Hoe kun je groeien in het geloof? Over de brug Doodbloeden Gebed Met nieuwe ogen Doorgaan ..Moeite" waard Akkertjes Instructieve toogdag Chr. Muziekbonden DAMES! Al veel giften voor Margriet _9_ WOENSDAG 9 NOVEMBER 1966 (Van een onzer redacteuren) UTRECHT Allerhande koperen belletjes uit In dia gaan rinkelen als je de deur opent van Constighe Ho eek, het knusse laaggezolderde winkeltje, waarin ordelijk en artistiek honderd-en-één produkten van binnenhuiskunst liggen opgetast. Een goed lopende zaak, waar een jonge vrouw de scepter zwaait, als ze tenminste weer niet op pad is om nieuwe ontdekkin gen te doen voor haar clientele: vaste afnemers, die met haar hulp hun woning verfraaien, of zo-maar- eens-langs-komers, die graag een exclusief present willen geven, maar alstublieft niet té duur. Het is de uiterst stille tijd in de morgen, die we voor ons be zoek hebben uitgekozen. Want we willen graag eens met Thea Livaar (37) nader praten. Niet over haar zaak, waarin ze he lemaal opgaat, maar over een uiterst belangwekkend onder werp, waar ze onlangs op een interkerkelijke kring in de ge- dachtenwisseling vastbesloten en overtuigend behartenswaar- dige dingen over heeft gezegd, die ons diep hebben getroffen. Onderwerp van gesprek was het Innerlijke leven van de mens, de christen. Er was al vrij lange tijd nogal moeizaam over gepraat en het ging er op een gegeven ogenblik over of dit een strikt individuele zaak is, die je ten diepste niet met elkaar kunt bepraten, laat staan elkaar er raad in geven, dan wel, dat er toch zekere praktische richtlijnen voor kunnen worden aangegeven. Waarbij de uitwerking dan weer strikt indivi dueel zou zijn. T\E AANWEZIGEN hielden het overwegend op het eerste en, zoals dat meer kan gaan by gedachtewisselingen stolde het ge sprek vervolgens. Na enige ogen blikben stilte kwam toen Thea aarzelend over de brug. Schuchter, maar bij het voortgaan zelfbewuster, formuleerde zij haar gedachten. Het merkwaardige was, dat nie mand meer het woord vroeg toen ze uitgesproken was. Slechts degene die het gesprek had geleid merkte nuchter op: „Ziezo, daar kunnen we het met z'n allen mee doen" en daar mee was in feite de avond besloten. Zeg, ga zitten, wijst Thea gast vrij naar een der zadelkrukjes met Marokkaans leér, die schijnbaar ach teloos, maar zeer „functioneel" in een toch nog overgeschoten zithoekje van de winkelruimte op bezoekers wachten. De sfeer nodigt in dit do mein tot een goed gesprek. Volgende praatkring hier, zou dat niets zijn?, vragen we. Laten we het eerst samen maar eens proberen, zegt ze, om dan resoluut van start te gaan met: Jij wilt dus nog wat nababbelen over verleden week hè? In zoverre, dat ik graag iets naders over jouw persoonlijke om gang met God (als ik het eens zou zou mogen uitdrukken) zou willen horen, tenminste, als je die vrijmoe digheid zou kunnen opbrengen. Je zei op die praatkring van een week geleden, als ik het me goed herinner, dat het bij bidden primair om de aanbidding te doen is, of, zoals dat lied zegt „God wil gebeden zijn". Ik begreep daaruit: je moet bidden uit gehoorzaamheid. Om God lof te brengen. Omdat Hij daar recht op heeft. Dus nog even afgedacht of wij daar baat bij hebben. Is dat zo goed begrepen? dat je nooit precies weet waar je moet beginnen als je dat in woor den probeert uit te drukken. In zover re is het praten over „praktische richtlijnen" eigenlijk ook een onmo gelijke zaak: dit alles laat zich in wezen niet in het een of andere sys teem vangen. Toch zijn die lijnen er wel, als je maar niet denkt, dat het daar of daar altijd mee begint, dat je er een nummertje voor kunt zetten en straks andere nummertjes voor bij voorbeeld het lezen van de bijbel, de meditatie, de gemeenschap der heili gen, het vieren van het sacrament Als je begint met dat vast te hou den, zou ik kunnen proberen iets over het gebed te zeggen. Daarvoor moet je regelmatig tijd uittrekken, trouwens ook voor meditatié, waar over straks. Spreken met God hoort eenvoudig bij het christen-zijn. Het gaat om, zoals de bijbel zegt „God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf". Die volgorde heeft betékenis! God is nummer één en de naaste nummer twee. Ik heb de indruk dat we, voor al tegenwoordig, geneigd zijn die volg orde nogal eens om te draaien: eerst de naaste en dan komt God vanzelf. Maar de praktijk is, dat God dan weinig of geen aandacht meer krijgt Je komt nu dus op het „Hij wil gebeden zijn"? neigd te zeggen: het is nutteloos. Want het doet mij niks. Maar dat is het niet. Het bidden komt Hèm toe! Het gaat om God-Zelf in elk gebed, om het aanbidden al is het nog zo haperend en stamelend. We brengen de Heer veel te weinig lof en dank; we verheerlijken Hem niet. Dat kun nen we niet eens meer Zo erg zijn we altijd met onszelf bezig. T4EB JE altyd 20 ervaren? J Jammer genoeg, nee. Hoe was het bij mij. Als jong meisje ging ik naar de kerk, nam het allemaal aan, deed belijdenis. Een grote dag in mijn leven. Echt, ik was volkomen overtuigd. Maar toen kwam het gewone leven weer op me af. Ik bleef staan bij die gevoelsmati ge geloofservaringen van toen. En als er geen vervolg is, dan bloed je dood. Een ontzettend vervelende tijd. Bij bel lezen deed ik wel, maar het zei me niets. Dus... Het gebed werd plichtmatig en het niet doen vond van lieverlede een excuus. Datzelfde heb ik meer gehoord. Precies en dat bekommert me erg. Juist nu ik daar zelf overheen ben. Je denkt en ziet: zovélen tobben met datzelfde. Zovélen gaan naar de kerk en zijn met hun geloof niet ontvreden. Tientallen blijven op dat punt staan. Maar je moet aan het wérk en uit die impasse komen. Be gin opnieuw. Zoek en gebruik de mid delen die ervoor zijn: volhardend bid den, als een doorzetter bijbel lezen, regelmatige kerkgang, geselecteerd ja, daar is vaak niet aan te ontkomen. Ikzelf heb in de plaats waar ik lang woonde met de kerk goed ge boft en hier in de grote stad zijn zo veel mogelijkheden. Je moet gegrepen worden en dan gegrepen blijven. Dat noopt je tot verder zoeken, antwoor den, reageren. En je komt dan ook Je zei zojuist: als een doorzet ter de bijbel lezen. Daar bedoel ik mee, dat het bijbel lezen je niet aanwaait. Ook dat moet je leren. Als je veel van iemand houdt, dan ben je blij met een brief, dan wil je een hele boel brieven van hem. Dan lees je en TF^EET JE, omgang met God, je verinnerlijking, is zoiets ryks als je die gaat ervaren, Gods handen en ogen. Zijn schouders. Zijn krachtige arm. En God die lacht of die Zijn volk als een kindje op de knieën neemt. Dat kan er misschien nog mee door: het zijn heelden die erop wijzen dat God Zich persoonlijk met ons inlaat. God zit niet onder een glazen stolp: Hij is een levend Iemand. Maar God die méns wordt en tot ons spreekt in een echte taal! Gaat dat niet te ver? Is dat niet op het randje af? „Profanatie" zou je zeg gen. Die God, voor Wie de volkeren zijn ah een drup aan een emmer, komt op de wereld als een schreiende, hulveloze baby. Wordt gebo ren uit een echte moeder. God die mens wordt: dat is toch ongelofelijk! Dat kan toch niet? En toch kan het, omdat God liefde is. Doet iemand die liefheeft niet alle onmo gelijke en ongelofelijke din gen? Omdat onze liefde zo petieterig is dat zij alleen maar met een vergrootglas kan ontdekt worden, snap pen wij niets van Gods on gelofelijke liefde. God heeft ons lief en met ons klein hartje en ons klein verstand je kunnen wij daar niet bij. „Ik heb je bemind met een eeuwige liefde', zegt God. Vergelijkt Hij Zichzelf niet met de Bruidegom en ons met het meisje dat Hij lief gekregen heeft? Wij zouden eigenlijk wel „Liefste" tot Hem mogen zeggen, maar wij zijn bang voor sentimen taliteit. Wij zitten helemaal niet op Gods schoot. Wij hebben géén drukke corresponden tie met Hem. Misschien zou den wij met Hem willen spreken en naast Hem willen wandelen. Maar wij zijn ook bang voor nonchalance of profanatie. En toch icordt God mens. Hij laat Zich eten en drinken en Hij spreekt tot ons in ver staanbare menselijke woor den. „God, laat ik maar ophou den met redeneren. Laat ik nu maar mijn angst en ge pieker achter mij leggen. Laat ik nu zwijgen en luis teren naar wat U te zeggen hebt." Rik van den Oever herlees je, wat het is van hem of haar. Zo is het ook met de bijbel en met God, met Christus. Je wilt Hem toch steeds beter leren kennen? Dat is heus de „methode" om bij Hem te komen. Hij kan door het bijbelwoord als het ware getransporteerd worden naar jou. Weet je, hier heb je het nu weer: 't is moeilijk om het duidelijk te maken maar in de praktijk bepaald niet zo zwaarwichtig als men het wel eens voor doet komen. Iedereen is niet gelijk en moet het op zijn eigen ma nier doen. Iedereen moet als het wa re zijn eigen „methodiek" vinden. TJOE LEERDE JIJ er iets van verstaan? Doordat ik een tijdlang in een milieu heb verkeerd, waar ik er iets van ging begrijpen. Voor mij kwam het er op' aan' te herhalen en nog eens te herhalen wat ik las. Het is lezen met nieuwe ogen. Goed, ik zal je lezen wat ik vanmorgen overdacht heb. Uit Mat- theus 9. Eens even zien. O ja hier, te beginnen bij vers. 18 De overbeken de geschiedenis van het dochtertje van Jairus. Weet je wat me vanmor gen opviel? Dat toen Jezus door Jai rus geroepen werd hij eerst nog de vrouw genas, die Hem aanraakte. Zie je: altijd en onder alle omstandighe den, zo blijkt uit dit bijbelwoord is Hij de gevende figuur. Daarop heb ik voortgeborduurd in mijn eigen si tuatie. Je vraagt dan: wat betekent voor mij dat gevende figuur zijn, nu, in mijn omstandigheden? Ik moet je zeggen dat mijn gedrag door dat le zen van vanmorgen is beïnvloed. Ik heb namelijk iets op me genomen wat doet er hier nu niet toe waar van ik gisteren gezegd had dat ik dat onmogelijk kon, omdat ik al zovéél omhanden had. Misschien is het niet zo'n goed voorbeeld, maar... Juist wel. Ik ben blij dat je het zegt. Maar word je dan elke keer bij dat lezen weer begeesterd en ver rijkt? O nee, wie zegt dat? Mocht ik het hebben gesuggereerd, dan heb ik je wel een heel foute gedachte aangepraat. Want dat is bepaald niet zo. Het gaat er bij het bijbel lezen steeds om: realiseer je je duidelijk dat het voer jou gesproken wordt. Welnu, die overtuiging is er nu bij mij; hartgrondig. Maar al heb ik die overtuiging het heeft voor mij jaren geduurd voor ik het gevoel had God persoonlijk te ontmoeten. Wel be merk ik duidelijk dat ik door het bijbel lezen verder kom, steeds ver- 't Is SSnbidden: God heeft recht op je gebed Zonder hulpmiddelen? Dat is ook al weer een persoon lijke kwestie. Mij hielp destijds het boekje van Miskotte, Het bijbels ABC. waarin je wordt geholpen de gewone, concrete dingen in de bijbel te verstaan. Nu ik verder ben boeien me boeken als Uit de wereld van het Oude Testament van prof. Beek. Die boeken kunnen je inderdaad helpen de bijbel, die immers in een totaal andere wereld en in een totaal ande re tijd geschreven is, beter te begrij pen. Misschier dat ik die boeken voorts graag lees omdat ik nogal verstandelijk ben ingesteld. Ook in dit opzicht heeft de bijbel me echt gegrepen Bij dat proberen te verstaan is het bij mij vaak alsof ik „er om heen zweef". Maar nogmaals: je moet door blijven gaan, ook al begrijp je het niet Er zijn honder den manieren om er te komen. Maar het is echt een worsteling, dat moet je goed begrijpen. De hele bijbel leeft dus wel voor jou? En of! Het is het machtigste, het rijkste boek dat ik ken. Vergelijking met elk ander boek is eenvoudig onzinnig". Ik weet nog wel, in het begin toen het voor mij begon te leven ben ik gaan bidden, gaan bid den. Zoveel, dat ik er moe van werd. Dat is dan ook weer verkeerd. Maar ja, ik was ook zo blij. En dan be merk je dat je ook het bidden moet leren. Bij deze dingen geldt nooit: ik grijp het en ik ben er. Wat wel steeds je reactie is, als je weer wat hebt ontdekt is: „iets terug te willen doen". Hoe bedoel je dat? Heel simpel, dat je het weer in een lofprijzing aan de Heer terug geeft. Bijvoorbeeld: „Is het zo, Heer? Nu wordt het me ineens duidelijk. Dank U". Dat is het persoonlijk om gaan met je Schepper, niet op een bepaalde verheven manier, maar heel gewoon met Hem praten. Daar hebben we het eigenlijk al over gehad: het in gesprek zijn met je Vader door het gebed en via Zijn bijbel. Voorts het door Zijn Geest ook te kunnen grijpen en aldus over denkende de weg te vinden die Hij wil dat je gaat. F)AT IS GEMAKKELIJK gezegd, maar zeer inspannend. Ander zijds de „moeite" meer dan waard: je vindt die weg, je staat versteld van de zegen die je, zo bezig zijnde ontvangt. Het komt heel duidelijk aan op gehoorzaamheid (meestal niet de gemakkelijke weg, die je toelacht) en ook op discipline. Dat heb je niet altijd allemaal, het is echt vallen en-opstaan werk. Maar als je er ernst mee maakt, heus, dan groei je in het geloof. Vind jij elke dag tijd voor eten en drinken? Die tijd moet je er voor nemen, dat is gewoon een kwestie van zijn of niet-zijn. Maar je krijgt er precies hetzelfde als met eten en drinken behoefte aan. Bij mij is het zelfs zo dat ik aan méér behoefte heb. Je bedoelt... Ik bedoel de retraite. Dat is een of twee maal Der jaar een paar dagen uittrekken, alleen voor God. Voor mij is dat Grandchamp, jc weet de vrouwelijke „tegenhanger" van het mannelijke Taizé. Niet dat Grand champ het een en het al zou zijn; het zal elders ongetwijfeld ook kunnen. Ik zie het zo dat God mij nu eenmaal hierheen heeft gevoerd. Zit je dan in een cel? Nee hoor, dat echt niet. Maar het is er wel doodstil. „Zelfs aan de maal tijden wordt niet gesproken. Het gaat erom, dat je zelf bezig bent in gemeenschap met anderen. Er wordt je een bijbelgedeelte opgegeven, je krijgt richtlijnen mee en daar ben je dan voortdurend mee bezig. Dat wil zeggen in verhevigde mate. Doodvermoeiend aan één kant, dat „opladen" maar ook uiterst verfris send. Ik verlang er naar. Er wordt ook Avondmaal gevierd. Als voorwaarde geldt, dat er is, wat de Fransen noemen, een communauté: het temidden van anderen opgenomen worden in dat klimaat, die specifieke sfeer, zou je haast zeggen. Zou zoiets in eigen land dan niet mogelijk zijn? Ongetwijfeld, maar dat kost veel meer. Ik bedoel: je komt dan in een of andere conferentieoord terecht, dat er niet op is ingesteld. Dat is al lemaal zo moeilijk; je moet dat alles wat ik zojuist noemde eerst maken". Terwijl je in Grandchamp alles ineens hebt. Begrijp je wat ik bedoel? BEATLES UITEEN FANS ZIJN VERDRIETIG LONDEN Het verrassende nieuw* van het mogelijke uiteengaan van de vermaarde Beatles heeft verdriet en teleurstelling gebracht in de gelede ren van hun fans. Impresario Brian Epstein, die de vier zingende jongens uit Liverpool ont dekte en tot internationale faam voer de, trachtte gisteren de gemoederen wat te bedaren door te zeggen dat het nog niet zeker is of de Beatles uit elkaar zullen gaan. „Ik zal binnen kort met hun praten over hun toe- komst", zo zei Epstein. De geruchten over het mogelijk uiteen vallen van de groep zijn de ronde gaan doen nadat vorige week een verzoek om optreden van het viertal voor de televisie ten bate van een geldinzameling voor de slachtoffers van Aberfan door Epstein van de hand was gewezen. Hij zei toen dat de jongelui „om te veel redenen om op te noemen" niet konden optreden. Waar zijn de Beatles nu? In september hebben zij nog een rond reis van drie weken gemaakt door de VS maar sedertdien zijn zij ieder hun eigen weg gegaan. John Lennon (26) is pas teruggekeerd van optreden voor filmopnamen in Spanje en Duitsland. Hij heeft voor deze gelegenheid zijn Beatlepruik la ten kortwieken. George Harrison (23) is op vakantie geweest in India en heeft zijn snor laten staan. Paul McCartney (24) de enige vrijgezel van de groep, heeft zijn snor geculti veerd en voor een film gewerkt en bevindt zich overzee. Slagwerker Ringo Starr is pas van een vakantie in het buitenland terug. HEEMSTEDE Dr. A. Dondorp, ge reformeerd predikant te Heemstede is benoemd tot ridder in de orde van Oranje-Nassau in verband met zijn veertigjarig ambtsjubileum. Vlaardingen won wisselbeker HAARLEM De Nederlandse Fe deratie van Christelijke Muziekbonden hield gisteren in Haarlem haar jaar lijkse cultureel-paedagogische vor mingsdag. De best geklasseerde korp sen bonden de strijd aan om in het be zit te komen van de wisselbeker. 's Morgens presenteerden zeven van de acht deelnemende verenigingen zich in een aubade op de Grote Markt voor het gemeentebestuur, waarna een offi ciële ontvangst ten stadhuize volgde. Het voltallig aanwezige college van burge meester en wethouders had hiervoor zijn raadsvergadering opgeschort, hetgeen blijkens het antwoord op de speech van burgemeester Kremer door de voorzitter van de federatie, de heer IJ. Woudstra. op hoge prijs werd gesteld.' In het Concertgebouw werd 's middags de wedstrijd gehouden. Uit een ingezon den repertoirelyst waren door de jury (Jac. Boer, Nunspeet; P. van Bruggen. Assen; P. Westerhoud, Zutphen) voor elk van de acht deelnemende korpsen vier werken uitgekozen. De programmakeuze vertoont artistiek :n stijgende lijn. Wel betreuren wij het it, wanneer een psalm als openings- jmmer wordt gekozen, nog maar a! te vaak wordt afgeweken van het oorspron kelijk ritme, en zodoende schade wordt toegebracht aan de kerkzang door een (Advertentie) Let op, dat U de originele Akker* cachets krijgt, met de onovertroffen werking bij pijn en griep! WITTE KRUIS poeders hèlpen. Elke maand jC j weer! J DEN HAAG Van vele kanten zijn al giften toegezegd voor het huwe lijksgeschenk van prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven. De meeste stor tingen op de giro gaan vergezeld van de beste wensen voor het bruidspaar, deelde de voorzitter van het comité, ir. C. Staf, gisteren mee. Ook de bedrijven doen mee. Zo zul len de Vereniging De Nederlandse bloe misterij, de Vereniging voor bloembol lencultuur en de Algemene bond var boomkwekers gezamenlijk, zorgen voor de aankleding van de kerk waarin het huwelijk wordt bevestigd. tweeslachtige weergave in en buiten de kerk. Ofschoon de zuiverheid nogal eer.s te wensen overliet, kunnen we toch zeggen dat de prestaties niet onbevredigend wa ren, hetgeen ook tot uitdrukking kwam in de puntenwaardering van de jury. Ook de klank was vrij beschaafd en nergens ruw. Sommige tempi lagen echter be slist te laag. In de afdeling Fanfare gingen de mees te punten en dus ook de wlsselhekcr naar de Chr. Muziekver. „Concordia" te Middelstum (dirigent A. H. Kosmcijer, 658 punten) In de afdeling Harmonie legde dc Clir. Harmonie Ver. „Sursum Corda" uit Vlaardingen (dirigent Beerd Boerman) met 676 punten beslag op de wisselbcKer. De overige uitslagen waren: afdeling Fanfare; Chr. Muziekver. „Wilhelmina", Hoogeveen, dirigent Alb. Niemeijer. 642»,-; Chr. Muziekver. ..Euphonia'Wil- sum dir. Karei Rouw. 634; Chr. Muziek ver. „Concordia". Balk. dirigent Piebo Bakker (harmonieafdeling) 626»4; Chr. Muziekver. „De Bazuin", Oenkerk. dir. J. Broersma, 59514; Chr. Muziekver. De Harmonie". Zutphen. dir. Voortman, 578, en Chr. Muziekver. „Soil Deo Glo ria", Onstwedde, dr. John Strockmeyer, Avonds concerteerden het Nationaal Jeugdkorps van de federatie onder lei ding van Piebe Bakker en de Ko ninklijke Militaire Kapel onder leiding ran de le luitenant-directeur A. Posthu- nus, met medewerking van stadsorga- nist Albert de Klerk, die samen mei üe K M K Marius Monnikendams Concerto oor orgel en koperblazers uitvoerde. De toogdag. waarvoor veel belangstel ling bestond, werd door de NRU op ae band vastgelegd voor latere gehele of ge- deeltelüke uiUendtag. w p raRHKUL Twee jaar voor poging moeder te verbranden MAASTRICHT Dc rechtbank heeft gisteren de 23-jarige kelner P. G. uit Amstenrade conform de eis veroor deeld tot twee jaar eevangen'sstraf en ter beschikking stelling van dc rege ring. De man had, in een dronken bui, geprobeerd zijn moeder levend te ver branden. Toen hij dronken thuiskwam sloeg hij eerst zijn moeder neer. Later goot hij petroleum over haar lichaam. Hij wierp brandende lucifers op de olie en riep dat hij haar zou verbranden. De petroleum vloog echter niet in brand. Eis drie jaar voor messteker MAASTRICHT Tegen dc 28-jarlge mijnwerker uit Sardinië, die in een vlaeg van jaloezie een landgenoot had doodgestoken in Kerkrade. is gisteren drie jaar gevangenisstraf geëist. De man was jaloers op een landgenoot, die tydens zijn afwezigheid relaties had onderhouden met zijn Nederlandse Toen zijn vrouw met de andere Italiaan over straat liep bracht G. M. hem enkele messteken toe. De verdediger, mr. M. Moszkowics, achtte alleen voorwaardelijke opzet aanwezig. Uitspraak 22 november. maakt uw keel weer als fluweel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 9