Grote belangstelling voor christelijk-joods gesprek Bedrijfsleider Een woord voor vandaag Kanttekeningen FAKA-bedrag I te hoog Brief van Judas blijft „vreemd' voor ons Kerken vragen j actie tegen Chinezen Bijzonder onderwijs kan alleen echt vormen Met andere partijen program opstellen W. ten Have overleden ■ssgsp, VREDESTEIN Voetangels en rozen Kerkvergadering keurt Delftse doop af ZATERDAG 17 DECEMBER W6( Een week lang hebben we gemediteerd over de eerste dagen van Israël in het beloofde land, over de besnijdenis bij Gilgal, het pascha, de eerste zegen en Jozua's probleem, hoe hij Jericho moet aanvallen. Dan ineens staat hij tegenover de Vorst van Gods leger. De kernwoorden van deze ontmoeting zijn: „Nu ben Ik gekomen." Ook in het Nieuwe Testament worden we opgeroepen tot strijd. Christus Zelf zegt tot Zijn discipelen: „Strijd om in te gaan." Maar deze.woorden zijn vaak verkeerd begrepen. Velen menen dat ze hun best moeten doen om een christen te worden, dat ze zich moeten inspannen, of strijden moeten tegen hun zonden. Dit is geen oproep tot strijd om een christen te worden, maar om Gods land aan God te geven, Gods wereld aan God te geven. Het gaat er niet om of ik een christen wordt, maar of de ander zich aan God overgeeft. En het is geen strijd om zo maar te voeren in eigen kracht. Israël kan pas ten strijde trekken als de Vorst van Gods leger gezegd heeft: „Nu ben Ik gekomen." Hij gaat voorop. Hij leidt ten strijde. Hij brengt de overwinning. Zonder Hem kunnen we niets doen. We lezen vandaag: Jesaja 65 1-12. We lezen morgen: Jesaja 65 13-25. Werkende vrouw (1) werkkring: buitenshuis te zoeken doet zich als een verschijnsel voor in alle landen met toenemende wel vaart. Dat klinkt een beetje paradoxaal, want heeft de vakbeweging: in het verleden niet gestreden voor af schaffing van vrouwen- en kinder arbeid als tekenen van armoede? Toch is het verschijnsel begrijpe lijk. Immers, een welvaarteconomie doet veel nieuwe (en vaak kost bare) materiële behoeften ontstaan, waarnaast het huishoudelijk werk zóveel gemakkelijker wordt dat veel vrouwen zich best in staat voelen om naast de verzorging van het gezin nog andere bezigheden te verrichten, vooral als ze haar han den niet (meer) vol heeft aan kleine kinderen. Niettemin is er (met name onder de wat oudere generatie) altijd nog een zekere schroom om een taak buitenshuis te aanvaarden. Een typisch Néderlandse schroom: „wat zullen de buren er wel van zeg gen?" en „zouden ze niet denken, dat we van het inkomen van mijn man piet rond kunnen komen?" Maar dergelijke overwegingen zijn van voorbijgaande aard. Werkende vrouw (2) (Van onze kerkredactie) ERMELO In sommige commissies van beheer in de Gereformeerde Ker- ken is' verontrusting gerezen over het elk jaar hoger wordend bedrag, dat van de plaatselijke kerken gevraagd i wordt voor het Fonds Algemeen Kerke- lijke Arbeid (FAKA). Voor 1967 is dit 2,3 miljoen. Zij vrezen moeilijkheden in de verzorging van de plaatselijke kerk, als deze „afroming naar boven" doorgaat. Vroeger werd de „algemene kerke lijke arbeid" van de Gereformeerde Kerken (zoals de theologische oplei-1 ding. het landelijk evangelisatiewerk, de geestelijke verzorging van de krijgsmacht enzovoort) geheel be kostigd door verplichte „generale" col lecten. Daartoe stelde de generale syno de voor elk jaar een collectelijst sa men. De laatste jaren is het aantal* voor geschreven collecten sterk gedaald. FA- KA vervangt namelijk geleidelijk ver plichte collecten door aanslagen. Vol gens boze commissies van beheer ge beurt dit, omdat zo'n vervangende aanslag in de regel ver uitgaat boven het hoogste bedrag, dat van de verval len collecte mocht worden verwacht. Vorige maand zond het voormalig moderamen van de generale synode een opgave van de collectenlijst voor 1967, benevens van het bedrag, dat voor 1967 gevraagd wordt voor FAKA. Naar aanleiding hiervan hebben de commissies van beheer in de classis Harderwijk vergaderd. Zij besloten over de sterke stijging van het FA KA-bedrag (in vier jaar van 445.000 gulden naar 2.300.000) een brief aan kerkeraden en andere commissies te zenden. De kerkeraad van Ermelo heeft de zaak aanhangig gemaakt op de eerstvol gende vergadering van de classis. Prof. De Jonge in oraties: Beroepingswerk Jong te Houten-U. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Uithuizen: C. van der Woude te Doonriip. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor 's-Gravenzande: J. Wes terink te Kerkwerve-Haamstede. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Oostkapelle: P. Blok te Dirksland; beroepen te Slikkerveer: M. G. Mouw te Middelharnis. BOND VAN VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Wormerveer: B. Sijl te Winschoten. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Westkapelle: M. G. Mouw te Middelharnis. Situatie toen heel anders (Van een kerkredactie) LEIDEN Gisteren heeft prof. dr. M. de Jonge zijn ambt aan vaard als hoogleraar Nieuwe Testament aan de rijksuniversi teit van Leiden. Hij volgt prof. dr G. Sevenster op, die met emeri taat is gegaan. De oratie van prof. De Jonge, getiteld ,,De Nieuwtestamenticus als historicus en theoloog" handelde over de brief van Judas. Prof. De Jonge behoort tot een werk groep, die bezig is, ook de brief van Judas te vertalen in „hedendaags Ne derlands" (onder auspiciën van het Ne derlands Bijbelgenootschap). Men kan proberen, aldus prof. De Jonge, alle ongewone „technische" be grippen te vermijden en moeilijke pas sages van aantekeningen te voorzien. Maar juist dan constateert men des te duidelijker, dat de brief van Judas een „vreemde" brief Is. Vreemd in die zin, dat de brief is geschreven in een situatie, die totaal verschilt van de onze. De uitlegger zal de eerste plaats door historisch onderzoek duidelijk moeten maken, in welke omstandigheden en met welke bedoelingen de brief is geschreven. Volgens de nieuwe hoogleraar heb- ïn we hier te maken met een bestrij ding van valse profeten, die zich vol gens de auteur van de brief ten onrech te beriepen op de inspiratie door Gods Geest, in gemeenten van joods-christe lijke signatuur in Palestina of West-Sy- rië anno 80 na Christus. Wie de auteur is geweest, valt niet meer na te gaan. Van Judas, broeder Jacobus (en Jezus) is verder niets bekend. Prof. De Jonge achtte het mo gelijk, dat een ander zijn naam heeft gebruikt, omdat die als naam van een van de naaste verwanten van Christus gezag had. Opmerkelijk is de apocalytische denk wereld, waarin de auteur leefde. Hij verwachtte het laatste oordeel elk ogen- blik en citeerde apocalyptische ge schriften, die later noch door het jo dendom, noch door het christendom als gezaghebbend zijn erkend. Het historisch onderzoek brengt, evenmin als een filologisch verant woorde vertaling, ons de brief van Ju das naderbij. Toch zal ieder verant woord zoeken naar de betekenis van een bijbels geschrift voor het heden moeten uitgaan van een grondig filolo gisch en historisch onderzoek. Deze tolking voor het heden is de taak de nieuwtestamenticus en de dogmati cus samen. Voetangels TVAAROM is het goed. dat de Soci aal-Economische Raad in een advies aan de regering heeft na gegaan wat zou moeten (kunnen) worden gedaan om deze ontwikke ling in goede banen te leiden. Uit het onderzoek van de SER is gebleken dat er naast sociale ook allerlei andere belemmeringen zijn (de belastingdruk bijvoorbeeld), die veel vrouwen ervan weerhouden een werkkring buitenshuis te aan vaarden, ook al zouden ze dat op zichzelf wel graag willen. Wij vinden het verstandig, dat de SER in het advies geen maatrege len heeft aanbevolen om een mas sale opneming van arbeidsproces krachtig te bevorde- Ti T/~\0 T7" 1 Til AKJUS-voorzitter Van der Ploeg: altijd nog het belangrijkste), maar dat h(j zich beperkt heeft tot aan bevelingen om een aantal onnodige en (ten opzichte van mannenar beid) soms discriminerende belem meringen weg te nemen. Wij kun nen deze aanbevelingen onderschrij ven. Waarbij we dan nog willen noteren, dat de vrouwen, die menen dat de emancipatie nog steeds niet vol doende is voortgeschreden, nu toch van een der belangrijkste „mannen- colleges" in ons land niet meer kunnen zeggen dat zij niet de aan dacht hebben gekregen die zij ver dienen Duitsers maakten studiereis (Van onze onderwijsredactie) DEN HAAG „Wij willen een verenigd Europa en we willen daar wat voor doen. Eerste voor waarde lijkt ons daartoe dat de toekomstige partners elkaar leren kennen en hoe leer je je toekom stige naaste buurman beter ken nen dan door zijn onderwijs en zijn maatschappelijke instellngen te bestuderen." Deze duidelijke uitspraak is van ds. Hans Roser, predikant van de Evangelische Landjugend uit Bele ren, die aan het hoofd van een groep van 26 plattelandsjongeren, die voor het merendeel bestuurlijke functies vervullen, een vierdaagse studiereis door ons land heeft gemaakt. Speciale belangstelling hadden ds. Roser en zijn reisgezelschap voor het bijzonder onderwijs. In ruim een halve week hebben zij daar grondig kennis mee gemaakt Verscheidene Haagse scholen werden bezocht en het ministe-1 rie van onderwijs en wetenschappen heeft een aantal lezingen over belang rijke aspecten van het onderwijsstelsr' georganiseerd. NIEUWE MET Dat de Duitsers hun speciale be langstelling op Nederland richten vloeit voort uit twee redenen: er was reeds een goed contact met jongeren van de CPJ en er vonden reeds regel- i matig uitwisselingen plaats. Voorts staat het onderwijs in Beieren op het] ogenblik in het centrum van de be-i langstelling omdat per 1 januari a.s. een nieuwe wet in werking treedt. Ken de Beieren voorheen slechts staatsscho- len, onder de nieuwe wet doet ook rV bijzondere school ziln intrede. Ds. Roser: „Wij kunnen nog geen volledige indruk geven van ons be zoek. Daarvoor ligt het te kort achter ons. maar van één ding zijn wij nu reeds overtuigd: uw schoolsysteem garandeert dat kinderen van christe lijke ouders in werkelijk christelijke geest worden opgevoed. Wij in Beie ren moesten altijd passen en meten, omdat kinderen van verschillende le vensovertuiging In één school moesten worden opgevangen. Daar om kiezen wij van harte voor levens beschouwelijke scholen, die naar i gezonde maatschappij GROTE LIJNEN Na de wirwar van bezoeken en uit leggingen duizelt het de 26 Duitsers wel een beetje. Ze geven dat eerlijk toe. Het meest verbaasd zijn ze hoe uit een gecompliceerd geheel grote lijnen kunnen worden getrokken. Het Neder landse schoolsysteem biedt iedere le vensbeschouwelijke groep de beste kan- (Van onze parlementsredactie) UTRECHT De zelfstandigheid van de partijen mag niet zo ver doorgevoerd worden dat ons land steeds moeilijker regeerbaar wordt. Men zal bij de formatie moeten afspreken dat men het hoge spel van een crisis niet mag spe len zonder overleg met de part ners. Dit zei de heer J. van der Ploeg vandaag in Utrecht, waar hij dc alge mene vergadering van de AftJOS toesprak- De ARJOS-voorzitter be treurde het dat de KVP niet serieus geprobeerd heeft met de VVD er CHU een kabinet te vormen en lang gemanoeuvreerd heeft dat de ARP er met goed fatsoen niet meer onderuit kon om een crisis niet aan heeft meegewerkt tot een oplossing te brengen. zich terwille van het partijstelsel zou liquideren. Winnen komen waarschijnlijk verder wanneer iedere partij zich voor de kiezingen duidelijk uitspreekt over het beleid dat men wil en ook aangeeft hoe het een en ander wil financieren. Een aantal trouwe leden zal men dan misschien verliezen maar anderen wint men er bij en het geheel krijgt meer duidelijkheid, aldus de ARJOS-voorzit ter. Er moet volgens hem niet uitsluitend gestreefd worden naar een sar king van ARP. KVP en CHU een nieuwe partijformatie te komen. We moeten ook letten op de mogelijk heid om ons program te verwezenlij ken. Dan is het niet onmogelijk dat bijvoorbeeld een samenwerking met de PvdA daarvoor meer perspectievi wbiedt, dan die met een der christelijke I van communistische zijde nog geen re- De heer Van dér Ploeg zei het te| darti'en- a,dus dc Va" dtr PloegJ actie is gekomen, zullen toejuichen als de ARP het initia- Op dit terrein liggch vele voetangels i klemmen, omdat men steeds dc verleiding komt om onverantwoord te actualiseren, door hetzij tekort doen aan de oorspronkelijke bedoeling van het geschrift, hetzij de actuele situ atie bij voorbaat al door een christe lijke bril te bezien. De nieuwe hoogleraar is 41 jaar oud. In 1952 werd hij hervormd predikant. Hij stond achtereenvolgens in Wedde Blija. Na een jaar cursusleider het vormingscentrum te Barchem te zijn geweest, werd hij in 1962 we tenschappelijk hoofdambtenaar en in 1965 lector aan de Groningse universi teit in de oud-christelijke en intertesta- mentaire letterkunde. Hij studeerde in Utrecht en te Lei den. In de laatste plaats deed hij in 1948 cum laude zijn doctoraal examen promoveerde hij in 1953 eveneens cum laude. Zijn dissertatie handelde over de „Testamenten der twaalf patri archen", volgens prof. De Jonge een joods-christelijk geschrift uit de tweede eeuw. (Van onze kerkredactie) BUSSUM Vier en negentig jaar oud is in het Gooi overleden de oud-di recteur van de bekende Amsterdamse boekhandel en uitgeverij, de heer W. ten Have. De laatste twintig jaar leid de hij een teruggetrokken bestaan. De heer Ten Have nam in 1906 de boekhandel in de Kalverstraat over. a ongeveer 135 jaar oud is. Hij toen reeds een groot aantal maatschappelijke werkkringen gehad. hij onder meer piccolo op het secretariaat van de wereldtentoonstel ling van 1886. Wiechert ten Have nam een voor aanstaande plaats in het kerkelijk le ven van Amsterdam in. In de tijd van de kerkscheuring na de synode van As- verzorgde hij de publicatie van een reeks brochures van dr. Geelker ken. Hij was Ridder in de Orde vai Oranje-Nassau. Paus Paulus werkt voor de vrede in Vietnam VATICAANSTAD Om de vrede in Vietnam te bevorderen maakt paus Paulus gebruik van diplomatieke kana len en schrijft hij vertrouwelijke bric- Dit heeft bisschop Fausto Val- lainc, perschef van het Vaticaan ver klaard. Particuliere audiënties heeft de paus aangegrepen om zijn vredesinitiatief verder te ontwikkelen. De perschef zei dat de oproep van de paus om het kerstbestand met ken te verlengen in de hele wereld weerklank heeft gevonden, maar dati DJAKARTA De Indonesische kerken hebben de regering ge vraagd, onmiddellijk voorberei dingen te treffen om zich bezig te houden met de activiteiten van de Chinese vreemdelingen in het land. „Aan hun dominerende positie in de economie van ons land moet een ein de komen," zeggen zij in een boodschap. Maar de regeringspolitiek tegenover de Chinese vreemdelingen moet gebaseerd zijn op menselijke overwegingen en hen wettelijke waarborgen geven. De politiek ten aanzien van de Chine zen in het land kwam ter sprake op de vergadering van het verbreed co mité van de Indonesische raad van kerken. In zijn boodschap keert het comité zich verder tegen elke hou ding, die gebaseerd is op racialisme. Het ziet het sociaal-economische pro bleem in het kader van de opbouw van de natie en de pogingen een rechtvaardige, welvarende samenle ving te bouwen. Het comité heeft ook de regering ge vraagd om een zodanige regeling, dat er een duidelijk onderscheid komt tussen Chinese vreemdelingen, die in Indonesië woonachtig zijn (en waarte gen de economische actie zich moet richten) en Indonesische staatsbur gers van Chinese afkomst. Uw 3 machtige troeven voor modern, snel en betrouwbaar rijden de Vredejlein winterhand M&S 187 (Van een medewerker) [JMEGEN De groeiende be langstelling voor het gesprek tussen christenen en Joden is don derdagavond weer bewezen, toen de Nijmeegse stadsschouwburg tot de laatste plaats bezet was op een bijeenkomst met als thema: Jezus van Nazareth en de joodse wortels van het christendom. Stortvloed Een stortvloed van vragen werd afge vuurd op het forum, bestaande uit prof. dr. A. G. N. van Melsen, forumlei der, bisschop dr. A.C. Ramselaar, voor zitter van de Rooms-katholieke raad voor Israël, dr- F. Boerwinkel, direc teur van Kerk en Wereld te Drieber gen en ds. C. B. Bavinck, secretaris van de Gereformeerde raad voor Israëlvraags tukken. Drs. H. van Praag verving dr. J. Soe- tendorp, die ziek was. Aangezien ir de meeste gevallen werd gevraagd naar de joodse visie op christelijke onderwerpen en standpunten, was het bijna onvermijdelijk, dat drs. Van Praag het meeste aan het woord was. Uitverkoren Ds. Bavinck zag de oorsprong van het antisemitisme als een reactie tegen het joodse volk, dat zich het uitverko ren volk acht. Helaas heeft het antise mitisme zijn diepste wortels in de christelijke landen. In de grond wordt dit veroorzaakt door vijandschap tegen de God van Israël. Een christen kan geen antisemiet zijn, daar men dan tegen Christus zeil is, die immers ook jood was. Te weinig heeft men het volgens hem in de oor- agen tot zich laten doordringen, dat de jood die werd weggesleurd, Christus zelf zou hebben kunnen zijn Daarom wordt er wel gezegd, dat wan neer in de christen de heiden de kop opsteekt, hij zich op de jood werpt- Drs. Van Praag kon zich in zekere n bij de laatste formulering aanslui. ten, hoewel hij het woord „heiden'1 niet wilde gebruiken. Het heidendon in christelijke zin kenden de joden na melijk niet. Het antisemitisme mani festeert zich, volgens hem, wanneer de mens zich vergoddelijkt Opstanding REISBUREAU,.APELDOORN" Apèfdoornsëlaan 175 DEN HAAG TEL 070- 600812-853500 De vliegreizenspecialist tief nam voor de verkiezingen te trach ten met andere partijen een minimum program op te stellen. Dit leek hem beter hanteerbaar dan wanneer iedere partij zo'n program opstelde. Pogingen om kleine partijen uit het parlement te weren door wijziging van de Kieswet noemde hij geen elegante IRANCOMMISS1E uitgaande van het werelddiakonaat van de Ned. Herv. Kerk en de Geref. Kerken. Voor het werelddiakonaat zoeken wij voor de uitbouw van een TRAININGSFARM VOOR BLINDEN te Isfahan in Perzië een die bekwaamheid paart aan organi satietalent en commercieel inzicht. Gedacht zou kunnen worden aan een FRUITTELER met dipl. Hogere Landbouwschool die boven dien enige ervaring opdeed in de PLUIM VEETEELT en zo mogelijk ook in het KWEKEN VAN GROENTEN. Enkele jaren tropenervaring, waardoor reeds enig begrip voor het op te brengen geduld en de te beoefenen zelfbeheersing is verkregen, zou van groot nut kunnen zyn. Met de pen geschreven sollicitaties en verzoe ken om inlichtingen richten aan: SECR. IRAXCOMMISSIE. pa. Koningslaan 7. Utrecht. Telefoon 030—16149. zijn in ons goede vaderland uren waarop het maatschappe lijke leven is ontwricht. Tachti procent van onze natie laat het da afweten. Telefoons worden niet op- want hij had zijn bril niet bij zich. Tot de pauze aanbrak zat hij naar ontwricht. Tachtig schimmen te sturen, waarvan hij geen idee had wat ze precies aan het doen waren. Als hij erg goed genomen, trams en bussen rijden keek, zag hij zo nu en dan wel een rreemd leeg door de straten, been. een bal zag hij nergens. Noeste zwoegers, die normaliter jui- Dat vond hij jammer, want hij had chend de porties overwerk uit hun het enthousiasme van zijn ouder- vol overgave Hng een integere borst graag natuurlijk voor Ajax tassen halen aan te beginnen. Boeken en HRI schoolschriften wachten tevergeefs de tweede broeder, op het rode potlood. Er worden ner- eerst even langs de pastorie om gens kaarten geschud, de schaakste- zijn bril te halen. Je kon maar nen en damschijven blijven in de nooit weten. kast. ..O heden", zei op het tweede lij hè?" zeker wel een duppie lenen Het verband tussen Ajax en een dubbeltje ontschoot me. Het duppie reilde ik. hem graaa geven om van het gezeur af te zijn. maar ergens in mijn bewustzijn sprong een sein op onveilig. Er klopte iets niet en in zo'n geval zijn soms ook tien renten belangrijk. hup. laat de leeuw niet in zijn hem- pie staan. Tachtig procent van ons actieve volkje hangt dan aan de beeldbuis, waar het gebiologeerd ge niet, juicht, scheldt en opgewonden bal. raakt. De minderheidsgroep van 20 procent loopt op zo'n voetbalavond wat wereldvreemd rond. in de mist aXle^al 'om ieg'onnln °*n voetbalvoot gesticht." Gesticht, icas. zo nu en dan zag hij zelfs de ^Kht 'k maar 'k. was..te V": Dominee begon het zelfs bouwereerd voor grapjes. „Voetbal pool?" stoote ik uit. .Ja, je weet wel. een toto. We mogen allemaal IK ken jermaak te 'vinden en tenslotte gokken hoe de wedstrijd eindigt, ik dronk hij een glas mee op Ajax' bedoel hoe de stand wordt. Maar dominee, die op overwinning. Voetbalminnend Ne- eên mistige avond vorige week der land had wilde aanwippen bij een ouderling, 'lefhebber bij. Zo slinkt langzaam Het verbaasde hem dat men hem de minderheid tot het minimale. zo lang op de stoep liet staan, over- Straks wordt op voetbalavonden hootiJ mniv al brandde toch licht. Hij belde nog het leven uitsluitend op gang gehou- °J. 1h^ihetcJftoon2iir hnd eens. Eindelijk ging de deur open, den door lieden die van nature f_Zht?ïJeJ°?e7b dominee werd begroet met: „Sorry, overal tegen zijn en door een hand maar ik moest even die strafschop vol vrouwen.^ zien komt u binnen, sjonge sjon- »J ge. wat een wedstrijd. Wat een 'S sensatie. Schuift u maar in de kring. Sigaar?" Dominee schoof bij. stak de brand in de sigaar. De gastheer vroeg: Gelooft u nou 'dat die wist 0CCn zinnig woord meer scheidsrechter de doelen nog zien voetballen te zeggen, kan bij deze mist?" „Dat is nauwe lijks te geloven hè", was het herder lijke antwoord. Jnderdaad, wat een mist." „Wie denk jij dat er wint?" vroeg hij, ten onrechte denkend dat ik al bij voorbaat over de wedstrijd van deze week in Enaelnnd schreef. het straks maar aan vader.' „Dan zit het wel goed", zei mijn -oon, „die heeft er verstand van." Hup jongens, hup. Een leeuw in zijn hemd is natuurlijk ridicuul. Ik vraag me alleen af wie er ten slotte het meest in zijn hemd zal staan. Er zijn nogal wat gegadigden. Mink van Rijsdijk Dat de opstanding van Christus vo* jood onaanvaardbaar zou bestreed drs. Van Praag. Dc verrijzen uit de dood wordt wel degelijk do< het jodendom aangenomen. Het Is al leen maar de kwestie wat men eronder verstaat. Hij verwees naar het verhaal Ezechiël in de vallei der dorre beenderen uit het oude Testament, waarin wel degelijk van een opstan ding sprake is. Men moet een verband leggen tussen Golgotha en Auschwitz. De dorre been deren van de doden van Auschwih zijn, net als in het verhaal van Eze chiël. herrezen. Voor de joden gaat hel echter niet om het probleem of dit de zelfde mensen zijn, het gaat erom of de weg des Heren wordt voortgezet. En dit is gebeurd door de stichtinj van de staat Israël. Het joodse voli keerde terug naar het beloofde land En zo moet men ook de verrijzenis var Christus zien. Is wat in Hem leefde met Hem gedood, of is Zijn geest blij ven voortleven? (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM De provin ciale kerkvergadering van Zuid Holland van de Hervormde Kerl heeft begrip voor het oecume nisch streven van dr. VV. H. Bee kenkamp, maar keurt de Delftsi doopdienst af. Hij stond een pas toor toe om in een hervormdi dienst een kind te dopen uit eei zogenaamd gemengd huwelijk. Dit schrijven voorzitter ds. G Samson en scriba ds. E. J Beens aai zes lidmaten van de hervormde ge meente te Delft. Zij vroegen de provin ciale kerkvergadering of het betreffen de kind wel ingeschreven kan wordei in dc doopboeken van de Hervormd! gemeente. Op deze vraag kan de provincial! kerkvergadering geen antwoord gever Reeds eerder hebben le zes lidmate! bericht ontvangen dat mocht de her vormde kerkeraad besluiten het kim in d( doopboeken in te schrijven, zi bezwaar kunnen aantekenen bij de pro vinciale commissie voor de behandelin: var bezwaren en geschillen Te individueel Dv kerkvergadering oesprak ook eei brief van dr. Beekenkamp zelf, waarii hij zijn pastorale zorg voor het betref fende gezin beschreef. Hij zei dat d kerkorde soms moest kunnen wijkei vooi de werkorde van de Heilig Geest. Dc kerkvergadering volgt hem op di punc beslist niet Een dergelijk beroe] op de werkorde is „te individueel on maatgevend te kunnen zijn in het han delen van de kerk" Zij noemt de daa< van Dr. Beekenkamp een ,,individue< vooruitgrijpen op wat God in de toe komst moge schenken" Dat is niet ii overeenstemming met. wat van eei ambtsdrager verwacht mag worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2