens. Coltrane ziet ,,A love supreme" als een boodschap van goddelijke genade en liefde. De tienerheren zijn wel blij met de aandacht, die aan hun mode wordt besteed. Ze voelen zich minder gediscrimineerd bij de dames en dat mag ook wel als je een zilveren bloes draagt. Een Deense ontwerper combi neerde de bloes met een zwar te broek en jas van vinyl. wijd uitlopend, maar smal als een sigaret. Kun je daardoor niets meer in de zakken stoppen, neem dan een tasje mee! Met al die mannenpraat zouden bij na de dames worden vergeten. Voor hen is er teveel om op te noemen, daarom doen we maar een greep. Had je vroeger op de kleuterschool ook zo'n hekel aan plakkertjes plak ken? Die dingen schoten altijd weg en dan die vieze lijm erbij. Troost je. je hebt het niet voor niets geleerd. TRANEN Plakkertjes op je gezicht, haar, ar men of knieën zijn het einde. Je kunt er zakken vol van kopen en de (niet vieze) lijm zit er al op. Het zijn hart jes, rondjes of tranen (leuk onder een oog), waarmee je op een feest reuze zult opvallen. Over feest gesproken, de broekpak- ken zijn verschrikkelijk leuk en ge makkelijk, maar je wilt iets feestelij- kers? Neem dan een super-romantisch he renjasje anno 1767. Hij is van zwart fluweel en er hoort een bloes in met oneindig veel volants. Je kunt ook in smoking gaan. De grote mode-ontwer per Yves de St Laurent ontwerpt ze. De minimode blijft voorlopig nog wel, hebben we gehoord. Hopelijk voor sommige mini-enthousiasten wor den er dan ook mooie benen bij ver kocht, die kun je er wel bij gebrui ken. En kleuren voor het komende voorjaar en zomer? Alle! Je kunt ze zo gek niet bedenken, evenmin als de combinaties, zoals oranje met roze. HAAR Wil je van de zomer lekker kort haar hebben, neem dan een typisch Brits kapsel. Steil haar. iets over de ogen en naar voren gekamd en van achter in de nek een driehoek uitge knipt. Want uit Engeland komt toch maar de hele tienermode-rage. Oorspronke lijk in Carnaby Street begonnen is nu de openluchtmarkt in de Londense Portobellostraat hèt modecentrum. Stel het je voor als het Waterlooplein in Albert Cuyp formatie: stalletjes met oude spullen langs een straat, die bijna vijf km lang is. Oude kleren worden er verkocht, want die zijn „in". Engelse tiener meisjes leggen grif tachtig gulden op tafel voor opgelapte korte bontman tels, die hun grootmoeder vijftig jaar geleden niet meer modieus genoeg von- UNIFORM Voor een tientje kopen de jongens gehavende rode militaire tunieken, de afleggertjes van de gardesoldater die Buckingham Palace bewaken. Een achttienjarige jongen loopt over straat in een purperen tuniek van de Schotse garde. Het schijnt, dat de jongelui terug willen uit het tijdperk van de ruimte naar de pracht en praal van het verle den. Maar in ieder geval ontbreekt het hen aan eerbied voor het Engelse leger. En dat is in Engeland heel wat. Een stalletje in dit „oude brok Londen" handelt in oude Duitse uni formen. Deze worden echter gekocht door oudere verzamelaars. Wel gaan aan de jongelui goede oude pistolen, zwaarden en bajonetten van de hand Als het maar oud is. Ouderwetse brandweerhelmen kosten zeventien-en-een-halve gulden, Egyptische fezzen zes gul den en oude dophoeden een gul den meer. Victoriaanse snuiste rijen. als grote witte honden van porselein en opgezette katten on der glazen stolpen, ze zijn allemaal „in" bij de jeugd. Maar de grammofoons met de enorme metalen hoorns uit het be gin van onze eeuw winnen het nog van alles. „Wij willen mei opzei geen beper kingen op de prijzen leggen", zegt me juffrouw Bosch, „omdat daardoor de aanbiedingen kleiner worden. Uiter aard wijzen wij de kamerverhuur ders wel op een „onmogelijke" prijs, maar zij merken zelf snel genoeg dat de kamer minder vlot wordt verhuurd dan bij een lagere prijs het geval is. Contrnle Of het nu een kamer is van tachtig of tweehonderd gulden, de kamers zijn stuk voor stuk gecontroleerd op degelijkheid en op de aard van de verhuurder. Kamers met hoge huren willen wij niet afstoten, omdat wij nog steeds mensen krijgen, die dat ge makkelijk kunnen betalen." Iedere „gloednieuwe" Rotterdammer krijgt van het MAI een kaartje, waar in op de mogelijkheden van het bu reau wordt gewezen. Het informatie centrum krijgt hierbij de medewer king van de Rotterdamse burgerlijke stand, die de adressen van alle nieuw aangekomenen doorgeeft. Niet alleen bij de kamerverhuur be middelt het MAI. Het legt ook contac ten met verenigingen, geeft adressen van goedkope en goede eethuizen en let bovendien op werkgelegenheid, lo geeradressen en dergelijke. Tegen een Werkkampen Dit is vooral van groot belang voor jongelui, die hun vakantie in het bui tenland doorbrengen. Want ook hier mee houdt het bureau zich bezig. Het gaat daarbij voornamelijk om jonge lui, die naar het buitenland gaan om de taal te leren of werkkampen (over geheel Europa verspreid) te bezoeken. Voor meisjes bestaat de mogelijk heid een jaar in het buitenland bij een gezin in de huishouding te gaan. Het doel hiervan is voornamelijk een taal te leren beheersen. Dat is dan CLUB MAAKTE SWINGENDE STAD VAN ROTTERDAM PAUL KARTING ,..man achter.de schermen.,. meestal in Engeland, Frankrijk of Duitsland. Het bureau informeert naar het soort gezin waarin de „aide" de tijd, die varieert van drie maanden tot een jaar. zal doorbrengen. Als voorwaarde geldt dat de aspiranten de minimum leeftijd hebben van achttien jaar. Kinderkolonie Frankrijk biedt 's zomers mogelijk heden vier weken in een kinderkolo nie te werken. Enige voorwaarden zijn dat men minstens achttien jaar moet zijn en niet vreemd moet staan tegenover de Franse taal. Jongens kunnen op een boerderij worden geplaatst. Een heel praktische vondst van het bureau is de zogenaamde stati onshulp. Voor jongelui, die naar Frankrijk gaan is in Parijs een dienst ingesteld, die behulpzaam is bij het overstappen van bijvoorbeeld Gare dxi Nord. naar Gare du Midi. Elke reiziger van het MAI die daar naar toe gaat kan een rood-witUt -kaart krijgen. Bij de locomotief H9n de trein kan hij dan een dame aantref fen met een rood-gele armband. Zij herkent de reiziger aan de kaart in de hand. Dame du service Deze „Dame du service social" loodst de reiziger door de stad naar het gewenste station. Heeft hij dit één keer gedaan dan kan hij op de terug weg het zelf wel vinden. Hieruit blijkt dat vooral dienstverle ning een van de belangrijkste taken is van het MAI. Voor de meer serieuze belangstellen den voor de Engelse taal bestaan er nog andere mogelijkheden. Zo orga niseert The Bellschool of languages, Cambridge, praktisch het hele jaar door tweemaandelijkse cursussen. Hierbij wordt het accent gelegd op een gedegen aanpak van de Engeise taal waarbij het vooral gaat om de uitspraak en grammatica. Natuurljik is het niet de hele tijd schooltje spe len. De lesuren worden aangevuld met sportbeoefening en het bezoek van be zienswaardigheden. De prijs is voor Nederlandse begrip pen hoog. De kosten van een derge lijke „course" liggen boven de negen honderd gulden. De vakantiecursussen zijn iets goedkoper. „Wapenfeit9 Een ander belangrijk „wapen feit" van het MAI is de bemidde ling bij het vinden van werk, ook bijbaantjes. Zo worden in Rotter dam alleen al jaarlijks zo'n 13.000 babysit-avonden gearrangeerd. Elk gezin waarin wordt opgepast staat volledig geregistreerd in de annalen van het MAI. pj OTTERDAM - Vanavond (zaterdag) geeft de Maas- stedelijke Jazzclub B-14 haar eerste concert in „De Doe len." Een nieuwe fase in het bestaan van deze club, die van Rotterdam een swingen de stad maakte. Amerikaanse en Nederlandse jazzmusici vonden een gastvrij onderko men in het vaste adres van B-14: gebouw ..De Heuvel". Er is hier uitbundig geklapt en soms grimmig gezwegen als de muzikale muts al te progressief stond. Oprechte genieters be zochten het, en losse gezelliq- heidsbezoekers, die meer voor de sfeer dan voor de muziek kwa men. Grommen Vast staat, dat in gebouw Dc Heu vel jazzgeschiedenis voor Nederland is gemaakt. Zoals bijvoorbeeld het recen te optreden van de Amerikaan Ben Webster, die op zijn instrument stond te grommen van genoegen vanwege de inspiratie. Een concert, dat het tele visieoptreden met stukken sloeg. Dat kon allemaal in De Heuvel, waar in een ongedwongen omgeving soms de vonk oversloeg, die van jazz een meeslepende zaak maakt. Toen de VPRO op zoek was naar een geschikte jazzclub in Nederland voor een maandelijkse uitzending, kwam zij, na mislukte pogingen in de hoofdstad, terecht bij B-14. In het ka der van deze uitzendingen gaat B-14 het eens. bij wijze van proef, probe ren in het indrukwekkende concertge bouw De Doelen. De jazzkelder blijft uiteraard in De Heuvel draaien. Lekker intiem de schermen bij B-14, de man, die Amerikaanse musici naar Rotterdam haalde waardoor de club internatio nale vermaardheid kreeg. „We krijgen een lekker intiem zaal tje met een fijn akoestiekje. Geen ge roezemoes op de achtergrond, geen ro kerige zaal, geen geïmproviscer met dc geluidsinstallatie of een piano, die op het laatste moment moet worden gestemd. De Heuvel heeft ons altijd bijzon der goed geholpen. Maar het gebouw moet rendabel zijn en dat houdt in, dat men een tijd tevoren de data van dc concerten moet weten. Dat is niet altijd mogelijk, omdat je niet weet welke musici op een bepaald moment beschikbaar zijn. De Doelen is het concertgebouw voor Nederland, en jazz hoort eigen lijk thuis in de concertzaal. Die me ning deelt directeur P. Verbist ook. die tegen de algemene indruk dat jazz een aflopende zaak is. eind vorig jaar het driedaagse Newport Festival organiseerde in De Doelen, dat een overtuigend succes werd. Subsidie Krijgen jullie subsidie? „In gebouw De Heuvel hadden we dat niet nodig. Zeker niet met de jazzkelder erbij. Maar concer ten in De Doelen brengen hoge kosten met zich mee- Als we op deze manier door zouden kunnen gaan, weet ik niet of we dit jaar rond komen. Dan zou een subsidie zeker welkom zijn. De gemeente subsidieert tenslotte ook een beat- kelder."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 17