IS op u gevestigd" DALAI LAMA VERTOLKT HET LIJDEN VAN ZIJN VOLK Desnoods trek ik me terug DONDERDAG 20 OKTOBER 1966 Kinderen lijden altijd het meest; ook onder de Tibetaanse vluchte lingen. over de balk, terwijl er ook geen cent aan de strijkstok kan blijven han gen.) BOVEN Do balling zwijgt eveneens over zijn vriendschapsbanden met de soeverein ?en calamiteit, die politieke consequen- rijkdom, de pracht en praal, zijn weg. van Tibet wilde aanknopen, de laatste ties kan hebben. Ook het isolement, dat zowel natuur- in Peking toefluisterde dat godsdienst vergif voor het volk is. Een kleine Niet vreemd overigens, want de llJk al« kunstmatig was. variatie op het aloude Marxistische geestelijke en wereldlijke leider van thema, dat de op dat moment 20-jari- Tlbet heeft veel vijanden, zowel in als EiGE1% CWJM TWJtlR ge jongeman vol afschuw verwierp. buiten zijn land. Trouwens, welke Da- KMfwÏjiV tlLftlff lai Lama is een natuurlijke dood gestorven? Alleen de dertiende, naar ».We proberen onze cultuur, onze re- men aanneemt. De overigen werden l'gie en onze identiteit in India staan- BEOREiGD vergiftigd bij het geheimzinnige He- de te houden", verklaardt de Dalai melse Meer. De regenten, de machtige, Lama. „Het lukt nog wel. vooral ook feodale heren, die Tibet in feite re- omdat we eigen Tibetaanse scholen Het is niet gemakkelijk tot de villa geerden, zouden hier eeuwenlang de hebben. De 60.000 vluchtelingen, die oudere broer Gyalo Thandup, die in in Dharamsala door te dringen, waar hand in hebben gehad. z>ch thans aan de zuidkant van de Europa en in de Verenigde Staten de veertiende reïncarnatie van de god Het Hemelse Meer Swarg Ash- Himalaya bevinden, geloven nog in de doende is de aandacht van de wereld Bodhisattwa Avalokitaschwara van ram. zoals de op 2300 meter hoogte *erugkeer naar hun vaderland. De JP de nood van de Tibetanen te vesti- 1960 af verblijft. Sinds de Dalai Lama gelegen residentie van de balling in aggers onder hen zijn er bijvoor- g™. Bekend is dat de verhouding tus- na een gruwelijke tocht over de Hima- de Himalava heet. betekent Hemels beeld1 met toe te bewegen bodembouw sen beiden slecht is. Thandup wordt laya het ..heilige land" India bereikte Verblijf. Niet de Dalai Lama heeft °P ,lan«e termijn te plegen. De verweten ten voordele van zichzelf in 1959. toen hij moest vluchten deze naam gekozen, maar de gepensio- oogsten, waarvoor ze werken, moeten een ondermijnende aktie tegen het ou- voor de Chinese bezetter, die in de neerde Brit, die er vroeger woonde. ?p korte termijn in klinkende munt de regime te voeren. Weer een andere Tibetaanse hoofdstad Lhasa voor de Er was toen nog geen afscherming unnen worden omgezet". broer, Thubten Norbu, is gastlector in volledige machtsovername complot- van prikkeldraad gemaakt, er waren -god-koning", die leider is Amerika, doch zou geheel buiten de teerde is New Delhi bezorgd ge- geen wachttorens en geen soldaten. van.. z^Senaamde geelmutsenorde politiek staan, weest dat hem iets zal overkomen. Het gebouwtje, waar thans Indiase die de hoogste Tibetaanse graad in Slechts vijftig vluchtelingen Men vreest een aanslag; men voorziet ambtenaren zetelen, die zelfs camera's op explosieven nakijken, was tien jaar geleden nog als bediendenwoning in gebruik. Slechts de wetenschap van de metaphysica iaar slagen er momenteel nog in over de stenen barrière van de Himalaya DOOR Link van Bruggen Geen Potala dus, geen kloosterlijke winterburcht als in Lhasa, waar de daken van sommige tempels van blin kend goud zijn. Geen grote hofhou- meer er raadslieden in de rang van minister heeft behaald, slechts aanstipt, zijn de hoog in de bergen aan barre verschrik- -. geen goed gevulde kelders met eieen verwachtingen. Hij is bepaald |<in5en b'oot Ook de situatie in mijn net optimistisch. De ballineschaD J*T" J- stoffen en granen, die boeren en no- p te komen De Dalai Lama ontvangt hen allen. Hij kent alle kampen, waar zijn landgenoten worden onderge- aracht in het hoge noorden van India alleen al 73. „Het is een verschrikkelijk bestaan daar", verzucht hij met diezelfde onbe grijpelijke lach. „De meeste Tibetanen zijn als wegwerker ingezet en staan maden ootmoedig aandroegen. De tijd de herendiensten is voorbij; de ,0il land verslechtert met de dag. Uit de hem en zijn landgenoten zal tenminste sPaarzame berichten, die mij berei- SOMBERE LEIDER: generatie duren. ken. blijkt dat het aantal zelfmoorden Ook vertelt hij er niet bij dat zich hand over hand toeneemt Al onze nu reeds verschijnselen van desinte- ho?p 's op u gevestigd, op u, die een ;ratie voordoen. Behalve Tibetaans vrijheidslievend volk vertegenwoor- leren de kinderen van de vluchtelin- dlgt- Alleen de vrije wereld kan ons gen Hindi op school Sommigen, die helpen zelfs al Engels spreken, hebben een uitgesproken hang naar het westen met zijn welvaart en zijn beat-mu- ziek. Wel zegt de Dalai Lama dat de „openlegging" van Tibet op 't punt YERDRIKKING Het is allemaal gemeend wat de Da lai Lama zegt. En het is nog waar lend kunnen zijn één li chaam, of vele; mensen, maar ook dieren kan er een keuze worden gemaakt. Toen ik als wereldlijk en geestelijk leider van het Tibetaanse volk werd uitverkoren, moest er in eerste instantie een selectie uit zeven- jen kandidaten worden ge maakt en in laatste instantie één uit drie. Natuurlijk moet een volgende keuze gebaseerd zijn op spirituele kwalificaties. Ik hel> er geen enkel bezwaar tegen een gewone monnik te worden en te leven volgens de 253 regels, die voor de laatste gelden." „Onze religie en onze cultuur komen uit India", zegt de vroe gere bewonderaar van Mao Tse-toeng. „Voor ons. Tibeta nen. is India het pelgrimsland. Voor China kan ik. ondanks al les, nog veel sympathie opbren gen. Dat komt door de hoge standaard van beschaving daar. Ik ben verontrust over het re cente optreden van dc Rode Gar de. die bewust tegen het erfgoed van de cultuur is gericht. Het is een vorm van decadentie bij de enkeling. Jammer, heel jam- Guerrilla Hoewel hij erkent dat in het noordoosten van Tibet een wre de guerrilla-oorlog woedt, be weert „Zijne Heiligheid" (als zo danig spreekt iedere bezoekei hem aan) geen bindingen mei fanatieke strijders als de Kham- pa's te hebben. Wel spreekt hij van de wanhoop van het Tibe taanse volk, dat zich niet door de Chinese bezetter wil laten knechten en waarvan tienduizen den zijn uitgemoord. Met een glimlach, die tot zijn vast recept blijkt te behoren, voegt hij hier nog aan toe dat het rode regime in het openbaar heeft gezworen hem „uiteindelijk" te zullen li- kwideren. Van de 60.000 Tibetanen, die als vluchteling in India, Nepal. Bhutan en Sikkim verblijven, worden er 30.000 in staat geacht zelf aan de kost te kunnen ko men. De rest is afhankelijk van hulp, die door India en door en kele organisaties in het buiten land wordt verleend. „Er zijn zo'n 20.000 moeilijke gevallen", aldus de Dalai Lama. „Ze leven al jaren in de meest behoeftige omstandigheden en ze moeten geholpen worden.". De wijze waarop is voor de theocratische balling lood om oud ijzer. Als de tentenkampen maar verdwijnen, waarin de Ti betanen. die als wegwerker in de Himalaya zijn ingezet, een uitzichtloos bestaan leiden. Wie betaalt „India heeft niet genoeg land voor ons", meent hij. „We zijn dan ook gedwongen over de grenzen te kijken. Er zijn al meer dan 300 Tibetanen in Zwitserland een aantal, dat tot 1.000 kan worden opgevoerd. Ja zeker. Zwitserland kan als een tweede vaderland worden bestempeld. Mijn verwachting is dat er van dc Tibetaanse vluchtelingen tussen de 10.000 en 15.000 zullen moeten emigre ren. Waarheen? Canada, de Ver enigde Staten. Argentinië. Bra/i lië, misschien Abessinië. In de bergen en op de hoogvlakten daar zouden we kunnen leven. Alleen—wie betaalt dal alle- verdrukking. Zijn landgenoten, die naar de vrijheid vloden, hebben deze alleen mentaal ■'ond een feit te worden, toen hij met Zli V* tV™" -ijn familie, zijn adviseurs en zijn stof- volk 1,1 b»rb""» verdrukking '°ud te paard uit zijn land moest vluchten. Hij toont zich een voorstan- e, -7- der van politieke medezeggenschap naakt* bc5taan 18 voortdu van het Tibetaanse volk, van vrije rend 'n 8evaar- verkiezingen ook voor de voormalige Ik verlaat de man, die, ondanks alle lijfeigenen, die hij regeerde. verdeeldheid in zijn naaste omgeving. Een hond, een pekinees met een met het lot bewogen is van alle Tibeta- volle. grijze vacht snuffelt wat aan de nen. die als pauper in het verpauper- versleten leunstoel van de hoge- de India verblijven. Hij leest Jamea priesterlijke Boeddhist. De groene Bond, hij speelt tafeltennis, maar daar- muur achter hem schilfert af. Het naast bidt hij dagelijks urenlang. Hij langwerpige,^ gouden altaar in de hoek richt zich tot een andere God dan die ik ken. Er komen orakels en waarzeg gers aan tc pas. Niettemin gaat het om mensen als u en ik, om schepselen, die geboren zijn om aan het aardse bestaan een klein beetje vreugde te beleven. Een licht gebogen, gedrongen vrouw loopt voor me uit. Ze draagt een bril en haar Mongoolse trekken zijn vrien delijk. De vrouw, de moeder van de Dalai Lama. heeft zestien kinderen ge had. Tien zijn er gestorven, zes heeft ze er nog over. Een tolk vertaalt haar woorden: „Gelukkig? Zoudt u gelukkig zijn in een land. waar u gedwongen bent als vluchteling te verblijven? Ik ben bij- j__ t-.,, «n hinderen ÉÉJV TIBET De „god-koning" met de vier donke re pokkenlittekens op de ontblote rech- terbovenarm spreekt met een hoog ge giechel zijn afkeuring uit over de wei gering Tibet toe te laten tot de Vere nigde Naties. Drie keer is deze zaak aan dé orde geweest: in 1959. in I960 en in 1965. Tegenstemmers waren o.m. het A fro-Aziatische blok en de staten van Latijns Amerika. De vraag, of het juist is dat er Tibe- UUM viurhlrlingrngrorprn in India mndér 'ïiÏÏj ~da"t"ik zijn. waarmee zijn organisatie niets te maken wil hebben er zijn er ten minste veertien met eigen gereïncar neerde lama's, de zogenaamde Rinpo- 'hes ontwijkt hij met diplomatie' ke handigheid. ..Er is maar één Tibet" brengt hij dm"li"o^ ™e land déntal'- naar voren, ..en er zal altijd slechts één Tibet blijven". Niets over de Pantsjen Lama. zijn „Chinese" rivaal, die inmiddels weer is afgezet. Niets over de splinterpartijen, die hem wel ils geestelijk, maar niet als wereldlijk leider willen erkennen en daarom verstoken blijven van elke vorm van handreiking van zijn kant naar Dharamsala heb kunnen meene men tijdens die dramatische, onverge telijke tocht door de bergen. Maar toch: ook al ben ik dan een Tibe taanse moeder, die dankbaar moet zijn. ik moet steeds aan m'n familiele- /MIRBKV Duidelijk is dat de Europese inza- •nelinovaktie, die maandag a.s. voor ie Tibetaanse vluchtelingen start, niet alleen voor de door de Dalai Lama erkende groepen is bestemd. Iedereen profiteert er in gelijke mate van mee. De plannen, die zowel voor de noodhulp als voor permanente op lossingen zijn gemaakt, worden niet afhankelijk gesteld van het inzicht -an 'iet Bureau van de Dalai Lama ti e'fs we' van dat vm het :ooe- •laatnde Central Re'iet Cnmnv"ce in New Delhi u-nar,n <rn 'ertegen woordiger van de Indiase regerin ■>ls secretaris-generaal zitting heeft Er is een Europees controle-apparaat, dat de touwtjes vast in handen houdt Met de handen samengebouwen tot een groet laat ik de moeder van de Dalai Lama tussen de prikkeldraad versperringen van het Hemelse Ver blijf achter. De vader, hij leeft niet meer. Hij was een ongeletterde boer. die na de verkiezing van zijn vierja rig zoontje tot geestelijk en wereldlijk leider van Tibet, de weelde van het nieuwe bestaan niet kon dragen. Wat men van hem vertelt, staat in schrille tegenstelling tot de honger, die het Tibetaanse volk thans met zweepslagen striemt. Hij voerde zijn paarden de hete. d;e er in het land bestonden M'-:e morgen met "er.se ei-ren. Een man. die al leen mear een talent voor paar den had. moest in een religieus en slechts onder garantie fondsen ter bolwerk als Lhasa toch iets te beschikking stelt. Geen cent gaat er doen hebben, nietwaar thando Takla, de enige dochter van de oudste n de Dalai Lama, is echter met al haar Jilieleden omhoog gestuwd. Toen zij geboren 1 22 jaar geleden, woonden haar ouders 1 de wijk der bevoorrechten in de hoofdstad Toen zij opgroeide, gebeurde dat in de [^hermende sfeer van het Hof. Toen zij als 15- i meisje moest vluchten door de besneeuwde ken van de Himalaya werd ze met dezelfde j omringd als haar oom, die een goddelijke jcarnatie zou zijn, als haar grootmoeder ook r moeder en haar neven en nichten. WESTERS GEVORMD t ontmoet Khando in de residentie van de ai Lama in Dharamsala. Een fragiel vrouwtje, loken in een groene, nauwsluitende japon van nese zijde, een stenobloc tussen de slanke 1 jers geklemd. jnders dan haar koninklijke en priesterlijke iilielid is deze Tibetaanse bijna geheel door ^vesterse wereld gevormd. Uit het mystieke __*ment dat „het dak van de wereld" haar en r volk bood, wist ze zich langzaam maar ze- te bevrijden. Ze vestigde zich in het mistige vooral cosmopolitische Londen, waar ze met ^:es moderne talen studeerde. Daar ontmoette iJj°k die Brit, met wie ze over niet al te lange =3hoopt te trouwen. tk doe tijdelijk dienst als secretaresse van l^e Heiligheid", verklaart Khando Takla. „Zo'n Huur per dag werk ik brieven voor hem uit, rijl ik elke audiëntie, die hij toestaat, steno- vastleg. Maar ik doe meer, veel meer. lire Tibetaan, die iets weet of kent, dient zich t zetten voor het eigen volk. Ik heb een eigen iekt: een kamp voor bejaarden, die niets dan [herinneringen bezitten. Ik heb de plicht ver- n jYtring te brengen in het lot van deze vaak zieke vluchtelingen. Met mi- lale middelen uiteraard; geld om te verzorgen is er bijna niet." DHARAMSALA Bij het af scheid nemen, houdt de Dalai Lama lang mijn hand vast. Ik kijk in z'n ogen, maar zie dat hij mij niet bewust opmerkt. Wazig staart hij voor zich uit, terwijl zijn lippen snel bewe gen. Dan weer die brede lach, dezelfde, waarmee hij uitge putte vluchtelingen ontvangt en hun noden aanhoort. Het is een niet-westerse vorm van relativering. Ik moet er aan wennen; de ondergrond is ernst in plaats van luim. Ik weet niet welke zegen de balling van Dharamsala mij mee geeft. Het geprevel is onhoorbaar; de gebedsmolen, een dagelijks ge bruiksvoorwerp van de Tibeta nen, draait niet mechanisch rond. Zijne Heiligheid doet dit al tijd", verklaart een secretaris, die in hetzelfde rood-gele priester kleed gestoken is als de Boeddhis tische „god-koning". Het gebed speelt in het lamaïsme een over heersende rol". Ik moet aan Mao Tse-toeng denken, die, twaalf jaar geleden, toen hij nog DHARAMSALA „Als de meerderheid van het Tibetaanse volk mij niet meer als wereldlijk leider wil erkennen, trek ik me als zodanig terug. Hetzelfde geldt voor het andere deel van mijn dubbelambt. Als dit ge wenst wordt, geef ik des noods m'n functie van geestelijk leider op*'. Deze opzienbarende verkla ring noteer ik uit de mond van de Dalai Lama. De Boed dhistische „god-koning"'die in 1959 zijn land ontvluchtte, om dat hij de Chinese inmenging niet langer verdragen kon, lijkt goedlachs, doch is in wezen moedeloos. De orakels en waar zeggers hebben het hem niet onthouden: het zal lang duren eer de voormalige feodale heer ser. die thans de leer van de geleide democratie belijdt, naar „het dak van de wereld" zal kunnen terugkeren. De schat tingen liggen tussen de 20 en 30 jaar. Wedergeboorte Is zijn bereidheid om afstand te doen niet in strijd met zijn geloofsovertuiging? „De Dalai Lama wordt niet gezien als de reïncarnatie van /ijn voorganger, maar als een van de mogelijke wedergeboor ten," voert hij aan. „Omdat de manifestaties hiervan verschil- DHARAMSALA Als zij niet de nicht van de 14de Dalai Lama s geweest dan had ik haar nooit ontmoet. Dan had ze als vrouw dochter van een onbekende, eenvoudige boer in de bergen'van kster gewoond. Dan was ze als honderdduizenden andere Tibe- ten ongeletterd gebleven, slechts een schim achter het Bamboe Mijn. Iffl WOLK VAN PARFUM In een wolk van parfum, die haar lijkt te omhullen, loop ik de tenten en hutten van haar kamp in en uit. Overal ellende, stank en troosteloos- Hier een lepra-, daar een tbc-geval, elders een blinde. Nederigheid, ir ook angst in dozijnen paren ogen. Een vertroostend woord, een be zigend klopje op de schouder van de als een Florence Nightingale rond- w<pde groene engel. In het kamp van Khando Takla. die meer dan wie van haar landgenoten reet wat een menswaardig bestaan is. vegeteren zo'n honderd ouden van Sn aan de zelfkant van de samenleving. Ze hebben slechts lompen om gard te kleden en jute zakken om zich te bedekken. Hun eten is niet meer bekkeen bordje grauwe meelpap, 's morgens, 's middags en 's avonds, dag in ig uit. Uitzicht is er niet, tenzij er aan de horizon andere engelen ver ben. et is eigenlijk heel eenvoudig een afschaduwing van Khando te zijn. invoudig zelfs dat de engelen bezwaren zouden maken, als u zich met zou vereenzelvigen. GEEF ROYAAL'. Dag der Verenigde Naties, die op maandag 24 oktober wordt gevierd Jt dit jaar geheel in het teken van de verdrevene van huis en haard. Huis (huis zal er een inzameling voor Tibetaanse vluchtelingen worden gehou- Geef royaal, geef veel, denk aan het barmhartige werk van de groene 61. Offers worden van u, welvarende man of vrouw, niet gevraagd. In 6 kan het probleem van „het Hongarije van Azië" al met een fooi worden flost, als iedere Nederlander tenminste meedoet. .Aan deze aktie, die een vaderlands initiatief is en die onder de be- Irming van de Koningin slaat, doet niet alleen Nederland mee. Een ^nationale werkgroep onder leiding van prins Bernhard is er in de af- jpen twee jaar in geslaagd zo'n twintig Europese landen in te schakelen, jalve Tibetanen worden ook andere vluchtelingen bedacht, in Vietnam lorbeeld en in verschillende delen van Afrika. 25 MILJOEN NODIG 1 miljoen gulden is er nodig om de Tibetaanse nood voorgoed uit de ^ld te helpen. Een uitstekend samenspel van televisie, radio, pers, plaat- Ike comités cn tienduizenden vrijwilligers, die zullen collecteren, staat borg voor dat Nederland, wat zijn verwachte aandeel aan deze unieke c betreft, flink in de bus zal blazen. Wie Tibet zegt, denkt aan nood, wie hulp verleent, denkt aan de tne engel!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 11