TV
RADIO
Worden tv-omroepsters
echt tekort gedaan?
Brandpunt in
.brandpunt'
Verwondingen door
eigen toedoen...
DE GOUDEN
Jooi Brandt Vos
VRIJDAG 4 NOVEMBER 196«
Met Van Hillo
op Wilton-werf
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NCRV
vraagt vanavond om 9.10 uur op
Ned. I belangstelling voor een docu
mentaire over de Nederlandse
scheepsbouw die zich in een impas
se bevindt. De kijker gaat met Jan
van Hillo (en een heel tv-team)
naar de werf Wilton-Fijenoord in
Schiedam, waar de constructie van
de 65.000 ton metende olietanker
Diadema sinds twee jaren op de
voet werd gevolgd. U ziet de groei
van het schip van het leggen van
de kiel tot op het moment dat het
in juni van dit jaar aan de op
drachtgever werd afgeleverd.
Het gaat echter, zoals Jan van
Hillo verder wil laten zien, niet
alleen om dit machtige en interes
sante werk. De gouden tijden voor
de Nederlandse scheepsbouw zijn
voorbij, de concurrentiedruk op de
wereldmarkt, vooral van Japanse
zijde, heeft de Nederlanders on
danks hun wereldnaam op het ge
bied van scheepsbouw, in de klem
gebracht. Daarom wordt ook ach
ter het dagelijkse werk gekeken.
Een platenbon is altijd raak
(Van onze radio- en tv- redactie)
HILVERSUM Ongeveer drie
miljoen kijkers (40 pet. ean het
totaal) hebben met gemiddeld 75
punten aan waarderingscijfers on
gewoon goede belangstelling ge
toond voor de Brandpuntuitzen
ding op 14 oktober j.l. naar aanlei
ding van de val van het Kabinet,
hetgeen blijkt uit een snel ge
houden opinie-onderzoek door In-
In dit jaar werden de Brandpunt
uitzendingen over het geheel met
71 punten gewaardeerd. Deze uit
zending kreeg echter van VPRO-
lecjen 79, van KRO- leden 77, van
VARA- leden 75, van NCRV- le-
den 74 en van AVRO- leden 71 Misverstand
punten.
Het bedoelde programma omvat
te studio-interviews met de fractie
leiders Roolvink (ARP) en Neder-
horst (PvdA), NKV-voorzitter Mer-
tens en een gesprek met drie van
de vier KVP- leden die tegen de
motie-Schmelzer stemden 'KRO-
voorzitter Van Doorn, de vierde,
wilde niet voor „eigen camera's"
optreden). Beslo;en werd met een
lang interview met drs. N. Schmel-
zer, dat in KVP- kringen enige kri
tiek verwekte.
HILVERSUM Er doet
zich een opmerkelijk ver
schijnsel voor bij de televisie.
Een voor een zetten dames-
omroepsters hun werkgevers
het mes op de keel: „Geef
me ander werk op het
scherm, of ik verdwijn!"
Zeggen de verbaasde om-
roepleiders: „Maar daarvoor
komt U niet in aanmerking,
U hebt Uw eigen werk, dat U
goed doet", dan is de boot
aan. Een Amsterdams och
tendblad zwiept de zaak de
krant in onder grote boze kop
pen, nadrukkelijk het beklag
van de miskende omroepster
vermeldend onder dikke ver
wijten aan de betrokken werk
gevers. Beurt om beurt kun
nen de diverse Hilversumse
omroepen daarvan genieten.
Dat is ook nu weer gebeurd, om
dat mevrouw Yvonne Loeber-de
Deken uit Hilversum de KRO-pro-
grammaleiding als conditie heeft
gesteld dat zij nu ander presenta
tiewerk wil doen, ofzij gaat
heen.
„Wat jammer dat u gaat", heb
ben de heren programmaleiders ge
zegd, „wij hoorden u graag omroe
pen en zagen u met plezier op 't
scherm, maar wanneer u uw werk
wilt beëindigen kunnen wij u niet
vasthouden."
Heel kort geleden heeft de
NCRV dit gezegd tegen Els Bui
tendijk, langer geleden de AVRO
tegen Elisabeth Mooy en dit voor
jaar de VARA tegen mevrouw Jet-
ta van Leeuwen. U ziet, ze krijgen
allemaal een beurt, die omroepen.
Is dit nu een onbillijkheid jegens
de eisende omroepsters? Worden
de vriendelijke dames inderdaad te
kort gedaan? Wij hebben eens bij
de diverse programmaleidingen
geïnformeerd en te horen gekre
gen.
„Geen sprake van. Onze om
roepsters werden indertijd alle
maal gevraagd speciaal voor dat
werk en voor niets anders. Zij zijn
niet in vaste dienst, geen van al
len. maar worden regelmatig uitge
nodigd voor de programma-aankon
digingen op avonden die met da
tum worden aangegeven. Het is on
mogelijk, dat de dames naar aanlei
ding daarvan op een goede dag,
onder bedreiging van heengaan, an
dere eisen zouden kunnen laten gel-
Geen aanloopje om
tv-ster te worden
(Van onze radio- en
tv-redactie)
fungeren als omroepster een soort
aanloopje is om een tv-ster te wor
den. Er wordt dan gekeken naar
Mies Bouwman, die korte tijd om
roepster was bij de KRO, en het
nu toch maar een heel eind heeft
geschopt.
Naar Hannie Lips, die na jaren
trouw omroepen geschikt werd be
vonden voor het presenteren van
kinderprogramma's en de befaam
de „tante Hannie" werd, naar
Ageeth Scherphuis die na 12 jaren
AVRO-dienst een „eigen program
ma" kreeg en men herinnert zich
nog vaag dat Karin (toen nog)
Kraaykamp ooit bij enkele televi
sieprogramma's feitelijk mislukte
als gastvrouw.
Met lede ogen ziet men aan, dat
Elles Berger nu kleine oroeram-
maatjes mag presenteren hij de VA
RA.... en waarom ik niet? vragen
andere omroepsters zich dan af.
De omroepleidingcn hebben ons
wijzer gemaakt: „Als wij ergens
een presentatrice of een gastvrouw
voor nodig hebben, kijken wij na
tuurlijk eerst rond in eigen bedrijf.
Het is helemaal niet gezegd, dat
wij dan bij een van onze om
roepsters de gewenste capaciteiten
ontdekken. Maar het kan voorko
men en dan nodigen wij haar er
voor uit.
Dat is dus net andersom, dan
sommige dames het zich voorstel
len. Zo hebben wij ook wel eens
een meisje uit ons bedrijf als om
roepster aangesteld, maar dat
houdt niet in, dat nu elke typiste
van ons kan eisen: „ik moet om
roepster worden of ik ga weg!"
De moeilijkheid is, dat het vak
van omroepster geen opleiding tot
iets anders inhoudt. Zonder deni
grerend te willen zijn moeten we
toch vaststellen, dat het aan- en
afkondigen van tv-programma's op
zichzelf zo'n heksentoer niet is.
Men heeft er geen studie voor no
dig.
Gewenst is: een vriendelijk uiter
lijk, een zekere onbevangenheid,
een goede microfoonstem, behoor
lijke talen-uitspraak en een tikkel
tje uit het hoofd kunnen leren, op
dat men de korte teksten zonder
lezen kan zeggen.
Commentaar
Een platenbon is altijd raak
In de hogere opleidingsniveaus
werd het programma het best ge
waardeerd, maar in de lagere werd
meer gekeken bij zeer behoorlijke
waardering.
Klappe over zijn klappen
Fijn...die ken Ik
DEN BOSCH De mishande
ling van de 20-jarige dienstplich
tige soldaat Theo Klappe uit Kam
pen in de Isabella-kazerne in Den
Bosch, schijnt van minder ernstige
aard te zijn dan in enkele krante-
publikaties is voorgesteld.
In een rustig gesprek erkende
Klappe dat de verwondingen, die
hij heeft opgelopen, eerder door
zijn eigen handelswijze veroor
zaakt zijn dan door het optreden
van 18 andere soldaten, die hem
een afstraffing hadden willen ge
ven.
Klappe, on getapt door zijn gedra
gingen, werd loor de militairen, dij
tot dezelfde compagnie als nij beho
ren, in een wasbak onder water ge
duwd om „wat opgefrist te worden"
Hij raakte hierdoor in paniek waai-
door de stoeipartii steviger uitpakte
dan was bedoeld.
Hij zegt thans dat hij de controle
over z'n zenuwen verloor waarb'j
hij buiten zichzelf van drift raakte
Toen hij als een wildeman in het
rond sloeg, sneuvelde er een ruit, en
tijdens een val lit de wasbak bles
seerde hij z'n gezicht.
Klappe heeft 'nderdaad Klappen in
het gezicht opgelopen, doch deze waren
afkomstig van een ijlings toegeschoten
sergeant-instructeur die hem tot beda
ren trachtte te brengen. Tijdens een
onderzoek door de militaire geneeskun
dige dienst bleek er geen enkele reden
te zijn hem niet normaal voor het
weekeinde naar huis te laten.
Vechtpartij
Volgens Klappe nad hij alleen een
pleister op het gezicht, toen hij lopend
door de straten van Kampen, een redac
teur van het Kamoer Nieuwsblad ont
moette. tevens correspondent van Da
Telegraaf De journalist, die het ver
haal van de vechtpartij wat wilde aan
dikken, heeft hem verzocht een flin*<
verband om z'n hoofd aan te brengen
en een mitella om z'n arm te
Bekentenissen
T\[EDERLAND 1 stond gisteravond in
het teken van de bekentenissen,
wanneer wij het concert buiten be
schouwing laten als een verkwikking
tussen veel zwaar gepraat.
Als in het NTS-journaal begonnen
politici verklaringen af te geven: drs.
Schmelzer legde uit hoe hij te werk
was gegaan, fractievoorzitter Neder-
horst (soc.) zei blij te zijn dat aan
deze „onzalige formatieperiode" een
eind was gekomen, de heer Beernink
zei dat de CHU wel positief tegenover
het pogen van de formateur stond en
noemde de houding van de AR ondui
delijk, waarna de heer Roolvink ver
klaarde dat de ARP zich glashelder
had ingesteld en haar zuivere positie
heeft behouden. En de heer Toxopeus
(lib.) verweet alle confessionele par
tijen samen, dat zij geen keus kun
nen doen.
De Brandpunt-redactie ploos deze
gesprekken later nog meer uit en nu
werd bij stukjes en beetjes bekend, hoe
tijdens de formatiepoging de gesprek
ken waren verlopen. De heer Rool
vink liet alle opmerkingen tegen de
AR gericht voor wat zij waren en zei
dat de AR heeft geprobeerd betere
dekkingsmiddelen voor de begroting
te suggereren.
Toen er werd gedoeld op een ont
stane kloof tussen ARP en KVP sprak
de heer Roolvink van „slechts een ver
schil in zakelijke benadering van de
problematiek": En nu moeten we ver
der stoppen met verwijten, minder na
kaarten en aan de toekomst bouwen,
want Nederland heeft snel een sterk
kabinet nodig."
Royaal kreeg drs. Schmelzer gele
genheid, zijn mislukte formatiepogin
gen toe te lichten.
Vol bekentenissen was ook het ont
roerende, soms wat overtrokken spel
„Ik wil naar huis", dat de KRO bus
sen politiek en concert door vertoon
de en waarin Sylvain Poons op sublie
me wijze de rol van de stervende man
speelde. Het in beeld brengen van de
oplevende herinneringen had wat ar
tistieker gekund en de figuratie wat
sterker, maar het ging tenslotte om
de oude man in zijn verhouding tot de
gestorven vrouw en zijn van hem ver
vreemde kinderen, en de sfeer werd
dankzij Sylvain Poons goed getroffen.
Voor Coba Kelling lof voor de wijze
waarop zij de kleine rol van de tweede
vrouw kostelijk vertolkte. Het spel van
Elisabeth Versluys als de dochter
had goede momenten, maar werd ont
sierd door gebrek aan rolvastheid.
(Advertentie)
Een platenbon is altijd raak
Aldus uitgedost werd er een foto
gemaakt, die de volgende morgen, teza
men met een afschuwelijk verhaal, in
het Amsterdamse ochtendblad
verscheen.
De gedachte om een aanklacht in te
dienen, zo beweert Theo Klappe nu, is
hem niet door zijn ouders :ngegeven
maar door dezelfde, nieuws makende
journalist.
Het gedrag van de 18 soldaten ten
opzichte van Klaope wordt door de ka
zerne-commandant afgekeurd De Le-
gervoorlichtingsdi^ast deelde desge
vraagd mee dat het opzetje van de
militairen „wel aan de krijgstucht zal
worden getoetst".
Is een toelichting op een pro
gramma iets langer, dan mag er
rustig en openlijk worden voorgele
zen. Verder heeft een omroepster
maar te spreken als de regisseur
haar daartoe aanwijzing geeft.
Haar teksten maakt ze niet zelf,
grote zorgen heeft ze dus niet.
In feite is het omroepen dus
geen leerschool: er komt nooit iets
anders aan te pas, de omroepster
kan zich alleen door gewenning
wat meer souplesse voor de camera
veroveren.
Van buitenaf
Van buitenaf echter kijkt men er
anders tegenaan. Is een omroepster
een poosje op het scherm, dan ver
werft zij zich een mate van popula
riteit dan wel bekendheid bij het
publiek en daarvan wil de commer
cie graag profiteren. Dan komen er
uitnodigingen om gastvrouw te
zijn bij een modeshow, bij iet pro
pageren van apparaten of grammo
foonplaten en w it niet al.
De zakenwereld weet maai al te
goed, dat demonstraties aantrekke
lijk worden, wanneer de be
zoeksters een tv-omroepster eens
van nabij kunnen zien. Verloopt
zo'n gastvrouwschap goed dan ko
men er meer uitnodigingen en wel
dra meent de omroepster, dat zij
voldoende capaciteiten heeft om nu
voor de televisie ook eens op ande
re wijze te fungeren, in daartoe
geëigende programma's.
Helaas stuit zij dan op het feit,
dat show- presentatie wél een
„vak" is en dat er voor de came
ra's andere bekwaamheden worden
gevraagd dan in de zaal met pu
bliek. Kort en feilloos interviewen
bijvoorbeeld moet men leren, op
houding voor het cameraoog komt
heel veel aan. De tv kijker(ster) is
veel kritischer dan de dame, die
een middagje uit is...
Bovendien heeft niet iedere om
roep op 't onverwachtst behoefte
aan een gastvrouw of presentatri
ce. Het is een bekend feit, dat de
AVRO zich dest:ids in allerlei boch
ten heeft gewrongen, om Ageeth
Scherphuis een eigen presentatie
programma te geven teneinde haar
maar te kunnen behouden... en
het heeft niet °ens gebaat, want
Ageeth was niet tevreden en stapte
toch op.
De NCRV heeft deze dagen met
spijt afscheid genomen van de aar
dige omroepster Els Buitendijk...
ook omdat zij eenvoudig geen pro
gramma voorhanden had waarin
een gastvrouw nodig was.
Nu laat de KRO mevrouw Loe-
ber gaan. Men kan dit de omroep
niet verwijten. De aanstelling tot
omroepster betekent niet een
springplank naar heel ander werk
en heeft dat ook rooit betekend.
Natuurlijk is net aan de andere
kant begrijpelijk, dat tv-om-
roepsters na jarenlang in haar een
tje in zo'n presentatiestudio haar
lesje te hebben opgezegd bij een
vriendelijke glimlach (terwijl zij
verder geen deel hebben aan het
elders uitgezonden programma) ge
noeg krijgen /an dit alleen maar
romantisch lijkende werk, en er
dan graag eens mee willen stop
pen. Dat is haar goed recht, al
vinden wij het iammmer als we
weer eer bekend gezicht moeten
Heel plaatsbaar is het ook dat
zij, iets geproefd hebbende van het
levende tv-bedrijf, graag meer
bij de programma's betrokken zou
den zijn, maar eisen daartoe op
grond van een aantal jaren goed
omroepen, kunnen zij toch niet la
ten gelden.
Intussen zal de KRO naar een
nieuwe omroepster moeten uitzien,
aangezien mevrouw Anneke Elde-
ring-van Teteringen uit Haarlem
na het vertrek van Yvonne Loeber
alleen overblijft.
(Advertentie)
Een platenbon is altijd raak
Vanavond Jasperina
inplaats van Mies
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Zoals wij reeds
meldden, is er vanwege de moeilijk
heden rondom het VARA-televisie-
programma Mies-en-scène geen
tijd overgebleven om de uitzending
voor vanavond voldoende voor te
bereiden. Daarom moeten de kij
kers twee weken wachten op de
volgende. De VARA vult de zend
tijd nu met optreden van het Trio
Hellenique en Jasperina de Jong.
Jasperina zal hoofdpersoon zijn
in een half uur show (9.3010.00
uur) getiteld „Portretten". Zij zingt
een aantal Nederlandse en uit het
Frans vertaalde liedjes en dat zal
weer gaan op de haar eigen pittige
manier, waarbij zij niet op een
scherp woordje meer of minder
kijkt.
(Advertentie)
Een platenbon is altijd raak
„Bomvrij flatje" heet de derde aflevering van de
nieuwe Stiefbeenserie, die de NCRV vanavond op
Ned. 1 vertoont. Dirk heeft weer eens een meisje aan
de hand: Cora van de ijscokar. De liefde laait hoog op
en het is te begrijpen, dat het paar wel eens rustig
samen wil pratenmaar papa Toon is natuurlijk
niet weg te branden. Daarom komt Dirk op een avond
heel laat thuis met zijn liefje, in de hoop dat vader
Toon zal slapen.
Natuurlijk is dat misgerekend en dan komt het
bom-vrije flatje er aan te pas, waar Dirk op zijn
liefde gaat zitten wachtenMaar Toon is er niet zo
eenzaam aan toe als hij wel denkt, ook bij hem wordt
het heel gezellig als de weduwe Bonkje Stelpstra
(Carla de Raet) komt eten.
Dat Toon én Dirk tenslotte samen in de kou blijven
staan, kan iedereen gezien het karakter van de serie
verwachten.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NCRV
7.05 uur tienermagazine Twien.
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur Lucy show: „Het verjaarsgeschenk".
9.10 uur documentaire over de Nederlandse scheeps
bouw in impasse.
9.50 uur Stiefbeen en zoon: liefdesavonturen.
Ned. 2 VARA
8.01 uur vervolg van De graaf van Monte Christo.
8.50 uur Achter het nieuws.
9.15 uur Trio Hellenique en show rondom Jasperina
de Jong.
10.00 uur consumentenrubriek „Uitgerekend".
VANAVOND TE HOREN
Hilversum II VPRO en VARA
7.00 uur openhartige rubriek Ronduit.
7.40 uur monoloog uit het jaar 1929 „Zuster Hen-
riëtte", met niettemin vele stemmen. Jubi
leumprogramma van de VPRO.
9.00 uur Charles de Wolff dirigeert het Noordelijk
Filharmonisch orkest. Soliste Elisabeth
Lugt, sopraan. (Modern repertoire)
10.15 uur Radiodubbelkwartet zingt oud-Nederlandse
liedjes.
10.55 uur Prettig weekend: gezellige platen.
Hilversum I NRU
8.00 uur Russisch operaconcert door Omroeporkest
en -koor, meisjeskoor en solisten. Dirigent:
Bogo Leskovic.
9.00 uur taplverklaring.
9.35 uur Radiorama, magazine.
10.40 uur Europees concert uit Parijs, opgenomen op
de Dag der V.N.
17
Het was bekend dat Arnout Thiesen, de grootste rede*
kunstenaars in zijn riant huis uitnodigde om daar concerten
te geven.
Na het optreden van Amy Munde, die in de dagbladen de
eminentste leerlinge genoemd werd, die ooit op de mu
ziekschool geweest was één blad sprak zelfs van „deze
begaafde jonge kunstenares" vonden de vrienden van
Thiesen dat hij het meisje de eer moest aandoen om in zijn
huis te spelen. Die eer gold dan tevens de school en dd
leraar die haar les gaf.
De eigenhandig geschreven uitnodiging ontving Amy na
een repetitie bij haar leraar.
O, zei ze, met een hoogrode kleur. Dat doe ik graag.
Wil je dat? vroeg de leraar. De Thiesens zijn
voorname lui.
Juist daarom. Ik heb altijd verlangd om in zo'n huis
te komen. Ik weet dat ik me er thuis zal voelen.
Ze stak haar kin in de lucht en nam haar viool weer op
om nog wat voor zichelf te spelen.
Als u er zo over denkt, juffrouw Munde, haal er dan
uit wat eruit te halen is.
Ze keerde zich naar hem om, ineens nog het kind wat ze
eigenlijk was. Waarom zegt u juffrouw tegen me en niet
Amy zoals anders?
Voortaan bent u juffrouw Munde. En ik bedoel dat
Thiesen u een introductie kan geven voor.... De leraar aarzel
de even, toen hij de naam noemde van een bekend en groot
violist. Die kan u verder helpen. Ik kan u niets meer
leren.
Meent u dat? Amy's kleur werd nog dieper en haa*
ogen schitterden. Zou... zou dat kunnen? Hoe moet dat
dan?
Dat zullen we zien, als u bij Thiesen gespeeld hebt
Het was een diner van wel vijftig gasten. Na afloop
daarvan kwam Amy in haar kanten jurk. Ze had 's middags
met de jonge man, die haar moest begeleiden in de school
gerepeteerd. De pianist was zeer begaafd en een protégé van
Thiesen. Amy vond hem vervelend, maar hij speelde voor
treffelijk en voor de rest kon het haar ook niet schelen.
De sfeer van het grote huis voelde ze als een mantel om
zich heen. Het Basselt, vader en moeder en al het ouda
vertrouwde gleed ver weg. Dit was het, waarnaar ze ver
langd had zonder het zelf te weten.
Maar nu wist ze het.
Arnout Thiesen kwam haar tegemoet ën stelde haar voor
aan zijn vrouw en zijn zoon. Hij was vriendelijk en veel
eenvoudiger dan ze verwacht had.
Over zijn zoon had ze wel horen spreken. Hij was een
bekend zeiler. Amy vond zijn gezicht iets meisjesachtigs
hebben en toen ze elkaar aankeken, kreeg hij een kleur
evenals zijzelf. Dat was heel vervelend, want iedereen kon
het zien.
Met een vreemd gevoel in haar benen was ze het podium
De Thiesens hadden een echte muzieksalon. De gasten
zaten op met groen fluweel beklede stoelen, maar Amy kon
zich later niet meer herinneren dat ze één van hen gezien
had. Telkens vreesde ze dat haar benen het zouden begeven,
tot ze begon te spelen.
Het ging nog beter dan in het concerthuis, tot ze zicïi
vergiste. De pianist speelde door en ze wilde dat ook doen,
maar ze vergiste zich voor de tweede keer en dat was te
Het werd grijs en donker voor haar ogen, ze voelde het
door haar hele hoofd prikken, daarna was ze gaan huilen.
Ze had er vaag begrip van dat mevrouw Thiesen naar haar
toe kwam en haar meenam naar een vertrek naast de
muzieksalon. Een rustige kleine kamer, waar ze op een bank
zat. De huisknecht bracht op een blad een karaf water én
een glas en iemand legde bloemen op haar schoot. Een wolk
seringengeur kwam naar haar toe en ze moest diep ade-
Mevrouw Thiesen ze iets. Ze was erg vriendelijk en toen
Amy gedronken had, bedaarde ze weer wat. De Jonge
seringen gegeven had.
Het spijt me zo, zei ze haperend. Maar ik kon er
niets aan doen.
Het is helemaal niet erg, kind, zei mevrouw Thiesen.
Je hebt heel mooi gespeeld. Arnout, wil jij nog wat met
juffrouw Munde praten?
Hij knikte instemmend en vroeg aan Amy of ze niet liever
een glas wijn wilde drinken. Maar dat durfde ze niet. Zé
bleef zich schamen voor de fout die ze gemaakt had. En wat
moest de pianist wel van haar denken? En haar leraar?
(Wordt vervolgd)
hW eNUELE. ti/NUTEbi TtflE-TCP BcVBAV
HETGE&IEP GZVFF MOET ZUM- -
"MtlCtC SCHAKELT QETJD?Oe.K£IZ /A/—
OVAe IS H'J.' WE (wat een uvwiw J
VOLGEN HEM TOT DING: trWNaCNÖS
HET PCMEHT i-jEEWS MEE££AAp
optosseu
Hilvefsum I. 403' m. KRO
19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei
ten. 19.30 R.V.U.: Muzlkaa.
Spectrum. door Klaas A
Posthuma. 20.00 NRU: Omroep
orkest. koren en solisten,
21.00 Kjare taal, lezing. 21.1.
Volksmuziek. 21.35 Radiorama
22.10 Parlementair weekover
zicht. 22.30 Nieuws. 22.40 Euro
pees concert. 23.35 Grammo-
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum H. 298 m. VPRO
18.00 N'euws. 18.15 Nieuws uit
America. 18.20 Uitzending van
de P.S.P 18.30 i azz-rondo
11.50 Informatie over Informa
tie, oraatje. 19.00 Voor de'jon
geren. 19.30 Nieuws 19.35
Grammof oonmuziek. 19.41
Zuster flenriëtte, hoorspel. VA
RA: 21 00 Noordelijk Filharmo
nisch orkest en zangsoliste
22.15 Vocaal dubbelkwartet
22.30 Nieuws. 22.40 Actualltei
ten. 22J>5 Lichte grammofoon
muziek. 23.55 - 24.00 Nieuws.
Nieuws in het kort. 19.01 Film
NCRV: 19.05 Voor tieners co
twens. NTS: 20.00 Journaal
NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 De
Lucy Snow. 21.10 De neder-
jgaheepsbouw. 21.50 Stief-
22.35 Dagslul-
Nederland II. NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.01 De
nieuws. 21.15 Mie:
en scene. 22.00 Uitgerekend
geldbesuaring bij het kopen.
NTS: 22.05 Journaal. 22.10 Pau
ze. 22.30 - 23.00 Teleac: Kern
fysica (6) (herhaling var.
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
DRAADOMROEP
VANAVOND
VAN 18 - 20 UUR
I. Anatole Liadow Ach
Russlsone Volksliederen op. 58
II. °eter Tsjaikowsky Ba.
letsulte .Doornroosje III. Mi
chall Glinka. „Een 'even voo'
do Tstar'
liedere.i (opn.). 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nieuws. *.10 Djinn
d programma. (8.30
terstanden), 12.25 Marktberich
ten. 12.27 Mededelingen t.b.v
land- en tuinbouw. 12.80
Nieuws. 2.40 Overheidsvoorllc.
tlng. 12.50 Religieus nieuw
13.00 Verzoekplatenprogramm.
voor de militairen. 14.00 P.M
Zaterdagmiddag tamiliepro
gramma. NRU: 16.30 Franse
les. KRO: 17.00 Vooi de tie
ners. 18 00 Licht orkest. i8.2t
Combo. 18.40 Licht ensembl
met zangsolisten.
Hilversum II. 298 in. VARA
7.00 N'euws en ochtendgym
nastlek. 7.23 Lichte grammo-
foonmuziek. VPRO: -.55 Medi
tatie. VARA 8.00 Nieuws. 3.10
Lichte grammofoonmuzlek
(8.30 van de voorpagina
Aansluitend: wegeninformatie
dienst). 9.15 Stereo: Klassiel
raatje 12.ai Medede
.15 Voor twintigers
14.55 Radio Jazz magazine
15.25 Wat doet Sigma?, docu
men'a'.re. 16.00 Nieuws. 16.0
Lezing over een actueel onder
werp. 16.15 Lichte grammofoon
muziek. 17.00 Stereo: Salonor
kest. 17 30 Radioweekiournaa
Leger des Heils-mu
Licht muziekprogramma, f 11.0c
Nieuwji. 12.00' Nieuws. 12.02 Ac
tuallteiten en reportages. 13.0
Nieuws. 13.02 Platenshow voo
de tieners. 14.00 Nieuws. 14.0
Liederen. 14.30 Lichte grammo
AVtj; 16.00 Popyeyt teken
film. 18.05 Dennis the menac<
TV-fl.tn. 16.30 Finale voor
FERDNAND