MJ^a^a^rtlblteltü^rilslt
Bijbelcolportage een nieuwe
stijl in Hoeksche Waard
NEDERLANDS LUTHERANISME
BEGON IN ANTWERPEN
Herdenking vierhonderd]'arig bestaan
Verdam
Isolement Antwoordkerk
was tevoren bekend
sssa.Si- heli.
Nieuwe Engelse
belijdenis
gevraagd
Morgen brengen motto j
lustrum SSR-Utreclit
ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1966
Een woord voor vandaag
Christus zegt„Gij zijt het zout der aarde." Maar Hij laat er
onmiddellijk op volgen: „Gij zijt het licht der wereld." Het
zout moet ondergaan in het geheel. Onzichtbaar doet het zijn
werk. Die woorden waren een waarschuwing tegen uiterlijk
vertoon, tegen christenen die hun gewicht doen voelen omdat
zij zichzelf gewichtig voelen. Is er geen tegenstelling met wat
volgt? Het licht der wereld is toch heel iets anders dan het
verborgen zout? Het is alsof Christus zelf iets van die tegen
stelling aangevoeld heeft, want Hij laat er onmiddellijk op
volgen: ..Een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen
blijven." Het gaat om die laatste woorden. Wie de wereld in
trekt, als zout er intrekt, blijft niet verborgen. Eens trok
Christus zich terug. Maar dan lezen we: „Hij kon niet ver
borgen blijven." Zo kan het waarachtige geloof ook niet ver
borgen blijven als het zich helemaal richt op Christus. En wie
in zijn Licht staat gaat zelf stralen. Een stralende christen
trekt altijd de aandacht. Een diamant in een kluis is een dode
steen. Maar als hij er uit komt, gaat hij leven. Zo is het
met een christen ook. Wie zich uit de wereld terugtrekt, omdat
hij de hoop opgeeft, komt in het duister te staan. God heeft
de hoop nog niet opgegeven, Hij wil Zijn licht doen schijnen
in die wereld, en als wij op onze plaats staan gaan wij stralen.
We lezen vandaag: Handelingen 26 19-32.
We lezen morgen: Handelingen 27 1-17.
Gereformeerden
reserveren een
ton voor Turkije
UTRECHT Voor hulpverlening in
Turkije heeft het werelddiakonaat van
de gereformeerde kerken een voorschot
van 100.000 gulden gereserveerd. Het
werelddiakonaat verklaarde zich be* j
reid direct te zuilen deelnemen aan
ieder verantwoord voorstel voor hulp
verlening.
Ook wil het gereformeerde werelddia-
konaat een bouwkundige ter beschik
king stellen en in uiterste noodzaak j
nog meer deskundigen. Deze mogelijk-
heid bestaat omdat men op het ogen- j
blik een aantal personen in opleiding
heeft voor uitzending naar elders.
Uit eerste rapporten van de Wereld
raad van Kerken is reeds gebleken, dat j
vooral veel hulp nodig zal zijn voor de j
bouw van eenvoudige huizen. Op giro
2211 van het Algemeen Diakonaal Bu
reau te Utrecht zijn inmiddels al giften
voor Turkije binnengekomen. De vraag
of er een algemene collecte in alle gere
formeerde kerken zal worden gehou
den, hangt af van de mate waarin hulp
verlening in Turkije mogelijk zal blij
ken te zijn.
Methodisten zoeken
samenwerking met
Wereldraad
FRANKFORT De Methodisten We
reldconferentie, die inmiddels is beëin
digd, heeft zich uitgesproken voor nauwe
samenwerking met de Wereldraad van
Kerken, evenal3 met de oecumenische
werkgemeenschappen in de verschillende
Zeeuw ligt tweemaal
zoveel in ziekenhuis
als de Drent
AMERSFOORT De inwoners van
Zeeland en Gelderland liggen tweemaal
zoveel in het ziekenhuis als de Gronin
ger en de Drent. Per duizend verzeker
den werden in Groningen en Drente
slechts 1200 verpleegdagen gebruikt, in
Gelderland en Zeeland omstreeks twee
maal zo veel. Dit zei dr. R. J. H. Kruisin-
ga. de directeur-generaal van de volksge
zondheid, bij de opening van de polikli
niek van het protestants-christelijke zie
kenhuis De Lichtenberg in Amersfoort.
Dr. Kruisinga zei dat het aantal ver
pleegdagen per duizend verzekerden is
gestegen van 1107 in 1952 tot 1723 in 1964.
Dat betekent dat alleen voor de zieken
fondsverzekerden (zeventig procent van
de bevolking) het aantal verpleegda
gen is gestegen van acht miljoen in 1952
tot vijftien miljoen in 1964.. De kosten
per verpleegdag stegen van 9.40 tot
30.10.
landen. Ook zal de dialoog met de n-oir/ii-L
Rooms-Katholieke Kerk worden voortge-I Ëj(AV(JiAJ.JITf «L
lich uit Frankfort in dit verband nog
eens, dat een vroeger gedane uitspraak
over een samengaan van methodisten en
rooms-katholieken iedere grond mist.
Bisschop dr. Odd Hagen uit Stockholm
is tot nieuwe president van de Metho
disten Wereldbond gekozen. Hij volgt bis
schop dr. Fred P. Corson uit Amerika
NED. HERV. KERK
Benoemd tot bijstand in het pastoraat te
Schagen: R. G. J. Timmers te Zuidzijpe.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Klundert/Wierden: C. v.d.
Woude te Dronrijp.
UNIE v. BAPT. GEM.
Beroepen te Koevorden: kand. L. Nie-
man te Emmen.
AMSTERDAM Op 2 september 1566 verkregen de luthe
ranen in Antwerpen vrijheid van godsdienstoefening, hetgeen
betekende dat op die datum de Lutherse Kerk in de Nederlanden
van overheidswege werd erkend. De synode der Evangelisch-
Lutherse Kerk heeft het 400-jarig bestaan gisteravond herdacht
met een herdenkingsbijeenkomst in de Oude Lutherse Kerk aan
het Spui in Amsterdam. De dienst werd ondermeer bijgewoond
door premier Cals en de ministers Samkalden en Diepenhorst.
Van kerkelijke zijde waren aanwezig kardinaal Alfrink, ver
tegenwoordigers van verschillende protestantse kerkgenoot
schappen, Reverend Paul Hoffman namens de Lutherse Wereld
federatie, abt prof. dr. Mahrenholtz, namens de Duitse Lutherse
Kerk en ds. Hobus namens de Belgische.
(Vervolg van pag. 1)
In politieke kringen is men zeer vol-
laan over de benoeming van prof. Ver
lam. Aangezien de heer Smallenbroek
REDE
Na het begrotingswoord door de presi-
dent der synode, ds. mr. D. G. Hoe
vers uit Den Haag, hield prof. dr.
W. J. Kooiman, hoogleraar in de ge- j
schiedenis van het christendom aan ÏTJÏTJZ Z'JZÜZ'ZTJL'l'
de Universiteit van Amsterdam ende overheid. wachtten totdat
aan het Evangelisch-Luthers Semi
narie, een herdenkingsrede.
zfjn korte loopbaan als minister vele
nalen werd geconfronteerd met de or-
lehandhaving in Amsterdam, vindt men
iet een verstandig besluit nu een Am-
terdammer aan te trekken als minister
'an binnenlandse zaken.
Prof. Verdam is mede door ztfn vele
uncties zeer goed bekend met de hoofd-
tedeiyke problemen. Bovendien had
ijn voorganger hem enkele weken ge-
eden al aangetrokken om zitting te ne-
in de commlssie-Enschede, die dit
te in het „wonderjaar" 1566. De cal
vinisten hadden zich al eerder ge
organiseerd, maar de luthersgezin- tivu iit r.ir uic u|(
den, voor een groot deel afkomstig'Tragstuk^'m'oeV^TsTudei^n'^^oa'ir ge-
uit Duitsland en Scandinavië, ge- neld, is deze commissie vorige week
Daarin stipte hij aan dat de oorsprong
van het Lutheranisme in de Neder
landen ligt in het Augustijner kloos
ter in Antwerpen, waar enkele van
Luthers ordegenoten reeds in 1523
de „nieuwe leer'" aanhingen. Zij
gering hun vrijheid van godsdienst
oefening gaf.
Dit geschiedde in 1566, toen prins
Willem van Oranje burggraaf van
Antwerpen na de beeldenstorm aan
de protestanten in Antwerpen het
recht gaf om eigen kerken te bou-
ae „nieuwe icer aauningc". j Tr\r> TT TTf
werden in Brussel verbrand. Luther I JUxJTzIJLIJ IV
schreef toen een ontroerende brief!
aan de „christenen in Holland, Bra- De situatie voor het lutheranisme in
bant en Vlaanderen" en wijdde zijn Nederland is steeds moeilijk geweest,
eerste leed aan deze serie martela-l De calvinistische overheid heeft aan
deze verwante tak weinig ruimte ge
laten om zich te ontwikkelen, zei de
hoogleraar. Ze was trouwens zelf
ren der reformatie.
Toch ontstond er een lutherse gemeen-
Profv. Leeuwen Verklaring B. en W. Botterdam
lijnreeht tegenover kerken
HAARLEM Het „rijdend bijbelhuis" van het Nederlandsch Bijbel
genootschap komt volgende week in de Hoeksewaard. Zes we
ken lang zullen in een groot aantal plaatsen bijbels en bijbelse lectuur
te koop worden aangeboden. Maar er is meer aan de hand, want mep
wil het eens anders doen. Na het aanbieden (de colportage) zullen
acties volgen, die het bijbelgebruik moeten stimuleren. Één manier is
bijvoorbeeld het gesprek tussen kerkelijke mensen onderling, maar
ook met hen, die voor het eerst de Bijbel gaan lezen.
neemt afscheid
van Zetten
DEN HAAG Zondag zal prof. dr. G.
van Leeuwen in een kerkdienst in de
hervormde kapel wegens zijn benoeming
tot hoogleraar aan de protestantse theolo
gische faculteit te Brussel afscheid ne
men als directeur van de Heldringinrich
tingen te Zetten.
In dezelfde kerkdienst wordt dr. Van
Leeuwen bevestigd tot predikant voor
buitengewone werkzaamheden, met als
opdracht het hoogleraarschap te Brussel,
waartoe hij is beroepen door de generale
synode van de Nederlandse Hervormde
Kerk.
Prof. dr. Van Leeuwen volgt als hoogle
raar in Brussel prof. dr. A. J. Bronkhorst
op! die is benoemd tot gewoon hoogle
raar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht.
Aan de theologische faculteit en het theo
logisch centrum te Brussel worden pre
dikanten opgeleid en leraren godsdienst
onderwijs voor het middelbaar onderwijs
in België.
Acties moeten
bijbelgebruik
stimuleren
De werkgroep Hoeksewaard, die al
enkele maanden bestaat, is verant
woordelijk voor de vorming van de
gespreksgroepen na het aanbieden van
de bijbels. Deze groep ging ervan uit,
dat:
aan iemand, die geen nauwe ban
den met de kerk onderhoudt niet zon
der enige begeleiding een bijbel in
handen kan worden gegeven. Daar
voor is de bijbel een te bijzonder en
ook te moeilijk boek.
het de kerkelijke gemeenten veelal
ontbreekt aan voldoende missionair
besef en het gesprek met andersden
kenden te weinig wordt gevoerd.
■ir de praktijk uitwijst, dat in veel
kerkelijke gezinnen niet meer. of
niet meer regelmatig, in de bijbel piet het vormingscentrum De Beuken-
wordt gelezen. Verschillende oorza- hof in Mijnherenland en met de (her-
ken zijn wel te noemen, als bijvoor- vormde) kerkedagcommissie. Deze com- I
beeld het onrustig gezinsleven door missie, die als jaren gesprekskringen in
rontinu-arbcid en pendeldiensten, en tal van plaatsen vormt, besloot om in
de grote verscheidenheid van school- het komende winterseizoen in te haken
uren. Maar ook het feit, dat voor ve- op de te vormen kringen. Deze kerke-
len de taal en de boodschap van dedag zal als afsluiting van de
Bijbel zover zijn komen af te staan i gesprekskringen op Hemelvaartsdag
van dr moderne door natuurweten- 1967 een bijbeldag organiseren,
schappelijke en technische ontwikke-;
ling beïnvloede tijd. D« tournee van het rijdens bybelhuis
ziet er als volgt uit: 5 tot 7 september:
als er gelezen wordt dat er het Heinenoord; 8 tot 9: Westmaas en
gevaar is, dat dit gebeurt op „eigen Mijnsheerenland; 12 tot 14 (voormid-
wijze" en door „eigen bril", waar- dag): Puttershoek; 14 (namiddag) tot
door niet zelden de eigen overtuiging 16: Maasdam. Cillaarshoek en Sint An-
wordt opgelegd aan de Bijbel en niet thoniepolder; 19 tot 23 's-Gravendeel:
wordt gevormd en bepaald door die 26 tot 28 Strijen. Strijensas en Mook-
Bijbel. hoek; 29 tot 30: Numansdorp; 3 tot 5
(voormiddag) oktober: Klaaswaal; 5
K.oninti (namiddag) tot 7: Zuld-Beijerland; 10
p en 11: Piershil. Nieuw-Beijerland en
De werkgroep heel. nu .1 enig voor- Gmldswaard en 12 1<)t oud-Beijer-
bereidend werk verricht. Met alle ker-
ROTTERDAM „De initiatief
nemers tot de bouw van de Ant
woordkerk in Hoogvliet hebben
van het begin geweten dat deze
nieuwe stadswijk niet zo snel zou
worden volgebouwd als eerst
werd aangenomen en dat deze
kerk gefinancieerd door de
spectaculaire kerkbouwactie Ant
woord 64 in de eerste jaren ge-
isoleerd zal komen te liggen." Dit
hebben B. en W. van Rotterdam
geantwoord op de vragen, die het
raadslid dr. F. J. Krop op 9
augustus heeft gesteld.
Persbureau
Deze verklaring staat lijnrecht te
genover die van de Nederlandse Her
vormde Kerk en de gereformeerde
stichting Steun Kerkbouw. Deze deel
den begin augustus via het persbu
reau van de Hervormde Kerk mee,
1 dat de Antwoordkerk voorlopig niet
kan worden afgebouwd omdat er in
1 Hoogvliet veel minder huizen gereed
komen en in een veel langzamer tem
po dan de gemeente Rotterdam in
1964 aan de kerkgenootschappen had
vrij introvert van aard. Gemeenten
konden alleen in de steden gevestigd
worden en dan nog in schuilker-
De Nederlandse lutherse gemeenschap
was de eerste die vrouwelijke predi
kanten toeliet, iets waartoe de grote
lutherse kerken thans slechts schoor
voetend beginnen over te gaan. Ook
was zij de eerste die tot avondmaals-
gemeenschap met hervormden
besloot, een stap, aldus prof. Kooi
man waartoe elders sedertdien ook
voorbereidingen worden getroffen.
Over de oecumenische gezondheid zei
prof. Kooiman, dat deze nauw samen
hangt met de kerkelijke situatie in
ons land. De Lutherse Wereldfedera
tie is sinds verleden jaar diepgaande
theologische besprekingen begonnen
met een officiële delegatie van het
Vaticaan. Aan de andere kant is zij
bezig de contacten met de Wereld
raad te versterken.
De dienst stadsontwikkeling van Na de herdenkingsdienst volgde een re-
Rotterdam heeft er volgens B. en W.j ceptie.
duidelijk op gewezen dat de kerk in!
de eerste jaren min of meer ge-
isoleerd zo ukomen te liggen. i
Op de Zalmplaat waren wel 3200 wo-1
ningen geprojecteerd, maar op korte ter
mijn zouden er maar 1000 worden ge
bouwd. Op dit moment aldus B. en W.
zijn er 600 gereed gekomen en bewoond,
de andere 400 zullen binnenkort in aan
bouw worden genomen. Het feit dat er
omstreeks 1967/1968 ongeveer 1000 f—
opgegeven.
Het college van B. en W. zegt thans,
dat de organisatoren van de actie
Antwoord 64 er direct vanuit zijn ge
gaan, dat de Antwoordkerk moest
verrijzen op de Zalmplaat in Hoog
vliet. Overleg over een andere plaats
kon daarom niet worden gevoerd.
zijn, aldus B. en W., aangezien
deze prognose reeds staat vermeld in een
kerkbouwrapport van de Gereformeerde
Kerken, gedateerd december 1962.
B. en W. van Rotterdam ontkennen dan
ook „ten stelligste" dat van de kant van
de gemeente bij initiatiefnemers ver
wachtingen zijn gewekt over een grote
re bouwactiviteit dan men toen voor
ogen had. Ook nu kunnen zij overigens
c$> dit punt geen enkele toezegging doen.
bruinverbrande gezichten we ons zo lekker fit voelden, toen
de kinderen zijn al wat we nog maar nauwelijks over de
verbleekt, de slordige vakantielia- drempel waren de vakantiewas in
ren hebben weer model. Het plich- de machine. Maar duizend kleine
tenjuk drukt als van oiids. De nieu- duivels lagen op de loer en voor
we meester is niet nieuw meer, de die was weer schoon in de kast lag
illusie dat met nieuwe griffels op bleek al, dat het toch niet zo ^en-
een schone lei alles anders zou wor- voudig was om ontspannen te blij
den is snel gestonken. Er is alweer ven.
strafwerk gemaakt
de verschillende kerken
Er zijn ook plannen om in het komen- j
de wintgsgizoen m pén „f twéé!
plaatsen in de Hoeksewaard de ten-
i toonstelling van het Nederlandsch BIJ-
belgenootschap Het Boek dat blijft te
Bownditn li een boekje met onder- j houdma
werpen ter behandeling in gespreks-
tact opgenomen Men «eet van de' en ,n dp Hoaksewaard de ten.
komst van de colportagewagen. Om de „nn hot VPdArinnde^h on
nodige medewerking Is gevraagd.
j belangstellende volwassenen kunnen
beschikbaar. Dit boekje, getiteld On
derweg is tot stand gekomen met me
dewerking van ds. P. A. Geluk, die het
voor een aantal gesprekskringen in het
Groningse Oldambt samenstelde. Daar
is gebleken, dat het boekje zich uitste
kend leent voor een goed gesprek, dank
zij de gestelde vragen. Het kan bij de
secretaris van de werkgroep, ds. M.
van der Heiden, gereformeerde pasto
rie, Numansdorp worden besteld.
Van het begin af is overleg geweest
na te gaan hoe de Bijbel tot
gekomen.
De werkgroep, die al deze activitei- j
ten begeleidt, ls als volgt samengesteld:!
ds. C. de Jong, Puttershoek. voorzitter
ds. M. van der Heiden. Numansdorp.
secretaris; ds. G. J. Grafe. Zuid-Beijer-i
land; ds. H. Kraaij, Zuid-Beijerland;
ds. J. H. C. Stevens. Westmaas. waar-j
aan toegevoegd de heren H. A. van Til,
districtssecretaris NBG en A. Spaarga-1
ren. secretaris bijbelgebruik NBG. I
ken. tenslotte blijkt het vol
staan met dezelfde rotsommen als
voor de vakantie.
Het is merkwaardig, bijna grieze
lig hoe snel het leven van iedere
herinnering vaag is geworden. De
dag weer gewoon is en de vakantie
kinderen hebben even zwak gere
belleerd. maar accepteerden het da
gelijkse patroon als onontkoom
baar.
les is weer abnormaal normaal.
„Ik ben zo bekaf", klaagde een
vriendin, dat ik eigenlijk
aan vakantie toe ben".
„Nou ja" zei een ander, „die va
kantie van jullie was ook niets,
zo'n druk en overladen programma,
daar knapt iedereen op af".
„Onzin" vond een derde, „ieder-
Een storm van protesten brak
los. „Nou zeg". „Mens, onze va
kantie was uniek". Maar ze wist zo
precies waar ze het over had, dat
ze zich niet van de wijs liet bren
gen, zelfs niet toen we allemaal nog-
~alweer eens vertelden dat we een heerlijke
tijd hadden gehad. „Maar", besloot
er een, „het leven is zo gecompli
ceerd, dat je wel van ijzer moet
zijn daar voldoende krachten voor
te hebben".
„Ik vraag me af", ging de kalme
onverstoord verder, „wat
Wij, wijze volwassenen hadden ander door van het ene
in onze vakantie ook onte goede naar het andere te draven."
voornemens. Zouden we bij de nieu- „Maar," zei diegene, die alweer
we start nu niet echt proberen iets met vakantie wilde, „maar nu is
van het ontspannen zijn vast te hou- het september en wat we ook de
den en de betrekkelijkheid van dr den. waar we ook waren, we dra-
dingen te blijven zien? De race met ven weer. toe zijn weer nerveus en
de tijd zou ons niet weer te pakken moe. Jullie kunnen me niet wijs
nemen, dat wisten we deze keer maken dat ik de enige ben die bek-
heel zeker en geduld wel dat leek af is."
een gemakkelijk te handhaven be
doet het op zijn manier. De een [«.„tic eipenltjk? Allen uitmaten,
leep op .n ceo ei«o!Ie compmo; de aUeen ,uiere„ en je(J ande„ doe„
dan anders? Nee toch? Vakantie is
recreatie zoeken"
„Nou en" hoonden wij, want wat
ze bedoelde ontging ons.
VVEN aarzelde ze. „Ik hoef het
woord recreatie toch niet te
vertalen? Maar ze deed het toch:
„Recreatie: herschepping. Wat heb
ben we daar aan gedaan behalve
ben we daar aan ledaan behalve
ijPGEWONDEN gaven we toe wat slappe voornementjes geno-
dat ze gelijk had. ..Maar hoe men? We zijn alweer moe omdat
komen we uit dit slop" vroeg ik we niet positief genoeg begonnen
pathetisch. zijn".
Toen zei iemand kalm: „Kijk, we Dit gaat me te ver hoor", was
op hen wachtende stapel post heen doen iets fout, dat is duidelijk. Ten een commentaar, „dat zoetsappige
waren, hadden ze alweer dat jachti- eerste gaan we constant te laat geklets van jou slaat nergens op, ik
ge in hun ogen. En als ze bij de naar bed, roken te veel en we zijn heb het gewoon te druk, dat is al-
eerste greep in de lade geen balpen niet economisch genoeg met onze les".
vonden? „Wat is dat voor den drom- uren. Maar ze wachtte even. De anderen zeiden niets, we wa
rnet hier toch altijd voor een merkte toen voorzichtig op: „Maar ren een beetje geschrokken
troep". ergens klopte onze vakantie ook woord herscheppen.
Wij vrouwen slingerden, omdat niet". Mink van Rijsdijk
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Een krachtig be
roep op de Kerk van Engeland om
de Negenendertig Artikelen voor
goed af te schaffen, deed ds. D. L.
Edwards, decaan van het Kings
College in Cambridge in de preek
op de jaarvergadering van de
Een van de eerste reacties op de be-
ioeming van prof. Verdam kwam van
ninister Biesheuvel. „Ik ben erg blij,
lat de heer Verdam deel gaat uitmaken
ran het kabinet-Cals", aldus de be- c
vindsman. Algemeen werd verwacht nas
lat staatssecretaris Bakker van Econo- I
nlsche zaken eveneens lid van de bui
^RP de plaats van de heer Smallen-
iroek zou gaan innemen. Kenne'b'k
eeft men de heer Bakker, die in zijn
■■HH wordt gewaardeerd,
Sluiting
Het ministerie
de indiening van het onslag
heer Smallenbroek, zal in het „toren- hel
tje" op het Binnenhof een nieuwe mi- i
nister zijn intrek nemen. Een van de qj
eerste officiële daden van minister
Verdam zal zijn de sluiting van de
zitting van de Staten-Generaal. Deze 1
traditionele informele plechtigneid is koi
op zaterdag 17 september, dus vandaag T
over twee weken. 1
Prof. Verdam staat bekend als een, 8.1!
vooruitstrevend en scherp intelligent ge- Mii
leerde. Hij wordt ook wel de man van' slo;
het ondernemiiT"- ?cht gen^md, dit in
verband met de jarenlange studie die
een commissie onder zijn leiding over dit 2
onderwerp heeft gemaakt. Deze staats- noc
commissie bracht vorig jaar een rapport m
uit, waarin werd gezegd dat de werk-
ners recht hebben op meer controle -
het bedrijf. In 1948 was hij als voor- L.
zitter van een commissie van het Ver- WU
bond van protestants-christelijke werk- lin;
gevers, die eveneens het vraagstuk van I
de herziening van het ondernemings- Chi
recht en de medezeggenschap va nde c
werknemers moest bestuderen.
Spaanse prelaten
met emeritaat
1 MADRID Spaanse prelaten volgen
het voorbeeld van de Italiaanse kardi
naal Lercaro. Zij zullen in verband met
..Ik
Zo hebben de bisschoppen van Avila tai<
en van Valencia al gezegd dat zij willen E
aftreden. Bischip Moro Briz van Avila is lin.
reeds 78 jaar. Marcellino Oleachea van 1
Valencia is jonger. Spanje telt drie kardi
nalen, vier aartsbisschoppen en twaalf E
bisschoppen die ouder zijn dan 75 jaar. bui
tbe
ook het geweten van de meeste leken
belast".
Hij ging zelfs zover, dat hij de sterke
- - w 0 dalng van de animo voor het predi-
Modern Churchmen's Union. Hij1 kantschap in de Anglicaanse kerk (het
wil vervanging door een nieuw be- aantal nieuwe studenten daalde van
liideniseeschrift 912 ln 1964 tot 655 in het volgende
njaenisgescnntt. Jaar) toeschree( aa„ de verplichte
instemming met de belijdenis.
zit, want zo vlug geïrriteerd als
voor de vakantie raakten ja dat
was absurd geweest. Hebben we zo
niet gedacht?
Maar voordat de mannen door de
De Negenendertig Artikelen vormen
I de anglieaanse geloofsbelijdenis. Zij
'zijn te vergelijken met de 37 artikelen
van de Nederlandse Geloofsbelijdenis
en ontstonden ook ongeveer in dezelfde
1571) (DC ,aatste vviJzig'ngen zijn van
j Dat predikanten bij hun bevestiging
!nog steeds hun instemming met dit be-
I lijdenisgeschrift moeten betuigen, noem
de ds. Edwards „een ongepaste grap,
die de goede naam van de dienst des
I Woords en der sacramenten schaadt en
Afschaffing van dit belijdenisge
schrift zou niet de theologische posi-
tie, maar wel het aanzien van de kerk 0
veranderen, aldus ds. Edwards. Ieder har
weet, dat onze geestelijken, tot de bis
schoppen toe, op belangrijke punten j
andere opvattingen hebben. Maar bij sen
hun wijding moeten zij niettemin een l
eed afleggen, die goed beschouwd on-- nin
oprecht is. Het gevolg is, dat het ge- me-
meentelid weinig of geen waarborg wei
heeft van wat de predikant nu werke- e
lijft gelooft. nag
(Ti
Rijsdijk
(Van onze onderwijsredactie) I Op 30 septembor valt de reünisten-
TTTRFPT-TT i r da6 van SSR- De reünisten worden in 'dr
UTRECHT - Het twaalide lus- Zeist op het voor reizigers niet meer
trum van de afdeling Utrecht van gebruikte station ontvangen, vertrek-
SSR heeft als motto: Morgen bren- ken vandaar met een boemeltreintje
j gen. Deze kreet slaat voornamelijk !naar ket Maliebaanstation in Utrecht
op het tweedaagse congres ,2a en
29 september) dat zich zal bezig-1 rally en een cabaret op het program-
I houden met „toegepaste weten- rna. Voor de daaropvolgende zaterdag voo
schappen en de toekomst van de z^n j.e ,vat?Trs van de SSR-leden uit- va
mens en maatschappij." de'Uiveïstauifde'Uittrtteïtaf j g»
rectorCkma!|rn'it rdl' °0°SdrtS de oktober een 'kerMienst i'ndè Utrechtse j
<Vtk\rhe"f&arrkdag0pen3
scfènttsmro.'proh'dr!ACdefFroè 7een s°Jd °P 6 b°kt°ber in de Ut"*htse
biologisch geleide wereld) en prof. stadsschouwburg een galavoorstelling
dr. R. F. Beerling te Leiden (koersen !door het SSR-toneelgezelschap Ludeia
in de mist). van Dè laatste troef van Sagan. E
M AJ AARSBEU RS - gebruiksgoederen - Vredenburggebouw INTERTONE muziekinstrumenten - Marijkehal INTER DECOR - woningtextiel - Irenehal - 5 t/m 9 september Geopend van 9-17 uur