Nieuw Philadelphia - tehuis
Congres heeft te weinig
oog voor de daad
Nieuw verschenen boeken
JOODSE EN R.K. WAARNEMERS:
Alcazar
Breuk Ned. Hervormde
kerk met Afrikaanse
N. G. Kerk mogelijk
Russische baptisten
herdrukken de bijbel
Promotie M. P. Hoogland
uit Kanawka aan VU
Uw probleem
is het
onze.
VRIJDAG 4 NOVEMBER 1966
Een woord voor vandaag
En Jezus zeide tot hem: Volg Mij (Joh. 1 :44).
Christus houdt geen lange gesprekken, waarin Hij Zijn toe
komstige discipelen voorzichtig benadert. Hij bewandelt geen
omwegen. De boodschap tot Philippus kan worden samengevat
in twee woorden: Volg Mij.
Dat zegt Hij nog heden tot ons allemaal. Eerlijk gezegd is dit
iets wat ons helemaal niet ligt: iemand anders navolgen.
Het ligt ons in de mond bestorven: Ik wens mijn eigen gang te
gaan. Een christen kan zijn eigen gang nooit gaan.
De navolging van Christus is precies het tegenovergestelde
van: Waar bemoeit u zich mee? Ik ben oud en wijs genoeg om
mijn eigen peultjes te doppen.
Christus navolgen betekent de nederige erkenning, dat Hij
beter weet, wat goed voor ons is, dan wijzelf. Het betekent,
dat als wij Zijn wil en gebod leren kennen, wij niet eerst gaan
overleggen, of het wel geraden is, het na te volgen, maar het
doen, omdat Hij het zegt.
Christus navolgen, dat is je leven laten bepalen door de ge
beden: Herewat wilt Gij wat ik doen zal? èn Here, wat wilt
Gij, dat ik laten zal?
Ach, wat hebben we er aan, om hier theoretisch over te praten.
Kan de navolging van Christus voor iemand, die Zijn liefde
heeft leren kennen, nog een probleem zijn?
Wij lezen vandaag 1 Johannes 4 13-21.
(Van onze kerkredactie)
BERLIJN Twee rooms-ka*
tholieke geestelijken en een
Joodse rabbi verklaarden op
een persconferentie in Berlijn,
dankbaar te zijn dat ze het
wereldevangelisatiecongres kon
den bijwonen. Maar ze staken ook
hun kritiek niet onder stoelen of
banken. De rooms-katholieken
waren van mening dat het con-< i
gres te veel aandacht schonk aan
evangelisatie door het woord en
te weinig aan de daad. De rabbi
zei dat er nog te veel gesproken
werd tot de Joden en te weinig
niet de Joden.
Het was de eerste keer in de geschie
denis van een protestants wereldcon
gres dat rooms-katholieke waarnemers
zich lieten verleiden tot een persconfe
rentie. Dat konden ze doen, omdat ze
niet officieel hun kerk vertegenwoor
digden. maar uitgenodigd waren als be
langstellenden de ontwikkeling van de
evangelische gezindte. Kapelaan dr.
William Joseph Manseau is de leider
rooms-katholiek evangelisatie
werk, dr. John Basil Sheering hoofdre-
dacteur van de Catholic World in de j verscheidenheid in de kerk vernietigt.;
Verenigde Staten. i zei hij. vernietigt tegelijkertijd de
Sheering vergeleek het Vaticaans con- i kerk. Iedere beweging die alle ehriste-
cilie met dit congres, ook al zijn het nen wil hervormen naar één bepaald.
Toen w aren
ze vast
nummer 666
is om naar Israël te luisteren. ,.Te
vaak wil de kerk nog evangelseren,
ons bepreken, te weinig met ons spre
ken. Ik zie de kerk als een oordeel
Gods over de synagoge", zei hij, I
„maar tegelijkertijd ontdek ik in het
feit dat de synagoge niet door de
geschiedenis is opgeslokt een oordeel
Gods over de kerk. Kerk en synago
ge horen echter bij elkaar. Zonder de
synagoge is de kerk in het verleden:
maar al te heidens geweest."
MENS TOT MENS
Alle toespraken stonden dinsdag in1
het teken van evangelisatie via het I
gesprek van mens tot mens. De belang
rijkste spreker was dr. Richard O.j
Halverson uit Washington. Wie de
(Van onze Leidse redactie)
J^EIDEN Sinds vanmiddag
heeft de stichting fhiladel-
phia-tehuizen" er officieel
nieuw tehuis bij: huize Buitenzorg
aan de Hoge Rijndijk te Leiden.
In dit in 1786 gebouwde en in 1926
gerestaureerde bijzonder sfeervol
le huis, gelegen aan de Rijn, wor
den al sinds 1960 ernstig geestelijk
en lichamelijk gehandicapte kinde
ren verpleegd, tot voor een jaar op
particuliere basis.
Aangezien door omstandigheden dit te
huis echter voor de gehandicapte
kinderen verloren dreigde te gaan.
nam Philadelphia het over. Tot
groot genoegen van de directrice
mevrouw G. H. Zandvliet, en van de
„Protestants Christelijke vereniging
van ouders en vrienden van het af
wijkende kind ..Philadelphia".
Hoewel huize Buitenzorg al een jaar
als Philadelphia-tehuis functioneert,
had pas vanmiddag ter afsluiting
van een uitbreiding, de officiële ope
ning plaats. Bij deze gelegenheid
voerden het woord Philadelphia-voor-
zitter J. J. Dondorp en dr. F. W,
DEN HAAG Nu de Neder
duitse Gereformeerde Kerk van
Zuid-Afrika het Christelijk Insti
tuut heeft veroordeeld, is het de
grote vraag, of de Nederlandse
Hervormde Kerk deze kerk nog
als kerk zal blijven erkennen.
Het moderamen van de generale
synode der Nederlandse Hervormde
Kerk heeft met ontsteltenis kennis
genomen van de berichten in de pers.
waarin onder meer gezegd is. dat
kerkelijke tuchtmaatregelen mogen
worden verwacht tegen leden van de
Nederduits Geref.ormeerde Kerk, die
niet met het Christelijk Instituut wil
len breken.
Alvorens zich definitief uit te
spreken, wil het hervormd modera
men echter de beschikking hebben
over de officiële tekst van het synode
besluit. Het heeft daarom telegrafisch
in Zuid-Afrika om nadere informatie
gevraagd.
Van de zomer heeft de Nederlandse
Hervormde Kerk nog dertigduizend
gulden ter beschikking gesteld aan de
directeur van het Christelijk Instituut
voor de theologische opleiding van
voorgangers van onafhankelijke Ban- j
loekerken.
Wat de consequenties zijn van een
uitspraak, waarin de Nederlandse!
Hervormde Kerk de Nederduitse Ge
reformeerde Kerk niet langer als kerk
erkent, is nog niet duidelijk.
Wereldbond
Beide kerken ontmoeten elkaar als j
leden van de Hervormde Wereld
bond. De Nederduitse Gereformeerde
Kerk besloot op dezelfde synode, die
het besluit aangaande het Christelijk
Instituut nam, met overweldigende,
meerderheid (352 tegen fi6 stemmen) j
lid van de Hervormde Wereldbond te 1
blijven.
De secretaris-generaal van de Her
vormde Wereldbond, dr. Marcel Pra-
dervand, gaf jongstleden maandae
nog een verklaring uit. waarin hij dit
laatste besluit met grote blijdschap
begroette.
^Hoewel de meer dan honderd ker
ken in de hele wereld, die in de Her
vormde Wereldbond verenigd zijn,
het niet in alles met elkaar eens zijn.
is het toch belangrijk, dat zij samen-
staan en proberen samen christelijke
oplossingen te vinden in het licht van
het hervormd geloof", aldus dr. Pra-
dervand. die verder de hoop uitsprak,
dat „de banden tussen de hervormde
(gereformeerde) kerken van de vier
grote bevolkingsgroepen in Zuid-Afri
ka. die reeds bestaan, in de toekomst
steeds hechter zullen worden."
Frets, directeur van de sociaal-psychi
atrische dienst voor Zuid-Holland.
De aanvankelijke capaciteit van Bui
tenzorg. 18 kinderen, is opgevoerd tot
ruim dertig. Dit gebeurde door het
koetshuis bij het eigenlijk huis te
voegen.
In huize Buitenzorg beperkt men zich
tot jonge, zeer ernstig gehandicapte
kinderen, uit het gehele land af
komstig. Persoonlijk contact is met
het merendeel niet mogelijk maar
dat neemt niet weg, dat vrijwel alle
opgenomen kinderen wekelijks hun
ouders op bezoek krijgen.
De ouders zullen, hoe tragisch het lot
van hun kinderen ook is, ongetwij
feld telkens weer met warmte en be
wondering worden vervuld door de
huiselijk-aandoende wijze waarop de
directrice en de elf kinderver-
zorgsters en verpleegsters de kinde
ren hier verzorgen onder het dage
lijks toeziende oog van huisarts H.
Bakema en regelmatige controle van
de neuroloog dr. R Agema uit Schie
dam. Ook een heileymnast en een
logopedist behoren tot de vaste staf.
De kinderen zijn ongebracht in een
negental vertrekken, waaronder drie
bijzonder gezellig ingerichte dagver
blijven.
Ma de opening van huize Buitenzorg
beschikt de Stichting Philadelphia-te-
huizen over zeven tehuizen, namelijk
twee in Bennekom.sn in Elspeet.
Nunspeet, Angelo en Brummen. De
tehuizen in Angelo en Brummen, de
Wielbergen en Rhinderstevn geheten,
zullen op 18 november officieel wor
den geopend. In januari zal
waarschijnlijk een tehuis in Beekher-
gen worden begonnen en later nog
een in Vierhouten.
Foto: De directrice (links) met
verzorgster en een tweetal van de
jonge patiëntjes op een bank.
moeilijk vergelijkbare grootheden. Hij
kwam tot de conclusie dat beide de
Bijbel op indrukwekkende wijze had
den laten spreken. Maar naar zijn ge
voel was het congres toch te weinig
oecumenisch. De Rooms-Katholieke
Kerk en de Wereldraad van Kerken,
zei hij, schenken veel meer aandacht
ian sociale acties die de verkondiging
/an het Evangelie moeten begeleiden.
RESPECT
Beide rooms-katholicke vertegen
woordigers spraken met groot respect
over het werk van dr. Billy Graham.
„Graham", zei een van hen. „houdt dc
mensen tenminste geen gebrandschil
derde ramen voor. Hij leeft waar de
zijn."
Belden zeiden zich te verheugen over
de betere verstandhouding tussen de
kerken onderling. „Waren we dertig
jaar geleden uitgenodigd", zo zei
Sheering, „dan hadden wij vast 666
als conferentienummer gekregen (het
getal van de antl-christ in het boek
Openbaring). Maar ongetwijfeld u
bij ons ook."
Rabbi Arthur Gilbert uit New York zei
dat dit de eerste keer is dat een Jood
is uitgenodigd naar een bijeenkomst
van de evangelische gezindte. Eeu
wenlang bleek een gesprek onmoge
lijk; wel hebben vrijzinnige christe
nen en Joden samen acties opgezet,
maar een gesprek met orthodoxe
christenen is eigenlijk nog steeds een
zeldzaamheid. Hij gaf toe dat de
schuld niet alleen gezocht moet
den bij de christenen, maar ook bij
de Joden die onderling nog sterk ver
deeld zijn.
Ook hij betreurde het dat er niet meer
tijd was uitgetrokken voor discussie
over sociale problemen, zoals het an-
ti-semitisme. Hij was zowel dank-
baar als onvoldaan over de wijze
waarop tijdens dit congres gesproken
is over Israël. Dankbaar is hij voor
het feit dat hij telkens weer ontdekte
dat men de Joden niet heeft af
geschreven. Dat heeft de Kerk in het
verleden te veel gedaan. Nu breekt
het besef baan dat de Joden niet los
zijn van het verbond met Abraham
en Mozes.
Maar hij meende tevens dat de evange
lische gezindte nog te weinig bereid
beeld, moet verworpen worden.
Halverson liet uit het Nieuwe Testa
ment zien dat Christus de mensen on
derling heel verschillend aanpakte.
„Hij volgde geen bepaalde methode enj
dat moeten wij ook niet doen. Daar
juist kan evangelisatie niet georga
niseerd worden als een bepaalde tak
van arbeid van de kerk. Evangelisatie
is de vrucht van de vernieuwing van
Prof. Daniël Bakash van Gordon Col
lege in India vatte de vele gesprekken
•er het hoe van persoonlijke evange
lisatie samen met het volgende beeld:
,Toen een tiener zijn voetbaltrainer
eens vroeg, hoe hij een meisje mee uit
eten moest vragen, kreeg hij ten ant
woord: Er is geen verkeerde manier.
Dat kan ook gezegd worden van evan
gelisatie via persoonlijke gesprekken.
Maar het moet wel gebeuren met be
grip voor de karaktereigenschappen
van de mens", voegde hij eraan toe.
Weer studiedag
vanCJVF
UTRECHT Op donderdag 10 no
vember zal de Christen Jonge Vrouwen
Federatie (YWC\) weer een studiedag
beleggen op het bekende adres Huiz
Swellengrcbcl te Utrecht, aanvang tien
Het onderwerp van deze dag is
Israël. Spreker is ds. G. H. ter Scheg
get, cursusleider van de sociale acade
mie Kerk en Wereld te Driebergen. Me
vrouw dr. E. Flesseman Van Leer zaï
spreken over: Het Toodse volk in het
denken van de Wereldraad van
Kerken.
Zij schreef onlangs samen met ds. F.
E. van Leeuwen ♦wee broc.iures als
leidraad voor gesorekskringen en bij
velstudies Het /.lin „Overdracht var
het geloof" en „Zhn voor de ander".
Het eerste boek'® is de weerslag vaii
besprekingen in ne' maandblad van de
CJVF. Federatie ""ontact. Hrl tweed,
kar. het gesprek tussen de verschil
lende kerken op o'aatselijk niveau st«
muieren Beide zijn gezamenlij rp uitga
ven van de Oecumenische Raad va
Amstelveen en 1e Christen Jonpe Vrou
wen Federatie.
Italië is een goed land om
met vakantie te gaan. Italië is
ook het onderwerp van drie
boeken. Luigi Barzini heeft
een onthullend en eerlijk por
tret geschreven van zijn land
genoten, met hun deugden en
ondeugden. De Italianen noem
den Barzini een landverrader. __JJ|
ze moesten hem echter dank- Oosten ligt ten grondslag aan Het
,nan en vrouw spreekt. (274 blz.. Rome. door Ulla Leippe. eveneens
f 9.90). een uitgave van Van Hoeve, Den
Haag (249 blz., ƒ8.90). Sagen ont-
Ook in Italië speelt Over de rivier ieend aar verhalen van Vergilius.
m onder de bomen, door Ernest He- Livius en Plutarchus. Een waarde-
mingway (328 blz., 11,90). Deze vo] hoek. mits men enige interesse
(her)uitgave van De Arbeiderspers heeft voor deze grootse periode uit
is de "neest persoonlijke roman van - - -
de „ruige" schrijver, waarin hij zich
afzet tegen de ..vuile oorlog" en de
..valse vrede". In Frankrijk verbo-
den geweest. De oorlog In het Verre T™ "P"
n„, samengeiteld door
'e oude geschiedenis.
Over naar Spanje. Bij Polak en
an Gennep in Amsterdam
verscheen Moderne Spaanse verha-
baar zijn (Die Italianen, door pannetje van Oliemans. door C. van
Luigi Barzini. Uitgave Ambo "eekeren en 10 anderen, een uitga-
Utrecht, 390 blz., 14.90)
rasquer (163 blz., ƒ6,90). De kracht
van het Spaanse korte verhaal ligt
in het schrikwekkende, in de
trrfrrkrrhriil waarmee wantoeatan
Haag, (224 blz., ƒ8.90). De ervarln-
F»™ r M
mor en K"an"
Nederlandse geschiedenis, dat niet verhaal .ntbreekt.
dood is getuige de brief, die de Ja- Rafaello Busoni heeft een gero-
Danse Kampcommandant na 20 jaar nantiseerde biografie geschreven en
:chreef getekend van de figuur Cervantes.
die don Quichot tot leven riep: De
man. die don Quichot was, een uitga
ve van W van Hoeve. Den Haag.
'235 blz.. f8.90). De krijgsman Cer-
'140 blz.. f 5.90). De schrijver doolt 'antes teeen de nehterprond van
graag rond in de 19de eeuw. Enige het zestiende-eeuwse Spanje als een
•ustige ontspanning voor de gejaag- jevoelig en ridderlijk mens. Bewer-
de 20ste-eeuwer. Nog verder in de ring in het Nederlands van Miep
vidheid 'ieqen Sagen ven het oud'- rv„t.„,on
devolle gids voor dat soort reiziger
dat van folklore houdt. Zeer uitvoe
rig zijn Umbrië. Latium en de Mar
ken behandeld. Van een geheel ande
re opzet is Italiaanse hartekreet.
SCHOOL-SLAG
ÉÉN OE VOOR VIJF WERELDDELEN
In de draaikolk v
kracht van uitzonderlijk belang zijn.
De juist verschenen Gezinskrant van
de School-Slag actie Illustreert deze
belangrijkheid. Lees die krant en do®
"IN EUROPA'S GROtf*3*4,
(Van onze kerkredactie)
BERLIJN De Russische
baptisten zien een mogelijkheid
om de Bijbel en hun gezangen-
boek te laten herdrukken. De vo
rige druk dateert uit 1957. Dit
vernamen wij van de Baptisten
Informatiedienst in Europa, die
vertegenwoordigd is op het we
reld-evangelisatiecongres te Ber
lijn. Deze plannen werden bespro
ken met een Amerikaans-Engelse
delegatie van baptisten en doops
gezinden, die een bezoek brengt
aan Rusland.
De Russische baptisten bespraken
met de delegatieleden ook plannen om
te komen tot een bijbelschool of semi
narium, of ten minste tot 'n schriftelij
ke theologische cursus voor de
aanstaande predikanten. De unie
beschikt nu over geen enkele school.
De delegatie arriveerde in Moskou
op het moment dat Jacob Zhidkof, de
„patriarch" van de unie sedert de
eerste wereldoorlog, stierf. De delegatie
leden namen deel aan de begrafe-
nisdienst, die baptisten trok uit alle
delen van Rusland. Zhidkof werd her
dacht als de „vader van de unie".
Ook namen de gedelegeerden deel
aan diensten van de gemeente in
Moskou, die alle op zijn minst twee en
een half uur duurden. Bovendien be
zochten zij het kerkelijk koor van de j
gemeente dat drie avonden per week
bijeenkomt om zich voor te bereiden I
op de diensten.
Jubileumconferentie
Kerk en Wereld
UTRECHT Ter gelegenheid van i
de een en twintigste verjaardag van I
Kerk en Wereld zal op 19 en 20 novem
ber in Driebergen een besloten confe
rentie worden gehouden, getiteld
„Kerk en samenleving". De lijn zal wor- i
den doorgetrokken van de geiijknami- I
ge conferentie die de Wereldraad van i
Kerkei. in juli in Genève heeft gehou
den.
Als gesprekspartners van de Ge- i
neefse conferentie zullen deelnemen
drs. H. M. Franssen. dr. H. M. de Lan-
ge, dr. C. P. van Andel en ds F. H
Landsman.
Op 17 en 18 december wqrdt ovei I
dezelfde onderwerpen een „open" confe-
rentie belegd.
Betere verstandhouding lussen luthersen
en gereformeerden mogelijk
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Hedenmiddag
is aan de Vrije Universiteit ge
promoveerd tot doctor in de
theologie bjj ,prof. dr. G. C.
Berkouwer de heer M. P. Hoog
land te Kanawka Iowa (USA) op
een proefschrift getiteld: „Cal
vin's perspective on the exalta
tion of Christ", (in Comparison
with the Post-Reformation Doc
trine of the Two States).
Marvin Peter Hoogland werd in 193!
te Decatur, Michigan, U.S.A., waar zijn
vader emeritus-predikant was, gebo
ren. Hij bezocht de Christian High
school te Grand-Rapids en studeerde
aan het Calvin College te Indiana, aan
het Calvin Seminary en aan de Vrije
Universiteit. Dr. Hoogland die morgen
per vliegtuig naar Amerika vertrekt,
zal in Kanawha als onbevestigd predi
kant tot de komende zomer de Chr.
Ref. Church als voorganger dienen.
der in het vierde hoofdstuk, erkent Cal-
vijn dat Christus verheerlijkt en ver
hoogd is door Zijn opstanding en he
melvaart aan de rechterhand Gods. De
kern van de betekenis van deze verho
ging ligt echter in de openbaring van
de goddelijke heerliikheid en macht
die Christus op aarde als Middelaar
reeds bezat. Als deze verheerlijking
door de wereld wordt erkend veran
dert haar gelaat en begint men
Christus te verheerlijken. Hierin ligt
de voornaamste tegenstelling met de
zg. staat der vernedering. In veel op
zichten is het perspectief van Calvijn
gelijk aan dat van Luther, zonder dat
er materiële tegenstrijdigheden bestaan
tussen Calvijn en de latere gerefor
meerden.
Derhalve, zo ooncludpert de promo
vendus, liggen er dus reële mogelijkhe
den om te komen tot een betere
verstandhouding tussen gereformeer
den en lutheranen. Dit zal ook leiden
tot een beter begrip voor enkele motie
ven zoals we die vinden in de Christolo
gie van Karl Barth
Promotie
De promotie was in het Engels wat
de promovendus betreft, maar door de
hoogleraren, wat de oppositie betreft,
in het Nederlands. Alleen de eerste op
ponent. de heer D. Oostendorp, sprak
ook in het /Engels. Na het beraad van
de senaat verrichtte prof. Berkouwer
de promotie waaraan hij een woord
van hartelijke eelukwens verbond. Dr
Hoogland recipieerde vervolgens in bet
Woestduincentrum. Zijn gezin is reeds
in juni teruggegaan naar Amerika. Bij
deze promotie fungeerden als paranym-
fen de heren Jack Westerhof en John
Koole.
Beroeniti as werk
Proefschrift
Het proefschrift, dat bij J. H. Kok te
Kampen van de pers kwam, is in het
Engels gesteld evenals de bijgevoegde
twintig stellingen. In een viertal
hoofdstukken behandelt de auteur zijn
stof. In het eerste hoofdstuk van de
dissertatie geeft de schrijver de ontwik
keling weer van de twee-rijkenleer in
de na-reformatorische orthodoxie.
Daarin wordt ook behandeld het
ontstaan van deze leer in de lutherse
orthodoxie, waarna in het tweede
hoofdstuk nader stilgestaan wordt bij
de adoptie van deze leer door de gere
formeerde theologen.
In het tweede deel wordt eerst nage
gaan de wijze waarop Calvijn, die geen
twee-riikenleer kende, handelt over de
heerlijkheid en de verhoging
Christus, alsook de wijze waarop deze
hervormer over Diens vernedering
schreef. In het derde hoofdstuk laat de
schrijver zien, dat Calvijn niet alleen
dikwijls spreekt over de goddelijke
heerlijkheid en macht van Christus, als
mens, gedurende Zijn vernedering,
maar dat hij deze heerlijkheid ter spra
ke brengt in verband met Christus' ver- rFBFr KFRKfv
nederin? aan hel kruis Omdatr' 5o,terd.iü"™'fsl.aven
Christus Zijn vernedering vrijwillig on! igeestel. verz. varenden): J. Blokland te
zich nam terwille van de mens wordt RottcrHnm-Friienoord. c a.
Ziin vernedering zelve ais heerliikheid
gezien. CHRIST. GEREF. KERKEN
I Bedankt voor Deventer: P. N. Ribbers
Niettemin, zo betoogt de auteur na- te Enschede-West. i
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Striien (vac. C. Boogaard -
wijkgem. 1): N. Kleermaker te Rotter
dam; voor Steggerda: D. J. J. Wolthuis te
Zuidbroek.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Boskoop (vac. G. Vesseur)
en te Nijverdal (vac. D. Kloppenburg)
drs. N. H. Heiner te Klazienaveen.
Bedankt voor Kampen: D. J. Modderaar
te Voorschoten.
Brieven die olet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
In behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo
ten.
Vraag: Enkele jaren geleden heb
ik een huis gekocht van mijn ou
ders, dat we nu bewonen. We heb
ben dit laten taxeren door een
niet-erkende taxateur. Een en ander
is geregeld door een notaris. Nu
heeft men mij verteld dat als mijn
ouders komen te overlijden, en er is
iemand in de familie die het wil
laten overtaxeren, dat dit mogelijk
is. Is dit zo en wat zou ik er aan
kunnen doen, daar ik dit huis na de
koop heb verbouwd en opgeknapt,
waardoor het aanzienlijk meer waar
de heeft verkregen?
Antwoord: Er zijn geen moeilijk-,
heden te verwachten als er geen
broers of zusters of nakroost van
vooroverleden broers en zusters
zijn. Zijn die er wel, dan zouden dia
kunnen aanvoeren dat het huis bene
den de waarde is verkocht en u dus
ten onrechte voordeel genoten heeft.
Bij testament kunnen de ouders be
palen, dat u eventueel voordeel niet
behoeft in te brengen. Bepalen zij
dit, dan behoeft u alleen bij te beta
len als u zoveel voordeel heeft geno- j
ten, dat hun minimum-wettelijk erf
deel is aangetast. Dit zullen zij moe
ten aantonen. Het kan in elk geval
geen kwaad nog eens met de notaris
over deze zaak te spreken, als er
broers of zusters of nakroost van
vooroverleden broers of zusters zijn.
Waardevermeerderingen en verbete
ringen na de koop komen niet voor
dit geval in aanmerking.
Vraag: Iemand woont in Neder
land en verdient zijn geld in
Zwitserland. Hij is daar dus be
lastingplichtig, doch door omstandig
heden is hij vrijgesteld van het beta
len van belasting in dat land. Is hij
dan toch weer in Nederland be-
"«anüchtig?
Antwoord: Niet iedere vorm van
..geld verdienen" is belastbaar in
het land waar dit gebeurt. In be
ginsel is het gehele inkomen van
iemand, die hier te lande woont,
hier te lande belast. Daar zijn uit-
-onderingen op. In ieder geval moet
men dat inkomen op zijn aangiftebil-
:et vermeiden. Daarnaast dient men
'ar» aftrek wegens dubbele be-
'astine te verzoeken. Zie het aangif-
♦ebiljet. Voorts hangt het van die
omstandieheden" of of het inko-
~>en h'®- isnHe 'm'astbaar wordt,
"'iin hef persoonlijke omstandighe
den. don in de regel niet. anders
wel. maar ook hier zijn grensgeval
len denkbaar