DINGEN DIE ON TUSSEN IDYLLE EN PANIEK CODE VAN LEVEN ONTCIJFERD over GOD KERSTBIJLAGE 19Hfi Men heeft de wetenschappen wel vergeleken met land kaarten: de werkelijkheid wordt in kaart gebracht, overzich telijk gemaakt, in zekere zin ook beter hanteerbaar ge maakt, omdat men weet waar men moet zijn. Dat is ook de bedoeling van deze pagina's, zonder dat we zelfs maar de illusie kunnen koesteren alle facetten, die onze toekomstige samenleving beïnvloeden, in kaart te heb ben gebracht of de enig juiste kleur te hebben gegeven. Simpelweg: de lezer aan het denken zetten. Dit zijn ont wikkelingen van morgen. Nee. van vandaag. Een ontwikke ling die nu van de mens uitgaat en in de nabije toekomst op die zelfde mens inwerkt. Het tempo van de vooruitgang is veel vaker onderschat dan overschat. Het kan lichtzinniger zijn veronderstellingen inzake opmars van wetenschap en technologie te verwerpen dan te aanvaarden. Niet alles staat op deze kaart, zeer weinig zelfs. Maar niettemin, zij is een hulpmiddel om ons te bepalen bij de werkelijkheid. Een werkelijkheid die niet meer veraf is en die, ondanks sombere geluiden, hoopvolle perspectieven biedt Aan de mens de taak in de wirwar van gebeurtenissen het vaste punt te vinden om de, in vele opzichten, ontstellende toekomst positief te beleven. De redacteuren die aan deze pagina's hebben meegewerkt zijn (in alfabetische volgorde): Henk van Balkum, Jan J. van Capelleveen, Henk Ester, Huib Goudriaan, Ev. Grolle, Ton van der Hammen, Ton Hydra, Wim de Regt, Dick Ringlever en Kees van der Wild. Het bijna voorbije jaar is politiek een van de merk waardigste jaren in onze geschiedenis geweest. Nog maar kort geleden was er alle reden om steen en been te klagen over een ontstellend gebrek aan politie ke belangstelling, bij de oude ren, maar vooral bij de jonge- Vergaderingen van kiesvere nigingen trokken nauwelijks meer dan tien bezoekers. Het aantal lezers van kranten verslagen over parlementaire gebeurtenissen daalde met de dag. Enquêtes wezen uit dat ver reweg de meeste Nederlan- ders niet in staat waren de naam van hun minister-presi dent te noemen. Langdurige tv-uitzendingen van Kamerde batten wekten de woede op van miljoenen kijkers, die hun avondje amusement niet vergald wensten te zien door onbegrijpelijke leuterpraat over onbegrijpelijke onderwer pen. In 1966 is die politieke apa thie plotseling omgeslagen in een bijna fanatieke belangstel ling voor alles wat min cf verbrokkeld Nu eerst wordt in volle om vang en daarom met diepe verontrusting ervaren, dat het evenwicht verstoord en ons cultuurpatroon verbrokkeld is. Met het wegvallen van ge borgenheid en zekerheid voe't de mens, en vooral de kunste naar, zich door duist.vi.is et» chaos bedreigd. Ingeschapen oerbeelden van schaduw en e icersen zijn leven. Veel kunstenaars lijden aan de overweldiging door inner lijke machten, die zich in hen demonisch baanbreken. Er is sprake van scheppende ontbin ding: protoplasmatisch (voorstellingen van levenscel len en weke lichaamsdelen, vaak vermengd met oeroude resten), vormloos. voorwe reldlijk, atonaal disharmo nisch. Gecomprimeerd weergege ven, zijn dit uitspraken van de dieptepsycholoog Erlch Neumann in zijn „Kunst und schöpferisches Unbewusste", laatste deel van de trilogie „Umkreisung der Mitte". Prof. Crane Brinton, hoogle raar in oude en nieuwe geschiedenis aan de Har- vard-universiteit, stelt in zijn boek „Ideeën en Mensen", dat de onrust van onze ii.d voor een belangrijk deel is te ver klaren uit het grote probleem dat velen, onder wie vooral wetenschapsmensen en Kunste naars, intens bezighoudt, ril. hoe toch de kloof ie ove. brug gen tussen „wat is" en „wat zou moeten zijn", tussen ge drag en ideaal. Een van de kracnMgste ele menten in het christendom is de vergeving. Zij die zien v;el van de kloof bewust z:jn, maar het begenadigin.zsele- ment door ontkerstening niet meer kennen, voelen zich onzeker en ongelukkig. Com pensatie wordt gezociit in al lerlei „ismen", die zij vaak tot pseudo-religies idealiseren. Wij zien dit verschijnsel in secretarisme. socialisme, na tionalisme, fascisme en com munisme. maar ook in de ex treme beleving van sport, cui- tuur en seksualiteit. Als deze pseudo's missen echter het vertroostende en harmonie-herstellende ele ment van de vergeving. Nie mand. aldus prof. Brinton, is met deze „ismen" in staat, de kortsluitingen in onze mense lijke relaties het hoofd te bie den, Iaat staan on;edaan te maken. Voor degenen die in pseu- do-waarden vluchten, wordt de kloof slechts groter. Het ge volg is, dat hun pessimisme groeit en daarmee hun verzet, hun onbehagen en onzeker heid. Van dit gegeven uit :c mede het chaotisch en nerveus zoe ken van de moderne Kuast te verklaren. Neumann sluit zich hierbij aan, waar i ij zegt: „Hoe kan de mens. wiens we reld door chaos wordt be dreigd, het laten, allereerst de ze chaos scheppend ie verhf el- den?" meer met politiek te maken heeft. De mensen zijn wakker geschrokken. Niet ineens, want al in 1964 en '65 werden ze in hun poli tieke winterslaap gestoord door de kwestie-Irene, het ru moer rond „Zo is het..", de val van het kabinet-Marijnen, de herrie over het huwelijk van de kroonprinses, het optreden van provo's en aanverwante groepen enz. Daar had iedereen z'n me ning over, een mening die botste met die van de buur man en de collega's op het kantoor. De gemoederen raak ten verhit, er ontstond beroe ring, spanning, onbehagen. De jeugd gaf daarin de toon aan. Een linkse, provocerende töon, die bij de ouderen reac ties uitlokte. Overwegend reac tionaire reacties, die door de slimme boer uit Bennekom knap werden uitgebuit. De veelbesproken uitslag van de staten- en radenverkie- zingen wekte de laatste dom- melaars uit hun sluimer. Alle politieke wekkers, die jaren lang hadden stilgestaan, be gonnen eensklaps luidruchtig te ratelen. Het was vijf voor twaalf. De democratie nader de het uur U. Koekoeks schrikbarende suc ces was geen bominslag, maar het ontploffen van een tijd bom, die jarenlang onder ons vermolmde politieke bestel had liggen tikken. Hoe een tweede explosie, een' volledige ravage van het democratisch gebouw, te voor komen? De discussies daaro ver duren onverminderd voort. Over één ding is men het eens: het systeem van par tijvorming deugt niet meer. Er zijn te veel oartijen ir Ne derland. Er wordt met te veel partijen geregeerd. In de compromissenbrei v;.n de wisselende regeringscoali ties gaat het laatste restje poli tieke duidelijkheid teloor. En de kiezers verlangen duidelijk heid, linkse of rechtse, maar duidelijkheid. Die krij gen ze, zegt men, niet in de confessionele partijen, die nooit een duidelijk standpunt kunnen innemen omdat ze al tijd hun linker- én rechter vleugel te vriend moeten hou den. Vandaar de roep om „decon fessionalisering" van de poli tiek. De KVP wil die richting wel op. In haar bekende struc- tuurrapport heeft ze zich in principe bereid verklaard haar karakter als confessione le partij op de mestvaalt van de geschiedenis te gooien. Zo ver zijn ARP en CHU, laat staan SGP en GPV. nog niet. t Geleerden beginnen de bete kenis van het geheimschrift dat het ontstaan van het le ven verborgen hield, te ont dekken. In de jaren zestig is duidelijk geworden, dat oordelend naar geslaagde proefnemingen in de laborato ria over twintig jaar de verandering, de mutatie, van het menselijk lichaam en de menselijke geest een realiteit en een ethisch probleem zal De celkern waaruit het menselijk leven ontstaat, kan met een knot wol worden ver geleken. De knot telt 46 dra^ den: chromosomen zeggen bio logen. Op deze chromosomen bevinden zich als parels op een snoer de genen. Sprong in heelal Jules Vernes dromen werke lijkheid op nog een enkele stap na: de maan is binnen bereik van de mensenhand. De foto enkele weken terug van de krater Copernicus, ge nomen door de Amerikaanse Lunar Orbiter, leverde er het bewijs van. De mensheid is gereed voor de sprong in het heelal, na zich jarenlang daarvoor te hebben voorbereid. Eerst door het lanceren van satellieten met als sensationele eerste de Russische Spoetnik. Toen met bescheiden sprongen door de mens zelf. En thans heeft Amerika zijn Gemini-pro- gramma afgewerkt en staat het Apollo-project boven aan de p'.annenlijst. Tienduizenden foto's heb ben geleerden inmiddels een indruk gegeven van wat de eerste maanreiziger staat te wachten. Foto-satellieten ontsluieren geheimen, die se dert het bestaan van de we reld vragen bleven. Verder dan de maan kwam de mens ook. En al liggen Ve nus en Mars dan voorlopig nog niet binnen bereik, foto's zijn er wel van. In relatief korte tijd werden resultaten ge boekt, waarvan men dertig jaar terug niet had kunnen dromen: de ruimte is geen on bekend terrein De genen, dragers van de eigenschappen van het nog te ontstane individu, zijn molecu len die zich op hun beurt aan eensluiten tot een microsco pisch kleine „band" van al weer een vergelijking een bandopname-apparaat. De „tekst" bevat de aanwijzigin- gen voor de opbouw van het organisme. De adembenemende ontwik keling, in 1961 begonnen, is dat geleerden de tekst kunnen ontcijferen, sinds zij hebben ontdekt, dat de moluculen uit een bepaalde chemische stof bestaan. Hiermede komt de mogelijk heid van een kunstmatige ver andering van het menselijk li chaam, van het bepalen van de eigenschappen van een in dividu, in zicht. „Er is geen reden waarom we niet in staat zouden zijn, nieuwe erfelijkheidsfactoren kunstmatig in te bouwen," zegt de Amerikaanse Nobel prijswinnaar Linus Pauling. Het beheersen van schep pingskrachten door biochemi ci is verder voortgeschreden dan algemeen wordt beseft. De in Amerika wonende Chinese geleerde dr. Choh Hao Li heeft een poeder uitge vonden, dat de mensen sneller kan laten groeien: HGH (Hu- man Growth Hormone). Met dit preparaat zijn reeds resul taten bereikt. Een 14-jarig Amerikaans meisje werd bin nen 18 maanden 20 cm groter. Dr. Li meent dat zijn ge heimzinnige poeder ook eens zal kunnen worden gebruikt in de strijd tegen kanker en ouderdom. Dr. E. S. E. Hafez, een bio loog werkzaam aan de Washington State University, ontving onlangs van een vriend in Duitsland een hele kudde schapen in de vorm van een konijn. Het konijn droeg 100 embryo's van scha pen in de baarmoeder. In de VS aangekomen werden de embryo's weer na in Duitsland kunstmatig te zijn ingebracht verwijderd en overgebracht in de schapen moeders. mensen zou kunnen worden toegepast. „Over tien jaren zullen moeders een embryo kunnen bestellen." Dr. Daniele Petrucci in Bo logna is er trouwens in geslaagd via kunstmatige inse minatie embryo's onder glas te kweken; een ervan leefde 59 dagen. In de Verenigde Staten en Europa wordt kunstmatige inseminatie voor mensen reeds toegepast. In de VS wordt zelfs gebruik gemaakt van anonieme sperma-donors. Kerkelijke lauwheid en the ologische interesse zijn de el kaar schijnbaar tegenspreken de facetten van onze tijd. De cijfers van de Mar griet-enquête mogen het onge loof flatteren, de kerkelijke statistieken geven op hun beurt allerminst de werke lijke kracht van het geloof weer. Maar tegelijkertijd is het boekje van de Engelse bis schop John T. Robinson „Eer lijk voor God" een bestseller, hebben de publiciteitsmedia een verrassende belangstel ling voor de nieuwe radicale theologie en loopt onkerkelijk Londen te hoop om Billy Gra ham te horen. Waar het werk van de kerk gericht is op eigen vernieu wing blijkt de belangstelling onverwacht groot te zijn. Kar dinaal Alfrink sprak al van tienduizenden gespreksgroe- De denkende machine komt de besluit- verre zij beter denken dan de het oordeel van machines, dan menselijk geheugen een be- houden, perkte capaciteit heeft. De ma chine heeft weliswaar geen fantasie, maar kan in te- wuiui ueiiceiai uuur eöïi genstelling tot de me"s ters. Aangenomen wordt feilloos alle mogelijke oorde°, „r.rr.Hinotioc hoHonL-or, net ooraeei Het hart van het Ameri- lanse verdedigingssysteem wordt beheerst door compu- snel nieuwe combinaties bedenken. De machine kan bovendien lessen trekken uit de erva ring. Hel is voorgekomen dat een ^chto-enwicht. computer, speciaal gebouwd voor het damspel, de eerste wedstrijden van meester-dam- mers verloor, maar dag dat Kennedy in Cuba-crisis werd beïnvloed door berekeningen, die kolossale elektronische breinen maakten van het achtsevenwicht. Het machinaal vertalen is de laatste jaren met sprongen een vooruitgegaan. In het Tho- spelen onoverwinnelijk ^±1^"V Ook zijn er schaakmachines - de myd« .door een mMhl- die het tegen middelmatige spelers kunnen opnemen. Bot- het Engels vertaald. Tenslotte een voorbeeld 1 winnik heeft voorspeld dat in de verbijsterende i. de toekomst zelfs grote geval amusante mogelijk- meesters het zullen verliezen heid tot combineren, die een van de machine. denkmachine heeft. Toen een De revolutie van de mecha- regeringsautoriteit in nische intelligentie heeft ons Duitsland een grapje met een overrompeld. In enkele jaren computer wilde uithalen, door tijds is het zover gekomen dat te vragen welke vrouw hij gasrekeningen, girobiljetten het eerst kuste, antwoordde de aanmaningen van de be- het mechanische brein: „Laat lasting via computers ons huis dat maar een geheim van ons bereiken. tweeën blijven." pen in het kader van het pastoraal concilie. Maar onmiddellijk wordt dan ook weer het protest ge hoord dat de vernieuwing ou de zekerheden overboord dreigt te zetten. In de R. K. Kerk wordt een petitie aan de paus gestuurd, in protestantse kerken worden oppositiebla den gesticht. Een nieuw woord voor deze reactie-bewe ging is „confrontatie-menta liteit". Terwijl „oecumene" het nieuwste toverwoord is in r.k. kring, lijkt het wel of de be langstelling voor kerkelijke eenheid in protestantse kring wat taant. Waar zijn de „Acht tien?" Wat is eigenlijk over van de grootse plannen van de Oecumenische Raad? Hoe staat het met het her vormd-gereformeerd gesprek? Paus Paulus kan nog oproe pen om het kerkelijk leerge zag niet te vergeten, maar in werkelijkheid heeft dat gezag zowel bij Rome als bij de Re formatie een gevoelige klap gekregen. De kerk is onze na oorlogse publiciteit binnenge treden met herderlijke brie ven, maar in hervormde kring worden die nu al vergeleken met een preek, die zelf al aan gezag heeft ingeboet. Nauw daarmee verbonden is het feit dat de kanselkonin gen in onze tijd de mensen veel minder aanspreken dan weleer. Ideeën boeien meer dan de sprekers. Zo'n boeiend idee van het afgelopen jaar was de nieuwe radicale theologie, waarin de filosofie als het ware een theo logische wedergeboorte beleef de. Maar nog eer de eerste wat oppervlakkige inzich ten uitgediept konden wor den, stelt de Duitse wiskundi ge. Max Rohrbach (rector magnificus van de Universi teit van Mainz) op het wereld evangelisatiecongres in Ber lijn vast, dat zij gevangen is in een verouderd wetenschap pelijk denken. Op geheel andere gronden komt dr. H.M. Kuitert (De rea liteit van het geloof blz. 152) ook tot de conclusie: deze „stormloop op de metafysische theologie is in het slop ge raakt." Reacties op deze theologie variëren van fel afwijzen tot diepgaande bezinning. Voorlo pig blijken de reacties nog het duidelijkst in Duitsland en Amerika, waar deze theologie ook haar diepste wortel! heeft. In Duitsland sloten ortho doxe protestanten zich aaneq tot „Kein anderes Evangeli. urn", welker protestvergade ringen op hun beurt tot pro. testen aanleiding gaven. Maa; ook wie niets verwacht deze demonstraties, zc vaak wel mee naar een j woord vpor deze tijd. In Amerika klinkt de r _r orh eén eigentijdse apolegetieij die niet alleen afwijst, may tegelijkertijd een bezinning in. houdt op de plaats en taal van de orthodoxie in de we reld van vandaag. Terwijl^de theologen zoekol en tasten om tot een nieu\«J verwoording te komen daarbij de Bijbel weer m dan in het verleden laten spre- ken, buigen steeds meet mensen zich ook zelfstandig over de Bijbel, meestal in huisbijbelkringen die geen en kele kerkelijke band hebben Het gesprek over de kerk mo ge tanen, het gesprek over God is op gang gekomen. Echt vrij Vrijetijdsbesteding if probleem, dat pas de laatste jaren de aandacht heeft gekre gen die het verdient. Daar voor was het onderwerp nie: zo actueel, omdat het zich nau welijks manifesteerde. Het vraagstuk deed zich p in al zijn omvang voor, to de werktijden korter werden en er op zaterdag niet meer werd gewerkt. Het merkwaar- dige was toen, dat het al i korte tijd een kunst bleek, zijn vrije tijd door te bren gen. Dat was het ogenblik, waar op plotseling iedereen actief werd en probeerde richting te geven aan allerlei mogelijkhe den. Het waren lapmiddelen, goed bedoeld, maar weinig ef fectief. De problematiek is zo veelomvattend, dat alleen een grootscheepse aanpak oplos sing kan bieden. Dat is er tol nu toe niet van gekomen! De heer Th. K. Rijks (43), die tien jaar lang directeur Recreatiecentra vanwege de Hervormde Kerk is geweest, meent, dat met name de Ker ken grote kansen voorbij heb ben laten gaan om positieve bijdragen te leveren. „Zij zij: op verbijsterende wijze tekort geschoten". I i „Van synodes en ambtsdifi gers hoeven we niets te vr/ wachten. Zij denken te ai»/ cratisch en daarom spreta! de kerken grote groept, mensen in onze gedifferenti eerde samenleving niet meer aan. Mondige leken zijn nodig om het vraagstuk van de vrij etijdsbesteding op te lossen". Wat is het kernpunt? „We moeten af van de gedachte, dat de mensen moeten wor den beziggehouden. Zij moe ten zelf initiatieven ontplooi en. Voorwaarde is echter, dat er ruimte wordt gecreëerd, waar de noodzakelijke te genstellingen tussen werken en vrije tijd tot hun recht ko men". BEELO-BAN Televisie is een volledig aan vaard medium, ook zij het na enige aarzeling in pro testants-christelijke kring. Een onderzoek onder NCRV-leden heeft hierover in teressante gegevens opgele verd. Het orthodoxe volksdqel, dat in de jaren van 1959 tot 1962 een stroom van protesten ontketende over diverse soor ten programma's op de beeld buis, heeft zich genuanceerde' De mens leeft helemaal op de toekomst gericht, maar hij weet niet wat er morgen gaat gebeuren. Hoe sneller hij leeft, des te dringender vraagt hij zich af waar het naartoe gaat. Van twee kanten komt er een antwoord. De wetenschap, op grond van gegevens waar over zij vandaag beschikt, waagt zich aan voorspellin gen. Deze toekomstverwach tingen hebben een statistisch karakter; zij zien de wereld als werk- en levensruimte en de mens daarin als massa verschijnsel. Het tweede antwoord is dat van de bijbel. Hij ziet de we reld niet technisch en kwanti tatief. maar als de baarmoe der van de kerk. Hij ziet de afzonderlijke mens als uniek en onherhaalbaar en kent de collectiviteiten alleen als ste den, volken en koninkrijken. De massamens is in de Schrift onbekend. Nergens is hij naamloos. onvindbaar, on- aansprcckbaar. Deze beide antwoorden gaan langs elkaar heen. De wetenschappelijke prognose heeft niets aan de bijbelse eschatologie en de Schrift zinspeelt hoogstens op een ver menigvuldigde wetenschap. De bijbel voorspelt geen wonderen van de techniek, maar kondigt gerichten aan. Hij heeft het niet over wat de mens kan, maar wat hij niet kan. Hij houdt zich niet bezig met de prestaties, maar met de wanprestaties van de mens. In de Schrift is de toe komst van de wereld niet be paald door de hersenen van de mens, maar door het hart van God. Voor de pure wetenschap slaat het antwoord van de bij bel als een tang op een var ken. De kerk is geen gesprekspartner meer, ook niet als ze de bijbel ijverig ontmythologiseert en buiten adem achter de vooruitgang aanholt, zwaaiend met een ge reduceerd en door de vaag heid nauwelijks waarneem baar evangelie. Aan de andere kant: de kerkelijke traditie is terechtge komen in een haar volkomen vreemde wereld. Ze heeft niet alleen haar gezicht verloren, ze is nergens meer. Een goede eeuw geleden kon het christelijk geloof de mensen althans op zondag nog in een idylle verplaatsen. Je zus was een liefelijke figuur, wijzend op de kinderen en op de leliën des velds. Met een beroep op de schone natuur zei Hij dat men niet zorgen moest voor de dag van mor gen. De burgerij die er warmp jes inzat, kon zich omringen met preken, gedichten, schil derijen en plaatwerk die het evangelie in het vriendelijke en liefelijke vertaalden. Deze idyllisch vervormde heils boodschap zakte ook af tot de kleine burgerij en ver valste misschien minder de preek dan wel het pastorale werk. De zieleherder werd zalf. Met twee harde slagen: we reldoorlogen I en II, is dit idyllische evangelie verbrij zeld. Terwijl de kerken bezig zijn zich te heroriënteren, staat de individuele gelovige, wie men zijn idyllisch zon dags feestkleed heeft ontsto len, in zijn hemd in de kou. Aan zichzelf overgelaten kan hij de gang van zaken alleen maar zien als verval, onder gang, gericht. En ziende op de wind en op de golven raakt hij in paniek. Heer behoed ons, want wij vergaan! Te midden van de uitver koop van idyllische Kerst- restanten en oog in oog met de verbijsterende toe komstbeelden die de we tenschappen ons gebundeld als mogelijk, ja waarschijn lijk voorleggen, compleet met jaartallen, staat de gelovige einde 1966 en geeft zich re kenschap. De meest voor de hand lig gende oplossing lijkt de toe komstvisie van de wetenschap en de bijbelse leer aangaande dc toekomst naar elkaar toe te buigen. Men merkt dan al ras dat de wetenschappen, met hun pretentie van exact heid (ook waar ze mogelijkhe den voorspellen), onbuigzaam zijn. Elke afbuiging betekent hier buiten de wetenschap ge raken. Dan maar de bijbelse boodschap naar de we tenschappen toebuigen. En dat vaak met de beste bedoe lingen: Gods Woord moet toch aan de mens van vandaag worden gepredikt! Er is dan ook een enorme theologische inspanning gaande om de kern van de evangelische boodschap uit de mytholo gische schil te pellen, zoals dat heet. Ondertussen is, dacht ik, heel iets anders gaande. Ter wijl velen hun hele aandacht concentreren op een (of het) kerugma dat in doeken gewon den in het evangelie ligt, op een „iets" dus, is Iemand, de Heer Jezus Christus in leven den lijve, bezig zich te bevrij den van de bouwsels die in de loop van ruim 1900 jaar om Hem heen zijn opgetrokken. Men heeft al die tijd wel geweten dat Hij er is en dat Hij leeft, maar er moest zo nodig een tabernakel voor Hem worden gebouwd: een al taar met wijn en hostie, kerke lijke documenten, bibliothe ken vol godgeleerdheid, belij denissen en tegenbelijdenis- sen, eindeloze acta van ontel bare synoden, beschouwingen over de Christusfiguur, discus sies over het begrip „de leven de Heer". Als Christus dit alles zijn gang liet gaan, zou men erin slagen Hem volkomen in te metselen. Maar er zijn grote dingen aanstaande. Uitgestrek te gebieden van de aarde ko men open te liggen voor de verkondiging. Satan en zijn demonen worden tot het ui terste gebracht om deze voort gang van het evangelie te stui ten. Pascal zei in een beroemde passage dat Christus tot het einde der tijden in agonie (doodsstrijd) zal blijven. Maar is het niet bijbelser te stellen dat Hij steeds bezig is op te staan? Strijden wij voor dc waarheid? Hij i s de Waar heid. Discussiëren wij over methoden? Hij is de Weg. Zoe ken wij naar vernieuwing? Hij i s het Leven. Maar wij zijn bang voor zijn presentie. Dit alles zal zijn waarde hebben, maar het heeft ook zijn grens. Wij moe ten ons durven wagen In het hemels krachtenveld van zijn nabijheid, op gevaar af voor zijn voeten dood neer te vallen. Hij gaat misschien de kerk in. zulk een uiterste ver twijfeling brengen, ook wat haar denken betreft, dat zij naar Hem Zelf gaat schreeu wen als het hert uit psalm 42. Tussen idylle en paniek schrijdt Hij voort, van alfa tot omega. Hoe zal men de te kens van de tijden ernstig kunnen nemen zonder Hem ernstig te nemen? Dr. C. Rijnsdorp. Film. toneel, cabaret en bal let werden in die periode als de „wereld" gezien en daarom regelrecht in strijd met de op vatting: „Wij zijn wél in de wereld, maar niet van dt reld". De conflictsituatie is verle den tijd en heeft plaats ge maakt voor begrip. In een lut tel aantal jaren heeft de tele visie voor een ommekeer in veler denken gezorgd. Zij heeft een barrière opge worpen tegen ongemotiveerde vooroordelen en misvattingen ten opzichte van andere groe peringen in de samenleving. Dr. P. H. van Gorkum, sociolo gisch onderzoeker, typeert de ze ontwikkeling als „ont-my- thologisering". Niet zo merkwaardig i; televisietoestellen pas ir begin van de jaren zestig ge meengoed zijn geworden in protestantse gezinnen. Het i illustratief voor de aanvanke lijk afwijzende houding, dit geleidelijk heeft plaats maakt voor algemene aanvaar ding van het medium. Gelijke tred daarmee hield de aard van de reacties. Eerst waren zij zeer kritisch en fel. daarna uitzonderingen daargelaten milder van toon. Het is niet te ontkennea dat de invloed van de tele visie in betrekkelijk korte tijd meer effect heeft gehad op de verandering in geestesgesteld-| heid dan de pogingen van de kerken om richting aan nieu we denkwijzen en begripsvol le interpretatie te geven. Dat ligt voor de hand: tele visie is indringender, effectie ver en bereikt een veel groter publiek. Er is meer. Informatieve en educatieve programma's ver rijken de kennis. Zij zijn een prikkel om zich te verdiepen in allerlei onderwerpen, die vroeger nauwelijks aandacht kregen. Het kijkerspubliek gaat zich mondiger voelen: het wordt „geruisloos geëman cipeerd", aldus dr. Van Gor kum. De vrees, dat televisie tot algemene vervlakking leidt, deelt hij niet. Het tegendeel is waar. Zij werkt verdieping in de hand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 20