m
Twee aartsbisschoppen van
Utrecht voor één altaar
JUNKERS V
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze
Rooms- en oud-katholieken op weg naar eenheid
Rinkel: Einde van weg
nog lang niet bereikt
Ds. Snoek nog
drie jaar
naar Israël
Geëxalteerde waanzin in FS
Diepvries om opstanding
te vergemakkelijken
Heropvoering
Boerhaave's
promotie
Beroeninpswerk
Blijft vrijgemaakte
kerken vasthouden
Van goedertierenheid en recht wil ik zingen", begint David
Psalm 101. Maar hij zingt maar niet zo in het algemeen van
goedertierenheid en recht. Hij zingt van Gods goedertieren
heid en recht. Onze tijd spreekt veel van recht. In Amerika
vechten de negers, geholpen door blankenvoor hun burger
rechten. De Verenigde Naties spreken over de rechten van
de mens, de vakbonden over de rechten van de arbeiders. La
ten we dankbaar zijn dat onze tijd meer oog gekregen heeft
voor de verdrukten. Dat onze tijd weer het verband gevonden
heeft tussen die beide woorden: Goedertierenheid en recht.
Laat recht weg en u houdt alleen maar genadebrood en lief
dadigheid over. Laat goedertierenheid weg en het recht wordt
een juridisch systeem dat aan de mens geen plaats meer gunt.
Maar toch is dit niet genoeg. Zij horen bij elkaar, maar zij
moeten gezocht worden waar zij alleen te vinden zijn: in God.
Een wereld van goedertierenheid en recht is zonder God niet
op te bouwen, omdat zonder God toch de goedertierenheid
van de rijkste en het recht van de sterkste gaan regeren.
Daarom roept David uit: „Wanneer zult Gij tot mij komen?"
Zonder God is goedertierenheid bedilzucht, en recht heers
zucht. In God zijn zij genade en liefde.
We lezen vandaag: Amos 3 1-15.
DINSDAG 8 NOVEMBER 196<
Brieven die niet rif*» voorrien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding b veriekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verhand staan moeten in af-
sonderliike brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo
ten.
Vraag: In mijn grasgazon komen
het laatste jaar plm. 125 rolletjes
aarde naar boven, hoopjes van plm.
3 cm grootte, als molshoopjes in 't
klein. Bij het lopen op het gazon
ontstaan er dan overal aardeplek-
ken. Mijn buurman heeft geen last.
Wat is de oorzaak, en wat er tegen
te doen?
Antwoord: Deze hoopjes zijn af
komstig van regenwormen, die
grond met humus gemengd naar bo
ven werken. Vooral in vochtige hu-
musrijke gazons komen zij bij dui
zenden voor; zij leven van vochtige
humus. Over het algemeen komen
daar ook veel mollen voor. daar de
ze leven van de regenwormen.
Waarschijnlijk is dus het gazon van
uw buurman van mindere kwaliteit,
dus minder humus en wat droger.
Regenwormen zijn nuttig, daar zij
de bodemventilatie en dus een goe
de grondstructuur bevorderen. Het
gebruik van natuurmest trekt regen
wormen aan, bij gebruik van uitslui
tend kunstmest zijn zij veel minder
talrijk. U kan de hoopjes met een
grashark wegharken.
Vraag: Een weduwe is overleden.
Zij had geen kinderen. Haar na
bestaanden zijn twee eigen broers
en een kind van een reeds eerdei
overleden eigen broer, voorts drie
zwagers en twee schoonzusters van
mans-zijde. Delen de drie zwagers
en twee schoonzusters van mans
kant gelijk op in de erfenis?
Antwoord: De familie van
mans-zijde deelt niet mee in de na
latenschap. tenzij bij testament an
ders is bepaald.
Vraag: Wij reden van Den Haag
over Zoetermeer Hazerswoude naar
Rijnsaterswoude. Daartussenin is
het verdwenen dorp Jacobswoude
Op een binnenpad naast de ver
keersweg staat een zuil en recht
daartegenover (dus over de grote
weg) staat een bank met rugleuning
en armsteunen. Wat waren de oor
zaak en het tijdstip van verdwij
nen?
Antwoord: Jacobswoude was een
dorp in de Vier Ambachtenpoldei
aan de Heerenweg van Alphen naai
Leimuiden. De landerijen werden
sinds 1661 uitgeveend. Het kerkge
bouw was al gesloopt in 1586. De
laatste huizen werden in 1747 ge
kocht door het polderbestuur en de
toren werd afgebroken. Op de zuil
staat „Geen muren verduren Der
uren geweld". Opgemerkt zii dat de
Vier Ambachten de naam dankte
aan de vier heerlijkheden Axel en
Hulst in Zeeuws-Vlaanderen en Boe-
chaute en Assende in Oost-Vlaande
ren. Het dorpje is dus geleidelijk
verdwenen.
Vraag: Ik ben bij mijn ouders
thuis en meerderjarig, verdien onge
veer 600 bruto per maand, moet
dus v«/ loonbelasting plus sociale
lasten <alen. Mijn ouders ziin
AOW'<!.-/ Zou ik. indien ik als kost-
Winner ingeschreven sta. bij de be
lastingen hiermee vooruit of achter-
pit gaan? Kunnen daardoor miin
euders in moeilijkheden komen?
Antwoord: De fiscus kent geen
speciaal begrip kostwinner waaraan
tegemoetkomingen zijn verbonden
Betaalt u als kostganger pension-
geld aan uw ouders, dan wordt in
de regel aangenomen dat deze op
hun zoon geen winst maken of ver
goeding van arbeid vragen. Indien
toch, dan wordt dit bij de ouders
belast en wel tezamen met de AOW.
want die behoort wel deeelHk tot
het belastbaar inkomen. Het is ech
ter mogelijk dat u boven uw kost
geld aan uw ouders een ondersteu
ning betaalt Voorzover dat -*delb
kerwijze nodig Is omdat uw ouder-
anders niet in hun levensonderhoud
kunnen voorzien, kunt u daarvoor
mogelijk aftrek wegens buitengewo
ne lasten krijgen.
Diepenhorst sprak
studentenleiders
DEN HAAG De demissionaire mi
nister Diepenhorst heeft gisteren een
gesprek gehad met de voorzitters van
het Nederlandse studentenakkoord, de
progressieve studentenorganisatie
de studentenvakbeweging.
De bewindsman kreeg informatie
over de doelstellingen en achtergron
den van deze organisaties. De gege
vens, die tijdens dit onderhoud werden
verstrekt, zullen op het departement
nader worden bestudeerd.
Indien nodig zal de minister zich in
de toekomst over problemen, die in de
studentenmaatschappij leven, om nade
re informatie of voor overleg richten
tot het bestuur van de Nederlandse
Studentenraad.
Haile Selassie
steunt kerk
ALEXANDRIë Keizer Haile Selas
sie heeft veertigduizend dollar beschik
baar gesteld voor bouwprojecten van
de Koptische Kerk in Egvte. Voor dit
geld zal eerst een Koptisch klooster in
Alexandrië worden gerestaureerd. De
rest zal gebruikt worden voor de bouw
van een nieuwe Koptische kathedraal
in Kairo. waarvan president Nasser
verleden jaar de eerste steen legde. De
gift werd bekendgemaakt na een ont
moeting tussen de Ethiopische keizer
en patriarch Cyrillus VI van Alexan-
drië.
SCHOOL-SLAG
ÉÉN ACTIE VOOR VUF WERELDDELEN
In d« drMikolk v»n zoekende volke-
Wie wijst de Qoede richting? Het
Evangelie van Chriatua wijat de weg
maatschappij.
Christelijk onderwijs ksn in deze
wending der samenleving een stuw
kracht ven uitzonderlijk beleng zijn.
De ju.et verschenen Cezlnskrent ven
de School-Slag actie Illustreert deze
belangrijkheid. Lees die krent en doe
e SIS Hilver
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Twee aartsbisschoppen van Utrecht zongen gisteravond samen het Te Deum en
legden een gemeente bestaande uit rooms- en oud-katholieken samen de zegen op. De eerste ge
zamenlijke stap was gedaan op weg naar hereniging van de Rooms-Katholieke Kerk en de Oud-
Katholieke Kerk. In de (oud-katholieke) St. Gertrudiskerk kwamen zij op de sterfdag van Willibrord,
de stichter van het Utrechtse aartsbisdom, bijeen om de inzet te vieren van een „openhartig gesprek".
De plechtigheid was gisteravond mogelijk geworden omdat het
Vaticaan een van zijn oude eisen heeft laten vallen. Rome eist niet
langer van de oud-katholieken de ondertekening van het formulier
van Alexander uit 1665 en de Constitutie Unigenitus van Clemens XI
uit 1713 eer het gesprek kan beginnen.
de kerken de mogelijkheid van een sa-
cramentsgemeensehap onder ogen moe
ten zien en de problemen rond de hu
welijkssluiting van gelovigen uit beide
kerken.
Na twee jaar contact achter gesloten
deuren heeft een gezamenlijke studie
commissie een beroep gedaan op de
paus om die eisen te laten vervallen.
Gisteren werd door prof. dr. J. Tans
dat verzoek voorgelezen in de plechtige
dienst in de St. Gertrudis-kerk. In dat
verzoek werd gezegd dat van beide zij
den fouten zijn gemaakt in het verle
den en dat vanuit Rome niet altijd met
voldoende begrip is gereageerd op de
in de noordelijke Nederlanden rechtma
tig levende aspiraties.
CESPREK
Na een studie door de congregatie
I voor de geloofsleer, het vroeger Heilig
Officie van kardinaal Ottaviani, en het
Vaticaanse Secretariaat voor de een
heid van kardinaal Bea besloot Rome
de eis tot ondertekening van de traditi
onele documenten te laten vervallen.
Bea schrijft in zijn brief dat hij hoopt
dat daardoor de situatie geschapen is
voor een echt gesprek over de vragen,
die de beide kerken gescheiden hebben
en nog gescheiden houden.
Aartsbisschop (en tevens kardinaal)
Alfrink en aartsbisschop Rinkel spra
ken tijdens de dienst beiden hun vreug
de uit over de nieuwe mogelijkheden.
Maar Alfrink verheelde niet dat nog
een lange weg moet worden afgelegd.
We kunnen, zei hij. „nu echter op weg
gaan als oude bekenden, samen zoe
kend naar Gods bedoelingen. Deze bij
eenkomst zal met Gods hulp het begin
zijn van een nieuwe tocht waarin we
naar elkaar toe moeten groeien".
POSITIEF
WILLIBRORD
Aartsbisschop Rinkel vervolgde: „Die
weg willen we moedig betreden." Maar
hij verheelde niet dat het einde van
die weg nog lang niet is bereikt. Tegen
een tot dusverre onoverkomelijke hin
dernis is door ons beiden „neen" ge
zegd, en dit negatieve woord krijgt
daardoor een sterk positieve inhoud,
want het maakt de weg vrij tot een
openhartig gesprek, waarnaar onze ker
ken sedert eeuwen hebben verlangd."
Volgens aarsbisschop Rinkel zullen
de beide kerken in de komende jaren
moeten spreken over de kernproble
men, zoals het katholiek en apostolisch
karakter van de kerk, de leerstukken
van genade en sacrament, van ambt en
primaat, de gemeenschap der heiligen
en vooral de plaats daarin van Maria
en haar verhouding tot het heilswerk
In Jezus Christus. Tevens zullen de bei-
CVa
medewerkers)
J. M. Snoek, predikant voor de
verkondiging van het evangelie onder
Israel, is na een verlofperiode in ons
land te hebben doorgebracht, opnieuw
naar Tiberias vertrokken. Ds. Snoek heeft
de gereformeerde deputaten mee
gedeeld dat hij voor drie jaar opnieuw
zijn standplaats vertrekt, maar dan
definitief naar Nederland terugkeert
Na ds. Snoek is ook ds. B. D. Smeenk
e voor hetzelfde werk aan de kerk van
Amsterdam-Zuid is verbonden, naar Je
ruzalem vertrokken waar hij met een
welomschreven opdracht gaat werken
ns de opbouw en ontwikkeling van
het te Jeruzalem te vestigen studiecen
trum.
Ds. Snoek werkt aan een boek over het
zwijgen van de kerken in oorlogstijd. De
besturende colleges in Nederland en
Schotland beraden zich intussen over een
opvolger van ds. Snoek.
AARTSBISSCHOP RINKEL
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK Ver
scheidene Amerikaanse
theologen hebben stelling
genomen tegen een nieu
we rage in de Verenigde
Staten. om lichamen van
doden niet meer te be
graven of te cremeren,
maar te laten bevriezen,
„om daardoor de herle
ving of opstanding uit de
Voorvechter van dit
gebruik is prof. Robert
Ettinger. die natuurkun
de doceert. In een boek,
dat tot titel draagt ,De
vooruitzichten van on
sterfelijkheid", en in ver
schillende tv-uitzendin-
gen, propageert Ettinger
de toepassing van de
diepvriestechniek ter
vervanging van begrafe
nis of crematie. Hij wijst
er op, dat het vakmensen
gelukt is, op deze wijze
lage vormen van dierlijk
leven na enige tyd tot
nieuw leven te wekken.
Ettingers activiteiten
hebben geleid tot de op
richting van het „Levens
verlengingsgenootschap",
dat al in een dozijn ste
den onderafdelingen heeft
een tijdschrift uit
geeft met de titel „Be
vriezen - wachten - her
leven". De belangstelling
is zo groot, dat in Phoe
nix (Arizona) en in New
York twee firma's zich
gespecialiseerd hebben
op de bouw en levering
van speciale kisten. Zij
kosten vierduizend dol
lar en een jaarlijks on
derhoud van 150 dollar.
Een vrouw, die besloot
tot „begrafenis door be
vriezing" zei: .Als ik
pech heb, blijf ik gewoon
dood. Als ik geluk heb,
zal ik misschien weer
eens tot leven komen. De
poging is in elk geval de
moeite waard."
De aanhangers van het
bevriezen beweren, dat
hun ideeën helemaal
overeenkomstig de chris
telijke leer zijn. Zelfs
gaan zij zo ver, te stel
len, dat het zelfmoord en
dus onchristelijk is, wan
neer men zich niet wil la
ten bevriezen na zijn
dood.
De bekende Ameri
kaanse theoloog John
Macquarrie, die aan het
Unionsseminary in New
York dogmatiek doceert,
heeft er op gewezen, dat
Ettingers voorstellingen
uitgaan van de onjuiste
opvatting van Plato, dat
de ziel een substantie is.
Een andere theoloog. Jo
seph Sittler van Chicago,
heeft de rage een „ge-
exalteerde vorm van
waanzin" genoemd. Deze
lieden hebben een totaal
onhistorische opvatting
van het menselijk leven,
zo zei hy. De mens is een
historisch wezen en wan
neer hy uit zyn histori
sche omgeving verdwijnt,
betekent dat zyn vernie
tiging.
Bij W-lustrum
(Van onze onderwijsredactie)
HARDERWIJK Ter gelegenheid
van het derde lustrum van de me
dische faculteitsvereniging van de
Vrije Universiteit zullen op donderdag
300 studenten en tien hoogleraren een
bezoek aan de oude universiteitsstad
Harderwijk brengen. In de oude her
vormde kerk zal men de promotie van
de historische medicus Boerhaave weer
opvoeren. Daarna zullen de studenten
met de hoogleraren, die voor deze gele
genheid in toga gekleed zijn, een mars
door de stad maken. In de route is de
vroegere Academiestraat opgenomen.
Ds. G. H.J. BONKE
OVERLEDEN
(Van een medewerker)
WOLVEGA Tengevolge van een
verkeersongeluk ls gisteravond op de
rijksstraatweg te Wolvega om het leven
gekomen ds. G. H. J. Bonke. emeritus
predikant van de Nederlandse Hervorm
de Kerk. De overledene, die in novem
ber '82 te Denekamp werd geboren en
te Utrecht studeerde, werd in 1915 kan
didaat in Noord-Holland en aanvaardde
16 januari 1916 zijn ambt te Niezijl.
Na drie jaar de gemeente van Norg
te hebben gediend verbond h(j zich 31
oktober 1922 aan zijn derde en laatste
gemeente. Oldelamer. 1 mei 1948 ging
hij met emeritaat en later vestigde hij
zich metterwoon te Wolvega. Ds. Bonke
maakte deel uit van het klassikaal be
stuur van Heerenveen.
COMMISSIE
Beide aartsbisschoppen hebben
men een herderlijke brief opsteld die
zondag aanstaande in alle rooms-
oud-katholieke kerken zal worden
gelezen. Zij hebben nu een officiële
gesprekscommissie benoemd waarin
voor de Oud-Katholieke Kerk zitting
hebben de pastoors A. Heyligers en G.
van Kleef en de hoogleraren M. Kok,
P. Maan, D. de Rijk en C. Tol.
Rooms-katholieke leden van de commis
sie zijn de theologen H. Fiolet, J. Groot,
E. Schillebeeckx, J. Tans, drs.
Haarsma en dr. F. Thijssen.
Dit gesprek heeft een betekenis die
ver uitgaat boven het contact van twee
aartsbisdommen alleen. De Oud-Katho
lieke Kerk is opgenomen in de Unie
van Utrecht waarin zijn opgenomen de
Oud-Katholieke Kerken van Duitsland,
Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Joe
goslavië en Noord-Amerika. Bovendien
kent deze unie reeds avondmaalsge-
meenschap met de Anglicaanse kerk en
staat zij in nauw contact met de
Oosters-Orthodoxe Kerken.
groot Er waren niet minder
twaalf bisschoppen aanwezig.
Russische Kerk was vertegenwoordigd
door de archimandriet Sokoloski vai
Moskou, de aartsbisschop van Canter
bury had een vertegenwoordiger
gestuurd, de Russisch-orthodoxe bis
schop uit Rotterdam, Dionysius was er,
tenvijl uit Duitsland de oud-katholieke
bisschoppen Brinkhus, Steinwachs en
Bemmel en uit Zwitserland bisschop
Kury aanwezig waren.
Toen de dienst beëindigd werd en de
beide aartsbisschoppen met de bisschop
pen zich terugtrokken uit de kerk voeg
de de gemeente een nieuw liturgisch
element toe aan de dienst. Een luid
applaus klaterde door de kerk.
KARDINAAL ALFRINK
Baptisme groeit
in Roemenië
(Van onze kerkdredactie)
BOEKAREST Voor het eerst sinds
Jaren heeft de Europese baptisten-
persdienst weer cijfers kunnen publice
ren over de baptisten in Roemenië. Het
blijkt, dat ondanks de sterke tegenwer
king van de regering bij de bouw van
nieuwe kerken het aantal baptisten in
dit land toeh sterk is toegenomen.
Er zijn thans 120.000 baptisten in
Roemenië. In 1942 de laatste beschik
bare cijfers) waren dat er 93.843.
Er is een tekort aan bijbels. Het is
niet mogelijk bijbels in het land zelf te
drukken, terwijl zij evenmin uit het
buitenland kunnen worden geïmpor
teerd. Kerkdiensten mogen alleen ge
houden worden op zaterdagavond of
zondag. Voor diensten op andere tijden
(ook voor huwelijk of doop) moet speci
ale toestemming van de autoriteiten
worden gevraagd.
NED. HERV. KERK
r, Be,r.oepen te Hoevelaken-Stoutcnburg:
B. Haverkamp te Blauwkapel-Groene-
kan; te Elburg (2e p.p.): C. Jongebroer te
Apeldoorn: te Wieren (3e p.p.): J. Zwij-
nenburg te Oudewater.
Bedankt voor Veendam (vac. P. H.
Kapteijn-toez.): D. J. Miedema te Dok-
kum.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Treebeek: J. Baayens te
Leimuiden: te Nieuweroord (D.): G. Si-
nia te Ee (Fr.).
Aangenomen naar Leiden (vac. J .H.
de Boer): dr. W. v. d. Zwaan, docent aan
de geref. sociale academie De Nljenburgh,
woonachtig te Eindhoven: naar Lochem:
N. Schelhaar te Oostwold (Gr.)„ die be
dankte voor Elburg en voor Geldermal-
J. v. Varsseveld te Naarden.
GEREF. KERKEN (vrUfem.)
Beroepen te Hilversum: R. te Velde te
Schildwolde.
Aangenomen naar Krommenie: J. H.
Veefkind te Buitenpost.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-west: H. Bies-
a te Stadskanaal.
Bedanks voor Nieuw Vennep: D. H.
Biesma te Llsse.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor VHsslngen: M. G. Mouw
te Middelharnis: voor Slikkerveer: L.
Huisman te Vlaordineen
VRIJE EVANG. GEM.
Bedankt voor Groningen: Q. v. d. Vrie
te Wormeneer
De Presbyteriaanse Kerk van Trlnl-
heeft een vrouw gekozen tot praeses
de synode. Het is ds. Geraldine Reid,
van de drie vrouwelijke predikanten
die deze kerk kent
99
Open Brief aan ds. Van der Ziel c.s.:
(Van i
kerkredactie)
AMSTERDAM Vijfentwintig
vooraanstaande leden der Gerefor
meerde Kerken (vrijgemaakt)
waaronder negentien predikanten,
hebben een open brief gericht aan
de „Tehuisgemeente" in Groningen
(de gemeente rond ds. A. van der
Ziel), waarin zij publiek verklaren
dat zij de band met deze groep
wensen te bewaren.
Zij spreken er hun blijdschap over
uit, dat de leden van de Tehuisgemeen
te „geweigerd hebben een betrouwbaar
dienaar van onze Heer te verwerpen'
in het schisma, dat werd aangericht
door de kerkeraad.
De 25 zien het gebeuren rond ds. Van
der Ziel als een wrange vrucht van een
beschouwing over de Vrijmaking, die
religieus gevaarlijk is en voert tot ont
binding van de kerken.
Deze Vrijmakingsideologie heeft vol
gens de Open Brief „de beleving van
de Vrijmaking als een noodzakelijke,
maar niettemin pijnlijke breuk met
broeders van één zelfde huis sterk ver
drongen. En zij is nog steeds bezig
welhaast elk gevoelen te verstikken,
dat in nood ovér de verdeeldheid van
Gods kinderen rept van pogingen tot
verzoening en herstel, langs wegen van
recht en vergevensgezindheid, door
middel van gesprek en conferentie."
„Het werd tot een confessionele aange
legenheid herleid, dat de bedding van
Christus' kerk vergaderende activiteit
via de vrijgemaakte kerken loopt.
De 25 hopen, dat de Tehuisgemeente
„hoe smadelijk ook behandeld door de
gemeenschap der vrijgemaakte kerken,
toch deze kerk zal willen dienen. Zij
kan dit doen door harerzijds alles in
het werk te stellen, dat twisten tussen
broeders en zusters van één huis wor-
len opgeruimd."
Samenspreking
De Tehuisgemeente heeft positief ge-
eageerd op een verzoek tot contactoe
fening met de gereformeerde kerk van
Groningen. De briefschrijvers juichen
dit toe, al geloven zij niet, dat een
eenheid in organisatorische zin met de
Gereformeerde Kerken in één keer te
iiereiken is. Genoemd worden de aan
pak van het oecumenisch probleem, de
Schetsenbundels van
'geref. vrouwen
BAARN Van de Bond van gerefor
meerde vrouwenverenigingen in Neder
land zijn twee schetsenbundels versche
nen, getiteld „Leven uit de hoop"
„Staan in de vrijheid." De eerste
gevuld met eenvoudiger schetsen dan
de tweede, hoewel in beide bundels ten
dele dezelfde onderwerpen worden be
handeld.
In „Leven uit de hoop" staan behalve
bijbelschetsen op hetzelfde thema ook
onderwerpen als het huisbezoek, de
dienst van de vrouw in de kerk,
verhouding tussen man en vrouw,
ven met de welvaart.
„Staan in de vrijheid" is het thema
geweest van de Duitse Kerkedag 1965.
De bijbelschetsen zijn geschreven door
H. Volten, studentenpredikant in
Wageningen, die deze zomer overleed.
De bundels, die ook te gebruiken zijn
in bijvoorbeeld gesprekskringen en bij
belkringen zijn te bestellen bij het bu
reau van de bond: Steynlaan 8, Baarn,
giro 515473. „Leven uit de hoop" kost
1,25 voor leden en 1,75 voor niet-le-
den. „Staan in de vrijheid" kost 1,50
voor leden en 2 voor nlet-leden.
De 25 zouden het betreuren, als de
Tehuisgemeente zich afzonderlijk mei
de Gereformeerde Kerken zou vereni
gen. „Wij willen u toch zien, herstel en
integratie zoekend als lid van onze vrij
gemaakte kerkenbond. Als een gemeen
te, die ons allen ten voorbeeld wil zijn.
Die een appel blijft doen op onze ge
meenschap, ook al wordt u smadelijk
door haar behandeld."
„Wij willen deze gemeente met ons
gebed en meeleven vasthouden,
verzoek aan haar is: blijft U ook om
vasthouden, met de kerken, die wij lief
hebben."
Bijbel wint het
van Boeddha
TOKIO Slechts in twintig
procent van de woningen van de
meer dan drie miljoen inwoners
tellende Japanse stad Osaka
staan boeddhistische of sjintois-
tische familiealtaren. Daarente
gen zijn zestig procent van de
gezinnen in het bezit van een bij
bel of een nieuw testament. Dat
blijkt uit een onlangs gehouden
enquéteonderzoek.
over'n béste geiser gesproken...!
Veelzijdig in z'n toepassingen,
vlot in zijn dienstbetoon. Junkers
gasgeisers zorgen voor
(regelbaar) warm water In
keuken, werkplaats, bij-keuken
.en metéén I Verwacht u énders
van Junkers (al 86 jaar gespe
cialiseerd in keukengeisers,
badgeisera. cv-gelsers. geisers,
geleers, geisers, geisers...)?
NVSH denkt aan
lidmaatschap
minderjarigen
UTRECHT Het hoofdbestuur van
de Nederlandse Vereniging voor Sexue-
le Hervorming heeft in principe beslo
ten een jeugdlidmaatschap voor min
derjarigen in te stellen. Maar voor het
zover is zal eerst een studiecommissie
verslag uit moeten brengen. Dit werd
door de presidente, mevrouw M. Zel-
denrust-Noordanus in haar openingsre
de op het congres van dit weekeinde
medegedeeld
..De jongeren experimenteren wat
meer", ;ei ze, „en de ouderen zullen
mpeten aanvaarden dat de jongeren
het sexuele verkeer niet uitsluitend
beschouwen als een liefdeservaring".
De voorzitster meent dat „het voorech
telijk geslachtsverkeer wel eens zo'n
omvang kan aannemen dat men er niet
meer over zeuren wil. De verandering
in de sexuele moraal stelt eisen aan de
NSVH".
MINACHTING
Zij keerde zich echter tegen sommi
gen die zich uiten in een onverant
woorde progressiviteit Zij wees met
stelligheid de ideeën af van prof, dr. J.
H. van den Berg die op een congres in
Eindhoven dezer dagen verklaarde:
Doe meer 3ex ln het leven en mensen
willen een kleiner kindertal en hef de
bezwaren tegen abortus en sterilisatie
op". Ze zag in die woorden een grenzen-
loos onbegrip en een minachting voor
de werkelijkheid.
Nieuwe secretaris
Prot. Nederland
DELFT De heer C. Kalle, Van
Heemstrastraat 20 te Delft ls benoemd
tot secretaris-peniungmeester van d*
Vereniging Protestants Nederland. De
heer Kalle vervuil de "acature
ontstaan door het overlijden van de
heer H. A. de Bruyn, die secretaria
was.
Congres joodse
studenten in
Scheven in gen
DEN HAAG De Nederlandse Zio
nistische Studenten Organisatie zal in
het kader van con*°rentles ovtc actue
le joodse onderwerpen, uitgaand var
de World Union of Jewish Students, de
herfstconferentie -erzorgen Dez.-
wordt van 10 tot 13 november ln het
Seheveningse Badhotel gehouden en
heeft een politiek, geschied-filosofisch
karakter.
Ongeveer 120 joodse studenten uit
Frankrijk Zwitserland Italië Finland
Scandinavië Belg^ er Nedcand zui-
'en deelnemer rij i Uitgenodiede spre
kers ziin onder m.i»>re: Asher Ben Na
tan. ambassadeu. van Israël ia
West-Duitsland en Gideon Hausner,
procureur-generaal in het Eichmann-
proces, lid van het Israëlische parle
ment.