RUK NAAR LINKS IS RUK TERUG Festival in N.-Brabant J~~Afwijzende reactie van c.h. en a.r. jongeren i op meer radicale koers van jonge socialisten i RUIMTE ADIEU HAPPENING1 ZATERDAG 8 OKTOBER 1966 DE BOER (tweede voorzitter Arjos): Ik zou het ronduit verschrikkelijk vinden als Nederland geen monarchie meer zou zijn. Het Oranjehuis heeft te veel goeds ge daan om er zelfs maar een strijdpunt van te maken. De ARP zegt in haar beginselprogram dat geen staatsvorm op zich de enig juiste is, maar dat houdt niet in dat we geen diep respect mogen hebben voor ons Koningshuis, waarin de eenheid van ons volk zo duidelijk wordt gesymboliseerd. HUIJSEN (voorzitter c.h. jongeren): Steeds weer blijkt dat de band tussen Koningshuis en volk zeer hecht is. Laten we dankbaar zijn voor de zegen van dit koning schap, want onder deze leiding zijn we een welvarend volk ge worden. We zijn sterk voor een herwaardering en aanpassing van deze staatsvorm, maar meer toch niet, want de monarchie vormt een factor in het staatkundig bestel, die de stabiliteit en de con tinuïteit bevordert. innemen. Het verschil tussen ARP en CHU zou je ook zo kunnen samenvat ten: de ARP weet alles en begrijpt niets, de CHU weet minder, maar be grijpt meer." TE 01%PAS TWEE vrijwel gelijkluidende reacties op een evenduide- lijke uitspraak van acht jonge socialisten, deze week gedaan in het boekje Tien over Rood, waar in onder meer wordt geconclu deerd: Na koningin Juliana, de republiek. De beide jonge poli tici hebben weinig moeite met dit nogal omstreden punt. De geschiedenis herhaalt zich, zegt de heer H. A. de Boer (29) als hij vanuit zijn bureaustoel aan de Haagse Trompstraat zijn wel overwogen oordeel geeft. Vroe ger moest de SDAP ook niet veel van thet Oranjehuis hebben, ook toen was er een flinke minder heid voor de republiek. Gelukkig is gebleken dat de leden van de koninklijke familie normale mensen zijn. Als het Oranjehuis ech ter een strijdpunt wordt, dan scheiden de geesten zich naar links en naar rechts. Laten we dit toch proberen te voorkomen. Beiden (volk en Vorstin) moeten zich aan de spelregels blijven houden, alleen op die manier is de rust verzekerd. isolement DOOR Leen de Ruiter H. A. DE BOER De heer Jac. Huijsen die zojuist een boekje over het moderne koningschap heeft geschreven, keert zich scherp te gen deze houding van de jonge socia listen. Als Nederland een republiek zou zijn, zou ik dat respecteren. Zo moet hpt omgekeerd ook zijn. En par tij die ageert tegen het Koninklijk Huis dringt zich in een isolement Men zou dan zelfs kunnen spreken van een niet-bonafide partij. Het is duidelijk dat de PvdA op haar retour is. Haar enige uit gangspunt is: de tegenstanders, de con fessionele partijen, moeten zich maar opheffen. Verder komen ze niet. In deze tijd is echter een vernieuwing van binnenuit noodzakelijk. De KVP heeft dit zeer juist gezien, getuige het onlangs gepubliceerde structuurrap port. In plaats dat de PvdA een nieu we ontwikkeling doormaakt, valt zij terug op oude socialistische stellingen. De „ruk naar links", die de acht jonge ren voorstaan, is in feite een ruk te rug. Datzelfde geldt voor de „groep - Vrij Nederland", voor Jan Nagel („Ha, lie PvdA"), voor de groep van 44 die veer iets linkser wil. KOEKOEK ;/Dit hap-hap-happens in Amsterdam" PROVO-PROFEET Roel van Duyn heeft gezegd: „We moeten er maar mee op houden. ons happenen wordt te kunstmatig." Hij had minder Geheimtaal wijze woorden tot zijn mede- provo's kunnen richten. Reeds lang geleden is de happening een natuurlijke dood gestorven. De voor onze tijd natuurlijke dood van veel spontanespeelse, kunstzinnige, dwaze, en van het normale afwijkende verschijnse- is de cgmmercie. Wie iets nieuws brengt, wie in de publici teit komt, onderwerpt zich aan de wet van vraag en aanbod, werkt soms ongewild mee aan het massaconsumptiebedrijf, dat thans samenleving heet. Het is de „tragiek" van de provo's dat zij als strijders tegen de mas saconsumptiemaatschappij -- door Voorts: „De happenings gaan terug tot processies in de oudheid, zwarte en witte missen, middeleeuwse myste riespelen, reizende kermissen, carna vals, circus en pantomime." DOOR Huib Goudriaan het opbouwen van hun „image", zich niet aan deze wetmatigheid hebben kunnen onttrekken. Ofschoon de provo's hun ver diensten hebben (zii geven uiting aan een te respecteren onbehagen over on ze al te gladde maatschappij) zijn ze niet afkerig van hun deel van de ver dienste Maar er wordt verdiend totdat de markt is verzadigd, en iedereen vol doende heeft geslikt Een van de laatste te consumeren happen van de maaltijd provo's, lastig Amsterdam en happenings, is thans geserveerd. In „Dit hap-hap-happens in Amster dam" wordt verteld hoe de happening werd geboren in Nederland. Vervol gens komen de eerste happeners met hun tragi-komische geheimtaal aan het woord. Zo spreekt Robert Jasper Grootveld., uitvinder van de anti rook-happening: Jk tracht in de happenings waar ik op een of andere manier de hand in hebte komen tot een zinvolle ere dienst. Een zinvolle eredienst tot wat ik gemakshalve noem God Jan Pu bliek. Ik erken in onze westerse as- faltjungle eigenlijk maar één godheid, dat is God Jan Publiek, de almachti ge afnemer van de bromfietsen, de televisietoestellen en de roomklop- pers." Dit laat aan duidelijkheid niet te wensen over, maar verderop orakelt Simon Posthuma: „Mijn brain is een plastic highborn. Ik heb ontdekt dat ik hypnotische gaven heb, en coïnciden- teel hebben we ontdekt dat Johnny (the Selfkicker) vliegen kan." Op deze manier doen heel wat hap peners van het eerste uur hun al leszins zelfbewuste woordje. Ook wordt het verhaal verteld van de pro vocaties, de botsingen met de politie. Schrijver Henk J. Meier laat hoofd inspecteur van politie J. Heyink over de happenings zeggen: „Hier wordt een taal gesproken en een gevoelsle ven geopenbaard, dat door ons als politieambtenaren (maar ook een hoop burgers) niet begrepen wordt". Mfct aUvml. mi iWwi w™** ■ajjBÉuii Vervreemding Dessert Het is het boekje „Dit hap-hap-hap pens in Amsterdam" Deze happe ning-hap is in ieder geval luchtig uit gevallen: zoals het een dessert be taamt. Free-lance journalist Henk J. Mei er, fotograaf Cor Jaring en lay-out man Jacques Teljeur hebben ten gerieve van NV De Arbeiderspers een kostelijk vluchtig boekje over ge noemde fenomenen in elkaar gezet. Happening" als begrip overge waaid uit Amerika betekent letter lijk: gebeuren. In de jaren zestig werd de happening meer bekend als kunstuiting. Simon Vinkenoog omschreef, als eerste in de Neder landse literatuur, de happening als volgt: ,(Het) is een synthese van verschillende kunstvormen, het uitstij gen boven de twee dimensies van de meeste artistieke scheppingen." De inspecteur geeft aldus uiting aan het gevoel van vervreemding dat de burger reeds overvalt bij het alléén maar bekijken van de langharige, niet-geïnteresseerde, of agressief uit dagend? nieuwe generatie van onze jaren zestig. En wie het boekje van Henk J. Mei er leest zonder zich óóit te hebben verdiept in de achtergronden van de Amsterdamse „gebeurtenissen" zal het zelfde ervaren. Maar wellicht te weinigen beseffen dat, ondanks (of misschien juist door) alle verworvenheden onze gestroom lijnde maatschappij kiemen van verve ling bevat, die sommige jongeren liet uitgroeien tot „onruststokers". Zij hadden immers behoefte aan een „gebeurtenis", en schiepen die tenslotte zelf. Maar de kloof tussen de generaties was te groot: aan weerszij den kwam de bevreemding. Deze vervreemding is een alge meen proces: de jeugd wordt mondig en reageert hypergevoelig op alles wat riekt naar bevoogding. De laatste bladzijden van het boekje beel den de botsingen uit Om tenslotte te eindigen met een soort verantwoor ding, waarin wordt gezegd dat het verslag geen „poging tot volledigheid" In feite heeft Koekoek de partijen aan het denken gezet, zegt de heer Huijser (27). Men moet eerst de hand maar eens in eigen boezem steken en dat geldt in het bijzonder voor de PvdA. In plaats daarvan gaat zij ech ter andere partijen verwijten maken. Het wordt hoog tijd dat de partijen die nu in de „ban van de haalbaar heid zitten" nuchter en reëel de huidi ge politieke situatie onder ogen zien. Men loopt met oogkleppen op en ziet zodoende de realiteit niet. Maar laten we vooral de roep om meer „duidelijkheid" niet overdrijven. Kijk eens naar Engeland, waar La bour een grote meerderheid heeft in het parlement, terwijl ze nog niet eens de helft van het aantal stemmen heeft behaald. Of naar de Verenigde Staten, waar president Kennedy en gouverneur Wallace, de grote te genstander van rassenintegratie, in één partij zaten... Dat „een verkiezingsprogram van de PvdA een minimum moet bevatten zonder de uitvoering waarvan de PvdA niet aan coalitieKhbinetten zal deelnemen", kan de heer Huijser ook wat de CHU betreft onderschrijven. De minimale eisen moeten worden in gewilligd bij kabinetsformaties. En als de fractieleider meent in het landsbelang hiervan af te moeten wijken, zal hij sterke argumenten op de partijvergadering op tafel moeten leggen. Een belasting van 99 procent op er fenissen boven een ton. is niet meer dan een socialistisch stokpaardje en Varen de a.r. jongeren en de ARP in het algemeen een wat linkse koers, vragen we de heer De Boer, die geen onbekende in de praktische politiek is, heb een hekel aan de woorden links en rechts. Ze worden te veel te pas en te onpas gebruikt. Vooral de mensen die tegen de PvdA aankijken hebben het zo niet makkelijk. De ARP wil een politiek voeren die aan de eisen van het Evangelie voldoet. Wie zegt tegenwoordig dat hij conservatief is? En bovendien, wat vroeger rechts was is nu links en om gekeerd. Zullen zij die „rechts" zijn, pas de vlag uitsteken als er helemaal geen overheidsinvloed meer is, en zul len de mensen die zeggen „links" te zijn, wachten op het moment dat de Staat alles regelt? De belastingheffing van 99 procent vindt de heer De Boer maar een bela chelijke zaak. Liever sag hij de be lasting op het kansspel verhoogd van vijftien tot bijvoorbeeld 50 procent. Het uitgangspunt „loon naar werken" wordt nu geweld aangedaan. ook de „twee procent ontwikke lingshulp in 1970" is maar een goedko pe kreet. Moet Nederland uit de NAVO tre den als Portugal er in zit? Neen, want een totalitair regieme verzwakt men het best als men het in verbinding brengt met de democratie. Dan wor den de mensen ontevreden, dan gaan zij de waarde van de democratie pas onderkennen. JAC. HUIJSEN HOUVAST Er is een nog veel belangrijker fa cet, zegt de CHJO - voorzitter tot slot. Hij doelt op het verschil tussen libera len en socialisten. Dc socialisten ken nen meer bewogenheid, die echter niet gericht is op de toekomst Dc liberalen raken nooit zo geroerd dat zij hun beurs open doen. wel voelen ze zich geraakt en dan delen ze een klap uit! De vraag: als we helvarend zijn of als de Internationale heerst wat dan? komt niet aan de orde. De christelijke politieke partijen hebben tenminste een zinvol doel, dat veel verder reikt Zij hebben houvast aan de boodschap van liet Evangelie. Van de uitdrukking „een evange lische politiek" die de ARP nogal eens gebruikt moet de CHU niets niet grnag vast: dat is christelijke poli tiek (thans het sociaal - links - zijn van Berghuis) om er dan twintig jaar later van terug te komen. Liever be lichten we bepaalde politieke facetten dan dat we een duidelijk standpunt PORTUGAL De Navo had nooit Portugal binnen haar poorten moeten toelaten, maar als men dit land eruit zet wordt er evenmin iets bereikt. Hetzelfde geldt voor Zuid - Afrika, als men het los wil maken van het Gemenebest Het komt in een isolement te verkeren en wordt dan de martelaar die de slagen krijgt. De heer De Boer is het met de jonge socialisten eens, dat Oost - Duitsland moet worden erkend. Hij is, na zich enkele malen ter plaatse op de hoogte te hebben gesteld, tot de conclusie gekomen dat we het ooste lijke deel alleen niet erkennen uit vriendelijkheid tegenover de West- duitse regering. Een vreemd stand punt, zegt hij. Ook de Vietcong moet erkend wor den, „niet dat we nu ambassadeur» motten gaan uitwisselen". De Viet cong moet men als gelijkwaardige gesprekspartners zien. Deze mening wint ook bij de Amerikanen steeds meer veld. De ontwikkelingshulp levert voor deze Arjosser in hart en nieren geen moeilijkheden op. Het percentage dat beschikbaar wordt gesteld is niet doorslaggevend, zegt hij. Wel is het zaak scherpe controle op de financiën uit te oefenen. Zo wordt de belangstel ling voor het land, waaraan hulp wordt verstrekt, levendig gehouden. Hoe moet het nu met ons politieke bestel? De Boer: De ARP zal vooreerst duidelijk moeten uitspreken dat zij gaarne met KVP en CHU het land wil dienen, voor het overige zal ze zich niet moeten vastleggen. Ook niet in die iin dat het „lood om oud ijzer" is met wie ze in het kabinet gaat zitten. Het gaat er maar om hoe we ons program het best waar kunnen ma ken. Vast staat voor hem, dat de jonge socialisten met hun op merkelijke ideeën weinig aan hang bij de (jonge) kiezers zul len krijgen. welwaren speelse typografie is, maar ook „als happening" moet worden gezien. Het heeft inderdaad de voorlopig heid, vitaliteit, wazigheid en onduide lijkheid van de happening. Wie de geschiedenis, de sociaal-psy chologische achtergronden van dc hap pening en het provotariaat wil lezen, zal worden teleurgesteld. Daarvoor is dit boekje ook niet gemaakt. Mede door de typografische vormgeving is iDit hap-hap-happens in Amsterdam" een speels adieu geworden. Adieu happening, maar ook adieu provo's? Over hen is het laatste woord nog niet gezegd, ook niet geschreven. „Dit-hap-hap-happens in Amsterdam", N.V. De Arbeiderspers, f 430. TANIGE tijd geleden hebben wij een on derzoek ingesteld naar het schouwburgbezoek in de agrarische streek rondom Tilburg. Het resultaat was niet zo best. We ontmoet ten in de verschillende dorpen een ontstellend on begrip voor cultuur. Niet alleen bij de oudere men sen. Integendeel! Juist, de jongere generatie interes seert het weinig of niets". Organisatie De man die dit zegt, direc teur L. N. den Brabander van de Tilburgse stadsschouw burg, wil daar spoedig ver andering in brengen. Hij nam een tijdje geleden contakt op met de katholieke platte landsjongeren in Brabant en opperde de idee een festival voor plattelandsjongeren te houden. De katholieke jongeren wa ren meteen enthousiast. Men raadpleegde met zusterorganisa ties en verlegde het „werkter rein" van Brabant naar heel Ne- JEUGDIG OIYBEGRIP VOOR CULTUUR: derland. Er werd een commis sie in het leven geroepen die het festival zou moeten orga niseren. Samen met de heer Den Brabander schreef men naar musici, beeldhouwers, schilders en andere kunste naars. De reakties van deze mensen kwamen zo snel binnen dat reeds eind november het eerste festival van start kan gaan. „Grootheden" Naast vele onbekende kunste naars werken enkele „groothe den" aan het festival mee. 2t zal de directeur van het Nieuw Rotterdams Toneel, Robert de Vries, een inleiding houden, ter wijl de toneelgroep Ensemble en het operagezelschap Forum voorstellingen zullen geven. Overdag zullen schilders beeldhouwers, pottebakkers en andere kunstenaars iets over hun werk vertellen. Zo zal de filmcriticus Peter van Campen met de festivalgan gers een gesprek hebben over de film van vandaag. Vierhonderd jongelui kun nen het festival bijwonen. Ze zullen 's nachts worden onder gebracht in pensions en jeugd centra in Vught, Oosterwijk, Middelbeers en Sprang -Capel- le. De kosten bedragen voor dc deelnemers voorlopig veertig gulden per dag. De heer Den Brabander hoopt dat de rest, ongeveer zestig gulden door ge meente, provincie en rijk zul len worden betaald. Minister „Wat de gemeente Tilburg be treft zit het wel goed en ook de provincie heeft er veel be langstelling voor. Het wachten is nu op de minister. Ik heb er goede verwachtingen van", zegt de directeur. „Maar je kunt nooit weten, in deze tijd van bestedingsbeperking". Als het festival slaagt gaat men er in Tilburg mee door. Studenten van de Economische Hogeschool zullen onder de deelnemers een enquête hou den. Die zal moeten uitwijzen of een tweede festival verant woord is Voorlopig houdt men het er op dat alles slaagt „We moéten de vrees van de plattelander ten opzichte van de kunst door- breken'\ zegt de heer Den Bra bander. „Voorlopig schijnen de jongelui genoeg te hebben aan de televisie en de bioscoop..."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 17