cabaüero
Hedendaagse mens zoekt
taal"
naar een nieuwe
Eeii woord voor vandaag
Gereformeerde kerken
in Zeist wensen eenheid
Griekse Kerk ,iideliillJoorzitter
verwerpt
reorganisatie
LUTHERANEN: KERK
VAN HET MIDDEN
Voorschoten zendt
vier werkers naar
Pakistan en Kongo
v - -
anders
dan
andere
CABALLERU
Chi
Uw probleem
is het
onze
MA WDAG 5 SEPTEMBER 1966 NI
..Meent niet", zegt Jezus Christus. ..dat Ik gekomen ben
om de wet of de profeten te ontbinden." Met deze woorden
begint Hij een nieuw gedeelte in Zijn Bergrede. Eerst heeft
Hij gezegd dat hele andere mensen zalig worden dan de
wereld denkt. Nu gaat Hij zeggen, dat hele andere mensen
zalig worden dan de kerk van Zijn dagen denkt.
Christus beseft dat de mensen zich zullen verbazen als Hij
allerlei godsdienstige leerstellingen gaat afbreken. Hij gaat
een streep halen door veel godsdienstig vertoon. Daarom zegt
zullen klagen dat Hij alles overboord wil gooien. Daarom zegt
Hij met nadruk dat Hij de wet en de profeten wil laten staan.
Ook in onze dagen wordt veel in de leer der kerk ontmanteld.
Er wordt een vraagteken geplaatst achter veel dat van vader
op zoon is overgeleverd. Er wordt gesproken over een nieuwe
theologie, een nieuwe moraal, een nieuwe reformatie. Het ge
volg is dat veel mensen zich ongerust voelen. Is dan niets
veilig meer voor de vernieuwersMoet dan alles overboord?
Hoe ver mogen we eigenlijk gaan? Er moet toch een grens
zijn? Waaraan hebben we ons te houden? Daarom is dit woord
van Christus zo actueel. Hij wijst de grens aan. Hij zegt: De
wet en de profeten moeten blijven staan. In de kerk dreigen
steeds weer menselijke inzichten Gods Woord te overwoekeren.
Daarom breken er steeds weer momenten aan dat er schoon
maak gehouden wordt. Er zijn geen slopers nodig, maar
schoonmakers. Was het niet Luther die zei: Maar het Woord
zult ge laten staan." Daar ligt ook in onze tijd de grens.
We lezen vandaag: Handelingen 27 18-5
Topgesprek
Indonesië-
Nederland
(Vervolg van pag. 1)
CLAIM
Prof. Van Peur sen over spreken over God
Van een onzer medewerkers)
derland op Indonesië bleek te 'bezitten,
lopen de speculaties in politiek Den Haag
sterk uiteen. De bedragen variëren van
vijfhonderd miljoen tot twee miljard
flthans die bedragen, waarmee! NOORDS IJK AAN ZEE ,.De huidige fase van oecumenisch
eventueel van regeringszijde genoegen I
wordt genomen. Er is overigens een tijd 1 denken wordt in rooms-katholieke en protestantse kring sterk ge-
geweest dat Nederland stelde, dat de to- i i i i i -j.
taie Indonesische schuld vijf miljard gul- kenmerkt door onzekerheden nagaande de draagwijdte en verstaan-
2T.L iM da„"her™en bepaaj
kerken al was het maar dat vii on de i bevolkingsgroep by objecten, waarvo
een of'andere wijze die kerken bij ,lat|zÜ door hun beroep of anderszms b.
eoneilie wil betrekken. Rome zei hij.1 rondere belangstelling hebben?
wil samen leven en samen werken
dat mogelijk is. Alle kerken wor
de
ABOP voelt zich I
gepasseerd
(Van onze onderwijsredactiej
i UTRECHT De Algemene boni i
Ivan onderwijzend personeel betreurt I
het dat de organisaties van docentei
op geen enkele wijze zijn betrokken
bij de in de nota van minister Bot
over de hulpverlening aan minder ont»
wikkelde landen aanbevolen Stichting
Onderwijsbijstand. „Wat
Tuchtmaatregelen uit 1945 herzien
den bedroeg.
Den Haag schijnt bereid te zijn, Dja
karta voorlopig met een bedrag van on
geveer vijftig miljoen gulden te helpen.
Dit zal dan uit een garantie aan het Ne
derlandse bedrijfsleven bestaan, zomede
uit een ontwikkelingslening.
Het te verlenen krediet en ook de
hoogte zullen echter afhankelijk zijn van
de reële schulderkenningen, /lie Indone
sië zich voorneemt te geven. Ook schijnt
er aan te worden gedacht kleine particu
lieren een voorschot op vorderingen te
geven, zo Djakarta tenminste flinker in
toe
WEST-IRIAN
Een ander deel van de Nederlandse
tegenprestatie zal verankerd liggen in
het deblokkeren van de ruim honderd
miljoen gulden die by de Ver. Naties
werd aangeboden voor ontwikkelings
hulp aan West-Irian.
Ook hier geldt weer dat eerst het
„aanvaardbaar" moet worden uitge
sproken over de claim, die Indonesië als
rechtmatig zal willen erkennen.
Vanmorgen hebben sultan Hamengkoe
Boewono en zijn gezelschap beleefdheids
bezoeken gebracht aan onder meer premier
Cals en de ministers Vondeling, Den Uyl
ien Bot. Vanavond wordt de Indonesische
I delegatie in Kasteel-Oud-Wassenaar van
regeringswege een diner aangeboden.
Ambassadeur Soedjarwo Tjondronegoro
I heeft vanmorgen een lunch op het werk
programma laten inlassen, waaraan zo
wel Nederlandse als Indonesische ver
tegenwoordigers zouden deelnemen.
baarheid van het woord .^God". Dat blijkt wel uit de zogenaamde j den bij de verkondiging
God-is-dood-theologie. Deze vragen hebben ook practische betekenis ya^den^Akker achtte dte°rijd%Mrbij
voor christenen die midden in de maatschappij staan. Met deze
woorden begon prof. dr. C. A. van Peursen zijn referaat op de
jaarlijkse vergadering van de Nederlandse afdeling van de Interna
tional Council of Christian Leadership. De vergadering was geheel
gewijd aan de betekenis van het komend provinciaal concilie van de
Rooms Katholieke Kerk.
kerkelijk beraad of handelen
louter een interne aangelegenheid is
van de betrokken geloofsgenoten.
Telegram
(Van onze kerkredactie)
zien. Dit in het licht van het door de
synode van Utrecht in 1959 genomen
besluit over de terzijdestelling van
de zogenaamde vervangingsformule.
Deze organisatie wil van tijd tot tijd
christenen op verantwoorde plaatsen in
de maatschappij bijeen brengen voor
bezinning op hun christelijke verant
woordelijkheid. Indertijd was koningin
Wilhelmina ere-presidente van deze we
reldwijde beweging, die in Amerika
gesticht werd door Albert Vereide.
Het thema was: Samen leven tussen
twee concilies. Het werd ingeleid door
twee protestantse theologen (prof. dr.
Van Peursen en ds. N. K. v. d. Akker)
en twee rooms-katholieke, prof. ma
gister dr. J. C. Groot en prof. dr. ir. F.
Ph. W. Teilegen.
Nieuwe taal
Professor Van Peursen zei, dat in
onze tijd een poging wordt onderno
men om de problematiek, die hij in het
begin schetste, vanuit één beperkte ge
zichtshoek aan te vatten. De heden
daagse mens groeit naar een nieuwe
denkwijze, een nieuwe taal toe, waarin
hij niet meer naar het op zichzelf
staande, absolute bestaan van een
hoogste Wezen vraagt, maar wel naar
de werkingswijze, de presentie
-wr i Drs. R. Zijlstra
ATHENE
synode
ZEIST De kerkeraad van de
Gereformeerde Kerk en die van
de Gereformeerde Kerk (vrjjge-;De gereformeerde kerkeraad hoopt dan
maakt) van Zeist hebben het ver- j ook van harte, dat de destijds geno-
langen naar kerkelijke eenheid te Grieke-Orthodoxe KerlThYef, "ïriid.g
kennen gegeven. Dit is het resul- daan wat de herenieine van de eenstemmig het wetsvoorstel van de rege
taat van samensprekingen, die gescheiden kerken kan bevorderen. |535n£!^
gedurende drie jaar werden ge-'.. antwin,An niM Aat kerkelijke autoriteiten aan zich te willen
houden.
In een verklaring ter kennis aan de
leden van beide plaatselijke kerken
gronden zij deze eenheid op de Bij
bel en de drie formulieren van enig
heid.
Situatie
Zij ontveinzen niet, dat er overigens
verschil van mening kan blijven
bestaan over verschillende handelin
gen en gedragingen van de broeders,
die betrokken waren in de kerkstrijd
van 1942 en volgende jaren.
Het aantal gereformeerden in Zeist be
draagt 4200, het aantal vrijgemaakt -
gereformeerden ruim 300.
Zij constateren, dat in de gespannen i
situatie van de kerkelijke samenle-j
ving de voornaamste oor/.aak van de|
breuk, die in 1944"45 ontstond, ligt i
in het feit, dat de generale synodes
1939/ 43 en 1943/ 45 zich gebonden
hebben aan Ier-uitspraken, die1 niet,
als duidelijk door God en Zijn;
Woord geboden kunnen worden
beschouwd.
Zij spreken uit, dat de uit genoemde
binding voorgevloeide tuchthandelin- j
gen daarom moeten worden herroe
pen. (Destijds werden in Zeist geen
tuchtmaatregelen genomen, red.)
Bevorderen
onderwerpen. Met de uitspraak
synode is het conflict tussen kerk en
staat, dat eind vorig jaar met de verkie-
vooral onaanvaardbaar de bepalingen in
het wetsontwerp die betrekking hebben
op de verkiezing van
besloot een bijeenkomst
paat te houden op 12 september.
Kader bijeen
op Hoekelum
van Landbouwschap
DEN HAAG In de bestuurs
gadering van het Landbouwschap
woensdag komt een voorstel van het
dagelijks bestuur aan de orde
voorzitter van de Chr. Boeren- en
Tuindersbond, dr. R. Zijlstra, tijdelijk
tot voorzitter te benoemen. Het betreft
de vacature, die nu al sinds 1 april
bestaat door het vertrek van de heer
A. W. Biewenga. Zoals bekend
bestuur van het schap er na diverse
pogingen nog niet in geslaagd een
voorzitter aan te trekken.
Het is niet uitgesloten, dat ook ir.
C. R. Knottnérus, voorzitter van het
Kon. Ned. Landbouw Comité, na de
periode-Zijlstra (tot 1 januari 1967)
nog enige tijd als interim-voorzitter
van het Landbouwschap zal fungeren
als er voor die tijd nog niet definitief
in de vacature is voorzien*
komst van de kerk. Moeten we opgaan
in een oecumenische kerk of meer
aansluiting zoeken bij het wereld-luthera-
nisme? We moeten eerst onze eigen kerk
sterk maken en dan gaan samenwerken,
zo betoogde ds. Kok. De Lutherse Kerk
is voor mii niet de kerk van de liturgie
en de kerkmuziek. Ik ben Luthers, om
dat ik meevoel met Luthers benadering
van het evangelie.
Ds. A. Dujwendak toonde een minder
ontwikkeld gevoel voor traditie. Hij pleit
te voor oecumene en wereld-lutheranis-
me. Er zijn taken, die -vii als kleine
kerk niet kunnen uitwerken, zei hij. en
daarom moeten we samenwerking zoeken
met de anderen. Hij wees in dit verband
op het catechistisch onderricht, het vor
mingswerk, „herhalingsoefeningen" voor
predikanten en categoriale gemeenten.
Verdere sprekers waren nog mej. H.
M. Westermann, presidente van de Neder
landse Lutherse Vrouwenbond en de
heer M. Ruppert in zijn kwaliteit van
voorzitter van de Nederlandse Bond
Maarten Luther
(Van ome kerkredactie) kclum vvcrd Behouden. Ilr ,olhe„ncn middcnp0sl.
gPHFVFNINfIFNDp kerke- Het eerste referaat had een gelui- lie innemen. Zij zijn de kerk van het
SCHEVENINUbIN ue Kerke kar#kter Ds w w Verhoef uit verenigde midden. De tijd is voorbij, om
raad van de gereformeerde kerk Hoenderloo hervormdéén der leden ,2® zaak landelijk of plaatselijk te bena-
van Scheveningen heeft uiige- «-
sproken van mening te zijn, dat gemeente. in de vuurgroep «staande in
de schorsing van de heer IJ. Ja- de kerk en open voor de boodschap jt -- - ww;~™
cobs, in de dagen van de Vrjjma-
De gereformeerde kerkeraad heeft zichj (Van een onzer medewerkers)
reeds In 1963 tot de generale synode!
der Gereformeerde Kerken gewend EDE Er bestaat soms een
omdat de destijds genomen tucht-zekere mismoedigheid in de kerk.
maatregelen dienden te worden her- Maar wg /ittcn Qiet e,kaar om
te huilen, maar wc willen elkaar
bemoedigen in de situatie, waarin
we nu zyn. Met deze woorden
opende dr. H. J. Jaanus, luthers
predikant te Rotterdam, de jaar
lijkse kaderconferentie der Evan-
gelisch-Lutherse Kerk, die het af
gelopen weckend op kasteel Hoe
kelum werd gehouden.
Scheveningen:
schorsing
verkeerd
Mr. Toxopeus president
Liberale Wereldunie
KOPENHAGEN Tijdens de ope
ningszitting van de Liberale Wereldunie
is mr. E. H. Toxopeus, voorzitter van de
tweede-kamerfractie van de WD, geko
zen tot president van deze organisatie,
waarin de liberale partijen van veertien
landen zijn verenigd. De unie werd ir
1947 te Oxford opgericht. De heer Toxo-
fieus volgt de algemeen secretaris van de
tallaanse liberale partij, Giovanni Mala-
godi, die acht jaar voorzitter is geweest,
op.
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Beroepen te Alteveer: kand. J. R.
Dijkema te Hattem.
Aangenomen naar Oudemirdum, c.a.:
kand. L. van Zuidam te Den Haag. die
bedankte voor Kamerik.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Middelhanvs G. Bouw te
Eemdijk en P. Roos te Nijkerk.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Den Haag-Zuid: L. Rijksen
te Rotterdam-West en H. Rijksen te
Gouda.
Om dit duidelijk te maken en bij
gebrek aan de juiste termen en denk
trant, drukken christenen zich op bijna
atheïstische wijze en atheïsten zich op
bijna theïstische wijze uit. Dit kan tot
•erwarring leiden. Een tweede moeilijk
heid is dat men de betekenis van het
woord „God" in het geheel niet meer
op theoretische wijze en alleen nog
maar op praktische wijze kan uitdruk
ken (door termen als „medemenselijk
heid").
Teneinde iets van een oplossing te
geven worden twee vormen van spre
ken onderscheiden: 1. de taal waarin
men iets beschrijft, onder andere bij
constateringen (als bijvoorbeeld: deze
tafel is rond), wetenschappelijke
uitspraken en theologische beweringen;
2. de taal waarin men iets proclameert,
bijvoorbeeld als bij een troonbestij
ging, een politieke oproep, een overre
ding tot een bepaalde handeling. De
taal genoemd als onder 2 geeft geen
nieuwe feiten, maar een nieuwe
oriëntatie van de oude feiten.
Proclamatie
Het woord „God" functioneert
eerste instantie binnen een taal
proclamatie en de moeilijkheden
ontstaan als men er allereerst een
beschrijvingstaal in beluistert: Het bij
belse woordgebruik geeft geen beschrij
ving van God, maar een oproep tot een
nieuwe levensoriëntatie, dat wil zeggen
het volgen van Jezus Christus. Het
woord „God" heeft dus directe beteke
nis voor het praktische handelen
pas in tweede instantie voor een theolo
gische beschrijving.
Theologie is gekortwiekte*of ingekor
te liturgie, dat wil zeggen een procla
matie en lofverheffing, gericht op God,
plus gekortwiekte diakonia, dat wil zeg
gen een praktisch handelen, gericht tot
de medemens. Trouwens de beschrij
vende taal is, ook in de wetenschap,
een inkorting van een meer proclame
rende taal".
Volgens prof. Groot raakt het ko-
Deze beide sprekers gingen meer op
de praktische situatie in kerkelijk Ne
derland in, de beide andere hooglera
ren gingen in op de meer filoso
fische vragen die ook buiten de ker
ken op het ogenblik naar voren ko-
Tijdens de, conferentie werd een tele
gram gezonden naar de nieuw benoem
de-minister, prof. mr. P. J. Verdam, lid
de Amsterdamse afdeling van de
ICL. Hem werd sterkte en inzicht toege
beden voor de vervulling van zijn nieu-
Oecumenisch orgel
in Venlo
(Vn onze correspondente)
VENLO Zaterdagavond heeft di
Hervormde Gemeente van Venlo een 7.3.
genaam doecumenisch orgel in gebrul!
genomen. Oecumenisch, omdat het orga
er is gekomen dank zij de samenwerking
tussen protestanten en rooms-katholieJ
ken.
In 1960 nam de Hervormde gemeente
het initiatief om geld bijeen te brengen
voor een orgel in de eeuwenoude Sint-Jol
riskerk. Daar het om een aanzienlijk be-'
drag ging, droegen ook de rooms-katho.
lieken het hunne bij.
Ondanks het tekort de afbouw van
het orgel moet nog worden betaald
kon organist Han Hoogewoud van de
Oude Kerk in Amsterdam toch zaterdag
het nieuwe orgel al bespelen.
VOORSCHOTEN Zondag
avond zqn in Voorschoten door de
gereformeerde kerk en de her
vormde gemeente de heer en me
vrouw Van der Linden uitge
zonden naar Pakistan. De dienst
werd in de gereformeerde kerk
gehouden onder verantwoorde
lijkheid van de beide kerkeraden.
Tegelijkertijd zond de rooms-
katholieke parochie ook twee
uit.
Waarschijnliik zullen
23 kardinalen met
pensioen gaan
ziïh als aartsbisschop of bisschop zullen
terugtrekken, als zij het advies van paus
Paulus opvolgen, dat priesters hun her
derlijke taak neerleggen als zij 75 jaar
zijn.
Onder de betrokken kardinalen zijn t
naai Spellman van New York
prelaten op wie het advies van toepas
sing is.
In zekere kringen in de Rooms-katho
lieke Kerk zou verzet tegen de maatre
gel bestaan. Een der argumenten is dat
een parochiegeestelijke die zich moet te
rugtrekken. daardoor in financiële moei
lijkheden kan komen.
In zekere zin was deze dienst
vervolg op die van 2 januari. Toen
preekte ds. Kr. Smit over het achtste
„Gij zult niet stelen". Met na
druk zei hij toen dat stelen ook bete
kent het weigeren te geven van eigen
overvloed, waardoor de minder bedeel-
in armoe blijft leven.
De preek had de harten geraakt en
er volgde een actie, waaraan al spoedig
ook door mensen elders uit het land
werd meegedaan die bijna 40,000 gul
den op bracht. Het overgrote deel
kwam echter toch uit Voorschoten.
Na overleg met het Algemeen Diako-
naal Bureau werd besloten een project
in Narowal te adopteren. Het hervorm
de echtpaar Van der Linden zal daar
|gaan werken. De broer van de heer
Van der Linden werkt reeds in
kistan.
Rijk en arm
Ditmaal preekte ds. Smit over de ge
lijkenis van Lazarus en de rijke man
„Post mortum", blijkt alles te zijn om
gedraaid. De arme is rijk en de rijke Is
arm. Er is een schijnbaar onoverkome
lijke kloof tussen de rijke en de arme
mensen. Hoe kan die kloof overbrugd
worden? vroeg ds. Smit. Hij zei:
Luistert naar de stem van God die u
dienen wilt.
Hij zei verheugd te zijn dat de gere
formeerde kerk en de hervormde ge
meente elkaar gevonden 'hebben en sa
menwerken bij de ontwikkelingshulp,
die in evangelische geest gebracht
wordt. Maar daarom zullen, nu dit echt
paar wordt uitgezonden beide kerken
het werk ook moeten blijven steunen
ook als er minder welvarende tijden
aanbreken.
verkeerd is geweest.
Geest een stiefkind van de theologie
Er bestaat een grote variëteit van
geestelijke gaven. Hieronder zijn voor
ons vreemde en gewone gaven. De
Pinkstergroepen willen vooral tongen-
taal. profetic en gebedsgenezing naar
voren halen.
Toekomst
Er worden In Scheveningen al eni
ge tijd samensprekingen gevoerd
door commissies van de kerkeraad
der gereformeerde kerk en van de
gereformeerde kerk (vrijgemaakt)
over de mogelijkheden van hereni
ging. Verleden week kwam de ker
keraad voor algemene zaken van
de gereformeerde kerk tot de bo- Zaterdagavond werd onder leiding van
"TTSÏmïÏÏrSÏ
van de commissie voor samenspre-bestaan van de Evangellsch-Lutherse
king. Kerk. waarin de toekomst van deze kerk
De kerkeraad zegt ook in haar uit- ,centraa| stond,
spraak begrip te hebben voor de Ds p h. g. c. Kok. vice-voorzitter
moeilijke en spannende Hjdsomstan- van de synode, voelde een onbehagen in
digheden. waaronder destijds ouder- zich opkomen, als hij dacht over de toe-
llng Jacobs Is geschorst.
Zaterdagavond heeft de commissie
voor samenspreking de uitspraak1
van de kerkeraad met een begeleiden- j
de brief persoonlijk aan de heer Ja- i
cobs overhandigd.
Militaire aanval
op sekte
Ds. Knot wordt
wethouder
HEERLEN De Partij van dc Arbeid
heeft de doopsgezinde predikant J. Knot
kandidaat gesteld voor een wethouders-
zetel. Als hy morgen wordt gekozen, zal
de 48-jarige ds. Knot zijn ambt neerleg-
MANILLA Op de Philippijnen ^Achtereenvolgens diende ds. Knot de
hebben militairen en gendarmes in het doopsgezinde gemeenten van Texel,
oerwoud een versterkt dorp omsingeld Zaandam en Barsingerhorn. Acht jaar ge-
ggJWWSWT
reeds herhaaldelijk dorpen in de omge-
ving heeft aangevallen waarbij
verscheidene mensen om het leven zijn
gekomen.
De aanhangers van de sekte kleden
zich In witte mantels. De leider. Victn-
nano Sihagan beweert uit God voortge
komen te zijn. De aanhangers zijn be
wapend met automatische geweren.
MÏÏ hiil^pfr. wmteTd. «.id.t,„ h|»lddircc«ur djr
i -7. k«k. ai® OP 1 sepiemoci
Ir. H. J. Uges
adviseur PTT
De plaatsvervangi
PTT. ir. H. J. U|
DEN HAAG
ges.
iel neiicopwrs wciucn uc
r het oerwoud overgevlogen. Ze heb- J^pbiyft aU adv,s
ben het versterkte dorp, dat op een directie verbonden,
heuveltop ligt omsingeld, maar het nog Dc heer Ugcs heeft zich o.m. bezigge- j
niet tot overgave weten te dwingen. houden met het huidige tariefsysteem
Ivan het telefoonverkeer.
Toneelspelei en TV-acteur Coen Flink
constante kwaliteit
25 STUKS f 1.50 - EEN LAURENS PRODUKT
Parochie
Preekte ds. Smit, liturg van de dienst 1
was ds. W. G. Meijeri.ig de hervormde ??c
predikant. j M-
Maar Voorschoten deed gisteren mee.j naa
In de rooms-katholieke Moeder'
Gods-parochie werden ook twee;
mensen uitgezonden, een priester en
een missiezuster. Pastoor J. Blok hield
een korte preek waarin hij ook stil oh^
stond bij de dienst in de gereformeerde
kerk. Hij wees zijn gehoor op de plichti
om mensen uit te zenden. Daarna ver- B
telden kapelaan Smit en Anna Brigitta reCl
de Koning iets over de Kongo waar zij E
zullen gaan werken. bui
.j
Brieven die niet tUn
van naam en adres kunnen niet
ln behandeling worden genomen.
Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
in verband staan moeten tn af-
zonderlyhe brieven worden ge
steld. Per brief dient een galden
aan postzegels te worden Ingeslo-
Vraag: Bij testament hebben enige i
personen enige panden geërfd op voor- ö:?lJ
waarde dat een ander gedurende zijn nJe
leven de huuropbrengst voor die pan- do°
den als vruchtgebruik zal genieten. I
Deze laatste wordt dus geen eigenaar. bur
Nu moeten die huizen aan de buiten
kant hoognodig gerestaureerd en ge-
verfd worden. Wie moet nu betalen? lD®
Antwoord: Het Burgerlijk Wetboek F
bepaalt in artikel 840 dat de vruchtge- wei
bruiker alleen verplicht is de répara- Flo
ties tot onderhoud te doen. De grove i har
reparaties blijven ten laste van de
eigenaar, tenzij deze veroorzaakt zou
den zijn door verzuim van gewoon j
onderhoud sinds het begin van het
vruchtgebruik. se°
Grove reparaties zijn volgens arti-
kei 841: Die van zware muren en Dih
gewelven, herstelling van balken on me'
gehele daken. Alle andere reparaties wei
worden dus als gewoon onderhoud i jj
aangemerkt.
Schilderwerk komt dus ten laste j
van de vruchtgebruiker. De herstel-
lingswerken aan de muren zijn voor 1 E
rekening van de eigenaars, tenzij de- pof
ze gevolg zijn van verwaarlozing van I bra
onderhoud door de vruchtgebruiker. K
Vraag: Iemand moet wegens slape- f1
loosheid slaappillen gebruiken. Nu 50,1
hebben wij wel eens gehoord, dat dit var
gevaarlijk is. Daarom wil ik u vra- R
gen, wanneer is dit gevaarlijk en zo I
ja. welk soort pillen niet. Waarin n"
bestaat dit gevaar? örc
Antwoord: Gebruik van slaappillen
is alleen ongevaarlijk, wanneer dit r
geschiedt op raad en volgens
voorschriften van de huisarts. Slechts apo
deze kan beoordelen of gebruik nodig Apt
en wenselijk is en deze zal zorgen, Lei
dat de patiënt geen gevaar lqopt. de
Vraag: Wij zijn van een kolenhaard
op een gashaard met thermostaat over-
gegaan. Na enige tijd stoken is de
schoorsteen aan de buitenzijde geheel
vochtig en er komen grote roestvlek- ret
ken op het behang. De ramen zijn rits
geregeld nat en beslagen. Wat is bier-
aan te doen?
Antwoord: Waarschijnlijk heeft u j
toen u de gashaard aanschafte, geen
pijpen aan de binnenkant van uw me'
schoorsteen laten plaatsen. Wij heb- hei
ben namelijk al vaker dergelijke vra- rin
gen ontvangen en steeds bleek dan vaJ
dat de schoorsteen of niet gevoegd 1
was of dat er geen gres- of eternietpij- i
pen in de schoorsteen waren aan ge- 100
bracht. Een kubieke meter gas bevat j 8efl
namelijk een liter water en als -Ie dag
kachel in loge stand brandt, slaan cte I
vochtige yerdampingsgassen neer op der
de binnenkant van de schoorsteen »n u.,
dat dringt met het aanwezige roet r
door de stenen en veroorzaakt bruine
vlekken op het behang. Ook de besla- Hnj
gen ramen vinden hun oorzaak in het bei
verdampingsvocht. U kunt als de i
schoorsteen niet al te veel is aange-
tast (hetgeen een deskundige moet
beoordelen) of twee gres- of eterniet-
buizen over elkaar heen zetten bij- T
voorbeeld één van 11 cm en één van L
15 cm doorsnee, daar de binnenste
buis meestal van elkaar springt door i
de afvoerhitte. of een pijp nemen en
daar omheen de schoorsteen vol gooi-
en met cement Dit laatste het br
meest solide, .maar tevens het duu-st. st«
De eerste methode is echter afdoende. on