Ds. DilZuid-Afrika wil geen oppositie Diakonaat groepen ontdekken moet nieuwe JUNKERSV Campagne in Londen kostte 3 miljoen te over Ds. Buskes: Er is werk Apartheid verwoest het land srr i Stijging met 20 pet. van gezinsinkomens Verontrusting over de zondagsviering Uw probleem het onze. DINSDAG 6 DECEMBER 1966 Een woord voor vandaag Er wordt in onze tijd sterk de nadruk op gelegd dat de kerk en het geestelijk leven dynamisch moeten zijn. We zijn onder weg, klinkt het telkens weer. We mogen niet stil staan, statisch zijn. Er is groei, ontwikkeling nodig. Dat is bijbels. Dat houdt verband met het „Gaat", dat God sprak tot Abram en Christus tot de aposelen. Maar al te vaak wordt in onze tijd vergeten dat je niet kunt gaan zonder verlaten. Abram moet gaan uit zijn land, zijn maagschap en zijn familie. De liefde voor de God die zich aan hem geopenbaard heeft, zet drie liefdes die de mens van nature heeft in eeri totaal ander licht. Daar in de vaderlandsliefde, die zo gemakkelijk ontaardt in nationalisme, dat het eigen land stelt boven alle andere. De Bekennende Kirche in Duitsland in de jaren dertig, mannen als Traub en piemöller moesten Gods liefde daar boven stellen. Daar is de liefde voor het stamverband. De stam is er niet meer, maar nu zijn er die andere verbanden waarin we leven. Onze sociale standing, het vakverbond, zelfs de kerk waar we in geboren zijn. Geloof kan ons ineens dwingen om onze liefde voor God te stellen boven onze liefde voor de verbanden waarin we geboren of geplaatst zijn. Wij lezen vandaag: Jesaja 55 113. (Van onze kerkredactie) LONDEN De kosten van de cam pagne in Londen van Billy Graham wa ren geraamd op ongeveer drie miljoen gulden. Voor dat bedrag zou de Ameri kaanse evangelist een maand lang, be halve op zondag, in een zaal kunnen spreken met 19.000 zitplaatsen, die meestal geheel vol, en heel vaak meer dan vol was. De beraming is niet ver van de wer kelijke kosten. De campagne kostte vol gens het zojuist verschenen financiële verslag 2.820.000 gulden. Hoewel tegenstemmen waarschuw den dat dit wel moest uitlopen op een financieel debacle, meldt de accountant dat alle rekeningen zijn betaalden dat nog 544.300 gulden gereserveerd blijft voor zijn campagne in 1967. Uit de collectes was deze campagne echter niet te bekostigen. Die brachten 871.000 gulden op. Maar dank zij de giften voor deze campagne (2.255.000 gulden) kon de financiering tot stand komen. <3- Het radiostation „Voice of the Gos pel" is thans ook met uitzendingen in het Frans begonnen. Dit station, dat in dienst staat van de lutherse zending, bestrijkt de grootste delen van Afrika en Azië vanuit Addis Abeba. Tot nu toe was Engels de enige Europese taal naast vijftien Afrikaanse en Aziatische talen. 95 (Van onze kerkredactie) ^MSTERDAM „Het is dwaas heid te zeggen: in onze wereld blijft er voor de diakonie geen werk over! In een wereld als de onze is er veeleer voor de diakonie werk te over. Allerlei werk, dat ze vroeger deed, behoeft ze niet meer te doen, zou ze zelfs niet meer kunnen doen. De daardoor ontstane leegte is al weer voor een deel gevuld en kan nog veel meer gevuld worden, wanneer de diako nie zich niet op het verleden vast legt maar het heden haar ogen wijd open houdt. Dan zal zij nieu we en tot nog toe ongekende werk- mogelijkheden ontdekken en er voor zorgen dat in de kerk het be sef van de verantwoordelijkheid voor elkaar niet verzwakt." Dit schrijn dr. J. J. Buskes uit Amsterdam in het blad Diakonia, dat ten dienste staat van de diakonie der Nederlandse Hervormde Kerk. De overheid heeft heel wat werk uit handen van de diakonie genomen na de instelling van de AOW en de Alge mene Bijstandswet De ABW kreeg in 196b rechtskracht en bepaalt, zoals be kend, dat iedere Nederlander, die in zodanige omstandigheden verkeert, dat hij niet over de middelen beschikt om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien, bijstand wordt ver leend door de burgemeester en wethou ders van de gemeente waar hij woont. Er zijn van kerkelijke zijde, die deze voorzieningen betreuren. De staatsbe moeienis gaat bijvoorbeeld prof. C. Veenhof uit Kampen veel te ver. Hij spreekt over een ontbindingsproces, dat een bedreiging inhoudt van een hoofdmoment der christelijke religie: de verantwoordelijkheid voor elkaar en het dienen van elkaar. Dr. Buskes vindt echter, dat prof. Veen- hof veel te weinig rekening houdt met de ontwikkeling van het maatschappelijk leven, die nu een maal met zich meebrengt, dat de kerk onmogelijk via haar diakonie kan doen, wat de overheid op het ogenblik doet voor bejaarden en voor hen die niet meer in eigen levenson derhoud kunnen voorzien. De Amsterdamse predikant stelt te genover de veroordeling van de staatsbemoeienis de nieuwe mogelijkhe den voor de diakonie. Twee voorbeel den vallen binnen zijn belangstellings sfeer: de bejaarden en de onderontwik kelde gebieden. De diakonie, die mens en maatschappij onlosmakelijk verbonden ziét, heeft niei te maken met de enkeling, maar met groepen in de mensenwereld. Dit zijn groepen, die door bepaalde maatschappelijke situaties bedreigd zijn en in nood verkeren. Dr. Buskes schrijft dan: „Naar mijn overtuiging behoort het tot de taak van het diakonaat altijd weer nieu we groepen en mensen te ontdekken, die tot nog toe niet binnen haar ge zichtskring vielen." Gisteravond arriveerde ds. P. J. Dil, een anglicaanse priester van Nederlandse nationaliteit, met vrouw Wendy en twee kinderen op Schiphol. Hij werd uit Zuid- Afrika gezet wegens felle arti kelen tegen de apartheid in zijn kerkblad. Uitgewezen zonder opgave van reden Samenwerking van verontrusten in Gerefkerken vliegveld uit Zuid-Afrika de Nederlandse anglicaanse priester wijk probeert niet verder om tot eenPierre Joseph Dil, die werd uitgewezen omdat hy zich in zyn kerk- iandelijke organisatie te komen. Zij ad- blad verzette tegen de apartheid. Hij zal een maand doorbrengen z^n familie in Haarlem-Noord, om dan in de Engelse Kerk aan gesteld te worden. Ds. Dil wordt vergezeld van zijn vrouw en twee meerde Kerken, om toe te treden tot de persvereniging „Waarheid erf Eenheid".- In een circulaire laten de Harderwij- I, kinderen, ker verontrusten weten, dat zij zeerj veel reacties hebben ontvangen. Gelijk bekend propageren zij „in eigen kerk doleren, maar niet tot kerkscheuring overgaan" in verband met „de toene mende aantasting van schriftgezag en belijdenis" in de Gereformeerde Ker- Aanvankelijk wilden de verontrusten te Harderwijk tot een landelijke orga nisatie komen. „Het is ons gebleken, dat er reeds een landelijke vereniging bestaat, dis hetzelfde bedoelt als wij. Dat is de persvereniging Waarheid en Eenheid, die het om de veertien dagen verschijnende blad Waarheid en Een heid uitgeeft", schrijven zij nu. Waarheid en Eenheid renties te organiseren. „Daar kunt uw bezwaren laten horen", aldus de Harderwijker verontrusten. Beroemnsswerk De priester emigreerde negen jaar ge leden naar Zuid-Afrika als bankbedien de. Hij is nu 29 jaar oud. Na enige tijd i j- t 6>n& hij aan de Universiteit van Preto- lande'nke en pro^dal.^tudieconfc- thMl0gie studeren. De laatste jaren 3n"?°ron aor was hij vicaris van de deken van St. Albans kathedraal in Pietoria. Ds Dil, die nog steeds de Neder landse nationaliteit heeft, kreeg op dracht van de Zuidafrikaanse regering om binnen tien dagen het land te verla ten Zoals gebruikelijk werd er ook bij hem geen reden opgegeven, waarom hij weggezonden werd. Zelf meent hij dat de regering tot dit besluit kwam. omdat hij zich drie jaar lang in zijn kerkblad „The Sword" (Hei Zwaard) tegen de apartheidspoli tiek verzette. „Wezijn zo langzamerhand in Zuid- Afrika in het stadium gekomen, dat de regering geen enkele oppositie meer duldt", zei hij gisteravond in een persgesprek op Schiphol. „De regering NED. HERV. KERK Beroepen te Hoevelaken, G. Veldjes- graaf te Nederhemert; berg (2e pred.pl.; toez. Nunspcet. Aangenomen naar Aalsmeer (wijkgem. Zuid: vac. M. Heymans). J. Voordouw te Giessen-Rijswijk, die bedankt voor Ren- kum (vac. J. C. van Hunnik). Bedankt voor 's-Hertogenbosch (vac. K. A. Oskam; toez.), W. van Waasbergen te Vaals; voor Tiel (vac. H. E. Sterringa). S. Nljdam te Nteuw-Helvoet. Wat betreft het probleem van de on derontwikkelde gebieden, dit kan al leen als wereldprobleem worden opge lost. Dat is geen zaak van barmhartig heid maar van recht. Vereist is eer radicale hervorming van de sociale er economische wereldstructuren. Het ii een noodlottige vergissing, wanneer w< menen te kunnen volstaan met één pro cent van ons nationale inkomen voor de onderontwikkelde gebieden beschik baar te stellen. Het moet er de kerk om te doen zijn, de gemeente via het diakonaat daad werkelijk te betrekken bij de dienst aan een wereld, die honger lijdt gebrek heeft. De gemeente zal moeten lerei haar geld en zichzelf in deze pro jecten te investeren. Er is geld en man kracht nodig. Ik heb de overtuiging, dat een levende diakonie ook op dit gebied een grote vindingrijkheid aan de. dag zal leggen." DR. J. J. BUSKES Werkende vrouwen en kinderen Gevonden Ergens in Duitsland werd een weekend in een vormingscentrum georga niseerd voor verkoopsters uit grote warenhuizen. De meisjes, die voor de eerste maal bijeen waren, zeiden: „Eindelijk hebt u ons gevonden, hoe wel we er met onze specifieke belan gen en problemen al zoveel jaren wa- Het is de taak van het diakonaat om in onze onbegrensde en onoverzichte lijke moderne maatschappij zulke ontdekkingen te doen. KOPY C4 dr. Buskes er nog lang niet van overtuigd, dat de stappen, die voor de bejaarden worden ondernomen, in de goede richting zijn. „Heel concreet: in Amsterdam heeft de Hervormde Ge meente een aantal bejaardentehuizen, beter en niet slechter dan in ande re steden. Voor de geestelijke verzor ging heeft de diakonie enkele emeri ti-predikanten gecharterd ik ben er één van die hier aan het werk zijn Voortreffelijk zal men zeggen. Ja, maa? van overleg, wat de bejaarden zorg .betreft, is. er geen sprake.. Ieder vgn de' geefetèlijke verzorgers doet wat goed is in zijn ogen." In de vier jaar, dat dr. Buskes geestelijk verzorger is in de Amsterdamse bejaardenhuizen is hij steeds meer tot de overtuiging geko- sr op dit gebied mogelijfche- de eigentijdse diakonie lig- i geen besef heeft. DEN HAAG Het gemiddeld gezinsinkomen in Nederland wordt vrij sterk beïnvloed door het aandeel van werkende kinde ren en werkende gehuwde vrou wen. Voor beide categorieën be draagt het aandeel voor grote groepen gemiddeld 20 procent. Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek verdienen de gezinshoofden in Nederland gemid deld 8.626, maar bereikt het gezin een gemiddelde van 9.927. Bij de gezinsinkomens tussen 12.000 en 30.000 is het aandeel van de kinde ren meer dan 20 procent met een top van 25 procent in de klasse van 15.000 tot 20.000. Het onderzoek heeft zich gebaseerd op cijfers van het jaar 1962. Van de twee miljoen gezinshoofden, die 8.000 (weistandsgrens van 1962) of minder verdienen, komen er 400.000 boven deze grens uit, wanneer men de bijdrage van de verdienende kinderen erbij optelt. In totaal bleken er 136.000 gezinnen te zijn, waar drie of meer kinderen wil zelfs geen christelijke oppositie meer tolereren. Ik heb mezelf beperkt tot preken in de kerk en tot artikelen in ons kerkblad". De artikelen werden in vele Engelse kranten overgenomen, „omdat ze het met de inhoud eens waren", vertelde hij, „en in vele Zuidafrikaanse, omdat ze zich er over opwonden". Scheiding Volgens ds. Dil verwoest de apart- heic langzaam maar zeker het land. Zij vergroot de scheiding tussen blank en bruin steeds meer. Deze politiek wekt haai op en dat manifesteert zich in het fei' dat steeds meer Bantoes uit de kerk wegblijven. De anglicaanse priester is het niet eens met hen die de apartheidspolitiek vergoelijken omdat de Zuidafrikaanse Bantoes beter gehuisvest zijn dan de negers elders in Afrika. Hij vindt het verkeerd om je eigen situatie alleen te v?rgelijken met de slechts denkbare. In Zuid-Afrika moet mer de situatie waarin de Bantoes ver keren, vergelijken met die waarin de blanken zich bevinden, meent hij. „Het zijn helemaal geen mooie hui zen. Ze hebben niet eens een behoor lijke vloer, de muren zijn van ruwe baksteen of kalk zouden witsel en hoe wel de huizen puntdaken hebben, zijn er toch geen plafonds. Op de vraag of er in Pretoria vele blanken achter hem stonden antwoord de de priester dat het moeilijk was om een percentage te geven. Vele blanken ergeren zich echter aan de huidig poli tiek Maar hoewel ze in hun hart wel beter weten, komen zij daar niet open lijk voor uit, want dat zou hun maatschappelijke positie kunnen scha den. Het echtpaar vertrok op 16 novem ber met de boot uit Zuid-Afrika. Zij reisden eerst naar Southampton en kwamen vandaar met een vliegtuig naar Nederland. Margriet en Pieter kochten Reform a t iezegel in Oostenrijk Ook in het overwegend rooms-katho- lieke Oostenrijk zal eind oktober 1967 een postzegel verschijnen tel- herden king van 450 jaar Reformatie. De Oostenrijkse PTT heeft voor het ont werp contact opgenomen met de Evan gelische Kerk. Gehuwde vrouw Van alle gehuwde vrouwen namen 500.000 min of meer aan het produkie- proces deel, dit is 18,4 pet. Haar inko men bedroeg 2.009. Samen met het gemiddeld inkomen van de echtgenoot wordt een bedrag verkregen van j 10.260. Bij deze echtparen is het aan deel van de vrouw dus 20 pet. Bij de inkomens beneden de 5.000 is het aan deel van de gehuwde werkende vrouw nog aanmerkelijk groter. Er waren weliswaar nog 150.000 ge zinnen met een inkomen beneden de 3.000, maar in vele gevallen gaat het hier om zelfstandigen, die de verliezen van voorgaande jaren van hun inko men aftrekken, om mensen die in de loop van het jaar eerst in het ar beidsproces zijn getreden en om de groep die nog ondersteuning geniet. Ds. Van der Bom zal Javaanse synode bijwonen KINGSTON The Reformed Chur ches of Australia hebben het plan even tueel een zendingsproject op Zuid-Su- matra voor hun rekening te nemen. Daarom zal ds. J. F. H. van der Bom, predikant van de Reformed Church of Kingston (Tasmanië, Australië) in de derde week van januari de synode van de Javaanse Gereformeerde Kerken bij wonen. Ds J. F. H. van der Bom, die 53 jaar is, b afkomstig uit Nederland Hij was predikant in IJlst en in Groningen. In 1951 emigreerde hij naar Australië, waar hij predikant werd in Sydney Tier, jaar later werd hij in Kingston bevestigd. trouwringen in Haarlem Beierse jongeren bestuderen ons bijz. onderwijs e ondcrwijsredactie) GEREF. GEMEENTEN GEREF. KERKEN (vrjjg.) Aangenomen naar Artesia (Cal.), Bedankt voor Alkmaar-Broek op I Elshout te Scheveningen Langedijk, J. W. Beekman te Hillegers- jtt berg-Straatweg. i i de twee bezoekers niet, die binnenkwamen, maar later zei een van de in de zaak aanwezige klanten nun: Hé, dat waren prinses Margriet en mr Pieter van Vollenhoven! De Prinses en haar verloofde vertelden de heer Wiering, dat zij graag trouw ringen wilden kopen Zonder dat hij wist wie hij nielo, toonde hij het paar enkele modellen, waaruit een keus werd gemaakt. Intussen waren meer klanten de win kel binnengestapt, die door mevrouw Wiering werden geholpen. Ook zij her- de Evan- j kenden de Prinses en de heer Van Vol- over'n béste geiser s Beknibbel niet op 'n radiator, één Junkers cv-gasgeiser t heeft capaciteit 'huis. Warm in een wip, goedkoop f in aanleg en tevreden met een plaatsje in een kastl Verwacht u énders van Junkers (met 86 jaar l ervaring in geisers, geisers, geisers, geisers, geisers gedurende vier dagen (van 13 16 december) het bijzonder lager onder wijs in ons land bestuderen. Onder leiding van Landjugend Pfar- rer H. Roser willen de agrarische jonge ren, die het weekeinde daarvoor een agrarische landdag in Ede hebben be zocht, ingelicht worden over de juri dische, de financiële en de politieke as pecten van het bijzonder onderwijs in Nederland Op net programma staan bezoeken aan de hervormde Ds. Karresschool in Den Haag. de r.k. Bond van school besturen, een rooms katholieke en een neutrale lagere school in Den Haag. De jongelui "/orden 13 december op het ministerie van onderwijs en we tenschappen ontvangen. Op 15 decem ber bezoeken zij het Haagse onder wijsmuseum, waar dr. C. van Rijsinge een lezing vcor hen zal houden. De herkenning kwam eerst nadat het paar de horlogerie had verlieten. Later zei de Haarlemse graveur H. van Wal- sem. dat inderdaad de Prinses en de heer Van Vollenhoven de ringen bij de heer Wiering hadden gekocht. Hij had op dracht gekregen de ringen te graveren. Ds. mr. W. Kroeze overleden DEN HAAG Op 81-jarige leeftijd is zondag in Den Haag overleden ds. mr. W. Kroese, sinds 1950 emeritus predikant van de Nederlandse Hervormde Kerk. Ds. Kroese werd in 1910 bevestigd te Vrouwenpolder. Daarna stond hij in Den Burg, Velsen-IJmuiden-Oost en Ooster hout (gem. Valburg). De begrafenis is morgen om één uur op „Westduin" in Loosduinen. Brief aan de Chr. Sportunie: BARNEVELD Als uitvloeisel van de devaluatie van de chr. levens- practijk wordt momenteel in sterke mate de zondagsviering tot onderwerp gemaakt van critische beschouwingen. De opvatting, dat Gods Woord met be trekking tot bepaalde levens- en ge dragsregels „tijdgebonden" is, komt aan deze moderne gezindheid welwil lend tegemoet. De solidariteit met de medemens is het uitgangspunt, her oriëntatie is het wachtwoord gewor- dn! In het kader van dit vernieuwings proces, dat menigeen in zijn ban dreigt mee te slepen, moeten overgelever de tradities en op de Heilige Schrift gefundeerde beschouwingen liefst op korte termijn worden opgeruimd. Dit schrijft de Nederlandse vereniging tot bevordering van de zondagsrust en de zondagsheiliging in een brief aan de Nederlandse Christelijke Sportunie. De vereniging spreekt zijn verontrus ting uit over de standpunten die zijn verkondigd tijdens de jongste conferen tie van de Ned. chr. sportunie in Amers foort, waar het onderwerp „Sport en Spel tijdens de zondag" ter sprake verd gebracht. Naar aanleiding van de uitlating van inleider Grashoff dat de kerkelijke be leving van de zondag armetierig is. staat in de brief: „Wij zijn in onze verlichte eeuw al aan heel wat gewend geraakt, dit kan er ook nog wel bij. De provocerende prikkels moeten im mers in onze tijd wel heel sterk zijn, zullen ze nog enige indruk maken op het apatisch zenuwgestel van de huidige christenheid. En dreigt dit zenuwgestel al te zeer worden geschokt door con frontatie met het concrete Schriftwoord, dan is daar altijd nog de marihuana der moderne theologie om ons in slaap te sussen," Scheppingsordening De samenstellers van deze brief vra gen zich in ernst af of het reformato rische voorgeslacht zich zo fel heeft in gespannen voor een geheiligde zondags viering dat nu in chr. kring aan sport en spel op zondag moet worden ge- daoht. Men herinnert er aan, dat de rust dag generaties lang is gezien als een scheppingsordening van God. Deze ordening aldus de schrijvers werd later met gebiedend gezag Inge last in de Wet des Heren. Wanneer de jeugd, zo vervolgt de brief, naar geargumenteerde uitspraken vraagt is dan een beroep op het gezaghebbende karakter van Gods Woord niet afdoende? Bij een voortgaande ontwikkeling in deze richting, zo besluit de brief, zal het wellicht nog slechts enkele decennia du ren of de kerk heeft niets anders meer te bieden dan wat gezapige religiositeit een verdund aftreksel van de geref. reli gie die zich voetstoots conformeert aan de" geest van de tijd. is Brieven die niet z(jn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Gebeimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een galden aan postzegels te worden ingeslo ten. Vraag: Wat is het adres van Neel- tje Maria Min? Antwoord: Natteweg 3, Bergen (N.H.). Vraag: Mijn vrouw en ik hebben beiden een werkkring. Wij hebben een huishoudelijke hulp en daar we 's avonds nogal eens weg moeten, hebben we ook wel eens een ba- by-sit. Zijn de kosten die dit mee brengt, aftrekbaar voor de belas ting? Antwoord: Neen, maar wel is er een gunstige belastingregeling voor de werkende gehuwde vrouw. Vraag: Ik ben nierpatiënt en.mag geen eiwithoudende spijzen gebrui ken. De dokter heeft gezegd dat ik vlees, eieren, soep, kaas, melk enz. niet mag hebben. Mag ik wél groen te en fruit? Antwoord: Gebruik van groente en fruit is altijd goed. Raadpleeg in elk geval een goede diëtiste in over leg met uw dokter. Vraag: Kunnen afrikaantjes en be gonia's 's winters in de grond blij— Antwoord: Beide zullen bij vorst bevriezen. In een lichte, vorstvrije, koele kamer of lichte kelder zou u de planten vorstvrij kunnen bewa ren tot het voorjaar. Afrikaantjes worden meestal lelijk, zodat u beter nieuwe kan zaaien. Wilt u het toch proberen, dan moet u ze voor de eerste nachtvorst in potjes met kluit in goede grond zetten. De begonia's eveneens. Na het oppotten wat aangieten en verder aan de dro ge kant houden zonder ze te laten verdrogen. Verwijder geregeld geel "eworden blad en uitgebloeide bloe- Vraag: Men leest dikwijls over moord met voorbedachte rade". Ik meende dat rfioord altijd met opzet Antwoord: Inderdaad is dit een teveel aan woorden. Ons wetboek van strafrecht kent doodslag (zon der voordacht? rade maar wel met opzet), en het misdrijf moord, omschreven a's doodslag met voorbe dachte rade. Bij moord is dus altijd van voorbedachte rade sprake. Vraag: Miin inkomen over 1965 bedroeg 13-803.71 pensioen, AOW en rente soaarbankbopkie. Hiervoor moet ik ƒ2101 belasting betalen. Is dit juist? Ik ben 82 iaar, gehuwd en geniet geen kinderaftrek. Ts hier re kening gehouden met ƒ702 ouder- domsaftrek en hebben gepensioneer den bovendien ook nog geen recht op aftrek van 150. Antwoord: Uw inkomen over 1965 was ƒ13.803,71. Hiervan gaan af: 150 verwervingskosten en f 702 be- iaardenaftrek. U is aangeslagen voor ƒ2101, d.w.z. over een inkomen van 12.940 in tariefgroep TI. Dit is iuist. Mocht u voldoende buitenge wone lasten hebben gehad of schen kingen hebben gedaan, dan kan u daarvoor aftrek vragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2