HEB OOK OOG VOOR AL HET BLIJVENDE Hervormde kerk lijdt gezagsverlies aan Een ivoord voor vandaag Prof. Van Niftrik waarschuwt gereformeerden Ontvolking city vereist reorganisatie zielszorg Uw probleem is het onze. Apartheid is geen last, liet betreft broeders Prof. Smits tot vrijzinnig hervormden: Onderzoek v?n de toekomst Zwinglibond: Triomf van het modernisme MAANDAG 12 SEPTEMBER 1) Heel opmerkelijk is het woord van de Here Jezus in de Berg rede tot de man die een offer wil brengen. Hij zegt: Wanneer gij dan uw gave brengt naar het altaar en u daar herinnert, dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar, voor het altaar en ga eerst heen en verzoen u met uw broeder en kom en offer daarna uw gave." Let er op hoe de Heiland het stelt. Hij zegt niet dat u dat moet doen als u iets tegen uw broeder hebt, dus als u haat in uw hart koestert, toorn voedt. Daar tegen had hij al gewaarschuwd. Nu gaat het om de ander die om een geldige of niet-geldige reden toornig tegen ons is. Het offer spreekt van verzoening. Nu is verzoening met God, zegt de Heiland, alleen mogelijk als wij ons ook willen ver zoenen met onze medemensen. In de bijbel wordt vaak gezegd, dat God toornig op ons is. De Heer wijst echter een weg van verzoening, maar die weg is alleen te gaan als er ook een verzoening gevonden wordt met de medemens. Wat zeggen wij vaak: Dat hij kwaad op me is, moet hij zelf maar weten. Daarvoor ben ik niet verantwoordelijk. We denken al dat we er zijn als wij van onze kant maar niet boos zijn. We zeggen: Het is mijn schuld niet. Maar nu zegt God: Ik kan uw schuld niet uitwissen, als u niet genegen bent de schuld van een ander uit te wissen. Juist omdat het niet uw schuld is, moet van u de verzoening uit gaan, zoals de verzoening van onze schuld niet van ons uitging, maar van God. Niet wij gingen tot God. Hij komt tot ons. Zo moeten wij ook tot de ander gaan. We lezen vandaag: Openbaring 2 8-11. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Het leven van de kerk bestaat niet alleen uit veranderingen, maar ook uit rust. Het leven is niet slechts een pel grimage, maar ook een wonen. Er is niet slechts het wordende, maar ook het blijvende. Met deze woorden waarschuwde de hervormde hoogleraar, prof, dr. G. C. van Niftrik, zaterdag de reünisten van SSR op de Blije Werelt te Lunteren tegen eenzijdigheden, die juist in onze tijd ook in gereformeerde kring gedebiteerd worden. God zweept ons niet Rechts voort, zo zei hij, de Here geeft ons ook rustpunten. Apart Amsterdams stadsbisdom? AMSTERDAM In een rapport over de rooms-katholieke zielszorg in Amsterdam, dat twintig priesters en leken hebben aange boden aan de nieuwe bisschop van Haarlem, wordt de wenselijkheid bepleit van het instellen van een speciaal stadsbisdom voor de hoofdstad. Verder is een grondige hervorming reorga' de zielszorg in Noord, Oud-Zuid en elders onontkoombaar schijnt. Op het ogenblik worden in Amsterdamse binnenstad tien parochie kerken. twee openbare kapellen een aantal kapellen in stand gehouden voor de zielszorg van nog maar twintig duizend rooms-katholieken, waarvan de helft niet praktizeert. In de toekomst zullen in de bin nenstad van Amsterdam volgens het rapport alleen nog d« parochiële structuur In de bin- j 0^! oode^eTeYd'-Creo" denten. kunstenaars, prostituees, buiten landers en enige typisctie categorieën van arbeiders. Het bestaan van de huidige paro chies moet daarom worden herzien. De zielszorg moet afgestemd zijn op reële eigen groepsbehoeften van de catego rieën, die nog in de binnenstad zullen blijven wonen. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo ten. Vraag: Is een wonlngbouwstichting gerechtigd aan de verhuur van een woning de voorwaarde te verbinden dat de huurder ƒ2000 stort onder het motto: ..Aandeel onrendabele top"? Deze ƒ2000 blijft na verlating van de woning eigendom van de woning- bouwstichtlng Mijns inziens ruikt dit systeem naar het eisen van sleutei- geld. Voor deze woningen is een huur van ƒ103 d- hoogst toelaatbare. Bo vendien wordt van deze ƒ2000 in het huurcontract met geen woord gerept Antwoord: Raadpleeg de huurad- Vraag: Bij het verlaten var. mijn huurwoning zou mij door de huiseige naar ƒ50 worden terugbetaald, die ik stortte als waarborgsom voor het on beschadigd verwijderen van een tv-an- tenne. Deze antenne is door de nieu we huurder, die ook ƒ50 moest stor ten, van ons overgenomen en dus niet verwijderd. De hulseigenaar blijft weigeren, die ƒ50 terug te betalen, maar wil dr bedrag verrekenen met 65 door ons in het oude huis aange richte schade. Ik ben bereid na ont vangst van de ƒ50 ƒ25 te betalen als zijnde het bedrag van de bil gezamen lijke inspectie aangetoonde schade Hoe krijg ik die ƒ50 alsnog terug? Antwoord: Een netelig probleem Heeft de nieuwe huurder die ƒ50 waarborgsom betaald, dan heeft U recht op die 50 na aftrek van de ƒ25 vastgestelde schade. Een kantonge rechtprocedure is dan noodzakelijk. Is er te bewijzen, dat die gezamenlijk vastgestelde schade slechts /25 be droeg. dan is de zaak gezond. Vraag: Ik bezit een witte rok (op het etiket staat diolen met 45 pet. Schurwoll) ciie in vochtige toestand bij een rode linnen rok gelegen heeft, zodat nu de witte rok ook roze vlek ken heeft. Hoe kan ik die er weer uit krijgen'' Antwoord: Bij de drogist een tonne tje ontkleurder kunststoffen ko pen. Vraag: Wat kan ik tegen 'hoogst waarschijnlijk) wintertenen van kana ries doen? Onder het loopbecn ontstaat al van de geboorte af een bobbel. Van deze knobbel tot aan de teen is er een rood adertje, dat men duidelijk kan waarnemen. Antwoord: Het verschijnsel lijkt verdacht veel op iets. dat ook wel bij kuikens voorkomt, namelijk een door virus veroorzaakte ziekte, die men Icucose noemt. Deze Is ongeneeslijk en zeer besmettelijk, uit het ei, door overbrenging van andere vogels, enz. W1J raden u aan alvast geen jongen meer te fokken van het popje, waar deze kanaries vandaan komen. Verder door een dierenarts laten afmaken als het erg lijdt Een dierenarts behan delt ook kanaries en tndere kleine dieren. De firma Sluis te Weesper- karosel geeft gratis advies, of de fir ma Bogcna te Rotterdam Vraag: Krijgt de vrouw van een rijksambtenaar, die nog in actieve dienst is. AOW sla zij #5 Jaar wordt? Antwoord: Neen. Deze woorden waren eigenlijk in het bijzonder een reactie op het referaat van dr. H. M. Kuitert, die vrijdag avond zo met nadruk had gesproken over de noodzaak van veranderingen. Reeds toen had prof. Van Niftrik even gereageerd in deze zin, maar Kuitert had zijn accent verdedigd met de op merking dat hij geen „reactie-theolo- gie" wil. Zaterdag ging prof. Van Nif trik er wat dieper op in. In zijn antwoord had dr. Kuitert toen beklemtoond dat het één waar is en zowel het ander. Op dat punt waren de beide sprekers het wel eens. Toch meende prof. Van Niftrik bij Kuitert een te zwaar accent op de veranderin gen te bespeuren. Zo werd Van Nif- triks toespraak een duidelijke waar schuwing om nu niet in een nieuw gevaar te vervallen en toch vooral het bijbels blijvende niet te vergeten. Behouden Gaf dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot vrijdagavond een overzicht van die din gen waarin de gereformeerden in het verleden hebben gefaald, prof. Van Nif trik schonk juist aandacht aan wat be houden moet blijven, ook al moet het misschien meer doordacht, opnieuw geïnterpreteerd worden. De gereformeerde theologie is pre- destinaans (door de uitverkiezing) be paald. Allerminst wilde prof. Van Nif trik daarmee zeggen dat die gedachte in de toekomst afgewezen moet wor den. De moeilijkheid is echter dat veel eer het puritanisme en methodisme dan het echte calvinisme de predestinatie hebben uitgelegd. Nu werd het een „er uitgepikt zijn", een „buiten de wereld staan," terwijl het oorspronkelijk calvi nisme juist sterk de „uitverkiezing tot dienst in de wereld" beklemtoonde. Met dankbaarheid constateerde prof. Van Niftrik dat de gereformeerden, in tegenstelling tot de jaren 20 en 30 meer oog krijgen voor wat Barth leert, voor zijn universalisme, dat niets te maken heeft met algemene verzoening. In dit verband wees de Amsterdamse hoogleraar er op dat de gereformeerde wereld gelukkig meer oog krijgt voor het gevaar van het absolutisme, het Toch gereformeerd „Wij gereformeerden" zei de hervormde hoogleraar prof. dr. G. C. van Niftrik. Hij haalde een voor de reünisten van de SSR onverdachte bron aan, die bewees dat hij er echt bij hoort. In de gereformeerde Zeeuwse Kerkbode schreef ds W. Kats: ,Js hij toch gereformeerder dan wij dachten?" De predikant uit Apeldoorn vergeleek zijn ume op de Doleantie enkele maanden geleden uitgesproken in de jaar vergadering van de Confesionele Vereniging. De conclusie van ds Kats was dat hij op de Doleantie gereformeerder had gereageerd dan de gereformeerde kerkhis toricus dr. D. Nauta. Dus kan prof. Van Niftrik zeggen: „Wij gereformeerden ...the famous taste of New York Stil OGAI\ETTES^~^^_-) lpo referaat eigenlijk geheel binnen zijn vakgebied en besprak sociaal-psycholo gisch de veranderingen in de gerefor meerde wereld. Daarbij trok hij een parallel met de puberteit, die woelige periode waarin het kind verplaatst wordt naar een ander, hoger niveau. In zo'n periode bevindt de gereformeerde wereld zich. Een krampachtig vasthou den en een vooruitgrijpen naar het nieuwe openbaren zich, maar daarna zal weer een periode van rust aanbre ken. Prof. Van Dijk meende de eerste tekenen daarvan al te kunnen bespeu- ■-... ren. Dan zal veel van het oude zijn afgestoten, maar veel ook beter zijn geïntegreerd. PROF. DR. C. O. VAN NIFTRIK Sprekend over het nieuwe, zei hij dat confrontatie daarmee altijd angst en schrik veroorzaakt. Verkeerde reac ties op het nieuwe zijn psychologisch dat het ontkend wordt in onze tijd niet meer mogelijk of afgewezen en belachelijk gemaakt. Het omgekeerde is ook het geval, men identificeert zich er mee, zoals een kind dat bang is voor een hond hondje gaat spelen. Dan is het zelf dat gevaarlijk beest en be hoeft het er niet meer bang voor te zijn. Aanpassing spreken alsof men precies weet wat de Heilige Geest wil. Dat betekent hele maal niet dat men dan vervallen moet relativisme. Beide zijn doodsge- vaariijk. Theocratisch In de tweede plaats is de gerefor meerde wereld sterk theocratisch be paald. Zij heeft oog voor de heerschap pij van God in deze wereld. Maar een bezwaar vond prof. Van Niftrik dat velen in de Gereformeerde Kerken en nog veel meer mensen daarbuiten al leen oog voor deze waarheid hebben in de categorie van de tijd. Hij bedoelde daarmee dat God de God van de geschiedenis is, de God die met Zijn kerk meetrekt door de wereld, dat „het Woord Gods geschiedt." Er is ook nog de categorie van de ruimte, zo waarschuwde hij. Woord Gods geschiedt niet alleen, het heeft ook onder ons gewoond. Het neemt gestalte aan. Daar hebben we het blijvende. Dat is een aspect dat verwaarloosd wordt en daarom hebben sommige jongere theologen in de Gere formeerde Kerken een wat hautaine minachting voor het verleden. Het zei prof. Van Niftrik, verschrikkelijk zijn als de gereformeerden gesleurd worden door de stormvlaag van de futurologie, (het nieuwe, komen de) dat ze hun geestelijk bezit gaan verwaarlozen. Ascetisch Zuidafrikaans 'kerkman' Hanekom: Huidig beleid al eeuwen bepaald (Van een onzer redacteuren) VEENENDAAL - ..De apart- i heid, ik zou liever zeggen de l eigensoortige ontwikkeling, is voor ons geen probleem, geen last, maar het betreft het welzijn van onze broeders, van onze niet-blanke volksgenoten." Met deze woorden besloot professor dr. T. J. Hanekom, hoogleraar in de kerkgeschiedenis en het kerkrecht aan de universi teit van Stellenbosch in Zuid- Afrika, zijn inleiding over ,,D' apartheid als levensvraag in Zuid- I Afrika" op de zaterdag gehouden j debatavond uitgaande van de Hervormde Jeugdraad. ZOEKEN Prof Hanekom beperkte zich tot het kerkelijk levenspatroon van Zuid-Afrika. I Uitdrukkelijk benaderde bij de econo mische. sociale en politieke vragen slechts zijdelings. Hij wi'de spreken als ..kerkman". als vertegenwoordiger van de Nederduits Gereformeerde Kerk. Hij drukte Nederland, ook kerkelijk Neder land. op het hart apartheid te zien als iets typisch Afrikaans, niet als een ex portartikel. dat door de wereld beoor deeld kan worden. Het is zijns inziena dan ook fout Nederlandse verhoudingen op Zui-Afrika te betrekken. Prof. Hanekom benaderde het aoart- heidsprobleem vanuit de historie. Het is niet zo. dart apartheid iets is van na de oorlog. Het Zuidafrikaanae volk is nu eenmaal zeer verschillend en de 12.000.000 Bantoes vormen een conglomeraat van stammen, culturen en talen. Een paskla re oplossing bestaat niet. Daarom ziet de keTk apartheid ook niet als dé op lossing. het is meer een zoeken en tasten op de weg die de verschillende volken van Zuid-Afrika een eigen plaats moet geven. Over de zelfstandige kerkgemeenten in het verband van de Nederduits Geref. Kerk zei prof. Hanekom dat dit eveneens historisch gegroeid is. De niet-blanke Het derde kenmerk dat door prof. Van Niftrik genoemd werd is dat de gereformeerde wereld altijd ascetisch is geweest, niet in de zin van een goede werken-theologie maar als levenshou ding van de christen. Nu wordt daartegen gereageerd. Met nadruk wordt gezegd, dat de christen solidair moet zijn met de wereld. Het [was misschien noodzakelijk dat daarop een tiental jaren geleden de nadruk Iwerd gelegd, want toen was er nog dat isolement van de kerk. Maar nu zou i prof. Van Niftrik wel daartegenin wil- len uitschreeuwen: Vergeet niet dat we ook apartelingcn zijn, wel in de we reld, maar niet van de wereld. Ik kan het vaak niet uitstaan, zei hij, dat domi nees vaak alleen maar „gewone jon- jgens" willen zijn. Natuurlijk vertegen woordigen zij ook het volk, maar zij 1 vertegenwoordigen ook de Heer. Ze zijn apart gesteld. En zo zijn alle gelo vigen apart gesteld, geheiligd en dat moet ook uit ons leven blijken. Dat heeft consequenties ten opzichte van de christelijke organisaties, de poli tiek en de doorbraak-gedachte. In dat alles zullen we beide gedachten op el kaar moeten betrekken, solidariteit en ons apart gesteld zijn. Beide moeten in ons leven verdisconteerd worden Dat is moeilijk, want de mens is van natu re eenzijdig, maar het moet gebeuren. van de blanke kerk, vandaar het geleide lijk toenemende aantal niet-blanke ver banden. Het wees er op, dat de laatste 25 jaar het kontakt tussen blank en niet-blank aanmerkelijk inniger gewor den is. Het is niet zo. dat er verscheurd heid is, er is verscheidenheid. Maar éér Afrikaanse volkskerk zag hij in de prak tijk als een onmogelijkheid. Juist in de kerkelijke zelfstandigheid ervaart de niet-blanke zijn eigen waarde. FEL Enkele honderden, kerkdijken als K. nlet-kerkelijken. voor- en tegenstanders van apartheid leefden luidruchtig mee met de. soms felle, discussie. Men ver- R HII11 Pil-11101111ÏIIPIII j weet prof. Hanekom. dat hij niet met III4JIJ UII1CI1I onderzoek belde benen in deze tijd stond Psychologisch Veel moeilijker is om tot een juiste reactie op het nieuwe te komen. Dit vraagt aanpassing, wat heel iets anders is als conformisme. Een juist reageren is altijd relatief angstvrij, frustra tie-vrij, conflictvrij. Een kenmerk van onze tijd noemde prof. Van Dijk ook de overgevoeligheid voor agressiviteit en voor leed. In het Victoriaanse tijdperk was er een derge lijke overgevoeligheid voor het sexue- le. Dat Is nu voorbij. Deze nieuwe over gevoeligheid, zei prof. Van Dijk, speelt mee een gevolg in onze houding ten opzichte van Vietnam bijvoorbeeld. Hij meende dit met name te kunnen consta teren in de uitspraak van de ARP. die onlangs werd gepubliceerd. Bouw tweede vakantietehu is voor blinden ZWOLLE Op de jaarvergadering van de Nederlandse Christelijke Biinden- bond (NCB) heeft het bestuur voor gesteld een fonds van 100.000 te vor men voor de tekorten op de exploitatie een vakantie-oord voor blinden. Volgend jaar hoopt men een begin tc maken met de bouw van een nieuw va kantiehuis op het terrein van het blinden tehuis Sonneheerdt. Dit heeft het bestuur van de stichting Denneheul van het ge lijknamige vakantieoord meegedeeld. Het nieuwe gebouw zal in steen worden opge trokken en plaats bieden aan vijftig gasten. De voorzitter van de NCB pleitte voor een permanente uitkering van over heidswege voor blinden en gehandicap ten. Tijdens de jaarvergadering werd afscheid genomen van mejuffrouw T. Col- lenteur uit Rotterdam, die meer dan 25 jaar met behulp van haar broer penning- meesteresse van de bond is geweest. Blake laakt VS-politiek in Vietnam GENEVE Het kr-akter van conflict in Vietnam is de laatste t jaar zo veranderd, dat het een van blanken tegen Aziaten is gew den. Onder dergelijke omstandighel zou zelfs een overwinning van de Ai rikanen een ernstige nederlaag beti daar deze aanleiding zou kuni geven tot verbittering tegenover machtige, rijke blanke maatschap Aldus dr. E. C. Blake, de toekomst secretaris-generaal van de Wereldr Kerken, in een commentaar i houding van de Amerika» christenen in het conflict. Hij noen oecumenische taak neen te z gen tegen de aan beide zijden heers de tendens in de hoop op een milit oplossing de vijandelijkheden of strijdgebied uit te breiden. Hogeschooldag te Kampen gaat door KAMPEN De Hogeschooldag van Theologische Hogeschool der Gerei meerde Kerken (vrijgemaakt) op tember gaat toch door. Het heeft e naar uitgezien, dat deze dag dit jaar 1 door zou gaan. Eén van de hoogleraj stoelen is door de emeritering van p: dr. H. J. Jager vacant, terwijl twee an re hoogleraars, prof. J. Kamphuis (dJ een auto-ongeluk) en prof. C. Veenij door ziekte hun medewerking dit u niet kunnen verlenen. Toch zal de dag weer zoals gewoonï in zeven verschillende vergaderplaat in Kampen worden gehouden. Spreid zijn de hoogleraren dr. L. Doekes eni J. Schilder en de predikanten drs. j Deddens, F. van Deursen, drs. J. Fab drs. A. N. Hendriks en J. D. Janse. Dinsdagavond 27 september om v. uur wordt de bidstond gehouden, te j den door ds. J. M. Kroes van Dalf» Vrijdagavond 30 september zal pro-rector prof. Schilder de nieuwe a sus openen. Maandagavond 26 en dinsdag 27 si tember wordt ook in Kampen de jai lijkse vrijgemaakte predikantenco» rentie gehouden. De heer T. v. d. Le uit Rotterdam zal spreken over model literatuur en pastorale zorg en ds. Jagersma uit Groningen over de verhi ding van het bijzondere ambt tot I algemene ambt. EMMEN Het hoofdbestuur van de Vereniging van vrijzinnig- hervormden in Nederland heeft tijdens de vrijdag en zaterdag ge houden jaarvergadering besloten, mede in overleg met prof. dr. P. Smits, geen verdere pogingen te de ondernemen tot diens rechtsherstel. Het breed-moderamen raakt, door zijn tekort aan visie, ten achter bij de ontwik- Geen pogingen meer tot rechtsherstel hand zijn (Robinson, Van Buuren) Het breed-moderamen van de Her vormde kerk blijft namelijk bij zijn formalistisch standpunt en toont gee nerlei pastorale bekommernis om het lid van de kerk, wat prof. Smits toch ook is. Men heeft het gevoel dat men de boot wil afhouden en de kwestie op de lange baan houden. Daarom acht het hoofdbestuur een verder gesprek met het breed-moderamen niet ver antwoord. Niet mislukt Dit betekent geenszins dat van het standpunt van de vrijzinnig hervormden de pogingen zijn mislukt: men heeft ein deloos getracht weerklank te vinden, maar alles werd of afgewezen of op een dood spoor geleid; niettemin is men er van overtuigd dat in de godsdienstige en theologische ontwikkeling eigenlijk tot zijn recht komt wat prof. Smits heeft beoogd: het evangelie verstaanbaar te maken in een radicaalmoderne maat schappij. De huidige inzichten tonen dat deze opvattingen aan de winnen- kwam niet tot zijn recht als aanhangsel dankte i anuit de historie redeneerde. Verwonde ring was er ook dat de oppositionele groepen In de kerk zelf zoals Beyers Xaudé en Geyser, niet waren genoemd. Prof. Hanekom wierp tegen dat de bete kenis van Beyers Naudé in het buiten land veel te hoog aangeslagen wordt en dat hij geen rol van betekenis vervult. „Elgensoortelijke ontwikkeling Is juist", meenden de opposanten, die het probleem niet alleen emotioneel wilden benaderen, „maar dan eigensoortige ont wikkeling die niet eenzijdig opgelegd Ook de naam van de overleden pre mier Verwoerd viel. Prof. Hanekom be toogde, dat Verwoerd, di' hij kenschetste als een hoogstaand en geniaal mens, beslist niet aan de wieg van de apartheid heeft gestaan. Zijn voorgangers hadden reeds een beleid uitgestippeld, dat Ver woerd ten uitvoer legde. Prof. Hanekom vroeg tenslotte om begrip: „Wat ver wacht u elgerJijk van het kleine Zuid- afrikaanse volk? Dat het een Utopia be reikt, waar geen volk ter wereld werke lijk h geslaagd?" Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Wageningen (vac. R. C. G. Troelstra - toez..): W. v. Bruggen te Gor- kum. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Middelharnis: P. Roos te Nijkerk. Aangenomen naar Zwijndrecht '2e be roep): G. Leendertse te Drogeham. VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen naar Oidebroek: H. R. Timmerman te Amsterdam-west. die be- BOEKELO Een internationale groepering van ongeveer honderd vooraanstaande geleerden, waarbij De laatste spreker was prof. dr W. vele sympathisanten van naam, heb- Dijk, hoogleraar in de psychia- ben het initiatief genomen tot oprich- ting van een stichting, genaamd „Man- I kind 2000 International". Doel is het de toekomst. Voorzitter van de stichting is prof. dr. Fred L. Polak te Boekelo. Naast hem fungeren als Nederlandse be stuursleden prof. J. F. Glastra van Loon, prof. B. Landheer en prof. B. H. M. Vlekke. Initiatiefnemers van de stichting zijn bekende geleerden als Robert Jungk, Lord Boyd Orr en prof. Ritchie Calder. keling in de moderne theologie. „Emigratie" In de avondvergadering, gehouden in de grote kerk een mislukte synthese van een middeleeuwse toren met een charmeloos kerkgebouw, die echter door een restauratie toch een zekere intimiteit had sprak prof. Smits over „Emigreert" de kerk uit de maatschappij, misverstan den in de dialoog tussen theologen en sociologen. Het samenspel tussen beiden is door de veranderde positie van de kerk, nood zakelijk. Een theologisch misverstand is dat de kerk buiten de maatschappij is komen te staan (emigratiethese). De kerk is zelf een stukje maatschappij en verandert zodanig mee met de maatschap pij en deze veranderingen scheppen voor de kerk nieuwe sociale mogelijkheden. Herbezinning Uitgangspunt moet dus zijn een nieu we realistische bezinning op het begrip secularisatie cn de positieve verschijnse len hanteren: de geseculariseerde wereld heeft zich bevrijd van alle absoluut ge zag, de mondigwording van de massa brengt het eind van de domineeskerk en priesterkerk in zich en de ontwikkeling var de westerse m--':chappij betekent een flinke stap in de richting van de „verantwoordelijke maatschappij" van de Wereldraad van kerken (dr. Paul Kraemer). Het eigenlijke probleem voor kerk en christendom is dat de geseculariseerde samenleving met de mentaliteit he' erva ringsleven van de mensen verandert: van eeuwenoude religieuze ervaringen ver vreemdt men en van nieuwe is het de vraag of en in welke zin deze religieus en christelijk mogen heten. in Muiderberg (Van een medewerker) MUIDERBERG Ter herinnering aan de zes rabbijnen van de Nederlandse Israëlitische Hoofdsynagoge te Amster dam. die door de Duitsers werden ge deporteerd en in kampen vermoord, is op de joodse begraafplaats te Muider berg een witte steen opgericht. Zondagmiddag werd het eenvoudige gedenkteken met de Hebreeuwse letter- tekens onthuld door drs. S. Rodrigues Pereira. voorzitter van het college van operrabbijnen. Spanningen Vanuit dit gewijzigde levenspatroon moet men de zg. horizontale religie cn de „dood van god"-beweging verstaan en beoordelen. Het gaat om het zoeken naar een godsdienstigheid die daadwerkelijk kan functioneren temidden van onze geseculariseerde maatschappij. In Ameri ka is dit de toenemende spanning tussen ..operative" en „conventional" De Nederlandse sectie van de stich- SiardSn?'»m" dfze'Xuwo stromingen ting heeft een nauwe samenwerking i is de sterke en ontraditionele oriëntatie tot stand gebracht met de oecumeni- aan de persoon van Jezus, sche „Werkgroep 2000"- die soortge lijke doeleinden nastreeft. wing van haar theologie (een status i tussen conventionele en functionele i gle) als door het nog steeds dominer van de domineeskerk. Vooral op het J teland is het „afscheid van dominees! nog niet gerealiseerd. Het eerst nodige is een open dia! met het Humanisme, het Communi en het Jodendom op praktisch terr het scheppen van reële verantwoordel heidskaders, waarin en waardoor christelijk geloof zich kan waar mat in de concrete gemeenschappelijke I venspraktijk. Bij dit alles, aldus besli prof. Smits, mogen we ons troosten n de zekerheid: de kerk is ook buiten Benoemingi het dagelijks bestui mr. H. van 't Veer, voorzitter, drs. Hcnsen. vicevoorzitter, de heer J. Tj. Wei! eerste penningmeester en ds. D. Oosten, sessor. Voorts is ds. C. J. van Royen noemd als secretaris voor algemene zal met O.m. als taak contacten te onH«>rhroi< met de gemee we opbouw in vormgeving reconstructie en nl ligingswerk. het org; nede door de i al in Drenthe. Zoals bekend zijn de provir ale organen thans geïntegreerd in het hoo orgaan. Verder staat een derde druk van Bijdrage tot de hervormde eredienst op programma. Voor dit werk is ook veel langstelling van pedikanten buiten de v zinnige modaliteit. Voorts hoopt men sp dig gereed te komen met het boekwerk o het vrijzinnig-protestantismeDe activitei van de commissie voor de studiekas i bekroond met een verdubbeling van de i 1 fl.OCO tot 12.000, wat d. chten beroep op de studie! veranderde richtlijnen inzj ;tudiebeurzen niet onwelkom is. Ds. R. de Boer (37) overleden R. de Boer. gereformeerd predikant Heerhugowaard. Ds. De Boer, die al i ruime tijd ziek was. was opgenomen de Daniël den Hoed Kliniek te Rotti dam. Ds. De Boer werd in Kantens 'g geboren. Hij studeerde te Kampen vervolgens te Jeruzalem aan het Zwet Theologisch Instituut. Op 28 septemt 1958 deed hij zijn intrede in Heerhuf den begraven. deze plaats 1 Campagne tegei kerken in Gezagsverlies l uitblijven OOSTERBEEK De tijd Is sterk aan het veranderen ten opzichte van de theo logische begrippen. De resultaten van het wetenschappelijk onderzoek begin nen tot het grote publiek door te dringen en veroorzaken een paniekstemming bij de formalisten. Veel voorgangers van ge meenten hebben nog niet de moed de gemeenteleden te confronteren met wat *e op de universiteiten hebben geleerd en deze onwaarachtigheid maakt de mensen afkerig van de kerk. Er Is een benoefte aan meer openheid voor nlenwe Inzichten, want het begint te kraken op kerkelijk gebied, zelfs blJ de rooms-katholieken. De bijbel dient in elke tijd opnieuw verstaan en geïnspireerd te worden waardoor het geloof een levend geloof blijft. Er is hier sprake van de triomf van het modernisme, aldus ds. J vai Rossum, predikant te Winterswijk, tij dens in de Pietersberg te Oosterbeek gehouden jaarlijkse conferentie van de Zwinglibond. Sprekers waren verder ds. A. J. Roodsant te Odoorn, die meedeelde dat de Zwinglibond is toegelaten als lid van het Internationaal verbond voor vrijzin nig christendom (IWC) en dr. A. W. Cramer te Leiden, en secretaris van het IWC. Het IWC is in 1901 opgericht en telt thans meer dan twee miljoen leden verspreid over de gehele wereld. PRINS BERNHARD: Meer aandacht voor natuurbescherming D, Hervormde kerk lljdl onmlskn,-! RllOClcSlC boar aan jerafaverllea. aowel door hel! LONDEN Amnesty Internation merkelijke vernleu-jeen organisatie, die zich beijvert vo de vrijlating van politieke gevangen over de hele wereld, heeft de een minister van de Gemenebestlandi geschreven, dat er in Rhodesië spral is van oen systematische campagne t gen de kerken. Talrijke voorvallen bewijzen, vc gens deze organisatie, dat de aanhai gers van het regime van premier Smi al spreken ze eindeloos van i christelijke beschaving, die zij steuni willen hun bisschoppen (anglicaan en rooms-katholieke) bespotten en hi kerken, die zich inzetten voor met-blanken, benadelen. Predikanten en priesters werd de tc gang geweigerd tot de concentratiekan pen Vooraanstaande niet-Rhodesisd kerkleiders werden uitgewezen of mi beperkingen bedreigd. Meer dan du zend Afrikanen zijn gevangen ceze zonder dat tegen hen een aanklad loopt of hun een proces aangedaan i LONDEN Prins Bernhard heeft in zijn functie als president van de stich ting World Wild Life Fund erop aange drongen. meer te doen op het gebied van de natuurbescherming. Zijn boodschap is in Londen uitgegev gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de stichting. Er is veel geld nodig om te voorzien in de dringendste behoeften van de natuurbescherming, aldus de prins. Hij richt zijn oproep tot alle autoriteiten, handel en industrie, verenigingen tot natuurbescherming en tot particulie- i, vooral jongeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2