Veel jong talent
gaat door slechte
managers verloren
tOR.
Molens draaien
voor toeristen
2,25
0,75
0,89
0,45
1.50
0,75
0,65
0,45
SLAGERIJ ALPHEN
0,98
3,38
2,48
1,68
Bert Kaempeert
top-bandleider
HITPARADE
Kijkdagen in Kinderdijk
„REMIA"
FRITESSAUS
MANDARIJNEN
2e BLIK
VICTORIA STENGELS
Gesorteerde CHOCOLADE
SNOEPZAK
5 ABRI KOZENGEBAKJES -
Grove of fijne SNIJWORST
SAKSISCHE SMEERWORST
BIERWORSTJES
Vrijdagavond koopavond
SHERRY
MAGERE RUNDERLAPPEN
PRIMA STOOFVLEES
SAUCIJZEN
VROOM DREESMANN
NEIL CHRISTIAN
Opvolger van Dave?
mectte t.eidse COUKANT
6
DONDERDAG 11 AUGUSTUS 19«
VEEL jong talent gaat ver
loren door slechte mana
gers! Voorbeelden te over ztfn
er van beatgroepen, zangeres
jes en zangers, die teleur
gesteld door onaangename er
varingen met zogenaamde ma
nagers nooit meer één voet
op de planken zetten. In het
gunstigste geval komen zij er
zonder financiële kleerscheu
ren af. want talrijk zijn de ver
halen over jongelui, die jaren
moeten werken om hun schul
den, gemaakt voor de aanschaf
van instrumenten en costuyms,
af te lossen.
Managers hebben door de bank
genomen een slechte naam. Eén van
da bekendste Nederlandse mana
ger», die twintig jonge artiesten on
der zijn hoede heeft, zegt er dit
van: „Iedereen mag zich manager
noemen. Ik ken een jongen van een
jaar of achttien, die zich voor mana
ger uitgeeft Hij weet van toeten
noch blazen, hij heeft niet het
flauwste benul van wat het show
vak eigenlijk is. Een veelbelovend
zangeresje van zeventien jaar laat
haar zaken door hem regelen. Om
dat ze geen leiding krijgt haalt ze
de ene domme streek na de andere
uit Dat meisje komt nergens, en dit
is zonde, want ze heeft capacitei
ten!"
De buitenkant lijkt aantrekkelijk:
zonder veel moeite veel geld verdie
nen. Dat denken trouwens vele
mensen van de artiestenwereld. Zij
weten niet. dat bliksemcarrières In
negen van de tien gevallen van kor
te duur zijn en dat de echte ar
tiesten jarenlang hebben moeten
werken om zich waar te maken.
Handelswaar
Het gezelschap van zogenaamde
managers beschouwt artiesten als
handelswaar. Om zich zeker te stel
len werken zij met twijfelachtige
contracten, die als het er op aan
komt geen enkle waarde hebben.
„Het is onbegrijpelijk, dat ouders
hun handtekening onder zo'n stuk
papier zetten. Ze realiseren zich hun
fout pas. als er brokken van komen.
Maar dan is het te laat. Hun zoon
of dochter, hunkerend naar roem
in de showbusiness, wordt er vaak
de dupe van.a ls de ouders een blin
delings vertrouwen hebben in de
mooie verhalen van de (jonge)man.
die op bestelling populariteit le
vert".
Verantwoordelijk
Als het goed is, is een manager de
vertegenwoordiger van de artiest.
En als de artiest nog minderjarig is,
neemt hij in feite een groot stuk
van de opvoeding over van de ou
ders. Hij belast zich met een grote
verantwoordelijkheid, zeker in het
showvak, waarin een succesje dik
wijl» jeen ongunstige invloed uitoe
fent op de jonge artiest.
Dan komt de financiële kant van
de zaak.' Het instrumentarium van
het beatorkestje kost meer dan der
tigduizend gulden. Wie draait daar
voor op? In eerste en laatste instan
tie de bandleden zelf. die er zich
diep voor in de schulden steken. De
twijfelarhtige manager wordt alleen
actief, als er voor hem wat te ver
dienen valt.
Verdiensten
Een beatgroep met een niet al te
slecht contract verdient redelijk;
aan het eind van de week krijgen
de leden zo'n tweehonderd gulden
in de hand. Van dat bedrag moeten
zij echter meer dan de helft neertel
len om hun instrumenten af te beta
len. Het komt geregeld voor. dat de
jongens overdag nog op kantoor of
in een fabriek moeten werken om
niet van armoe om te komen.... De
slechte manager piekert er alleen
maar over hoe hij er tussenuit kan
springen, als het schip strandt! Dat
lukt hem dan ook prompt.
Triest is het verhaal van een zan-
De krijgshaftige jongelui op
deze foto zijn de Young Ones
uit Den Haag. één van de beat
groepen uit de stal van Herman
Batelaan. V.l.n.r. Ton Theijn,
ritmegitaar, Fred Kreus, slag
werk, Wim Leur. sologitaar en
Kees Ball, basgitaar. Zanger
Ronny Lake ontbreekt op deze
plaat.
geresje, dat onder leiding van een
zich voor manager uitgevende ex-ac
countant naar Duitsland reist om
met een beatgroep op te treden. Tij
dens het toernee komt er ruzie. De
„manager" pakt zijn koffers en ver
dwijnt. het meisje en de beatgroep
met grote schulden achterlatend.
Interessant is de vraag waarom
de platenmaatschappijen zo snel
klaar staan om volkomen onbeken
de amateurs contracten aan te bie
den. Per slot van rekeningk ost het
hun een hoop geld. als zij een plaat
uitbrengen.
In vakkringen kan men het ant
woord horen: „Het is gewoon een
gok. De maatschappijen maken een
plaatje en wachtend e verkoop af.
Zij rijn tenslotte commerciële instel
lingen. die alleen het rinkelen van
de kassa's willen horen. De ar
tiesten, vooral de beginnelingen,
zijn voor hen niet zo interessant.
Als er van een eerste plaatje maar
een paar honderd worden verkocht,
heeft de maatschappij verder geen
belangstelling meer."
96
BERT KAEMPFERT (Stran
gers In The Night) heeft
zich in korte tijd geschaard in
het gezelschap van topbandlei-
ders. Zijn naam heeft in alle
werelddelen een bekende klank.
Hij werd in 1923 in Hamburg ge
boren. Op de lagere school bleek
reeds, dat hij bi.izonder muzikaal
was. Zijn ouder stimuleerden zijn
interesse voor de muziek door hem
alle gelegenheid te geven, een goede
opleiding te volgen. Hi.i werd een
bekwaam pianist en leerde ook kla
rinet, saxofoon en accordeon spelen.
Later bekwaamde hij zich als arran
geur en componist. Zijn „Catalina".
„African Beat", „A Swingin Safari"
en „Blue Midnight" staan op het
repertoire van vele orkesten.
Als opname-manager in de Duitse
Polydor Studio's was Kaempfert de
eerste, die een opname met de
Beatles maakte.
In de winter van 1960—'61 haalde
zijn „Wonderland By Night" een
miljoenen-oplage in de Verenigde
Staten. Dat was het begin van een
grootse carrière in Amerika, die hem
internationale erkenning opleverde.
1. <41 Sonny Afternoon
Kink*
2. (3) -iranzrr. In The Night
Frank Sinatra
3. (1> Paperbark Writer
Beatles
4. 1 I.a poiiper qui fait non
Michel Pnlnareff
3. (10> Monday Monday
The Mama's and the Papa'f
6. f—Bus Slop
Hollies
7. Pan. je de hele narhl met m|j
Karin Kent
8. <8) The Life I Lire
0 6i
9. 12) Paint It Black
(Van een onzer verslaggevers
KINDERDIJK Dit jaar is het tien jaar geleden dat werd begonnen
het bezoek aan de 19 watermolens in Kinderdijk min oj meer in geregelde
banen te leiden. In 1956 werd besloten op vijf zaterdagmiddagen in het
zomerseizoen de molens te laten draaien voor de toerist: de molendagen
waren een feit. Thans draaien de molens op de zaterdagmiddagen van juli
en augustus.
De neer J. G. Slob. gemeentesecretaris
van Nieuw-Lekkerland. de gemeente
waarvan Kinderdijk deel uitmaakt
voert sinds 1956 de administratie van
de molencommissie. In de molencom
missie zijn vertegenwoordigd de wa
terschappen. de provinciale waterstaat,
de gemeenten Nieuw-Lekkerland en Al-
blasserdam en de VW's. De heer Slob
vertelt dat de gedachte om het bezoek
te ..regelen" is voortgekomen uit een
lichte vrees dat het molengebied van
Kinderdijk ten slotte een soort Marken
of Volendam zou kunnen worden. „Wij
willen een gaaf stukje Holland houden
maar ook de mensen de gelegenheid
geven de molens te zien: daarom kan
één molen bezichtigd worden"
De neer Slob zegt: „De molencomissie
kan het hoofd maar net boven water
houden: uiteindelijk zijn er 17 mensen
nodig om op de nolendagen de zaak
draaiende te houden". Op vier na zijn
alle molens nog bewoond door mole
naars. die overigens een ander beroep
uitoefenen, omdat zoals bekend
twee elektrische gemalen het werk van
de molens hebben overgenomen.
De molens kunnen op het ogenblik de
hele waard nog bemalen: vandaar dat
het onderhoud van de molens wordt
gefinancierd door de rijksoverheid:,
ingeval van nood kunnen de „malende
wieken" weer dienst doen
Dit zal veranderen als de Deltawerken
gereed zijn Het laagwaterpeil zal dan
een halve meter hoger worden, met als
gevolg dat er nieuwe gemalen komen,
en de molens niet meer de gehele
waard zullen kunnen bemalen.
80.000 BEZOEKERS
lendagen waren werden per seizoen
1729 kaartjesc verkocht, in 1962 waren
dat er reeds 6300. Inmiddels is er een
rondvaartboot gekomen. Een deel van
het publiek maakt nu alleen een rond
vaart, en koopt geen kaartje om de
molen te bezichtigen. Omdat de molen-
commissie de rondvaarten niet exploi
teert kan de heer Slob nu niet de
juiste cijfers geven van het totaal aan
tal bezoekers in 1965. Er z(jn echter
40.000 betalende bezoekers gere
gistreerd. terwijl naar schatting onge
veer 40.000 niet betalende toeristen een
kijkje in Kinderdijk hebben genomen.
„Dit jaar is het uitgesproken drukker
dan vorig jaar", meent de heer Slob
dat de molens van Kinderdijk de bui
tenlandse toeristen bijzonder impone
ren. „Ze vinden het altijd weer raar
dat er hier zo veel bij elkaar staan"
De heer Slob is er wel een beetje trots
op dat folders in Frans. Duits. Engels
en zelfs.. Esperanto in de „bezoekmo-
len" liggen, waardoor de buitenlandse
toeristen zich een beeld kunnen vor
men van functie en geschiedenis van
de watermolen Hij besluit: „Er komt
hier een bijzonder soort publiek met
echte belangstelling voor de molens".
Renault in Zuid-Afrika
PORT ELIZABETH. <Zuid-Afrika> -I
Renault zal op 11 augustus in East Lon-
in Zuid-Afrika een autofabriek ope.
zo is in Port Elizabeth bekendge-i
maakt. De fabriek, die het iegendom ij
van Renault Africa N.V., een dochter-!
onderneming van de Regi National© del
Usines Renault uit Billancourt, is in mei
reeds begonnen te produceren. Reeds
werden 1600 Renaults van de types Rgi
en R10 afgeleverd
De Zuidafrikaanse minister van eco.
romische zaken, dr Nicolaas Deiderichj,
zal de fabriek officieel openen. Er werkt
veertig man personeel. Sommige onder-
delen van de auto's worden in de fabriek
zelf vervaardigd andere worden uit
Frankrijk geïmporteerd.
De molens van Kinderdijk, die dit I
jaar waarschijnlijk een record aan- j
tal bezoekers zullen trekken. Eén
molen is bezit van de gemeente
Alblasserdam, twee zijn eigendom
van de polder Nieuw-Lekkerland,
acht van het waterschap Neder- j
waard en acht van de provincie i
Zuid-Holland. Op de voorgrond het
pad dat leidt naar de bezoek- I
molen".
GELDIG VAN VRIJDAG TOT VRIJDAG
LEIDEN ALPHEN
Hoemaim pdis por
por bük (LM.
Normaio prijs por
250 gram 0,89.
ALLEEN VRIJDAG EN ZATERDAG
.PAIGNIER" VERMICELLI
OF MACARONI
por pak van 500 gram
por pakje van 4 stuks
Normaio prijs por los XdS
(officieel: F"
Christopher Tid-
marsh, voor zijn
vrienden: Chris)
is een Engelse
zanger met bij
zondere talenten.
Dat moet ooi wel,
want andery had
hij met zyn eerste
plaat (..That's
Nice") nooit een
hoge plaats op de
hitlijsten kunnen
bereiken. Vak
mensen beweren,
dat de 23-jarige
Christian een zeer
aparte stem en
een geslaagde
eigen stijl heeft en
dat hij voortreffe
lijk danst en ac
teert.
Hij wordt genoemd
als de opvolger van
Dave Berry- Evenals de in het ver-
eeetboek geraakte clown uit Shef
field. heeft Neil Christian zijn oog
op de Benelux laten vallen. In ons
land heeft hij twee tv-opnamen ge
maakt; het eerste is al uitgezonden
het tweede volgt nog.
De jonge Engelsman leerde het
vak als road-manager van Vince
Taylor en andere bekende sterren.
Hij trad voor dc eerste maal op in
Edmonton in een programma, waar
aan ook Cliff Richard meewerkte.
Zo groot was zijn succes, dat hij
dadelijk aanbieding na aanbieding
kreeg. In Frankrijk werd hij uit
geroepen tot buitenlands Top-Idool.
Een Engelse platenmaatschappij
haalde hem daarna snel terug.
.That's Nice" werd opgenomen en
werd meteen een succes. Alle reden
dus om snel weer een plaat te ma
ken. Dat is „Oops" geworden en
dit nummer ook al getipt voor de
Top-40