WIJ WILLEN ALS DORP SAMEN EEN DOMINEE Opperrabbijnen boycotten rabbijn dr. J. Soetendorp Gemeente Rotterdam wèl bij overleg betrokken Een woord voor vandaag Spontane uitspraak van Engwierum Amerika verdeeld over rgebedsa me n dement Pleidooi voor getrapt geven van tienden Uw probleem is het onze Advertentie hielp niet in beroepingswerk Lages - nog in leven - vermoedelijk gratie VRIJDAG 12 AUGUSTUS 1966 ..Hierover wil ik weeklagen en jammeren, toil ik barrevoets gaan en naakt, zal ik jammerklachten uitstoten als de jak halzen en rouwkreten als de struisvogels, omdat zijn wonden ongeneeslijk zijn, omdat het tot Juda is doorgedrongen, en reikt tot de poort van mijn volk, tot Jeruzalem". (Micha 1:8$). Profeten werden door hun tijdgenoten vaak als zonderlingen beschouwd. Zeker hebben de Jeruzalemmers zo geoordeeld over die plattelander, die barrevoets en ongekleed door hun prachtige stad liep en het klaaglijk gehuil van jakhalzen en struisen nabootste. Die profeten hebben altijd wat raars. Maar Micha wijst zijn volk op de rampen, die het zullen tref fen. Dat leidde hij niet af uit politieke kansberekening, maar dat wist hij daarom zo zeker, omdat hij er van overtuigd was, dat op zonde en goddeloosheid de ondergang móet volgen. Dat weet ieder, die met de wet van de Heilige God rekent. Zo vast is hij er van de naderende katastrofe overtuigd, dat hij al in de rouw gaat. Het welvarende volk heeft die sombere boer uitgelachen. Maar eerder, dan misschien Micha zelf vermoed had, kwam het. Dertien jaar later kwamen de Assyriërs, die Samaria verwoest ten en het gehele Noorderrijk deporteerden. Men kan lachen om de kerk, die het oordeel aanzegt aan een wereld, die naar God niet luisteren wil, maar of men lacht of niet, dat oordeel komt. Tenzij, ja tenzij men toch gaat luisteren naar de stem van God en zich bekeert. Want dat is de bedoeling van Micha's predi king. We zouden niets van dit sombere hoofdstuk begrijpen, als we Micha zouden zien als een zwartgallige voorspeller van een onafwendbaar noodlot. Wat klinkt dat ontroerend: ,,de poort van mijn volk". Micha wil zeggen: „met al uw zonden en uw weerspannigheid blijft ge toch mijn volk, Gods volk. Keer dan toch terug tot de HEERE, uw God". Wij lezen vandaag Handelingen 16 25-40. (Van een onzer verslaggevers) ENGWIERUM Lagen in hel verleden de verhoudingen tussen hervormden en gerefor meerden vooral in de Friese noordoosthoek vaak nogal seherp. daar is de laatste jaren verandering in gekomen. In de ene plaats is men verder, dan in de andere. Vooral in Eng wierum kan van een hechte vriendschap tussen de drie honderd hervormden en (eveneens driehonderd) gere formeerden worden gesproken. De beide kerkeraden vergade ren geregeld samen, er worden zangdiensten gehouden op tweede feestdagen en zelfs zijn er op Tweede Kerstdag en He melvaartsdag reeds volledige gezamenlijke kerkdiensten ge houden. Beide kerken zijn binnenkort va cant. De gereformeerde ds. D. C. van Geest vertrok vorig jaar juli naar Klazienaveen en de hervormde ds. A. N. Doornhein gaat in september naar Markelo. Een paar weken geleden was er weer een gecombineerde vergadering van de kerkeraden en toen was het het hoofd van de christelijke school, de heer A. Visser (hervormd ouder ling), die b(j de rondvraag de knuppel in het hoenderhok wierp. Laten wij een enquête onder de dorpsgenoten houden met als enige vraag: „Bent u voor of tegen één predikant voor heel Engwierum Een deel van de gereformeerde kerkeraad bleek van mening te zijn, dat dit voorstel eerst in eigen kring besproken diende te worden. ,.Wij kunnen niet zomaar van een vriend schap een verloving gaan maken", zeiden zij. Maar de heer Visser en zyn medestanders vonden, dat zo het spontane karakter van het bevol kingsonderzoek verloren zou gaan. Buiten de kerkeraden om besloten enige broeders uit beide kerkeraden toen de enquête onder hun eigen verantwoordelijkheid toch door te laten gaan. De gecombineerde kerke- raadsvergadering vond plaats op vrij dagavond en reeds de volgende mor gen bezorgden schoolkinderen de cir culaires, die in Engwierum veel stof tot gesprek zouden opleveren, huis aan huis. Maandag werden de ant woorden opgehaald. Groot kamertekort in Utrecht (Van onze onderwijsredactie) UTRECHT Op 1 mei telde de j Domstad 10.700 studenten. In 1970 zal dat aantal zijn uitgegroeid tot 13.500. Van dat aantal zal een derde naar woongelegenheid zoeken. 5000 studenten vinden onderdak bij par ticulieren en 4000 studenten wonen zelfstandig in Utrecht of naaste om geving. De stichting Studenten huis vesting Utrecht heeft tal van bouwprojecten op 9tapel staan. Eind vorig jaar is de eerste fase van een groot bouwproject, dat in totaal 15 gebouwen en een 18 verdiepingen tel lende hoogbouwflat omvat, in gebruik genomen. Niet bij inwijding en geen rol ben willen meedoen aan deze enquête. Verschillenden lieten het niet bij vóór of tegen, maar gaven schriftelijk j commentaar. Hier volgen enkele cita- j ten. Een gereformeerd gezin reageerdej ..God wil geen scheiding, maar het is de zondige mens die tot groot genoegen I van satan door allerlei dwaze opvat tingen deze scheiding teweegbrengt". Een gereformeerd zuster schreef: ..Zo lang er predikanten zijn in de Her vormde Kerk. die zeggen dat God dood is, voel ik mjj er niet thuis". „Vóór. maar als het alleen om geld gaat is de grondslag fout en denken we, dat het niet kan", aldus een ander gerefor meerd gezin. Van hervormde zijde was er weinig schriftelijk commentaar. Een humanist schreef de formu- j lieren waren huis-aan-huis verspreid dat hij er vlak voor was. Een zeer1 praktische inzender kwam al met een praktische uitwerking: preken in de oude kerk en van de gereformeerde kerk maken we een dorpshuis. Dan gebeurt er ook eens wat in ons stille dorp. De reacties op deze peiling en de onrust, die er door ontstaan is in Engwierum, hebben overigens wel duidelijk gemaakt, dat de tijd Peilill*' no^ niet ri^p schijnt te ziJn voor [samengaan. De enquête ligt er, In de circulaire werd er nadrukke-j maar me^ hej resultaat wordt lijk op gewezen, dat het met een voor- j j i stel. maar enkel en alleen een peiline I verder niets gedaan, zo is beslo- van gedachten betrof. „Wel zouden ten. Dit is de opvatting zowel van bovengenoemde broeders voor de be-1 gereformeerde als van hervorm- ^n?V.aeêr £a^Wn' nog wel enige tijd zich ernstig afvraagt: wat zou de moeten verlopen voordat de rust (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Als op 1 sep tember rabbqn dr. J. Soetendorp de nieuwe synagoge van de libe raal-Joodse gemeente aan de Europa-boulevard zal inwqden, zullen daar geen vertegenwoordi gers van de orthodox-Joodse ge- Brieven die niet *t)n voorzien van nu*** en adres kannen niet In behandeling worden genomen Geheimhouding ta verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar m verband «taan moeten In af- sondertUke brieven worden ge steld. Per brief dient een galden aan postzegels te worden Ingeslo ten. In mijn vrije Vraagt huishoudelijke baan. IV tijd maak ik een of twee maal week gedurende enige uren gebruik van een kamertje bij een weduwe. ding van f 10 in dc maand Deze duwe (boven de 65 jaar) krijgt steun. Moet zij deze inkomsten opgeven? lopen. Ook ura geeft U overleg met sociale zaken nodig. Als Antwoord: Inderdaad moet de wedu we deze inkomsten opgeven. Overi gens Is het niet gezegd dat haar bijstand dan gevaar vergoeding in erleg mét sociale z 10 op de een of andere manier op uw belastingbiljet zou vermelden, komt sociale zaken er toch achter. Laat de weduwe dus de rechte weg bewandelen Vraag: In advertenties zie ik dik wijls staan: Salariëring rappor'- Haeck Kan u mij zeggen wat dit rapport-Haeck inhoudt? Is het een •oort cao? Antwoord: Het rapport-Haeck is uit gegeven door de nationale federatie voor kinderbescherming. Stadhou derslaan 150. Den Haag. Het omvat een nauwkeurige opgave van salarisre gelingen volgens diploma en ervaring voor groepsopvoeders en leiders. Het is thans niet meer in de handel, doch men kan het ter inzage krijgen bij de bibliotheek van die federatie. Het is onmogelijk algemene lijnen te geven, want het is een stuk precisiewerk Er is hoop op een nieuwe publicatie voor 1967 Het is geen cao. maar uit de advertenties blijkt wel dat velen zich aan het rapport houden Hulp van lezer: Het plaatsje Koufur- derigge komt toch in enige handboe ken voor namelijk Prisma Toeristen gids r ngen-Knesla- d-Drente dooi KI. Sicrkema en Woordenboek dej Noord- en Zuid-Nederlandse Plaatsna men door dr J. de Vries Vraag: Enige tijd geleden wilde ik een donkerblauw suede Jasje kopen, maar kennissen ontrieden me dit. daar rij meenden dat bij suède don kerblauw sneller verschiet dan bij voorbeeld bij donkerbruin Kunt u mij nader inlichten'* Antwoord: Suède dat een \erfbad heeft ondergaan en daardoor een an dere kleur kreeg, wordt altijd na ver loop van tijd bruinig. Het beste is du« een naturelkleurig jasje te kopen Vraag: Welke dar.-graad heeft An ton Geesink* Antwoord: heer Oer-- -ik deelde ons mede. dat hij de zevende dan heeft bereikt (Van onze kcrkredactie) LONDEN In de jaarlijkse vergadering van de raad van Euro pese Baptistenfederatie heeft ds. J. Broertjes uit Haarlem een plei dooi gehouden voor het herstel van het geven van „tienden". De gemeenten moeten er bij hun le den op aandringen, dat zij tien procent van hun inkomen geven aan de kerk. De plaatselijke gemeenten moeten dan op hun beurt weer tien procent van hun inkomsten geven aan de nationale unies, die weer een tiende deel aan de Europese Baptisten Federatie geven. De EBF tenslotte geeft tien procent door aan de Baptisten Wereldalliantie. Ds. Broertjes trad af als president, een functie die hij twee jaar bekleed heeft. Voor de komende twee jaar is de leiding van de EBF in handen gelegd ds. Michael Zhidkov uit Moskou. In diens plaats is de Duitser Rudolf Thaut gekozen tot vice-president Evangelisatie Dc raad van dc EBF heeft een i meenten bij aanwezig zijn, hoewel zij de uitnodiging reeds hadden aanvaard. Opperrabbijn A. Schuster van de Ne derlands-Israëlitische hoofdsynagoge heeft op grond van de Thora, zoals zij door de orthodoxe Joden wordt geïnter preteerd, een verbod uitgevaardigd als vertegenwoordiger van deze gemeente, staande op grondslag van Thora en Traditie, bij de inwijding goge der Joodse vrijzinnigen aanwezig te zijn. Mr. dr. M. König en mr. H. R. Eyl hadden in hun functie van respectieve lijk voorzitter van het kerkbestuur voorzitter van de kerkeraad van de Nederlands-Israëlitische hoofdsynagoge een uitnodiging van rabbijn Soeten dorp aanvaard. Toen dit bekend werd, ontstond grote onrust bij het meest or thodoxe deel van de Joodse ge meenschap, omdat men hierin een er kenning zag van het liberale Joden dom, dat verschillende Joodse wetten niet meer van deze tijd acht. Namens verscheidene verontrusten belde rabbijn M. Just de opperrabbijn, die toen met vakantie in Genève was, op en vroeg hem om een beslissing. Telefonisch beschikte de opperrabbijn, dat de aanwezigheid bij de liberale plechtigheid niet geoorloofd was. Verscheidene leden en kerkbestuurders weigerden deze beslissing echter te ac cepteren, omdat ze niet door de opper rabbijn zelf ondertekend was. Na terugkeer van vakantie heeft op perrabbijn Schuster echter in een bespreking met opperrabbijn S. Rodri- gues Pereira van de Portugees-Israëli tische gemeente en de heren König en Eyl zijn beslissing geformuleerd. Men verwacht niet. dat het kerkbestuur de beslissing naast zich neer zal leggen. Opperrabbijn Rodrigucs Pereira heeft voor zijn gemeente een soortge lijke bepaling uitgevaardigd. Hij ver bood de Parnassiem hun aanvankelijke toezegging (het schenken van een Heer der Kerk graag willen, bij de beide kerkeraden een groeiende verontrusting over het ge scheiden optrekken naar de dienst van de ene Heer", aldus een zin uit de cir culaire. In de toelichting wordt gewezen opl het teruglopen van het inwonertal Beide kerkelijke gemeenten zullen j met grote geldelijke offers nu elk nog wel een predikant kunnen beroepen, maar de verantwoordelijkheid voor; de toekomst zal voor de kerkeraden j steeds zwaarder drukken. Nu beide gemeenten, die wat geestelijke ligging i betreft, niet veel van elkaar verschil- len, straks zonder predikant zitten, wilde men op de hoogte komen, hoe de bevolking van Engwierum denkt over een mogelijkheid tot nauwere samenwerking op kerkelijk terrein door één predikant voor het hele dorp te beroepen met zo groot mogelijke zelfstandigheid voor de beide kerke lijke groeperingen. „Nu rijzen bij u allicht grote vra gen: hoe moet dat dan enz. enz., maar het gaat nu alleen om de ene ernstige vraag, zou u dit plaatselijk, dus voor Engwierum, willen. Want mochten we dit willen, dan is er wel een moge lijkheid." in beide kerken weer is terugge keerd. (Van onze kerkredactiei WASHINGTON Zullen bijbellezen en bidden weer mogelijk worden op de Ameri kaanse openbare scholen? In 1963 sprak het Hooggerechts hof uit. dat het een discrimina tie betekende van niet-christe lijke kinderen en derhalve in strijd was met de Amerikaanse grondwet. Sindsdien spannen vele christenen al hun krachten in, om deze uitspraak ongedaan te maken. Bijbel terug op openbare school? Zij kregen enkele maanden gele den onverwacht steun van de be kende senator Everett Dirksen. De ze senator trok vorige jaar de aan dacht door zijn (inmiddels gesneu veld) voorstel, om de Amerikaanse verkiezingen voortaan op zondag te houden. Nu diende hij een amende ment in. dat sindsdien algemeen het „gebedsamendement" genoemd wordt. Het gaat inderdaad meestal slechts om een formuliergebed (doorgaans het Onze Vader) aan het begin van de dag. Petities De Amerikaanse raad van ker ken heeft zich tegen de schoolgebe- den verklaard. Prompt werd er een comité opgericht van Protestantse Predikanten Voor Gebed en Bijbel lezen op School, dat wil bewijzen, dat het merendeel van de predikan ten het niet met de raad van ker ken eens is. Er worden petities ge organiseerd zoals in 1964. toen de Amerikaanse jeugdafdeling van de ICCC twee en een half miljoen handtekeningen aanbood aan het Congres tegen de uitspraak van het Hooggerechtshof. Een enquête, georganiseerd door NBC-televisie, heeft uitgewezen, dat 76 procent van het Ameri kaanse volk het niet eens is met de huidige regeling. Slechts zeventien procent is er voor, dat gebed en bijbellezing in de openbare school worden geweerd. Ondanks deze grote meerderheid is senator Dirksen er nog niet in geslaagd dc 218 vereiste handteke ningen van zijn collega's te krijgen voor zijn gebedsamendement. Hearings Een commissie van de senaat is met hearings begonnen om de me ning van het volk te peilen. Een van de eersten, die gehoord wer den, is de secretaris-generaal voor het zondagsschoolwerk van de Ver enigde Presbyteriaanse Kerk, Wil liam A. Morrison. Zijns inziens zou het „gebeds amendement" de deur openen voor praktijken, die gevaarlijk zijn voor de burgerlijke en religieuze vrijheid. Hij waarschuwde voor een knoeien aan het grondwettig vastgelegde beginsel van scheiding van kerk en staat. Senator Dirksen heeft zelf ge zegd. dat voor hem persoonlijk zijn amendement nog een compromis is. „Ik ben overtuigd van de macht van het gebed en zou eigenlijk het gebed op de openbare school niet alleen maar mogelijk, maar zelfs verplicht willen zien." Resultaat Van de terugontvangen formulieren aren er 29 blanco, de overige gaven het volgende beeld: van de hervorm den onder de 30 jaar was 98 procent vóór, boven de 30 jaar 92¥i procent een gemiddelde van 93^ pro cent vóór bij de hervormden. Van de gereformeerden onder de 30 jaar was 74 procent vóór, boven de 30 jaar 56 procent vóór een gemiddelde van 62 procent vóór. De andersdenkenden nen dat deze percentages voorzichtig gehanteerd moeten worden. Uiteraard geen rekening gehouden met de Engwierummers, die (voor een deel waarschijnlijk zeer bewust) niet heb- missie ingesteld, die de vraag gaat weteroi aan de liberaal-Joodse gemeen bestuderen of het mogelijk is een grote evangelisatiecampagne te houden door heel Europa. Gelijk bekend zijn de bap tisten in Noord- en Zuid-Amerika van plan In 1969 één grote continentale e- vangelisatiecampagne te houden. Het Europese baptistencongres van 1969 zal worden gehouden in Wenen, mede in verband met het eeuwfeest van de gemeente daar. Het vorige con gres (in 1964) kwam in Amsterdam bij een. Vertegenwoordigers van baptistenu nies uit vijftien landen woonden de bijeenkomst van de raad bij. Uit Oost-Europa was alleen Tsjechoslowa- kije vertegenwoordigd. Begrafenis prof. Vening Meinesz UTRECHT Het stoffelijk over schot van piof. dr. Ir. F. A. Vening Meinesz zal maandagmiddag a.s. op de begraafplaats Zorgvlied in Amster dam ter aarde worden besteld. In de ochtenduren wordt eerst in Amers foort een rouwdienst gehouden. te komen. Rabbijn Soetendorp weigerde mentaar te geven. Hij vernam de geno men beslissingen van Besluitenboekje gerefsvnode verschenen UTRECHT Hoewel de gerefor meerde synode nog steeds niet ge sloten is (de sluitingsdatum is waar schijnlijk 22 september) zijn d< belangrijkste besluiten reeds verkrijg baar in een handig boekje in zakfor maat. Men treft er 41 besluiten in zoals die over de plaats van de vrouw in dierst der kerk. de nieuwe liturgie, de zondagsarbeid. de nood in de ont wikkelingslanden en over „Assen". Ook bevat het boekje, dat is uitge geven bij Kok in Kampen, de voor naamste besluiten op kerkordelijk er financieel gebied, variërend van ge specificeerde richtlijnen voor salaris sen van predikanten tot en met kilo metervergoedingen voor autogebruik in dienst der kerk. jten. die van standplaats willen UITHOORN Reeds lang wordt in verschillende kerken gepiekt over een nieuwe methode van aan- De gereformeerde kerk van Uit trekken van predikanten, gezien ver- hoorn heeft deze methode ook toe- scheidene bezwaren, die kleven aan gepast, maar zonder resultaat. De ad het klassieke beroepingswerk. Zo kan vertentiecampagne leverde weliswaar men dr la.tstr l.ren van lijd lol lijd "vtn ">lllcilanteo op. maar aren in de kerklljke pers advertenties vin- den van kerkeraden. die sollicitanten gegrepen op de oude methode en trekt Dit betekent, dat Lage* of naar .Veder- oproepen. en ook zelfs van predikan-jde „hoorcommissie" er weer op uit. 'land moet worden teruggebracht of defi-lmet Hervormd persbureau reageert: (Van onze kerkredactie) I ministerie van bouwnijverheid rijks- DEN HAAG De gemeente soedkeurms voor dit snelle project d j ut ii .wilde verlenen, als de gemeente Rot- Rotterdam is betrokken geweestterdam de ktrk IOU op„emtn in haar bij het overleg, dat vooraf is ge gaan aan de bouw van de Ant woordkerk. Dit delen het pers bureau van de Nederlandse Her vormde Kerk en de Informatie dienst van de Gereformeerde Kerken mee in een gezamenlijk communiqué. In dit communiqué wordt onder meer gezegd: „Namens de kerkbouw- actie 1964 werden in juni 1964 zowel de wethouder van openbare werken in Rotterdam als b. en w. van de ge meente Poortugaal (de burgerlijke gemeente waartoe de terreinen op de Zalmplaat in Hoogvliet behoorden) ingelicht over de plannen en om me dewerking verzocht. Daarbij werd er ook aandacht voor gevraagd, dat het BILLY GRAHAM KRIJGT VISUM NEW YORK Dr. Billy Graham baar gemaakt. Het beeld voor het hceft een visum gekregen voor de evan dorp als geheel is als volgt: 18 pro- gelisatiecampagnc, die hij van 28 sep- cent blanco, 68 procent vóór, 14 pro- tembor tot 5 oktober in Polen wil hou cent tegen. den. dienstig hierbjj aan te teke-; Gelijk bekend wilde de paus werd hem een Beroeni n etswerk bouwprogramma." Intussen voerden vertegenwoordi gers van de gereformeerde kerk in Hoogvliet en van de hervormde ge meente in Hoogvliet besprekingen met de stedebouwkundige van de gemeen te Rotterdam, die betrokken was bij de uitbreidingsplannen voor Hoogvliet. In deze besprekingen, waarbij ook de situering van de kerk in het uitbrei dingsplan aan de orde kwam, werd door alle partijen uitgegaan geplande uitbreiding van Hoogvliet, zoals die in 1964 was te verwachten. Op grond van dit overleg werd op 25 juni 1964 aan de directie dienst stadsontwikkeling Rotterdam schriftelijk gevraagd een situatie aan te wijzen voor een in zeer korte tijd (in een week in oktober 1964) te bou wen kerk. In de brief werd erop ge wezen. dat de dag daarvoor nog een gesprek had plaats gevonden tussen de architect, de vertegenwoordigers van de gereformeerde kerk en van de her vormde gemeente, en de stedebouw kundige, over egn mogelijke situatie op de Zalmplaat. Aan de dienst ontwikkeling werd gevraagd situatie voor het kerkgebouw nabij het winkelcentrum op de Zalmplaat aan te willen wijzen. Deze brief werd verzonden namens de gereformeerde kerkeraad en het college van kerk voogden van de hervormde gemeente te Hoogvliet." Beleidsnota Recreatiecentrum voor gehandicapten UTRECHT Plannen voor de bouw van een groot recreatiecentrum voor lichamelijk gehandicapten wor den op het ogenblik uitgewerkt in de landelijke diakonale kring van de Ge reformeerde Kerken. Het vakantie- en recreatiewerk voor deze mensen, dat enige jaren geleden zeer beschei den is begonnen, breidt zich in snel tempo uit. Dit jaar verzorgt het ker kelijk diakonaat een vakantieweek voor meer dan vierhonderd gehandi capten. Het recreatiecentrum zal allerlei I speciale voorzieningen krijgen, zodat B gehandicapten zich er gemakkelijk c kunnen bewegen. Overigens zal het s ook gebruikt worden voor vakantie- weken van bejaarden en rustbehoe- i vende huisvrouwen. De zakelijke basis voor dit bouw- plan wordt gelegd door een speciaal comité, dat een miljoen bijeen wil brengen. Het resultaat van de actie, die nog in volle gang is, wordt bekend gemaakt op de 75e centrale diakonale conferentie, die 5 oktober in de RAI te Amsterdam wordt gehouden. Verhoging toelagen proefschriften NED. IIERV .KERK Beroepen te Baflo-Den Andel, L. J. der Kam te Blija: te Hierden (toez. (Vai onderwijsredactie) DEN HAAG Het maximum van de rijksstudietoelagen die worden verstrekt als tegemoetkoming in de drukkosten van een proefschrift zal met ingang van 11 september worden verhoogd van ƒ2500 tot ƒ4000.-. Het maximum van de toelagen voor le vensonderhoud gedurende de periode van voorbereiding die voor ten hoog ste twee jaar worden verleend zal worden verhoogd van 3600,- tot 4000.-. Het communiqué van de kerken A wijst voorts op de beleidsnota 1965 van Brummelen te Giessendam: door de'B. en W. van Rotterdam: classicale vergadering van Assen tot „In de beleidsnota 1965 van B. en W. pred. bgw. werkz. 'jeugdwerk), kand. van Rotterdam aan de gemeenteraad A. K. van Kooy te Utrecht onder het hoofdstuk Hoogvliet wordt Benoemd tot adjunct-directeur van het gewag gemaakt van enkele factoren, doofstommen-instituut te Groningen, J. ^je vertragend kunnen werken op de Beroepbaar CM. 'j. de jSigh, pred. bgw woninübouwDlannen in Hoogvliet, on- werkr eten dienste van de Ver. Pïot der meer door het uitblijven van Gem. te Nieuw Niekerie. Suriname)I grenswijzigingen en aan de aanwezig- Weertsingel 32a W Z^ Utrecht. jheid van een haven. Daarna wordt in deze gemeentelijke beleidsnota onder meer gesteld: „Ook al zal de woningbouw in Hoogvliet in verband met het voorgaande vertra- eing ondervinden, dat neemt niet weg x uuuua dat B. en W. de verdere ontwikkeling Idolen, G*'schipaanboord aldaar met kracht zullen bevorderen. GEREF. KERKEN Bedankt voor Suameer en voor Zuid- land (vac. A. G. Baayen). H. Feddes t« Raard (Fr.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Peterson (New Jersey) Haledon Ave), H. Rijksen te Gouda. Bedankt v<x B te Apeldoorn. DEN HAAG Minister Sam- kalden verkeert in grote moeilijk heden. Hij heeft de oorlogsmisda diger Willy Lages een tijdelijke strafonderbreking gegeven in af wachting van de inwilliging van een verzoek om gratie. Die tijde lijke strafonderbreking zou drie maanden duren en deze termijn is op 9 september a.s. verlopen. Lages werd in verband met zijn ernstige ziekte (darmkanker) be gin juni naar Braunlage in Duits land overgebracht, omdat de jus titie ervan overtuigd was, dat de gewezen SD-chef zou overlijden. Het is nu ruim twee maanden la ter en Lages is nog steeds in le ven. De moeilijkheid is echter, dat de Ne derlandse Justitie Lages niet naar Neder land kan terughalen. Wanneer op diplo matiek niveau hoog spel zou worden gespeeld, zou het misschien nog mogelijk zijn. maar minister Samkalden schijnt niet bereid te zijn om Lages met Duitsland in politieke verwikkelingen te komen. Daarom neemt Den Haag aan dat Genève -de minister aan de Kroon zal voorstellen allen bevredigde de kerkraad. Daar- De mjnjster van justitie kan de tijde- Lages gratie te verlenen. Hoewel voorAthenf heeft lithoorn maar weer tenig-strafonderbreking niet verlengen, dit besluit alleszins acceptabele redenen Rorne veest men toch reacties, an het Auswitsch-comité. Mallori weerstand stuiten. Men had al bezwaren tegen de tijdelijke strafonderbreking, maar men heeft mr. Samkalden niet wil len dwarsbomen. „In het aangezicht van de dood, houdt de rechtspraak op", zei de bewindsman, die met de medici van oofdeel was. dat Lages alleen naar zijn „Heimat" terugging om daar te sterven. Dat de SD-chef nog steeds in leven is verbaast de Nederlandse artsen. Maar men moet niet vergeten, dat de medici van Braunlage alles in het werk stellen om hem in leven te houden- Niemand ook de Duitse medici niet gelooft, dat de oorlogsmisdadiger nog van zijn ziekte zal genezen. Ook in andere opzichten zal worden getracht Hoogvliet zo sooedig mogelijk bewoonbaar te maken." In de publikatie van het hervormd persbureau en de gereformeerde infor matiedienst wordt er nog op gewezen, dat het aanvankelijk in de bedoeling had gelegen, om aan het eind van deze maand een gezamenlijke verklaring over de beslissing van de generale financiële raad van de Nederlandse Hervormde Kerk en van de gerefor meerde Stichting Steun Kerkbouw (SSK) uit te geven (hier wordt kenne lijk gedoeld, op de beslissing, de kerk voorlopig niet af te bouwen: red De publikatie moest worden versneld door een artikel in het maandblad „ZIE!" Het persbericht van verleden week. dat zoveel stof deed opwaaien, werd door het hervormd persbureau opge steld en uitgegeven in overleg met de generale financiële raad. HET WEER IN EEROPA Parijs Bordeaux Grenoble Nice Berlijn Antwoordkerk (1) Eindelijk is de koe bij de hoornen gepakt. Wat beschamend voor kerke- !gc lijk Nederland, dat deze Antwoord kerk. die een symbool van de eenheid had moeten zijn, half afgebouwd staat tc verrotten en te verroesten. Treurig. dat men de schuld nu op de gemeente Rotterdam gooit. De Hoogvlieters zit ten met een kerk in hun maag. die 2 met gewild hebben, maar die ze n_ toch graag afgebouwd zagen. Maar de molens van de kerkelijke bureaucra tie blijken niet slechts langzaam te malen ze zijn vastgedraaid. Ja. de Antwoordkerk is een symbool van kerkelijk Nederland! Hoogvliet P Schoutenf. Antwoordkerk (2) De Sinte Catharijne is nooit afge- I bouwd. De stompe toren getuigt nog altijd van het plotselinge verval van 1 Den Briel. Zo moet men ook de Ant woordkerk laten staan. Als een monu ment. Met er voor een bord: „Alleen de ene verenigde Evangelische Kerk gerechtigd deze kerk af te bouwen Ni Antwoordkerk (3) Met de afbouw van deze kerk (kosten een miljoen) wordt nog enige jaren gewacht. In Amsterdam zullen monumentale kerken gesloopt wor den. omdat de restauratiekosten (een miljoen) te hoog zijn en het aantal kerkgangers zeer sterk terug loopt. Was er werkelijk in 1964 geen ge meente te vinden in Nederland, die reeds voldoende nieuwbouw had, maar nog geen permanent kerkge bouw. zodat de Antwoordkerk op zijn plaats was geweest? Voorburg G. C. Severijn Antwoordkerk (4) De Antwoordkerk was bedoeld als symbool voor de eenheid, die er zou lestaan tussen de kerken (vrijzinnig- ieid inbegrepen). En nu. het is een vertoning geworden. Zou God ons hier- in niet een waarschuwing hebben wil len geven" Een waarschuwing, dat de kerk op de verkeerde weg is door een eenheid te suggereren, die er niet is. Daar komt nog bij. dat dit voor de wereld een '-«clotting geworden Horen wij de waarschuwingen van God? Gouda J W. Winkelman-Henneveld Lages (4) In Amsterdam is vergunning ver leend voor ee" demonstratie-optocht tegen Lage^ t afschuw lazen wij de leuzen, die nere groep mee mocht dragen. Begrijpen deze mensen niet, sp dat zij de geest waartegen zij menen te strijden, zelf in hun banieren voe ren" Wij hopen, dat de mensheid er voor bewaard mag worden, dat ooit deze menden, gelijk Lages destijds, over 'even en dood zouden kunnen Schoon.io H. G. v i Mamaren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2