FIETS EN OVER GEZAG Lagere prijzen of zegeltjes dialoog PRIMEUR IN TILBURG Mierikswortel voor de saus Gehaktdag vraagt extra attent zijn BlAD ZIJ ZATERDAG 14 JAM \RI 1967 Vandaag de laatste af levering over „Gezag" in Dialoog. U weet, het vol gende onderwerp gaat over „emigreren". Mis schien denkt u, ,,Ik ben heus niet van plan te emi greren naar Australië of Canada, zoiets is verre van mij." Hoe denkt u dan bijvoor beeld over de ontwikke lingshulp in andere lan den. Kunnen we hier maar rustigjes aanleven met ons autootje, tevéetje. onze bezoekjes, onze ken nisjes en-ga-zo-maar voort? Is hier ook voor ons geen plicht om voor een paar jaar te emigreren? Of kunnen wij niet buiten ons landje, familie en al wat wij gewend zijn. Laat hier uw gedachten eens over gaan en schrijf uw mening eens! We beginnen met de brief van mevrouw V. te S. ..Als er een stichting in het leven oei worden geroepen zoals die van Ermelo. postbus 17. om orde. vrijheid en gezag alsmede disci- Sline, ordelijkheid en veilig- eid te bevorderen, dan is er iets mis met onze samenleving. Honderden adhesiebetuigin gen bewijzen dat velen het ge zag willen handhaven. Uit de milde spot van Wim Kan kun nen we leren hoe belachelijk het is als gezagdragers het ge zag niet handhaven of er de hand mee lichten. Overigens niemand is vol maakt. Ook David reed eens een scheve schaats, maar hij be leed na ernstig overleg zijn bo ze daan". Hij erkende ook het hoger gezag in eigen leven. Nog steeds actueel, dacht ik zo. Voor ouders en kinderen: ver tel ze gerust als u fout was. Voor regering en parlement: wij zijn fout geweest en moe ten dat herzien en herstellen. Gezag heeft te maken met: iets te zeggen hebben. Waarom heeft de een gezag en de ander niet? Ik dacht, omdat hij of zij al dan niet discipline in eigen leven kent." Andere tijden wat dictatoriaal in de oren" schrijft mevrouw B. te L. „Mijn vader <ik hield veel van hemï had gezag, maar moeder en kinderen hadden niets in te brengen, hoe oud we ook wa- Nu las ik van anderen: „ja vroeger bij mij thuis en dit en dat"; daar moet men nu m.i niet mee aankomen. Deze jeugd krijgt ook wel andere tijden, als ze zelf kinderen krijgen en moeite met opvoeden zullen Vroeger zei ik ook altijd: ..Als ik getrouwd ben h >op ik het anders te doen" en dat zeg gen de kinderen nu ook, wat ik vanzelfsprekend vind. Het moet zo zijn dat kinde ren respect voor hun ouders op kunnen brengen. Dat is er ge lukkig nog wel, maar er moet veel gebeden worden. Wij luisteren vaak .ar de middagpauzediensten voor de radio; daar waren laatst vier onderwerpen over Amsterdam. Er sprak toen een dominee over „Amsterdam uit de hand Wat die man er van maakte, ik schaamde mij dat dat een gere formeerde predikant was. Dat was destijds geen uit de hand lopen, maar een totale ge zagsondermijning. Als een domi nee dat niet durft te zeggen, maar er maar wat omheen draait kan hij beter een ander onderwerp kiezen. Het is tegen woordig maar een slap gedoe, men durft niets meer te zeggen, we worden gewoon afgebluft en bepaalde mensen zijn daar de dupe van". Welk recht We eindigen nu met de brief van de heer J. te K. „Bij al het geschrijf over gezag is men tot de weinig verrassende con clusie gekomen dat „het er moet zijn voor 't goed func tioneren van de samenleving. Gezag heeft natuurlijk te ma ken met „zeggen" en betekent oudtijds „zeggenschap hebben" In dit verband betekent het: .,'t voor het zeggen hebben". Waar haalt wie dan ook het recht vandaan „het voor het zeggen te hebben?" Bovendien: hoe ver gaat dat? In hoeverre mag men voor een ander bepa len wat hij wel en vaker nog. wat hij niet mag doen? Het recht kan nooit absoluut zijn: dat zou aantasting van het ge weten tot gevolg hebben. De geschiedenis waarschuwt ons tegen absolutisme waarvan En wat als liet gezag niet aan vaard wordt? Wie niet horen wil. moet maar voelen. Maar welke norm gaat men nu aan leggen bij het uitdelen van li chamelijke straf? Of die klap nu wordt gegeven met moeders pantoffel dan wel met de knup pel van oom agent, is dikwijls slechts een kwestie van bewape ning. Nu blijkt vaak dat de norm wordt gezocht en gevonden in de geest van de straffer. Als we zo ver gekomen zijn, dringt zich bij mij naast het woord „gezag" iets anders naar voren: „dictatuur". U protesteert natuurlijk: „Hebben wij ons niet verzet te gen Spanje, Duitsland?" Wij dulden geen dictatuur. Toch ligt de herkomst van dit woord ook in „dicere" zeggen. Het betekent ook: „het voor het zeg gen hebben". De norm is daar bij alsoluut gelegd in de macht van een persoon. Tegenspraak is niet mogelijk. Het lijkt me van belang de gemakkelijke overgang van ge zag naar dictatuur scherp in het oog te houden". Hierbij laten wij hel wat be treft „het gezag". We hebben er weer wat van kunnen leren en zien nu met spanning de nieu we brieven tegemoet. Alle leze ressen en lezers hartelijk dank voor het aanreiken van gedach ten over dit onderwerp. Doet u mee in de volgende gespreks kring? Knuffel- Gnufl Dit is geen spook, maar een ragebol-beest, met felle oog jes, een knopneus en verder alleen maar haar, dat zich naar alle kanten laat kam men. Met de kam kun je er allerlei „Gnufls" van maken. Gnufl is internationaal, be looft een rage te worden en is eindeloos gek en dierbaar voor tieners. Een knuffel hondje, een poes, een ver schrikkelijke sneeuwman, een pijnzende grijsaard? De kam erdoor en je fantasie de teu gel laten. Hij kost nog geen acht gulden. We lazen dit in de Consumen tengids van januari. Het ging om monsters bij dertig Haagse sla gers en zes Haagse supermark- Wat zit er in gehakt? De Wa renwet vertelt uitvoerig wat er wel en niet in mag zitten. Het mag geen andere stoffen bevat ten dan die „eigen aan vlees". Toevoeging van meel, water en kleurmiddeltjes is niet toe gestaan. De Keuringsdiensten controle ren veelvuldig. De huisvrouw ziet liever weinig vet in gehakt: gehaktballen die smelten als sneeuw voor de zon zijn niet ap petijtelijk en de jus wordt veel te vet en niet smakelijk. De sla ger beweert en we geloven hem dat bleek verkleurde ge hakt niet verkoopbaar is. Wat bleek nu bij het onderzoek? Vijftien van de zesendertig za ken maakten zich op woensdag of vrijdag schuldig aan knoeien met de kleur. In twee gevallen werd de hoeveelheid gehakt aan gevuld met zetmeel en in één ge val nog eens met water. Deze knoeierijen deden zich minstens even vaak zo niet meer bij mid^eldure en dure slagers voor. Hoe goedkoper het gehakt is, hoe vetter. Het gemiddelde vet percentage varieerde van 33 voor de goedkoopste tot 26 voor de duurste groep. Éénmaal werd ruim 50 pet. vet geconstateerd. Op woensdag was het gehakt hij de helft van de zaken waar monsters genomen werden goed koper dan op andere dagen: verschil van een dubbeltje tot zestig cent per pond. Soms was het woensdaggehakt wat vetter, maar regel was het bepaald niet. Conclusie: gehakt van dure sla gers bevat over het algemeen wat meer vlees en wat minder vet dan die van goedkope sla gers: ook bij dure slagers ligt het etpcrcentage hoog: zowel door 'ure als goedkope slagers wordt •ebruik gemaakt van verboden stoffen als nitriet of sulfict; woensdag is het gehakt vaak De bond zegt: of het elders in het land vooral wat de knoeie rij betreft hetzelfde is. kun nen wij niet zeggen. Zélf attent rijn dan maar. en als we een lap je door laten draaien er op toe zien dat de gehaktmolen leeg is! De fiets mag zich in een grote belangstelling verheugen - de mode eveneens. Beide onder werpen zijn tezamen gevoegd in de tentoon stelling Fiets en mode die tot mei 1967 in het textielmuseum in Til burg te bewonderen is. Alle fietsen zijn au thentiek, ook het over- De prijzen stijgen en wij zuchten, maar betalen toch. We kunnen ook niet anders, wij niet, maar in de Verenigde Staten zijn de huisvrouwen wat pitti ger. Als naar het oordeel der huisvrouwen de prij zen van een bepaalde supermarket te hoog liggen, boycotten ze de zaak. Het is ook logisch. Om onge veer twaalf uur gaat u boodschappen doen, u bent hon gerig en misschien ook wat ge- prinselijk paar uit de jaren der tig op de tandem. Vouwfiets De vouwfiets werd oorspronke lijk ontworpen voor het Franse leger, maar is nu een typisch mo dern tweede vervoermiddel dat geen parkeerproblemen kent. Werd vroeger de rok aangepast aan het zadel, nu wordt het zadel aangepast aan de rok: het specia le ronde dameszadel dat zich voegt naar de lichaamsbewegin gen. De op-art-fiets was een on derdeel van de op-art-mode. Over de witte fiets weet u alles: provo-plan voor vrij ver- voer-voor-icdereen in ge meenschappelijk bezit. Bruidskleding Bij de moderne fiets hoort ook moderne kleding. Mannequins showen op de fiets zelfs bruidskleding. In de herenmode keert men terug naar de fietsbroek of knickerbocker met bijpassende kniekousen, die me nig pittige teener ook vlot staat. Lange pijpen zijn onpraktisch op de fiets. Lange regenjassen wor den vervangen door de prettig zittende blazer of windjack. Een vlotte fietspet, schoenen met lage hakken dan wel laarsjes horen bij het fietskostuum. De fiets is wéér een status-sym- bool geworden nu bijna iedereen een auto bezit. De fiets is ook het vervoermiddel voor de school gaande jeugd. Voor hen zijn er speciale capes voor de fiets ont worpen, die dekking geven aan die delen van het lichaam die tij dens het fietsen nat worden. Inknoopbare voeringen van ny lon of schapevacht hebben hun doelmatigheid reeds bewezen. „In" zijn ook de vrolijk gekleur de regenpakken van zeildoek of plastic waarin de fietser goed verpakt is engoed zichtbaar is voor de auto-bestuurder. Hier mee kunnen de jongelui alle weersomstandigheden trotseren en er nog aardig uitzien ook. Het voorkomt ook het onfrisse lijf luchtje dat van natte kleding opstijgt. Mooi Prettige bijkomstigheid voor fietsende dames is dat de benen goed getraind blijven en welge vormd. „Fietsen maakt mooi" is de nieuwste slagzin. Voor de mini-rok is overigens ook de mini-fiets ontworpen. Het is een dwergfiets met kleine wie len waarop voldoende mogelijk heid is om de nodige beweging te maken. In Amerika draagt de jeugd een soort hansop op de fiets; een jurk waarvan het rok- gedeelte is vervangen door twee broekspijpen die tot even boven de knie reiken. Handig is ook het (nieuwe) verchroomde boodschap penmand je voor fietsende dames. De mand klemt op een ingenieu ze wijze op de voorwielbagage drager, die bij de mand wordt geleverd en eenvoudig bevestigd onder het stuur. Door een rem wordt de mand rammelvrij en muurvast op de drager gezet. Met één handbeweging halen we mand uit klem en gaan ermee winkelen. Ook schoolgaande meisjes dwepen met zo'n voor op-mandje. Bij de entree ligt "een mand ge vuld met Groninger koeken die u doet watertanden: één meene men, lekker bij de koffie. Had u We zien in de groentewinkels wel eens zo'n grillig gevormde wortel liggen, die iets op schor seneren lijkt. Dat is een mieriks wortel, waarvan de wortels vluchtige mosterdoliën bevatten. Een tamelijk kleine hoeveelheid fijngeraspte mierikswortel, even tueel vermengd met wat citroen sap, geeft een gebonden saus een bijzonder geurig aroma. Mierikswortel mag niet worden meegekookt. Bijna het hele jaar door is hij verkrijgbaar. Hieronder brengen we een re cept voor warme mierikswortel saus, het is allicht het proberen waard! Bereid van een kwart liter melkvijfentwintig gram room boter en vijfentwintig gram bloem een mooie gladde saus. Schenk hierbij al roerende een kwart liter bouillon. Maak de saus met zout en peper op smaak af. Voeg tenslotte twee eetlepels geraspte mierikswortel, dertig gram roomboter, een eetlepel ci troensap en tien gram suiker toe. Heerlijk bij varkensrollade, aardappelen en spruitjes! grote deel van de ge toonde mode. De draisine ontwikkeld in 1816 was bestuurbaar. In 1851 werden loopfietsen in de oorlog op Nieuw-Zeeland gebruikt. In de praktijk voldeden de machi nes, zo meldt een krantebericht. De inboorlingen schrokken zich een ongeluk bij het zien van de Britse soldaten op deze voertui gen en gingen op de vlucht. Met ontzag wordt vermeld dat je er een snelheid van 12 tot 13 km op kon bereiken. De fiets werd beschouwd als middel van vermaak voor de ge goede burger. In het gebruikelijke kostuum van die tijd besteeg men de fiets. Voor de dames die durfden, was dat de Biedermei er: wijde rokken, taille ingepend op haar plaats, wijdemouwen met schouderpoffen. daarover heen een pelerine of mantille. Op het hoofd een kushoed, daaron der vandaan piepend lange pijpe- krullen. Ook de heren hadden de taille sterk ingeregen. Trapfiets de winkel betreden een uur na de maaltijd, dan had u zich gere aliseerd dat er nog een halve trommel met koekjes was, een aangebroken doos sprits en nog wat restjes. Maar u bent nu niet te stuiten, en doet dus een onnodige en daarom onverstandige aan- Bij de slagerij lonken de var kenshaasjes u toe, u laat het we kelijkse runderlapje schieten, koopt het haasje en besluit er witlof bij te eten, want groene kool met varkenshaas is niet zo aantrekkelijk als malse witlof. Al met al bent u boven het bud get uit, alleen omdat u het tijdstip van winkelen niet zo ge lukkig koos. Wij hadden de ..sales-promo tion" van Amerika niet nodig om hier achter te komen. de huishoudportemonnee gaf de tip reeds door. Doet u nu hier üw voordeel mee, en ga inkopen doen na een maaltijd! Wij in ons fiets-land kunnen hot ons nauwelijks voorstellen dat er een leven zonder fiets is geweest; toch js de fiets nog geen twee eeuwen oud. De eerste fiets werd célérifère genoemd. Het ge val was nog primitiever dan het perste houten stepje van onze kleuter. De fiets was geheel van hout; de berijder nam er schrij lings op plaats en zette zich steeds met de tenen af. Die loop fiets was niet bestuurbaar. Wilde de berijder de bocht om. dan moest hij afstappen om het vehi kel in de gewenste stand te plaatsen. Verband tussen beide herontdekt „Een gemakkelijk zittende korte jas met opgestikte zakken en een pof broek tot de knie, met dikke wollen kousen" ziedaar het modevoorschrift voor meneer op de fiets. Onze knickerbocker lijkt er sprekend op. Fiets: Hoge Bi 1880. veel opschudding en later droe gen de dames dan ook een rok- De Kampioen gaf in haar num mer van 1897 een knip-patroon voor een speciale fietsrok, waar mee de ANWB zijn ruim duizend vrouwelijke leden van dienst was. Een Haagse kleermaker be dacht een naadloze fietspantalon voor de heren-fietsers. Toen de mode eenvoudiger en praktischer werd, was er geen plaats meer voor speciale fiets-mode. Het voertuig zelf groeide naar het klassieke model met twee wielen van gelijke hoogte, met stuurinrichting op het voorwiel, luchtbanden, peda len, ketting en gespaakte wielen. In de loop der tijden wisselde uiteraard ook de verlichting. Van kaars- petroleum- en carbid- verlichting deed de elektri sche fietslantaarn zijn intrede. Ook de tandem was een tijdje bijzonder populair en velen her inneren zich ongetwijfeld ons Dat gaat niet geruisloos: zij pa raderen met borden voor de win kel waarop wordt gewaarschuwd niet bij die of die zaak te kopen en het waarom wordt uitvoerig uit de doeken gedaan. Het enthousiasme van de da mes is niet zonder gevolgen ge bleven; de zaken lieten hun prij zen dalen en gaven ook geen ze geltjes meer, want dat staat met elkaar in verband: hoge prijzen en zegeltjes of cadeaus. Zonder die zouden de prijzen lager lig gen, maar de omzet ook. De ervaring heeft namelijk ge leerd dat dié artikelen vaak het meest verkocht worden welke vergezeld gaan van zegeltjes, pre mies, speldjes, spelletjes e.d. Het blijkt eens te meer dat wij niet zonder franje kunnen leven in onze vermaterialiseerde samenle- WOENSDAG-GEHAKTDAG, is er bij ons huis vrouwen goed ingeprent. „Als we het maar dikwijls genoeg zeggen, gelooft de consument het nog ook" schijnen vele slagers te denken. Want wat is het geval? Bij twee van de 36 steekproeven die de Consumentenbond nam bij Haagse slagers, bleek dat de inkopers op woensdag méér in plaats van minder moesten betalen. De speciale aanbie ding was dus meer „speciaal" voor de slager dan voor de klant bedoeld In de Verenigde Staten is hel uitgezocht; misschien hebt u het zelf ook wel eens ondervonden: winkelen met lege maag doet ko pen. Dat geldt niet zozeer voor de stoffenzaak of de winkel in ijzerwaren, maar wel voor de su permarket. Omstreeks 1850 werd de loop fiets tot trapfiets verheven door de uitvinding van de pedalen. De vélocipède werd voor het eerst in 1864 gebouwd met een groot voor wiel van 90 cm diameter. Op de as daarvan waren de trappers bevestigd. De Haagse baron Otto Groenix van Zoelen was een der eerste bezitters van zo'n „fiets". In 1869 kocht de Deventer rij tuigsmid Hendricus Burgers een paar Michaux-fietsen. Hij richtte in 1870 een rijwielfabriek op waarin hij de Franse modellen ging nabouwen. In Engeland ont wikkelde men intussen de drie wieler. De spectaculaire hoge bi cycle bleef voor de sportieve durfals behoren. Toen de fietsen lager werden gebouwd bestegen meer dames het voertuig. Uit die tijd stam men de vele spotprenten. Fietskleding Er ontstonden fietsclubs die speciale fietskleding voorschre ven. Voor herenleden was dit een jas met panden, witte rij broek, zwart glimmende been kappen of hoge laarzen en een ronde hoed. Voor de dames een lange nauwsluitende da mesbroek waarboven een kort jasje met ceintuur. Korte rijg- laarsjes en een simpel hoedje completeerden het toilet. Fietsen was nog altijd d e sport voor de welgestelde burger. De dames die toch lange rok ken wilden dragen op de fiets vonden een oplossing door de rok open te knopen en op te haken in het achtermidden. Daaronder de pantalon-taille. Deze pof- of harembroeken veroorzaakten DE brief die het moeilijkst te beantwoorden is, is altijd die waarin aan mij wordt uitgelegd dat ik niet goed gelezen, ergo niet goed begrepen heb. terwijl ik dan moet antwoorden dat ikzelf niet goed gelezen, ergo niet goed begre pen bén. Maar ik wil mijn best doen, want brieven-beantwoorden is per slot hier mijn bezigheid. Een me neer (denk iki uit mijn woonstede heeft me geschreven dat hij consta teert dat ik teleurgesteld ben inza ke Jezus' Rijk. Geen wonder, zegt hij, want het is zonneklaar dat geen van de beloften omtrent dat Rijk in vervulling zijn gegaan. Er komen rampen en bloed en vuur, je ziet vanzelfsprekend liefde loosheid en ongerechtigheid. Er is niet anders voorspeld. „Mijn rijk is niet van deze wereld". Aldus, bijna woordelijk, de mij gezonden brief. Het is eigenlijk een fijne brief, ik heb ook alle mij opgegeven stukken gelezen. Ik be hoef hem ook niet tegen te spre ken, want briefschrijver heeft zélf niet begrepen wat ik bedoelde. /EET u. er zijn heel wat briefvriendinnen die geloven in Jezus' macht, echt. Ook in hun vreemdelingschap hier op aarde, hun doorreis. Nu leest u de Bijbel, maar dat kon u pas doen toen u had leren lezen. Zo is het met hen, zij willen deze tijd waarin we le ven goed zien, zij willen aan die tijd deelnemen met de boodschap van Christus, maar ze kunnen als het ware te slecht lezen. Ze denken: wat ben ik een huismus, een priegel, wat zit ik aan de kant van de samenleving, hoe moet ik mijn kinderen opvoe den. wat moet ik antwoorden op nood, ik zit hier maar en zet kof fie en klets wat en 's avonds ben ik moe van het kachels stoken en dweilen, ieder doet een beroep op mij maar ik ben onzeker, slecht toe gerust. het is of ik geen vat op de dingen heb. En dan denken ze: was ik maar beter ontwikkeld, of: zat ik maar in iets zodat ik andere mensen en gedachten tegenkwam en mijn persoon en gedachten kon toetsen. Dan kon ik ook dat waarom het gaat: de boodschap van het Ko ninkrijk, beter doorgeven. DAT is heb ik willen zeggan, dezelfde vraag als: Heer, geef ons een teken. U bent er toch, wij geloven toch in u, laat er iets ver anderen. En dan krijgen wij alle maal antwoord dat wij mogen le ven uit een overwonnen dood. Dat Gods Rijk bij de opstanding is begonnen. Niet lijkt op macht en. pracht, niet van deze wereld is. Maar begon, begint bij de mens die staat in de vergeving der zon den. Die zit te breien aan een ba by-truitje omdat er voor kinderen nog zin ligt in het komen op deze wereld. Die thee schenkt en goed voor haar buurvrouw is, zonder e?rst eens te kijken of die buurvrouw haar „goedheid" waardig is. Onge merkt komt in al dat zijn. al ."at handelen het Rijk Gods. Probeer dat nu eerst eens, schreef ik, lan doe je al de dingen die wezen lijker zijn dan vergaderen en we reld-hervormen. Ieder op zijn Ik denk dat de vrouwen die veel vergaderen en in veel zaken mee denken overtuigd zijn van de stille kracht van de anderen. Hoe meer men is betrokken op onze samenle ving, hoe betrekkelijker het verga deren, hoe duidelijker de onmacht. Wél geloof ik dat van de kant van de vrouwen die notie hebben van wat er omgaat in de wereld van geloof en denken, meer ver haal, meer mee-delen, mocht ko men naar de vrouwen die thuis zitten, niet weten hoe aan dieper inzicht te komen, hoe zich geeste lijk te verrijken.Wij hebben el kaar nodig, we zijn niet twee stuk jes, twee soorten mens. Wat is plannen maken en wel doen en vergaderen waard als er geen zachte handen, zijn op de plaatsen waar plannen en geld en organisatie tot hun doel geraken? Wat is nu een voogdijraad als er geen gezinnen zijn, bewogen met jonge mensen? Wat is jeugdzorg, wat is planning voor gehandicap ten, invaliden, blinden zonder war me, levende mensen daar waar het werk moet gebeuren? In al dat handelen komt het Rijk Gods. Als dat niet zo was, zouden we er direct mee ophou den, rustig gaan zitten wachten op de oordeelsdag, het is hier toch een zooitje. Dat handelen wil soms zo graag een teken van Christus* macht, moet altijd weer leren dat dat teken al gegeven is. DAAROM zijn we steeds in be weging, zelfs hier in de krant, zelfs in de Open Brief-rubriek. Moeten we telkens herzien wat we menen, willen we van elkaar troost en steun. Ik heb nu twee brieven over dienstweigering gekregen da laatste tijd. Tot nu toe heb ik ze persoonlijk behandeld, het zal toch ook eens hier moeten. Moeders, hoe eenvoudig en huimussig ook, hebben daar mee te maken. Als je ziet hoe er in de krant tegen el kaar op geschreven wordt over bijv. Vietnam, denk je: daar doe ik niet aan mee. Maar toch heeft alles in ons leven te maken met de levens van anderen. We hebben gestreden tegen on menselijkheid. Een land dat met ons een apparaat, een machtsappa raat vormt, stelt zich in tegen die onmenselijkheid, precies als het deed toen wij slachtoffer waren. Het stuurt jongens, fijne, keuri ge jongens, vol idealen. Ze moe ten daar tegen mensen tekeer gaan, het kan niet anders. Ze do den, ze haten, soms gedragen ze zich als beesten. Ze binden een mens als een vod achter een tank. Geen boeven, die jongens, nette lui, net als uw zoon en mijn zoon. Goede nacht moeder, en een kus en de deur voor je open doen als je erdoor moet. Moet je nu. als vrouw niet mee denken? Moet je je zoon, omdat de grens tussen mens en beest in een machtsapparaat bijna nimmer te zien is en hij toch gewoon begon nen is solidair te zijn, hij toch gewoon zijn land wilde kunnen verdedigen, op zijn minst niet kun nen begrijpen. Nee. een vrouw kookt niet al leen, al is de stamppot lekker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 15