Teach-in groeide uit tot een „Dageraad-debat" LONDEN LONDEN Een woord voor vandaag VPRO over God-is-dood-theologie Buskes: We stikken in de. misverstanden Predikantsvrouwen in Utrecht bijeen SUCROSA is fantastisch! SUCROSA Jeugd van Elspeet slaags met pers Uw probleem is het onze. Evangeliseren in Finsterwolde De lamp van het lichaam ia het oog, zegt Christus. Het is een wat wonderlijk woord. Het wordt nog wonderlijker door wat Hij er aan toe voegt: Indien dan uw oog zuiver is, zal geheel uw lichaam verlicht zijn." Bedoelt de Heiland niet dat wat wij zien ons leven bepaalt? En dan ,^ien" niet alleen in lichamelijke zin. We kunnen op heel wat meer manieren ,^zien". De werkelijkheid bewijst dat heel veel mensen veel dingen niet zien. Dat begint al op de weg als een automobilist een bord niet ziet. We merken het als we wandelen in de natuur. De een ziet heel andere dingen dan de ander. En gisteravond ontdekten we dat op weer een geheel andere manier. Op de teach-in van de VPRO zag de één wat de ander niet zag. Voor de één was God een geweldige werkelijkheid, voor de ander was Hij dood. De mens ziet maar niet uit zichzelf. Van de Israëlieten zei de Heiland reeds dat zij ogen hadden, maar niet zagen. Dit zien, dat ons lichaam verlicht, begint met een wonder. Onze ogen moeten er voor geopend worden. En dan ineens zien we Jezus, dan gaat een nieuwe wereld voor ons open, dan breekt een nieuwe toekomst baan. We lezen vandaag: Timotheus 1 1-18. WOENSDAG 12 OKTOBER (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Het had een teach-in zullen zijn. maar het is een debatavond geworden. Het had de aanwezigen iets moeten leren over de theologie die op het moment zo de aandacht trekt, en die de naam „God is dood" gekregen heeft, maar de namen van grondleggers van deze theologie als die van Altizer en William Hamilton werden zelfs niet genoemd. Het had een „verhelderende spraakverwarring" moeten worden, maar het werden vaak duistere monologen. En het enige werkelijk boeiende en hoogstaande mo ment kwam pas toen de VPRO-cameramannen hun werk al ge staakt hadden. Heilzame, ditpwsr kende Kloosterbalsem verzacht en verlicht aandoeningen van huid en spieren Kunstenaars gaan in kerkgebouwen manifesteren AMSTERDAM De kerkeraad van de Hervormde gemeente heeft de uit daging van de auteur Simon Vinken oog om de kerkgebouwen beschikbaar te stellen voor manifestaties van kun stenaars aangenomen. De kunstenaars willen op deze wijze dichter bu het volk komen en mee helpen apathie en lusteloosheid tegen te gaan. De kerkeraad heeft met de dichter een positief gesprek gehad. De ge dachten gingen uit naar een reeks manifestaties rondom de tiende de cember. de dag van de rechten van de mens. Met het Unesco-centrum is reeds contact opgenomen. Bij de samenspreking met Simon Vinkenoog waren ook een paar rooms- katholieke paters aanwezig, omdat het initiatief oorspronkelijk is voortgeko men uit de Oecumenische Contact- raad, waarin roomsijkathoHeken en protestanten samenwerken. AMSTERDAM Tot opvolger van de overleden prof. dr. N. A. Don kersloot die onder de naam Antho- nie Donker gedichten schreef is als gewoon hoogleraar aan do Universi teit van Amsterdam benoemd dr. J. Kamerbeek uit Deventer. Dr. Kamerbeek zal algemene en ver gelijkende literatuurwetenschap doce ren. Tot zijn benoeming tot wetenschappe lijk medewerker aan het instituut voor vergelijkend literatuuronderzoek van de Utrechtse Rijksuniversiteit In 1961 was hij leraar bij het vhmo. In mei van dit jaar promoveerde hij op het proefschrift ..Albert Verwey en het nieuwe classicisme". „Gij zult tot een zegen zijn" Een teach-in is een hypermoderne method" om een groot gehoor te con fronteren met vele aspecten van eei bepaald actueel onderwerp. Vakmensen en leken kunnen er aan het woord komen. Maar gisteravond tijdens de vast (Van onze kerkredactie) UTRECHT Ruim zeventig hervormd-gereformeerde predi kantsvrouwen waren gisteren naar het gebouw voor Christelijke Sociale Belangen in Utrecht ge komen voor hun jaarlijkse concio. Het was de negende maal, dat men een dergelijke bijeenkomst hield. Bekend werd gemaakt, dat de predikantsvrouwen vereniging thans 196 leden telt. Nieuwe voorzitster De presidente mevrouw W. H. Meijers- van Meer uit Ermelo hanteerde voor de laatste maal de voorsltstershamer, toen zij hem na zes jaar in handen te hebben gehad, overdroeg aan me vrouw A. van der Kooy-Kranenburg uit Katwijk. Mevrouw F. van Drenth-Tichelaar uit Ede sprak na mens allen dankwoorden tot me vrouw Meijers. FundamentaUnten In de krant van 4 oktober lees ik over de verontrusten in Harderwijk. Laat men ln Harderwijk niet den- kn dat de verontrusten alleen daar zijn, want deze zijn er ook in ande re plaatsen en ook in Barendrecht. Als wij ouderen, zo van zeventig tot tachtig jaar, die altijd in onze Ge- ref. Kerken hebben meegeleefd en onderzocht de leer van onze vade ren bij het licht van de Heilige Schrift en we horen en lezen dan dat wij ln de leer hebben gedwaald, wel, dan gaat er wat in deze mensen om.. Nu vraagt men ln Har derwijk adhesiebetuigingen im tot landelijk contact te komen, maar la ten wij wel als fundamentalisten 7.0 noemt men ons toch? in eigen kring en plaatselijk doen wat onze hand vindt om te doen. Anders kon het wel zijn dat er weer een grote kerkstrijd uit voortkwam. Barendrecht W. A. J. Smit Vrexhylerlaal Herv. kerkyemeenxchap Met waardering voor de verslagge ving van de bevestiglngsdienst in IJsselmuiden wilde ik u op een on juistheid wijzen. Ik ben ca. een jaar. nadat ik tot vorming van de Presbyteriaal Hervormde Kerkge meenschap (verder met Kg. geduid) overging, geschorst en losgemaakt in de Hervormde Kerk omdat ik aan de in- en doorvoering van de Kerkenorde-1951 in de weg stond. De vorming van de Kg. is derhalve niet een gevolg van schorsing en later afzetting. Feitelijk is de Kg. een Hervormd-ambteltjk werk van mij geweest binnen de grenzen van de Hervormd-kerkelijke ambtsbedie ning. Zo zeker als enkele richtingen in de Hervormde Kerk evangelisa ties stichten en onderhouden, zo ze ker had ik het recht er een echt in te vormen. De Hoogeveense reformatorische kerkgemeenschap kerkeraad had mij dan ook op mijn verzoek toegestaan een bovenkerke- lijke gemeenschapskring in Hooge veen te vormen, hetgeen volstrekt niet ln strijd noch met de oude. noch met de nieuwe Kerkorde was. Trouwens, wie doet niet mee aan enigerlei oecumenische arbeid? Hoogeveen Ds. G. Taverne Deze hield aan het begin van de dag een korte overdenking naar aanlei ding van Genesis 12 vers 3, waar staat: „Wees een zegen" in de Staten vertaling en „Gij zult tot een zegen zijn" in de Nieuwe Vertaling. Dit zijn woorden, die God tot Abraham spreekt wanneer Hij hem zegt uit zijn land te trekken. „Varend op Gods kompas belooft God hem te zullen stellen tot een zegen. Dit enkele woord houdt een dubbele belofte in: het dragen van en zegen en het brengen van een zegen. Bij gezegend zijn gaat het niet om wat we hebben, maar wat we zijn", zei mevrouw Meijers. Zij noemde het een opdracht, een le vensroeping. Om werkelijk zegen te verspreiden moet het hart open zijn voor de ander. Niet krampachtig „Het betekent niet krampachtig goed willen zijn, maar iets willen dragen van het beeld van Chiistus. Ons le ven zal een gezegend leven zijn als we mogen leven en sterven met Hem", besloot ze. Ds. A. den Hartogh uit Ede hield referaat over „Onze toekomstver wachting". Hij bedoelde hier een gere verwachting mee, dan „die van de toekomst in het bonte leven om ons heen'. „In de meeste gevallen heeft het woord verwachting een goe de betekenis. Zo moet het ook zijn aangaande de zaken uit het Woord Gods", meende hij. „Het Koninkrijk der Hemelen is tegen woordig in zoverre dat het is geplant in de harten van de gelovigen. De verwachting moet niet speculatief zijn, maar moet in de harten van de mensen hier en nu zijn", aldus deze Edese predikant Later op de dag sprak mevrouw H. L. van Stegeren-Keizer uit Heemstede over de nederzetting Nes Ammim in Israël. VPRO teach-in in Krasnapolsky moest ik steeds weer denken aan de verhalen van oudere vrienden die de Dage- raad-debatten nog hebben bijgewoond en met vuur en verve konden spreken over de wijze waarop prof. A. M. de Hartog, de man met de leeuwemanen, zich dan weerde. Zijn plaats werd waardig ingenomen door dr. J. J. Buskes die op zo echt-eer- lijke w:jze de kerk noch zichzelf schoonpraatte, maar getuigde van zijn geloof. Waar er om anderen werd gela chen, werd met grote aandacht naar hem geluisterd. En Ris ik hem noem om zijn eerlijkheid, dan mag ik ook Harry Mulisch niet vergeten, die even eerlijk bekende als atheïst het gemis van een moraal, een zedenwet te voelen. VRAGEN Het begon allemaal na een inleiding van de voorzitter prof. dr. Sperna Wei land met een aantal lastige vragen van Mulisch en drs. F. Elders. Mulisch stak zijn kritiek op de jonge radicale theolo gen niet onder stoelen of banken: „Een HARRY MULISCH ronder saccharine, voor de slanke lijnl Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hedel: C. Treure te Has selt: te Neede (Gld.) 3e p.p.: A. Meije- ringh te Schoonebeek; te Molenaarsgraaf, te Babyloniënbroek. te Wouterswoude en te Brandwijk: kand. P. H. v. Harten te Woubrugge: te Hekelingen: D. A. ten Haaft te Tubbergen. Aangenomen naar Oldemarkt-Paasloo: H. v. Arkel. pred. voor buitengew. werk- zaamh. bij Kerk en Wereld, te Doorn. GEREF. KERKEN Beroepen te Geldermalsen: N. Schel haas te Oostwold; te Lemmer: A. Segger te Middelstum: te Dordrecht ivac. drs. A. J. Jelsma): A. v. Asselt te Dokkum. Aangenomen naar Appelscha: A. C Koeman te Kolhorn. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Tweetal te Groningen-noord: drs. A N. Hendriks te Ommen en dr. C. Trimo te Voorburg. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Nieuw-Vennep: D. H. Bies-1 ma te Lisse en J. P. Geels te Haarlem-1 centrum. Beroepen te Westzaan: D. Dedemsvaart. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Tholen: M. Heerschap te j Veel ouders herzien standpunt tachtig procent van de schoolkinderen het vaccin tegen polio ingenomen. In El- speet bedroeg de opkomst overigens slechts 52 procent. Van de 168 kinderen van de school van de gereformeerde ge meente hebben er gisteren veertien het suikerklontje met het vaccin in ontvangst genomen. De rest van de kinderen "i deze school, die gistermiddag vrijaf hadden gekregen r ELSPEET De Jeugd van Els- peet is gisteravond in opstand ge komen tegen de publiciteit, die in de Nederlandse pers wordt gege ven aan de weigering van talrijke leden van de gereformeerde ge meente hun kinderen tegen polio te laten vaccineren. Twee pers fotografen werden mishandeld terwijl enkele journalisten in hotel ,,De Zwaan" een ware beleger- ring van de geprikkelde Elspete- naren moesten doorstaan. Ook de auto's van de prsmensen, die in groten getale naar dit dorpje waren gekomen, moesten het ontgelden. De wa gens werden omvergeworpen en bescha digd. De rijkspolitie voerde tal van char- Ses uit. Er kwamen in totaal ongeveer riehonderd jongelui in actie. De politie heeft tegen drie jongeman nen. in leeftijd variërend van 20 tot 24 jaar. die beschouwd worden als de aan stichters van de wanordelijkheden, pro- D1I1Ilt.llfcU11 uc IllUBCUJIW ces-verbaal opgemaakt Omstreeks tien igeboden de kinderen, die tot was de zv®! m ^et d°rp weergekeerd, hebben laten gaan. het vaccin te la- drie ,.vhet vac cin ln het Diakonesscnhuis te gaan Inne men, ging regelrecht naar huis. Wel zijn gistermiddag 28 kinderen van de school van de gereformeerde bond verschenen, wier ouders aanvankelijk ge kant waren tegen vaccinatie. Deze ouders hadden maandagavond. met ds. G. F. Timmer, hervormd predi kant (geref. bond), hun standpunt ge wijzigd en hun kinderen alsnog gestuurd. Ds. Timmer had eerst ook bezwaren te gen vaccinatie, maar na een gesprek met medische autoriteiten heeft hij zijn stand punt herzien. Ook zijn er gisteren in Elspeet veel ou ders verschenen met kinderen, die nog te klein waren om het suikerklontje te kun nen verwerken en die het vaccin toege diend kregen in een lepeltje vruchtensap. Binnenkort zal de mogelijkheid worden God-is-dood-theologie. Als God dood is, moet ergens zijn lijk te vinden zijn", zei hij. En hij vond dat in de technieK „Wij beschikken nu over alle capaciteiten van God" meende hij. „We maken blinden ziende, we wekken doden op, we staan op het punt leven te scheppen. Maar wat we niet hebben is bindende regels om met die techniek te leven. Als God er niet is, is alles geoorloofd", citeerde hij en hij gaf toe. dat het een vraag voor hem ■was, hoe hij als atheïst aan een echte moraal kon komen. Drs. Elders redeneerae dat de vruch ten van het christendom slecht zijn en dat daarom de boom van het geloof ook slecht moet zijn Ook hij was van oordeel dat theologen niet meer weten waar ze het zoeken moeten. Ze lopen een eeuw achter bij de filosofen van de vorige eeuw. Als oplossing zag hij dat het godsdienstonderwijs op de scholen vervangen wordt door filosofisch onder richt Lang was zijn aanklacht tegen de kerk. die altijd de vooruitgang in de weg gestaan heeft en het kapitalisme heeft bevorderd. Christenen moeten maar naar het woord van Christus luisteren en achter in de zaal van de wereld gaan zitten. GELOOF Prof Sperna Weiland wilde leiding geven aan de discussie en kwam tot de conclusie dat na deze woorden gespro ken moest worden over 1. de verhouding van de wetenschap tot het geloof 2. de betekenis van de atheïstische fi losofen van de vorige eeuw 3. over .iet christelijk geloof in de soci aal-politieke werkelijkheid Van nu. Het eerste punt werd wel eens ge raakt, maar over het tweede en derde werd van alle kanten gezwegen. Het begon goed. De jood RL van Praag zei als eerste spreker, dat hij geloof heel anders verstond dan de bei de critici van het geloof. „Voor mij geloof geen aanvaarding van een o aantastbare formule, geen voor waar houden. Geloof is een reële ontmoeting met God De vroegere hoofdredacteur van De Waarheid. A. J. Koejemans, sprak van uit zijn nieuw gevonden geloof in Christus. De uitspraak ..God is dood" is meten met menselijke maatstaven, een op God afwentelen van onze eigen menselijke schuld. Maar ook in deze technische wereld bliift de liefde voor mens en mensheid die ons in Christus voor ogen is gesteld, zei hij. Het bleek dat niet slechts christenen of joden het niet eens waren met Mu lisch en Elders. Prof. Kruithof uit Ant werpen kwam zeggen dat de techniek God helemaal niet vervangt De we tenschap lost niet alle vragen op maar stelt juist nieuwe vragen Een oude Dageraadman Constandse volgde. Als er een God is dan is Hij de oerbron van alles en moet dus schuldig gesteld worden aan ^lle verschrikke lijke dingen die gebeuren. Mcri heeft helemaal geen God nodig om een zede lijk oordeel te hebben, meende hij. Maar toen stonden zich al weer ande ren voor de beide katheders te verdrin gen. En een groot aartal van hen gre pen kennelijk de kans aan om reclame te maken voor een krant, voor een standpunt, voor een mystieke godsdienst voor het prcifisme, Na een goede aanzet om te komen tot een wer kelijk gesprek werd hei een serie mono- gesprek j '°8en met 70 nu en dan een uitspringer want wat ik daar zie valt niet mee, r ik bind me aan de persoon in de geschiedenis, aan Christus. Ik schaam me niet voor mijn geloof". GELUISTERD Ik had het gevoel dat sommige ande ren dat wel, of in zekere mate deden. aarzelend spraken zij soms over hun geloof ;n God en Christus. Maar naar Buskes werd geluisterd. Dat was het merkwaardige, want de zaal weigerde te luisteren naar prof Heering (geen college, werd er geroepen) en ook niet naar prof. dr. ir. H. van Riessen. Zij kregen niet de kans hun woorden af te maken, tn zij werden zeer zeker niet door de voorzitter de mond gesnoerd. Tijdens de gehele televisieuitzending kwam de rooms-katholiek dr. J. C. C. Willemse van Nijmegen in het geheel niet aan het woord om informatie te geven, wel de hervormde predikant ds. M. A. Krop, die soms ingreep als be paalde opmerkingen de spuigaten be gonnen uit te lopen Het echte hoogtepunt van de discus sie ontstond ook door een paar scher pe vragen van hem aan drs. Elders, maar toen was de televisieuitzending al afgelopen. „We stikken nu in de misverstanden", zei dr. Buskes uitein delijk, maar de tijd ontbrak om ze uit de weg te ruimen. Zo stierf deze teach-in, die „een heizame spraakver warring en gezonde ergernissen" had moeten brengen, een snelle dood toen om twaalf uur de microfoons moesten worden afgebroken. GREEP yc VAN DE GRIEP? WITTE KRUIS poeders helpen Ds. C. Zijlstra overleden ENSCHEDE Geheel onverwacht is in de nacht van maandag op dinsdag overleden ds. C. Zijlstra, predikant van de vrije evangelische gemeente. Hij is 52 jaar geworden. De begrafenis is zaterdag op de Wes terbegraafplaats te Enschede na een rouwdienst in de kerk (Bodden- kampstraat 2b), die om kwart voor elf aanvangt en waarin ds. W. de Goede te Nijverdal zal voorgaan. Ds. Zijlstra werd in 1914 te Oude- bildtzijl geboren. Na zijn studie vol bracht te hebben werd hij op 30 juni 1937 door het comité van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten beroep baar gesteld. Op 26 september van dat jaar werd hij als predikant bevestigd te Enschede. Van 1954 tot 1966 stond hij in Franeker-Minnertsga, maar enke le maanden geleden keerde hij weer in Eijschede terug. Brieven die niet zjjn voorzia van naam en adres kunnen nis in behandeling worden genomea Geheimhouding is verzekerd. Vri gen die niet onderling met elkan In verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge- steld. Per brief dient een guldia aan postzegels te worden Ingeslt ten. Vraag: Onze zoon is in militai dienst. Kan hij nu bij de Zilvervlo tijdelijk stoppen met sparen of me men beslist het toegemeten bedt toch storten? Antwoord: Als u er prijs op stc tenminste de vijf voorgeschreven ren vol te maken, zou u kunn volstaan met de storting van minimumbedrag per maand. U vo liest dan niet de voordelen van Zilvervlootspaarplan. Op het poi kantoor kan men u precies inlic ten. Vraag: Iemand heeft eenmi uitstel van militaire dienst gekreg en hij kan nog eens uitstel vrag en daarna misschien geheel ontt ven worden aangezien hij in bouw werkzaam is. Als hij nu overgaan naar de wegenbouw, b( voorbeeld een asfaitcentrale, kan dan ook uitstel krijgen? Antwoord: Neen, de regeling ge'l alleen voor de woningbouw. Vraag: Welke gemeenten vorm de agglomeratie Rijnmond? Antwoord: Rotterdam, Schieda Vlaardingen, Maassluis, Oostv Rockanje, Brielle, Hellevoetsluis, 0 denhoorn, Abbenbroek, Zuidlan Geervliet, Heenvliet, Zwartewa Vierpolders, Spijkenisse, Poortuga Rhoon, Barendrecht, Ridderkerk, C pelle a d IJssel en Krimpen a IJssel, Rozenburg. Verzoek van lezer: De heer B. Ve douw, Javastraat 35, Oegstgeest ve zoekt hen die eveneens de famili naam Verdouw dragen of hierov gegevens hebben, zich met hem verbinding te stellen, ten einde zo uitgebreid mogelijke stamboo samen te stellen. gen f 1441— per dagelijks vanaf elk n.s.-statiort Hoek van Holland-Harwich ACTIE vorig jaar is een bedrag van ƒ250.000. bestemd als bijdrage aan de bouw van wÊmMk" internaat voor I 1 o ihet protestants-christelijl Scholen te Sneek moet ten goede komen aan het gebreki lwivcotten actie kinderzegels SN EEK De vtJf openbare lagere het behoort, scholen te Sneek hebben unaniem sloten dit Jaar geen medewerking te lenen aan de verkoop van kln«* gels. omdat naar de mening hoofden de opbrengst van de Klnder- postsegelactie-1965 niet helemaal Is ver deeld onder die instellingen, die ervoor In aanmerking dienen te komen. Dc heer Y. M. Dijkstra, een van de hoofden, zei ons „Uit de opbrengst j;an achten wij onjuist. Dc totale opbrei moet ten goede komen aan het gebrel ge kind, en deze schipperskinderen zün niet gebrekkig. Ons bezwaar richt zich dus niet tegen het protestants-christelijk karakter (ten innemen. MILITAIREN De militairen van de legerplaatsen Nunspeet, Ermelo. de Wittenberg en Har derwijk mogen slechts lichte dienst doen omdat, zoals bekend, lichamelijke inspan ning en oververmoeidheid gemakkelijker tot poliobesmetting kunnen leiden. De militairen is verzocht contact met dc be volking te vermijden en zich niet op te houden in openbare gelegenheden. Sommige commandanten hebben zelfs de reveille verlaat en het avondappèl vervroegd. Deze lichte dienst zal voor lopig acht tot tien dagen gelden. gemeenschappeliike ouderavond hebben wij ons standpunt uiteen gezet en men ging er mee akkoord. De organisatoren van de Kinderpost zegelactie hebben we op de hoogte ge bracht, doch tot oo heden hebben we nog geen reactie ontvangen. Indien men ons er van kan overtuigen, dat handelen, zullen we onze volle mede werking aan de actie van dit jaar ver lenen*. RELIGIE G. K. van 't Reve had opgemerkt dat de orthidoxe christen en de orthodoxe atheïst een zelfde soort voorstelling van God hebben. Hii verdedigde de religie, omdat zij een relatie brengt tussen God en mens Om historische geloofswaarheden bekommerde hij zich niet. H"t kon hem nVt schelen of de opstanding van Christus een historisch feit is, noch of Morin werkelijk in de hemel ;s opgenomen Hij had slechts belangstrl'ing voor wat het allemaal oor hem betekende. Dr. Buskes echter l»ede grote nadruk op zijn geloof in de Get* van de geschie denis. ..»k maak nij niet af van hei enMonele christendom ik ben be reid op de achterste rij te gaan zitten, maar juist daarom vraag ik Elders genuanceerder oerdeel, dan heeft gegeven. Wat beilcelt u nu eigen lijk varavond? Hebt u het over God, of over een Godsvoorstelling? Als ik God spreek dan keer ik niet in tot mezelf (zoals Van Praag had gezegd). Levenswens in vervulling weekend reizen vanaf f 99r per nachtboot Hoek van Holland-Harwich ROTTERDAM Als evangelist gaat hij binnenkort naar de meest communistische gemeente van ons land: Pieter Bijl (42), nu nog loon- administrateur van Diergaarde Blijdorp. straks directeur van de Stichting 't Schienvat in Finster wolde. een instituut dat onder auspiciën staat van de deputaten van de particuliere synode van de provincie Groningen en al jaren lang een evangelisatie-object is van de Gereformeerde kerken, 't Schienvat bestaat uit een kleine kerk en enkele clubhuizen. Aan het hoofd daarvan nu komt de heer Bijl, die dank zij z'n erva ring in het jeugd- en evangelisatie werk én zijn studie theologie werd aangenomen. Volledig predikant is hij (nog) niet. maar de classis Winschoten heeft hem preek- consent gegeven. Dat betekent dat hij tweemaal per zondag zal mo gen preken voor de 80 zielen tel lende gemeente. Uitsluitend in Finsterwolde. Deze benoeming is voor de in Rotterdam geboren en getogen heer Bijl de bekroning van een studie van jaren en een zich volle dig geven voor de kerk. Hij ziet zijn levenswens nu in vervulling gaan: een behoefte om mensen in nood bij te staan. Jarenlang is hij een zoeker ge weest. iemand die geprobeerd heeft het uiterste te geven voor de opbouw van een christelijke maatschappij. In die periode heeft hij van vele predikanten steun ge kregen. maar aan de andere kant vaak ook bitter weinig bijstand. In de oorlog al kwam het idee op theologie te gaan studeren, maar daar kwam pas iets van in 1951, toen hij twee jaar bij Blijdorp werkte. In dat jaar begon hij de avondstudie gymnasium, maar moest die na enkele jaren stoppen vanwege het vele evangelisatie werk dat hij in Delfshaven ver richtte. Hetzelfde overkwam hem min of meer met een schriftelijke cursus toen hij verhuisd naar Overschie ouderling was. Hij kon 't niet bolwerken. Toen twee Overschiese predikanten van zijn levensideaal hoorden, waren zij echter direct bereid te helpen. Zij gaven hem les in dogmatiek, kerk recht en kerkgeschiedenis. Maar toen deze predikanten na enige tijd verhuisden, was hij weer op zelfstudie en een enkel uur les bij een predikant buiten de stad aan gewezen. Zijn doel is vanaf het begin ge weest: predikant te worden. Hij is dat echter nog niet, maar zag een grotere kans daartoe in de functie die hij nu gaat bekleden. Dank zij zijn referenties, een psychotech nische test voor het directeurschap en een proeforeek voor de kerke raad van Oostwold (waaronder Finsterwolde ressorteert) kwam hij er. De lerend-ouderling Bijl gaat leiding geven aan een staf jeugdleiders (zestien vrijwilligers ■en drie vaste krachten) en aan een kleine gereformeerde kerk, daarbij uitgezonderd de bediening van de sacramenten, hetgeen een predikant van elders gaat doen. Pieter Bijl voelt door die uitzon dering dat zijn werk nog niet ai is. Hij zal dan ook alle mogelijke moeite doen om over twee tot drie jaar het laatste examen voor predi kant te kunnen doen. Daarvoor is nog een zware studie nodig, maar hijzelf heeft daar het grootste ver trouwen in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2