Bouwkunst der eeuwen fascinerend doorgelicht EN NU STILTE VOOR DE BERG UNIEKE OPZET INTERNATIONAAL STANDAARDWERK Nieuw Kommentaar op Achterberg Veel winst bij tweede Klavier CULTUREEL VENSTER 19* ZATERDAG 17 DECEMBER 1966 rvE duizend bladzijden druks van Gerrit Achterbergs Verzamelde Gedichten (Que- rido, Amsterdam) vormen een berg; de commentatoren staan ervoor; de dichter ligt erachter. Tijdens zijn leven heeft hij over zijn poëzie voorzover ik weet in het openbaar niet gesproken; evenmin heeft hij opstellen over zijn dichtwerk gepubli ceerd. Wat hij er mondeling van zei had. zoals men van Paul Rodenko kan vernemen (blz. 210 van het hieronder nader aangeduide boek), nooit de strekking van een uit leg, gegeven van een zekere distantie waarbij de poëzie object van onderzoek wordt. Wanneer Achterberg over zijn eigen poëzie spreekt, spreekt hij eigenlijk niet over zijn poëzie, hij zit er nog altijd middenin, het is de Achterberg in het gedicht die spreekten eigenlijk legt hij niet uit, maar ontdekt hij." wacht" van Rembrandt, ,,Het Huishouden" van Jan Steen en ,,De Stier" van Potter is. Zij weten dat Vincent van Gogh zich een oor heeft afgesneden en dat Karei Appel een snor bezit en graag melk drinkt. Maar wie noemt onmiddellijk de bouwer van het Delftse stadhuis, het Amerikaanse ambas sadegebouw in Den Haag, de Van Nelle-fabriek te Rotterdam, het paleis op de Dam en de Leidse Lakenhal? Wij kunnen het wel stellen zonder schil derij, doch niet zonder dak boven het hoofd. Bou wen was de eerste kunst die de mens zich eigen moest maken en zonder bouwmeesters zou modern leven niet mogelijk zijn. Desondanks staan meer beeldende kunstenaars als beroemdheden of po- T~iEEL van hel westelijk gebouw van de beroemde sg. ,JSonnenvierhoek" in Uxmal (Yucatan), Het paleis, dat tot de belangrijkste Maya-monumenten behoort, kreeg deze vreemde naam van de Spanjaarden op grond van de celachtige vertrekken. Zij wisten toen nog niet dat de Maya's ook voor de zalen of kamers in hun grootste bouwwerken zich hielden aan de afmetingen van hun hutten, waarin de meerderheid van de bevolking bleef wonen. Andere kenmerken van de Maya-bouwkunst zijn: Veel voorkomende doosvormen, soms met een gevel- pulaire figuren in onze memorie gegrift dan archi- iPn/[ie van honderd meter, omzoomd door omvangrijk met één grote klap een eind ma ken aan deze stiefmoederlijke be deling van bouwkunst en bouw meesters. Voor het Nederlandse taalgebied bezorgt J. M. Meulen- hatf Amsterdam de uniek opge zette serie „Bouwkunst der eeu wen". Verschenen zijn de delen -Egypte", „Maya" en „Barok" Deze aanloop bewijst al direct öt niets van hetgeen op de flap staat vermeld, overdreven is. Elk boek heeft meer te bieden dan in welk kunsthistorisch werk ook over het besproken onderwerp is te vinden. Wij hebben hier te maken met een opzet die aanzienlijk meer omvat dan een reeks bouwkunsti ge verhandelingen. Alle schrij vers beginnen met een interessan- en heldere belichting van geschiedenis en beschaving. Sa- weven zij aldus het algeme- cultuurpatroon van de oud heid tot heden. Zij verschaffen daarmee gegevens die elders in deze samenhang moeilijk zijn te vinden. Elk deel is bovendien be langwekkend voor een ieder die informatie wenst over een bepaal- cultuurperiode zonder zich speciaal te willen verdiepen in de bouwkundige aspecten. bordessen; Deze dichter is dus offici eel nooit als commentator van zijn eigen werk opgetreden. Misschien gelukkig maar, want dan zou de kritiek be halve het werk ook de ver klaringen van de maker in Grote tegenstelling tussen hel vaak gigantische exte- het Onderzoek moeten betrek- rieur en de vertrekken, die vrijwel nergens groter zijn ken. Het is ZO al mooi, ZWaar, dan 7 x 4,5 m. omvangrijk, ongeveer, frag- ln de toegangen bevonden zich nooit deuren, maar mentarisch, innerlijk tegen- gordijnen (Maya's waren orde- en vredelievend). strijdig genoeg. Schitterende conceptie t an open ruimten, die nu nog een voorbeeld zijn voor moderne tuinsteden. Natuurlijk is Nieuw Kommen- Fantastische, ntet Je nat,,,,r harmoniëren!,, toepas- Achfcrberc, sam.ng.st.ld sing van gekleurde materialen en overvloedige decora- door Bert Bakker en Andries ties, die het gebouw een overrompelende schoonheid Middeldorp (Bert Bakker/Daa gden. men n.V., Den Haag, 287 blz., ƒ17,50) een nuttig, nodig, ja be- laneriik boek. In de eerste plaats reden waarom de lezer op de 8 schitterende fotocollectie niet uit- omdat het bijna twintig jaar gele den is. dat Commentaar op Ach- Giganten terberg verscheen, toen een be langrijk deel van het oeuvre nog moest worden gedicht. Ook bevat te dit verzamelwerk niet alles wat reeds toen over de dichter gedrukt was. Fascinerend heiligdom daarboven brengt de totale hoogte op 47 Via een boeiende uiteenzetting van de technische problemen ten QOr gen tijde van de door hem besproken bouwstijl fase in de bouwkunst en van de chitectuur. Opzet hiervan is, het doelstellingen die er aan ten - grondslag liggen, weet overigens iedere schrijver de lezer (archi tect, historicus en leek) te in te- voor dat deel van de ar chitectuurgeschiedenis. De opzet, nl. door moderne ont leding van de belangrijkste bouw werken van elk groot cultuurtijd perk de architectonische ruimte- 4 een breuk tussen ÏÏ".S vroeger en nu te weerleggen en - - bet bewijs te leveren van een voortgaande ontwikkeling. Egyptisch raadsel Marcel Breuer, ontwerper van geen weet meer van die uitzon- a. de Rotterdamse Bijenkorf en derlijke beschaving die tiendui- iijke opvattingen en daarmee de Amerikaanse ambassade in zenden machtige bouwwerken en voor een groot deel niet ont- Ingeleid door Hans Scharoun, architect van de Berlijnse Phil- Om hun gigantische bouwwer- harmonie, geeft Pierre Charpen- ken te beschutten tegen de trat een verrassende doorlichting ruïneuze vochtigheid van het van de Barok, zoals deze zich in oerwoud, legden de Maya's voor xtalië en Midden-Europa heeft ge- complete steden een kunstmati- manifesteerd. Hij schetst de Ba- jn de tweede plaats heeft de ge onderbouw aan. Die van Co- rok als de kunst van een Rome „jeuwe opstellenbundel waarde pan is m,f hectaren groot b.j dat op de Reformatie een ant- omdat bij het groeien van het een hoogte van 3S meter. Voor woord wil geVen door zeer ge- dlchtwerk de beschouwelijkheid dit immense „fundament dat richt tradities te vernieuwen, ech- meegroeide, ook kwantitatief. En boven de begroeiing uitstak, ter daarbij weerspiegelend het dan natuurlijk ten derde: het moesten zij meer dan vijf mil- nieuwe levensgevoel van wat we werk is sjnds enige jaren afgeslo- ioen ton steenmateriaal u.tslu.- noemen de „barokmens". ten het kan nu als een geheel tend met spierkracht transporte- wQrden overzi„ (wa, „itGraard ren. De heiligdommen op deze ue senrijver maant evenwei tot voorzichtigheid bij het defi- nog geen doorschouwen bete- heuvels zijn nog tndrukuiekken- .niëren van en _jjn kenfl der en bouendien urijuiel uniek slijl. Bachs cantates zijn verzamelbundel met ontstaan in het deel van Alleen Mexico telt 15.000 vind- Duitsland dat in zijn ingetogen- nieuw commentaar kon met ach- heid ais het ware een bolwerk terblijven. al is strict genomen tegen de barok vormde. En die maar de helft van het boek speci- „barokmens van tegen de aa] Voor deze uitgave geschreven as in vele op- zestiende-eeu- en staan er bli wijze van aan- wiens voornaamste bijdrage hangsel ook beschouwingen in aan de nieuwe stijl hieruit uit Achterbergs begintijd. Op tal van plaatsen zijn arche- bestond, dat hij voor zijn na- ologen en andere deskundigen geslacht ruim baan maakte door gebouwen uit voorgaande eeu- OnHmnkhaur erin geslaagd, het oerwoud terug wen ,e vcrnielen en in brand te UndanKDaar te dringen en prachtige voorheel- steken. Dertigjarige oorlog o.a.) De nieUwe stukken zijn van E. h r tenen Maya-bouwkunst te Meni d„ k Dresden. Paul Rodenko, J. de herstellen. Intrigerend 18 oa. de MeijH.Barendregt, J.H. Plok- frappante overeenkomst tussen ker, L. Meermans, Andries Mid- deze architectuur en die van de °P tal va" ""kweten aspecten, deldorp, Hendrik de Vries. S. befaamde Khmers, die ongeveer a's Sevolg, dat hij de barok- Vestdijk en E Krijgers Janzen. oeriode met andprp neen 7a1 hp- tiet is een onctanKDare taaie om gelijktijdig maar vele duizenden De met andere ogen zal be |n geven Hoewel er nog Maya-Indianen mijlen van de Maya's verwij- zien' e ge e e sene moe rou" leze opstellenschrijvers hebben even trots, waardig en zinde- derd, leefden in het Zuidoostazi- wens een uitzonderlijke bijgedragen, lijk als hun voorvaders in Mid- atische Cambodja. Kregen beide ^worden van Bouw- Dit is imi den-Amerika leven, hebben zij volkeren gelijke ideeën zonder uns !t T, hoort te staan. De aard van Ach- van eikaars bestaan or> de hoogte Pa®" ca' o os, 45 tekeningen, terbergs poëzie brengt dit mee. te zijn of was er een rela- ^tate1 en bibliografie, ƒ32,50). Bij Bloem, zelfs bij Nijhoff, bij tie? Dit raadsel is niet de enige TON HYDRA oudere dichters zoals Boutens en Leopold, behoeft dit niet, althans zeker niet in de mate als het bij Achterberg toch eigenlijk wel no- plaatsen en er zijn nog duizen den onder bergjes en oerwoud be dolven bouwsels, waar geen enke- achttiende eeuw le geleerde ooit een voet heeft zichten nog collega beschreven beschaving en de Maya's aanzien de hedendaagse ar- jjj^ minder bekend is dan van d« toch vele eeuwen oudere Egyp tische bouwstijl. hoofdlijnen van de bouwkunst Den Haag, leidt het deel begrijpelijk te maken, wordt stel- Egypte in. Na een schat aan in- raadseld schrift heeft nagelaten. lig verwezenlijkt. In niet geringe mate dragen hiertoe bij de wer kelijk sublieme, haarscherp gere- lichtingen over geschiedenis en beschaving te hebben verstrekt, Maya-mysterie reeks over de gehele wereld wer den uitgestuurd. Met de tiental len situatieschetsen, plattegron den, doorsneden en andere teke ningen maken de illustraties de- re boeken alleen al als platenal- bums fascinerend en bijzonder waardevol. Een afwijkend element Louis de Cenival, uitvoerig in op de doelstellingen van de Egyp tische bouwkunst, waarvan overi gens nog veel raadsels nog altijd niet ziin opgelost. Omstreeks 900 van onze jaartel ling verdween de Maya-cultuur plotseling, alsof zij op mysterieu ze wijze van de aarde werd weg gevaagd. De Maya's werden nie' Achter De Cenival aan is het door indringers overweldigd n biologerende verken- maar toch verdwenen zij zonder de ningstocht langs kunstige en met overdracht van hun rijke cultuur serie is voorts, dqt vooraanstaan- symbolen en fabels beladen pira- erfenis aan andere autochtone mjdeSi tempels en paleizen. Hier volkeren. Toen Spanjaarden tus wordt een ideeënwereld ontslo- sen 1525 en 1541 grote delen var ten, die in al haar aspecten naar Midden-Amcrika in bezit namen de verwondering voert. vonden zij slechts restanten dir al meer dan vijf eeuwen finaa' overwoekerd waren door niet t stuiten oerwouden. Hoewel de natuur enorme ver woestingen heeft aangericht, zij» ie technische problemen toe- aj]e oorspronkelijke materialei komt. Uit talloze segmenten van de Maya-bouwwerken nor voegt De Cenival de „legpuzzel" *er plaatse aanwezig en niet. zo- •an drieduizend iaar Egvpte bii- als bi' Grieken. Romeinen er K Egvptenaren gewoonte was, von den tot een levendig panorama. njeuWe scheppingen gebruikt. O' vaarin de mensen, hun ideeën en dit punt behoeven de archeolo iun vermogens schakels gaan ?en, die hier een onvoorstelbaar •nrmen met ome tijd. dorado ™nden- nlet te S15 Het meest gefascineerd heeft Stierhn beschrnft boeiend d' ns het Maya-deel van Hans veje wonderbaarlijke aspecten "Uierlin, ingeleid door de Mexi- van de Maya. Dit volk. dat niet "anse architect Pedro Ramirez *en groot rijk vormde, maar ï,_„jx „„„„,„riJtnij 'eefde in stedenbonden, te verge- hzouez. Dit houdt ongetwijfeld |jjken dl0 van dE oude Grfe_ nede verband met het feit dat ^en. kende niet het wiel dus over deze pre-Columbiaanse bezat geen wagens maar had Open Zelden is de houding van een dichter bij het schrijven van zijn poëzie zo open geweest als bij Achterberg; zelden ook is het resultaat zo gesloten, althans raadselachtig geweest. Dit soort dichtwerk is een uit daging voor de lezer, en dat is de criticus toch in de eerste plaats. Dat uitdagend karakter spreekt des te sterker, omdat ieder op zijn klompen aanvoelt hier te doen te hebben met een niet zo zeer „gaaf" als wel door en door echt dichterschap. Zijdelings wordt dit ook bewezen door het totalitair karakter ervan, d.w.z. het feit dat Achterberg zich pu bliekelijk nooit anders dan in verzen heeft geuit Poëzie leeft voort niet alleen door lectuur, maar evenzeer door commentaar. Het vers dat aan de dichter geschonken is heeft de ne venfunctie het bewustzijn van de lezer te verrijken. De reikwijdte van het Nederlands als taal wordt uitgezet. Achterbergs werk is een stimulerende bijdra ge tot de Nederlandse cultuur. Dit alles is winst. Grenzen Maar toch... bespiegelingen over poëzie hebben hun grenzen. Het moet niet te gek worden. Zo als voor de theoloog de bijbel al iind8 bijna tweeduizend jaar werwoekerd is door commen- 'aar, zodat het grote inspanning 'lost de heilige geschriften te Ie ren zoals ze geschreven zijn. zo Ireigt het overvloedig, veelstem- nig en nogal uiteenlopend com mentaar op Achterberg het uit- icht op de berg (het werk) door acn te groot vertoon van oitsheid. belezenheid en combi- atievermogen te belemmeren. In mijn literaire jeugd heb ik /el eens (in Opwaartsche We en) geschreven: „de essays narsen van spijt dat ze geen ge- 'ichten zijn." Ik kan het niet '.oed hebben dat de kunst altijd veer ten prooi valt aan de we- enschap, alsof die daarover hel matste woord zou kunnen spre- Gelukkig laat in deze nieuwe indel opstellen de kritiek, laat Mfs Rodenko. de zaak duidelijV oen. Maar toch. als men zich en poos lang in deze opsteller eeft verdiept, krijgt men een on angename smaak in de mond het turen door een microscoop. Hoe kan ik in vredesnaam al die bespiegelingen vergeten en nog openstaan voor de verzen zelf? Ik voel me tot poëtische leek ge degradeerd. Het werk wordt heili ge schrift, toevertrouwd aan een literaire clerus die mij omslach tig uitlegt wat hij ervan begrijpt of erin ziet Nu stil Ik durf het bijna niet te schrij ven, maar laten we oppassen dat we tegenover een latere genera tie niet een beetje belachelijk worden door een literair „getheo- logiseer" dat een stolp van com mentaar over het dichtwerk zet Het boek moest er komen, is zelfs in zekere zin onmisbaar, maar laat het asjeblieft nu voor lopig eens stil worden vóór de berg. Vergeet niet dat daarachter de dichter ligt DR. C. RIJNSDORP De twintig meter hoge standbeelden van farao Ramses II en diens vrouw Mefertari (1328—1304 e. ChrJ voor de grote, uit de rots gehouwen graftempel van de koning in Aboe Simbel. Een legertje specialisten werkt sinds 1964 aan het in stukken sagen en hoger op de rots reconstrueren van de reusachtige tempelcomplexen die door het Wassende water van de Njjl (als gevolg van de Aswan-stuwdam) worden bedreigd. Men is zijn onbevangenheid te .jenover dit oeuvre verloren. Het blanke lezen is vervangen door (Van onze kunstredactie) In ons Zondagsblad van 5 no vember bespraken wij de eerste aflevering van het tijdschrift „Klavier", een uitgave van de Publiciteits- en Uitgeversmaat schappij „De Where" te Pur- merend. Waren er toen nogal wat „kin derziekten", het tweede nummer blijkt in vele opzichten aanzien lijk te hebben gewonnen. Het taalgebruik is beter en er zijn ook veel minder zetfouten. Van de interessante artikelen op alle gebied van het JClavier noemen we de vraaggespreken met de beiaardierster Ria van Vlieqen-Pieffers, pianist Theo Bruins en orgelbouwer D. A. Flentrop en de bijdrage van Aat C. Swart over pianorevisie, die •eer de moeite waard is. Grondiger zijn deze keer de irammofoonplatenrecensies ver zorgd. De humor ontbreekt ook in dit nummer niet, al hebben •sommige mopjes wel een baard ie. Tot slot zij nog vermeld dat dit blad, dat ongetivijfeld zijn •neg zal vinden, kritische beschouwingen van gegeven con certen, maar ook een uitvoerig ->verztcht biedt van komende kla- •;ermnnifestnties. Voor kennismaking richte ~>en rich tot ..Klavier". Postbus 30. Pnrmerend of tot de abonne- mentennfdelinq, Sarphatikadg 20, Purmerend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 17