ZENDELINGEN ONDER DE INDIANEN Journalist Mikken in Varto Dr. Jan Taal vertelt bekeringsverhaal Dc -BEZOEK AAN TURKS RAMPGEBIED ZATERDAG 1 OKTOBER 1%S Rie en John Greenfield Van onze kerkredactie den om uitgezonden te worden gels spreken. De school is twee en een daarvan was de United jaar geleden geopend, na negen Indian Mission, die onder de Indi- jaar gesloten te zijn geweest. Er is alleen een kleuterklas i v ISR jaar geleden schreven wij in het Zondagsblad (van 14 juli 1962) over Rie Dedecker, de Dordtse verpleegster, die in de Moeliavallei van anenwerkt Nieuw Guinea werkte. Zij was in 1958 aangekomen in het centrale berg- Ze werden aangenomen en be- JJj* ,j n gin 1964 vertrokken ze naar de land en werkte sindsdien onder de Papoea s die daar wonen en nog maar „vloer" van een zij-canyon van net het Stenen tijdperk Ontgroeid Waren. de Grand Canyon, een gebied dat minstens zo geïsoleerd ligt Een groot probleem bij de Ha- Zonder hulp van een dokter begon zij haar medisch zendingswerk. Met een ff j- yasupies is dat van de drank, hele.primitieve uitrusting een paar instrumenten, een soort huisapotheekje en verder een grote steen, de zogenaamde polikliniek ging ze aan de slag. RH1 Toen ze in 1962 met verlof kwam kon Rie veel vertellen. Over de framboesia- de Havasupies. In het Neder- toch^^gesmokkeld^ 'De'^Indirnen ziekle, die grote zweren veroorzaakt, maar die ze langzamerhand onder de knie betekent dat „mensen van Worden dan verschrikkelijk kreeg, over de moeder-en-kind-hulp en over de aluminium kliniek, waar Simavi 'et auw-9Toene water voor zorgde. IMaar terwijl ze haar medisch werk deed, probeerde ze ook te praten met nooiazaKeu k van ae toe „om„ deze Papoea's, evenals de andere zendelingen en zij mochten bijzonder rijke risten^^fe^iet'aïleerT'in de dal- Hildronk*vee]Ten kwanTnoólThi vruchten zien. Graag was Rie na haar verlof weer teruggegaan, wat ook oor- kloof'van de Colorado rivier (de de kerk. Eens in een dronken bui spronkelijk de bedoeling was. Indianenkinderen op kosten van het gouvernement een kostschool. Guinea. Beneden in de cannon Hoewel de stam zelf heeft ver- woont een kleine IndianenstamZ0Cht dat er geen alcohol naar van ongeveer driehonderd man; beneden zal komen, wordt deze vechtlustig en vaak moeten John en Rie ingrijpen omdat er lmi waier is van ue rivier en de watervallen. De Indianen le- andCrs ontstaan, ven hoofdzakelijk van de toe- Daniel was een van de ergste. Dat het allemaal zo anders U gelopen vertelt ze, nu ze na vier jaar weg te zijn geweest voor een tweede keer met verlof in ons land is. De Moeliavallei in Nieuw Gftinea is voor een zij-ca nyon van de Grand Canyon in de Amerikaanse staat Arizona ver wisseld. De Papoea's door India nen. Eu Rie is Rie Dedec- ker-Greenfield geworden en heeft nai een zoontje Leonard van twee jaar. Ondanks alle radi cale veranderingen is zij echter haar zendingsopdracht trouw ge bleven, evenals haar man de zij ne, zij het op een heel andere manier dan ze ooit hadden kun nen denken. Taalstudie Toen Rie in de Moeliavallei van Mieuw Guinea werkte was de Amerikaanse zendeling John GreenJield bezig de taal van de Papoce's van het Sterrengebergte op schrift te stellen. Hij had in Dallas theologie gestudeerd en was rtu uitgezonden door Wicliff Bible Translatere. In Kiwi begon hij ook met een school, waarvoor de leesboekjes natuurlijk zelf wcrdcjrt geschreven. Rie in het centrale gebergte van Hieuw Guinea en John in het 0?bied tegen de grens met Australisch Nieuw Guinea cor respondeerden inmiddels met el kaar. Beiden gingen met verlof, ieder naar zijn eigen land met de bedo^ing om terug te komen. Maar een ziekte van John zette een streep door de rekening. In 1983 ging Rie naar Amerika en trouwde ze met John. Toch heeft ze nog altijd contact met de mensen, die in de Moeliavallei werken: twee Amerikaanse zen dingsechtparen. Zij geven hoofd- zakelijk onderwijs en leiden op gouvernementsverpleegster ge- dmgswerk met was afgelopen in het geestelijk werk. Een klei- daan. vertelt Rie in de Zeister flat aan ne gesneente is ontstaan met ei- „Het was helemaal ons plan de rand van de bossen. Ze na- gen Dani voorgangers. En het niet om in Amerika te blijven, men contacten op met,— j,«- 1- it u/a imoWonnric zen- dingsins tan ties voor moeel kan eigenlijk nog niet uiteindelijk een onafhankelijke W§Ê georganiseerde gemeente gemeente te krijgen. was ook "dronken." De vol- Daniël en Vera gedoopt.' In deze worden gesproken. De opkomst Maar zover is het nu nog niet. Canyon) bezoeken, maar ook ging hij zover, dat hij zelf zijn wil om christen te worden, even- naar de zij-canyon afdalen. Door hele huis verbrandde.^ Zijn als zijn vrouw. Vorig^jaar ^ijn die rivier kunnen ze ook wat be en groenten. bouwen: maïs en groenten gende morgén heeft hij zichzelf dienst werden voor het eerst in de kerkdienst verschilt tussen Als Rie en John met de kleine Om hun nieuwe werkterrein te aangegeven. Hij werd berecht en mannen gedoopt. de 20 en 25 volwassenen. De be- Leonard volgende week weer te- «taalde boete Omdat er tot nu toe zo weinig doeling is om de mannen meer ruggaan na een verlof van vier De zondag daarop kwam hij Havasupie mannen bij de kerk erbij te betrekken en meer ver- maanden zal er weer genoeg echter in de kerk en toonde de horen, in tegenstelling tot de antwoordelijkheid te geven en werk op hen wachten. i het stamhoofd van de Havasupies met zijn dochtertje. medische werk wordt door een We voelden dat bereiken moesten Rie en John betaalde boete, eerst met de auto langs een grote hoofdweg 110 km rijden; een ru we weg met een soort grint. Aan het eind is een soort plateau Hill-top genoemd. Daar moest de auto blijven staan om verder te voet of te paard de resterende 13 km te gaan. Die paarden worden door de Indianen naar boven ge bracht als dit is afgesproken, evenals voor de toeristen. De kleren gaan in een knapzak en de levensmiddelen in een kist. Eenmaal op de bodem aangeko men omgeeft een rotswand van duizend meter de plek, waar de Havasupies wonen. Soms is het er 45 graden of hoger, een warm te die 's nachts blijft hangen door de hoge wanden. In 1948 is hier een kleine kapel neergezet door de Episcopalian Church. De Greenfields hebben namelijk voorgangers gehad: zo wel mannen als vrouwen en in 1956 het eerste echtpaar. Zij hiel den zich bezig met het gods dienstonderwijs zondagsschool houden, sociaal en medisch werk. John preekt zondags. Door de week zijn er de bijbelstudies, bidstonden en huisbezoeken. Rie doet veel medisch werk. De dok ter komt namelijk maar eens in de drie weken naar beneden. Ko men de mensen bij Rie, dan pro beert zij te zien wat er aan de hand is en de dokter wordt opge beld voor advies of medicijnen. Dat bellen is een ramp, want er is wel een telefoon, maar de ver binding is meestal zo ontzettend slecht, dat er veel tijd mee heen gaat. Voor de kinderen is er ook een zondagsschool waar Indiaanse vrouwen helpen, want de klein tjes kunnen nog geen Engels spreken. Op school wordt echter in het Engels les gegeven. De mogelijkhe- grotere mensen kunnen dus En- .DOOR VRIJ DENKEN TOT CHRISTELIJK GELOVEN' (Van onze kerkredactie) |OOR vrij denken tot christelijk geloven. Onder deze wat merkwaardig aandoende titel (in laatste instantie komt hij juist niet door zijn denken, maar door de religieuze erva ring tot het geloof) heeft de Goudse oud-stads archivaris dr. Jan Taal zijn „bekeringsverhaal" te boek gesteld. Het is een interessant boek geworden, omdat Taal bij zijn zoeken een groot deel van het protestantisme door wandeld heeft en het nu van een afstand beoordelen kan, want zijn zwerftocht eindigde in de Catholica. En hij schiet met dit boek geen kogel door de kerk. Het is geen om zien in turok. Integendeel, piëtisten, confessionelen, ethi- schen (die vooral), doopsge zinden, vrijdenkers, hij heeft genomen, meer soms dan hij zichzelf bewust was en hij noteert ook dankbaar het goe de, dat bij hen te vinden was, „Iedereen wil met Ankara spreken", verontschul digde de Turkse telefoonbeambte zich tegen me, toen ik al een paar uur had zitten wachten op een verbinding. Kennelijk was Ankara niet erg spraak zaam die morgen. Ik herinnerde me het droevig lot van Kiplings Engelsman die „het Oosten wilde op porren", en ik begon voor de vierde maal aan een serie brochures over Turkije die ik die morgen ge kregen had. „Nu kunt u naar Israel," zei een adver tentie op een voorpagina. Zij suggereerde dat het land meer verlicht is dan haar Arabische buren. Buitenlandse toeristen konden lezen dat de Turkse stoomvaart maatschappijen een reductie ge ven aan „onderwijzers, acteurs, diplomaten (dat is een opmerke lijke categorie), sportlieden en godsdienstige leiders. „Journa listen krijgen nog meer reductie, zelfs 50 procent van dc Turkse spoorwegen, schepen en bussen, als ze een perskaart kunnen to nen van dr regering. Ik had dat alfemaal arrtirld mrt dc Turkic I imbi.Mdc In landen. Tcnmlnilc sea Mlar dc consul die IK moest ^ordr„ wa, derpelijlce „age. Dr. J. D. Douglas, de (Schot se) hoofdredacteur van het Britse blad „The Christian" reisde door Oost-Turkije. het gebied dat onlangs door een aardbeving werd getroffen. Hij schreef voor onze krant bijgaande impressie van wat hU zag en beleefde. ook al kon hij er geen rust bij vinden. De ondertitel protestants religieus leven in Nederland tijdens de eerste helft van de 20ste eeuw" is niet juist. Het boek eindigt als de zwerver rust vindt, in het jaar 1925. Maar van het protestantisme in de eerste kwart van deze eeuw geeft het een boeiend verslag, beleefd van binnen uit. - Taais jeugd lag in Den Haag, wat het boek voor ou dere Hagenaars bijzonder boeiend maakt. Zijn vader was 31 jaar godsdienstonder wijzer van de hervormde ge meente daar. Vader had een sterk metho distische inslag. Wesley, Whi- tefield en Fletcher hingen thuis aan de muur. De jonge Taal werd veel meegenomen naar samenkomsten van het Leger des Heils en elk jaar op 10 april, als William Booth jarig was, moest hij een felici tatiebrief schrijven naar Lon- Later komt Johannes de Heer bij vader vertellen over de opwekking in Wales. „Ik herinner mij nog, hoe ik als jongen van 1314 jaar niet erg begeesterd was voor de „opwekking" en hoe ik meest naar mijn kamertje vluchtte, als de methodisten op visite kwamen". Maar Taal schrijft ook van de bundel van De Heer: „Ik zou wel willen, dat vele van zijn liederen bij de katholieken in het lof werden gezongen." Taais moeder was een dochter van het Réveil. Boeiend vertelt hij over de toen nog in de Prinsenstraat), die hij be zocht, met de directeur De Visser Smits. Over het ver maarde Haagse predikanten corps van die tijd: Van Gheel Gildemeester (bakkebaardjes boel. Maar ondertussen was een een bus nemen voor een deel van oostelijk Turkije door tien uur over bergwegen een aardbeving verwoest, die zerum. De dienstregeling zei ze- het leven eiste van 2.500 mensen ven uur, maar de bus kreeg mo- en 1.800 anderen verwondde. De torpech. meesten van ons hebben alleen jn Erzerum wees een eens 90 minuten oponthoud ge had. En zo bracht ik, gekleed in een overhemd met korte mou wen, een lichte „zonnebroek en sandalen, de nacht door in het dorpje Hinis, ongeveer anderhal ve kilometer boven de zeespiegel en nog 55 kilometer van Varto. Hinis maakte al deel uit van het getroffen gebied. Er waren 127 mensen onder het puin bedolven. Zelfs de mensen wier huizen nog geheel intact waren sliepen op straat Vroeger op de avond, toen ik in een café een kop thee dronk voelden we weer een tril ling in de grond. Iedereen holde weg, behalve twee oude mannen. Ik begreep dat zij zich overge geven hadden aan de wil van Al lah, een filosofie die in dit ge bied veel voorkomt. Een paar da gen later verwoestte een nieuwe aardbeving alle huizen die nog overeind stonden, maar zover ik na kon gaan gingen toen geen levens verloren. Tafel Ze hadden het in Hinis, waar geen mens Engels sprak (en Turks is een van de vele talen die ik niet spreek) goed met me voor. Ze schoven drie tafels te- gen elkaar aan en gaven me een verlenen. Niemand, behalve de le kartonnen dozen met thee, sui- wagen benzine te geven. Op een deken die niet lang genoeg was plaatsvervangende gouverneur kcr, een olielamp, een oliekachel- tafel van het spoorwegstation in om tegelijkertijd mijn schouders spfak_ maar ee" woord En- tje en kookgerei. Erzerum stonden twee mannen en mijn voeten voor kou te be- Sels- MiJn aankomst bleek plots-?- v i op kousevoeten op een tafel om hoeden en die niet dik genoeg lin8 v<*>r hen een ui„<°mst- JJ* Wereldraad berken hun pijchten waar te nemen. Vriendelijke mensen uit Neder- rond zeventig ton golfplaten en Toen onze 3 VOQr een lusse_ land hadden honderden blikken isolatiemateriaal, waarvan dertig landing neerstreek in Samsun Daar lag ik en keek op naar de met vruchten, fruit babyvoedsel ton al was aangekomen om de steeg jongen ui» liep sterren. Honden jankten Een juk en melk gezonden. Alles zat ech- directe nood te lemgen. In plaats nanrs «f? ossen sleepte zich voort, een wa- ter door elkaar en de Turkse gen rammelde voorbij op eon kers die de blikken moesten sor- ten te sturen kunnen de mensen eciJCU a niet meer dan een teren hadden geen idee wat er in eigenlijk het beste helpen met Wyzing naar de Farizeeën heb- ^WrvcHe^e?^ 'a"E 6£' en drie kwart hoge hoed, zo uit een roman van Dickens weggelopen), Vermeer (gent leman at every inch), Posthu mus Meyjes (de confessionele voorman met een stem als een klaroenstoot), Schokking, die voor een arm vrouwtje uit zijn wijk achter de toon bank ging zitten, opdat zij haar kind naar het zieken huis kon brengen, Van den Bosch (de Haagse Spurgeon). Nooit ben ik later bij de rooms-katholieken sprekers tegengekomen met de scherp zinnigheid, de gratie en het savoir-vivre van de Haagse predikanten uit het begin van deze eeuw, zo schrijft hij. Uitvoerig is Taal in de teke ning van de opschudding, die de „ethischen", Cramer en Gerritsen, in de gemeente brachten met hun schriftkri tiek (1906/07). De ethische richting ging op Taal een wondere bekoring uitoefenen. Met name Gerritsen heeft gro te invloed op hem gehad. De zielsziekte waaraan deze pre dikant later leed, had dan ook zijn directe weerslag in het geloofsleven van Taal. Steeds sterker werd bij Taal het verlangen om predi kant te worden, maar de twij fel aan de zekerheden, waar in hij opgevoed tvas, werd steeds sterker. Hij doet dan een noodsprong: in de veron derstelling, dat maar één kerk geheel vrij is van dog matische bindingen, sluit hij zich daar bij aan, om dogma tisch vrij te kunnen zijn: hij wordt doopsgezind. Zo gaat hij in Amsterdam theologie studeren. Het boek doet echter wel zien, dat hoeveel goede con tacten hij er als student ook gelegd heeft, de sfeer van het het vrijzinnig protestantisme hem vreemd gebleven is. Na twee jaar studie is hij zo verstrikt geraakt in de vra gen, die hem bestormen, dat hij zijn jaren gekoesterd ide aal om dominee te worden op geeft. Hij wordt lid van De Dage raad, krijgt een baantje op een verzekeringskantoor (hoe weinig konsekwent hij wel was, blijkt uit een terloopse opmerking, dat hij bij zijn sollicitatie in stilte bad, dat hij zou worden aangenomen). De ervaringstheologie van Gerritsen had hem echter niet losgelaten en in 1923 het jaar van Gerritsens dood breekt de ervaring van de gemeenschap met God ook bij hem door. Het boek laat vragen open. Hoe is het mogelijk, dat Taal, nadat hij op deze wijze (juist op deze wijze!) tot Christus gekomen is, twee jaar later rooms-katholiek wordt? Hoe is het mogelijk, dat zijn domi neesideaal, dat beslissend meespeelde in al de geloofscri- ses, na de beslissende wen ding ineens wegvalt? Hoe is het mogelijk, dat hij die ge grepen was door de erva ringstheologie van de ethi schen, later is gaan stude ren in Nijmegen, destijds een bolwerk van neo-scholastiek? Het laatste hoofdstuk van zijn boek overtuigt niet. Jammer, dat bij al zijn zwerftochten de gereformeer den aan zijn aandacht kenne lijk ontsnapt zijn. Hij kent ze slechts van de lagere Groen van Prinster er school en die ervaring was niet onverdeeld gunstig de school van de zo nen en dochters van de opstrevende anti-revolutionai ren). Het gereformeerde pre dikantenviertal van de Hofstad in die tijd (Van der Linden, De Moor, Ringnalda en Schuurman, later aange vuld met Douma en K. Dijk) mocht er toch ook zijn? Zijn vergelijking van de syno deuitspraken van 1905 over de veronderstelde wederge boorte met de rooms-katholie ke doopsleer (pag. 28) is er naast en op pag. 27 verwart hij de Vrijmaking zelfs met de kwestie-Geelkerken. Maar toch is dit boek een waardevol document gewor den van het protestantisme uit het begin van deze eeuw. Een authentiek document van een geloofsworsteling, waar van men al lezend tot zijn verbazing merkt, hoever wij daar al weer van af staan. Hoe anders zou Taais ontwik keling zijn geweest, als Barth er al was geweest! En dan te bedenken, dat deze theoloog voor de meesten al weer ver leden tijd geworden is! Door vrij denken tot chris telijk geloven door Jan Taal. Uitgave Desclée De Brouwer. Brugge-Utrecht (215 blz.; 13,—) vsm afstand meter. Om vier uur gaf ik het op. Ik Blikken stond op en ontdekte dat vrijwel het hele dorp me al voor was. Ik heb nimmer kunnen ontdekken van voedsel- of'Tnto*rakkèt* PSar PaSSen Va" het vlie«tui® vandaan en knielde neer om rijn te zeggen. De ver bruikt als een excuus. blikken bij „1, WaarV0°r he' V"' ™groate1ebS i'esteuronees land Scla Destema IS. TnrlH-ie ic mninr Rode Kruis, waarbij dan ver ander IVesteuropecs land We moeten met onze aardbevingen gele- de Turkse Rode Halve Maan (de of mijn twee metgezellen de gehe- met varkensvlees, maar dat Arabische wereld houdt niet van le nacht gewerkt hadden. gen de moslims niet eten. dan weer eens bet krUjS) me een vrachtwagen de rebellerende motor liep weer. wenste wel dat sommige i bovenop gedrukt aan die op punt stond met tenten We vertrokken om vijf uur na den van Turkije is water een kostbare vloeistof en wordt het per fles of glas verkocht De Dit artikel hangt een beetje als oosterlingen hebben een gezegde: n{£ Impressies veel onderechcidingsver- los zand aan elkaar. Een stuk „Wat weten de mensen van de u. cvni*t Tk wachtte woraen war een aergeujKe traye- en voedsel naar het getroffen ge- een ontbijt van brood en olijven, mogen bezaten als vrijgevigheid schreef ik in Varto, de rest onder- Jehunrivier van de waarde van dat dacht ik. Maar de papieren hebben —inutpn voor het d,e betefcent: gezinnen gedood, bied te vertrekken. „Ik heb mijn Kreunend sleepte onze wagen en eerst contact hadden opgeno- weg. Twee dingen vielen mij op het water? Vraag hen die uitge- U':irpll nnr nirl .1.meekomen. »an- r.inaeilJK. bijl minuien «IW tinrfaran narnmpcrl kiilfM I 1Ai-.... I. m.l An ul. a:;-iLi::, rn -1-1 .1 waren nog niet aangekomen. V daar mijn pogingen |M te veretoren van e Ankara. ..T..aie oeieKem. Bezinnen yeum Ijndelijk. vijf mmuWn voor h.! kindefen zich voort naar Varto. Het stadje herinnerde Londen tijdens de Duitse lucht- de rust ££f fk wenl nieti9d ^n da" nog in een afgr- neer Kaai ue VU1KC1IUC wt,KCI1; zwijgend terug met vprwc. egen gebied dat slechts langs Zij wjsten het niet en dus ver met een nop oik«bergwegen moeizaam te berei- trokken we. De chauffeur en zijn aam allen r_ uur lAieT kreeK lk intact wZ net en u"aar de verbindingen maat vergasten me op Turkse lie- gen was met de grond gelijk ge- wüFklïl# r.u? viïi^ïi Ri, P mo. hfel wat te u,en,e" overlaten, deren en ik hen op Engelse zuur- maakt. Een op de drie mensen L!2LEJ ik?"f2 208 kl,omet" van het laatste tjes (die kun je niet missen in gebrek aan de noodzakelljke^Jor ^ent haal je diep ademu bedankt 9poorwegstation Erzerum van- h^t Turkse achterland). ise de mensen vriendelijk en bijt je daan op je tong. In ieder geval kreeg muileren van de Londense ambas sade moest ik een brief overhan JfB B digen van het Britse consulaat in ik mjjn perskaart. Is tanboel. Dat is zo'n moment dat zelfs een Schot er een taxirit MWr'Ió'vlug'moïtll'lk ifte'lfs- kaatt^wVbrmBMi to'/ilan- Zwarte Zei vlitgèn en vandaar dag. Motorpech. We hadden al ciaal uitgerust om eerste hnlp te eerale nodig wa» en stuurde gro- Hoe ver Varto wel lag. ontdek- Motor pech te ik spoedig. Ik kon geen vlieg- Het begon allemaal met mijn tulgverbinding met Erzerum krij- Acht uur later stonden we stil. deel gen en moest via Trabzon aan de met dc Turkse ambassade, tijdens mijn verblijf in Turkije, droogd zijn door de zon." Toch was het goed om in dc ba- 1. De moslim doet zijn Op weg terug naar Erzerum rak. waar alle goederen werden godsdienstige plichten heel na- kwam ik door Erzincan, de Rij na rij wonin- opgeslagen. tc zien hoeveel tuurlijk en zonder er zich voor te plaats die zich nimmer helemaal icnsen uit hoeveel landen daad- schamen. Vijf keer per dag wor- herstelde van de aardbeving van t-crkelijk geholpen hadden. Er den de gelovigen vanaf de mina- 1939 toen 10.000 inwoners om het raren zelfs levensmiddelen uit ret opgeroepen tot gebed. Waar leven kwamen. Dit gehele gebied kenmerk van dergelijke Griekenland (op andere ogenblik- ze zich ook bevinden, ze knielen wordt in het bijzonder geconfron- rampen dat er altijd meer ken nogal een vijand van Tur- neer om te bidden. Achter mijn teerd met het feit dat de dood mensen gedood dan gewond wor- kije). De Iraanse „Rode Leeuw bankje in een park in Trabzon snel en angstaanjagend kan ko- den. en Zon" vertegenwoordigde de knielde een jonge man neer. In men. Dat doet zeer zeker een be- Het Britse hulpteam uit Bristol Turkse oosternabuur. Het had Hinis lag een pompbediende in roep op onze ontferming met ter- i het leven gekomen. Het niet meer verder te gaan die was net vertrokken. Het was spe- precies aangevoeld wat het i alle godsdiensti-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14