Kerk moet zich ontledigen
van alle machtsaanspraken
Een ivoord voor vandaag
Eén kerk voor r.k.
hervormd gebruik
en\
Pater Adolf's over „God is dood
Secularisatie
niet slechts
negatief
Is de gereformeerde
wereld veranderd?
Europeanum voor
onze kinderen"
W oningbou wcorporaties
gaan samenwerken
Voetangels
en rozen
Uw probleem
is het
onze
Kerken in geldnood
op Madagascar
ZATERDAG 5 NOVEMBER 1966
„En ook Jezus en Zijn discipelen waren ter bruiloft genodigd."
(Johannes 2:2)
Morgen gaan we weer naar de kerk. Daar kunnen wij Christus
horen, daar kunnen wij tot Hem spreken, Hem aanbidden en
Hem onze gaven brengen. Want daar woont Hij.
Maar het omgekeerde gebeurt ook. Vandaag lezen wij van
Jezus, Die bij mensen in hun huis komt. Zij hadden Hem uit
genodigd om op hun bruiloft te komen.
Dat hoefde niet. Niemand zou er iets van gezegd hebben, als
zij Jezus niet uitgenodigd hadden. Maar zij hadden het gedaan.
Spontaan. Omdat zij er behoefte aan hadden.
En als wij kaarten versturen voor een receptie, dan hebben wij
nog al eens de neiging om die of die verre oom, met wie toij
al jaren geen contact meer hebben, toch ook maar een kaart
te sturen, omdat die zulke mooie cadeaus geeft. Maar de
mensen ran Kana was het alleen te doen om Hem.
Nodigen wij Christus ook uit in ons alledaagse leven? Niet
in een synagoge, niet in een plechtig godsdienstig gezelschap,
maar op een zeer aards en blij gebeuren, op een bruiloft heeft
Hij voor het eerst Zijn heerlijkheid geopenbaard (vers 11).
Geven wij Hem er gelegenheid voor
Wij lezen vandaag 1 Johannes 5 1-12.
Wij lezen morgen 1 Johannes 5 13-21.
In nieuwe Leeuwardense wijk
(Van een medewerker)
LEEUWARDEN Her
vormden en rooms-katholie-
ken in Leeuwarden hebben
besloten samen één kerk te
bouwen in het uitbreidings
plan Bilgaard. Nog te benoe
men commissies van beide
kerken zullen trachten een
soort contract op te stellen.
Details
Zaken als financiering, ge
bruik. beheer en inrichting zul
len dan tot in details worden ge
regeld. Over de plaats van de
„eenheidskerk" is al onderhan
deld met het gemeentebestuur.
Men wist van elkaar, dat beide
bouwplannen hadden voor Bil
gaard. Voorzichtig werd geop
perd samen te gaan bouwen en
na enkele maanden was men het
Er wordt zo te werk gegaan,
dat de kerken zichzelf zullen blij
ven. Geen gezamenlijke activitei
ten zullen worden opgezet en bei
de kerken houden uiteraard hun
eigen verantwoordelijkheid.
Voorzitter
Op een persconferentie hebben
dr. L. G. VVagenaar, voorzitter
van de centrale kerkeraad van
de Hervormde Gemeente in Leeu
warden en pater M. Vijverberg,
kapelaan van Bilgaarde, de mo
tieven uiteengezet. Het zijn oecu
menische redenen en natuurlijk
ook economische geweest, die bei
de partijen hebben doen beslui
ten één kerk te bouwen. Men
ziet elkaar als mede-christenen,
maar dat betekent niet dat de
verschillen tussen de Hervormde
en Roomse Kerk worden gebaga-
C. van der Vlies
overleden
AMERSFOORT Dezer dagen is
op 66-jarige leeftyd onverwacht over
leden de heer C. van der Vlies, die
bekend is geworden door het vele be
langrijke werk. dat tiy gedaan heeft
voor de protestants-christelyke zie
kenverpleging.
De beer Van der Vlies was oprich
ter van de landelijke stichting pro
testantse gezondheidszorg en van de
verzekeringsmaatschappij het Wh
Blauwe Kruis, waarvan hij tot zijn
overlijden directeur was.
Ook was hij bestuurslid van de na
tionale christelijke geheelonthouders
vereniging en van „Huize Henriette"
in Apeldoorn.
Gisteren is hy in stilte begraven.
A. Baunraard Thomwn, een van de
bekendste baptistenpredikanten in Dene
marken, is overgegaan naar de congrega-
tionalistische kerk. De 55-jarige Thomsen
was vijf jaar president van de Deense
Baptistenunie en in 1964 president van
de Europese Baptistenfederatie
Beroepingsiverk
NED. I1ERV. KERK
Aangenomen naar Goes «vrijz. herv.;
tevens bijstand in het pastoraat te Vlis-
singen toez.), J. C. van den Berg te
Haaksbergen.
Bedankt voor Heden. C. Treure te Has
selt; voor Poortvliet. G. Veldjesgraaf te
Nederhemert: voor Wijk bij Heus den.
telliseerd of verdoezeld. Toch
wordt het onverantwoordelijk ge
acht „om met het oog op de kerk
van morgen twee kerkgebouwen
te olaatsen in één stadswijk".
„Wij dienen één Heer en dat
willen we nu ook wel eens laten
zien. Er is de laatste tijd overal
veel interkerkelijk contact,
maar wij vinden, dat er nu ook
maar eens iets gedaan moet wor
den," aldus dr. Wagenaar.
VLAARDINGEN Voor het eerst wordt men zich in de Rooms-
Katholieke Kerk bewust van het feit, dat ook het rooms-katholiek
kerkelijk christendom in de wereld van vandaag niet meer relevant
is. Dit wil zeggen, dat de kerk als draagster en verkondigster van de
blijde boodschap niet meer in staat is om die boodschap levend te
maken voor de hedendaagse mensheid.
Dit zei pater Robert Adolfs gisteravond op de laatste bijeenkomst,
die de Vlaardingse boekverkoper Aart Pontier wijdde aan de God-is-
dood-theologie.
gangbare mythische, metaphysisohe en
religieuze wereldverklaringen.
Deze wereldverklaringen zijn echter
niet langer geldig in onze empirisch j
De kerk wordt zich volgens hem
bewust, dat rij veel te veel een soort
exclusieve narcistische belangstelling
heeft gehad voor het heil van haar
eigen leden. De zending beperkte zich
dan ook bijna uitsluitend tot de niet-
westerse landen. Het leek of de kerk
in onze moderne geïndustrialiseerde
maatschappij tevreden was met de
bestaande kerkelijke kaders.
Dit is met het concilie definitief
ders geworden. Er is een bewustzijn
gegroeid, dat de kerk de aansluiting
met de hedendaagse wereld gemist
heeft. Deze wereld heeft zich maat
schappelijk, wetenschappelijk en we
reldbeschouwelijk in eigen autonome
bestaanskaders gevestigd. Dit noemt
men wel de secularisatie.
Het betekent dat de wereld niet lan
ger wordt gezien als een tranendal,
een doorgangshuis naar de eeuwig
heid, een ballingsoord, maar de we
reld heeft een eigen zin en de secu
larisatie betekent het wereld-worden
van de wereld.
De R.K. Kerk is zich ten langen
leste bewust geworden van de secu
larisatie als niet langer uitsluitend
negatief te duiden verschijnsel. Het
vanzelfsprekende, onbevraagde we
reldbeeld dat de hele kerkelijke ver
kondiging en beleving doordesemde,
begint, daarmee zijn vanzelfsprekend
heid en geldigheid te verliezen. Dit
wereldbeeld berustte op traditioneel
(Van een onzer redacteuren)
Enige malen hebben wij aan
dacht gevraagd voor een inter
view van drs. G. Puchinger met
bekende figuren uit het kerkelijke
en politieke leven over het the
ma: Is de gereformeerde wereld
veranderd? Het in extenso publi
ceren van deze gesprekken is een
aanwijzing voor de actualiteit
van het onderwerp en de mate
van vakmanschap en ter-zake-
kundigheid, waarmee Puchinger
te werk gaat.
Is de gereformeerde wereld ve
derd?. was het onderwerp van ht
september gehouden congres van de
reünistenorganisatie van SSR (Societas
Studiosorum Reformatorum). Puchin
ger heeft al zijn interviews gebundeld
tot een lijvige paperback, die
verschenen bij Meinema in Delft (434
blz., ƒ8,90). Ook is een interview opge
nomen met de vijf inleiders op het
congres: dr. Bruins Slot, dr. Kuitert,
prof. Van Niftrik, prof. Van Dijk en
mr. Prins.
Puchinger is erin geslaagd door zijn
wijze van vragenstellen elk gesprek af
zonderlijk weer nieuw te maken, hoe
wel het aan één thema gebonden is.
Door elke geïnterviewde uit te lokken
tot een persoonlijke verantwoording
kweekte hij een beter begrip en een
milde stemming tegenover personen en
Het is geen eenvoudige zaak steeds
weer aanspreekbare facetten van het
onderwerp voor zijn gesprekspartner
ten tonele te voeren. Puchinger heeft
dat echter wel bereikt en het is (eens
te meer) een bewijs, dat de schrijver
de materie beheerst en zijn gesprekken
diepgaand heeft voorbereid. Het onder
werp is actueel. In het kerkelijk leven
is iets losgemaakt. Voor velen, ook uit
GEREF. KERKEN
Beroepen tc Meerkerk, G. J Grafe te
Zuid-Beverland.
Aangenomen naar Opende (Gr A A.
Oostenbrink te Varsseveld; naar Wierin-
gen, kand. H. Procee te Lemmer, die be
dankt voor Giessenburg. Hoogersmildc en
Tweede Exloërmond.
GEREF. KERKEN (vrljg.)
HALSTEREN De 74-jarige
L.Ar^nsunr«wzS^.,>red-pu Frr i h«™tvs «H?
ren bij het oversteken van de Provmci-
CHR. GEREF. KERKEN ale weg aangereden door een vracht-
Aangenomen naar Westzaan. D van auto. De heer Hagenaars overleed ter
Wilgum te Dcdemsvaart. plaatse.
Kampen oriënteert
zich op Hvdepark
DRIEBERGEN De cursussen va.i
het hervormd theologisch seminarium
vormen niet alleen voor hervormde pre
dikanten een stimulans bij de bezin
ning od de theologische en kerkelijke
vragen Aan de laatst gehouden „na
scholingscursus" namen drie gerefor
meerde en een doopsgezinde predikant
De Theologische Hogeschool der Ge
reformeerde Kerken in Kampen is zee:
geïnteresseerd in het werk van de
nascholing van predikanten. Momen
teel geeft men daar een cursus van
dag per maand, waaraan 120 predikan
ten deelnemen. Alvorens uitbouw daar
van te overwegen, willen de gerefor
meerden graag een indruk hebben van
de ervaring, die da Nederlandse Her
vormde Kerk op H/depark al in ruime
mate heeft opgedaan.
protestantse kring, is dit een moeilijke
zaak. Wat niet wil zeggen, dat deze
veranderingen niet een zekere welwil
lendheid verdienen. Ook in dat licht
bezien verdient Puchingers boek een
brede lezerskring. Interviews zijn opge-
en met: Drees, De Gaay Fortman,
Den Uyl, Dooyeweerd en Van Peursen.
Anton van Duinkerken, Meynen. Booy,
Van Kaam en Lammers, Kamphuis en
Veenhof, Ruppert en Nauta, benev
de vijf reeds genoemden.
denkende, technisch-geïndustrialiseer-
de wereld en cultuur. Aanvaardt men
als christen het feit van de seculari
satie dan kunnen er christelijke theo
logen naar voren komen, die met
reoht en reden verklaren: God is dood.
Want het christelijk godsbeeld was tot
nu toe onlosmakelijk verbonden met
de traditionele mythische, metaphy
sisohe en religieuze wereldverkla
ringen.
Zo leven wij thans als kerkelijke
christenen in de krampachtige poging
om God en het Christendom
levant te maken voor de mensen in
onze moderne wereld. Als christen te
aanvaarden dat de traditionele chris
telijke God dood is, heeft niet vanzelf
de ware God tevoorschijn gebracht.
We ritten als het ware bedroefd of
verontrust „rondom de leegte".
Theologen als Tillich, Bultmann en
Van Buren hebben daarom ook ge
tracht vanuit de aanvaarding der se
cularisatie de christelijke verkondi
ging te vernieuwen. Dit zijn echter
allen theologen van protestantse huize.
Binnen de r.k. kerk heeft men nog
de grootste moeite om de secularisatie
werkelijk als positief uitgangspunt te
aanvaarden. Wij worden bijzonder ge
hinderd door een oude kerkstructuur,
die ook na het Concilie niet radicaal
verdwenen is. Nog steeds is 'de hiërar
chische seotor van de kerk zeer mach
tig. Het kerkelijk leergezag drukt nog
zeer zwaar op menige poging tot rea
listische coonfrontatie met de wereld
In Rome maakt men zich blijkbaar
hevig ongerust over de door het Con
cilie losgeslagen ontwikkelingen. Er
wordt duidelijk een tegenbeweging
georganiseerd. Vandaar dat Paus en
sommige bisschoppen waarschuwen
voor gevaarlijke nieuwe geloofsinter-
prestaties. Men hamert voortdurend op
de unieke waarde van het kerkelijk
leergezag en de corresponderende ne
derige gehoorzaamheid daaraan. Deze
houding van de hiërarchie geeft voed
sel aan bestaande extremistische con
servatieve bewegingen in de kerk.
Dit extremisme veroorzaakt tegelijk,
een extremisme aan de andere kant,
volgens de oude wet dat de ene ex
treem de andere oproept. Er bestaat
dus ook noodzakelijkerwijs een extre-
mistisch" progr$ssivisme. Een verzoe
ning der tegenstellingen schijnt voor
lopig niet in zicht te zyn met het ge
volg dat er momenteel grote spannin
gen in de rJc. kerk aanwezig zyn.
Toch was pater Adolfs er van over
tuigd dat de door het Concilie losge
slagen ontwikkelingen niet meer te
gen te houden zijn. Geleidelijk aan is
er een soort klimaat ontstaan waar
binnen een serieuze confrontatie plaats
gaat hebben met „de wereld", de re
formatie, de niet-christelijke gods
diensten en het atheïsme.
Binnen deze confrontatie-houding
wordt onontwijkbaar de weg gebaand
naar een nieuwe structuur en plaats
bepaling van de kerk. Pater Adolfs
deelde mede dat hij' dit had trachten
uit te werken in zijn pas verschenen
boek „Het Graf van God".
De Kerk moet zich ontledigen
naar het voorbeeld van de
Heer van alle machtsaan
spraken. Alleen dan kan zij werke
lijk dienstbaar worden aan de
wereld van nu en van morgen.
Het Koninkrijk dat de Kerk ver
wacht is uiteindelijk niet een
super-kerk, maar het vestigen in
de wereld van „sjaloom", een toe
stand van vrede, gerechtigheid en
verzoening tussen de mensen. Het
betekent de volle verwerkelijking
van alle mogelijkheden van de
Schepping en haar uiteindelijke
verzoening en eenheid in Christus,
aldus pater Adolfs.
Na een geanimeerde discussie (er
waren een kleine tweehonderd aanwe
zigen), stond iemand uit de zaal spon
taan op, om de heer Pontier dank te
brengen, voor het moedige initiatief,
dat hij heeft getoond door deze lezin
gencyclus te organiseren. De heer
Pontier zei tegen ons, dat een derge
lijke cyclus vxflgen'd jaar niet tot de
onmogelijkheden behoort. Het zal er
van afhangen, wat er dan actueel is.
Boeken
repareren?
fcesa plakband
gebruiken!
Goed materiaal
is het halve werk!
'T PLAKBAND DAT KLEEFT!
Drs. T. Moulijn:
99
(Van onze onderwjjsredactie)
HOORN „Het lijkt nle
nuttig als er naast het gym
nasium een intelligensia komt
die wat meer begrip heeft voor
Oost-Europa. Onderwijs moet
gericht zijn op de toekomst en
in 1990, wanneer onze kinderen
volwassen zijn, zal de maat
schappij nog meer behoefte
hebben aan contact met Oost-
Europa dan nu al het geval
is".
Deze uitspraak is van drs. T.
Moulijn, leraar oude talen aan d<>
Hoornse St. Werenfridus Lyceum,
die naast hbs en gymnasium een
derde soort middelbare school no
dig acht, een Europeanum bijvoor
beeld als de naam hbs per se
moet verdwijnen. Behalve in de
drie moderne talen moet op he
Europeanum les gegeven worden
in Russisch, Italiaans en Spaans.
Reacties
Drs. Moulijn: „Dit plan is lang
zaam bij mij gegroeid. In mijn
gymnasium Europese hbs aar
Spaans en Italiaans gedaan. Hel
was oorlog en studie was een pretti
ge afleiding. In mijn studententijd
LUNTEREN De besturen van
Verbond van Protestants-Christelijke
Woningbouwverenigingen en Woning-
bouwstichtingen en het Katholiek Insti
tuut voor Volkshuisvesting hebben In
principe besloten een intensieve sar
erking aan te gaan. Zij hebben
werkcommissie opdracht gegeven de
mogelijkheden daartoe en de organisa
torische vormgeving daarvan te onder
zoeken. Dit is gisteren meegedeeld in
de studieconferentie van het verbond,
die twee dagen in „De Blije Werelt"
wordt gehouden.
Beide organisaties willen de beoogde
samenwerking geleidelijk doorvoeren.
Zo zal eerst gestreefd worden naar een
samenwerking op het terrein van de
voorlichting en de publiciteit,
Uitgaande van het gemeenschappe
lijk fundament (nl. de christelijke le
vens- en wereldbeschouwing) en het
inzicht, dat de twee organisaties daar
aan dezelfde betekenis toekennen vooi
de benadering van de problemen van
volkshuisvesting en ruimtelijke orde
ning, menen zij dat een nauwe samen
werking zal beantwoorden aan een bij
vele leden levende behoefte, zo werd
meegedeeld. Daarbij zal geen afbreuk
worden gedaan aan de zelfstandigheid
van beide organisaties.
140.000 WONINGEN
Het KIV, dat op 11 november a.s. de
stichtingsstructuur zal omzetten in een
vereniging, telt 265 leden en het ver
bond telt 80 leden. Deze leden zijn wo-
ning(bouw)verenigingen en -stichtin
gen, toegelaten op voet van de woning
wet en „als zodanig uitsluitend werk
zaam in het belang van de
volkshuisvesting. Zij bouwen en exploi
teren in hoofdzaak woningwetwonin
gen, waarbij het streven naar winst is
uitgesloten. Gezamenlijk beschikken de
corporaties over ca. 140.000 woningen,
door een tante uit Amerika meege- had de ring omgehaakt met groene
brachte zilveren bedeltje van het
Vrijheidsbeeld
wurmde.
,Wie was Liberty?" hoonde haa
wol, wat het tot een echt sieraad
haar ketting maakte. Midden tussen de futu
ristische ogen-spektakeltjes hing
mijn favoriet, een glazen citroentje.
>roeder, zeg wat ben jij voor onder ren glanzend miniatuurtje,
ontwikkeld schaap?" Hij gaf
uitvoerig college ten beste, dat gre
tig beluisterd werd en perspectie
ven opende. „Weet je," zei ze later
tegen mij, „ik heb nu een bedeltje
uit Engeland, een stiertje uit Span
je en dat kerkje uit Oostenrijk hè.
Van nu af aan ga ik alleen buiten-
bi jna aan wilde ruiken zo goed was
hof nnnomnnt-t MlSSCMen
kostbare tinkelende tros vruchten.
het nagemaakt.
J^E MIDDAG duurde eindeloos,
kreeg ik er wel een flu-
maar tenslotte stond ik
landse bedels sparen. Als ik i
welen jurk bij, zoals mijn nichtje
Nora had, misschien.... mocht ik
dan wel voor de klas komen, mis-
winkeltje om mijn gulden stuk te schien.... De volgende morgen speld-
slaan De man achter de toonbank de mijn moeder de vier glazen din-
was heel lang, net een nieuw pot- getjes op mijn trui, ik voelde me
lood dacht ik. Misschien dat zijn geweldig. De bedeltjesrage was de
ge- gelige stof jas daar ook wel iets mee juf niet ontgaan. „Ik heb maar
noeg heb. gooi ik de hondjes en te maken had. „Met ogen?" vroeg prachtig uitzicht op al die versierde
andere beesten van de ketting af. hij. „Nee, antwoordde ik gedeci- meisjes vrees ze
rv deerd. „Vruchten." -
Want zo had ik dat bedacht. Al
die oog-dingen, die ik eigenlijk een
beetje mal vond, zou ik van de ring mooie
Ik zei niets, maar keek-naar mijn
dochter die in trance naar haar zil
veren kleinodiën staarde. Ze zag de
ketting al vol. misschien droomde
ze wel van een verhaal in de geest afhalen
van „Met een bedelketting de
reld rond".
Mijn buurvrouw gilde: „Mink
heeft er maar vier."
■Niet het vele is mooi, maar het
veel," orakelde juf. Hoe-
verder alleen glazen wel ik de zin niet begreep toen,
pN INEENS draaide de klok tien-
Lj tallen jaren terug en liep ik
naar school met een gulden in miji
zakdoek geknoopt. De t>erjaarsgul
den. die ik ieder jaar van mijn
grootmoedtr kreeg en weer je zo moed Jk heb oog.dinged genoeg',
verrukkelijk veel mee kon doen. --i r.e.e.J'y'
Mijn plan stond al vast. Na vieren
zou ik naar de kantoorboekhandel
gaan. een klein donker winkeltje.
Tr P°l*cr "laantje''dót aan'óiejMin't"
rook. Daar kon ,e ook bedeltje, Ito- ,ertje miste zomaar cadea
KïJLn!"n°f ■""P"?"™')". leen vergaf ik hem dat hij mé zus
dt f Si vo°r"!n van "ad genoemd en vertrok opgewon-
ogen, die er els kleine staaf]es een den uit het kleine heiligdom.
eindje ml konden steken en dan y
vanzelf weer naar binnen schoten.
De bedels hingen aan koordjes, die
aaasappeltjes, banaantjes ananasjes met woorden. Lang heeft de fruit
en de piepkleine trosjes druiven la
gen. Voor 90 cent werd en een si-
naasaPPe^ en de groene druiven charme er gauw af. Want wat
van mij. „Wilt u ook ruilen?" vroeg een droom als hij allemansgoed is
,l' verwonderd over mijn eigen geworden?
ven mee gaan.
En dan, zijn onze illusies, nu we
volwassen zijn. niet even wisselend,
broos, tinkelend en kleurrijk als
glazen bedeltjes?
Mink van Rijsdijk
waarvan ca. 60.000 onder het beheer
vallen van het verbond.
Beide centrales hebben als nationale
overkoepelende organisaties tot taak
hun leden advies en bijstand te verle
nen en hun belangen te behartigen bij
overheid en instellingen, die op het ter
rein van de volkshuisvesting werkzaam
Ruim 15000 mensen
bezochten kerkje
van Blauwkapel
DEN HAAG Zondagmorgen zul
len de laatste kerkdiensten voor dit
jaar worden gehouden in het kerkje
uan Blauwkapel aan de weg van
Utrecht naar Hilversum voor de
„mensen onderweg". De slachtoffers
van het verkeer zullen dan worden
herdacht.
Meerdan 15.000 bezoekers woonden
dit jaar sinds Pasen de 74 diensten bij,
die werden geleid door 32 voorgangers
uit twaalf verschillende kerken. Tot
Pasen 1967 zullen geen diensten wor
den gehouden, Maar de interkerke
lijke werkgroep treft al voorbereidin
gen voor diensten van het volgend
Prof. Schulte Nordholt
aanvaardt ambt
LEIDEN Prof. dr. J. W. Schulte
Nordholt. benoemd tot gewoon hoogle
raar in de geschiedenis en cultuur van
Noord-Amerika hield gistermiddag bij
de aanvaarding van zijn ambt 'n ora
tie over „Een dichter in de politiek"
(Ralph Waldo Emerson).
heb ik Grieks als hoofdvak en La
tijn en Russisch als bij 'ak geko
zen Zodoende kan ik de kwestie
gymnasium Europese hbs aardig
dig overzien.
Het is niet mijn bedoeling het
gymnasium te laten verdwijnen.
Dat blijft dé opleiding voor de lite
raire. de juridische en de theolo
gische faculteit Daarnaast moet er
echter evenwel een school komen
die de toekomstige maatschappe
lijke behoeften opvangt. Van mr.
Cals, prof. Diepenhorst en prins
Bernhard heb ik reeds positieve re
acties ontvangen. Bovendien is
mijn stuk naar zeven poli^eke par
tijen gegaan en naar de onder
wijscommissie van de Tweede Ka-
Snel Russisch
Drs Moulijn stelt het zich alle
maal zo voor: bet programma van
deze Europese hbs zal veel gemeen
hebben met het gymnasium, maar
in plaats van Latijn Russisch en in
plaats van Grieks Spaans en Itali
aans geven. In de eerste klas kan
al met Russi-ch begonnen worden
in een aangepast tempo. Spaans
volgt in de tweede klas en Itali
aans in de vierde. Met Italiaans
moet later gestart worden om ver
warring met Spaans te voorkomen
en omdat leerlingen die reeds aar
dig Spaans en Frans kennen Itali
aans snel kunnen leren.
De leerlingen van zo'n Euro
pese hbs moeten het gewone hbs
diploma krijgen, maar ze zouden
door hun kennis van de zes be
langrijkste Europese talen
waaronder drie wereldtalen
een belangrijke culturele en
maatschappelijke voorsprong heb
ben ^op leerlingen van de „gewo
Toerisme
„Ik zie in de studie van
Russisch, Spaans en Italiaans een
groot cultureel, politiek en prak
tisch belang", zegt drs. Moulijn
„De Slaviscne volken zullen ons
steeds meer nodig hebben en wij
hen. Over het praktisch nut nut
van Russisch kunnen we koit
zijn. Het is een publiek geheim
dat het voor vele we
tenschapsmensen een grote handi
cap is dat ze geen Russische
vakliteratuur kunnen lezen. Ik
denk aan wiskunde, biologie,
scheikende, ruimtevaart en tech-
Wie uitvoerig gaat spreken
over het nut van Spaans trapt
een open deur in. Daar komt ech
ter bij dat Spanje en ook Italië
zeer gezochte vakantielanden
zijn. En in de wereld waarin on
ze kinderen zullen leven zal het
toerisme een nog veel grotere rol
spelen dan nu reeds het geval
Brieven die niet zyn voorzien
van naam en adres knnnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo-
Vraag: In april 1961 betrok ik een
huis, waarvan de eerste etage be
woond was. Voor ons de parterre,
een zijkamertje op de 1ste etage en
de zolder. In april 1964 ging de in
woonster naar een rusthuis en wij
voegden de achterkamer van de
eerste etage bij onze woonruimte,
terwijl de voorkamer bleef leeg
staan. Van mei 1965 tot en met
juli 1965 hadden we weer een in
woonster, die onverwachts werd
overgeplaats. daarna van januari
1966 tot heden. Waarom is de huur
waarde voor de personele belasting
tot driemaal toe verhoogd? Inder
tijd las ik dat verhoging van da
huur geen invloed had op de P.B.
Antwoord: De verhoging met in
gang van 1964/1965 vloeit o.i. kenne
lijk voort uit het feit dat uw eigen
woonruimte was vergroot met de
achterkamer van de eerste etage. De
verhoging met ingang van 1965/66
kunnen wij niet geheel verklaren.
Inderdaad zijn er bij de huurverho
gingen maatregelen genomen om de
personele belasting te verlichten.
Daarmede blijft deze echter niet pre
cies gelijk. Een verhoging als de
uwe is daarom desondanks wel mo
gelijk.
Vraag: Wordt met het mini
mum-inkomen voor vrouwen het
netto-ontvangen weekloon bedoeld?
Antwoord: Neen, het bruto-be-
HAMBURG Het werk van de protestantse kerken op Madagascar wordt
buitengewoon belemmerd door de slechte economische positie van dit grote
eiland ten oosten van Afrika. De financiële situatie bij verscheidene kerken is
zo moeilijk, dat vele predikanten sinds januari al geen tractement meer heb
ben gekregen.
Dit deelde ds. Rajosefa Rakotovao, secretaris-generaal van de raad van
kerken op Madagascar, dezer dagen mee tijdens een bezoek in Hamburg. Hij
vertelde, dat de toenemende verstedelijking van de bevolking de protestantse
kerken met grote zorg vervult, omdat een groeiende secularisatie daarmee
hand in hand gaat. Om deze ontwikkeling tegen te gaan moeten veel nieuwe
gemeentecentra gebouwd worden en daarvoor ontbreekt het geld.
Van de ongeveer zes miljoen inwoners is meer dan de helft aanhanger van
i natuurrehgies. Anderhalf miljoen is protestant en een miljoen rooms-katholiek.