VERANDERINGEN ZIJN
VREUGDEVOLLE ZAAK
Vergeefse reis
naar ons land
Een woord voor vandaag
Brnnsi Slot en Kuitert tot reünisten:
Sluiten van gelederen
brengt op dood spoor
Discussie 0111 zondag
in Australië
Regering steunt Ghanees
ontwikkelingsproj eet
onze
Uw probleem
is het
Kerkmens, erger je niet!
Christus begint met de wet tegen het doden, als Hij gaat cf-
breken wat mensen leren en gaat laten zien wat God leert.
Doden is het leven van een ander nemen. Christus zegt niet
dat de joden ten onrechte denken dat dat verkeerd is. Hij gaat
een stap verder.
Tegenover doodslag plaatst Hij toorn: ,£en ieder die in toom
leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht." Chris
tus spreekt niet over het aardse gerecht. Hij spreekt over het
gerecht waar de mens zich over zijn hele leven zal moeten
verantwoorden en waarvan het aardse gerecht maar een
flauwe afschaduwing is.
Toom en doodslag staan op een lijn. Toorn blaast een mede
mens weg uit ons leven. Toom doet iemand de rug toekeren.
En daar ligt het grote gevaar. God heeft gezegd dat er liefde
moet zijn, liefde voor God en voor de medemens. Maar toorn
plaatst de medemens buiten onze liefde en daarom buiten ons
bereik.
Als jongens op school hebben we wel eens een vriendje „dood
verklaard". We deden alsof hij er niet was. Toorn stoot men
sen buiten onze gemeenschap. Daarom is zij zo gevaarlijk. De
psalmist zegt: „Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet." E i
Paulus voegt eraan toe: „de zon mag niet over een opwelling
van uw toom ondergaan."
We lezen vandaag: Openbaring 1 9-20
We lezen morgen: Openbaring 2 1-7
Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De organisatoren van het jaarlijkse congres
der reünisten van SSR vroegen het zich nog af: „Is de gerefor
meerde wereld veranderd?" De beide sprekers op de beginavond
van het congres waren er zeker van: „De gereformeerde wereld
is veranderd". En dr. H. M. Kuitert ging misschien nog een stapje
verder dan dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot. Voor hem bestaat de
gereformeerde wereld eigenlijk al niet meer. Er is maar één
wereld overgebleven.
MAN VERGIFTIGD
MET PARATHION
(Vervolg van pag. 1)
Tg den het verhoor vertelde H.
niet de waarheid aan de politie.
Achterdochtig geworden verhoorde
de politie alle gezinsleden. Ten slotte
bekende de 18-jarige zoon dat hij
samen met zijn moeder parathion in
de bierfles had gedaan die voor zijn
vader was bestemd. Kort nadat de
man het bier had gedronken, stierf
hij.
Een enkele druppel onverdunde pa
rathion is al dodelijk. De zoon was
tuindersknecht bij een tuinderij in
Pijnacker. Daar gebruikte men wei
eens parathion. wat hij aan zijn moe
der had verteld. De zoon verklaarde
dat zijn moeder hem had verzocht wat
van het parathion mee te brengen. Hij
deed een kleine hoeveelheid in een
Sipetflesje. Op de bewuste avond
ruppelde hij samen met zijn moeder
in een zijkamer het vergif in de bier
fles de man dronk het bier altijd
zo uit de fles met de fatale afloop.
MOTIEVEN
De motieven voor de moord sijn nog
niet bekend. Naar de politie gister
avond meedeelde, verkeert het onder
zoek nog in een pril stadium. Wel is
bekend, dat het slachtoffer veel dronk
en zowel zijn vrouw als zijn kinderen
vaak sloeg. Welke rol de jongenman
heeft gespeeld, is nog niet geheel dui
delijk.
De jongen, die inmiddels eveneens
is gearresteerd, heeft tegenover de
politie verklaard vanaf de maandag
na het gebeurde op de hoogte te zijn
geweest.
Op het stoffelijk overschot van de
man, dat inmiddels Is opgegraven, zal
vandaag (zaterdag) sectie worden ver
richt door de patholoog-anatoom dr. J
Zeldenrust. Door bemiddeling van de
kinderpolitie zyn de vier jongste kin
deren van het gezin ondergebracht bij
de kinderpolitie. De vijf anderen ver
blijven nog in hun ouderlijk huis,
maar zullen spoedig elders worden
ondergebracht. De leeftijd van de kin-1 door de Oostduitse kerken gesteund bij
deren varieert van vijf tot zestiende hulp aan slachtoffers van een eard-
Ds. Theo van der Laan (31). de
nieuwe secretaris van de Unie
van Baptistengemeenten in Ne
derland.
Oostduitse kerken
actief in
hulpverlening
BERLIJN De Oostduitse protes
tantse kerken hebben weer een zen
ding levensmiddelen naar India gezon
den. De hulp geschiedt in het kader
van de actie van de Duitse kerken
„Brood voor de wereld". Door het Rode
Kruis in samenwerking met de pro
testantse kerken in India vinden deze
zendingen hun bestemming.
De Oostduitse kerken steunen ook
het hulpwerk onder de vluchtelingen
uit Mozambique in Tanzanië door het
zenden van geneesmiddelen, bedden en
dekens. Ook het Griekse Rode Kruis
,,Ik vind", was de conclusie
van de heer Bruins Slot, ,,de ver
anderingen in de gereformeerde
wereld, de discussies en de span
ningen een vreugdevolle zaak".
'En dr. Kuitert zei in zjjn betoog:
„We moeten naar de waarheid
toe veranderen. Waar geen ver
andering is, daar kon het wel eens
mis wezen. Er moet nog veel
meer anders".
Dr. Bruins Slot gaf in zijn referaat
vooral een visie op het verleden, dr.
Kuitert op het heden. De eerste spre
ker begon zijn visie op de gereformeer
den bij 1815. Hij noemde hen het be
zinksel van de kerk. De gereformeer
den immers grepen terug op de belijde
nis (wat juridisch juist was) maar zij
gaven in de vorige eeuw geen eigen
tijds antwoord op de vragen die het
leven beheersten. Ze leefden de wereld
voorbij, in een isolement Er werden
wel tijdredes gehouden, maar die blon
ken niet uit door een antwoord op,
maar door een verzet tegen de tijd.
Ontwikkeling
O
Kuijper echter gaf de gereformeer
den weer handen en voeten in de
wereld, maar ook bij hem stonden
toch de gemene gratie en de particu
liere genade erg dichtbij elkaar. Hij
is, zei de heer Bruins Slot, Petje Bal-
tus nooit te boven gekomen. Daar
door wisten de gereformeerden geen
raad met de geschiedenis.
De wereld was in een fantastisch ont
wikkelingsproces, maar daar hadden
de gereformeerden geen visie op". Uit
voerig ging dr. Bruins Slot in op het
anti-revolutionaire partijprogram, zo
wel het oude als het nieuwe van 1961.
Hij houdt in zijn fundamentele uitspra
ken vooral bezig met het nationale,
met de gevestigde orde die gehanhaafd
moet bHjven. Het schakelt eigenlijk de
politiek uit, zei hij. Er is een vlucht in
algemeenheden. Maar toch was de na
tuur steeds sterker dan de leer, want
ondanks een armoedig beginselprogram-
i, waarin niets staat van het evange
lie als overwinnende kracht, dat de
geschiedenis beinvloed, is er in sociaal
en ander opzicht veel gedaan. In onze
tijd moet de gerechtigheid concreet
worden in de wereld, zei dr. Bruins
Slot nog. Dat zou betekenen dat
communist nu eens anders gaan zien
dan als een bandiet.
Het kan ook inhouden dat we gaan
beseffen dat met de (communistische)
oktoberrevolutie van 1917 de christe
lijke era eerst recht begonnen is. In
deze tijd moeten we echt de Schrift
weer laten spreken, zei hij nog,
niet binden aan schema's
werk zijn. En dat gebeurt nu in de
gereformeerde wereld. De theologen
van vandaag, citeerde hij prof. De
Gaay Fortman, staan dichter bij
bijbel dan die van een vorige generatie.
Gereformeerden verstaan nu ook dc
bijbelse boodschap anders, meende hij.
We worden beinvloed in ons bijbels
denken door de dingen die we geleerd
hebben. De moeilijkheid is dat de gere
formeerden nog steeds lijden aan een
notoir gebrek aan gezonde relativi-
teitszln, aan gebrek aan zin voor pro
porties.
Alles is nu ook moeilijker geworden,
vooral moeilijker om het concreet toe
te spitsen. Het zou mogelijk moeten
zijn in plaats van „gezagsgetrouw"
vast te houden aan de gevestigde orde,
dat christenen (bijvoorbeeld in Zuid-
Amerika) zich inzetten voor een door
braak op regeringsniveau. Gereformeer
den hebben vaak veel te veel vastge
houden aan de status quo, meende dr.
Kuitert. Wij moeten nu anders staan
ten opzichte van een vernieuwingsbe
weging in kerk, staat en maatschappij.
Doorbroken
De gereformeerde wereld van het the
ma van dit congres suggereert waar
het om gaat. Dat is een gesloten ge
heel.
Dat is echter voorbij tot verdriet of
vreugde, maar een feit is het, dat het
onherroepelijk verloren is gegaan. On
der invloed van de communicatiemedia
en met name de televisie is de gehele
wereld binnen ons gezichtsveld geko-
meende dr. Kuitert. Er is geen
eigen gereformeerde wereld meer over.
De horizon breidt zich uit. Het gevolg
is dat de gereformeerden, die lang met
mythisch waas omgeven waren, nu
gewone mensen zijn geworden, in ei
gen oog en in dat van anderen. „Ons is
een stuk pretentie afgenomen."
In de tweede plaats zijn anderen
dichter bij ons komen staan, zowel me
lis niet-christenen. Er is een lang-
i wegebbende pressie, om ons als
gereformeerden christelijk te organise-
en christelijke organisaties zijn
meer geneigd om samen te werken met
anderen. Ook de kerkelijke kloof heeft
zijn beste tijd gehad.
Moeilijker
Dr. Kuitert zag geen heil in he\
gesprek tussen gereformeerden onder
ling. als daar eerst alles uitgepraat
moet worden. Zo komen we er nooit
uit, meende hij. De enige oplossing was
volgens hem dat binnen een gerefor-
Gravamen tegen belijdenis
(Van onze kerkredactie)
DUNEDIN Ook de Gerefor
meerde kerken van Australië en
Nieuw-Zeeland zien zich gecon
fronteerd met een gravamen te
gen de belijdenis. Moest de gere»-
formeerde synode in ons land dit
jaar een bezwaarschrift behande
len tegen een passage in de Dordt-
se Leerregels, waar over de ver
kiezing en de verwerping gespro
ken wordt, de moeilijkheden inl
Australië en Nieuw-Zeeland gaan'
over de zondagsviering.
Behalve Nederlandse immigranten j
hebben zich ook vele gelovigen van,
angelsaksische afkomst bij de jonge Ge-1
reformeerde kerken in Australië enj
Nieuw-Zeeland aangesloten en daarom
heeft men de Westminster-confessie
in Nieuw-Zeeland naast de drie Neder
landse formulieren van enigheid als,
vierde belijdenisgeschrift gezag gege
ven. In Australië is men niet zover
gegaan, maar wel heeft de synode daar
de Westirunster-confessie aanvaard als
„belangrijk, echt reformatorisch belij
denisgeschriften".
In deze confessie wordt de sabbat als
scheppingsordening beschouwd. Gezegd
wordt dat God in Zijn Woord het ge
bod gegeven heeft, dat bindend Is voor
aHe mensen in alle tijden, één dag op
de zeven bijzonder te bestemmen als
sabbatdag.
Vervuld
Prof. dr. Klaas Runia van de theolo
gische hogeschool van Geelong heeft in
een aantal artikelen in Trowel and
Sword deze visie bestreden. Hij meent
dat de sabbat in Christus vervuld is.
Niemand is cr meer aan gebonden. Het
nieuwe volk van God heeft een heel
andere dag. de dag van hun Heer. de
dag van Zijn opstanding, want op deze
dag Is het nieuwe, eeuwige leven be
gonnen.
Nergens zegt het Nieuwe Testament,
of suggereert het ook maar. dat de
zondag in de plaata van de sabbet is
gekomen of dat deze twee in wezen
gelijk zijn. Nergens blijkt ook, dat de
zondagsviering is voorgeschreven door
de Heer. Zij is geleidelijk gegroeid, zo
meent prof. Runia en het centrale as
pect is de viering van de opstanding
van de Heer in dc gezamenlijke ere
dienst. Maar dat heeft niets met de
Tien Geboden te maken.
Prof. Runia wil het vierde gebod niet
afschaffen, alleen: de onthouding van
de arbeid is uit de sfeer van de wet in
die van het voorrecht gekomen.
Tegen dc ideeën van prof. Runia
heeft rev. J. W. Drnick eveneens in
het blad Trowel and Sword stelling
genomen. Maar dc kerk van Dunedin
in Nieuw-Zeeland. die het met prof.
Runia eens is. heeft dr kritiek op de
Westminster-confessie als een officieel
gravamen op de synodetafel gedepo
neerd.
Conferentie COGG
wordt uitgesteld
WOUDSCHOTEN Wegens onvol
doende belangstelling op dc vastgestelde
data zal de tweedaagse conferentie var
het Contact Orgaan van de Gereformeer
de Gezindte worden uitgesteld.
De conferentie zou worden gehouden
op 14 en 15 september te Woudschoten.
Er worden die dagen echter al een aan
tal andere belangrijke vergaderingen ge
houden.
Beroepingswerk
BEROEPINGSWERK
NED. IIERY. KERK
Bedankt voor Reeuw()k 'toez T. van
"t Veld te Den Bommel
Benoemd tot hulpprediker ie Ever-
dingen. M. Verwey. emeritus te Driesum;
tot leraar aan de rijkskweekscholen te
Arnhem en Nijmegen en de rijks-HBS te
Epe. H. van der Veer te Deventer: tot
leraar aan het christelijk lyceum te
Hoogeveen. A. J. Onstenk te Bathmcn: tot
sociaal adviseur bij Ketjen. A. J. Hovy
te Almelo.
BAPTISTENGEMEENTE
Aangenomen naar Coevorden, kand L.
Nieman te Emmen.
Samenleven
Hoe nu verder, zo vroeg hij. Geen
heil zag hij in een nieuwe kerkscheu
ring. Verbreking van de eenheid heeft
bewezen een repeterende breuk te zijn.
We zullen nu moeten leren samen te
leven binnen één kerk. En in de gere
formeerde kring zullen we zonder tra
nen moeten overgaan tot avondmaalsge-
meenschap, en niet eerst met elkaar de
verschillen gaan uitpraten. Dat is een
nutteloze zaak.
De orthodoxie wordt bedreigd, was
de waarschuwing van dr. Kuitert
Maar hij zag geen heil in het sluiten
van de gelederen, zoals we dat in
Duitsland (Kein anderes Evangelium)
en in de Ver. Staten zien. Dat is een
begrijpelijke reactie. Maar we kunnen
niet volstaan met „neen" te zeggen.
Dat zou voor tientallen jaren een beslis
sing betekenen die ons tot een nuttelo
ze orthodoxie maakte. Uit liefde voor
het gereformeerde huis, zei hij, moet ik
de gereformeerde wereld voor deze
noodlottige afloop waarschuwen.
Discussie
In de bespreking was het vooral j
prof. Van Niftrik, die waarschuwde,
dat hij het gevoel had, dat beide spre- I
kers bezig zijn de persoonlijke zalig-1
held en zelfs de hemel van de hand te
wijzen. Onze tijd spreekt veel over het
gebod van naastenliefde. Medemense- i
lijkheid is het grote modewoord. Juist
is het nodig weer nadruk te gaan
leggen op de liefde tot God. op de
persoonlijke verhouding tot God.
Maar dr. Kuitert was het daar niet
ee eens. Ik geloof niet meer in deze
aspect de nadruk leggen. Beide moe-
niet de schijn wekken dat we op één
aspect de nadruk leggen. Beiden moe-
is spr-ken tot hun recht ko
men, liefde tc tiod èn liefdé tot de
naaste.
Vandaag wordt de conferentie voort
gezet en spreken prof. dr. G. C. van
Niftrik en prof. dr. W. K. van Dijk van
Groningen.
Nil
ZATERDAG 10 SEPTEMBER 19«|
SURINAAMSE STUDENTEN MET
OUDE ONDERWIJSAKTE NIET
NAAR DE DERDE LEERKRING
(Van een onzer verslaggevers) palingen, heeft de heer Minnema I
op eigen initiatief stencils gestuurd 1
AMSTERDAM/ROTTERDAM naar de leerlingen in Suriname en
dj; _u, op de Antillen, die zich voor het
- By het begin van elk nieuw mP,uwe cursusj'ar schri(te!iJk had.
schooljaar gebeurt het, dat den aangemeld. Daarin konden zij
Surinaamse onderwijzers een duidelijk lezen, dat alleen die leer-
vergeefse (kostbare) reis naar «"«en <ie derde leerkring wor-
1„„J m^on rtrY- den toegelaten, die de akte van be-
ons land maken om voo. de kwaamheid als onderwijzer heb-
hoofdakte te studeren. Zij krij- ben.
gen geen toegang tot de „der- „Als iemand uit Suriname voor
de leerkring", omdat hun in n*ets naar ons land komt, is dat
■o L„konija zijn eigen schuld," vindt de heer
Paramaribo behaalde zg. Mlnnema „iedereen kan zich in Pa-
onderwijsakte geen aansluiting ramaribo goed laten voorlichten,
geeft op de studie voor „vol- Door nonchalance wordt dat vaak
ledig bevoegd onderwijzer". gedaan, -- -■- «-
met de
dan zitten ze hier
gevolgen. Het komt
Het ministerie van onderwijs en ook voor, dat Surinaamse studen-
wetenschappen in Den Haag heeft ten nirf voor huisvesting hebben
meermalen in Suriname bekend la- gezorgd en dat zij zelfs geen finan-
ten maken, dat onderwijzers met ciële basis hebben. De laatsten zijn
de „lagere akte", behaald voor 1 daardoor gedwongen in de avondu-
januari 1962 volgens de Onder- reu te gaan werken, hetgeen na-
wijswet van 1878, nè 1 januari 1965 tuurlijk de studie niet ten goede
niet meer tot Nederlandse komt",
kweekscholen kunnen worden toe-
gelaten. Surinaamse onderwij- TEVREDEN
zers(essen), in het bezit van de ak- «vf,R studenten die wèl
te van bekwaamheid volgens de C/ f" ""denten ate wel
Kweekschoolwet van 1952, mogen d.e EI El™]
wèl in ons land de akte van „volle- hebben ts de heer Minnema goed
dig bevoegd onderwijzer" studeren. te spreken. Hij heeft er op het
ogenblik ongeveer dertig op zijn
Ondanks deze voorlichting komt 'ch°°<- .fü moeten hard werken
het nog vrij regelmatig voor, dat komen, went hun oplei-
onderwijzers uit Suriname en van in Surtname sluit met geheel
de Nederlandse Anblleh „op goed °P °nzLd"df ^"krmg. Voor-
geluk" naar ons land reizen zonder f' met de Nederlandse taal en let-
fich tevoren te hebben geïnfor- 5"ktmd« hebben zv moeite. Toch
meerd. Als zij zich bij tn M""»».!»» «ml! Iwrltnga. go*
kweekschool aanmelden, zij
hoogst verbaasd te horen, dat zij
met hun oude akte als basis niet de
derde leerkring (duur: één jaar)
mogen volgen. Voor de meesten praktijk is doorgaans
van hen zit er dan niets anders op dat de Surinaamse onderwij-
dan hier een baan als onderwijzer zers(essen) eenmaal ge-
ÏJtïï slaagiTr hun ,voUedigDe be-
land terug te keren. voegdheid niet naar Para
maribo teruggaan. Zij gaan
naar scholen in onze grote ste-
Amsterdam heeft in mei een Suri- den, omdat zij de werkomstan-
naams meisje moeten afwijzen en digheden in Nederland plezie-
om dezelfde reden kreeg een ge- riger vinden> Qmdat de stu-
huwde Surinaamse vrouw zeer on-
langs geen toegang tot de Wilhelmi- denten die m ons land de der-
na Kweekschool in de Maasstad, ie leerkring volgen, doorgaans
Bepaald tragisch is het geval van tot de besten behoren, ziet Su-
een onderwijzer uil Paramaribo. rjname vanzelfsprekend met
die met zijn hele gezin naar ons F.
land was gekomen en vernam, dat lede "gen dat zij met terug-
hij hier niet voor de volledige komen!
bevoegdheid kon studeren.
VOORLICHTING
OOEWEL het departement de
verantwoordelijke functionaris
sen in Paramaribo genoegzaam op
de hoogte heeft gesteld van de be-
Samen met hervormde zending
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG De Nederlandse
regering zal ruim 114.000 gulden
bijdragen aan een protestants
ontwikkelingsproject in Noord-
Oost Ghana. Dit project (land
bouwvoorlichting) heeft belang
rijke bindingen met het wereld-
as vol regen en natte besloot nog een kwartier te wach- punt van het regenscherm door het
Honderden paraplu's ten. linnen eendedak. „Asjemenou",
Het b&nketbakkerskunststuk zei de dame en ze liet haar eigen-
stond uitdagend voor me en ik dom losdaf nu even netjes stond
ten botsingen. De ramen van het dacht ineens: aCs een filmkomiek alsof het zich in de paraplubak van
restaurant, waar ik een afspraak op het witte doek dit slagroomge- een riante vestibule bevond,
had. waren beslagen. De klamme val in het gezicht van de gerant Uit de automobiel stoof een woe-
damp die van de mensen afsloeg, zou gooien, zou iedereen gillen van dend heer. Zo ongeveer moet het
i bijna zichtbaar
i ieder ge- de lach. Dan heette zo'n geste gebeurd zijn.
het goed
val voor de reukorganen duidelijk slapstick, jongens wat een leut. tot me doordrong, werd ik bij een
waarneembaar. Een natte-kleren-
lucht heeft iets armoedigs, daar
deden de smeedijzeren lampen en
de Perzische kleedjes, die het inte
rieur anders zoiets keurigs gaven,
niets tegen. De armoelucht bleef. berde.
Dat ik nu juist deze middag een
afspraak had. irriteerde me hevig.
Tertci>' ik kolfie dronk werd de drie°k^™ wacMe„ was aelu.
ergernis groter. Degene op wie ik
wachtte was al een kwartier te
Maar als ik de paashaas zou tracte- arm gepakt door iemand, die op
ren op een dergelijke stunt? Nou dubbelzinnige wijze bij mijn plu
ja. zoiets doe je niet, maar ik had onderdook. Ze siste: „Het licht is
er zo'n zin in en ik zag het voor nog groen, hollen
dat ik maar snel de hap
DE
regen.
de overstekende
de dwingende arm
van mijn begeleidster stuwden me
voort.
Zoiets overkomt je in een gekke
tjes geweest. droom, maar niet in een drukke
Bij een zebrapad op de hoek "tod. In een droom zou je giechelen
sprong het licht op rood. Naast me cn zeggen: net goed voor die wegpi-
stond een oude dame. Ze wees op raat, maar als je zoiets echt beleeft,
haar ingeklapte paraplu en zei: dan komt er ineens een moment
„Uitgerekend met zulk weer .is de van bezinning, dan protesteer je:
veer lam, kijk". Ze pootte de stok ..Maar mevrouw.
als een toverstaf in de goot en daar Toen ik zover was. liet ze ijlings
waaierde het scherm open. Toen ze mijn arm los en verdween in de
hem weer ophief, zakte hij als een regen, tussen honderden deinende
aangeschoten vogel fladderend in el- paraplu's, die het uitzicht belem-
kaar. Het licht werd groen. „Pas werden en botsingen veroorzaak-
Om mij heen werd gelachen, ge- op", riep ik, net te laat, want door tc"-
flirt, geroddeld en veel taart gege- de bocht gleed nog een lelijk eend- naarom liep ik terug de zebra
denken aan je tot op de zebra door, vlak voor over? Wat wilde ik? Getuigen? Iets
onze voeten. opbeurends zeggen? Hoe dan ook:
„Nee, nee nee", riep de dame. Ze ik hoefde niets, want eend en plu
- —aren weg.
Nu hoop ik alleen dat de verzeke
ring de schade dekt en dat niet „de
jeugd van tegenwoordig" achteraf
de schuld krijgt van deze
slapstickshow ran de onbesuisde ou-
dan ment zag ik zoef plu weer open de dame. Ook hoop ik dat zij zich I
Iaat. En dan was er tot twee keer
toe dat luilekkerlandblad op mijn
tafeltje geschoven: „Gebak me-
JlfEVROUW had weliswaar ferm
nee gezegd, maar zij wist dat
ze bij de derde keer zou vallen,
bezuinigings- en slankelijnintenties
ten spijt.
ten. De gerant deed
een chocolade paashaas, parmantig,
retje misplaatst
maar dat kwam denk ik omdat hij hief haar plu als een Franse agent waren weg.
de enige was die droge voeten had. zijn bdton om de automobilist tot Nu hnnn tl
„Gebak mevrouw" Driest wees ik stilstaan te forceren,
iets aan dat voor beurs en lijn de- Hoe het precies gebeurde kan ik,
sastreus was, een rliegtuigmoe- al was ik dan ooggetuige, nauire-
derschip met slagroom voor een he- lijks vertellen. In een flitsend
diakonaat van de Nederlandse
Hervormde Kerk en de hervorm
de zending.
In Noord-Oost Ghana (een van de
dichtst bevolkte gebieden van West-
Afrika) wordt de landbouw nog bedre
ven met eeuwenoude methoden. De
Ghaneze bemesten hun land nauwe
lijks, het graan wordt ongedorst be
waard in opslagplaatsen van klei, die
van onderen en van boven open zijn,
waardoor de helft van de oogst steeds
wordt aangevreten door knaagdieren
en insecten.
De landbouwvoorlichting in dit ge-
ied, die nu verder kan worden geïnten
siveerd. is voortgekomen uit de prak
tijk van het zendingswerk, dat daar is
opgezet door de hervormde zending, de
Bazelse zending en dc Presbyteriaanse
Kerk van Ghana. Sinds 1963 werkt de
Nederlander K. A. Rigters er, die zijn
opleiding heeft ontvangen aan de ho
gere tropische landbouwschool in De
venter. (In het begin van dit jaar
hebben wij uitvoerig geschreven over
het werk van de heer Rigters - red.)
Foorlichting
Uit de gelden, die nu door de hulp
in de Nederlandse regering beschik
baar komen, zal onder meer een land
bouwvoorlichtingsstation worden ge
bouwd. Veel voorlichting zal voorts
worden gegeven op de plaatsen, waar
de boeren werken.
De ervaring is,da t de overgang van
Ghanezen naar het christendom niet
alleen een breuk met oude heidense
gebruiken inhoudt, maar tevens een
stimulans betekent naar een groter
openheid voor nieuwe landbouwmetho-
dn.
Dit project werd de regering voorge
legd via de interkerkelijke coördinatie
commissie ontwikkelingshulp (ICCO),
waarin alle Nederlandse zendingen en
het werelddiakonaat samenwerken.
Inmidels zijn twee Ghanezen aan
de hogere tropische landbouwschool in
Deventer gaan studeren. Het is de
bedoeling, dat de buitenlandse land
bouwdeskundigen op de duur door
opgeleide Ghanezen zullen worden
vervangen.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo-
Vraag: Hoe kan ik harsvlekken uit
terlenka verwijderen?
Antwoord: Harde korst breken en
- veel mogelijk wegborstelen. De
vlek behandelen met spiritus, alcohol,
au de cologne of witte terpentijn.
Liever géén aceton.
Vraag: len.and wordt door de
inspecteur der belastingen opgeroepen
persoonlijk voor hem te verschijnen
en zijn aangifte inkomstenbelasting
toe te lichten. Nu woonde hij 80 km
de inspectie, zodat er ernstig be-
ir was zich daarheen te begeven
(werkverzuim, reis- en verblijfkosten,
enz). De betrokkene is bereid alle
inlichtingen te verstrekken, zowel
schriftelijk als mondeling indien een
ambtenaar van de inspectie bij hem
huis komt. Hij weet dat zijn aan-
n.iet .v jg iater ook geble-
_iu wettelijk verplicht
persoonlijk te verschijnen? Is het
juist dat de inspecteur hem ambtshal-
oplegt.
gifte juist i
ken. Wi
ve een aanslag oplegt, wanr
schriftelijk heeft medegedeeld
yenvermelde redenen niet naar de
inspectie te kunnen komen? Met be
hulp van een deskundige heeft hij
zich tegen een aanslag verweerd en
lij heeft gewonnen. Is het mogelijk
dat hij de kosten van de deskundige
terugvordert?
Antwoord: Inderdaad is de inspec
teur gerechtigd een belastingplichtige
op te roepen. Over de redelijkheid
van zo'n oproep kan de belastingbeta
ler eerst achteraf oordelen. Neemt de
inspecteur de grenzen der redelijk
heid niet in acht of blijkt achteraf
dat de oproep wellicht achterwege 'Ni
had kunnen blijven, dan geeft dat de 1
belastingbetalei geen recht op schade
vergoeding. Het behoort tot de plich
ten van de burger tegenover zijn over-
heid. Dat de betrokkene heeft gewon
nen. maakt geen verschil, want het is
de inspecteur niet aan te rekenen dat
hij een te hoge aanslag heeft opge
legd nadat de betrokkene niet
verschenen was om een toelichting te
geven. Wanneer het geval èrg onbil
lijk is, kan men natuurlijk schadever
goeding vragen aan de minister van
financiën, aoch een recht daarop
heeft r
zat ik te zitten en waaieren daarna dicht fladderen, ik een heel klein pietsie schaamt.
mijn tijd te verlummelen. Ik hoorde „krak" en toen schoot de
Rijsdijk
Sept. nr. onafhankelijk reformatorisch „lekenblad" ZIE verschijnt spoedig met o.m.
Boeiend en leerzaam gezelschapsspel „Kerkmens, erger je niet!" Not
de Antwoordkerk Prijsvraag juistere naam I
voer leken P. jongeling weigert openlijke
discussie met ZIE. En in het ekt. nr.: NIEUW I
PLAN VOOR MEER LIEFDE EN EENHEID I
Abonn. tot 1.1.67 2.50 ep gireer. 700.900 I
van ZIE, Couda. Zolang voorradig tevens
toezending juK/augustue nummer.