Antwoordkerk krijgt wat beperkter opzet Tegenspel van kerken is een mondige gemeente Geen vier, maar twee zalen erbij Amerikaanse zendeling op Cuba vrijgelaten Uw probleem is het onze. Conservatief- progressief? Up Er is geen christelijke organisatie Franse protestanten zoeken eenheid ZATERDAG 3 DECEMBER 1966 Een woord voor vandaag Gisteren mediteerden we over die vraag van God aan de on gehoorzame mens. U vindt hem in Genesis 3:9. Denk eens even in wat die vraag is. Citeer hem uit uto herinnering. Neem dan de bijhei en kijk of u hem goed geciteerd hebt. Die proef moest u eigenlijk voor uzelf eens nemen, want de meeste mensen citeren deze tekst verkeerd. Ze voegen er iets aan toe, wat er niet staat. De meeste mensen citeren, zoals de dominee die deze vraag gebruikte als titel voor een boek: „Adam, waar zijt ge." Maar dat staat er niet. God spreekt de mens niet aan met de naam die Hij hem zelf gaf. Is dat van zoveel belang? Da Costa meende in de vorige eeuw van wél. Hij schreef: „Zo staat dan Adam voor God zonder naam. God had hem die naam gegeven. God erkent hem niet meer als de mens die Hij gemaakt heeft. Hij is een ander wezen geworden." We spreken wel eens over onmenselijkedaden. Hoe kan de mens zo laag zinken, als wij soms in deze krant moeten ver melden? Het antwoord is te vinden op de eerste pagina's van de bijbel. Zonder God is de mens niet echt mens. Zonder de Vader draagt hij niet Vaders naam. Daarom spreken de laatste bladzijden van de bijbel van een nieuwe naam. Dan zijn wij weer echt mens! Wij lezen vandaag: Jesaja 51 17—23 en 52 112. Wij lezen morgen: Jesaja 52 1315 en 53 112. (Van onze kerkredactie) HAVANA/NEW YORK Her- bert Caudill, een 62-jarige Ameri kaanse baptistenzendeling op Cuba, die verleden jaar tot zware gevangenisstraf werd veroor deeld, is vorige week vrydag voorwaardelijk op vrije voeten gesteld. Cf.udill lijdt aan staar, welke kwaal tijdens zijn verblijf in de gevangenis erger is geworden. De vrijlating zou zijn geschied, om een vakkundige me dische behandeling mogelijk te maken. Hij woont thans met zijn gezin in het baptistenseminarie te Havana. Een van de voorwaarden voor zijn ontslag is, dat hij de Cubaanse hoofdstad niet mag verlaten. Verleden jaar april werden tientallen Cubaanse baptistenpredikanten en twe6 Amerikaanse zendelingen (Caudill en zijn 32-jarige schoonzoon David Fi- te) gearresteerd. Zij werden tot zware gevangenisstraffen veroordeeld od beschuldiging van spionage voor de Verenigde Staten en deviezensmokkel. Losgeld Op het ogenblik voert eert oud-lid van het Amerikaanse congres F.ugene Brieven die niet «Un voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo ten. Vraag: Bijstand is gevraagd voor een weduwe van 81 jaar die we gens gemoedsbezwaren geen A O W-uitkering ontvangt. Mag Soci ale zaken de aanvrage afwijzen om dat zij AOW zou kunnen vragen? Antwoord: Bijstandsverlening is verplicht, daar men de weduwe niet mag dwingen AOW-uitkerine aan te vragen. Vraag: Ik verpacht 2 ha land. Nu wil ik het aan de pachter beneden de taxatieprijs verkopen. Kan ik daarmee last krijgen? Antwoord: Niets belet u om dit te doen. Het contract moet notarieel worden opgemaakt en de notaris kan de nodige regeling in verband met de registratierechten treffen. Vraag: Een voetganger steekt over op een voorrangskruising Van rechts nadert een auto Wie heeft voorrang? Antwoord: Als er geen zebra is. moet de voetganger wachter, op de auto. Ook als er een zebra is, zal de voetganger voorzichtigheid in acht moeten nemen voordat hij oversteekt. Pas na 1 ianuar' moet de automobilist die afslaat, voetgan gers ongehinderd laten oversteken Vraag: In u-v -ubriek las ik over een beiaardenaftrek van 702 over 1964. Ook ik (weduwnaar) dacht da! ei voor bejaarden aftrek bestond voor de vorige laren Doch twee maal schreef ik naar de inspectie in Den Haag (het had waarschijnlijk Rijswijk moeten zijn) F.nfin ik \reeg geen antwoord fik woonde teen in Zoetermeer) Nu ik weer dicht bij Dordrecht woon schreef ik de inspecteur te Dordrecht en kreer binnen drie dagen antwoord maai over 1964 werd geen bejaardenaf trek gegeven, schreef hij Met in gang van 1965 kan voor iedere be lastingplichtige boven 65 iaar aftrek worden toegepast. Wat moet ik hier van denken? Antwoord: Dat u uit Den Haag geen antwoord kreeg, is bevreem dend. Wat de inspecteur te Dor drecht schreef, is juist. Ondei he' oude besluit Inkomstenbelasting werd tot eind 1965 geen beiaardenaf trek verleend aan ongehuwder (waartoe u als weduwnaar gerekend werd) omdat dezen toch reeds he' voordeel genoten van aanslag naai het gehuwdentarief. Onder de nieu we wet IB. dus met ingang van 1965, krijgen deze de halve bejaar denaftrek. dat is 351. Siler, een baptist uit Kentucky, tie ir. de Verenigde Staten, om 37.000 dollar bijeen te krijgen als losgeld voor de 37 baptisten, die nog gevangen der. gehouden. Baptistenleiders hebben echter een beroep op Siler gedaan, om zijn actie te staken. Zij vrezen, dat door deze losgeldactie de vrijheid van de Ameri kanen, die nog in Cuba leven en wer ken in gevaar komt. Ook zou een der gelijke actie door de Cubaanse rege ring uitgelegd kunnen worden als een erkenning, dat de gevangen baptisten agenten waren van de Verenigde Sta ten. Beeldenstormende predikanten DARMSTADT De leiding van Evangelische Kerk van Hessen-Nas- sau heeft een proces aanhangig ge maakt tegen de dominee en de kerke- raad van Michelstadt wegens moed willige zware beschadiging van een historisch monument. In de sacristie van de kerk van Mi chelstadt bevindt zich het grafmonu ment van graaf Georg II en zijn vrouw Elisabeth. Hoewel hij be dreigd werd met confiscatie van zijn goederen, heeft deze graaf in 1539 voor de beslissende doorbraak van de Reformatie gezorgd graafschap. Het kerkgebouw had echter centrale verwarming nodig en dominee en kerkeraad zagen geen andere moge lijkheid, dan inbouw van de verwar mingsinstallatie in een deel van het monument. Dergelijke beeldstormerij komt in Duitsland nog al eens voor. Onlangs was het ds. Wilhelm Krückeberg te Horneburg (Nedersaksen). die zich zo ergerde aan het foeilijke pseudo-go- tische witgeschilderde Christusbeeld in de naburige gemeente Harsefeld, waarvan hij consulent is dat hij op een nacht met twee helpers het beeld uit de kerk stal. thuis in stukken hakte en verbrandde. Ook tegen hem hebben de kerkelijke autoriteiten een proces aanhangig gemaakt. Vleugel minder aan complex, toren met andere vorm (Van een onzer verslaggevers) T> OTTERDAM De Antwoord- -Lt- kerk op de Zalmplaat in Hoog vliet, die toch haar voltooiing krijgt op korte termijn zal er heel anders uitzien dan oorspronkelijk de bedoeling was. In het gezamen lijk overleg dat met succes is be kroond zoals gemeld kwam men tot een aanzienlijk beperkter »pzet. Het is een opzet, waarmee het com plex ook nog goed kan functioneren voor de beoogde doeleinden. In het eerste ontwerp van de Rotterdamse ar chitect Rein H. Fledderus waren twee vleugels geschetst. Het zal er nu maar één worden. En de toren wordt anders van vorm dan aanvankelijk bedoeld. Een en ander betekent dat een flinke besnoeiing is doorgevoerd. Maar de partners der negen in de nu afgeslo ten actie „Antwoord '64" hadden dit er voor over. Zij zijn blij dat de eerst gekozen noodoplossing van de baan is. Want ook provisorische voorzieningen kosten geld en moeten later weer worden vervangen. Beter nu spoedig afbouwen op kleinere schaal, zegt men. In Hoogvliet is men uiteraard blij dat de weg naar voltooiing is gevonden. Vooral de gereformeerden tonen zich tevreden, want in hun kerkelijk le ven zal het eerst en het meest drin gend behoefte zijn aan deze kerk. De Zalmplaat wordt namelijk meer en meer bevolkt, het is niet meer de verlaten uithoek als in oktober 1964 toen het hele land via televisie getui ge was van de „vijfdaagse" kerk- Hoe lang zal de bouw duren?, vroegen wij de heer Fledderus. „Als men 1 januari kan beginnen kan er in 1967 gemakkelijk Kerstfeest worden ge vierd in de kerk" zegt hij. „Maar de dctailtckeningen moeten nog worden gemaakt, het bestek is nog niet klaar. Het totale nieuwe plan moet zijn definitieve goedkeuring nog krij gen. De rijksgoedkeuring is nog wel van kracht". Wat wordt er straks precies gebouwd bij de bekende kubus, die er nu staat? „We hebben een beperkter pro gramma opgesteld", aldus de archi tect. Er zal nu bijvoorbeeld geen gro te kerkzaal meer bij komen, geen ge meentezaal. Oorspronkelijk waren vier flinke ruimten gepland, dat wor den er nu twee. En dan komen er natuurlijk de gebruikelijke kleinere lokalen als kerkeraadskamer e.d." Wat de toren betreft, de heer Fledde rus verzekerde ons dat ondanks de anuere vorm de negen klokken „glorieus kunnen worden opgehan gen". Het zijn met name deze negen klokken die het symbool vormen de wijze, waarop de kerk in eerste fase tot stand kwam. Ieder der deel- één Zwitserse Hervormde Kerk. Op het ogenblik is de situatie zo, dat de hervormde kerken van de verschil lende kantons autonoom zijn. Samen met de methodistische en evangelische ker ken zijn zij verenigd in de Federatie van Zwitserse Protestantse Kerken. Hoogleraar weigert tentamen af te nemen NIJMEGEN De moeilijkheden op de Franse afdeling van de universiteit in Nijmegen gaan openlijke vormen aan nemen. Prof. B. Vidos heeft gisteren ge weigerd een student een tevoren afge sproken tentamen af te nemen. Deze student heeft getracht te bemiddelen het geschil tussen de studenten en hoogleraar. De moeilijkheden zijn ontstaan door de wens van prof. Vidos om het studie programma te verzwaren. Dit leidde tot een openlijke breuk met zijn collega hoogleraar prof. F. Golliet. De studenten vreesden de dupe te worden van academisch geschil. Zij stelden een hen aan als woordvoerder om contact op te nemen met de curatoren van de versiteit en beide hoogleraren. In het begin van deze week weigerde I prof. Vidos deze student te ontvangen voor een gesprek en gisteren weigerde de hoogleraar het tentamen af te nemei Beroemn&swerk GEREF. KERKEN Beroepen te Giessenburg en te IJlst kand. J. van Buuren te 's-Gravenhage die geen verdere beroepen meer in over weging kan nemen. u_ Beroepbaar kand. J. Tiersma, Juliana- j an i9n a unnsHin MAQUETTE van het oor- spronkelijke ontwerp voor de Antwoordkerk. Zo zal het bede huis dus niet worden. De linker, vooruitstekende vleugel komt er niet te staan vanwege de beper king. En de toren, met de negen klokken, krijgt een andere vorm. Lustrumthema CSFR: UTRECHT De Civitas Stu- diosorum in Fundamento Refor- mato (CSFR) gaat deze maand haar derde lustrum vieren. De hoofdschotel zal een forumbijeen komst zijn op vrijdagmiddag 17 december over het thema „Con- servatief-Progressief Het forumgesprek zal geleid worden door prof. rir H. Jonker te Utrecht. De forumlede i die een groot deel van de gereforr de gezindte representeren, zijn ds Kievit te Leiden, prof. dr. W. H. .a te Apeldoorn, ds. A. Ver- gunst te c.otterdam en prof. dr. J. Ver- kuyl te Amsterdam. Er wordt wel eens betoogd, dat verschillen tussen de kerken in onze tijd niet meer belangrijk zijn, maar dat het in de kerken gaat om de vraag: is men conservatief of progressief? An deren betogen daarentegen, dat confes sionele verschillen allerminst terugge bracht kunnen worden tot een graad van progressiviteit. De vraag van deze forumbijeenkomst luidt dan ook feite lijk: zou misschien de factor, conserva tief of progressief zijn, de barrières tus sen de verschillende kerken van gere formeerde signatuur versterken? De bijeenkomst vangt aan om kwart voor twee in het.gebouw voor kunsten en wetenschappen aan de Mariaplaats en is voor ieder toegankelijk. De CSFR is een landelijke vereni ging van studenten voornamelijk uit de Gereformeerde Bond en de Gerefor meerde Gemeenten. Niemöller naar Noord-Vietnam FRANKFURT Dr. Martin Niemöller. een van de zes leden het presidium van de Wereldraad Kerken, zal aan het eind van deze maand een bezoek van twee weken brengen aan Noord-Vietnam. Helemaal Spaans in sap en vruchtvlees nemende kerken schonk een klok, in volgorde van grootte. Die klokken waren eerder gereed dan het ge- -fr De kerk in Kopenhagen staat voor de geweldige opgave, dat binnen tien jaar 57 nieuwe kerken gebouwd moeten worden, wil de ontwikkeling van het kerkelijk leven gelijke voet houden met de groei van de Deense hoofdstad. Vraag SPAANSE SINAASAPPELEN Alleen die komen plukvers (direkt uit het dichtst bijgelegen sinaasappellandl) naar hier. Boordevol zon en sap... en met 30% meer vitamine C. Tegen winterkwaaltjes ARJ0S vergadert 17 december (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De algemene vergade ring van de ARJOS zal op 17 december in Utrecht worden gehouden. Uit het jaarverslag blijkt dat de organisatie van Anti-revolutionaire jongeren studieclubs op 1 oktober van dit jaar 231 clubs telde met in totaal 3284 leden. Het ledental vertoont sinds begin van dit jaar een lichte daling. Op 31 januari telde de ARJOS 3658 leden. Voor de aanvang van de ledenwerfactie op 30 september 1965 had de ARJOS 218 clubs en 2889 leden. Naast de leden die bij een studieclub zijn aangesloten, kent de ARJOS ook de mogelijkheid van het individuele lid maatschap. Dit is vooral bedoeld om contact te onderhouden met jonge anti revolutionairen in streken waar geen clubs zijn. In de toekomst zal aan het werven van individuele léden meer aan dacht worden besteed. De ARJOS spreekt haar teleurstelling uit over de geringe resultaten die in het overleg met de CHJO en KVPJG zijn bereikt. Het feit dat de KVPJG een rapport dat een ge zamenlijke christen-democratische studie groep had opgesteld verwierp, betekent volgens de ARJOS een stap terug, ter wijl het optreden van de AR als rege ringspartij en de CHU als oppositie onge twijfeld ook invloed op de ontwikkeling - van de commissie heeft gehad. Prof. Berkhof in SSR-blad over secularisatie (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST „Volgens mij bestaat de christelijke orga nisatie niet. Ik bedoel dit: een christelijke gymnastiekclub heeft een totaal andere functie in de cultuur dan bijvoorbeeld een christelijke radiovereniging als de NCRV. Want ik vrees, dat zo'n gymnastiekclub isol&rend, dus negatief werkt, terwijl er bijvoorbeeld bij de NCRV sprake is van een verantwoorde lijkheid om, het gehele volk met het Evangelie te dienen. hij pas na de eerste technische revo lutie gaan beseffen. Eerst na het eind van de achttiende eeuw heeft hij ge weldige vorderingen gemaakt. En dat proces van emancipatie, daar zit hij nu middenin. Het windt hem op, het maakt hem soms dronken. Het pro ces heeft bedenkelijke bijverschijnse- laan 120 a, Schiedam. Emeritaat aangevraagd door W. Zwaan te Brielle - Tinte. T0GAL TEGEN REUMATISCHE PIJNEN: SNEL PIJNVRIJ Zorg dat U Togal in huis heeft. Snelle stiller van grote en kleine pijnen. Reumatische pijnen. Ischias. Spit. Griep. Hoofdpijn. Verkoudheid. Alles ver dwijnt snel. Door Togal. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. HEI spijt me zo dat Sinter klaas niet echt bestaat. Ik zou zo qraag nog in hem geloven. Is er iets heerlijkers te bedenken dan een met zintuigen waarneembaar wezen int geschenken in je leven strooit teaen de prijs van een zacht en mild vermaan. En dan boven dien een vermaan waar je je niet! van bef toeft aan te trekken. Im mers, bn de eerst keer dat je weer stout hem is Sint verdwenen op zijn oaar-i hij merkt er niets van. Het glanzende fluweel en de baard zonder een haartje overdwars is ge heimzinnige herinnering geworden, maar '<e cadeaux bleven en zijn echt. De geur van de goedheilig nog dat maakt var een geschenk juist het essentiele uit. Een 5 december blok kendoos is anders, fijner dan zo'n zelfde ion- als je hem op je verjaar dag kr'igt. Een letter van chocola is 'ekkerder dan een plak. Ten minste minna ie nog gelooft. DAT Sinterklaas een fopaange- legenheid was heb ik indertijd zelf ontdekt en ik ruik nog de sfeer van dis avond. De man die ieder jaar voor mij zijn beste tabberd aantrok was een vriend van mijn ouders. Hij was een meesterlijke bisschop want hij hield van me. Hij hip'a ook van mijn hondjp Duuk. 4 Is hij bij ons op bezoek kwam pracht hij niet alleen iets voor mij mee, maar ook altijd een stuk worst of een koekje voor Duuk. Zodra hij zijn hoed ophing vlooo Druk als een tol om hem heen, hondsblij en opgetogen. .Kalm kalm." zei oom dan. meisjes gaan voor". Pas wanneer k mijn Sickesz-reepje gekregen had en oom breeduit in zijn stoel zat Kreeg Duuk zijn hapje. Hap-slik op, dan sprong de hond op de schoot van zijn weldoener en bleef daar hijgend liggen, tong uit de bek. Op die bewuste 5de december zong ik vals en bevend: „Sinter klaasje, kom maar binnen met je knecht" Op het moment dat Sint olechtig aan dit verzoek voldeed, sprong de hond op en demonstreer de luidruchtig zijn blijdschap. Hij liet zich niet neppen door het ambtsgewaad. Dat verwarde me wel even want Duuk moest niets van vreemden hebben. Maar mijn bevangenheid en mijn hebzucht drongen andere gedachten weg. Edoch, toen Sint tegen de springen de hond zei: „Kalm, kalm, meisjes ïaan voor" wankelde mijn geloof. Het eerste cadeau was een zeer be geerd poppenstoeltje, dat zag ik al lan de vorm van het pak. Terwijl ik het zenuwachtig uitpakte dacht ik: is hij het of is hij het niet? SINT veronderstelde dat ik me helemaal concentreerde op touio en papier, snel rommelde hij onder het fluweel, haalde een stuk worst <-e voorschijn en schoof dat snel in de bek van Duuk. Het was mij niet ontgaan. Op het moment dat ik: „Dank u wel Sinterklaas" orevelde, sprong de hond op de bis schoppelijke schoot en bleef daai 'iggen. Blij hijgend, tong uit de bek. Bij dit bekende beeld verloor ik definitief mijn geloof. De hele Voetangels en rozen avond speelde ik het spel talentvol mee. Ja Sinterklaas, dank u Sinter klaas. Ik liet me bebrommen en vrijzen Eigenlijk hoopte ik tegen beter weten in dat het niet waar was. Maar de genadeklap kwam. Toen de zak met pakjes leeg was en ik tegen mijn Sint-oom geleund nog een versje moest zingen, kreeg ik het slot-bewijs, de laatste klap. Door de open zijkant van de myter zag 'ik het glimmend kale, mij zo bekende hoofd. LATER op de avond kwam mijn oom in zijn gewone pak terug. Hij zei: „Is Sinterklaas ge weest? Jammer zeg, dat ik net te laat ben' Dat was me te veel, dat kon gewoon niet meer. Ik kroop op zijn schoot en fluisterde: „U was het. Ik heb uw kale kop gezien. Niks z'.qgen hoor, vader en moeder mogen het niet weten". Het poppenstoeltje heb ik nog. Het is verveloos en wiebelig. Maar de qeur van die avond hangt nog in het verschoten kussentje. Het is de leur van: kalm kalm, meisjes gaan voor, van mijn hondje, van gezellig heid, warmte en liefde. Onze we reld wordt steeds meer synthetisch, 'aten we daarom alsjeblieft zuinig blijven op die geuren die essentieel zijn en onmisbaar. Ze zijn niet te koop, maar liggen te geef in ons hart. Mink van Rijsdijk Dit is een van de uitspraken van: prof. dr. Berkhof over het onderwerp I Secularisatie, die door drs. G. Puchinger in het SSR-orgaan Liber-I tas Ex Veritate zijn opgenomen. j Losmaken De Leidse hervormde hoogleraar verstaat onder secularisatie de gedach- dat je je uit Gods hand los maakt. Het eigenlijke tegenspel der kerken tegen de secularisatie vindt hij het toerusten van een voor deze tijd werkelijk mondige gemeente, die het geseculariseerde leven aankan en in die wereld toch met God weet te leven. „De kerken moeten in werkelijk kri tische zin onderkennen waar we met legitieme emancipatie en waar met ille gitieme secularisatie hebben te doen", vervolgt de hervormde hoogleraar. „On der e-man-cipatie kan men verstaan dat je los komt uit de beschermende of remmende hand, waaraan je je ont worstelt Veel mensen denken nu dat je ja al emanciperende ook kunt onttrek r?en aan het gezag, de bescherming en de leiding van God. Maar waar dat ge beurt, gaat de emancipatie in sei.u a-. risatie over." „De emancipatie van de mens is ei genlijk al gegeven met de opdracht aan de mens in Genesis 1 vers 28: „Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onde.we.pt haai, heerst over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt." De mens is van alle schepse'en het enige dat niet slechts element en speelbal van de natuurlijke krachten ie, want hij mag ook heersen. En hij moet zelfs heersen. Dat is zijn enige roeping. Maar wat die mens als heerser kan, is len. Eerlijk gezegd, intrigeert mij het feit zo dat die goede emancipatie en de verwerpelijke secularisatie zo gestrengeld liggen. Waarom kwamen velen die de emancipatie wilden be vorderen bij de secularisatie uit; ter wijl anderen, die terecht de secula risatie niet wilden, aan de emancipa tie niet toekwamen?" Kuyper Volgens prof. Berkhof heeft Kuyper veel beter dan menigeen doorgehad dat je tussen secularisatie en emanci patie moest onderscheiden. Hij heeft de secularisatie altijd zo bestreden, dat hij tegelijkertijd de emancipatie bevorderde. Vandaar, dat hij allerlei moderne ideeën niet zozeer als secula risatieverschijnsel zag als wel als emancipatieverschijnsel. Op de vraag of de Reformatie de se. larisatie bevorderd of gestuit heeft antwoordt prof. Berkhof dat deze de emancipatie heeft bevorderd omdat de mens rechtstreeks op God is be trokken. Alle gezagsinstanties tussen God en de mens relativeerden. Met de emancipatie kwam echter ook de secularisatie mee. Prof. Berkhof onderscheidt de Reforma tie als geestelijke opwekkingsbewe ging en de daaruit voortvloeiende protestantse orthodoxie. Die ortho doxie sloot de deur naar de secula risatie, remde daardoor het emancipa tieproces af en riep als reactie toch de secularisatie op. „Wij schudden nu vaak het hoofd 'jer net feit dat onze voorouders te gen allerlei waren, tegen dingen die gewoon vinden: de vooruitgang der techniekde vrouwenemancipatie, de leerplichtwet en de arbeiderseman cipatie. Maar inmiddels betalen wij nu ook hoge vrijs voor hun falen op dit gebied: nu allerlei mensen met het christelijke geloof breken, omdat ze het beschouwen als de grote tegenstan der op de weg naar de vooruitgang." Op de kernvraag: „Acht u het christendom bedreigd?" antwoordde prof. Berkhof bevestigend. „Wie die vraag ontkennend zou beantwoorden, is blind voor de feiten. Veel christenen hebben er zelfs nog geen flauwe notie hoezeer het christendom bedreigd wordt." Hij onderscheidt het christen dom in drie factoren. 1. Als culturele grootheid in de we- reld. Als zodanig is het christendom snel op zijn retour. 2. Het christendom zoals het functioneert in het bestaan van de christelijke kerken en hun in vloed in de wereld. Hiervoor geldt het zelfde, al gaat dat proces langzamer, terwijl er hier ook nog wel enige winst- ounten zijn te noemen. Moreel Deze zijn bijvoorbeeld dat wie geen machtspositie heeft moreel sterker komt te staan en met grote objectivi teit en dus meer gezag kan spreken. Zo zou ik me kunnen voorstellen dat de stem der kerk tegenwoordig in Europa zuiverder en helderder klinkt dan in de zeventiende eeuw. 3. Tenslotte denk ik bij christendom aan het Evangelie van Jezus Christus. En hier zijn we bij de kern van de zaak. Want dat Evangelie is van nature altijd bedreigd geweest: het is immers niet naar de mens, want het staat dwars op onze natuurlijke levensbesef- fen en gaat er ook dwars tegen in. Vandaar, dat Jezus gekruisigd ismaar ook: Hij is opgestaan. En daarom acht ik het Evangelie in de grond van de zaak toch ook weer niet bedreigd. Want het zal het meest actuele blijven, zolang er mensen zijn op aarde. (Van onze kerkredactie) COLMAR De algemene ver gadering van Fédération protes tante de France (de Franse raad van kerken) heeft met 126 tegen twee stemmen een motie aangenomen, waarin op de vier grootste protestantse kerken een beroep wordt gedaan, hun po gingen om tot een Verenigde Evangelische Kerk van Frankrijk te komen te intensiveren. Deze kerken zijn de Hervormde Kerk van Frankrijk, de Hervormde Kerk van Elzas-Lotharingen en de Lu therse Kerken van deze twee gebieden. Samen omvatten zij circa tachtig pro cent van de Franse protestanten. De vergadering weigerde echter de proeve van een nieuwe gemeenschappe lijke Franse geloofsbelijdenis te aan vaarden, die haar door de theologische commissie werd voorgelegd. Met 104 te gen 13 stemmen werd dit ontwerp te- r de Er is in Fran-krijk nog al wat traditio neel verzet tegen de eenwording van het protestantisme. Vooral de kleinere kerken en geloofsgemeenschappen zijn zeer gehecht aan hun eigen tradities en hechten vaak meer waarde aan het on derhouden van banden met kerken van dezelfde geloofsleer op internationaal niveau, dan aan de eenheid van het Franse protestantisme. De algemene vergadering van de Franse raad van kerken vergadert eens i in de vijf jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2