TV j§ 31 RADIO Kijken heeft bij velen het luisteren teruggebracht RenniesjÉ Nieuwshonger neemt steeds toe DRIE VERHALE Familie Douglas volgt de Hillbillies op Röellprijs voor Wessel Couzijn en DONDERDAG 13 OKTOBER 1966 TWR zendt nu ook uit in Jiddisch I MONACO Jiddisch is de 25e taal, waarin het christelijke radiostation Trans World Radio Monte Carlo is i gaan uitzenden. Jiddisch is de taal, die nog steeds veel gesproken wordt door de Joden in Oost-Europa en een meng- j taal is uit Duitse, Hebreeuwse en Sla vische bestanddelen. De uitzendingen (elke maandagavond van kwart over acht tot half negen) worden verzorgd I door L. Feldman van het Hebreeuws christelijk getuigenis aan Israël, zijn hoofdkwartier heeft in Londen. Kruiswoord-puzzel HORIZONTAAL: 1. plaats in N. Brab. brandverf. 2. vlaskam in het jaar onzes Heren (afk. Lat) lidwoord. I 3. iemand de achting geven welke hem toekomt zuidvrucht. 4. part herkauwend dier v. h. geslacht der hertachtigen. 5. meisjesnaam soort van hert. 6. plaats in N.H. meisjesnaam. 7. meisjesnaam broedplaats voor vo gels scheik. element (afk.). 8. klasse (afk.) nummer (afk.) ge bod lichaamsdeel. I 9. ahorn heden. VERTIKAAL: 1. gemeente in N. Brabant iedere. 2. vnoeger vreemde taal. 3. lans korf. I 4. voorzetsel stad in Mexico radio- omroep (afk.). 5. plaats in Gelderl. ik ontken (Lat.). 6. keer de dato (afk.) iemand die treitert. 7. zijtak Po geluid van een ezel hou- 8. dorpje onder de Dr. gemeente Vries bekend Eng. admiraal. 9. deel van het oor telwoord scheik. element (afk.). OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. boer—ober. 2. riem—mier, 3. Uden— deun, 4. maststam. 5. maar—raam, 6. elkekeel. 7. nierErin. BRUMMEN. Brandend maagzuur? helpen direkt! HILVERSUM Het is opmer kelijk te constateren hoe de ont wikkeling televisie-radio in West- Babbelprogramma's bij *t slapengaan De radio is op het ogenblik dus al lesbehalve oud of stervend, integen deel. Heel juist is het daarom, dat de programmamakers zich opnieuw bezin- ij i u piugianuiiauumeii. zien opnieuw uezin- Europa een versneld beeld geeft /y onze radio- en tv-redactie) nen op hun taak- Voorak omdat zij van die in Amerika. Allerlei fac- vrijwel hele dagen ter beschikking heb- toren die zich in de V.S. in een ben °m een groot publiek, dat zich avonds zo gemakkelijk via de beeld buis laat verwennen (en stiekum ook reeks van jaren lieten onderschei den, spelen zich in ons wereld deel in luttele jaren af. Het is daarbij, alsof wij in een verkleinspiegel kijken. In Ame rika overvleugelde de jonge tele visie alles, wat tot dan toe was: de radio raakte op de achter grond, kranten en vooral de enorme weekbladen kregen een klap. Er waren tien jaren voor nodig om dat evenwicht te her stellen en die leidden tot her ontdekking van de radio. Ook het lezen keerde terug. De transistor radio werd in enige jaren popu lair, de kleuren-televisie had daarvoor ruim tien jaar nodig. Bij ons gaat het allemaal veel vlug ger: nog enkele jaren en wij hebben de achterstand wellicht ingehaald, al kan men de Amerikaanse activiteiten op het gebied van communicatiemiddelen nooit echt vergelijken met de Euro pese. De tijd, dat negen tot elf televisiezen ders en legio radiozenders dag en nacht in de lucht zullen zijn, dat de zondagsbladen kilo's per stuk wegen, blijft voor ons nog ver af. Wij hebben daaraan ook niet zo'n dringende behoefte. Bovendien is het Europese leven daarop niet ingesteld. Maar een feit is, dat de tv zich veel sneller heeft ontwikkeld bij ons, dat relatief miskenning van de radio gau- vervluchtigt, de aanpak van de kleurentelevisie veelbelovender is (de ontwikkeling zal afhangen van de prij zen, welke de industrie voor de ontvang apparaten gaat rekenen!) en het -Ame rikaanse voorbeeld stimuleert tot eer der construeren van Europese commu nicatiesatellieten. We kunnen natuurlijk stellen, dat Amerika bij alles de spits heeft afgebe ten en zoiets nooit meevalt: navolgen van vindingen en toepassingen heeft altijd een hoger tempo dan het oorspronkelijk realiseren van nieuwe Wat is oud? Houden wij ons in dit artikel uitslui tend bij de radio ten opzichte van de televisie, dan moeten we erkennen, dat het luisteren een aanwijsbare verande ring heeft ondergaan. Nu in bijna elk gezin televisie is, kan het niet anders of 's avonds blijven vele radiotoestel len dood. „De ouwe radio", wordt er nu goed moedig gezegd. Maar wat is eigenlijk oud? Een publiciteitsmedium moet met de tijd meegaan en wordt daartoe, wat de nieuws- en informatievoorziening betreft, ook toe gedwongen. Symptonen Het gaat er echter om: in welke vorm giet men die? Dat is het kern punt, waarop de radioprogrammama kers zich nu moeten bezinnen. Daarom is het heel nuttig, dat er een onderzoek komt naar functie en betekenis van de radio in het gezin en voor alleenstaan- Buiten eigen activiteit o radio in de laatste jaren impuls gekregen door de hausse tienermuziek. De behoefte daaraan kan het' grote licht op"en.!!""tja.'"dan Is "het Hierbij dient men te letten op de symptomen, die zich voordoen. Ten eerste natuurlijk de aantrekkelijke voorlichting, want die wil „men" wel degelijk ook van de radio. Goed is het daarom, dat rubrieken daarvoor zich telkens uitbreiden. Ook de Radio nieuwsdienst blijkt hierin actief te Maar er is ook het avondvermaak. VV> Wie hebben we daar? De tienerzangers Marianne Faithfull, idool van vele steil- of krul-, lang- dan wel kortharige jongeren. Zij treedt zaterdag a.s. op in een Engels showprogramma, dat helemaal gewijd is aan het wel en wee van de liefde en door de VARA wordt uit gezonden tussen 9.40 en 10.05 uur op Ned. 2. Marianne is heel bekyjaam in het zingen van liefdes- Als de televisie „uit" is, doet zich dik- heeft de Wjj]s een wat onbehaaglijke sfeer voor, ,0 „cc, sterke i in huis Men heeft wat schemerlichtliedjes en zij zal dat o.'m. laten horen in „When was gehad en rustig gezeten. Nu g„aa* single", een van haar toppers. i--x Overige lust enen lasten van verliefdheid, liefde, zij veel beter vervullen dan de tele-opruimen en naar bed. Men zou nog; huwelijk, verlaten-zijn en eenzaamheid worden vertolkt «e' j- W^1 wat willen zitten, als... en dan j door Julie Felix, Buff y Sainte-Marie en Beverly Todd. Bovendien heeft de tv bij velen het komt de gedachte: geeft de radio mis- luisteren teruggebracht doordat de pas- schien iets? sieve kijker zich liet betrekken in het1 actuele gebeuren. Vanavond voor 't eerst (Vai e radio- en tv-redactie) HILVERSUM Nu niet langer i getreurd om de verdwenen Beverly Hillbillies of het charmante Station Pet ticoat: de NCRV heeft een derde smeui- gc familieserie van de Amerikaanse schrijver Paul Henning aangekocht: „Geen beter leven dan het buitenle- Hierin kan deze heerlijk - roman tische auteur zich opnieuw uitleven in allerlei humoristische gebeurlijkheden, waarbij hij allerlei typen tegenover el kaar plaatst. Aan U, gauw goede vrien- den te worden met de 1 voornaamste i hoofdpersonen uit het verhaal: Oliver en Lisa Douglas. j De Beverly Hillbillies zijn, na ette lijke afleveringen die wij lang niet alle maal hebben gezien, van het Ameri kaanse scherm evengoed als van het j onze verdwenen. Zij werden diep be treurd, maar Paul Henning heeft heel verstandig niet het risico genomen ze vervelend te laten worden. Zo is het ook gegaan met de niet zo I uitgebreide serie Station Petticoat, maar daarvan heeft Henning zelf geen afscheid-voorgoed kunnen nemen. Misschien herinnert u zich wel, dat hij met dit verhaal zijn jeugd deed J herleven: toen hij als kleine jongen j naar school ging passeerde hen altijd zo'n lekker ouderwets puffend stoom- treintje en dan probeerden hij en zijn vriendjes dat al rennend bij te hou den... hetgeen nog af en toe lukte ook. Dat treintje liet hij herleven in Sta tion Petticoat maar hij fantaseerde er ook het aardige dorpje Hooterville bij en het kostelijke Shady Rest Hotel met Kate Bradley als gastvrouw en haar drie dochters, de markante machinist Snoep verstandig eet 'n appel En deze allen ziet U terug in „Geen beter leven". Zelfs het treintje blijft rijden. Verder is deze nieuwe serie eer tegenhanger van de Hillbillies: was hei daar een arme familie die, rijk gewor den, ineens in het dure Beverly Hills ging wonen, nu is het een rijke New Yorkse advocaat die met zijn vrouw plotseling de geneuchten van het primi tieve buitenleven wil gaan genieten. Hierbij liggen de avonturen voor het grabbelen, vindt Paul Henning. „Oliver koopt een boerderij", heet de eerste aflevering, die u vanavond tus- :n 8.01 en 8.25 uur op Ned. 2 kunt Dat boerderij-kopen heeft nogal wat voeten in de aarde. Oliver, die er als resultaat van een bloeiende advocaten praktijk een kostbare, luxueuze flat op nahoudt waarin zijn vrouw Lisa zich wonderwel thuisvoelt, krijgt ineens ge noeg van het New Yorkse jachtige en lawaaiige leven, en krijgt heimwee aar de stilte buiten. Zijn vrouw Lisa, verknocht aan de wereldstad, is alles behalve happy met Oliver's „terug naar de natuur" en zij krijgt flink steun van haar moeder, die haar royaal uitnodigt liever bij haar in te trekken dan Oliver te volgen op zijn vreemdsoortige escapade (waarbij de inkomstenbron ook nog opdroogt!). Als zij horen, dat Oliver inderdaad ;n boerderij heeft gekocht, stelt ma- la Lisa voor „hem te straffen door ?n heel dure garderobe te kopen en hem de rekening te sturen"... maar het helpt allemaal niets, Lisa besluit naar man niet in de steek te laten en zich op te offeren. Intussen voelt Oliver zich helemaal gelukkig, zelfs wanneer hij in het café van Hooterville de notabelen van dorp ontmoet, die zich uiterst verbaasd tonen dat er voor die oude vervallen kast van een Haney-boerderij nog een koper is gevonden! Enfin, u moet het maar eens bekij ken. 't Zal wel weer een gezellig feuille ton worden. Het is geen nieuws, dat in een be hoorlijk aantal gezinnen de radio niet meer die functie had, welke haar vroe ger te beurt viel. Veel vormen van vrije tijdsbesteding, die de jongeren ook heel wat ouderen vaker bui ten de deur brachten, waren hieraan, mét de gemakkelijke verplaatsbaarheid door het gemotoriseerde verkeer, debet. Maar al te dikwijls deed de radio nog even dienst om in het middaguur de nieuwsberichten te beluisteren en och, 's avonds had men vermaak van de televisie, men draaide zelf een plaat je of men was uit. Terwijl niettemin de programmama kers (dat dient tot hun eer gezegd) voortdurend in actie bleven om zo goed mogelijke radio-uitzendingen tot stand te brengen, trad er, vooral in de eerste tijd van de tv. een kennelijke verslap ping in het luisteren op. Toen vielen de radio drie gunstige ontwikkelingen in de schoot: ten eerste de al genoemde vaart in de tienermu ziek, ten tweede de (daardoor mede in de hand gewerkte) belangstelling de transistorradio en ten derde... invloed van de televisie zelf. Voor een zeer groot deel van kijkend publiek is nl. een nieuwe reld opengegaan. Het ongecontroleerde kijkcn-naar-alles was juist de aanlei ding, dat men werd geconfronteerd met allerlei zaken die vroeger buiten de belangstellingssfeer vielen. Niet al leen echter begon men de smaak vai het geïnformeerd-worden over actuali teiten te pakken te krijgen en merkte n tot zijn verrassing, dat de radio op haar beurt ook iets over te zeg gen had, zodat men het nieuws over dag ook kon bijhouden, maar het gea- museerd-worden door de televisie wek te het verlangen op, daar buiten de tv-uren ook wat van te krijgen.... en zo werd er opeens meer aan de radioknop pen gedraaid. Het verplaatsbare radio'tje deed daar bij goede diensten, waarvan bepaald niet alleen de jeugd, maar ook de huisvrouw onder het werk terdege pro-1 fiteert. En wie weet niet, dat men te- j genwoordig niet alleen de loodgieter, schilder of stucadoor maar ook diens radio'tje thuiskrijgt? De radio vormt dan het welkome op- vangertje voor een zekere onplezierige ontreddering, waaraan dikwijls ook het schuldgevoel „Daar heb ik weer de he le avond niets gedaan dan kijken" een steentje bijdraagt. Bijzonder goed is daarom de vondst van het late babbelprogramma, met ge varieerde, rustige muziek. Niet alleen voor de mensen, die na de televisie van geen ophouden weten, ook voor de ve len die een drukke dag en een werkza me avond achter de rug hebben en wat afleiding van gedachten zoeken bij 't slapengaan. Immers wordt meer en meer de kleine radio meegenomen naar de slaapkamer juist voor dat late uur. In de steeds toenemende vaart van het dagelijkse leven hebben veel mensen last van slecht in slaap te kun nen komen. Niets is dan zo rustgevend als een prettig radioprogramma dat de gespannenheid doorbreekt. Juist de variatie hierin geboden, maakt dat late uur boeiend: nu eens serieuze muziek, dan weer amusante plaatjes, een derde keer zo'n licht-cul- tureel opgezet magazine. De program mamakers kunnen zich niet genoeg toe leggen op de voorziening van dat uur tussen 11 en 12. Grote luisterdichtheid heeft men dan niet, ten plattelande bijv. is men tijdig ter ruste gegaan en wie heel vroege dienst heeft hoort de klok van elven ook niet meer slaan. De honderdduizenden echter die wél luisteren, verdienen op dat uur geen achteloos opgezet platenprogramma, maar wel degelijk een echte uitzending met rustig gesproken woord, zodat zij bij het programma worden betrokken. Geen zware kost die de hersens nog meer aan het werk zet, maar een echt erwennerijtje dat niet teveel inspan ning kost, nu eens interessant, dan weer zonder meer luchthartig. Daar-1 willen wij graag een lans breken en wij verheugen ons erin, dat de om roeporganisaties daarvoor steeds meer begrip tonen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 VARA (NTS) gewestelijk nieuws. (NTS) sportrubriek. Achter het nieuws. Toneelspel „Het onderzoek" deze uitzending duurt tot 11.2C Ned. 2 NCRV Nieuwe familieserie van Amerikaanse makelij: „Geen beter leven dan het buitenleven". Internationaal rendez-vous. Actualiteiten. VANAVOND TE HOREN Hilversum I NCRV 7.50 uur: Weer eens met Lex Karsemeijer de plaat poetsen 8.10 uur: Begin van het 8-delige familiehoorspel „De fa milie Leenhouts", naar een roman van P. J. met muziek, zang, ing verzocht", ereld, informatie op religieus ter- Dommele bespeelt de orgels in de ■Vijd als de ir: Johan Arnhemse Eusebiuskerk. ir: Muziek van eigen tijd. Hilversum II AVRO (IKOR) avondgebed. Radio Filharmonisch orkest concerteert (stereo). Hoorspel van Dürrematt: „Stranitzky en de MOORD IN HET FLATGEBOUW „Het is nu kwart voor twaalf. We kunnen nu vrij nauw keurig vaststellen hoe laat de moord gepeegd is." Hij haalde een verkreukeld blad papier uit zijn zak. „Dit hebben we gevonden in een zak van de jurk, die mevrouw Grant aanhad. U hoeft niet voorzichtig te zijn met beetpakken. Er zijn geen vingerafdrukken op te vinden." Poirot streek het papier glad. Een paar woorden stonden in drukletters op het velletje. „Ik kom vanavond om half acht bij je. J.F." „Wat een compromitterend briefje om achter te laten", zei Poirot, toen hij het weer aan de inspecteur teruggaf. „Hij wist niet dat zij het in de zak van haar jurk had", zei de inspecteur. „Hij dacht waarschijnlijk dat zij het weggegooid had. Toch weten we dat hij een voorzichtig man was. We hebben het wapen onder het lichaam gevonden en ook daarop hebben we geen vingerafdrukken gevonden. Die werden er heel nauwkeurig met een zijden zakdoek afge veegd." „Hoe weet u dat het een zijden zakdoek was?" vroeg Poirot. „Omdat we die gevonden hebben," zei de inspecteur triomfantelijk. „Toen hij de gordijnen dichttrok, moet hij die ongemerkt verloren hebben." Hij overhandigde Poirot een grote witte zijden zakdoek van goede kwaliteit. De inspecteur wees Poirot op het merk in de hoek, maar Poirot had het al gezien. Poirot las de naam hardop. „John Fraser." „Dat is het dan", zei de inspecteur, „John Fraser, de J.F, van het briefje. We kennen de naam van de man, die we moeten hebben en wanneer we iets meer over het slachtof fer weten, zal het wel niet al te moeilijk zijn om bewijzen tegen hem te vinden." „Dat vraag ik me af," zei Poirot. „Nee, mon cher, ik denk niet dat het gemakkelijk zal zijn om je John Fraser te vinden. Hij is een vreemd type... Zorgvuldig, omdat hij zijn zakdoeken merkt en het pistool, waarmee hij de moord pleegt, afveegt en toch slordig omdat hij zijn zakdoek ver liest en niet zoekt naar een brief, die hem noodlottig kan worden." „Hij zal wel in paniek geraakt zijn," zei de inspecteur. „Dat is mogelijk," zei Poirot. „Ja, dat is mogelijk. Heeft niemand hem het gebouw in zien gaan?" „Op die tijd gaan er zoveel mensen in en uit dit gebouw. Het zijn grote blokken. Ik neem aan dat niemand van u iemand uit die flat heeft zien komen?" Pat schudde haar hoofd. „Wij zijn om zeven uur al weggegaan." „Juist." De inspecteur stond op. Poirot liet hem uit. „Zou ik u een gunst mogen vragen, inspecteur? Mag ik de flat beneden onderzoeken?" „Maar natuurlijk, monsieur Poirot. Ik weet welke opinie ze op het hoofdkwartier van u hebben. Ik zal een sleutel voor u achterlaten. Ik heb er twee. De flat is leeg. Het meisje is naar familie toegegaan. Ze was bang om alleen in huis te zijn." „Dank u wel." zei Poirot. In gedachten liep hij de kamer weer in. „Bent u niet tevreden, monsieur Poirot?" vroeg Jimmy. „Nee, ik ben inderdaad niet tevreden, zei Poirot. Donovan keek hem nieuwsgierig aan. „Waarom niet, monsieur Poirot?" Poirot gaf geen antwoord. Hij zat een tijdje diep na te denken met gefronste wenkbrauwen en haalde toen opeens ongeduldig zijn schouders op. „Ik neem nu afscheid van u, mademoiselle. U zult wel moe zijn. U heeft het zo druk gehad met koken..." Pat lachte. „Alleen maar omelet. Donovan en Jimmy kwamen ons vanavond halen en we zijn in een klein restaurant gflaa „Daarna bent u ongetwijfeld naar de schouwburg ge- „Ja. De bruine ogen van Caroline." „Het hadden blauwe ogen moeten zijn... De blauwe ogen van mademoiselle," zei Poirot. Hij maakte een ietwat sentimenteel gebaar en wenste Pat nogmaals goedenacht. Mildred, die op Pats speciale verzoek bleef slapen, kreeg een hand. (Wordt vervolgd) ROTTERDAM De Amsterdamse beeldhouwer Wessel Couzijn is on derscheiden met de David Röellprijs. Het bestuur van het Prins Bernhard Fonds bekroont hiermee het gehele oeu- fan de kunstenaar. Donderdag 10 november zal hem de prijs groot ƒ6.000 worden overhandigd in de David Röellzaal van het Rijksmuseum te Amsterdam. Een van Couzijns hoofdwerken is de gigantische metaalplastiek „Belichaam de eenheid" voor de gevel van het Unilever-hoofdkantoor in Rotterdam. De jury voor de Röellprijs bestond uit de heren dr. A. F. E. van Schendel, prof. dr. A. M. W. J. Hammacher, prof. C. Hund, dr. G. van der Wal, C. Doel en J. U. Priesman. Snoep verstandig eet 'n appel Snoep Verstandig eet 'n appel ROSMALEN —Landbouwer V H. Dielusse (64) is bij het oversteken op de fiets door een auto dodelijk aangere- NTS introduceert kunstkroniek (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Zondagavond as. zal de NTS door middel van een bijeen komst van de redactieraad haar nieu-1 we maandelijkse kunstprogramma dat officieel op 13 november begint en de i voorlopige titel „Beweging is hel woord...." heeft meegekregen. introduce- In dit programma zullen actuele ge-J beurtenissen op het gebied /an loneel, literatuur, ballet, muziek, film, beelden de kunst en architectuur aan bod ko men, zoals wij dat al jarenlang ook bij de omroepverenigingen hebben gezien, de NTS wil er een ruimere nieuwe vorm voor vinden. Een redactieraad is samengesteld i I goed mogelijk geïnformeerd te blij- sn over en direct te kunnen reageren op actualiteiten op het gebied van het Nederlandse en ook het Europese cultu rele leven, zodat er naar een bredere basis wordt gestreefd. Zitting hebben Charles Boost (film), 'Hans Citroen (muziek), Joes Odufré (ballet), Johann Phaff (literatuur), Hans Roduin (toneel). Lambert Tegen- I bosch (beeldende kunst) en Karei I Wieckart (architectuur). De eindredacteur van het kunstpro gramma, Jan Venema, zal de redactiele- I den zondagavond (9.15 - 10 uur, Ned. 2) aan de kijkers voorstellen en dan gaat men discussiëren over de nieuwe we gen welke worden gezocht teneinde pro- tere groepen mensen bij het kunstle ven te betrekken. II. NTS 20 "f> Nieuws ln het kort. NCRV: i beter leven dan bui tenleven: 1. Oliver koopt een kleuters. 19.00 Gespro- NTS 22.30-23.00 Tcleac: Dat ls g> grammcerdc instructie (herhaling van 10 oktober jl.j. KM-kanalen. AVRO: Nieuws. 9.02 Vrolijk ochtend programma. 10.00 Nieuw Pop-Party. 11.00 Nieuws. 11.02 Sorbet. een speels recept. VPRO: 12.00 Nieuws. 12.02 Uit de buitenlandse pers. 12.05 T 13.05 Lichte grammofoonmu- 00 Nieuws. 14.02 Uit de se pers. 14.05 2 x iVHO: 15.00 Nieuws. 15.02 Oud plaatwerk. 15.30 Luchtig programma. 16 00 Nieuws. 16.02 Gevarieerd pla- buitenlandse beeld. IKOR: 19.30 Avoi bed. 19.55 Kerk veraf en dicht bij. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Stereo: Radiophllharmo Tollat. 21.05 Fragmen- RADIO moiu;i:\ held. Illlver nltzky hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 7.00 Nieu- Actualiteiten. 22.55 Discotarla: nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. 402 m. NCRV: en herhaling 7.10 Dagope- SOS-bet nlng. 7.15 Stereo: Licht mentaal ensemble (opn). 7.30 mmuzlek. 9.00 Moderne i k (gr). 1C.00 Schoolra 20 Lichte muziek (opn). 00 Nieuws. 11.02 juw. AVRO: 11.30 I tale opcrafragment 12.00 Licht orkest m. list. 12.27 Medcde!ln_ land- en tuinbouw. 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Sportparn- de. 13.00 Nieuws. 13.10 Actuali teiten. 13.30 Orgelrecital. 14.00 12.00 Te lea c: Dc boerderij als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 15