JUNKERSV Mij ijn inzichten zijn sterk gewijzi igd Mr. J. Klaasesz opent Vlaardings Zonnehuis voor chronisch zieken Verontrusten van Harderwijk zoeken landelijk contact helpt u nu nog sneller van uw pijn af! «w3t Vraagtekens bij de medische zending Maar: Terug naar Rome noodzakelijk Kunstgebit? Prof. dr. M. van Rhijn overleden Uw probleem is het onze. Herderlijk schrijven over de monarchie Een noord voor vandaag Vergeef ons onze schulden", leert de Here Jezus ons bidden. Maar Hij voegt er nog iets aan toe: gelijk ook vrij vergeven onze schuldenaren." Die laatste woorden hebben wel eens de wenkbrauwen doen fronsen. Zijn ze wel in overeenstemming met het evangelie, hebben sommigen zelfs gevraagd. Hier wordt toch maar onze vergeving afhankelijk gesteld van ons vergeven. Wij worden niet vergeven als wij de ander niet vril- len vergeven. Riekt dat niet naar goede werken? Is dit geen genade plus mensenwerk? Wie zo redeneert, vergeet dat het Onze Vader geen gebed is voor de wereld, maar voor de kinderen van het Koninkrijk. Van hen wordt niet gevraagd dat zij hun naaste liefhebben, maar bovendien hun vijanden. Van hen wordt immers ge vraagd dat zij de Vader vertegenwoordigen op aarde. Zij heb ben de Naam van God hoog te houden. Zij moeten de barm hartigheid van de Vader. Zijn vergevingsgezindheid, Zijn liefde, Zijn goedertierenheid openbaren. Als zij niet willen vergeven bewijzen ze geen oprecht kind van de hemelse Vader te willen zijn. Wat God in de hemel doet, moeten vrij op aarde doen. Wij verdienen Gods vergeving niet door te vergeven. Integen deel. Maar wij bewijzen Gods vergeving niet waard te zijn als wij niet vergeven. Dan hebben vrij nog niet geleerd waz het kindschap Gods betekent. Dan kunnen we dus ook geen deel hebben aan de genadegaven voor het kind van God. We lezen vandaag: Deuteronomium 18 9-22. Minister opent School voor de journalistiek UTRECHT Minister Diepenhorst heeft gistermiddag in Utrecht de School voor de journalistiek geopend. Aan de hand van talloze citaten toon de hij aan dat de meningen over de krant en de journalist door de eeuwen heen zeer gevarieerd xijn geweest. De negatieve oordelen waren echter al tijd in de meerderheid. De minister maakte zich niet onge rust over een verkeerde invloed van de pers, zolang er tenminste geen sprake is van een ongewenste „macht ophoping". Verder vond hij het af schuwelijk als er alleen ter wille van de lezers sensationeel en smalend wordt geschreven. In dit verband her innerde hü aan recente publikaties over het koninklijk huis. Voorzitter van het curatorium mr. A. Stempels verklaarde, dat met de opening van de school een langge koesterde wens in vervulling is ge gaan. Namens de NDP bood mr. W. A. M. van der Kallen 5000 ann voor een fonds waaruit niet-subsidiabele uitgaven kunnen worden bekostigd. De voorzitter van de Federatie van >$ederiandse Journalisten, de heer N. Schrama, zei dat er nog steeds het e«a en ander ontbreekt aan het maat schappelijk aanzien van de jotrrnalf»* Film over verkeer DEN HAAG Samenwerking tussen het ministerie van verkeer cn waterstaat en de Nederlandse Vereniging van We genbouwers heeft (met bijstand van tal rijke andere organisaties) geleid tot de vervaardiging van een film over het Nederlandse veerkecr te land. te water en ln de lucht. Het doel van deze film, waarvoor Rob Houwer tekende, Is de burgers te overtuigen van de noodzaak om voorzieningen te treffen teneinde het verkeer met zijn grote economische functie gaande te houden. De film kreeg de titel Het vijfde element", waarmee bedoeld wordt de mens. die de vier andere elementen (vuur, lucht, aarde en water) beheerst. DINSDAG 4 OKTOBER 1966 (Van een onzer verslaggevers) VLAARDINGEN Meer dan tweehonderd genodigden hebben vandaag een lange „zonnige" dag beleefd in het gloednieuwe Vlaar- dingse Zonnehuis van de gelijk namige christelijke vereniging tot verpleging van langdurig zie ken, waarvan mr. J. Klaasesz, commissaris der Koningin in Zuid-Holland omstreeks het* mid daguur de officiële opening heeft verricht. koming van dit moderne verpleeghuis dat thans met ongeveer honderd lang durig zieken voor de helft is bezet. Na de toespraak van mr. Klaasesz waarmee deze het tehuis voor geopend verklaarde, droeg de heer Harmeyer de zorg voor de nieuwe inrichting over aan mr. W. de Vries Wzn, voorzitter van het tehuisbestuur. Op deze overdracht volgde een aan tal toespraken, waarvan mr. J. Heusdens. burgemeester van Vlaardin-' gen de eerste leverde. Namens de gezamenlijke kerken vani Vlaardingen sprak de gereformeerde predikant ds. Th. Swen. Hij bood een; liturgisch centrum aan dat zondagsmor- i In de royale en feeatelijk met bloe- ?ens- .wanneer de kerken om beurten versierde recreatiezaal huls verzorgde ds. W. J. Kolkert, geeste lijk verzorger van het tehuis, de dag opening ln aansluiting waarop het zusterkoor onder leiding van mevrouw J. Kolkert-Knlgge het bekende „Lied van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde" (refrein: „Stil maar, wacht maar. alles wordt nieuw") ten gehore bracht. De voorzitter van het landelijk hoofd bestuur der vereniging, de heer H. Har meyer (Voorburg) gewaagde vervolgens van zijn dankbaarheid voor de totstand- In de kerk doleren (Van onze kerkredactie) HARDERWIJK - De vereni ging van verontrusten in de ge reformeerde kerk te Harderwijk heeft een „oproep tot bezinning" doen uitgaan vaan „allen, die het Woord Gods geloven" in de Ge reformeerde Kerken. Velen in de Gereformeerde Kerken zijn er over'n béste geiser gesproken...! Varréssenda mogelijkheden mat l' Junkers btdgeisers. En: varrassand vaalBetrouwbaar, li regelbaar, vlug. v*él warm water. II En wat een naém: Junkera! I (met 86 jaar ervaring in keukan- 1' I geiser», badoeitera. cv-oeiaera. geisers, geisers, geisersVL*2m" Prof. dr. WII. van de Pol van overtuigd, dat het er niet goed gaat. Er dreigt een vertrou wenscrisis te ontstaan, zo schrij ven de Harderwijkse verontrus ten. „Ga doleren en getuigen In Uw eigen gemeente en breng Uw bezwaren ter kennis van de kerkeraad, classis parti culiere en generale synode. Kerkscheu ring ligt niet in onze bedoeling Wie het nog niet deed. zende ons alsnog eei betuiging van adhesie. Wij tullen trach ten onder leiding van of In verbonden heid met „Waarheid en Eenheid" to het leggen van landelijk contaet te ko men", aldus de oproep. Het modernisme sluipt de Gerefor meerde Kerken binnen menen de Har derwijkse verontruste gereformeerden, die dit als volgt toelichten: „Men leert openlijk dat de grond van ons geloof niet het onfeilbaar Woord van God is. Men leert dat de inhoud van de Schrift bestudeerd moet' worden cm uit te maken, wat waar en! wat niet waar is. Men stelt in bepaalde gevallen de wetenschap boven de Schrift. Men zegt openlijk, dat Schrift geen gezag heeft, als het gaat om for mulering van een bepaald wereldbeeld of geschiedenisuitspraken. Bijbelse gegevens zoals de schep ping. de zondeval, de zondvloed, de spraakverwarring bij Babel. de val van Tericho. de geschiedenis van Abraham, liet spreken van Bileams rijdier de belevenis van Jona met het zeemonster worden herleid tot oosterse of Joodse mvthen. de ook voor gezonde mensen toeganke lijke kerkdiensten in het tehuis gen, op het podium van de recreatie zaal zal worden opgesteld. Deze recrea tiezaal heeft honderd zitplaatsen er ruimte voor 75 rolstoelen en vijftig bed- Een beperkt aantal genodigden was er vervolgens in de hall van het ge bouw getuige van hoe mr. Klaasesz daar een gedenkplaat onthulde. De overige aanwezigen volgden deze han deling in de zaal op een tweetal tele visieschermen. Groepsgewijs werden daarna rondlei dingen door het gebouwencomplex ge houden, terwijl anderen voorafgaande aan hun rondleiding een lopend buffet gebruikten. Onderwijl bespeelde Gijs de Graaf, organist van de Vlaardingse Grote Kerk, het Dereux-orgel in de recreatiezaal. O.a. werd uitgevoerd het orgelconcert in G moll van G. F. Han del. De openingsdag werd besloten met een receptie van het landelijk hoofd bestuur en het tehuisbestuur waarbij eveneens geneesheer-directeur J. de Graaf aanwezig was. Het Vlaardingse Zonnehuis is naar ontwerp van de Rotterdam se architect Rein H. Fledderus gebouwd door de Bataafse Aan- nemings Maatschappij te Den Haag. Bouw en inrichting hebben tien miljoen gulden gekost. NED. HERV. KERK Beroepen te Bodegraven (vac. A. den Hartogh): T. v. 't Veid te Den Bommel; te Lopik: G. Veldjesgraaf te Neder- hemert; te Middelburg (vac. H. Snoep): Th. Rinkema te Zaltbommel: te Harlingen (vac. J. M. de Vries - toez.): T. F eenstra te Avereest; te Giessendam-Nederhar- dinxveld: C. Treure te Hasselt. Aangenomen de benoeming tot diaco- nessenhuispred. te Leiden: H. W. Hemme» te Schiedam. Bedankt voor Ridderkerk (vac. J. C. Koolschijn - toez.): W. Brinkman te Asperen; voor Neede: M. Ruster te Anjum. Benoemd tot bUst. in het pastoraat te Tijnje-Terwispel: G. Winters, emeritus- pred. te Amsterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Landsmeer: J. Baajjens te Leimuiden. Aangenomen naar Alteveer: kand. J. R. DUkema te Hattem, die bedankte voor Hogersmilde, Oosterzee, Westerembden- Zijldiik. Bedankt voor Vlissingen (vac. A. Ver schoor): B. G. de Valk te Heerenveen GEREF. KERKEN (vr(jgem.) voor IJsselmuiden-Grafhorst: W. Wlerenga te Zuidbroek en Veendam: voor Edmonton (Can. Ref. Church): H. J. Nijenhuis te Bunschoten-Spakenburg. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Slikkerveer: A. El shout te Scheveningen en L. Huisman te Vlaar- Beroepen te Groningen: A. W. Verhoef te Bameveld. VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen naar Zaandam (2e be roep): J. M. D. Beeuwkes te Groningen. Want:'ASPR0'is nu'microfined'! Dezelfde zuivere 'ASPRO'-tabletjes, maar nu •microfined'. Door e?n nieuwe bewerkingsme thode 30 x fijner samengesteld. Zie hoeveel sneller èn microscopisch fijnl •microfined' 'ASPRO' in water uit eenvalt a daardoor snellere opname in uw lichaam daarom nog sneller herstel 'ASPRO' - nü 'microfined'- verdrijft uw pijn nög sneller. Hoofdpijn, verkoudheid, griep... 2 'ASPRO'* frUéntveet fet! Artsen komenartsen gaan... (Van onze kerkredactie) HAMBURG Ruim 350 mil joen gulden brengen de protes tantse kerken in Europa Noord-Amerika jaarlijks op al leen voor de lopende kosten van de medische zending in A:ië Afrika en Latijns-Amerika. Op ons „als gezamenlijke christenheid in een overgangsfase" bevinden „met alle onduidelijkheden en onzekerheden die dit noodzakelijk met zich meebrengt." Hij vraagt zich af hoe de christenen in die situatie terecht zijn gekomen. Vrouw in ambt De erfzonde en de verwerping van uwigheid worden ontkend. Men be weert, dat homosexualfteit geen zonde 1» en verdedigt het gebruik van voorbe hoedmiddelen voor en in het huwelijk. Men wil de vrouw de bijzondere amb ten toekennen, die de Schrift haar niet toekent en 95 procent van de vrouwen niet begeert Velen in onze kerken dromen van een oecumene gegrond op beginselen, zo plooibaar, dat zij, die Christus loo chenen, binnen haar een plaats kun- PB---nen vinden. Het opmerkelijke is dat hij echter Men zegt dan wtl dat dit alles geen een theologisch beeld ontwerpt, waar- afbreuk doet aan de heilsfeiten Maar in vooral de protestantse theologen fel ook deze blijven een zaak van geloven, domineren. Zo beschrijft hij drie theo-'daar ook voor de vleeswording van logische ..scholen" die vooral ieder, Christus Zijn opstanding en hemel- (Van onze kerkredactieY°°T zich «es^mpeld Mg» d°°r-het den- vaart evenmin wetenschappelijke be- ken van respectievelijk, Buber. Karl wijzen zyn aan te voeren." MAASEIK De rooms-katho- Barth en Paul Tlllich. Aldus de verontrusting van de vere- lieke hoogleraar te Nijmegen prof. Daarvoor had hij reeds drie filoso- niglng var verontrusten in de gerefor- dr W H. van de Pol erkent in zijn veranderingen besproken, zoals meerde kerk te Harderwijk, waarvan het veranderd wereld- en mensbeeld, jongste boek, dat zijn kerkelijke;^ ontdekkingen van de nieuwe bijbel- en godsdienstige inzichten in de wetenschap betrokken op de cultuur, afgelopen vijf i tien jaar ingrijpen- en de verhouding v.n fllo«>fle en der veranderingen hebben onder- feil dat hij vele veran- gaan dan ooit tevoren. Maar op een deringen constateert, schrijft hij in het punt is zijn inzicht niet gewijzigd, slothoofdstuk: God verandert niet God Deze oorspronkelijk protestantse is en blgft onveranderlyk God. Tegen eraan die'in .940 overging naar jAJ-R» Rome, zegt ook nu nog: „tiereni- ntn llat dood ls <ln u ^el ging van christenen kan dan ook I dood in Zichzelf, maar dan is God dood nooit iets anders betekenen dan I in ons eigen denken, beleven en haDde- terugkeer tot de volle gemeenschap j„nd, met de Kerk van Kome. christendom, door prof. dr. W. H. Het boek is getiteld: „Het einde van van de Pol. Uitgave J. J. Romein en het conventionele christendom." Het Zonen. Maaseik. Prlja 15^0. 384 gaat uit van do constatering dat wijl pagina's. men kon rullig eten, lodier., spreken, in vele gevollen even gemokkelijk als met een natuurlijk gebit. Dentofix ver mindert de voortdurende angst voor los raken en verschuiven van het gebit en voor komt verwonding von het gehemelte. Den tofix houdt ook de adem fris. Geen onaan gename smook, of hinderlijk gevoel. Prijs per Strooibus slecht» f. 2,35, bi| apotheken en drogisterijen. Pastoraal kerkhistoricus (Van onze kerkredactie) UTRECHT Dc Utrechtse kerkhistoricus prof. dr. Maarten van Rhjjn is op 78-jarige leeftjjd overleden. Meer dan dertig jaar lang was hij hoogleraar te Utrecht, waarvan zeven jaar als kerkelijk hoogleraar en de laat ste 24 jaar als rjjkshoogleraar in de geschiedenis van het christen dom, de christelijke archeologie en de dogmengeschiedenis van de christelijke godsdienst. In 1958 ging prof. Van Rhijn met emeri taat. Hij was een van de weinige hooglera ren uit de vooroorlogse periode, wiens voornaam was blijven leven. „Maar ten" van Rhijn dateert nog uit zijn NCSV-tijd. Tien jaar lang diende hij dit christelijk studentenwerk in een pe riode waarin het een enorm en blij vend stempel heeft gedrukt op vele jonge mensen. Het was ook de periode waarin de Synode van de Gereformeer de Kerken het lidmaatschap van deze NCSV verbood wegens „dreigend syn cretisme en valse eenheidszucht", een synodaal besluit dat nu door zeer velen heel sterk wordt betreurd. In 1926 nam hij een beroep aan naar de gemeente van Groesbeek. Kennelijk onderkende hij bepaalde stromingen waar de Gereformeerde Kerken zo bang voor waren, want als hervormd predikant had hij in zijn Intredepreek ook een bewogen woord voor zijn NCSV-vrienden. Hij riep hen op meer relatie met het christendom van ons volksleven aan te knopen en de weg naar de kerk te vinden. Pastoraal Maar slechts enkele weken lang dien de hij de kleine gemeente in dat rooms-katholieke gebied, want hij werd ln 1926 door de hervormde syno de benoemd tot kerkelijk hoogleraar te Utrecht Maar ook als hoogleraar bleef hij de pastorale figuur die hij ln NCSV-tijd al was geweest. Steeds weer drong hij aan op een persoonlijk beleven van het geloof, maar daarbij wilde hij zich niet uit de wereld te-ugtrekken. Juist vanuit die persoonlijke geloofsbeleving moet de christen de problemen van de moderne cultuur onder ogen zien. Dat was de reden dat hij zich in de begintijd ook zo thuis voelde in de toenmalige Oxford-beweglng. De me sfeer, de band onder elkaar trok hem sterk aan. maar na de oorlog voel de hij zich veel minder thuis, toen deze beweging uitgroeide tot de huidige mo rele herbewapening. Hij had waarde ring voor Barth, maar waarschuwde tegen de eenzijdig-objectieve benade ring van het Evangelie die hij bij som migen van diens volgelingen consta teerde. Personen Van Rhijn was geen strijdbare fi guur. Hij heeft ook nauwelijks enige interesse getoond voor het werk aan de nieuwe kerkorde. Niet kerkordelijke, maar pastorale zaken trokken hem in het bijzonder. Als kerkhistoricus heeft hij dan ook voornamelijk gepubliceerd over personen. Hij schreef studies ovei Luther, Calvijn, Kierkegaard Roesingh, Bavinck en Rutgers. Zijn belangstelling voor de levens van mensen en hun persoonlijke ge loofsbeleving bleek al uit zijn proefschrift over Wessel Gansfort een broeder des gemenen levens, wiens standbeeld in de Martini-kerk te Gro ningen staat. In die stad was zijn der hoogleraar in de exegese van het Nieuwe Testament. Ongeveer twintig studenten behaal den onder zijn leiding de doctorstitel. Van hen brachten dr. G. C. van Nif- trik, dr. A. F. N. Lekkerkerker, dr. Heiko Oberman (Harvard) en dr. W. H. van de Pol het tot hoogleraar, de laatste aan de rooms-katholieke uni- Lutjeharms, de christelijk-gerefor meerde dr. J. van Genderen en de Zuidafrikaan A. D. Pont promoveerden bjj hem AMSTERDAM Het Nederlands Stu denten Akkoord zal op 8 oktober twee moties indienen op de vergadering van de NSR waarin het optreden van de ASVA bij de studentendemonstratie op 28 september scherp wordt veroordeeld. In de moties wordt gesteld dat de ASVA de afspraken in verband met de demonstratie „met voeten heeft ge- een vergadering van de protes tantse werkgemeenschap voor wereldzending is er echter een vraagteken bij geplaatst, of die 350 miljoen wel zo goed mogelijk besteed wordt. De medische zending is vooral daar werkzaam, waar de nationale gezond heidsdiensten nog n<et voldoende ont wikkeld zijn en waar een tekort is aan inheemse artsen. Een feit is echter, dat elk jaar honderden artsen hun arme geboortelanden in Azië. Afrika en La tijns-Amerika verlaten, omdat zij daar niet voldoende mogelijkheden vinden voor verdere ontplooiing of studie. De Verenigde Staten en Europa ne men jaarlijks ongeveer evenveel artsen uit de ontwikkelingslanden op. als zij er heen zenden. Zo zijn alleen al in Groot-Brittannië vierduizend buiten landse irtsen werkzaam die voor het grootste deel uit andere landen van het Gemenebest komen. Frankrijk dat er zich op beroemt het land te zijn dat de meeste hoogleraars, artsen en inge nieurs naar de ontwikkelingslanden zendt, heeft uit het kleine Togo meer artsen en hoogleraars gekregen, als het er heen gezonden heeft De nrotestantse werkgemeenschap voor wereldzending is over deze ont wikkeling verontrusi Zij spreek» van een reusachtige pomp, die in dc Ver enigde Staten staat en wetenschaps mensen uit Europa zuigt, zodat daar een vacuüm ontstaat, die weer aca demici aantrekt uit Afrika cn het Midden Oosten. In de Verenigde Sta ten werken bijna twintigduizend bui tenlandse artsen, waarvan een groot deel uit het arme Latijns-Amerika Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kannen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. Vraag: Onlangs las ik dat er gei ten gezonden waren ergens heen- Waarvoor zijn geiten nuttig? Ik he rinner mij dat mijn grootmoeder (ik ben meer dan negentig jaren) voor een paar centen in de buurt melk haalde, die zij zo lekker vond in de koffie. Ik ken alleen maar geiten, die in een weiland staan en met een lang touw ergens aan vastgebonden zijn. Op een bruiloft in het achter land brachten de buren melk (dat was de gewoonte) Ik kreeg van die melk en proefde, maar kon geite- melk niet lekker vinden. En is een schaap ook voor andere dingen nut tig dan voor de wol. Antwoord: Een geit kost weinig in verhouding tot een koe en is met weinig tevreden. Dat was de oor zaak dat vroeger de arme mensen geiten hielden omdat ze de enkele centen misten, die nodig waren om koeiemelk te kopen. De geit werd wel de koe van de armen genoemd. U zelf zal het boek van Herman de Man „Geiten" wel niet meer kunnen lezen, maar ieder die weten wil wat het dier voor een groot deel van ons volk betekende, moet maar eens dit boek lezen. Nu nog worden er vele geiten gehouden en er zijn mensen die de pikante smaak van geitemelk prefereren boven de melk van koei en. In Nederland worden bijna 200.000 gieten gehouden voor de melkproduktie. De geit levert 600 tot 900 kg melk per jaar. De geite melk wordt ln sommige streken voor de voeding van zuigelingen ge bruikt. Zij verschilt in samenstel ling niet veel van koeiemelk. Daar een geit gemakkelijker schoon te houden is dan een koe, is tubercu lose zeldzaam, wat een voordeel voor geitemelk was. De geitenteelt wordt bevorderd door fokverenigin- gen, fokstations en tentoonstellin gen. Sedert 1910 stelt de regering gelden beschikbaar voor geitenteelt. Buiten Nederland wordt het haar van angorageiten gebruikt voor de vervaardiging van stoffen. In Tibet is een geitensoort die fijne wol le vert voor het maken van kasj- mir-stoffen. In Indië worden geiten gefokt voor het vlees. Schapen zijn ook nuttig voor het vlees. Zo is het vlees van het Drentse schaap zeer smakelijk maar de wol matig. De Karakoelschapen van Voor-Azië leveren indien ze bin nen 10 dagen gedood zijn, de mooie pikzwarte Pereianerpels. Het Friese melkschaap is bekend om de zeer goede melk. Verbeteringen: Dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel is thans de. heer A. Posthumus. De heer Van Yperen is thans hoofd militaire mu ziek in Nederland. Jaarvergadering „Kerk en school" AMSTERDAM De jaarvergade ring van de Raad voor de zaken van kerk en school van de Nederlandse Her vormde Kerk zal op 1 november ln het Minervapaviljoen ln Amsterdam wor den gehouden. Het thema van de vergadering, die onder leiding staat van voorzitter drs. W. Dekker u^ Almelo is „Opvoeden tot de mens van morgen." Prof. dr. H. de Vos, oud-hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Groningen en dr. J. Bakker, docent godsdienston derwijs bij het VHMO te Middelburg zullen spreken. Echtgenote Britse nazi gearresteerd NICE De politie in Nice heeft giste ren de 34-jarige Marie-Frangoise Jordan, echtgenote van de Britse nazi-leider Co- lins Jordan, gearresteerd. Mevrouw Jor dan werd op heterdaad betrapt toen zij Hitler-leuzen op de muren van de Britse ambassade aan het kalken was. De vrouw, die een nicht is van de couturier Chris tian Dior. is op 4 juni 1965 door een Franse rechtbank bij verstek veroordeeld tot vier maanden gevangenisstraf. Gedu rende vijf jaar mocht zij niet i dermijnende pamfletten, t zisme werd verdedigd. De politie heeft verklaard dat de vrouw, die bij haar arrestatie een halsketting met een hakenkruis droeg. iJ~ gangers met „Heil Hitler" t het gerechtsgebouw naar de ge- IBSSrBSSSSEhmh tober met Jordan. HERVORMD HEERENVEEN VRAAGT: (Van onze kerkredactie) HEERENVEEN Het kerkblad Hervormd Heerenveen wil dat de her vormde synode overweegt een herderlijk schrijven over de monarchie te doen uitgaan. Zoals de situatie rond het huis van Oranje thans is, lijkt dtze volgens Hervormd Heerenveen onhoudbaar. Het blad schrijft: De Koningin en haar hele huis hebben de laatste jaren storm na storm te verduren. Eerst de affaire rond mejuffrouw Hofman, toen de kwestie-Irene, vervolgens de drama's bij het huwelijk van Beatrix er Claus en nu weer de zaken het vorstelijk inkomen en vermogen betreffende. Het zijn onze zusters en broeders in Christus daar in het witte en glazen paleis, die ongetwijfeld zelfs op vreugdevolle dagen een heleboel lijde» beleven. Wellicht zou het dienstig kunnen zijn, dat onze synode op korte termij»* met een herderlijk schrijven over de monarchie in de Nederlandse samen leving komt en de kwestie van het koningschap eens in bijbels licht beziet Het zou tot twee conclusies kunnen leiden a. het advies om een en ander zo te regelen, dat tijdens de regering val koningin Juliana de monarchie in ons land wordt beëindigd en prinses Beatrix voor misschien nog pijnlijker situaties in de toekomst wordt be hoed: óf b. dat het op bijbelse gronden de Nederlandse gelovigen geboden is door dik en dun achter de monarchie te staan en alles te voorkomen, respectie velijk te weren, wat het Huis van Oranje kwetst

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2