In de ogen van de ander
zagen de kerken zichzelf
Geref. Evangelisatiecentrurn bestaat 20 jaar
Hervormden kopen
recreatiegrond
in Dordogne
Politie zat
rap achter
rovers al
de hielen
deze
krant
behoort
tot
De vierdemens is
niet te vinden
Verbond
vraagt
Veilig Verkeer
zes miljoen
Een woord voor vandaag
Er wordt tegenwoordig veel over de kerk gesproken. De
kerk moet dit, en de kerk moet dat. De kerk moet leiding
geven. De kerk moet zich inzetten voor de verdrukten. De
kerk moet getuigen op politiek gebied. De kerk moet niet
getuigen op politiek gebied. De kerk moet sociaal-economisch
bezig zijn. De kerk moet niet sociaal-economisch bezig zijn.
De kerk steeds weer de kerk.
Hoe anders spreekt Christus in de Bergrede. Als Hij gezegd
heeft wie in Gods ogen zalig is, voegt Hij er aan toe: „Gij rijt
het zout der aarde." Hij zegt niet dat de kerk het zout dep
aarde is, maar Hij wijst Zijn discipelen aan, Hij wijst u aan.
Juist in onze tijd, nu hartziekten gevaarlijker schijnen te wor
den dan kanker, staan veel mensen op een zoutloos dieet. Hun
eerste reactie op het zoutloze eten is: „Net een klap in je
gezicht." Een wereld zonder gelovigen is een klap in Gods
gezicht. En toen de discipelen in het duistere uur van het leven
van Christus uiteengestoven waren en niet meer op hun plaats
stonden, kwam die klap ook letterlijk aan.
Het zout verdwijnt in het eten. maar maakt het smakelijk.
Christus riep niet om een grootse en verheven kerk. een
machtig instituut. Hij zocht mensen, die de wereld wilden
intrekken, en hun plaats in wilden nemen. Hun aanwezigheid
zou die wereld voor verderf bewaren. Abraham wist wat hij
deed toen hij God vroeg: „Heer, als er dan tien zijn Als
wij op onze plaats staan, wentelt God Zijn oordeel weg om
Zijn genade te openbaren.
We lezen vandaag: Handelingen 26:1-18.
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1966
Student en-per-
huifkar
zijn terug
UTRECHT De vyf Utrechtse studen
ten die per huitkar een reis naar Rus-!
land hebben gemaakt, zijn weer thuis
Gisteren kwamen zij in Utrecht aan. ech
ter niet in de huifkar maar in een
vrachtwagen. De hui/kar was op de te
rugreis defect geraakt en daarom wa
ren zij in Hamburg maar in een vracht
wagen gestapt.
Over de medewerking van vele instan
ties in Moskou en Leningrad hadden zij
niets dan lof. Ook de grote mate van
gastvrijheid had grote indruk op hen ge
maakt. „Wij hebben in Moskou de toe
zegging gekregen dat tijdens ons elfde,
lustrum in november 25 Russische stu
denten en vier hoogleraren naar de
Domstad zullen komen. De Russen blij
ven twee weken en zullen onder nèeer
bezoeken brengen aan enige faculteiten
in de Domstad. Het ligt in de bedoeling
een jaarlijks uitwisselingsprogramma tot
stand te brengen
Over de belangstelling raakten de stu
denten niet uitgesDroken: overal waar zij
kwamen stroomde het publiek toe en het
verkeer liep vaak ernstige vertragingen I
op. De studenten zijn vijftig dagen weg-1
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Achterberg: J v.d. Haar
te SL Maartensdijk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Westeremden-Zijldijk:
De Stichting Recreatiecentra van
de Nederlandse Hervormde Kerk
(in Nederland heeft deze Stichting
acht centra met omstreeks een mil
joen overnachtingen in 1966) heeft
een uitgebreid terrein van 47 hec
tare gekocht in het Franse gebied
Dordogne. dat steeds meer in de
vakantiebelangstelling van dc Ne
derlanders komt te staan.
De recreatie-oorden van de Her
vormde Kerk hebben sinds de vijf
tiger jaren een steeds grotere
vlucht genomen. De Hervormde
Kerk treedt nu voor het eerst met
eigen recreatiemiddelen buiten de
grenzen van ons land. Van het be
gin. af heeft als een van de beleids
lijnen steeds op de voorgrond ge
staan, dat de hervormde recreatie
centra open staan voor mensen van
alle gezindten
Het streven van de Stichting Recrea
tiecentra is erop gericht, om in 1967.
naast een accommodatie voor tent- en
caravanterreinen in de Dordogne. ook
reeda enkele bungalows voor de ver
huur gereed te hebben. De uiteinde
lijke plannen voor dit nieuwe recreatie
centrum van de Hervormde Kerk in
Dordogne behelsen voor de toekomst
de bouw van honderd bungalows, in
enkele fasen te bouwen.
ging van grenzen optreedt en oo
kerken van de Europese landen dich
ter bij elkaar komen, blijkt dat de
recreatiecentra van de Hervormde
Kerk een uniek stuk kerkelijk werk
vertegenwoordigen. Dit recreatie-
werk van de Hervormde Kerk staat
clan ook in de volle aandacht
individuele kerkelijke representanten
en van studiegroepen in het buitenland.
kand. J. R. Dijkema te Hattem.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Voorthuizen (accl.): E
Zwarteveen te Sliedrecht.
GEREF GEMEENTEN
Beroepen te Ridderkerk. G. Schipaan
boord te Apeldoorn.
B_eroepen°SDSlS?enS;:GIEvIan Prooyen j ^!lSika"Lrb\r|fPr;
(\an onze kerkredactie)
BAARN In september 1946. precies twintig jaar geleden, sprak
de gereformeerde synode van Zwolle uit dat evangelisatie de roeping
is van de kerk. Dat was niet voor het eerst. In 1923 had de synode
ook al hetzelfde gezegd, maar er geen consequentie uit getrokken.
Toen was het een conclusie. Maar twintig jaar geleden werd die uit
spraak een opdracht. Juist omdat evangelisatie de roeping is van de
kerk. moet zij in haar organisatie ook die roeping realiseren. Daarmee
werd een begin gemaakt toen er een generaal deputaatschap voor de
evangelisatie werd gevormd. Nu twintig jaar later kan de conclusie
getrokken worden dat het deputaaschap van meet af aan geen praat-
ollege maar een daadcolonne is geworden.
Toch zocht dit deputaatschap. (zo he
ten de organen van de Gereformeerde
kerken, de Hervormde Kerk spreekt
van „raden"), het niet in de richting
van grote evangelisatieacties. Er werd
geen tent gekocht om daarmee het land
rond te reizen, er werden geen lande
lijke campagnes belegd. Er werd niet
geprobeerd om het werk van Jeugd en
Evangelie, van IJE in Rotterdam, of
van Youth for Christ te dupliceren in
kerkelijke vorm. Beseft werd dat evan
gelisatie de taak is van de plaatselijke
gemeenten, de plaatselijke christenen.
werd wel een landelijke c
ngeli-
W.
te Grafhorst.
Staartje van
overval
WOERDEN In verband met de
roofoverval in IJsselstein stond ook dc
Woerdense politie donderdagmorgen bij
de afrit van rijksweg 12 te posten. Zeer
verdacht handelde de bestuurder van
een gezochte zwarte auto, die in
het gezicht van de politie stopte en daar
na zo hard mogelijk achteruit weg reed.
Direct ging de politie op jacht. Het
gelukte na enige tijd de vluchteling op
te spo-'n. De man had zwaar pech
Hij bleek een Woerdense handelaar tc
te hard rijden
Wiersinga, maar hij zag zichzelf liet
als een Billy Graham. „Mijn taak is",
zei hij bij herhaling, „de plaatselijke
gemeenten op te jutten." Hij kreeg de
leiding over het evangelisatiecentrum
om de plaatselijke kerken te helpen
hun taak goed uit te voeren. Bovendien
werd meteen maar besloten om een
opleiding te stichten voor mensen die
plaatselijk konden worden ingezet.
GEGROEID
In 1960 ging ds. Wiersinga met emeri
taat. Aan zijn opvolger, ds. P. B. Suur-
mond kon hij een werk overdragen,
dat enorm gegroeid was. Hij was er in
geslaagd het vertrouwen van dc ker
ken te winnen. Steeds vaker werd er
een beroep op het evangelisatiecentrum
- wegens enkele malen i6eda»n voor adviezen. Gemeenten gin-
de rijbevoegdheid was Ken aan de slaS en kwamen
ontzegd. Hij zou juist "zaterdag a's. zijn blemen te staan. Opnieuw moest dan
rnK««. ïic terug krijgen. Hetgeen nu'„Baarn" bijspringen met het verlosscn-
.«i j woord. Maar vaak wist „Baarn"
niet zo maar een antwoord te geven. Er
moest gestudeerd worden, geëxperimen
teerd. Er moest gezocht worden naar
(Vervolg van pag. I) De politie had de indruk dat de over-
I vallers de Fiat bij Klein Scheveningen
de Lek in hadden willen rijden om elk
spoor uit te wissen. Zij hebben het niet
gedaan uit angst voor verdrinken. De
eigenaar van de Fiat is nog niet De-
kend. Wel weet de politie, dat Van der
P. eigenaar is van de kajuitboot.
Het terrein ligt ongeveer 10 km ten
zuidwesten van Lalinde. circa 25 km
ten zuidoostenvan Bergerac. Vanuit
Utrecht naar het recreatiecentrum in
Dordogne bedraagt de afstand onge
veer 1.000 km
Op een gunstig punt van het terrein,
uitzicht biedend op een prachtig pa- JR
norama. ligt een grote boerderij, die mecrd. twaalf minuten na
ruimte zal bieden voor recreatieruim- was iedereen gewaarschuwd,
te, voor kantoor en receptie, voor Epn belangrijke factor zag majoor
kantine kampw.nkel en de woning Buitendijk in het feit dal zijn pers0_
van de directeur. neel mentaal goed is voorbereid op der-
Stichting Recreatiecentra heeft gelijke ..akkefietjes": er zijn de laatste
ook met de verschuivingen in het soci- tijd zoveel bankovervallen gepleegd
aal-toensme te maken. Groepen vakan- dat aue korpsen in het district Utrecht
tiegangers die een aantal jaren geleden cxtra waakzaam zijn geworden!
Snelheid in de berichtgeving en
voortreffelijke samenwerking tussen
de verschillende politie-onderdelen,
welke samenwerking werd gecoördi
neerd in het districtsbureau van de
rijkspolitie in De Bilt zijn, volgens ma
joor mr. J. W. Buitendijk de belang
rijkste factoren voor deze zo snelle
arrestaties. De heer Buitendijk is com
mandant van de rijkspolitie in het
district Utrecht en hij had gisteravond
inderhaast een persconferentie belegd
om daar de historie van de overval
een bijzonder knap en geraffineerd
stuk werk van minuut tot minuut
nog eens na te gaan.
„De daders hadden in feite geen
voorsprong, want we zaten ze steeds op
de hielen. Wij konden bij wijze van
spreken op de kaart hun route volgen,"
zo vertelde majoor Buitendijk. De
rijkspolitie was bijzonder snel ge
waarschuwd en even snel werden alle
land gealar-
de overval
Wandelen
Gisteren waren we een hele middag
op het centrum aan de Amsterdamse-
weg. De gehele „braintrust" vön de ge
reformeerde evangelisatie was aanwe
zig. Ds. Suurmond, ds. H. H. Grosheide,
mejuffrouw E. G. van Egmond, Jac
van der Waals, mejuffrouw A. P. van
Woudenberg en de jongste aanwinst,
de socioloog dr. G. Dekker. Eigenlijk
vormen zij maar een deel van de
„braintrust", want zij kunnen weer
tientallen anderen om assistentie vra
gen.
Toch liet juist deze staf zien hoe het
evangelisatiewerk veranderd is. Nog al
tijd denken veel mensen bij evangelisa-
Het Evangelisatiecentrum van de
Gereformeerde Kerken bestaat
twintig jaar. Dat zou een aanlei
ding kunen zijn om te schrijven
over het vele werk dat gedaan
is en wordt. Ongemerkt kreeg
het gesprek tussen een aantal
journalisten en de staf van het
centrum gisteren een geheel an
der accent. Er kwamen geen ge
tallen op tafel waarin de resul
taten breed werden uitgemeten.
Maar wel werd duidelijk dat wie
het evangelie gaan uitdragen zelf
in het licht van dat evangelie
komt te staan. En vaak is dat een
ontdekkend licht. Daarom leggen
we in dit artikel de aandacht niet
op wat de ander van dit evan
gelisatiewerk leerde, maar wat
de Gereformeerde Kerken er zelf
van leerden. (Zie ook het com
mentaar op de voorpagina).
ten: Wie is hij eigenlijk en waarom is
hij geworden die hij fs?
Vroeger meenden we dat evangelise
ren voornamelijk bestond uit „woorden
spreken". We organiseerden verenigin-
en clubjes waar van alles gedaan
werd, maar het was allemaal alleen
maar lokmiddel. Het werd pas echt als
iemand aan het „preken" kon slaan.
Nu hebben we geleerd dat we ons moe
ten afvragen: In welke situatie bevindt
hij zich, wat is zijn nood? Hoe kunnen
hem het beste helpen? Zo ontston-
er relaties tussen het diakonale en
het evangel isatorische werk van de
kerk, want die twee kunnen en mogen
niet gescheiden worden. En met helpen
bedoelen we dan ook echt evangelisch,
vanuit het evangelie, helpen.
BELEVEN
Ook is er een verschuiving in de
erkondiging. Vroeger lag dc nadruk
op zonde en genade. Dat hoort er nog
naar daarbij moet bedacht worden
dat het evangelie vele aspecten heeft.
In het verleden deden we al tc vaak
uitsluitend een beroep op het verstand,
r we gaven dc mensen weinig kans
tie aan een dominee die preekt, aan
jongen die getuigt op een zeepkist
in een straat, aan een dame die blaad
jes in de bus stopt. Natuurlijk is evan
gelisatie nog altijd de blijde boodschap
brengen, maar ontdekt werd dat de
blijde boodschap ruimer is dan alleen
maar vertellen dat de hemel open
staat. De blijde boodschap heeft met
leven te maken, met het eeuwige leven
dat nu al begint, hier op aarde, met
echt leven.
Toen van der R. werd gearresteerd,
had hij ruim veertienduizend gulden
by zich. Hij was het ook, die in de
bank in IJsselstein over de belie was
gesprongen. Zijn maat had 27.000 bij
zich.
Even was er verwarring rond het
bootje, want de signalementen schenen
niet te kloppen. Zelfs werd er aanvan
kelijk gemeld: „Dit is het bootje niet."
Maar later werd bekend dat de overval
lers in het bootje van kleding hebben
verwisseld. Kleren. tas, maskers,
handschoenen en andere bij de overval
gebruikte attributen werden, evenals
het pistool, overboord gegooid. Grosheide, dachten wij zelf bij evange
Speurhond Rik van wachtmeester lisatie nog sterk aan het aanzeggen van
Den Breejen uit Soest had de pbats het komend oordeel, het waarschuwen,
aangewezen vanwaar het bootje was aan het oproepen tot bekering. We
weggevaren. Daar werden handschoe- bestreden een communist of een Jeho-
nen in het water gevonden. Even ver-va's Getuige. Nu hebben we ontdekt
derop vond men de kleren. dat we er met „aanzeggen" niet zijn.
Het is eveneens later gebleken, dat Het is niet voldoende dat we de
de drie overvallers de avond tevoren in boodschap laten uitschallen over de da-
de buurt van de bank zijn geweest, j ken. We hebben ons echte werk pas
Vermoedelijk hebben zij dus voorafgedaan als er een ontmoeting is met ie
.Een dosis geluk heeft natuurUjk ook poolshoogte genomen. Toen was ook ander. Vroeger ging het vaak om „moei-
ONTMOETING
Twintig jaar geleden, vertelde ds.
Geluk
voor het eerst aan vakantie toekwamen
en de hervormde recreatiecentra be
zochten, gaan nu naar het buitenland.
anderen nemen hun plaats in het bin- - -----
nenland weer in. oen r"' gespeeld." g«' de heer Buiten- het bootje aangekomen. Dat hadden zijilijke gevallen", nu beseffen we dat net
Toch zou de hervormde Stichting de- dijk toe. „Want als de daders een gro- afgemeerd tussen het riet. om mensen gaat. We zullen moeten we-
ze vraag naar buitenlandse accommoda- terc voorsprong zouden hebben gehad I
tie naast zich neer kunnen leggen. alslen als niet dc fout hadden ge-
het uitsluitend ging om vakantie-ac- maakt zo lang met het bootje te va-
commodatie. Bij dc Stichting Recreatie- ren. had het wel eens anders kunnen
centrum golden voor „dc stap bulten j lopen.
de grenzen" ook de volgende ove
1. er Is een grote groep van potentiële
gasten, die juist vanwege de specifie
ke wijze waarop de Hervormde Kerk
In haar recreatiecentra inhoud geeft,
aan de recreatie, de voorkeur geeft
aan een verblijf in deze centra;
2. velen stellen prijs op een vertrouwd
opvangadres. waardoor zij geen last
hebben van taalbarrières Daarbij
komt dat velen in de onmogelijkheid
verkeren een vakantie-adres tevoren
te bekijken:
3. nu in Westeuropa een zekere verva-
Het Kwartet
In het Westen
veruit grootste prot
chr. dagbladpers
Reeds gistermiddag één uur
waarschuwde de rijkspolitie te Vlaar-
dingen de Rotterdamse rivierpolitie,,
dat het witte kajuitbootje Rotterdam
naderde, vermoedelijk met drie inan i
aan boord. Surveillance-auto's van
de Rotterdamse politie begaven zich
naar de Nieuwe Maas en bij de
Schaardijk In Kralingen zagen de
mannen het bootje naderen. Via
luidsprekers gaf de politie te kennen
dat het bootje naar de kant moest
komen. Het bootje er bleek inmid
dels slechts één man in te zitten
voer echter door. De waarschuwin
gen uit de politiemegafoons werden
af en toe beantwoord met toeteren.
Maar de Rotterdamse rivierpolitir
beschikt ook over boten en die wa
ren al op weg naar de kajuitboot.
Met één grote en twee kleine politie-
boten werd het kajuitbootje ingeslo
ten.
Automarkt
Van de drie mannen zyn er
twee. C. B. en J. van R.. bij de
politie bekend. Zij hebbengedrieën
dinsdagavond de Ford die het nummer
BX 18-23 had op de automarkt in
Utrecht gekocht De prijs van het over- j
jarige „kneusje" was 275. 1
„Ze deden wat vreemd en zij wilden
hun naam niet zeggen." zo verklaarde
de autoverkoper aan de politie. Hij kon
zich het signalement wel herinneren en j
dat klopte met de beschrijving die ie1
mensen van de Middenstandsbank nad- j
1 den gegeven.
n het evangelie te beleven. Nu zoe-
;n we vormen en wegen om dat bcle-
■n mogelijk tc maken.
Nog een vierde nieuwe gedachte is
gaan leven in de Gereformeerde Ker
ken volgens ds. Grosheide: Evangelisa
tiewerk was vroeger de hobby van en
kelen, maar we beseffen nu dat het de
opdracht is van de gemeente. Dat wil
niet zeggen dat iedereen bij het evange
lisatiewerk ingeschakeld moet worden,
maar wel dat de gehele gemeente missi
onair moet zijn in al haar doen en
Jaarlijks komen een duizend mensen
op het centrum voor bezinning. Jaar
lijks bereikt ds. Suurmond overal in
het land een nog groter aantal mensen.
Een kwart van de jonge predikanten
komt naar het centrum om „Dij-
geschoold" te worden. Er komen evan
gelisatie-ouderlingen en mensen die op
andere manieren worden ingeschakeld.
In de loop der jaren, is (blijvend) een
contact ontstaan met minstens 210 pre
dikanten, die nu vooraanstaande
plaatsen innemen, classicaal en provin
ciaal, in het georganiseerde evangelisa
tiewerk.
DANKBAAR
In Baarn is men niet tevreden. In de
loop van de twintig jaar is Nederland
veranderd en zijn de problemen veran
derd. Steeds weer nieuwe vragen lui
ken op die om een antwoord schreeu-
i (Van onze kerkredattie
BAARN Tien jaar geleden werd in kringen van evangeli
satiemensen ontzaggelijk vaak gesproken over de „vierde mens".
Dat was de mens die geen enkele band meer had met de bijbel
en de kerk, de post-christelijke mens, de nieuwe heiden van het
na-christelijk tijdperk. In de afgelopen drie dagen hebben ive
diezelfde uitdrukking op verschillende vergaderingen weer ge
hoord. Maar nu in een geheel ander verband Ineens ontdekt
men in de verschillende kerken dat hoe onkerkelijk ook die
vierde mens vaak intens verlangt naar het geloof.
b"
De „vierde mens" was een uit
drukking van prof. dr. J. C.
Hoekendijk. Hij vormde het dis
cussie-onderwerp van talloze
kerkelijke vergaderingen. Maar.
zei mejuffrouw da. E. G. van Eg-
mond gisteren, in al die twintig
jaar zijn wij in ons werk die
vierde mens nimmer tegen ge
komen.
De socioloog dr. G. Dekker
waarschuwde voorzichtig: Dat kan
zijn. omdat wij hem niet kunnen
bereiken, omdat hij ons altijd
weer ontsnapt. En hij kan gelijk
hebben.
Maar er waren anderen op de
vergadering die de tijd gekomen
achten om een levensgroot vraag
teken achter het bestaan van de
..vierde mens" te stellen. Reacties
op televisieuitzendingen maken
Ds. C. J. Lasschuit
(80) overleden
C. J. Lasschuit. emeritus predikant van
de hervormde Kerk. Ds. Lasschuit was
tot 1964 ziekenhuispredikant te Haar
lem.
In 1922 werd hij kandidaat in
Noord-Holland en aan hel eind van dat
jaar bevestigd te Garrelsweer; in 1926 in
Hall; in 1930 in Glanerbrug en in 1950 in
Urk. In 1954 ging hij met emeritaat,
waarna hij bestand verleende in het
pastoraat te Metsla wier-Nijawier. In 1957
werd hij ziekenhuispredikant te Haar-
De begrafenis is bepaald op maandag 5
september om 12 uur op de Algemene
i Begraafplaats te Haarlem. Vooraf wordt
een rouwdienst gehouden om elf uur in
de kerkzaal van het Diaconcssenhuis te
Haarlem.
HEER ARENDSKERKE - Op de rijksweg
J. Dekker uit
duidelijk dat de mens die alle
banden met de kerk verbroken
heeft toch vaak wil geloven. Hij
luistert naar de t.v.-dagsluitingeu
en soms beter dan de kerkmens.
Hij koopt godsdienstige boeken.
Alleen de kerk kan hem niet boei
en. Overgeleverd van grootvader
op vader en van vader op zoon is
een afkeer en wanbegrip die moei
lijk overwonnen kunnen worden.
Hel kon wel eens zijn dat deze
nieuwe visie op de vierde mens.
die niet te benaderen zou zijn, om
een geheel nieuwe bezinning
vraagt. Misschien zelfs is het hele
maal niet nodig dat we onszelf
in alle mogelijke kronkels draaien
om het evangelie voor hem te
„vertalen", zoals in het verleden
vaak gezegd is. Misschien moet de
kerk nog meer dan tot nu toe zelf
een blik in de spiegel werpen.
Jarenlang was ds. W. A. Wier
singa (rechts) de enige evange
lisatiepredikant in algemene
dienst. Onder zijn leiding werd
het werk opgezet en groeide het
uit. Nu werkt zijn opvolger, ds.
B. Suurmond (links) samen
met vijf medewerkers. Samen
vormen zij een braintrustom
de plaatselijke kerken in staat te
stellen hun opdracht te verstaan
wen. Maar in Baarn is men wel dank
baar. want men begint de resultaten
m al dit werk te bespeuren.
Maar dit werk naar buiten heeft ook
consequenties naar binnen. Als een ge
meente gaat evangeliseren komt zij in
aanraking met andere mensen, ontdekt
zij, hoe die anderen haar zien. Dat kan
een schokkende ontdekking zijn. Dat
kan de gemeente doen uitroepen: Ben
ik zo? En als het een echte gemeente
is, zal zij soms misschien wel vaak
moeten erkennen: „Zo ben ik".
En zo is een onverwachte vrucht van
het evangelisatiewerk dat de kerk zelf
zich moet gaan bezinnen op haar eigen
structuur, haar oganisatorische vorm.
Daarover gaat de volgende synode spre
ken. Wie anderen wil bekeren, komt
tot de ontdekking dat hij zelf nog in
veel opzichten bekeerd moet worden.
Of, zoals ds. Grosheide het uitdrukte:
We hebben geleerd dat evangelisatie
werk uiteindelijk betekent dat we sa
men op weg zijn om te ontdekken wat
God van ons vraagt.
Het evangelisatiecentrum van Baarn
is nu twintig jaar oud. Maar het wordt
geen groots jubileum. Juist het evange
lisatiewerk heeft de Gereformeerde
Kerken geleerd, dat zij zichzelf niet
tevreden op de borst kunnen slaan. In
de ogen van dc ander hebben zij zich
zelf gezien. Baarn wil noch aan de
feestdis, noch bij de pakken neer gaan
zitten. We zijn samen op weg, zei ds.
Grosheide. Hij had er aan kunnen toe
voegen: „en we moeten verder dan kun
nen we straks een beter feest vieren."
Eerste paal voor de
vierde TH
HAARLEM Hoewel het interimrap
port van de commissie die de minister
adviseert waar in de toekomst de vierde
TH zal verrijzen, spreekt over uitstel
van de bouw tot 1980. gelooft men in
Haarlem toch dat eerder met de bouw
kna worden begonnen. Dat is ook de re
den dat 700 Delftse studenten van SSR
tijdens de buitendag op 17 september de
eerste paal zullen slaan op de plaats
waar de TH moet komen. De paal zal
langs de gemeentehuizen van Voorburg,
Leidschendam. Voorschoten, Leiden,
Oegstgeest, Sassenheim, Lisse. Hillegom.
Bennebroek en Heemstede rijden, waar
de burgmeesters gevraagd zal worden de
paal te „zegenen". 500 studenten en 120
novieten zullen 17 september naar
Haarlem trekken, waar de burgemeester
dc paal zal slaan
(OHIO. V.S.) Twee blanken zijn
hier aangehouden in verband met de
moord op een neger. De man werd
gisteren zwaar gewond in een zieken
huis opgenomen nadat hij uit oen rij
dende auto was beschoten. Later is hij
overleden.
DEN HAAG Het Verbond
voor Veilig Verkeer wil zes mil
joen gulden per jaar hebben in
plaats van de 1.9 miljoen sub
sidie die het nu ontvangt. Wil het
Centraal bureau van het Verbond
zijn taak doeltreffend kunnen ver
richten, dan moet het uitgebreid
worden met ruim 200 medewer
kers van hoge kwaliteit.
Het Verbona is. er zich van oewust het
streefbedrag van zes miljoen gulden over
heidssubsidie n<et vandaag of morgen te
kunnen verwerver. „Wij hopen daar in
bijvoorbeeld vijf jaai naar :oe te krui
pen," aldus de Verbondsvnorzitter
>ud-mlnister Korthals
Het hoofdbestuu. noemt ie nuidige
verkeersonveiligheid een .nationale
ramp" Vorig jaar vielen ei 2465 ver
keersdoden: het aantal ernstige en
licht gewoncun bedroeg 61.683 er. er
vonden 277 313 verkeersongevallen
plaats .-iet Verbonc wijst er verder op
dat de verkeersonveiligheid, naast on
peilbaar leeo ook erns'ige econo
mische sohad' toebrengt. Vorig laar
werd al ruim 500 miljoen eulder. aan
autoverzekeringsbedragen uitgekeerd.
Enkele andere wensen van net Ver-
>ond zijn
alle
de bestaande
Krachtig overleg tussen verschillende
instanties die zich bezighouden met
bestrijdinp van verkeersonveiligheid
overleg ovei eer. wetten ik vast te
stellen a'cohol-proirillage in hel bloed
bij drankgebruik.