VOOR DIT Plaats van Christus moeder Waarom ook tot Maria? KERK PERS EN GEESTELIJK LEVEN WERELDGEBED: ZATERDAG 29 OKTOBER 1966 TWEE theologen en twee publicisten hebben twee uur lang eerlijk en open met elkaar gespro ken over de verhouding Rome - Reformatie. Zij kwamen bijeen in de conferentiezaal van onze krant onder voorzitterschap van onze kerkredacteur Jan J. van Capelleveen, niet om een al te snelle oplossing te vinden, maar wel om de huidige verschillen duidelijk in het licht te stel len en - zo mogelijk - een weg voor de toekomst te wijzen. Aan de theologen werd gevraagd te zeggen wat de bijbel en de kerk leren, de publicisten-om te zeggen wat de mensen in en buiten de kerk horen. Aan het gesprek werkten mee: Dr. C. Braun msc: directeur van Una Sancta in Rotterdam en docent in de filosofie aan het Gemeenschap- I pelijk Instituut voor Theologie te Tilburg Jac. B. Looijen: directeur Informatiedienst van de Gereformeerde Kerken, jarenlang als kerkredacteur I verbonden aan het dagblad Trouw Prof. dr. G. G. van Niftrik: hoogleraar in de dogmatiek, de Vaderlandse kerkgeschiedenis en de zending aan de Univer siteit van Amsterdam Frans Oudejans: I perschef van de bisschop van Breda, voorheen verbonden aan het dagblad De Volkskrant dat de beste exegeten van het Nieuwe Testament tot de Rooms Katholieke Kerk behoren, dan kan ik daarvan alleen maar met grote dankbaarheid kennis nemen. We hebben, Gode zij dank, een VAN NIFTRIK: Eer wij over zo'n gemeenschap ontdekt, die wij vroeger controversieel onderwerp als Maria niet kenden. spreken, stel ik er prijs op met enige BRAUN: Ik zou dat ten volle willen dankbaarheid te constateren hoezeer de onderschrijven We moeten ons niet in situatie in tien of twintig jaar veranderd J T-» j M eerste instantie blindstaren op dat wat is. Dezer dagen zat ik met stichting te 5 j u;Tpjf iu scheidt, maar ook oog hebben voor die lezen m de nieuwe Katechismus En k 'y van de gefoofsbelijdenjSi die moet zeggen met enige jaloezie. Ik wil- samen v0,mondig aanvaarden. Dat de wel dat bijvoorbeeld de Hervormde J geweldige winstpunt van deze tijd, Kerk ook »'n boek zou kunnen uitgeven Jangzamerhand gaan zien. om du.de uk te maken wat haar sp.ri- H h f blonder goed gedaan dat tualite.t is. Terwijl vroeger de 31ste d-reeliike wiize over onze oktober met fanfares werd ingeleid kunnen we nu constateren dat het ons u op een dergelijke wijze over onze nieuwe Katechismus hebt gesproken. x j- Deze Katechismus zal natuurlijk wel beide (Rome en Reformatie) te doen is it]kk jvï- r«u-;oA.,e. oni, oi iniion KnneK uuiOKKen om de Kerk van Christus, ook al zullen we het nog wel niet eens zijn over Maria, de paus en de leer van de kerk. Laten we ook nog eens een keertje OUDEJANS: Vooral de vrouw wordt ondergewaardeerd BRAUN: Maar ik dacht dat de kritiek Prof. Van Niftrik: Nu kunt u op uw hoofd gaan goed onderstrepen dat het de hervor- ons noojt mocht doen vergeten wat ming niet ging om de vrijheid van het een mooi boek dit is individuele geweten zoals het liberaal en vrijzinnig zo dikwijls is voorgesteld. Dat VAN NIFTRIK: Je kunt in Nederland is in de diepste grond lariekoek. Het geen 600 bladzijden schrijven zonder dat ging Luther en Calvijn om de reformatie iemand er kritiek op heeft. Ik heb eerst van de kerk. Calvijn heeft gezegd: Als de laatste bladzijden van het boek opge- je God als Vader hebt, dan heb je de slagen, waar gesproken wordt over de Kerk als moeder „uitersten", aangezien mijn vrouw ver- Laten we bovendien tegen elkaar zeg- leden jaar is overleden en dezer dagen gen dat als hier op het ogenblik de de gedenkdag is. Laat ik nu zeggen, eer Twaalf Artikelen des Geloofs op tafel ik over een breekpunt in onze verhou- kwamen we geen van allen moeite had- ding ga spreken, dat ik het met gewei den om op te staan en ze met elkander dige stichting heb gelezen. Ik zou iets te belijden. We spreken over de contro- meer willen zeggen: wat ik daar gelezen versiële punten op basis van deze fun- heb, heeft me getroost. Ik lees die damentele eenheid. Wanneer ik merk Katechismus als een stichtelijk boek. Dr. C. Braun msc Jac. B. Looijen Frans Oudejans In zijn jongste encycliek heeft paus Paulus de gelovigen van zijn kerk op geroepen tot gebed voor de vrede in Vietnam. Ook pro testanten hebben daarvan met dank baarheid kennis ge nomen. Toch blij ven achter deze op roep enkele vraag tekens staan. De paus riep sterk op om te biddentot nor. Maria en in het bij zonder van het ro zenkransgebed. Het gesprek be gon met een reactie van rooms-katholie- ke zijde: BRAUN: De en cycliek van de paus bewogen VAN NIFTRIK: Ik heb In de VAN NIFTRIK: Anders werd nieuwe Katechismus opgezocht de triniteit ook uitgebreid met wat over Maria gezegd wordt. Ik een vierde persoon. Er is bij u verwachtte geen ogenblik dat de altijd een bepaalde dialectiek, dogmata der kerk teruggenomen Aan de ene kant brengt u Maria zouden worden. Dat zouden jul- zo dicht mogelijk bij de triniteit: lie In Nederland zelfs niet dur- Dochter des Vaders. Moeder des ven doen. al durven jullie veel. Zoons. Bruid des Geestes, maar Ik begrijp best dat me op pagina aan de andere kant is zij exem- 315 verteld moet worden dat Ma- plarisch voor het mens-zijn. ria geen erfschuld heeft en niet BRAUN: Toch lijkt het me onze zuster is in het kwaad. Ze goed bij het lezen van dergelijke dankt dit natuurlijk aan teksten voor ogen te houden, dat Christus' verlossing, stel je voor het niet de bedoeling is Christus van niet. Maar wat mij nogal en Maria als gelijkwaardig naast hoog zit. dat is die speculatie elkaar te stellen, over de echte Adam en de echte VAN NIFTRIK: Ja, maar door Eva: ..Het ls niet te verwonderen de hardnekkigheid waarmee u al dat het volkomen gehoorzame sinds onheugelijke tijden die pa- mensen leven dat Christus ge- rallellie van Adam en Eva toe- leefd heeft ook in grootste volko- past op Christus en Maria, wordt menheid door een vrouw geleefd me dat moeilijk gemaakt, is." Ja. ziet u. dan gaat mij het OUDEJANS: Zodra er een dog- licht uit. dat vind ik een volko- ma zou komen van Maria als men onbijbelse speculatie over middelares van alle genade, zou man en vrouw. Is het nu nodig ik daar persoonlijk de grootste dat Christus een parallel heeft in moeite mee hebhen. Maria, dat het volkomen gehoor- VAN NIFTRIK: Dat is me niet zame mensenleven dat Christus helemaal duidelijk, want voor geleefd heeft, ook door een mij is dat een logische sluitsteen vrouw geleefd werd"» De bijbel van de hele Mariologie. Alles geeft mij geen recht om op die gaat logisch in de richting van manier de twee pendanten op de het dogma aangaande Maria als schoorsteenmantel te zetten. mede-verlosseres. BRAUN: Ik zou hier toch met OUDEJANS: Dan kan ik dus grote nadruk willen opmerken ook niet Hervormd worden... dat de titel, die er in de kate- VAN NIFTRIK: Juist wel. chismus boven staat niet verge- want wij schrappen de hele ten mag worden. Het gaat hier zaak. Misschien wel eens wat te om ..de overmacht van de gena- veel. de". Daarom behoeven we beslist LOOIJEN: Een moeilijke zaak niet bang te zijn dat ze toch is dat tengevolge van een naar naast elkaar gesteld worden. onze mening verkeerde verering VAN NIFTRIK: Lees dan pagi- bij de rooms-katholieken als re- na 557: „Gelijk Christus zijn actie daarop in de protestantse verrijzenis onder ons uitwerkt kring gewoon een ontering heeft door Zijn sterke, effectieve aan- plaats gevonden. Wij durven een wezighoid in de wereld, zo mo- kerk best Pauluskerk of Pe- gen wij dit ook zeggen van Mari- truskerk te noemen, maar niet a's heerlijkheid of ten hemelopne- Mariakerk. ming." Dat is een parallellie die OUDEJANS: Wel Lucaskerk ern protestant niet slikt. naar de biograaf van Maria. BRAUN: Toch moeten we pro- LOOIJEN: Ik geloof, dat wij beren elkaar te verstaan. Tot in het heldere zicht op Maria verlo- de documenten van het Vati- ren hebben omdat we haar „ont- caanse Concilie toe wordt telkens joodst" heboen. Ik zou liever wil gezegd dat alle voorrechten, alle len spreken van Mirjam, want zo g ven. die aan Maria worden toe- heet zij. Maria, dat is heel wat gekend haar door de vrijmacht anders. Mirjam werd bedolven van Gods genade en om wille onder de christelijke of katholie- van Christus worden geschon- ke dogmatiek Toen moest ze Ma- ria heten. Mirjam, stilla maris VAN NIFTRIK: Dat is me in dat is druppel van een zee. 1950. bij het dogma van de Mari- wordt dan stclla maris: een a-ten-hemelopneming al dulde- ster, een religieuze filmster by- llJBRAUN: Het is toch wel be- OUDEJANS: Of een werk- lanariik dat we voor een Mariolo- ster.... cte uitgaan van de gedachte, dat LOOIJEN: Ik zie Mirjan veel Maria op de eerste plaats aan mede-menselijker. Ik hoor dat m onze kant staat haar hymne; ik citeer nu maat even In het Latijn... lie, zelfs wanneer die maar in de wel zeggen dat u ons daarover OUDEJANS: Dat moet je wel verte verschijnt, mijn pro- bar onduidelijk informeert, in voor ons. katholieken, vertalen... testantse wantrouwen wakker uw geschriften. Mirjam geeft LOOIJEN: Neem dus haar ei- maakt voor mij een doorleefd en door gen lied. zo eenvoudig. Ze be- BRAUN: Dat kan ik on dacht antwoord op het „Hoor, zingt juist de menselijkheid, derschrijven. Ik denk dat het Israël, hoor!" En dat is waar het - haar gewoon-mens-zijn. Die een- goed-katholiek is te zeggen, dat om gaat. Ik spreek ook liever stuk, gedragen door voud mis ik als de paus voor het unieke middelaarschap van niet van nederigheid. Het gaa' ernstige Dezorgu- Vietnam aan Maria vraagt: Christus op geen enkele wijze bij Jahwe om gehoorzaamheid „Zorg dat God, de bestraffer van door Maria mag overschaduwd Dat is wat Hij van ons vraagt, onrecht zich barmhartig toont" worden. Daarom mogen we ons BRAUN: Maria staat aan de Trouwens. God is wel barmhar- niet blind staren op „zoals-uit spits van de messiaansc verwach- tig. Maar wij zijn het niet Da4 drukkingen" want dat is geen ting. Maar daarom is ze tegelijk is "t probleem. nevenschikking, maar altijd on ook weer Maria in de kerk, waar BRAUN: Ik wil met u de na- derschikking. Maria dankt dit ze een heel speciale plaats krijgt heid over de we reldvrede. Er ko men vier gedachten in voor die ik even achtereenvolgens wil noemen. Op de K11 eerste plaats komt druk leggen op de eenvoud van aan de Heer. Het staat daarom in En nu vind ik het zo mooi dat in duidelijk tot uitdrukking datde wij u toe. out °P- P --- niet'nalaten terwillé krijg ik diezelfde bewogen op- LOOIJEN: Ik neem volledig van de kerk. Dit lijkt voor_ mij een oproepten; roep tot gebed tot Maria en dan geschrijf probeert tot grootste ge- y .„t umen» Hoierc pn kleinste cremene Niet alléén Rome-Reformatie de plaats Maria noemt. Naar Ma ria wordt al verwezen in de naam van deze encycliek. Ik ben persoonlijk van mening dat het veel en veel beter geweest zou zijn wanneer katholieken en pro- testarten samen een oproep tot gebe zouden doen. Maar dan; ook in hun totaliteit. Dan kom je pas tot een gigantisch resultaat en krijg je bijna een heilige! „pressure group" en dat mis ik hier. Dat betreur ik. Nu dit niet zo is, had de paus het recht om op te roepen tot het rozen-, kransgebed omdat dat uit de oor log is voortgekomen, ik geloof van de slag bij Lepanto in de dertiende eeuw of zoiets. BRAUN: Neen, het is al veel ouder. De slag van Lepanto was in 1571. Toen is wel speciaal op-» geroepen om dit gebed te bidden.f OUDEJANS: Goed, de bisschop pen richten zich tot de gesloten groep katholieken die het rozen kransgebed nog altijd bidden Dat zijn veelal de ouderen. Maar wij gaan naar een soort elastische kerk toe en daar moet je het recht hebben te bidden op de manier waarop jij wil. LOOIJEN: Het gaat nu even over de kwestie van de publici teit. Laat ik voorop stellen dat het voor de helderheid van de informatie bijzonder goed is, dat precies duidelijk wordt wat de heilige overtuiging van de paus is. Als daartoe het gebed tot Ma ria behoort, dan moet hij dat roep voor ogen dat wij moeten van u aan, dat u Maria, Mirjam uitgangspunt van een vernieuw- sen ziet Maar dan moet ik de oecumenische bezinning. afzien van de te triomfale Maria- dus, verering, omdat de grootheid van Maria lag in haar geloofsbereid- heid. Daarom ben ik blij, dat het Vaticaans Concilie geen apart stuk aan Maria gewijd heeft maar dat over Maria wel gespro ken werd in het kader van de kerk. Ze kan ons voorbeeld z'jn in de eenvoud van haar geloof. Daar heb je de exemplarische ge dachte. OUDEJANS: Ik weet niet of dit helemaal reëel is. om het te rug te brengen op het nederige alleen... BRAUN: Haar eenvoudige ge- loofsbereidheid is het uit gangspunt. Maar dan moeten we ook niet vergeten, dat zij God prijst om de grote dingen die aan haar geschied zijn. Dat is de spanning waar u over spreekt. Ik dacht dat daar een oecumeni sche bezinning over Maria moet beginnen. VAN NIFTRIK: Maar ik houd me helemaal aan de toch ze ker wel overwogen tekst van de katechismus als ik zeg, dat die parallellie Christus - Maria telkens terugkomt Hier lees ik „Ze is de meest aanwezige onde> de vrouwen". Er wordt gezegd „Aan Cleopatra dénkt men terug tot Maria wordt gespróken" Weer dus die echte Adam en dit echte Eva. Nu kunt u op uw hoofd gaan staan, pater, maai LOOIJENTheologie zo ver af van de mensen. dan blijf ik spreken van een ze kere parallellie. En dan neem ik graag aan dat er in het katholi- OUDEJANS: Ik kan mij niet voorstellen, dat wc cisme ook een tendens is om op in ons gesprek een nieuwe gedachte ontwikkeld heb- deze nederige manier over Maria ben. Toch blykt dat we hier worstelen met vragen die te spreken, maar de functie die by de mensen leven. Ik vind persoonlijk dat dit de zij heeft in het heilsmysterie schuld is van de theologen ook de katholieke theo- wijst dan toch steeds weer op de logen. Ik vind een „vertalende theoloog eigen yk parallellie met Christus. Da belangrijker dan een man. die in zijn kamer alles vind ik een funest gevaL Ik 'eest en dikke boeken schrijft, meen te moeten zeggen, dat VAN NIFTRIK: een kleine dogmatiek dus Christus de mensheid vertegen- OUDEJANS: Het is gewoon een plicht, ook van woordigt en in Zich opneemt ka(holieke zijde, dat we ons daar een beetje op gaan toeleggen. De bisschop van Haarlem heeft - !ïn de naam des Heren roepen speciaal tot het rozenkransgc- mene delers en kleinste gemene bed. Het zou jammer zyn als veelvouden te komen. Daarom we de eerste drie punten zouden ben ik eigenlijk wel blij dat de vergeten, omdat het vierde er- paus ons goed geïnformeerd aan gekoppeld wordt. Het is ook heeft. Wij moeten het elkaar niet niet voor het eerst dat voor de te gemakkelijk maken. De paus maand oktober een encycliek moet het ook de Nederlandse ka- verschijnt. In deze eeuw heb- tholieken niet te gemakkelijk ma- ben voorgangers van de paus ken, omdat men^ er hier op het dat ook gedaan. -• -» »-* moment wat anders over denkt. VAN NIFTRIK: De meimaand OUDEJANS: Daar ben ik het is toch de Maria-maand? helemaal mee eens. BRAUN: Ja. maar de oktober- LOOIJEN: U moet die solidari- maand is typisch de rozen- teit opbrengen, zoals wij ook kransmaand en in de vorige ency- steeds solidariteit moeten opbren- clieken wordt dan ook opgeroe- É>en- Er zijn genoeg hervormde pen tot gebed tot Maria. Dus dat en gereformeerde afwijkingen is niet het bijzondere, wel de op- die wij moeten slikken. Maar er LOOIJEN: Ik was onlangs op het secretariaat voor roep tot gebed voor de vrede. Nu >s ook nog zoiets als de gemeente de eenheid in Rome. Daar klaagde bisschop Wille- moet ik er aan toevoegen dat het en de kerk waarbinnen we deze brands, dat de theologie zo ver is af komen te staan gebed gericht was op de wereld- dingen met gjj van de mensen. Voor velen is de kerk niet meer kerk en dat wij in onze Neder- doorspreken, aanspreekbaar, en de theologie volkomen onverstaan- landse situatie het accent wel baar. wat anders gelegd zouden heb- OUDEJANS: Wordt het niet tijd, dat we samen ben. omdat hel niet helemaal cor- elkaar kunnen iets kunnen presteren? mannen en vrouwen. En als dan van mij wilt horen, dat ik Maria als een van de eersten ir die stoet der heiligen zie, dar ben ik daartoe bereid. Want i> geef toe. dat wij protestanten Ma ria wel eens ondergewaardeerd hebben. Ik ben tegenwoordig op echt „rooms-katholieke" wijze aan het boete doen door in de adventstijd vurig vier zondagen o\-er Maria te preken. Maar da' logie moet blijven. Daar geloof ik niets van. En de kloof tussen theologen en mensen in de kerkbank wordt niet kleiner. BRAUN: Dat probleem leeft niet alleen in onze VAN NIFTRIK: O neen. OUDEJANS: Ik heb het gevoel, dat datgene wat Robinson tot een succes maakte, vooral in zijn hel dere taal zat. Hij kon leesbaar schrijven en Dorothee VAN NIFTRIK: Ik wil nog even terugkomen op wat de heer levensee Oudejans zei. Hij sprak over die het misschien -heili8« pressure group", dat goed ook als uitgangspunt te ne- „.Tu^lltk"""^ men hoe de bisschoppen van Ne- lisschoppen derland deze oproep hebben over genomen. Daarin werd gezegd: ■erschillen in kerkbegrip. Kuni de paus verwachten dal hij al zo'n visie heeft op de era „Het is eeuwenlang een goed ge- "'J'"7" hm ik eeweest in tiiden van hii- ,Kerk dat hU ook de andere ker" ken zou kunnen oproepen bruik geweest in tijden van bij zondere nood, door dit (rozen kransgebed de voorspraak van Gods moeder af te roepen over de Kerk en over de mensheid. Nog is dat zo in allerlei delen van onze wereldkerk. Wij willen mee te bidden? OUDEJANS: Er begint doodge- woon een groep te komen di^ van geloof niets meer wil weten graag ieder de nodige vrijheid Wordt het niet tijd dat wij sa- laten om op zijn wijze tot God te men jets presteren, bijvoorbeeld bidden." Ik zou dus zeggen, wan- catv,„„ neer de protestanten met ons samen «aan bldde" voor vlet' mee willen bidden, laten ze het nam. dan alsjeblieft doen. BRAUN: Zeer velen kunner VAN NIFTRIK: Ik hoor daarin van ganser harte met de op- niet, dat de bisschoppen dachten roep van de paus verenigen. Wan- protestanten, maar aan nttr over oecumene spreken x>k zonder rozenkransgebed. gen aan de verhouding Rome - Refor matie. Wij vergeten gemakkelijk de oosterse kerken, die van innige Mariavere- neemt niet weg. dat een parallel- Sölle heeft op de Kirchentag helder gesproken. Daar- s-katholieken. Dan behoe- oudsher een en dus de protestanten zeker ring kennen, niet bevreesd te zijn om mee te bidden Dag mag op hun wijze OUDEJANS: De Wereldraac gebeuren. geeft altijd een pinksterbood- OUDEJANS: Ik vind dat de ge- ujJ- Ik zi* ge*" f1*®1* achte theoloog van katholieke mJen waarom di* on zijde het accent toch een beetje derschreven zou kunnen worden verschuift als hij pas in de vier- door Rome.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14