LEERDE INVALIDEN IN KOREA WEER LEVEN ZENDELINGEN IN ROEANDA ONTMOETEN ELKAAR Onafhankelijke baptisten eisen godsdienstvrijheid maD< ssns, rdp -"h,tr 72.000 volt kon John Steensmci niet doden „Zakelijke" vragen adviserend behandeld delana, dat zie je direct! Koppejan had gelijk zeggen hoogleraren DINSDAG 30 AUGUSTUS 1966 Em ivoord voor vandaag Acht maal spreekt de Heiland een bepaalde groep m«*v«en zalig en minstens zeven maal hebben de discipelen de wenk brauwen verbaasd opgetrokken. Maar één keer hebben ze vast instemmend geknikt. Dat was toen de Heer zei: Zalig zijn de vredestichters". Wie verlangt niet naar vrede? De tijd is voorbij waarin de oorlog^geromantiseerd werd. Zijn demoni sche kracht is in al zijn kilheid en hardheid openbaar ge worden. Vrede is het toverwoord van onze tijd. Maar daarmee hebben we haar ook zijn kracht ontnomen. We zijn nu bezig de vrede te romantiseren. En dan wordt zij iets vaags, iets onwezenlijks, een soort algemeen verlangen, een mooie droom. Wat zijn er al niet een groot aantal theorieën opgeworpen om bijvoorbeeld een einde te maken aan de vreselijke oorlog in Vietnam. De een weet het nog beter dan de ander, en des te jonger de sprekers zijn, des te beter menen ze te weten wat er moet gebeuren. Ze willen vredestichterszijn, maar ze beseffen niet dat het onmogelijk is om werkelijk vrede te stichten als buitenstaanders. Hooguit kunnen ze de kemp hanen uit elkaar halen. Maar het einde van een oorlog bete kent nog geen vrede. Vrede kan alleen hij maken die betrok ken is in de strijd. Vrede stichten betekent jezelf verzoenen met de tegenpartij. Zonder verzoening is er geen vrede. Maar 2onder God is er geen verzoening. Het gaat niet slechts om twee mensen (of naties) die tegenover elkaar staan. Ze staan tegenover elkaar omdat ze tegenover God staan. Echte vrede begint met knielen voor Gods troon. Daarom zegt de apostel: Laat u met God verzoenen". We lezen vandaag: Handelingen 241727. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Waddinxveen (wijkgem. West): J. den Besten te Huizen (N.H.); te Giessen-Oudekerk (toez.' G. Zonne veld te Kerkwerve-Serooskerke; te Heke lingen: B. J. Bannink te Boornbergum en Kortehemmen; te Wieringermeer (vae. J. v. Woudenberg): J. Voordouw te Gies- sen-Rijswiik; te Harderwijk (vac. C. v. d. Boogerti: W. H. v. Kooten te Oud- Beüerland. te Steenderen (toez.K J. Kro nenburg te Rinsumageest, c.a.; te Wou denberg (2e p.p. - toez.): C. Vos te Gouda: te Steggerda (F. - toez.): F. H. Schetter te Erichem. Aanftnomen naar De Wilp-Noordwijk In berg te Cornjum Schiermonnikoog; (Gr.): kand. K (F.), die bedankte naar Gorkum (vac. dr. B. Klein Wassink - toez.): L. Hoving te Ruurlo. geref. kerken Beroepen te Nieuwdorp: H. Feddes te te Dokkum (5e p.p.) C. (J an onze kerkredactie) AMSTERDAM I niet geholpen als je hem in staat stelt John Steensma toen hij i om zijn arm te vervangen door een f T1 e ill a haak, of zijn been door een stuk hout. Hoe geef je iemand een hand die geen Srinen j Je hebt hem pas gehoipen ais je hem eerlijk ver- Woude te Dronrijp: te Dordrecht (vac. heeft, alleen maar twee ijzeren haken en die zo'n haak naar je uit- ook geestelijk, sociaal en psychisch telde hoe hij mijn eerste aarzeling wel had opgemerkt. Het kernprobleem, zei Steensma me. ligt echter toch niet bij de gezonde mens, die de invalide vaak niet op de juiste wijze benadert: „Het mensen in, als je hem weer een plaats kernprobleem ligt in het hart van de Aangenomen naar Valkenswaard: kand John Steensma ontmoette. Deze Amerikaanse Fries had dat moment i in de maatschappij hebt geseven. gehandicapte zelf en dat zes ik hen ars. (j. L. Goedhart te Amsterdam, die Er zijn heel wat gesprekken gevoerd, ook." En hij kan het zeggen, want hij OJdenzaai. Silvolde-Gen- van aarzeling bij mij wel opgemerkt, al liet hij er op dat ogenblik maar eindelijk: viel het besluit. Het ou- weet uit eigen ervaring: Een gehandi- Ooster niets van blijken. In ieder geval was zijn handdruk steviger dan de de centrum zou worden opgeheven encapte is zo licht geraakt, voelt zich io rosier li. i in de stad Seoul zou een nieuw cen-lgauw buitengesloten en dan trekt hij christ geref kerken ""J"*- Hij had geleerd om met zijn handicap te leven. En in Korea trum gebouwd worden om het werk op,zich terug in een zelfverkozen isole- Tweetai te s-Gravenhage-Scheveningen: heeft hij honderden Koreanen geleerd om met hun handicap telden geheel nieuwe basis op te zetten, j ment. En dat moet juist voorkomen ®^d J®. Bussum en P. Roos te ]avon .atv lani. Looft kil oon ro.mlifïhliorontr..rr. in SeOUl bedankte dringe cn Willemstad. Bedankt voor Wierden: houdt te Beekbergen. Nijkerk? ted Drietje™ n" dé Jong te 'even- ^cht jaar lang heeft hij een revalidatiecentrum in S Tap>s te Barendrecht.geleidzo goed geleid, dat hij zichzelf overbodig heeft gemaakt. Er Beroepen te Hengelo: G. J. Buijs te f, f, J e T. Murmerv. oude: te Dokkum: a. J. otter klonk een klem beetje gerechtvaardigde trots in zijn woorden geref. gemeenten door, toen hij zei dat de Koreanen nu ten volle in staat zijn om het A^oTma'n ti'ze""™™ W,»?i *'"k da' h') bf«"n vcrder ui' le bom™- Terneuzen-Axel: A. w.' ^de sociale problematiek van me- INDIA GEEFT VOORRANG AAN LANDBOUW John Steensma mist beide onderar men en een been. maar hij is niet bij I de brokstukken van zijn leven gaan neerzitten. Het geloof heeft hem de I kracht gegeven om te zeggen: „God heeft mij gespaard. Hij zal een taak voor mij hebben." En God had een taak voor hem. John Steensma is nu I een van 's werelds meest ervaren Het vierde Indiase i specialisten op het gebied van reva- geeft de hoogste voorrang aan de ontwik- Hij is een week lang in NederlandPunt n een bezoek te brengen aan de her-■Jen* vormde en gereformeerde kerken in gewei"kt had laatsheid. John Steensma is er nog altijd trots op dat hij een Fries is, ook al heeft hij het land van zijn vader nimmer ge kend. Zijn ouders kwamen uit De Lem mer. Ook zijn vrouw Juliana Flietstra is een geboren Friezin. Haar vader moeder kwamen uit Harlingen. Toen ik hen in Amsterdam sprak stonden Friesland te vertrek- OVERBODIG John Steensma en zijn vrouw hebben zich overbodig gemaakt in Seoul. Het komend jaar gaat hij. met al zijn prak tijkervaring weer terug naar de college banken om zijn studie af te ronden. Volgend jaar zal hij doctorandus zija „Gaat u nog promoveren ook?" Hij haalt zijn schouders op. En zijn vrouw zegt: „Hij lijkt zo'n verkwisting van de tijd om nu nog weer te gaan studeren er is zo veel te doen..." Onder leiding van John Steensma wer- worden. Een prothese aanmeten doktoren, psychologen en genoeg er moet veel meer gebeuren. maatschappelijke werkers aan dit cen trum verbonden. Er was een afdeling prothesen gemaakt werden. Het grote doel was de mensen weer terug te voeren naar de maatschappij, die hen juist omdat zij verminkt waren had uitgestoten. Het instituut kan zelf veertig patiën ten intern hebben en velen van hen hebben hun weg in de maatschappij gevonden. Een meisje, dat door haar moeder verstoten was omdat haar bei de benen in een ongeluk waren afge rukt. beëindigde niet alleen een uni versitaire studie, maar is nu staflid van de Koreaanse radio en -naakt el-1 Emn hegint hy te verteUen. wat hij nu graag zou willen doen. Maar 1 plotseling breekt hij af. Misschien zij zaan vliegen.' nnhhocuwe. naar een ontwikkelingsland om den. Ook zal op grote zcWuitraerinzIrleslana die financieel zoveel hebben nog een paar dagen du- Maar het centrum helpt niet alleen, ergens opnteuui te gaan helpen, worden gegeven aan nrommmrj vm?^Bedragen om zijn werk in Korea mo- r'n Daarom moesten ze wel mei de iet is ook een leerschool. Maatsc iappe- misschien Maar het hangt tian geboorteregeling om de bevolkingsgroei i gelijlc te maken. Aan het eind van deze l7em' maar het ging hen eigenlijk niet'hjke werkers doen er hun eerste erva- Zoveél af en in de eerste plaats wel te beperken en zullen de sociale dienstenweek reist hij verder naar een confe- v,u* Senoe&- i ringen op. psychologen kunnen er hun - - worden uitgebreid, vooral op .iet platte-.rentie in Wiesbaden van specialisten OIVCFÏ I K praktijkjaar doorbrengen, medische stu- and" 'op zijn gebied om een lezing te houden denten moeten er hun stage'open Het is al 27 jaar geleden dat deze En in de derde plaats is het instituut 44-jarige Amerikaan zijn ongeluk er op uit om de openbare mening te kreeg. Hij had zijn einddiploma middel-veranderen. Gehandicapten horen niet bare school net in zijn zak en was bij in een beschermde omgeving, maar vader in de zaak getrokken. Met vijf!kunnen hun eigen plaats veroveren in vrienden moest hij grote jute zakken I het gewone leven. gen programma's. Dat ®p j ren geleden nog ondenkbaar. LEERSCHOOL enkele ja- Openluchtbijeenkomsten in Moskou vullen met zaagsel. Een van hen zei: „Van die zakken kun je een prachtige parachute maken." De parachute was gauw gemaakt en n een wip klommen de jongens tegen de hoogspanningsmast op om hem van heel hoog naar de grond te laten dalen. Dat er op de paal stond: „Hoogspan- ning. levensgevaarlijk, 72.000 volt". MOSKOU Gisteravond heeftEr wonen in Rusland volgens offi- d?erde hen niet- Ze waren helemaal het Russische blad Izwestia er- ciëIe opgaven van de Baptestenunie on- n,et van plan de draden aan te raken. van wat God van hen beiden vraagt, want ze weten dat Hij een plaats voor hen heeft en op die plaats willen zij graag staan om anderen te leren wat John zelf ge leerd heeft in de school van het lijden, om anderen te troosten met de troost waarmee hij vertroost werd. zich niet willen voegen naar de leiding van de door de staat er kende Baptistenunie, geprobeerd hebben in de openlucht straatsa menkomsten en gebedsdiensten te beleggen. In een artikel schrijft het hoofd van de regeringscom missie voor de godsdienst, Vladi mir Kocrojedof dat zij ook onwet tige processies" hebben georga niseerd in verscheidene steden. Wat precies met „processies van bap tisten" wordt bedoeld is niet duidelijk. Maar wel duidelijk is dat deze belang rijke krant nu erkent, wat wij enige dagen geleden schreven. De gelovigen, die lang niets durfden doen, beginnen in het openbaar voor hun geloof uit te De nieuwe wetten richten zich tegen komen Voor het eerst wordt ook gepu- het organiseren van zondagsscholen. Er bliceerd hoe groot volgens Russische staat een straf op van 50 roebel. On- reger.^autoriteiten de groep van on- langs werden zes baptisten echter tot afhankelijke baptisten is die zich niet gevangenisstraffen veroordeeld, omdat wil onderwerpen aan de leiding van de Zlj zondagsscholen hadden gesticht en officieel erkende unie. Volgens een rr«» dus zeker 25.000 gelovigen omvat- Deze onafhankelijke baptisten eisen openbaar de verwerping van de „sata nische" wetten op de godsdienst, stop zetting van het onderwijs in het atheïsme op de scholen, en vrijheid van eredienst. In hetzelfde artikel valt Koerojedof de westerse dagbladen aan. en met na me Parisien Libre, die de afgelopen dagen vol gestaan hebben met „laster". Gezegd wordt: „Elk onbevooroordeeld mens zal begrijpen dat de nieuwe wet ten op de godsdienst niets uit te staan hebben met enige „aanval" op de kerk, de rechten van de gelovigen of eniger lei schending van hun rechten". e" in de rivier de Don veertig jonge dedeling zou een op de twintig bap- mensen door onderdompeling hadden tisten zich tot deze groep rekenen. gedoopt. De boeten zijn ook van toepassing Hoe ingewikkeld de samenwer king in de Roeandese zending is blijkt uit dit schema I gemeenten bij de autoriteiten inschrijven, of zich niet officieel voe- j gen naar de erkende kerken. ind opgenomen tegen de draden gedrukt. Hangend een balk, 25 meter boven de grond wilde John Steensma hem lostrappen. Op dat ogenblik sloeg de stroom door zijn lichaam. Bewusteloos sloeg hij te gen de grond. GELOOF De specialisten die hem opereerden waren van mening dat hij door de elec- triciteit gedood is geweest, maar dat de val zijn hart weer heeft doen kloppen. Zelf weet hij daar niets meer van. Hij herinnert zich die eerste dagen in het ziekenhuis nog maar vaag. Wel herin nert hij zich dat schreiende protest van zijn moeder, toen ze hoorde dat John beide onderarmen en een been zou moe ten missen: „Ik heb liever dat hij dan dood gaat." zei ze. Nog maar onlangs zei hij In een toespraak: „Misschien heeft de vitali teit van de jeugd mij er doorheen ge holpen. Dat denk ik wel. Maar ik ben door mijn werk in aanraking gekomen met heel wat jonge mensen die zich onder dergelijke omstandigheden over gaven aan wanhoop. Het grote verschil bij mij was. dat ik toen ging beseffen dat mijn leven niet van mij zelf was maar mijn Heiland toebehoorde. Hij had mij gespaard, waarom begreep ik niet." Het was een langzame moeizame weg om te wennen aan zijn nieuwe situatie, om te gaan leven met de beide haken die de plaats van zijn handen innamen. De grote verandering kwam toen hij I besloot naar de universiteit te gaan.1 Als ik dan niet kon werken met mijn handen, zei hij, dan zal ik werken met mijn hoofd. REVALIDATIE Zuiver wollen jongenstrui met stoer wit/zwart motief in donkerrood. donkergroen, licht- en donkergrijs. Maat 104 t/m 152. prijs f. 21,50 - f. 37.50. Sterke Helanca jongens-ski broek met sportief pied- de- poule-ruitje in rood, groen, lichtbruin, wit en blauw. Maat 86 t/m 152, prijs f. 10,95 - f. 20,95. de grote gebreide De tweede grote verandering bracht de jongste wereldoorlog. Van de slag velden kwamen de jonge Amerikaanse soldaten verminkt terug: „Men zette mij aan het werk in een militair zieken huis waar ze hun eerste oefeningen moesten doen met een prothese. Zo Toen de Roeanda-commissie van dc Gereformeerde Kerken!Want zo'n samenkomst van zendingsar-|kaar hadden, kwamen we tot de con- b'; ttere'^met de.eerste in Nederland besloot, gevolg te geven aan de uitnodiging van beiders mag geen besluiten nemen. jclusie, dat er aan de persoonlijke en Toen hpgnn ik te* beseffen wl j d .r n 7 Het grootste gedeelte van de samen- gemeenschappelijke beoefening van net Dese"en dat lk "en de Presbytriaanse Kerk in Rocanda tot bewoning van dc be- komst werd gewijd aan de vraag, hoe geestelijk leven iets moest worden ge- te bieden had. vestiging van 3 nieuwe Roeandese predikanten waardoor het men persoonlijk en gemeenschappelijk daan. Allerlei suggesties werden ge- 5 00 ,7ette bij zijn studie aantal predikanten van 2 op 5 zou komen werd in het het geestelijk leven kon beoefenen. Het daan. Een van de zendingsarbeiders va.n e,en«,TeYa~ programma geprojecteerd een ontmoeting mot do Nederlands» SgSnomU" "^2!^™', kre"p^ zendingsarbeiders in Roeanda, uitgezonden door de kerken in te komen, temeer, daar niet ieder de waarin zou worden gesteld de verplich- het verzoek om naar Kor België cn Nederland. kerkdiensten in het Kinyarwanda kan ting, dat één uur per dag aan bijbelsiu- jaanH om .daar de honderden te helpen bij het wegvoeren van een menig- volgen. Men voelde dit manco maar al die en gebed wordt gewijd. Men wilde oorlog verminkt waren, en te Vietnam-demonstranten heeft Dit werd met enige aarzeling gedaan, ken aan elkaar gebracht, maar dat zijn te goed Het was duidelijk, dat dit man- zover niet gaan. hoewel deze mogelijk- H(YJTf a"1ïlljks worden toepeDast zonder meer «eoor- omdat we de indruk wilden vermijden, incidentele bezoeken. En daarom was co niet kon worden opgeheven door het heid natuurlijk als een zeer waardevol- treinongelukken. dat de Nederlandse zendingsarbeiders het goed om eens een dag rustig bij luisteren naar de kerkdiensten via Ra- le werd erkend. In beginsel werd beslo- •en aparte groep wilden vormen in het elkaar te zijn en te spreken over het I dio Nederland Wereldomroep of het af- ten om voortaan samenkomsten te orga- geheel van het kerkewerk in Roeanda. werk en ook over het persoonlijk; niseren. die dienen tot beoefening van kindermode er o( aan Delana. Dedemsvaart UTRECHT Drie strafrecht- geleerden achten de maatregelen die hoofdinspecteur Koppejan van Korea"te Amsterdamse politie op 17 juli Vandaag laten wij het tweede artikel volgen van de serie van drie, die ds. B. Richters, direc teur van het gereformeerde zen dingscentrum over zijn bezoek aan Roeanda heeft geschreven. Gisteren publiceerden wij het eerste. Dit artikel gaat over dc ont moeting tussen Nederlandse zen dingsarbeiders. die in Roeanda Deze aarzeling bleek achteraf niet no- geestelijk leven in het werk. dig te zijn geweest. Toen ik een paar dagen na deze ontmoeting een gesprek TAALSTUDIE had met de secretaris van de Presbyte riaanse Kerk in Roeanda, ds. Hitimana. Met grote vreugde denk ik en den zei hij, zonder te weten van de ontmoe- ken ook de zendingsarbeiders aan deze tingssamenkomst en wat daar bespn- ontmoeting terug. Natuurlijk werden ken was. dat het goed zou zijn, als de ook allerlei, wat je zou kunnen noe- zendingsarbeiders op gezette tijden bij men. zakelijke vragen besproken, mee elkaar zouden komen om van elkaar naar aanleiding van in Europa en in werk te horen en elkaar ook geestelijk Roeanda opgeworpen vragen of geno- te bemoedigen en te steunen. men besluiten. Een belangrijk punt „Onze buitenlandse zendingsarbci- was de kwestie van de taalstudie. In ders hebben nu eenmaal een andere1 Baarn had men gezegd: Je kunt de; mentaliteit dan wij Roeandesen" En mensen met het Evangelie pas goed in „over het geestelijk leven spreekt men hun eigen taal benaderen. Als je de nu eenmaal het gemakkelijkst in zijn inheemse taal of talen niet kent. dan iuisteren van op de band opgenomen eigen taal". „Waarom zei da. Hitima- kun je geen goed zendingsarbeider radio-kerkdiensten, die vanuit Baam na, „zijn de samenkomsten, die men 1 zijn. j0p gezette tijden worden gezonden. Er vroeger wel eens hield, niet voortgezet. 1 moest meer gebeuren. 7e zijn zo belangrijk voor het miss 10- Allen waren het daarover eens. En nalre werk'. Ik kon ds. Hitimana toen daarom werd uitvoerig nagegaan, hoej RFTRAITT meedelen, dat twee dagen eerder zon de taalstudie, hetzij in Europa, hetzij hlia.aiil bijeenkomst al had plaats gevonden. I in Roeanda. het beste kon worden geor- In de instructies, die de gereformeer- En hij was daar Intens blij mee. ganiseerd. De zending in Nederland de zending aan de tendingsarbeiders Zo waren ze dan van alle kanten had gesteld, dat we niet moesten be- meegeeft, staat een artikel opgenomen, samengekomen langs de hobbelige we- zwijken voor de aandrang om iemand j waarin gezegd wordt, dat dc zen den van Roeanda in hun Volkswagens snel uit te zenden, als een zendingsar- dingsarbeiders op gezette tijden de een en hun Landrovers Met een slakken- helder in spe zijn talen nog niet goed of andere vorm van retraite moeten gang hadden ze het laatste stuk tot op beheerst. En dat zijn in Roeanda het j beoefenen. Maar door allerlei oorzaken de heuvel bij Kirinda gereden. De zen-[Frans en het Kinyarwanda. En zo wa- was men a s j| riingsposten liggen ver van elkaar ver- ren er meer van dergelijke vragen, toegekomen, wijderd. Natuurlijk worden vaak bezoe-l slechts adviserend werden behandeld. I Tijdens het gesprek, dat zendingsge- begin gemaakt. Er een tehuis gesticht om de Korea...*, invaliden op te vangen. Maar de dok ter die de leiding had moest terug naar Amerika. Het was voor hem terug of Hoe dit precies zal worden uitge- *772^(**n ^fensma nam de uitda- werkt. zal nader worden bestudeerd "f a u-ar °^n h,j in Korea aan_ Gedacht wordt aan veelvuldige bijbel- .„„f? Kon 4hlJ 7,fh ,och niet verenigen [besprekingen en gebedssamenkomsten, opzet van het werk. waarbij dan ook de Roeandese werkers 14 ei dittvt [aanwezig zouden moeten zijn. Gedacht HhLrLA wordt ook aan bijeenkomsten van Ne- De Koreaanse invaliden waren pa- derlandse zendingsarbeiders, evenals ria's. Ver van de stad werden loofd. de uitvoering nog niet bezinningssamenkomst een maal per jaar van de zendingsarbei ders uit de verschillende landen, die in Roeanda in het kader van de Presbyte riaanse Kerk hun werk verrichten. Op deze wijze wil men ook trachten, meer eenheid onder de zendingsarbeiders te bereiken. Dc herkomst uit verschil lende kerkelijke milieus maakt dit noodzakelijk. Gevraagd werd vooral om pastorale begeleiding vanuit de ker ken. door wie men uitgezonden is. het zij door bezoeken, hetzij door middel van rondzendbrieven enzovoort BELEVENIS Zo werd de réunie van Nederlandse zendingsarbeiders in Roeanda een vreugdevolle belevenis. Eén vraag kwam bij me op. nadat we de samenkomst met een bidstond hadden besloten: zou zoiets ook in Ne- medische centrum opgevangen. Ze leerden leven met hun prothesen, maar ze leerden niet leven te midden van de gezonden. Uit eigen ervaring wist John: Je hebt een invalide nog drrland niet nodig moeten worden aan gepakt? Is het „op dc gebruikelijke wij ze openen en sluiten" van onze samen komsten en vergaderingen wel voldoen de? In dit verband is het misschien Interessant te weten, dat de zending in Baarn besloten heeft om éénmaal per jaar een „hezinningsweek" (of hoe dit ook mag gaan heten) te organiseren, waaraan niet alleen wordt deelgeno men door de zrndingsarbeiders met ver lof of in opleiding, maar ook door de zendingsdeputaten van de verschil lende kerken. Maar het mag niet blij ven bij de zending alleen! de officier van justitie dr. J. F. Hartsuiker, die het gebeurde on toelaatbaar beeft genoemd, omdat de po litie zich aan een opzettelijke weder rechtelijke vrijheidsbeneming schuldig iu hebb engemaakt. In het wegvoeren naar de gemeente grenzen zit wel een zekere vrijheidsbe knotting, geeft prof. mr D. Hazewinkel Suringa uit Amsterdam toe. Maar die was niet wederrechtelijk, niet te fors in verhouding tot he'. beoogde doel. De politie trad niet op als orgaan van de criminele justitie maar preventief als handhaver van de openbare orde. Als zodanig heeft zij geen bevelen van de officier van justitie af te wachten. Zü staat dan onder de civiele autoriteiten. Om een eind aan de rel te maken had de politie conform de wet de demon stranten urenlang van hun vrijheid van beweging kunnen beroven. De weglei ding was heel wat milder dan de wet toestond. Het getroffen middel trof de. jongelui juist in datgene waarvan zü steeds misbruik maakten: hun vrijheid. „Maar op een zeer milde wüze". voegt prof. Hazewinkel daaraan toe. Ook prof. W. P. J. Pompe uit Utrecht laat aan zijn oordeel geen twijfel be staan. „Binnen de perken van redelijk heid en gematigdheid is ook geweld te gen bijvoorbeeld onwilligen bij de toe- passiing van dit middel toelaatbaar." Hij meent dat bij demonstraties op de open- enige reden geen vertrouwen hadden in bare weg de openbare orde op recht streekse wijze betrokken is In De Politie, het blad van de bij het NVV aangesloten Nederlandse politie bond. is ook de reeds eerder gepubli ceerde zienswijze van prof. mr. .T. Af. van Bemmelen opgenomen. Ook hij acht de maatregel van de hoofd inspect! der meer geoorloofd. De opvatting van de Groninger hoog leraar mr. J. Remmellnk is Iets genuan ceerder ten gevolge van enige twijfels door het beschikken over te weinig ge- de wapenstok te hanteren of andere methode te zoeken. Als het om een bende notoire herrie schoppers gaat. waarvan bekend i ze zich niet op de gewone ..zachte' nier laten verspreiden, staat de politie niet voor zo'n keuze. De mogelijkheid acht prof. Remmelink evenwel niet uit gesloten dat het op 17 juli ging om be- dan kan toging op touw hebben gezet. Is het dat de provo's afwezig wan prof. Remmelink de skepsis van mr. K Hartsuiker begrijpen. De heer Koppejan heeft volgens prof Remmelink niet gehandeld krachtens een concreet ambtelijk bevel van een hoger geplaatste. Uit de ambtsinstructie var de burgemeester had hij geen nieuwe be voegdheden mogen distilleren. Foutieve uitleg van de wet of instruc tie kan hem alleen worden vergeven, wanneer vaststaat dat hü tevoren deug- delijk heeft geïnformeerd. Daartoe had hü volgens prof. Remmelink In ieder geval de officier van justitie moeten raadplegen, omdat deze de autoriteit is die later rechtsgevolgen van zijn optre den allicht zou moeten beoordelen. He( ging hier immers om vrijheidsbeneming en dan is extra oplettendheid op zijn Prof. Remmelink meent dat de Koppejan niet vrijuit gaat. Daarmee wil hij overigens allerminst zeggen dat ..de ze wakkere politieman" vervolgd of ge straft moet worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2