TV
ELSJE SCHERJON WERD
TOEVALLIG ACTRICE
RADIO
Commentaar
Tv-grijsboek
Woensdag voor VPRO
Heerlijk voor tv
„Nu zou ik
niets liever
willen
R VD licht reporters
voor dinsdag door
PÉ GOUDEN BARK!
Joos Brandt Vos
ZATERDAG 1 JANUARI 1967
en
Gezond
het punt van kritiekloos staan tegenover
het rapport-Warren inzake de dood van
president Kennedy. Brandpunt zette daar
nogmaals scherpe commentaren tegenover:
die van de Amerikaanse journalist die voort
gaat met de overheidsconclusies aan te
vechten en o.a. 17 sterfgevallen in Dallas
(ook dat van Ruby) in een verdacht licht
stelt.
W\j vinden hel wel een gezonde situatie,
dit tegenspel op de buis, zolang het geen
venijnig gevit wordt. De kijker kan zijn
eigen opinievorming ermee verrijken: aan
welke kant men ook staat, informatie van
twee zijden kan nooit kwaad.
(Vai
tv-redactie)
AMSTERDAM HILVERSUM
Een oud huisje aan de Ringdijk in
Amsterdam. Als je een knikker
in de woonkamer legt, rolt die
vanzelf naar de keuken, want de
vloer is een beetje verzakt. Maar
het is het genoeglijke thuis van
Elsje Scherjon en haar man, die
nog voor huisarts studeert.
„Toneelspelen doe ik verschrik
kelijk graag, ik zou niets anders
willen", zegt ze boven de schen
kende koffiepot, en toch ben ik
eigenlijk toevallig actrice ge-
worden, ik ben pas vrij laat be
gonnen
Hetzelfde willen ivij laten gelden in ver
band met de Poolse reportages uil Noord-
Vietnam, waarvan Brandpunt nu de tweede
uitzond. Wij zagen veel oorlogsgeweld en
vragen ons af of deze directe confrontatie
met een oorlog ran nu nog schokkend op
het kijkend publiek heeft ingewerkt. Raken
wij er al zo aan gewend, geweld op het
scherm te zien dat. wy dit koelbloedig i Dat „vrij laat" moet worden vertaald
koffie drinken zitten aan te kijken? j met: toen ze 22 was. Want nog altijd
Hachelijk was de mededeling dal het
Nederlandse midische rapport over de tra
gische ziekenhuistoestanden in Zuid-Viet-
nam in een jaar tjjds nog steeds niet tot
daden van regeringswege heeft geleid. Een
teleurstellende zaak werd hiermee gesigna-
Het KRO-programma begon met een
nieuwe aflevering van Rue Brique, een
show die als los zand aan elkaar hing en
waarin te zoetelijke vriendelijkheden wer
den bewezen aan de Wama's (de ontmoe
ting met mevrouw Van ageningen was
heel gezellig), HenriëUe Davids en Sylvain
Poons. Wij gunnen allen deze hommage
van harte, maar bij Jan Theys schijnt nu al
de pit eruit te zijn; 't is allemaal zo erg
liefjes
vlak.
Helaas zagen wij het „Café van Huub
Martron" ueer terug. Een zó slecht onder
deel van het programma, met vervelende
tekst en allemaal houterige figuranten, dat
het op slag dient te verdwijnen. Zonde van
de dure zendtijd.
Zo zult U Elsje Scherjon als tegen
speelster van Loudi Nijhoff woensdag
avond zien in de rol van Julie, cis zij
,J)e overledene", eenakter van René
de Obaldia speelt.
ALLES WORDT GEREGISTREERD
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „Half novem^
ber zijn de besprekingen met de
RVD begonnen, eindeloosen
met de Haagse gemeentepolitie.
We zijn als radioreporters allemaal
„doorgelicht" gescreend. Program
mamensen en technici die na
1 januari nog in de grote kerk
moeten, zijn feilloos geregistreerd.
Altijd gemakkelijk, als er tóch een
tijdbom wordt ontdekt, voor op
sporing in zijn of haar woon- of
verblijfplaats."
Deze stoute beweringen doet Jaques
Grijpink, KRO's „Echo"-chef, die dit
jaar voorzitter is van de radio-overleg
commissie en tevens chef d'equipe zal
zijn bij de radioreportages van het hu
welijk, a.s. dinsdag in Den Haag.
Hij vertelt dat in het programma
blad van de KRO aan iedereen, die het
wil lezen. Het zegt verder:
„Ik verwacht geen rotzooi (excuus,
het staat er zo). Dat wil niet zeggen,
dat we niet voorbereid zijn op eventua-
000){79V
liteiten. Tiv Baarn is immers al een
klein rookbommetje gevallen? We gaan
een net verslag maken, wédoen het
behoorlijk. Onregelmatigheden registre
ren we, in tegenstelling tot de televisie,
die de vorige keer probeerde de rook
buiten beeld te houden. Ik verwacht
geen grote happenings, er is minder
aanleiding toe. Pieter is geen Duitser
en Margriet geen kroonprinses."
En nog verder: „Op de Lange Poten,
de buurt met de steegjes er achter,
waar je menselijkerwijs gesproken wat
kunt verwachten, hebben we een apar
te man. Jan Derk Gerritsen. Als alles
goed gaat hoor je hem niet. Als er bij
ons (op de reportageposten) iets mis
gaat, kunnen we altijd nog bij de tele
visie terecht, dat is niets bijzonders.
Buitenlandse verslaggevers doen niets
anders dan vertellen van het beeld."
„We hebben 18 radioposten en die
zijn bezet door ook enkele nieuwe ge
zichten: Hans van Zijl en Harmen Sie-
zen van de TROS en enkele nieuwelin
gen van de VARA. De belangrijkste
posten worden bezet door Frans Wij
zen (stadhuis) en Goos Kamphuis
(kerk)."
is ze heel jong met haar aardige gro
te mond en wijdopen ogen in het
smalle gezichtje.
„Ik had er wel eens eventjes aan ge
dacht, toen ik nog op het gerefor-1
meerde gymnasium zat en ik mee-1
deed aan de toneelstukjes, die we op
school opvoerden. Ik vond dat wel
fijn, maar ik dacht: och nee. nie-.
mand van onze familie doet iets aan
het toneel, dat is niks voor mij!'
Heel vlug vertelt ze verder: „Toen ben
ik Frans gaan studeren. Maar ik
kwam weer in aanraking met het stu- i
dententoneel en heus niet in een
hoofdrol, hoor. Ramses Shaffy regis-
seerde en hij was het, die me een
duwtje gaf: „Je moest toch eens toe-1
latingsexamen voor de Toneelschool
doen," zai hij.
Zonder echte animo deed ik het en ik
werd aangenomen. Na twee jaar heb
ik dus mijn studie eraan gegeven.
Eerst viel het me niet mee, want ik
was al 22 en kwam in een klas met
allemaal jongeren. Maar ik kwam er
al gauw achter, dat zij allemaal veel
gedrevener waren dan ik, met hart
en ziel toegewijd en dat ze elemen
tair ook veel meer presteerden. Toen
viel het leeftijdsverschil gauw weg.
Op zo'n school rijp je heel snel".
Boeiend
moet achter de muur als het ware in
een soort dialoog met de vrouw
krijsen. Tenslotte komt er een nozem
binnen die hun geld wil stelen.... en
fin, dat zult u wel zien."
„Mijn eerste tv? Het eindexamen-optre
den in 1963. Als ik er aan terug
denk, begin ik nog te gieren. Ik had
er een rol in met een hondje. Bij de
repetities had ik daarvoor aldoor een
sjaaltje of een tas op mijn schoot
genomen, maar bij de opnamen komt
me daar ineens een enorme bruine
spaniel aanzetten, veel te groot
op je schoot te houden! Bovendien
liep het dier aldoor weg en ging dan
kwispelstaartend naar de tegenpartij
voor wie hij juist bang moest zijn-
het was om te gillen. Er was nog iets
bij met een regenmachine, waarmee
je ook niet kunt repeteren, want dan
moet je aldoor dweilen. Bij de opna
men moet het dus ineens raak zijn.
En ook dat ging mis: in een heel
trieste scène met Hein begon het te
gieten, maar hij bleef kurkdroog en
ik kreeg de volle laag...!"
„Mijn eerste echte tv-rol had ik ii
wijze kater", heel fijn. Ik heb ook
gespeeld in ,.De opgaande zon"
Heijermans, en samen met Ramses
Shaffy in „La repetition"
Anouilh. Achteraf weet ik best dat ik
hier en daar te schools was en ook
gewoon maar fouten heb gemaakt,
maar ik heb er toch beste herinnerin
gen aan."
„O ja, ik vind spelen voor televisie
heerlijk. Ik voor mij geloof dat het
overbrengen van je spel op de
ra minder inspanning kost dan op de
zaal. Ik kijk ook wel eens naar me
zelf als de opname wordt uitgezon
den, en dat is leerzaam, want af en
toe schrik je wel van jezelf, hoor. Ik
vind bijvoorbeeld dat ik veel te snel
praat, 't lijkt wel een raffel
Nou, dan denk ik een volgende keer
daaraan en dan gaat het beter.'"
Heel ontwapenend en eerlijk praat ze
„Het boeide me geweldig, die studie, veel
meer dan de universiteit. Ik voelde
dat ik een goede keus had gedaan.
Alleen het ballet vond ik erg moei-i™?1 «'"wapenenu ei. «wijk yx«a,
lijk. maar ik heb er veel aan gehad' daarover, die Elsje, lief en pittig
voor de beweging die bij het to- Ic
neelspelen zo nodig is. Na mijn eind
examen in 1963 kon ik meteen bij
Studio komen. Kees van Iersel was
naar de examenvoorstelling komen
kijken en ik was er wel erg trots op,
dat hij me meteen aannam. Ik zit er
nu alweer voor het vierde seizoen.
Het is een heel fijne groep en je
leert er veel, juist ook van het moder
ne repertoire. Dat is interessant,
maar ik beken eerlijk dat mijn voor
keur uitgaat naar het klassieke to-
■neetJ."
als haar
„Ja, ik ben het er mee eens, dat
modern toneel op de beeldbuis komt
Ik weet dat een heleboel kijkers er
niet van houden... maar die krijgen
toch genoeg andere dingen te zien?
Juist door de televisie die overal
komt, krijgt ook iedereen de kans,
kennis te maken met het moderne
toneel. Naar mijn idee durft de
VPRO toch maar te luisteren en dat
vind ik leuk.... en toch blijft het klas
sieke mij het liefst. En dan op de
plankert want dan kan je een stuk
zo lekker lang spélen. Voor de tv is
het maar één keer en meestal na
weinig repetities. Ja, dat is weer ei
nadeel..."
Nu de televisiereclame zich sinds 2
januari op het scherm vertoont, zuilen
maar weinigen verzuchten: wat is daar
wat aan voorafgegaan.
Want hoe openlijk alles ook is behan
deld, ja als het ware aan de openbaar
heid opgedrongen, de grote massa heeft
zich en dat is de aandacht waard
van de spanningen en activiteiten die
er sinds 1955 aan voorafgingen, weinig
aangetrokken.
Dr. P. Gros vermeldt in zijn
daaraan toch zin te geven, want die -Grijsboek Televisie" (uitgave De Bezi-
schuilt er wel degelijk in. 't Is heel «e Bij. Amsterdam, 216 blz., ƒ9,50)
Woensdagavond a.s. (11 januari) zal Els
je Sch'èrjön optreden in tvéeë eenak
ters van de VPRO, korte stukken die
Studio op repertoire heeft: „De over
ledene" en „Eduard cn Agrippien".
beide van René de Obaldia.
In het eerste is zij een van de twee
vrouwen die over gestorven Victor
praten, in het tweede krijgt niemand
haar te zien: „Ik ben dan de krijsen
de hahy van de buren".
Aalbessenjam
,Het eerste stuk vind ik het fijnste.
Het neigt naar het absurdisme, 't Is
een gesprek met van die kwasi-toe-
vallige zinnen. Je moet bijv. opeens
zeggen: „Mijn grootmoeder was dol
op aalbessenjam" en dat lijkt dan
nergens op te slaan. De kunst is.
moeilijk, want je moet het zo doorle
ven, dat de ware bedoeling toch over-
,Ja, en in „Eduard en Agrippien" ben
ik de huilende baby, en dat valt nog
niet mee. Er zitten twee oude
mensen te praten met elkaar en ik
ItAUIO
VVVVVOM)
Ï3.00 Nws en comm. 18J20 Pop.
klass. orkestw. (opn.). 19.15
Boekbespr. 1955 Stereo: Licht
muziekprogr. 20.00 Nws. 20,05
22.30 Nws. 22 40 Stereo: Lichte
orkeatnvuz. 22.50 Sa lyrisch
progr. 23.25 Gevar. platenpro-
gr. met praatje. 23 55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. KRO:
10.00 Nws. 10,10 Act. 19.30 Lied-
Jesprogr. 20.30 Verzoekpl.progr.
22.10 Spelletje met gramm.
22 30 Nws. 2240 Overw. 22.45
Muzikaal sportprogr. met com.
en rep. 23.55-24.00 Nws.
TE1.EV ISII:
VANAVOND
Amus. progr'. -19.45 Het Evang.
en de toek. van Europa.
STER: 19.5S Reclame. NTS:
20X» Joum. STER: 20.15 Recla
me. NCRV: 20,20 Attentie. 20.30
Stiefbeen en zoon. TV-spel.
21 x» Het blijft Holland, show.
2155 Close up: interv. 20.20
Farce Majeure: act. kron. 22.40
Morgen Is het zondag. NTS:
22.45-2250 Journ.
Nederland II. NTS: 20.00
Journ. VARA: 20 05 Mrs.
Thursday, TV-film. 20 55 Ach-
nalen2 e
netje.
10. 1855 Zandm
kath.
19X10 Luceat,
godsd. uitzending. 1950 Ment
en dier op het platteland. 19.55
Hier spreekt men Nederlands.
20 X» Nws. 20.25 Spelprogr. met
quiz en variété. 21.40 Echo.
22)10 De man van UNCLE (25)
ïrkd. 11.30
oord. 1140 Gramm.muj
e kerk in de spiegel -
RA. 16.30 Feest der herken
ning:^ oude muz. 17.00 Progr
sportreportages én -beschi
VARA: 18.30 Vrij -
iie over gebeurtenisje
i (gelopen 14 dagen
19.30 Balans: opinies c
21.45 Voor
praatje. 22.30 Niei
23.55-2-1.00 Nws.
8.00 Nieuws. 8.15
progr. 12.C0 Licht
17.00 Geref kerko. 18.00 Mu_
zlekprogr. IKOR: 18.30 Zingt
het voorbedachte lied. 1850
Kerk veraf en dichtbij. NCRV:
19.00 Nws en weerpraatje. 19.07
Klass. en semi-klass. kamer-
muz. 19.26 Brusselse kantteke
ningen. 1950 Geestelijke liede
ren. 20.00 Godsdienstige lezing
20.15 Kla&s. grammjnuz. KRO:
3.00 "Act. docu.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum I 402 m. VARA Nws 10 02 Verknipt 1100
8 0T Nws c sportmedcd 8 18 '102 Licht plater.progr
Voor het platteland. 8 30 Weerpraatje VARA: 12 00
01 geen weer. <9.00 Sportme-1 12.02 Loco. een progr. zonder Morgenwijding. 9.00 Klankju-1 School-tv.
motief. 13.00 Nws. 13.07 Beat
en Popfestival. 14.00 Nws. 14.02
Rome-Athene: platenprogr.
voor de buitenl. arb. 14.32 Mili
tair ork. 15.00 Nws. 15 02 Anka
ra-Madrid platenprogr. voor
de buitenl. arb. 1550 Country
and Western muz. 16.00 Nws.
16.02 Gevar. muz.progr. (16.30
Voetbaltoto uitsl 17.00 Nws.
TELE4 ISIE
>IOI(f,E>
11.00-11.45 Eucharlstievierii
NTS- 15.30-17.00 Monitor, n
om plm, 15.50 Flipper en pl
16.30 Voetbaluitsl. 17,00 Doe
AVRO: 20.30 Kunstgrepen
erv.verh. voor de jeugd. 19.30
idia mijn India, filmdocu-
lent. 20.00 Journaal. 20.05 Dr.
'ildare. TV-film. 20.30 The Vil-
ilns. TV-film. 21.15 De Bezet-
ng ter discussie. 22.15 - 22.20
België - Nederlands progr.
dappere kadet,
1 jeugd
19.00 De
Journaal,
keind. 20.40
I, showprogr.
i beursber. 13.30
kleuters. 10.-10
(gr.).
0 Stereo
-27 Medeu.
land- en tuinbouw. 12 30 Mo
dern platteland, praatje. 12.35
Lichte orkes'lU*
Muzikaal klankbeeld
fragm. uit de opera Die
Walküre. 15X» Voor de vrouw
15.00 Nws. 16.02 Klass. en mod.
gram 17X10 Voor de padvln-
orkestmuz. 7.30
850 Nws 8.32
10.-25 Theolojisc
en tuinbouw 12.30 Nws. 12.40
Act. en rep. 13.30 Stereo: Licht
Instrum. en licht vocaal ens
14X6 Schoolradio. 1455 Stereo:
Lichte gram. muz. 15.00 Mod.
(opn). 1/7X10 Over-
Isvoorl. 17.10 Voor de kleu-
17.25 Voor de jeugd. 17.40
Stereo: Koorzang. 18.00 Popu-
orgelmuz. 18.20 Ultz. van
CPN. 18.30 Lichte gram
2 Act 10.05 Niet veel
1-1.00 Nws. 11.02 Act. 11.05
A'dam '67: lichte muz en rep
12.00 Nws 12.02 Act. 12 06 Licht
platenprogr. 13X10 Nws. 13.02
Act. 13.06 Over de hekel. 14.00
14.05 Licht
16X10 Nws. 18.02 Act. 16 05 Tie
nershow. 17X» Nws. 17.02 Act.
17X6-18.00 Verzoekplatenprogr
TELEVISIE?
IMAANDAG
(850-855 De groei
10. 14.05 *15.10
verschillende gegevens die dit aanto
nen. Toch is er een zware strijd ge
voerd, al was het aantal supporters
niet groot.
Heel die warwinkel van meningen,
ideeën, strevingen, acties, nauw be
dwongen hartstochten, heeft dr. Gros
in dit Grijsboek ordentelijk en op een
rustige manier in een chronologisch
verhaal opgeborgen. Boeiend voor wie
ermee te maken had en in verschil
lende opzichten leerzaam.
Voor geheel afstand nemen is alles
nog te kort geleden. De schrijver zal
ook niet bedoelen een streng histo
rische studie te leveren, maar wil stel
lig eerder als een deskundige gids, wat
hij is, langs overal verspreid materiaal
een oriënterende wandeling maken om
te helpen achteraf het geheel beter te
Dit te doen eer alles nog verder te
rug ligt en moeilijker is bijeen te ga-
en te verbinden, was uitermate nut-
(Minder om U te laten huiveren, dan om U het be
lachelijke van huiveringwekkende gebeurtenissen dui
delijk te maken", zegt de AVRO bij de aankondiging
van een weer door regisseur Walter van der Kamp
geschreven televisiespel „De man van Teheran", dat
zondagavond op Ned. 1 wordt vertoond.
Het is een parodie op de heldenavonturen van spion
James Bond en dus bedoeld om U te laten lachen.
Hier op de foto een scène uit het spel met van links
naar rechts Wim van den Heuvel (lang niet gezien op
tv!), Allard van der Scheer en Camille de Vries in de
strandstoel. Vervolgens twee „zware jongens": Hammy
de Beukelaer en Rudi Falkenhagen, en tenslotte ge
heim-agent 001. Wil van Seist.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NCRV
7.00 uur Swiebertje.
8.30 uur aflevering van Stiefbeen en Zoon.
9.05 uur show ,,'t Blijft Hollands".
9.55 uur Close up: het reclamewezen.
10.20 uur Farce Majeure: grapjes over actualiteiten.
Ned. 2 VARA
8.05 uur tweede verhaal van Mrs Thursday.
8.55 uur Achter het Nieuws.
9.20 uur Jazz-vibrafonist Lionel Hampton concerteert.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 VARA
7.35 uur liedjes en melodietjes.
8.05 uur detective-hoorspel „Geen spoor van bewys".
9.55 uur serieuze muziekrevue Weerklank.
10.50 uur Rakelings, satirisch programma.
11.25 uur Babysitten, Kees Brusse.
Hilversum II KRO
7.30 uur Zingening.
8.30 uur verzoekplaten.
10.10 uur Roulette, Jules de Corte zingt en speelt met
platen.
10.45 uur Goal, muzikaal sportprogramma.
Genootschap reclame
staat achter NTS
DEN HAAG Het genootschap
voor reclame heeft zich achter de NTS
gesteld in haar kritiek ten opzichte
van sluikreclame in sportstadions.
Zoals gemeld, dreigde de NTS de uit
zending van de wedstrijd Dukla
PraagAjax niet te laten doorgaan,
als teveel reclame in het stadion werd
gemaakt.
door
71
Dat geve God, mijn jongen, van nu af tot aan het einde
van jullie aardse reis.
Amy helpt haar moeder om de gasten wat te eten en te
drinken te geven. Jan Krebbe en Olie Wybrand en een paar
matrozen van de „Vrouw Geertrui". Oude Wendel heeft zich
laten brengen op een wagentje. Hij is nu zo oud, dat hij
bijna niet meer lopen kan. Hij ziet zo goed als niets meer.
Maar hij wil er toch bij zijn.
Ik heb Hemmer gekend toen hij nog maar een aap was,
monkelt hij. Met hem had ik de meeste moeite onder de
schoolkinderen, al begon hij al gauw met een eigen boot te
varen. Maar toch niet kwaad, hoor. Hij hielp me ook als het
zwaar was of als er averij kwam.
De vissers die niet op de vangst gegaan zijn, komen naar
het kerkje met hun vrouwen en kinderen. Want Jord Munde
is nog altijd een bewoner van het Basselt tegen wie ze
opzien. En de jonge meisjes zijn er, die graag naar Hemmer
keken, hoewel hij van de schoolboot af altijd alleen maar
oog had voor Margriet. En achteraan, dwars over het wei
land, komen nog Pier Hanne, die al tweemaal schipbreuk
heeft geleden en de laatste keer voor hij dreigde te verdrin
ken om Margriet riep. Hij loopt samen met Vogel-Evert. Die
heeft zijn bijnaam gekregen vanwege zijn grote neus, die
aan de snavel van een vogel doet denken.
Ze benijden Hemmer, maar toch niet zo, dat ze daarom
een hekel aan hem hebben. En als er na de plechtigheid een
lied wordt gezongen voor het bruidspaar, zijn de stemmen
van die twee boven de anderen uit te horen.
Vanaf Jords huis komen ze in een rij; de mensen van het
Basselt staan dan al te wachten en ze kijken heel vreemd
als ze Amy Munde zien aan de arm van Arnout Thiesen.
Enkelen denken dat ze zich wel moeten vergissen en
mogelijk? En Mel Hansbert is er ook bij? En hij gaat niet
eens achterin zitten zoals zou betamen voor iemand die zich
nooit laat zien. Vooraan zit hij, naast Arnout Thiesen nog
wel.
Thomas Barden spreekt heel mooi, zodat iedereen het kan
verstaan. Over de bark die 's mensen leven is. Deinend en
vaak slingerend en steigerend op de branding. En dan weer
in de luwte van Gods milde goedheid. Alle aards bezit, goud
en goed en overvloed maken de bark zwaar, tot zinkens toe.
Maar gevuld met geestelijke rijkdom, met geloof en liefde
en barmhartigheid, vaart ze licht.
Ja, Thomas Barden zegt het zo, dat ze het allen begrijpen.
Ook Mei Hansbert. Hij zit met zijn gezicht geheven naar de
prediker, alsof die daar alleen tegen hem staat te praten.
De zon schijnt over het eiland en over het pad, waarlangs
ze teruggaan. Wendel in zijn wagentje en Ole Wybrand met
Jan Krebbe. Ze zouden graag hun pijp stoppen, maar het ls
beter om daarmee te wachten tot ze in Jords huis zijn.
En Jord zelf, hij voelt zich niet erg op zijn gemak in zijn
beste kleren, evenmin als Hemmer. Het eerste wat die doet
als ze binnenshuis zijn is zijn nieuwe jas uittrekken. En dan
zit hij in een wit hemd, dat met parelmoeren knoopjes
gesloten is.
De vissers, die allen zijn meegekomen, vinden dat hij er
heel anders uit ziet dan gewoonlijk. Het is bijna moeilijk
om met hem te praten. Bovendien heeft hij het druk met de
jonge Thiesen, die zich gedraagt of hij hier thuis is.
Als een van hen het niet kan begrijpen en vraagt of dat
nu toch de jonge reder is of iemand die op hem lijkt,
antwoord Jord rustig: Dat is de verloofde van mijn
dochter. Schenk ze allemaal nog eens in, Leda, voegt hij
eraan toe, en met een knipoogje naar Amy: Je bent toch
niet alleen gekomen, m'n kind?
Nee, vader, dat ben ik niet Amy weet dat hij over
haar viool spreekt. En als het eerste drukke praten en
rumoeren na het bruiloftsmaal wat bedaard is, begint ze te
spelen. Wijzen en melodieën vdie ze allen kennen en zelfs
kunnen meezingen. Jan Krebbe valt bij, hij heeft zijn viool
met bonte linten versierd. Het doet er niet toe dat hij niet
zo goed kan spelen als Amy; de mensen van het Bas6elt
horen het niet als hij eens een keer misgrijpt of te laat
Invalt.
Het wordt een mooi feest dat tot in de nacht duurt. Met,
veel- Vrolijkheid, maar zónder al te grote luidruchtigheid.'
Oude Wendel valt al vroeg in slaap en hij slaapt nog als
Jan Krebbe hem naar huis rijdt. Pier Hanne en Vogel-
Evert zijn er ook bij. Ze hebben ieder een van de meisjes
gekozen, die tevergeefs naar Hemmer keken.
Gaan jullie maar langs het visserspad, knort Jan
Krebbe. Ik kan dat jonge goed niet op mijn hielen
hebben.
Dat hoeft hij niet voor de tweede keer te zeggen en Olie
Wybrand meent dat ze het zonder zijn aanmaning ook wel
zouden gedaan hebben.
(Wordt vervolgd)
Tc koop
NASHVILLE
Voetbal en
televisie kun
nen voor huis
vrouwen een
nachtmerie worden. Dit ondervond
een Amerikaanse dame die zo
schoon genoeg kreeg van de trou
we vriendschap tussen haar man en
de voetballers op het tv-scherm,
dat zü een advertentie plaatste met
deze strekking: Te koop: echtge
noot en televisietoestel. Goedkoop
bij snelle afname. Tot dusver was
het hoogste bod 750 gulden.
Biermelk
OSLO Een
boer in mid-
den-Noorwe-
gen haalde in
de feestdrukte
de afgelopen dagen zijn melk
emmer en een emmer met bier
door elkaar. Hierdoor kwam vijf
tig liter bier op een melkfabriek
terecht. Het personeel bemerkte de
vergissing enkele ogenblikken voor
het bier met de melk werd ver
mengd.
Het bier werd bij de boer terug
gebracht die nu op Nieuwjaarsdag
niet alleen melk hoefde te drin
ken. De mensen in het dal vragen
zich nog steeds af hoe biermelk
zou hebben gesmaakt.
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
44. Jats Allewats rent
naar zijn karretje, dat een
eindje verderop staat.
Maar de wakker geschrok
ken vriendjes rennen hem
achterna! Inmiddels is de
professor van zijn speur
tocht weer terug bij de ca
ravan en kijkt verstrooid na
de boel, die erop ligt
„Geef hier die haan, die heb ik opgegraven",
roept de professor, als hij Jats ziet. „Hij is van
MIJ, ik heb hem begraven" gilt Jats. ..Hij is van
Bosdorp, WIJ moeten hem bij de burgemeester
brengen", roepen de vriendjes. En allen rukken
om het hardst aan de haan