DR. H. COLIJN
Nog tweehonderd Roemeense
priesters in loodmijnen
Het nieuwe
Premiespaarplan:
Grijp de kans!
Engeland herdenkt eerste
slachtoffer verkeer
Een woord voor vandaag
METHODE VADERLIJKE LILJE
DOET HET HIER NIET
Ogenblik voor
kerkstrijd nog
niet gekomen
onkunde en misverstand
Kerken krijgen
benzine
Achttien jaar
gevangen
Gereformeerden missen!
bezinningscentrum
flti
Als het er op aan komt onze mening te geven, tonen wij ons
altijd zeer bescheiden. Typerend is het „dacht ik", dat wij
door onze gesprekken strooien: ik weet het niet, ik denk het
maar, neen ik dacht het tot op dit mament, maar ik geef
mijn mening direct voor een betere. Wij vinden bij de ander
altijd wel iets goeds, we zien overal wel waarheidselemen
tenin zitten, kortom we zijn niet bepaald geschikt voor
profeet.
Want als Micha bijtend opmerkt, dat de zieners beschaamd
en de waarzeggers teleurgesteld zullen worden, omdat er
geen antwoord van God komt, laat hij volgen „lk daaren
tegen ben vol van kracht, won de Geest des HEREN, en van
recht en sterkte." (Micha 3 8).
Profeten zeiden niet: het zou zo wel eens kunnen zijn, maar
ik zou beslist niet durven te beweren, dat een andere visie
op dit vraagstuk onjuist zou zijn. Profeten waren fanatiek
eenzijdig: ik weet het, ik spreek de waarheid, ik wijs het volk
de juiste weg, ik predik de enige betrouwbare belofte van
God.
Is dat niet resuachtig eigengereid? Dat zou het zijn, als
Micha dit aan zichzelf toeschreef. Maar dat doet hij juist
niet. Hij is vol van de Geest des HEREN. Wie dit beseft, is
er ver vandaan zichzelf te verheffen of bouen een ander te
gaan staan. Hij kan God alleen maar danken in verwondering.
Wij lezen vandaag: Handelingen 19 112.
WOENSDAG 17 AUGUSTUS lprf
Geen protestbijeenkomst over nieuwe theologie
Amsterdam „Naar mijn
(stellig beperkte) inzicht
is het ogenblik voor openbaar
protest en kerkstrijd nog niet
gekomen. Het is best moge
lijk, dat het nog eens komt."
Deze woorden schrijft prof. dr.
G. C. van Niftrik in het blad
Kerk en Theologie, waar hij zijn
houding bepaalt ten opzichte
van de zogenaamde nieuwe
theologie (zoals die van Bult
man en van Robinson („God
is dood") red.).
Bij ons in Nederland kunnen we geen
gebruik maken van de methode van
bisschop Hans Lilje van Hannover,
waarover deze bij zijn bezoek aan
ons land in april vertelde, meent
prof. Van Niftrik. Bisschop Lilje laat
De heer L. Kastelein te 's-Graven-
hage schrijft ons:
/''HRISTUS mijn rots. de wi-
^penspreuk van zijn familie, was
ook het levensdevies van Colijn. de
hoofdman van de gesmade „Mannen
broeders".
Nu nog steeds christenen, wellicht
onbewust, met argumenten uit het
leugenachtige wapenarsenaal van de
vijand de grote christen-staatsman
ook na zijn dood achtervolgen, ver-
gunne de redactie mij hem van een
andere, waarheidsgetrouwe, zijde te
belichten.
Meer dan een halve eeuw heb ik
met de partij, welker leider hij is
geweest. Intensief meegeleefd, waar
onder een aantal jaren als voorzitter
van een a.r. kiesvereniging in Den
Haag. In die functie was ik meerma
len in de gelegenheid achter de scher
men te kijken.
IK moge enkele markante feiten
1 voor het voetlicht halen. Het ver
haal over de zg. controverse tussen
Colijn en Talma kan naar het rijk
der fabelen worden verwezen. Trou
wens ook met aijn vriendminister'
Slotemaker de Bruine, die toch ook
wel een sociaal gericht mens was.
was de samenwerking uitstekend. De
leugens en laster, In een hetze tegen
Colijn gelanceerd, te ontmaskeren
zou te ver voeren. De geschiedenis
zal oordelen.
Hij wist en voorspelde: er zal met
stenen gegooid worden er zal ook
nog wel modder bijkomen. Het deer
de hem niet, behalve wanneer mislei
de mede-christenen gingen meedoen:
dat kon hem wel bitter stemmen.
In het algemeen zij nog opgemerkt,
dat hij veelal geroepen werd om de
zaak die anderen in het honderd had
den laten lopen, op te knappen. En
dan was hij de enige die, zoals dr. W.
Drees in een ander verband opmerk
te, de moed had impopulaire maat
regelen te nemen, om erger te voor
komen.
En... in geen enkel vergelijkbaar
land was het aantal werklozen rela
tief lager en nergens werden zij
beter verzorgd.
Door worsteling, tot diep in de
nacht, met hoogstens een week va
kantie per jaar. om zijn volk door de
crisis heen te helpen en de zorgen bij
dit alles, kwam hij bij een zenuwarts
terecht, gelijk met een bevriend mi
nister. die dit alles ook te veel was
geworden. En hij had toch wel voor
heter vuren gestaan.
Toen een in zijn oog gerechtvaar
digde staking door arbeiders iri een
bepaalde sector van het maatschappe
lijk leven wegens totale uitputting
der geldmiddelen dreigde te misluk
ken. ontbood hij. op eigen initiatief,
enkele leiders, en zorgde mede voor
de financiering van die staking, die
toen gewonnen werd. Dit liep in de
honderdduizenden en het waren nog
de zg. harde Colljn-guldens! Van een
meedogenloze kapitalist gesproken!
Wars van alle gezochte populariteit
en als christen de stelregel huldi
gend: laat uw rechterhand niet we
ten wat uw linker doet. legde hij
zwijgplicht op. Ik weet echter niet
voor hoeveel jaren.
Tientallen jonge mensen, waaron
der verscheidene a.s. predikanten,
liet hij op zijn kosten studeren.
Toen hem werd medegedeeld dat
de dertigste persoon, aan wie hij
geld had geleend, wel nooit tot terug
betaling zou komen, was zijn reac
tie: 't Bevreemdt mij niet: t zou
de eerste zijn die iets terugbetaalde
ilk citeer drs. Puchinger). Hoeveel
van zijn critici van toen en nu zou
den. ondanks alles, toch maar door
gaan met helpen?
Na een zware dag met 21 confe
renties, begaf hij zich 's avonds laat
naar een ziekenhuis voor een bezoek
aan de vrouw van een collega-mi
nister. die de volgende dag geope-
Het Kamerlid Stapelkamp, een van
de leiders der Christelijke vakbewe
ging, verzwijgt ook zijn bezwaren
niet. maar getuigt verder van de war
me belangstelling van Colijn voor de
christelijk-sociale beweging.
In dit verband moge ik nog wijzen
op de verdediging van Colijn door
het diepbetreurde Kamerlid drs. Ha-
zenbosch. ook een man van de
christelijke vakbeweging, toen mi
nister Suurhoff in de Tweede Kamer
meende ook nog een duit in het zak
je te moeten doen om Colijn te
disqualificeren. Volkomen afdoende!
Het bovengenoemde boek, de poc-j
ket van drs. Puchinger over Colijn
..Momenten uit mijn leven" en het:
..Dr. H. Colijn in een rouwdienst her-
dacht" van ds. Barkev Wolf. nog in
de laatste oorlogswinter verschenen, j
deze drie uitgaven moet men hebben
gelezen, wil men zich een juist beeld
van de staatsman en de mens Colijn
reerd zou worden, waar hij met haar
om Gods bijstand bad.
Zijn kamerbewaarder op het de
partement, die hem ook in het In
dische leger als onderofficier had ge
diend. droeg hem op de handen. Zij
nerzijds was Colijn vaderlijk be
zorgd over zijn gezondheid, die niet
al te best was (ik citeer prof. Oud).
Voor wijlen de heer Schnabel, zijn
particuliere chauffeur. overigens
geen geestverwant, gold in niet min
dere mate hetzelfde, evenals trou
wens voor zijn huispersoneel. Hoe
oordelen uw ondergeschikten over u,
zeer belangrijk voor de beoordeling
van uw karakter!
Tijdens een verkiezingscampagne
kwamen een paar a.r. propagandis
ten bij een Hervormd predikant in
Den Haag, wijlen ds. Ferguson, aan
de deur.
De dominee voegde hen toe: U be
hoeft hier geen tijd te verspillen; de
hele familie Ferguson stemt Colijn;
wij hebben hem in Indië meege
maakt als christen en als vriend, en
de steunpilaar voor kerk, zending en
christelijk onderwijs.
Wie de familie Ferguson heeft ge
kend. zal aan dit oordeel waarde
hechten; edeler mensen waren schier
ondenkbaar.
De Leger-des-Heilssoldaat, die
bij hem op de hoek Sche\'eningsewes
- Stadhouderslaan zijn ..Strijdkreet"
verkocht, roemde de minister als zijn
beste klant. Bij o.a. enigszins on
gunstig weer kocht hij alles op, vaak
ver boven de prijs, met de goede
raad: ga maar naar huls en deel ze
gratis uit!
Is het wonder dat zijn volgelingen
niet het minst de jongeren.
namelijk de jonge predikanten, die
de nieuwe theologie zijn toegedaan
bij zich komen om hen te zeggen, dat
hun bisschop niet zou kunnen ster
ven op hetgeen zij verkondigen.
Daar wel
Voor Duitsland noemt de Amsterdamse
hoogleraar dit wel aardig en effec
tief. maar wij kunnen het in ons
vaderland niet overnemen. Letterlijk
schrijft hij: „Ik zie Van Ginkel of
Sperna Weiland of een onbekende
jonge predikant al tegenover dr. Em-
men of ds. Landsman zitten om te
vernemen, dat hun prediking onvol
doende is voor de stervensrust van
Emmen of Landsman!" (Ter verduide
lijking bij deze vergelijking dienst te
worden opgemerkt, dat ds. Barthold
van Ginkei en prnf. dr. J. Sperna
Weiland een vertegenwoordiger van
de nieuwe theologie als Bultmann
b.v. niet direct afwijzen. Dat hier dr.
E. Emmen en ds. F. H. Landsman
worden genoemd is omdat de schrij
ver ervan uitgaat, dat wanneer wij
in ons land hervormde bisschoppen
zouden kennen, deze twee zeker bis
schop zouden zijn - red.).
Prof Van Niftrik meent ook dat van
protestmeetings tegen de jongste vrij
zinnigheid niets te venvachten valt:
..Het enige goede resultaat van zulk
een meeting zou kunnen zijn. dat het
kerkvolk zich ervan bewust wordt,
dat er iets belangrijks aan de hand
is. Maar de nadelen zijn veel groter".
Nadelen
Als nadelen ziet hij: „Sprekers op zul
ke massasamenkomsten moeten om
verstaanbaar te zijn noodzakelijker
wijs vereenvoudigen en kunnen niet
werkelijk ingaan op hetgeen de te
genpartij beweegt. Elke spreker op
zulk een grote samenkomst moet be
wust of onbewust demagogisch wor
den. De tegenpartij moet verpletterd
worden, maar wordt niet werkelijk
serieus genomen. De mensen komen
om het eens goed te horen zeggen".
Vsn een actie als in Dortmund, waar
twintig duizend mensen deelnamen
aan een protestmeeting tegen de pre
diking in de geest van Bultmann en
Robinson, verwacht hij niet veel: „Er
komt alleen verbitering van. Allerlei
mensen, die nauwelijks weten waaro
ver het gaat, oordelen en veroorde-
„Moet er dan niets gebeuren? Moeten1
wij alles maar over onze kant laten
gaan? Ik word ook van tijd tot tijd
benaderd door verontruste mensen,
thelologen en leken, die mij oproepen
de strijdvaan te ontplooien. Dat reso
neert bij mij wel. Vroeger meer dan
ik nu deze verzoeking weerstaan",
thans, maar het resoneert Tocht zal
thans, maar het resoneert. Toch zal
Prof. Van Niftrik eindigt dan:
„Ik slui/ niet bij voorbaat de moge
lijkheid om nog eens op een soort
gelijke bijeenkomst als in Dortmund
het woord te voeren, uit. Maar zo
ver is het op het ogenblik in ons
land zeker niet en men moet hopen
en ook bidden, dat het zover nooit
zal komen".
JOHANNESBURG Dc Neder
duitse Gereformeerde Kerk van
Zuid-Afrika is de kerk en dc zending
in Rhodcsië te hulp gekomen met benzi-
Gelijk wij onlangs berichtten, lijdt
het kerkewerk in Rhodesië schade door
de strenge rantsoenering van de benzi
ne als gevolg van de boycot van het
land. Er zijn predikanten, wier ressort
meer dan honderd mijl groot is. Zij
krijgen dan nog extra toewijzing, maar
ouderlingen en diakenen, die een be
langrijk deel van het huisbezoek voor
hun rekening nemen, krijgen dat
niet.
De Nederduitse Gereformeerde Kerk
heeft nu 26 vaten benzine gestuurd
met de belofte, dat meer volgt.
Lages mag niet
uit ziekenhuis
PSP verontwaardigd
over doodvonnis
'TENSLOTTE: Colijn was een kind
1 van zijn tijd, met fouten en gebre
ken als ieder ander. Men moge het
met zijn beleid niet eens zijn. zouden
alle socialisten achter het beleid van
minister Vondeling staan?
Doch men blijve van zijn karakter,
van zijn gezindheid des harten, van
zijn christen-zijn af. Ieder christen
moge met zijn geweten te rade gaan
en wel bedenken: wie Gods kinderen
aanrandt, randt Gods oogappel aan.
AMSTERDAM Namens het hoofd-
Naar mijn vaste overtuiging heeft bestuur van de PSP is gisteravond eer
voor deze christen-staatsman gegol-telegram aan de Griekse ambassadeur ir
den het woord uit de Bergrede: Zalig Den Haag gezonden, waarin diepe veront
zijt gij. wanneer men u smaadt en waardiging wordt uitgesproken over d«
vervol et en lieeende allerlei kwaad ,cr dood veroordeling van de Griekse
Jehovagetuige Christos Kazanis. Het par-
van u spreek, om mijnentwil Ver-tijbest7ur *u spoedige invoering van
bindt en verheugt u, want uw loon is j een wet gewetensbezwaren militaire
groot in de hemelen, want alzo heb- dienst in de Griekse wetgeving en in
ben zij ook de profeten vóór u ver- afwachting daarvan uitstel van rechtsver-
volgd. volging van Kazanis
le
venslange gevangenisstraf in Breda om
gezondheidsredenen werd onderbroken. I
is te zwak om binnen afzienbare tijd uit
het ziekenhuis te worden ontslagen. Deze
mededeling werd gisteravond van West-
iuitse zijde gedaan.
Lages ligt thans in een ziekenhuis in
Braunlage in de Harz. Reeds tweemaal is
hij aan zijn darmen geopereerd. Een der
de operatie is tot nog toe opgehouden,
omdat de patiënt te zwak is. De onder
breking van -de levenslange gevangenis-
straf voor drie maanden loopt op 9 sep
tember af.
c> c
(Van onze kerkredactie)
Zwervend
Het Europese Baptistcnzendings-
nootschap gaat zijn werk uitbreiden
Tot nu toe werd alleen gewerkt in Kame-
oea. waar nu 26 zendingsarbeiders zijn
In september zal een DuiU echtpaar wor-
den uitgezonden naar Sierra Leone. In
dit zendingsgenootschap werken bap-
'ster samen uit tien landen in Midden-
rn Zuid-Eurnpa. waaronder uit Neder-
lan4
Kerk in Orthodoxe. Op 1 december
1948 werd een dekreet uitgevaardigd,
waarin verklaard werd. dat de Geüni
eerde Kerk had opgehouden te bestaan.
Al haar eigendommen waren in beslag
genomen door de staat, die de kerkge
bouwen schonk aan de Orthodoxe
Kerk.
Meer dan zeshonderd priesters, die
zich tegen deze gedwongen vereniging
iircvrcxT i j verzetten, werden gearresteerd, waaron-
olgens goed in- alje zes 5isschoppen en 75 prelaten.
___js gelichte kringen in Wenen ver- zij werden veroordeeld wegens tegen
De Wilde het uitdrukte, als 't blijven nog steeds tweehonderd dc staat gerichte activiteiten of ook
«are voor hem dam het vuur cin- Roemeense priesters in de lood- «"1 f°nder enige veroordeling berooid
gen? En dat zii trots op hem waren. o c u„* van hun ambt en vrijheid. Een van de
die ook internationaal zo'n naam had HHjnen van Baia isprie 111 "et bisschoppen (Iuliu Hossu) is nog in le-
gemaakt? noorden van Transsylvanië, waar Ven. maar blijft onder permanente be-
Onvergetelijk blijft de bijeen- zij gedwongen worden dwangar- waking. De andere vijf zijn in gevan-
komst in kleine kring in bezet- beid te verrichten, of in con- genschap gestorven.
iSEFt-TSZ chntratiekampon in Dobroedha.
lijke organisaties. Zijn gebed aan het Radna, Dej en Gherla. De
slot. waarin hij o.m. tot uitdrukking meesten van hen worden al Illegaal trachten sommige priesters
bracht de mogelijkheid, dat we el- achttien jaar gevangen gehou- nog steeds te voorzien in de geestelijke
kaar in dit leven wel eens niet meerbehoeften van hun gelovigen, hoewel
zouden zien. blijft mij altijd bij. Niet aen- bij dekreet van 20 augustus 1949 een
re lang daarna stond een der toen behoren tot de Geünieerde Kerk. gevangenisstraf van acht jaar werd be-
aanweztgen. een veelbelovend junst, dle«als gepn ander, kerk ln Roemenië paald voor het bieden van onderdak
voor het vuurptfoton heelt geleden onder het communisme, aan „zwervende priesters
IN een in 1M7 verschenen boek Meer dln reshonderd priesters werden Tegen de Rooms-Katholieke Kerk
..Een groot vaderlander gaven 1Mg toen df,, kerk door de reee. üjn nooit zulke strenge maatregelen
ze.tien prominente figuren van dt-ontbonden werd verklaard, gear- genomen, hoewel ook hier alle bisschop-
•erse richting en levensmilieu. hun Stocht» weinigen, die te ziek pen op één na in gevangenschap ge-
i.l. d. etaat.mon GnUm i warfn om gtv>IIg(.nls ,p „orVe„ zijn.
verblijven, zijn sindsdien vrijgelaten In de kringen in Wenen, waar het
De grote meerderheid van de Roe- j bericht van het nog in leven zijn van
meense bevolking behoort tot de Ortho-1 tweehonderd priesters circuleert, ver-
doxe Kerk. Zoals in andere landen had I luidt, dat zij als gevolg van de doorsta-
zich echter ook in Roemenië (omstreeks ne behandeling en het gebrek aan me-
het jaar 1700) een groep afgescheiden, dlsche verzorging niet lang meer in
die zich met behoud van eigen ritus, leven zouden kunnen blijven.
kerktaal en andere gebruiken met Ro- J
me herenigde. Zo stond deze Geünieer
de Kerk (officieel de Katholieke Kerk NED. HERV. KERK
van de Byzantijnse ritus geheten) Beroepen te Zundert: kand. A. M. van
naast de Orthodoxe Kerk. maar ook als Zweeden te Goes,
aparte organisatie naast de Rooms-Ka-1 GEREF. KERKEN
thniioUA if.rl,- Beroepbaar: kand. L. van Zuidnm,
tnoiieKe iverx. Corn. v. d. Lijnstraat 94. 's-Gravenhage.
Na 1945 waren de verhoudingen zo, GEREF. KERKEN (vrUgem.
dat Roemenië 13 miljoen orthodoxen Bedankt voor Winnipeg (Canada»: S.
telde. 1.5 miljoen geuniëerden. 1,2 mil- Braaksma te Souburg,
joen rooms-katholieken en 1.2 pro-
testanten.
Ook in VS rente
steeds hoger
WASHINGTON Voor de vierde
maal in minder dan een jaar tijds heb-
ben de Amerikaanse banken de rente
voet verhoogd. Er moet nu 6 procent
rente worden betaald, dat is evenveel
als in de jaren dertig.
BNG-lening van
reven procent
DEN HAAG De Bank voor Ne-
derlandsche Gemeenten is van plan
honderd miljoen gulden te lenen tegen
zeven procent tot een koers van 99
procent. Als de obligatielening over-
tegend wordt behoudt de bank het
recht voor het bedrag tot ten hoogste
200 miljoen te verhogen. De lening
wordt afgelost in 15 jaarlijkse termij
nen, afwisselend 7, 6 en 7 procent. De
eerste aflossing is op 15 september
1977. Datum van inschrijving is 30
augustus en datum van storting 26
september.
Spaaroverschot bij
boeren leenbanken
UTRECHT Bij de Boerenleenbanken
en Raiffeisenbanken. aangesloten bij de
1 Coöperatieve centrale boerenleenbank te
te Eindhoven en de Coöperatieve Centra-
j le Raiffeisen-Bank te Utrecht werd in de
j maand juli ƒ114.3 min. meer gestort dan
terugbetaald. De stortingen bedroegen
1/485.5 min. en de terugbetalingen ƒ371,2
min. Het spaaroverschot was gelijk aan
dat van juli 1965 .Het totale spaartegoed
bij de Boerenleenbanken en Raiffeisen-
I banken bedroeg op 31 juli 1966 ƒ8.239.8
min.
I AMSTEERDAM Het tarief voor
daggeld (call money) is ingaande 17
augustus met een half procent ver
laagd tot 4t£ procent. Dit in verband
met de iets ruimere geldmarkt. Op 19
juli werd genoemd tarief met een
half procent verhoogd tot vijf pro
cent (een hoogterecord).
•f*
Doe mee aan het Premiespaarplan. Spaar in spaar-
bewijzen. Verdien een premie van 20%. Dat be
tekent f 50 - per jaar extra (Echtparen f 100,-).
Bovendien rente - op - rente. Inlichtingen bij de
spaarbank en alle bankzaker
Mogelijkheden in Kampen
(Van onze kerkredactie) 1
KAMPEN „Wij hebben in
onze Gereformeerde Kerken
dringend behoefte aan een be
zinningscentrum op hoog niveau.
Wij mogen onze predikanten,
ook onze ouderlingen, ook onze
vertegenwoordigers in bestuur
lijke organen, niet in de kou
laten staan, wanneer ze in de
praktijk van hun werk in aan
raking komen met vraagstuk
ken, die veel te moeilijk zijn,
dan dat ze die alleen kunnen op
lossen."
drastische wijze aangepakt. In Door: tgg5
staat een schitterend modern gebow S'
..Hyde-park", schrijft dr. Rinzema. K s"
Informatie
visie op de staatsman Colijn.
Onze nobele oud-minlster-presi-
dent dr. W. Drees, die hem overigens,
evenals de anderen. zijn«kritiek niet
spaart, spreekt met eerbied over
hem. als de ..stoere, daadkrachtige
Nederlander" te wiens huize hij met
nog enkele groten samenkwam ten
einde houding en verzet te bepalen,
en ro mogelijk te coördineren.
Wijlen oud-minister dr. ir. J. A.
Ringers beschrijft de onberekenbaar
grote invloed die Colijn heeft gehad
op de drooglegging van de Zuiderzee.
Toen omstreeks 1930 het kabinet-De
Geer in verband met de catastrofale
daling van de prijzen der agrarische
produkten op de wereldmarkt en de
toestand van 's lands financiën de
zaak wilde stopzetten, was het Colijn
die na een magistrale redevoering in
de Tweede Kamer door een met alge-
stemmen aangenomen motie.
de regering tot voortzetting bracht, dadige inlijving
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te s-Gravenzande: M. C. Tanis
te Barendrecht.
Een van de eerste daden van het GERFF. GEMEENTEN
communistische regime was de geweld- Beroepen te Rotterdam-Zuidwijk. D
de Geünieerde Hakkenberg te Dordrecht.
Zeventig jaar geleden
(Van onze kerkredactie)
UPPER NORWOOD Vandaag is het zeventig jaar geleden, dat zich in
Engeland voor het eerst een auto-ongeluk voordeed met dodelijke afloop. Ter
gelegenheid hiervan is vandaag in Upper Norwood een herdenkingsdienst
gehouden.
In deze stad werd op 17 augustus 1896 de 44-jarige voetgangster Bridget
Driscoll gegrepen door een auto, die niet sneller reed dan zeven kilometer.
In de herdenkingsdienst werden de driehonderdduizend mensen herdacht,
die in deze zeventig jaar in Engeland om het leven zijn gekomen bij verkeers
ongevallen. Alleen in het vorig jaar vonden 7.952 mensen op deze wijze de
dood. Vertegenwoordigers van het Britse ministerie van verkeer en van auto
mobilistenorganisaties namen aan de herdenking deel.
Ds. J. T. Hoskins. zelf een automobilist met jarenlange ervaring, wees in zijn
preek op de noodzaak van snelheidsbeperking.
Dat dit nodig is, maakt dr. Rinzel
duidelijk. Zelf studeerde hij af in 19a
dus tien jaar geleden. „En in die tic
jaren hebben zich onvoorstelb»
verschuivingen voorgedaan op het te *P
rein van de theologie. Toen ik studet
was. was Karl Barth de grote man li 0
de theologieMet alle eerbied vod cbi
wat Karl Barth gepresteerd heeft, moe [P'
ten wij zeggen, dat hij duidelijk op G
retour is. Er is momenteel een soor n§
modernisme in opkomst, waarvan wij er
Zo pleit dc Leeuwardense predikant in onze studententijd nauwelijks ge- K
dr. J. Rinzema in het kwartaalblad vanjdroomd hadden, dat dit mogelijk zou el]
de Theologische Hogeschool der Gere- zijn." Hij wijst op figuren als Tillich jk<
formeerde Kerken voor de instelling Van Buren, Dorothee Sölle en ook Hoe- to
van een gereformeerd bezinnlngscen- kendijk en daarbij op de verschuivin-t
trum. Hij wijst op instituten als De I gen in de ethiek. n
Horst en Kerk en Wereld, waar een n,
groot stuk denkwerk wordt verricht,
dat in grote mate betrokken is op het
praktische beleid van de Nederlandse ur
Hervormde Kerk. Gedegen nota's stel- „Wanneer het CNV moeilijk zit me' V
•ertegenwoordigers in bestuurlijke het vraagstuk van de zondagsarbeid ai
dan moet het mogelijk zijn op zulk een V
1 centrum een gesprek te laten plaatsvin- u
den tussen vertegenwoordigers van dfsn
vakbeweging en mensen uit de keritu
waarbij een ..staf' voor goede informa-
i Ue zorgt.. Bij enig nadenken zijn wij
allemaal wel over eens, dat nie'-^
alleen predikanten, maar ook anderen
die onze kerken op belangrijke posten
in de samenleving vertegenwoordigen
dringend behoefte hebben aan een cen
trum, waar zij informaties kunnen ver
krijgen en waar zij in alle rust over
actuele vraagstukken kunnen spreker,
en studeren."
Dr. Rinzema stelt voor zulk
trum te koppelen aan de Theologisch*
Hogeschool. Kampen als „School der
Kerken is dan niet alleen opleidingsin
stituut, maar dienstencentrum voor ge
heel het kerkelijk leven. Op deze wijze
zal het geld, dat jaarlijks besteed
wordt een groter rendement verkrij
gen. Bovendien beschikken de Gerefor
meerde Kerken er al over een goed-gf-
outilleerd centrum (gebouwen, biblif
theek, theologische deskundiern).