oecumenische roepiej Dr. W A. VISSER T HOOFT IS VAN MENING: Evangelieverbreiding werd een levensdoel GEESTELIJK LEVEN ECHTPAAR HEULE IN HET GOUD toen de ZATERDAG 3 SEPTEMBER 196 Niemand in de wereld heeft waarschijnlijk in deze eeuw zoveel kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders persoonlijk gekend als de aftredende secretaris generaal van de Wereldraad van Kerken. Reeds jong was hij een man van gezag die het vertrouwen genoot van lutheranen, anglicanen, congregationa- listen, oosters-orthodoxen en rooms-katholieken. In zijn gesprek met hem kon drs. G. Puchinger het natuurlijk niet nalaten de secretaris-generaal te vragen naar zijn persoonlijke herinneringen aan mannen als Barth en Brunner. Maar Visser 't Hooft heeft ook herinneringen aan vele anderen die nu nog vaak ge citeerd worden. [Vervolg) Hij had iets merkwaardig profe- nu eigenlijk is. Is het voorname- iemand die door de lijk Velke herinneringen hebt u dingen heenzag. Hij was bij mij terug-roepen van de nische beweging, en Bonnhoef- fer, die tegenwo geciteerd wordt, en aan man nen als William Temple, aartsbisschop Ramsey, prof. Hoekendijk en bisschop Ro binson? cheerden, alsof het boter aspect op zich zelf niet onbe- :rijk. toch gezegd: iel sombere situatie: „Dit is het begin taal, als kenden je toehoorders van het einde". nog de taal van Ik keek hem aan, want ik dacht zondagsschool dat de Duitsers ln deze veldtocht de meesten niet meer niet meer waren tegen te houden; Hoekendijk heeft i maar hij beantwoordde mijn blik maakt op i do zijn bijzondere omgang met namelijk r'e zekerheid, als me- stitutioneel affect, want de kerk is jongeren. mand in die dagen, dat dit het nu eenmaal in deze wereld niet in Het was omstreeks 1930 lk einde voor Hitier betekende. Ik de eerste plaats instituut, maar kende toen geen mens die daarvan toch wel degelijk ook instituut, en te leggen wai Barth wilde, die toeryn Engeland nog vrijwel onbe- Hij zond mij kort daarna de preek toe, die hij gehouden had voor de opening beth-conferentie, en vroeg toen in een brief: heb ik hier indrukwekkend, gestéld was aan een jongeman, door ie mand van zijn status! Over Koningin Wllhelmina staan weest. enkele opmerkingen van mijn gen Hitler tot het einde toe te stelt, gaan, zonder énige illusie. wet< uucu „au dat het heel waarschijnlijk V de Lam- dat hij zelf het einde niet beleven heeft Barth harde noten over hem zou. In kleine kring vroegen wij gekraakt, en hij doet dat overal maar kan. Ik kan het alleen maar met Barth ijn. „Eerlijk voor God," dat wijde invloed uitoefent, zit mijn vaderland". eigenlij: binson zitten, voornamelijk het lk geloof overigens dat tegen- probleem van inhoud en vorm van voordig Bonnhoeffer door Ro- de christelijke boodschap in de mo- binson misbruikt wordt. Ik sprak derne wereld, zijn door anderen |IMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII|| veel met Bonnhoeffer in het laatst zoveel beter 'gesteld. Ik vind belangrijke taak zou juist vc hen weggelegd kunnen zijn, die de diverse gereformeerde kerk geleerd hebben om hun leven, tht logisch, politiek en maatschapp lijk, vanuit een radicaal christ lijke overtuigng op te bouwt Het is een wonderlijk ding, ma in de tegenwoordige wereld is zc instelling een relatief vrij zei zaam iets". Welke ontwikkeling verwac (hoopt, vreest) u van het gerefc meerde leven, zowel nationa als internationaal, en welke el menten daarin acht u negatli en welke positief? „Ik hoop natuurlijk dat de trei die zo duidelijk te bespeuren is door ieder kerklid in een veel ge- in de tweede plaats nog dit: ook ik de Gereformeerde Kerken jegei vaarlijker geestelijke situatie maak me soms grote zorgen over de oecumenische beweging, zi< komt. Maar die angst moeten we sommige theologische stromingen, zal doorzetten, en dat het mogeli. i de laatste jaren. Daarom zal zijn voor deze gereformeerdt toch overwinnen, moeten we leren vooral overwinnen, om in deze plura- schreef ikWÊHl listische wereld ons geloof te bewa- Centraal Comité heel duidelijk: ken als geheel een volle plaats ren èn uit te dragen. waarde eenheid voor de bijbel de oecumenische beweging Ik kan het nog anders zeggen: praktisch ontkend wordt, wordt ei-^Mtt~~ -*"*m ik geloof dat we alleen dan in de genlijk ook de grond onder de oe- nieuwe wereld onze taak kunnen cumenische beweging weggeno- vervullen, wanneer we 't samen men. Want wanneer de bijbel een gaan doen! Men zei het al in 't wonderlijk conglomeraat zou zijn len spelen om'ook die kerken begin yan de oecumenische bewe- van totaal divergente theologieën, activiteit te brengen in de oecumi immers de hoop nische beweging", eenneid te ko- „Ik acht vooral de mogelijkhe: de gereformeerde Kerken i 1 mijn rapport aan het en ook andere gereformeerde ke i. Ik hoop dat, met de gro' invloed die zij hebben op gerefo meerde kerken in Amerika t Zuid-Afrika, zij tevens hun rol zu daar zit iets waars in." Bent u zelf anders gaan den ken over de gereformeerden ln de loop der jaren? beweging zouden blijven staan, en nu zie ik hoe steeds meer gerefor meerden individueel en gezamen lijk bezig zijn met hun oecume nische roeping". Ik hoop daarom dat dat wat het Nederland de Zuidafrikaanse Ke: beste was in de theologie der derti- ken zullen helpen uit hun huidig ger en veertiger jaren, weer met isolement te komen, van groot bi kracht naar voren zal komen, en lang". dat was. dat we in grote lijnen „Het verheugt mij verder di toegingen van aan de Vrije Universiteit reec aantal dissertaties is versc.K waarin grondig ingegaa wordt op oecumenische vragen. E Welke functie zouden met na me de Nederlandse gereformeer den kunnen hebben in de oecu- tot slot: in onze tijd kan eigenlij geen enkele kerk zich geheel bu: mene- ten de oecumenische werkelijk „Van de oecumenische beweging heid houden. De Heer van lit gezien noop ik erg dat de da| m j "H Zuidema aanstaande is van de volledige me dewerking van de Nederlandse ge reformeerden aan ons werk. Zi; ,Laat ik in het algemeen hier- hebben namelijk theologen, er. 00_ opmerkingen maken. Al- vooral leken, die we erg hard no- gaan. In zo'n tijd moet werkelij j- a: J"- iedere kerk meedragen aan de ge ten leren denken; ook i waarin de zaak van Christus doe gbweldige gevarenzones neen r lereerst: in de echte anti-oecume- dig hebben. nische literatuur zie ik zoveel kari- Het bezwaar van gereformeer- beet- den is wel eens dat ze èrg gepro nonceerd principieel zijn. Maar ir katuren dat een ieder die je werkelijk heeft rondgekeken in rr de praktijk van de oecumenische deze tijd, waarin beweging, ze kan weerleggen. En schroeven komt. zeg ik: meenschappelijke verantwoorde lijkheid. Dit acht ik tevens eei der belangrijkste achtergrondel van de veranderingen in de gere een formeerde wereld in Nederland' Door drs. G. Puchinger -vü-„a.»4.flPons" kinderachtig- zijn theologie opgaf is onjuist, heden, waar we nu toch werkelijk Lees zijn ethiek maar. Men mag langzamerhand bovenuit zijn!" kant opgenomen Adieu aan belangrijke van 1942. Ik ben toen vanuit Zwitserland, via Zuid È'rankrijk, Spanje en Portugal, naar Londen zijn brieven niet isoleren grotere werken. De bisschop van Chichester, de Wereldraad hebben we veel - het boek aan Bell te danken. Hij was in de en volk. Mijn eerste goede zin heel informeel en gaf je.Pet herinnering dateert leder zijn kans. je het bekijkt. Wat is voor U persoonlijk de belangrijkste gebeurtenis in Uw oecumenische loopbaan ge- Ac kunt niet van één belang rijkste gebeurtenis spreken. Alles i Blaltc (rechts.). ten voor een gemeenschappelijke oecumenische werkgroep, wéér sa- met Willebrandts, en ik had' welk standpunt d»« wanneer ik er „Wat de overschattingbetreft, ik niet in geloofde! heb reeds honderden keren gezegd Maar en nu iets anders! ik dat de oecumenisc-ie beweging en er diep van overtuigd dat de- geen superkerk beoogt. Wie een —o— t„_ .UK. tri„_ n. „j nauwe contacten niet mogen be- klein beetje in de werkelijke oecu- 11 jk allemaal de regels van het nrntPt^nrfonHrrvl' wereld tekenen, dat we nu zo beleefd te- menische beweging heeft rondgeke- parlementaire stelsel celeerd. maar Rehclc Citers-orthodoxe wereld Ik denk allereerst aan de stich ting van de Wereldraad van Ker- Londen parlementaire stelsel geleerd, maar gegaan, op verzoek van minister hij vond in ons werk toch de in- vhl® Grrhmnriv pm mrpfornifprHp ncriiilco nvf>r«>ncipmmin(f dpaiHa Vervolgens aan net samengaan omdat wij in Genève nog veel con- maar noemen tact met bezet Nederland hadden, van de regels van het parlementai- £ing aij j.a rp slelsel Hij was daarbij een f Fiastoraal leider, die in de moei- Ijke dagen van het Korea-conflict, de Hongarijc-opstand en de Su- ez-crisis persoonlijk vee! voor ons t werk betekend heeft. Daarbij was hij nooit „politiek", in de beste zin kerkelijk den- Hij gaf aan de wereldraad zijn echte politieke onafhankelijk heid. Hij zou wellicht aartab Isa terwijl wij bemerkten dat de Ne- lecrd was. Jk logeerde in Londen zelfde hotel waar ook Gerbran- dy verbleef, en op Gerbrandy's - - -- - verzoek hebben wc menigmaal ÜXU aan 't einde van de dag een X ^oèoassine de kerkelijke oecumenische be- t DarljmontaU «ing. I„ de vierde plaats denkik de nieuwe verhouding met Ro- gen elkaar moeten worden, dat we ken kan zelf vaststellen, dat vanaf niet eerlijk zouden zeggen wat we de oosters-orthodoxe tot de vrije samengaan van elkaar denken. Ik wil ook in- kerken, èlle kerken die lid zijn zake Rome zeggen wat ik werke- van de Wereldraad dit met elkaar lijk denk! In die geest heb ik mij gemeen hebben, dat ze er niet nog onlangs duidelijk uitgelaten °ver dénken om, wat ik nu maar over Rome en het gemengde huwe- noemen zal, een univerjele ju- lijk. risdicüe (Van een onzer verslaggevers) DE DATUM waarop de heer e Heule-Wiinands de dae en mevrouw Heule-Wijnands de dag hopen te aarden! Een we- herdenken waarop zij vijftig jaar gele- k er ken die zou pro- (jen jn huwelijk traden is officieel Bij serieuze oecumenische reldraad [esprekken behoort nu eenmaal beren om de kerken orders te ge- ,„__j Jat we onze opinie niet onder stoe- ven, zou binnen een paar weken al 7 september en dit gouden feest werd, len of banken steken. Het gaat zijn, leden-kerken verloren heb- óók officieel vandaag gevierd met een gesprek over allerlei gehad. "'irn AntertEÏ geworden niëring van ons standpunt. En noodeedwomren als oecume- dan zou ik wat R°me betreft naar nische partner accepteert. Is dit drie kanten willen reageren. soms in tegenwoordigheid van - zijn. als hij niet juist zo volkomen zijn secretaris, dr. Kasteel. Ik onafhankelijk was geweest, ook in ben toen ook bij de Koningin de tweede wereldoorlog, geroepen, en zoals onlangs dr. L. de Jong haar beschreef in een recente publicatie, zo was ze werkelijk. Zij zat tijdens dat urenlange 1- Tegen hen die zeggen: met .Die suggestie vind ik eigenlijk Rome is toch niets te beginnen .:>«!«- En Want ik geloof dat de geschiedenis an de laatste dertig jaren bewijst Ramsey klein tikkie wonderlijk, ik wil hem met een kleine tegen aanval beantwoorden: veel men sen die dat nu suggeren, heb- receptie in hotel Iepenhoven, maar in de afgelopen dagen reeds kwamen vrien- den en kennissen het bruidspaar hun gelukwensen aanbieden. Dat is de reden dat niet alleen de tuin voor het huis aan de Lage Duin en Daalseweg 23 in Bloe- op bijbelse gronden te overwin- lij KI. w dat dat wèl het geval'is. Vergelijkt spreekt van bijbelse gronden. En mendaal vol bloemen staat, doch ook de encycliek De Oecume- naar mijn overtuiging moet iedere - - Ja en dan Ramsey, de tegen woordige aartsbisschop van Canter- ik aen uie uai hu sugseicu, hcu- u maar ae encyClieK ue uecume- "aar "lijn ovenujguig muei leuere I ben niet meegedaan in de echte nismo met MOrtalium animos uit serieuze exegese van de bijbel tot de grote woonkamer. Met bloemen en ninniprstiïd van de oecumenische 1^28. de conclusie komen dat de bijbei andere blijken van genegenheid wordt 2. Tegen de romantische houding met eenheid niet enkel iets onzicht- u Hpulp met 7iin prhtppnntp nvpr- e biivoorbeeld denkt dat we bin- baars en spiritueels bedoelt, maar ae neer "euie met Zijn eentgenote over gesprek met mij achter haar met hem gepraat, na zijn bezoek teert uit het begin van* de dertiger nenkort met Rome tot theologische 'ets tastbaars, iets in deze wereld, laden. schrijftafel, zoals u nu achter de te Rome aan paus Paulus VI. Men jaren. In het geheim kwamen mijne, en schreef alles stelde steeds maar nieuwe v gen, en vroeg nu en dan of vinj< c aiiui het goed had opgeschreven. Het horen "sprek'e'n leek voor mij wel een examen; bemerkt: het was hard werken voor mij; ontvangen ze vroeg werkelijk van allesf^H Frankrijk met de roomskatholie- dan enige andere anglicaan kerkelijke eenheid kunnen ko- Ik zeg er eenter onmiddellijk bij: nen. het hoeft geen gecentraliseerde 3. Tegen hen die doen alsof Ro- vorm van eenheid te zijn. De ge ne .net enige raagstuk is. oecumenische meenten waarover het Nieuwe Testament spreekt hebben echte eenheid, en tevens een geweldige Maar de oecumenische vraag diversiteit. Ze hadden ook geen vlak voor de deur is er ook nog, eennoofdige leiding, bijvoorbeeld de verhouding De naam Heule heeft in Nederland een beken de klank door het werk, dat de heer M. J. Heule (80) decennia achtereen heeft verricht en waar- tevens een""geweldige door zeer en zeer velen in den lande hem nooit Ik heb grote bewondering heeft dfo boodschappen rüggegraat gegev Nederlandse regerii zullen vergeten. Wat doet je vader feitelijk?, vroegen de jongens op school destijds aan zijn - j dat bleek says. biJvoorbVeld~dë~vCThöud"ing vandé °ns doel niet. Soms zou ik het zoons. Het was altijd een moeilijke vraag, be- mij vooral hieruit, dat hij graac De ..Rooms-katholieke Conferen- lutheranen tot de calvinisten: ook woord eenheid willen vervangen kende een van die zoons later in het familie- jgr boekje dat ter gelegenheid van het veertigjarig over Calvijns commentaren sprak, tie oecumenische daarin moeten in Londen betekende. Ze En daaruit blijkt namelijk steeds kort na de oorlog gesticht met Daar moeten v haar persoonlijke radio- bij iemand de werkelijk diepere Wiilcbrandts als secretaris. Daar- aanraking met Calvijn. verder kómen. door koinoonia: gemeen-schap. door heb ik al heel lang met Wille- het hier laat zien dat aan de Nederlandse regering ten bate van de Nederlandse zaak. La ter kwam er een schaduw over zien van de evangelisatie. Hij tot de dertig onze verhouding, die voor haar heeft ons gedwongen ons werke- Later had ik het voorrecht heel typerend is. Ik schreef over lijk af te vragen wat evangelisatie kardinaal Bca het plan op het verzet der kerken in ons land. in het Frans, maar op ver zoek van een uitgever te Zllrlch werd die publicatie in het Duits vertaald. En dat beviel haar niet. Een tijd lang werd het contact van haar kant geheel af gebroken. Maar in la tere jaren werd ik toch weer op Het Loo gevraagd, toen r.e Prin ses was. Ze zette ons toen onder de grootste pressie om sneller te gaan met de inter communie dan de ker ken wensten. Ik bezit nog een map corres pondentie met haar, grotendeels met de nand geschreven. Ze had een zeer per soonlijke vroomheid, maar de moeilijkheid toch nooit helemaal begrepen heeft wat Kerk is. A. F. de Savornin Lohman had gesteld: niet de Kerk, maar het Koninkrijk Gods. Was dat ook haar gcdach- tengang niet? Zij vond dat de Kerk het Ko ninkrijk Gods eigenlijk maar in de weg stond. Het ging haar om het zeer Individuele chris tendom. De zending boeide haar geweldig bewondering voor ESS Mott Bonnhoeffer Dietrich Bonnhoeffer heb ik relatief eerst laat leren kennen: pas Ln dc oorlogsjaren. - tacten met Rome gaan dus terug moeten de protestanten het onder- jf in divers, ij tot de dertiger en veertiger jaren ijn(, mPPr eens worden". Wereldraad Welke gevaren 1 ormen mogelijk. De n Kerken is een al lereerste begin van zulk een ge meenschap, maar een begin da! nog absoluut inadequaat is aan wat de kerken zouden moeten ma nifesteren". mortod huwelijksfeest van zijn ouders het licht zag. „Va- """H" der wist het ook zelf niet zo precies te zeggen. hotel logeerde vulde hij achter dc raag: Beroep?, maar in: Zonder. Gezin Maar vader wist het natuurlijk best. En van daag de dag weet hij nog precies te vertellen hoe het allemaal is gegaan. In de eerste plaats was er de vorming in het gezin, een zeer gelo vige moeder die altijd van haar geloof getuigde, i de zijde der gere- dje met haar kinderen liederen zong rond het zover ze tegen orgel, vooral het lied van De Zaaier. Vrienden die daarvan wisten, schonken hem eens een „Ik vermoed: angst voor alge- groot brons beeld. De Zaaier voorstellende. Het beeld heeft een ere-plaats in zijn huis gekregen. Hij had willen studeren aan een universiteit en zijn aktiviteiten hebben het bewijs geleverd juist geleerd heeft jat, hij ook de gave om te studeren bezat. Maar Jr""* door ziekte in zijn jeugd moest hij daarvan af zien. Zijn eerste geld verdiende hij als corres- ce uecuu.c„.Swne pondent Frans, Engels en Duits Hij was ook juist schrap moeten zetten teRen nog enige tud zelfstandig in de textielbranche ?r een syncretistische werkzaam, maar dat bleek niet lonend en hij te maken. Dat heb trok zich daaruit terug. ekje l'Eglise face au Toen zag hij, tijdens een verblijf in Engeland, syncrétisme ook duidelijk gezegd: hoe daar de evangeliën werden verspreid, en dat bepaalde in de tweede plaats de weg, die hij „Nee" Hij vertelde: „Teruggekeerd in Nederland stapte ik naar het Nederlands Bijbel Genoot schap en vroeg: Kunnen jullie me gebruiken? Ze zeiden daar: We zullen er eens over naden- „Het is altijd wat moeilijk te ken. Maar na een week zeiden ze. Nee!, er. toen wat dacht ik: Dan ga ik maar zelf beginnen". Op 28 september 1913 richtte hij De Vercni- Wat acht u het diepste zetsmotief va formeerden, de oecumenische beweging zijn? theologisch en kerkelijk lativisme. Maar ik meen dat de geschiedenis van de oecumenische beweging nu dat zulk relativisme de dood alle echte oecumenische ontmoe ting zou zijn. Ik geloof dat we in de oecumenische beweging ons i mijn boekje l'Eglise face i étisme ook duidelijk g wij willen geen syncretisme. Factoren Welke nlet-theologischc facto- :n acht u werkzaam bij dc af- Ijzlng de oecumenische be weging bij de Nederlandse gere formeerden? nepalen wat theologische niet-theologische factoren zijn. Maar als in alle kerken bestaat - e )ok in de diverse gereformeerde ging tot Verspreiding van de Heilige Schrift op, kerken in Nederland de angst om daarna de Paulus-vereniging. De laatste beuog- een zekere ommuring van eigen de het aankopen van lokalen om ze in te rich- kerkelijk milieu op te geven. De gereformeerden in Nederland heb- oen daarbij tevens een eigen socio- jeencje aan mensen, die de evangelisatie-arbeid raXapSrfe "and wilden nemen. sociologische structuur af. Ik denk Het doel van „Bijbelverspreiding" v/as de laarbij aan de mobiliteit yan de mensen door middel van kalenders, wandtek- moderne wereld: de televisie, dc sten en kleine boekjes in kontakt te brengen met lectuur, .iet reizen. Gods Woord. Van die kalenders worden er iaar- 4. I issrr 't Hooft rechtsi heeft ir 'niiel. Den foto urrd in 1948 geno trhop G. Bromley Oxnam. Tueede Bell uit Engeland. Maande figuren uil vrijwel alle kerken van de ui •kse theoloog dr. S. Germanos tmiddende Amer\ Frankrijk. Tweede van Dat probleem aoet zich over,. j|jks z0-n 300.ooü verkocht, in de beginjaren te- "llM" .b« d' üedcr- gen een prijs van slechts 12 lot 15 cent. Van de evangeliën in kleine boekjes zijn er miljoenen Wi miljarden verspreid, in Nederland en ook ir. Duitsland. landse gereformeerden voor. In Ie plaatsen van de wereld is men bisschop bang eigen mensen niet meer bij elkaar te kunnen houden, waar- „Op dit werk", vertelde hij, „heeft grote zegen mogen rusten. Altijd heb ik kunnen rekenen op financiële steun van mensen, die „Bijbelversprei ding" een goed hart toedragen. Nauwelijks een jaar was ik bezig of prof. Bavinck kwam met een gift van f 1.000." De zegen bleek ook op andere wijze. „Een dok ter schreef: Gaat u door met uw werk. Door uw boekje over het Johannes-evangelie heb ik God gevonden, het is mij tot grote steun geweest. En een meisje, dat nooit over God had gehoord, schreef dat haar leven was veranderd, nadat ze een yan de evangeliën in handen had gekregen. Ze liet me later weten, dat ze ook belijdenis had gedaan." Tachtig jaar is de heer Heule en vanzelfspre kend zijn zijn aktiviteiten aan het minderen. Nochtans is van de hand van deze beminnelijke man kortgeleden het boekje verschenen: „Het staat in de sterren geschreven", dat in een op lage van 150.000 exemplaren wordt versDreid. Het is maar een dun boekje van 22 pagina's, maar van de eerste tot de laatste bladzijde straalt er een machtig Godsvertrouwen en een diep geloof uit. Het eindigt met: Laat Jezus toch uw Heer en Redder wezen, de boodschap, eens -van zijn moeder ontvangen, die hij zijn le ven lang heeft doorgegeven. Kerk Hij heeft tien kinderen, in feite twintig, want ze zijn allen getrouwd. En hij heeft 39 kleinkin deren. De grote vreugde van zijn vrouw en hem is, dat zij zich het evangelie van Jezus Christus niet schamen. De gehele familie Heule geeft de enige waardevolle boodschap in dit leven door. Twee zoons zijn predikant en twee dochters zijn met predikanten gehuwd. Een van de zoons staat in Rotterdam, de tweede op het ogenblik in Heemskerk. „Toen hij nog dominee op Katen- drecht was, Gacht ik op een zondag: Laat ik hem eens gaan beluisteren. Maar omdat ik op Katendrecht de weg niet wist, vroeg ik een voorbijganger hoe ik de kerk kon bereiken. Hij legde het me uit, en voegde eraan toe: Zo, gaat u ds. Heule horen?" Het echtpaar Heule hoopt op 7 september bet gouden huwelijksfeest te vieren. Als alle Ne derlanders, die op een of andere wijze met de heer Heule en zijn vrouw kennis hebben ge maakt het zouden weten, de post zou de geluk wensen met zakken tegelijk naar Bloemcndaal moeten brengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14