LEEG EE AANVAARDEN Kleinkunst=akademie latent talent HERMANN KESTEN: ROLAND BARTHES: meester der satire veelomvattende geest CULTUREEL VENSTER 1964 ZATERDAG 22 OKTOBER 19S« SELECTIE VOOR MEESTE KANDIDATEN ONNEEMBARE BARRIÈRE Roman van Michael Tophoff vol onopgeloste spanning: Michael tophoff (geb. 1939) debuteer- de in 1965 met De falende i.tad, een tekst waarover de kritiek verschillend oor deelde. Dit boek heb ik niet gelezen, zodat ik niet weet in hoever Tophoffs tweede werk anders of eender, min der of geslaagder is. Mijn taak is mijn indrukken sa men te vatten over de twee- zijn geslaagde leerlingen: tïaanvaarden (uitgave Mttu- beslaan cn nict veel meer wefnip yerKtiil iUunMW wie Bwrt dit de ln« Kdwrajn lenhoff, 126 blz., 5,—) en ind™b vertelt tegelijk suggestief en m krant, vaag over de relatie van een deatitl De glamour van televisie, showprodukties, cabaret en musical werkt als een sterke over te brengen. Neem die zo- magneet op jongelui, die in de showbusiness carrière willen maken. De Akademie genaamde vanzelfsprekendheid voor Kleinkunst, gehuisvest in een afgetakeld schoolgebouw aan de Amsterdamse eens6weten^wat êrvooï komt Lindengracht, is daar een gevoelige graadmeter voor. Aan het begin van elk kijken om dat mogelijk te studiejaar krijgt directeur Johan Verdoner (41) van zo'n tweehonderd geslaagde maken HBS-ers en gymnasiasten aanvragen om tot de vierjarige dagcursus te worden toe- Dat is óók een onderdeel van gelaten. Voor verreweg de kandidaten tekent de eerste Ismaking met t school een dikke door hun elbelovende plan- in. Het uitgebrei- toelatingsexa- het oriënte- tnde gesprek met ecteur en docen- en de auditie jnctioneren als grote en fijne De praktijk is, niet meer dan intig jongelui de- „barrière" zon- kleerscheuren komt op tien pro- ohan Verdoner: strenge selec- is heel belang- Je moet die als een speur- i naar talent. oor de kandidaten is het doorgaans een zaak levensbelang, te weten, zij niet geschikt zijn voor 4^-rni baan in de amusements- Smereld. Hoeveel mensen lopen W r niet rond met het gevoel 4it zij hun kansen hebben ge- tist? Er is nooit iemand ge- ieest, die hun heeft verteld, it zij niet zullen slagen en maken zij zichzelf nog ieds wijs, dat zij voor caba- itier in de wieg zijn gelegd." r— „Aan de andere kant is het jok zo, dat zonder selectie veel ==S ilent onontdekt blijft. En dat Tjffi roberen wij nu met onze chool zoveel mogelijk te voor- TV en musical grote afnemers de opleiding aan de akademie: de harde training als voorberei ding op een carrière in de seri euze showbusiness. „We moeten de leerlingen ervan doordringen, dat zy het later niet voor niets krijgen; ze moeten weten wat hun te wachten staat, als ze hier weggaan". Een rol'hierbij speelt ook de praktische scho ling. Van het tweede cursusjaar i j„_ er aan het woord is: Albert, wordt het verhaal zelf met emotie# indruk ZOU maken dan een Louise, of de auteur. De schrijver, te laden, ongeveer op de manier tussen haakjes, is natuurlijk door- waarover men over God spreekt lopend aan het woord, maar het door te zeggen dat Hij dood is. Het is evident dat de auteur iets gaat over de fictie. De manier van De eigenlijke bedoeling is zeer iders wil dan ons alleen maar schrijven (noterend, herhalend, de vermoedelijk een bepaald levenagc- j uiige niueu «11 een het verloop van die kortstondige nadruk leggend op waargenomen voel, voornamelijk dat van de ver- meisje Louise, een verhou- relatie van nog geen half jaar me- details, verschillende mogelljkhe- vreemding. tot uitdrukking te dine die od een beDaald mo- de delen- zü" tx** draagt een den in één adem opsommend, afge- brengen. Het gedrag van de mens oing aie op een oepaaia mo duidelijk experimenteel karakter, broken gedachten en zinnen aan- is dan uiterlijk aangepast aan de ment door net meisje wordt waarbij men onwillekeurig aan ze- eenrijgend, tijden en plaatsen, eisen van de samenleving. Het is afgebroken, waarna de jon- k"*"® Franse voorbeelden denkt, uren en jaargetijden dooreenmen- niet toevallig dat men mededelin- ppn vprpppfsp nnoinopn rWt Prie I"»mereii va? vertellen wisse- gend) is in alle drie de gevallen gen tegenkomt die herinneren aan gen vergeeise pogingen doet elkaar af: het medegedeelde gelijk. Wie er ook zogenaamd a&n romans van honderd jaar geleden, weer met haar in contact te komt van buiten, van de kant van het woord is, de stem heeft dezelf- over verzorgd uiterlijk, elegante komen Een summier ee- de schrijver als waarnemer en de toonloze klank, de aandacht kleding, beschaafde manieren en Kuinen. ten summier ge zegsman; het komt van een „ik" kent alleen zintuigelijke indruk- dergelijke. Even kijkt men geven dat, als het op de nor- die Albert is, of van een „ik" die ken, waarbij de blik telkens dezeif- vreemd op, gewend als men is aan male manier ZOU zijn verteld P?,uise "S-Mcn heeft een soortge- de dingen constateert, zoals b.v. de grofheid in de hedendaagse litera- (ilr HpHnpl in unlonrHa ,ran liik JoegeP8* om paarse bedsprei, de smetteloze tuur. In dit boek van Tophoff (IK oeaoei in volgorde van verschillende karakters gelegen- overhemden van Albert, de licht- komt geen onvertogen woord v»r, tijd, die bij het mondelinge held te geven zichzelf te beschrij- kier tussen niet helemaal sluitende eenvoudig omdat onvertogen woor- vertellen toch zoveel moee- ve™ altba'is te verraden gordijnen, verkeerslichten, frag- den bij deze schrijfmanier. die el- veneuen locn zoveel moge Die behoefte aan tekening van menten neonreclame enz. ke emotie zorgvuldig buitensluit, lijk in acht genomen wordt), karakters, waarbij een schrijver ai evenmin passen als hoogdravn- hooestens viif of zes opdruk- Probeert psychologische diepgang De gevoelens van de personen, de. ui j -j u a brengen, ontbreekt hier vol- hun gedachten, hun psyche, zijn zo Alles beweegt zich in een mid- te bladzijden ZOU hoeven te komen. Dat blijkt wel hieruit, dat consequent en zo rigoureus uit- densfeer, de sfeer van een came ra-achtige waarneming, van ont zielde gespreksfragmenten, van n n nm nrnrnn min n n ^ine gewoonten die bijna tot tics geworden zdjn, van bewegingen die het automatische nabijkomen. Men krijgt soms de indruk van een stomme film, maar met een overdreven mimiek. Het is een spookachtige wereld. Heere Hee- resma heeft in Elseviers Weekblad naar aanleiding van Tophoffs de buut gesproken van „een van span ning trillende afwachting welke hier en daar adembenemend over komt". In dit tweede boek is het volgens mij zo, dat er wel aanhou dend spanning wordt verwekt, A maar dat die nergens wordt opge- Robbe-Grillet wantrouwt alle loet. De «panning la hier eutonoom In de serie Tel Quel, ver- wingen uct iwccue cuisuajaar J" cuniaci luseen senrgver en lezer, adjectieven, die gewoonlijk ten geworden ongeveer od de manier af, geven de leerlingen regel- schijnend bij de Editions du nog te groter als het proza betreft doel hebben suggesties op te roe- waarop de akkoordspanningen aantal jaren terug; in 1 pen aan metaphysische begrippen Debussy achter elteaao- worden bij matig voorstellingen in avond- Seuil, gaf Roland Barthes uren en werken zy mee aan een bundel verzamelde ar- tiffSSSwriaW ballet. 16S Van Scapino- tikelen van uiteenlopende tussen beiden instaat. Als demonstratiemateriaal kiest lengte gepubliceerd in de ia- Deze Préface levert een uitmun- Barthes de Hollandse schil- w ver!" Hy is ook al Vijf jaar de ®,nK, L, 10co i:*ftend staal van uitgesponnen rede- derschool die de dingen omkleedt sonder boelend. Want inderdaad regisseur van het Lurelei-caba- OienilO ren 1950 tot 19b3 in literaire neringen en fijne onderscheidingen met een vlies van gevoeligheid, wordt hier Als experiment vind ik het blj- bepaald levensge- werk oD de akademie eieenliik Cabaret is geen vak, dat je in wnnrd h:: tPir«.f„itoavon 7p le2er kunnen afschrikken om ver- gelijkt ze met de meeste moderne weg van ontledingen beschrijving' nanwHhk? hHdSpn HJwPl iP schoolbanken kunt leren Met ™°°TÜ., blJ tekstuitgaven. Ze der gaan Uat hcm dat nu niet meesters in hun koele objecUvl- maar Ungs de weg van aanduiding andere woorden: de akademie is bestrijken een breed gebied; overkomen, want daarmee zou hij tteit eD suggestie. Men kan dese schim STin Lküf ïi. ik h,b g«d nie' h" el"d'- Verdoner: „Ik het toneel zowel als de ro- richrelt te kort doen. Wet de echrijver niet.uitbreekt, nren nier is. daMk ih de praktyk bi.jf Doorgesneden t j t i door en vindt altiid ziin wee Racine, La Bruyere, Vol- heeft het ca2?rtPfn on?^nd e!ï Het kan alleen veel langer du- taire en Baudelaire ontmoe- Robbe-Grillet is c neett net cabaret in ons land een Barthes bijzonder hecit gepoeia en i- j: „fenomenale ontwikkeling" door- n S°ede kan* ten in de bundel Queneau, op wiens werk hij herhaaldelijk }ijknufJ.em" wordt gemaakt. „De Grote Drie van Butor en vooral Robbe-Gril- terugkomt. Voor deze „ingénieur i Wat de schrijver niet uitspreekt, men niet meer vergeten, evenmin -aar wat toch wel duidelijk aan als die uit La Jalousie van Alaln dag treedt, is het zuiver- materi- Robbe-Grillet. En toch weigeren stische karakter dezer visie. Ze ze hardnekkig tot leven te komen, n >geert de geestelijke waarden en. Misschien kan men ze Juist drar- toegepast op de mens, ontmense- om niet vergeten. "hWn" DR. C. RIJNSDORP óns cabaret, Win, Sonneveld, "'i Wim Kan en Toon Hermans! ï?.rm!?E »ch'" d« hebben het Nederlandse publiek m„n_ a M ef toch eeko; let. Zelfs de schilderkunst ont- Lia Karon is een van dt Vingen, die deze zomer at Amsterdamse Akademie kleinkunst afstudeerde. irde, was moeilijk. Door ge- aan geld leed de school een ir keer financieel schipbreuk. agronome", deze geomètre (meet- In een ander essay komt de kundige) telt alleen de ruimtelijke schrijver er tegen op dat Butor K8", zijn kunst is symt Iieuucii nel neuerianase puDiieK - v*"ïï ue sciuiuerKui»v om- d,"f. ™*ak;-vaak In één verband wordt ge- Robbe-Grillet wil bannen uit de geleerd wat cabaret is. Zij heb. 51 S i "t, P J ee". )e breekt niet op het appel In een St Alf. andm^StohrVn noemd met Robbe-OrUlet. In utt- "TS. Z, dalous'e dlt ben het publiek eigenlijk „op- gaard» V"* s'l'crpïinning artikel I.'llomme- [ljn uitgeschakeld. Er ligt ook wendige rin ii er In hun werkwlj- ]°|„2ge" Tesbs" btanen gewarmd en zijn daardoor de Objet, dat handelt over de geen verborgen zin in de dingen inderdaad grote overeen- De treinreis van Parijs naar Rome baanbrekers geworden voor de Maar er zijn ook VOOIJbeeiden Hollandse meesters van de 17e en er spreken zich geen geeste- komst, maar wie dieper ziet, be- het verblijf in het treincomparti- jonge generatie van zich cabaretier noemende eeuw. RuWnnL ....i amateurs, die verstoken van De enige opleiding en zelfkritiek in dePM - w,« „raot va jWrj,,LJLJL de publieke aandacht op zich orde van de publikatie. Er is dus ding is eenvoudig er te zijn. Daar- J""..*"; u"'sc," .!cu"e ibkuicu- ^ke dé één de menu wJ J^oors"1ee-pubhek gericht proberen te krijgen, geen onderling verband of een sys- mee uit. Dat is een revolutie op a,jecdotische of psycho- verbant uit de dingen, die volko- eigenLyk van de achtergronden Voor de echte „vakmensen" tematische gang d<er gedachte. Her- het terrein van het gevoelsleven, logische betekenis. Voor Butor - men naakt en geïsoleerd staan van het „vak af? Verdoner: steat het vast, dat zij het nooit halingen zijn op deze manier niet want Barthes laat het zien hier denkt Barthes aan La legt de ander een nauw verband zen verschaft. Voor talentvolle „Eigenlijk niets Het ziet alleen kunnen bolwerken Vroep of laat vermijden, maar een voordeel is wij belasten in een «eeuwenoude ge- Modification, zijn meest bekende tussen de mens en zijn Umwelt" leerlingen hoeven de kosten de glinsterende buitenkant; van zullen zii door schade en Rchan da» een volgend artikel soms een woonte de dingen met allerlei uit- boek, Prix Renaudot 1957 heb- Aan het eind van zijn artikel" dus"geen'bel^nfmerhig'meer"te fiS gp® Veemoede.yk re^AnTn^",.^» SSSSA£ ZJ?. 3^^ aijn de cneeue ,e gaan vo.gen. meeiHjkbeden „lek die een eaba- da' SSVde"^" WIM DE REGT acteur zgn bundel in met beschou- geconcretiseerd. Hoe discreet Butor ook te werk d <>m de meester openlijk kilheid gemis aan menselijkheid te lijke waarden in uit. De band met merkt in hun visie op de zichtba- ment* "wat'daar të"zienten"'teT,Oen amateurs die verstnkpn"van 1 u «i mj?s' ,ala het vo0rwe.r.p lTi re wereld eerder een tegenstel- valt, het werkt op de centrale fi- n eu ,a'.e verstoKen van De stukken volgen elkander op zijn dienst staat, wordt radicaal i;na no miHor» «nhrii^n guur in cn Veroorzaakt een totale enige opleiding en zelfkritiek in de simpele chronologische volg- doorgesneden. De functie van een J* d dineen i-dere resJhled verandering van zijn oorspronke- de publieke aandacht op zich orde van de publikatie. Er is dus ding is eenvoudig er te zijn. Daar- a,n£en iedere geschied- lingen en dertig docenten. Het geringe aantal studenten is illustratief voor de strenge voorwaarden, die aan de toe lating zijn verbonden; het grote aantal leerkrachten legt de na- Akaderme voor Kleinkunst, druk 0 het zware lesprogram- .„.«.„„n. ma_ dat ln vier jaar moet wor- (un lergebracht in een stichting, fmanciele^ steun ontvangt den afgewerkt. Om enkele derdelen van de leerstof te noe- men: spraak, stemvorming, voor een belangrijke gift heeft dracht, tekstinterpretatie, ele- •egen van het Prins Hern- mentaire spelimprovisatie, solo- 1 Fonds, bestaat zes jaar. De zang, koorzang, algemene bewe- linperiode, waarin de akade- gingstechniek, historische dans, als avondschool ^functio- showdance, karakterdans, ballet, tapdance, pantomime, schermen en judo, Nederlands, de moderne talen, Italiaans, literatuur, cul- gegeven ogenblik zag tuurgeschiedenis, w.fcuu.«w.w- situatie er zo hopeloos uit wikkeling, grime, kennis en be- het voortydige einde in zicht oefening van cabaret, show en c. Toen stapte Johan Ver- musicalrepertoire. aier, als leraar aan de akade- Verdoner, die o.m. elke dag ;«e verbonden, naar het stich- balletles geeft: „De stof ligt op gsbestuur met het voorstel, de academisch niveau. Dat is doel- jten nu emdelyk eens goed bewust gedaan. Dansles wordt wa'1 te Pfkke"- Dat j m" gegeven volgens de op een dans- keu ik Het bestuur gaf Verdoner academie gebruikte methode, to- d-p fiat en benoemde hem tot neelles volgens de toneelschool z ecteur. iloode naam Sj heeft zy'n beloften naakt. De akademie heeft zich akademie na vier jaar hard eJder zijn leiding een goede ken in zijn zak heeft Verdo- ndj am verworven en de leerlin- oordeel is nuchter. Hij Je rk, dat sinds nnen sluiten bij musicals en van mag hebben: „Het einde van nes. Er is overigens nóg een de opleiding kan het begin van Jmulans geweest: de medewer- een carrière zijn. Een geslaagde 'tg van het ministerie cultuur, leerling heeft zich de vaardig- reatie en maatschappelijk heid en inzet van een cabaretier 1964 beur- eigen gemaakt. Van ervaring kan men niet spreken: die moet in de praktijk worden opgedaan". Behoefte Televisie en musical hebben grote behoefte aan jonge krach ten. Deze factor heeft de stoot tot de oprichting van de akade mie gegeven. Tekenend voor het niveau van de school is, dat vier afgestudeerde leerlingen meteen werden geëngageerd voor de succesvolle musical „Heerlijk duurt het langst" en vijf voor de René Sleeswijk Revue. Voor adspirant-studenten is de weten schap aantrekkelijk, dat er „voorlopig nog voldoende plaat singsmogelijkheden zijn", alhoe wel er bij het vaderlandse caba ret op het ogenblik „geen open olaatsen meer bestaan". Johan Verdoner is een man van de praktijk. Hg is als dan ser begonnen, heeft een ballet geleid, is balletmeester bij My Fair Lady geweest en daarna jJ£EN van de meest gelezen en meest vertaalde auteurs van het Duitse taalgebied is Her mann Kesten, geboren in Neurenberg (1900). Na zijn gymnasiumtijd, die in vele boeken (o.a. Der Scharlatan) dichterlijk is uitgebeeld, werd hij student: rechtswetenschap en economie waren hem te droog, hij zwaaide om naar literatuur, en aan de keus van zijn promotie-onderwerp (Heinrich Mann) is hij feitelijk zijn leven lang trouw gebleven. Evenals Mann is hij een mees ter der satire geworden en is als romancier en essayist nauw met deze verwant. Als jood moest hij in 1933 Duitsland verlaten. Hij leidde van 1933 tot 1940 de uitgeverij van Allcrt de Lange in Amsterdam, waar veel werk van emigranten verschenen is, kwam in 1940 tijdig naar New York en heeft van daar uit velen van zijn vluchtende vrienden en collega's gehol pen, om de reddende oever van Amerika te bereiken. Nu woont hij nog daar, maar brengt steeds enkele maanden in Europa door en zal begin november in ons land uit ei gen werk lezen. Daarom is het wellicht nu een geschikt ogen blik. iets nader op zijn oeuvre in te gaan, voor zover dit in een artikel mogelijk Is, want het heeft een enorme omvang. Zijn eerste roman Josef sucht die Frelbeit (1927) gaat over een dertienjarige jongen, die Pafhos tengevolge van de woningnood samen met zijn moeder, zusters en een wormstekige oom in één kamer lééft en na een triest sexueel ontwaken zich uit het gezin losmaakt. Hij zoekt de (in 1933 door Goebbels ver brand) geeft een felle kritiek op h<et Duitsland van die tijd. Hij beschrijft daarin het talent der Duitsers voor zelfbedrog en voor intellectuele en fysieke gruwelen. ..De charlatans ln alle lagen van het volk kregen zulk een toeloop, dat het scheen, alsof het volk alleen naar kwakzal vers verlangde. Dokters beloof den eeuwige jeugd door apen- klieren. politici het breken van de financiële afhankelijkheid, li teraten verkondigden de onder gang van het avondland. Hitier beloofde de uitroeiing van de Joden. Het volk zou een hemel op aarde krijgen." Een volk kan tot aan de rand van de ondergang korden, als een char latan macht g«noeg krijgt. En hij concludeert spijtig: „Het is uit met de wereld. De huiche laars zijn onder de profeten ge- geeft daarop het antwoord. Attentie Der Scharlatan van 1932 werd als attentie voor zijn 65ste verjaardag verleden jaar opnieuw uitgegeven. Maar niet alleen als attentie. Deze roman Deze roman is echter nog niet verouderd. Kesten vraagt: Is een roman actueel, die vertelt, hoe mensen mèt hun wil en tégen hun wil zich veranderen, in hun tegen deel omslaan, als mensen van een massamaatschappij ver wisselbaar zijn geworden, vandaag zo, morgen zo, mensen naar behoefte, met een koerswaarde op de beurs, karakter naar het hoogste aanbod, die niets in de zin hebben dan hoger op te ko men, te genieten en over be ginselen te lachen. Men drijft handel met ideologieën. De roman is vol van onderkoeld humanitair pathos. Moralist Kastner. zegt: de satiricus stelt de domheid, boosaardigheid, traagheid aan de schandpaal. Hij houdt de mensen een spie gel, HYeestal een lachspiegel, voor, om ze door het zien tot inzicht te brengen. Hij begrijpt niet. dat men zich over hém ergert. Hij wil immers, dat men zich over zichzelf erge.-t. Hij wil dat men zich schaamt. Dat men verstandiger wordt. Want hij gelooft, althans in zijn gelukkige uren. dat Socrates en all« volgende moralisten gelijk zouden kun nen krijgen, dat nl. eer. mens verbeterd kan worden door inzicht. Satirici geven voortgezet onderwijs. Aan vol wassenen maar die behoren tot de categorie der moeilijk opvoedbaren. Zij voelen zich in de wereld van hun gemene stre ken. leugens, frases en uitgehol de conventies griezelig prettig hun onverdiende rust hebben. De satirici noemen ze ordinair gespuis, dat zijn eigen nest be vuilt en niet gelooft aan het hoge, edele, ideale, nationale, so ciale en de overige heilige goe deren. Neen, de weg van de satirische schrijver is met ck- stergoen geplaveid." Zo is Hermann Kesten ook. Zijn laatste roman, Die Zelt der Narren, is een satirisch verslag over land en inwoners der „Bundesrepublik," zoals ze nu is. Bij de verwarrende veel heid der personen zie ik dit maal van een gedetailleerde In houdsopgave at Het bestaat uit twee gedeelten, die beide in München spelen, en wel ln 1949 na de stabilisering van de mark en in 1965, en geeft een „flash back" over die zes- FranzPomp, „der grosse Pomp", is een gewoon mens, die angst heeft en toch tot elke prijs genoeglijk wil le ven. Hij is een vertegenwoordiger van het economisch wonder, puissant rijk. Hij en zijn vrienden zijn allen „geslaagde" men sen. maar In de grond volkomen hulpeloos. Enige metafysische ach tergrond bestaat er niet voor hen. „Ik zeg mezelf, het is beestachtig te moeten leven, als men weet. dat men moet ster ven." De jeugd is losgeslagen de ouders weten geen raad met zichzelf en met hun kinderen Het echtpaar, dat scheiden wil, wordt voor de rechtbank van hun kinderen gedaagd en ver oordeeld. Hun vader, een be kend auteur, zegt: „Natuurlijk zijn wij allen de narren van de tijd. En Duitsland is het land van de narren." Kabinetstukjes zijn de hoofdstukken: Der Freund lm Schrank, een Joodse vriend, die in de kast verstopt wordt, we gens ziekte naar het hospitaal moet en tot aller opluchting bij de operatie sterft en Das Dlenstmadchen Sophie, een ob ject van begeerte voor de huisvader en voor diens zoon. 't Slot van het in w«ezen diep pessimistische werk is een meesterstukje van zwarte hu mor: „Was flir ein Glück, dass wir leben!" Kesten heeft zeer vele essays geschreven, over auteurs van vroegere eeuwen, en vooral over tijdgenoten. De laatste zijn zonder twijfel de beste Toegegeven, niet steeds met veel diepgang, maar altijd wankelend, soms wat boosaar- ig, vooral wanneer het erom gaat, literaten, die in de Hitler- tijd wat al te veel aanpas singsvermogen getoond hebben en nu paraderen als paladijnen van democratie en humaniteit, te ontmaskeren. Dan is hij ui terst millitant en zonder enige toegeeflijkheid (Der Geist der Unruhe). Met veel liefde schrijft hij de bundel Melne Freunde die Poeten over negen tien contemporaine auteurs, die hij allen persoonlijk kent. vrij wel allen emigranten als hij. Of hij over die tijdgenoten een objectief oordeel kan uitsprc- k«n? Dat wil hij overigens niet. Hij zegt zelf: „Hier wordt geen rechtbank over literatuur In gesteld. niet het gehalte aan fijn goud op een karaat nauw keurig bepaald, niet aan leder een koortsthermometer aange legd, niet één vriend school meesterachtig met de andere vergeleken." De opstellen zijn sterk subjectief, hebben overal de charme van een persoon lijke noot. We hopen, dat Kesten zich ook in de Hollandse café's deze zijn immers voor hem Fili alen des Parnass. lees ook zijn bundel Dichter lm Café thuis zal voelen; het café is immers de plaats, waar hij het liefst en het best schrijft En dat we in de lachspiegel, die hg ons zal voorhouden, niet ln zijn en voortvloeien uit zijn denk systeem. i artikel datenend uit 1962 iedere anthropologische waarde ontzegt, een wrede Robbe-Grillet naar voren geschoven door Bruce Moirlsette in zijn studie Les Ro mans de Robbe-Grillet (Editions d«e Minuit). Deze legt daarin de structuur van werken bloot, waar in men tot nu toe nog geen „ver haal" had ontdekt. Hij hoort er de echo in van gewaarwordingen, ge voelens en herinneringen, kortom hij tekent een gehumaniseerde Robbe-Grillet Nog veel zou te zeggen zijn over deze interessante bundel, maar de toegemeten plaatsruimte laat het niet toe. Een enkel woord betref fende deze naar voren tredend* kritlkus mag hier echter niet ont breken. Hij richt zich tegen de traditionele visie op literaire wer ken. die hij te smal van basis acht omdat ze de taal beschouwt als een instrument om op heldere wij ze scherp omschreven bedoelingen over te brengen. Dit rationele taal gebruik. de vermaarde „clarté frangaise" is voor Barthes een ver ouderde zaak. Het literaire kunstwerk la voor hem een uitdrukking der persoon lijkheid en de taal leeft «en veel zijdig wisselend leven naar gelang norennn »i<«< mill... op tuur en de woorden te zien als de symbolen van een steeds versprin gende werkelijkheid. Verscheidene essays In deze bun del werken deze gedachten uit v.d. PANNE Roland Barthes. Essalg criti ques. Les Editions du Seuil, Pa- J. H. SCHOUTEN Hermann Kesten: Lanter Li teraten. Portrats. Erlnnerun- gen. Idem: Die Zelt der Nar ren. Roman, 218 blz. Ultrave Kurt Desch, München 1968 Kesten zal voor het Ge nootschap Nederlsnd-DuiU- land uit eigen werk lezen In Rotterdam op 8 november In het Martln-Behelm-Haus s-GravendIJkwal 52. In Den Haag op 9 november bi het Postmuseum. Zeestraat ln Utrecht In het Instituut voor Theaterwetenschap Rijnkade la. op 10 november, In Amsterdam op li november In de Aula van het Stedelijk Paul us rot terstraat U: J}.1} 1 8.18. Toe gang vrij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 17