Sunkisf PRINCIPIËLE AFKEER VAN TWIJFEL Zoeklichttoogdag blijft voor velen een topdag Ds. Kluin van Neerbosch overleden Merkbare wijding in Expo-hal Wederkomst Uw probleem is het onze Gereformeerden willen Antwoordkerk benutten Joods wereldcongres wil verder gesprek met Duitsland r- DONDERDAG 11 AUGUSTUS 1966 Een woord voor vandaag ,M\jn ogen zijn bestendig op de HERE, want Hij voert mijn voeten uit het net." (Psalm 25 15) Netten werden gebruikt op de jacht. Men probeerde er snel voetige dieren in te vangen, zoals gazellen of antilopen. Op ef fen zandige grond werd het net uitgespreid, de poten der die ren raakten er in verward en de lus kon worden aagetrok- ken. Zo'n net lag als een valstrik verborgen, goed gecamou fleerd onder het zand. Je moet bijzonder goed uitkijken waar je loopt, anders loop je er in. Neendat staat er nu juist niet. .Mijn ogen zijn bestendig op de HERE." Wij willen alles zo goed zelf in de gaten houden, dat wij niet meer op de HERE kunnen zien. Maar met al onze gespannen heid, onze angstige argwaan gaat het juist mis. Zolang Petrus op Jezus zag, kon hij over het water lopen, maar lette hij op de wind, hij werd bevreesd en begon te zinken. David weet zich in deze psalm leerling van de HERE. En nu was het in Israël zo, dat de wijsheidsleraar het oog gericht had op de leerling, die aan zijn voeten zat (b.v. Psalm 32 8), maar nog meer hield de goede leerling het oog strak „besten dig" op zijn leermeester. God wil niet. dat wij in de netten van de satan verstrikt ra ken. Laten wij dan ook Zijn onderwijs ter harte nemen. „Wie heeft lust de HEER te vrezen, 't allerhoogst en eeuwig goed? God zal zelfs zijn leidsman wezen, leren hoe hij wandelen moet." Wij lezen vandaag Handelingen 16 11-24. (Van een onier medewerkers) NIJMEGEN Bijna tachtig jaar! oud is maandag overleden ds. H. Kluin. oud-predikant-directeur van de beken- de weesinrichting Neerbosch (thans dc Van 't Lindenhoutstichting). De begra fenis zal morgenmiddag om drie uur plaatsvinden op de begraafplaats! Rustoord te Nijmegen. Hendrik Kluin werd 30 augustus 1886 te Meppel geboren. Na theologie te hebben gestudeerd te Groningen aan vaardde hij 5 januari 1913 het predik ambt in de hervormde gemeente van Stitswerd. Hij diende vervolgens de ge meenten van Nederhemert (1918) en Angeren (1924), om in 1928 te worden benoemd tot directeur van de weesin richting en tevens tot predikant van de wezenkapel. Het eerste bleef hij tot 1949, het tweede tot zijn emeritaat in 1952. Daarna was hij nog ouderling van de gestichtsgemeente. De overledene heeft zich altijd bijzon der beijverd voor de zending. De zen dingscursussen te Lunteren heeft hij tal van jaren mede geleid. Van zijn hand verscheen ook het handboek voor zendingsstudie „Het geestesleven der1 natuurvolkeren". Van zijn verdere wer ken noemen we „Uit de kapel" en „Aphorismen". Ds. Kluin kreeg voorts landelijke be kendheid doordat hij jarenlang de hoofdredactie voerde van de bladen „De vriend des huizes" en „Timotheüs".) HILVERSUM De Marana- thabeweging heeft nog niets inge boet van haar duidelijk serend, profeterend en kingskarakter. Nadat Lex de Heer, kleinzoon van wijlen Jo hannes de Heer, de tweeduizend bezoekers verwelkomde, nam men een ogenblik van stilte iets inge- 'lil evangeli- m midclelpUïlt opwek- 1 (Van een onzer medewerkers) j„uv,„f aldus de heer Kits, dat de officiële acht er nagedachtenis van het kerk<.n de M slecht VOOPlich_ plotseling overlijden van de hoofd- ten. Gelooft men misschien niet in de nood dezer tijden? Vanuit Joel 3 toon-1 de hij aan welk een ontzettende tijd de wereld tegemoet gaat. Op de dag van Christus voor de gemeente ver-1 wacht de wereld de vreselijke dag des Heren, de toorn des Lams. Tijdens de getuigenisdienst van half twee tot half drie stond het lied en het getuigenis centraal. Van het ge tuigend zingen kunnen de Beatles het nooit winnen, zei evangelist Th. Dik- kes, waarop het applaus van instem ming getuigde. Ds. G. A. Brucks betoogde, dat Gods antwoord op onze leegte Zijn Geest is. Het is doorslaggevend of we Hem bezitten of niet. Het komt op uw verhouding tot Christus aan. Deze heerlijke waarheid mag echter geen dooddoener worden. Hoeveel veran dert dit ons leven? Hij wil ons in de nood van onze tijd een priesterhart Brieven die niet >0» voornen van naam en ad re* kunnen niet In behandeling worden genomen Geheimhoud'ng Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband «taan moeten tn af- ronderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo ten. mand die geregeld met minerale oliën werkt, welke oliën in zijn kleding doordringen, vooral bij de knieën. Shell Nederland Verkoopkantoor NV schrijft naar aanleiding hiervan: Daar in vele industrieën processen met minerale oliën van uiteenlopende samenstelling wordt gewerkt en huid contact met deze oliën zomede bevoch tiging van de (werk)kleding niet al tijd is te voorkomen, geven wij de volgende aanvulling: In het algemeen is huidcontact met minerale oliën en vetten niet bezwaar lijk. mits er steeds een goede hy giënische verzorging van de huid is, d.w.z. dat de met olie bevochtigde huid bij elke langdurige arbeidsonder- breking (schafttijden, einde dagtaak) effectief wordt gereinigd met liefst warm water en zachte zeep. Een schuurmiddel bevattend reinigingsmid del (benzine, terpentina. tri. enz.) is beslist te ontraden. Het verdient aan beveling daarna een crème op lanoli- nebasis toe tc passen om te zorgen dat de natuurlijke barrière tegen scha delijke invloeden op de huid zoveel mogelijk wordt hersteld. Onvoldoende hygiënische verzorging kan huidinfec tie tengevolge hebben met als uiterste consequentie min of meer langdurige arbeidsongeschiktheid. Het dragen van vochtige kleding leidt niet alleen tot voortdurend huidcontact met mine rale olie. doch bovendien meestal tot huidirritatie, waardoor gemakkelijker dermatitis kan ontstaan. Daarom zou den wij willen adviseren olie-absorbe rende werkkleding te beschermen door het dragen van een voorschoot van plastic of synthetische rubber, toe passing van plastic mouwen, oprollen van mouwen van overalls tot boven de ellebogen mits te voorkomen is dat het opgerolde mouwgedeelte alsnog door olie wordt bevochtigd, enz. Moch ten werkkleding en ondergoed deson danks toch nat geworden zijn. dan moet in elk geval na het douchen en wassen aan het einde van de werktijd van kleding worden gewisseld. Wij wijzen naar onze brochure. ..Dermati tis optredende bij het gebruik van aardolieprodukten". Wij zijn bereid daarvan u een aantal ter beschikking te stellen, en ook om nader advies te Vraag: Zijn er na de oorlog nog gouden tientjes bijgemaakt? Zijn er nog veel gouden tientjes van voor de oorlog? Antwoord: Tussen 1840 en 1940 is er voor 328 miljoen nominaal aan gou den tientjes en vijfjes geslagen. Tij dens de oorlog is er voor 21 miljoen nominaal ingeleverd. U moet niet ver geten hoe veel er over de hele wereld verspreid in goudvoorraden en verza melingen aanwezig is. Een onbekende hoeveelheid is er ook versmolten en in sieraden verwerkt. Maar de gou den tientjes behoeven nog geenszins schaars te zijn. Nu deze munten niet meer in de muntwet voorkomen, zijn ze geen wettig betaalmiddel meer De waarde-aanduiding heeft geen beteke nis meer. Voor de niet-schaarse jaar tallen loont het niet de moeite nieuwe te maken wanneer men niet knoeit met gewicht en gehalte. In dat laatste geval pleegt men een strafbaar feit als men ze voor echte verkoopt.. De schaarse Nederlandse gouden vijfjes van 1912. die veel gevraagd werden voor sieraden, werden ln Italië nage maakt met juist gehalte cn gewicht. Men kan ze kennen, daar het reliëf veel geringer is dan bij de echte, terwijl de echte in de ruitjes aan weerszijden van het jaartal een punt hebben, die bij de Italiaanse wellicht opzettelijk is weggelaten. Beide soor ten worden vrijelijk verhandeld. Vraag: Iemand trok AOW plus 13 per maand van de rentekaart op elke 5de van de maand. Hij overleed half december. Op 5 januari ontving zijn gemachtigde voor een hele maand 238.50, terwijl hij recht meende te hebben op slechts een halve maand. In april schreef de Sociale Verzekc- rings Bank. dat de 238.50 terug gestort moet worden. Als de gemach tigde dit schrijven goed begrijpt, heeft het op 5 januari ontvangen geld dus betrekking op de maand januari. Dit zou dus betekenen dat de bank vooruit betaalt, wat hem on waarschijnlijk voorkomt Antwoord: Het op 5 januari ontvan gen geld had inderdaad betrekking op januari. Aangezien men later tot de ontdekking kwam. dat de ontvanger niet meer aanspraak op dit geld kon maken, heeft men het weer terugge vorderd. Overleg over oplossmg kracht van Jezus* bloed al beweert men ook, dat het behoort tot de gods dienst der middeleeuwen. Vermelden wij nog dat ook de apar-1 te kindersamenkomsten zich mochten verheugen in een talrijk bezoek. De speciale avondsamenkomst voor hen die overdag moesten werken werd door ruim 300 mensen bezocht. Ds. J. Gravendeel en ds. G. van 't Wout spraken over ..God nodigt u tot het feest" en „Gods laatste woord". Protestantse Britse partij zestig jaar LIVERPOOL De enige protestantse partij van Engeland viert dezer da gen haar zestigjarig bestaan. De partij heeft vijf zetels in de ge meenteraad van Liverpool en is daarmee sterker vertegenwoordigd dan de liberalen. Voorzitter is de calvinist Ronald Hen derson, employé van een electrisehe centrale. De partij stelt zich ten doel de belangen der protestanten te be- waren tegenover Rome. Zij is voor al op cultureel en onderwijsgebied actief. In niet direct religieuze kwesties stemmen de protestanten doorgaans met de conservatieven. Met dezen bestaat ook de afspraak, dat zij in districten, waar de pro testanten tot nog toe successen had den. geen conservatieve kandidaten stellen. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM De moeilijk heden rond de Antwoordkerk lij ken iets dichter bij een oplossing te zijn gekomen. Twee gerefor meerde predikanten uit Hoog vliet, ds. P. Hainjé en ds. J. E. Hendriks, hebben gisteren bespre kingen gevoerd zowel met de ge reformeerde Stichting Steun Kerkbouw (SSK), als met de her vormde generale financiële raad. redacteur de heer J. A. Monsma in februari van dit jaar. De vorig jaar begonnen actie met de evan gelisatietelefoon registreerde ruim tienduizend gesprekken en onder nummer 034385000 wisselt iedere veertien dagen de gespro ken tekst. Uit Nieuw-Zeeland kwam korte boodschap van de algemeen leider van het Zoeklicht, de heer S. J. dc Heer: „Onze opgestane Hei land zal wederkeren om de Zijnen tot Zich te nemen en de ernstige vraag tot u is: zult gij daarbij zijn? In het bijzonder vraag ik u met mij God te smeken dat er een geeste lijke opwekking moge komen, steu nende op de onaantastbare en vol ledige aanvaarding van het geïnspi reerde Woord Gods, de Bijbel." Er lag een merkbare wijding over deze schare in de Expo-hal. De toog- dagleider. evangelist J. Kits. toonde zich dankbaar dat het Zoeklicht een geestelijk tehuis is voor talrijke ge lovigen uit vele kerken, die verlangen naar de vaste spijze uit Gods Woord en de hartelijke gemeenschap met] kinderen Gods. deren uit de Johannes de Heer-bundel Pater benoemd in Na afloop verklaarde ds. Hendriks. dat de gereformeerden de Antwoord- zong. Aan het hammondorgel zaten A Ari Lr Q oncö VQQrf kerk 8r"S intensiever willen gebrui- Arnold Sneep en Hans van de Steen. -LXlIlCl HvctdlloC. I cl cl Li ken. Tot nu toe moeten zij zich op de Evangelist J. Klein-Haneveld be- Ds. Sj. Zijlstra waarschuwde voor het gevaar met alle theorieën over de Heilige Geest toch geestelijk dood te blijven. De doop, inwoning, verze geling, zalving en vervulling is voor iedere gelovige gelijk. De enige voor gaarde is, dat wij als dorstigen in het geloof gaan drinken. Dan zullen we De muzikale omlijsting bestond uit van pomp-christenen fontein-chris- zang door de gebroeders Spaargaren, 1 tenen worden, mevrouw A. Vos-Spaargaren en Johnl Buurman, die meerdere malen een VERZOENING potpourri van aloude geestelyke lie- van kerken raad van kerken heeft voor het eerst een rooms-katholiek in een topfunctie benoemd. Pater David Bowman treedt volgende maand in functie als ad junct-directeur van de afdeling voor geloof- en kerkzaken van de raad. Deze jezuïtenpater, die tot nu toe docent was aan de rootns-katholieke Loyola-universiteit in Chicago, is een van de bekendste oecumenische rooms- katholieken in de Verenigde Staten. Pater Bowman zal in zijn nieuwe functie een belangrijk aandeel krijgen dat de indruk, die het communiqué van het hervormd persbureau vorige week gewekt heeft, dat er voorlopig niets meer bij het casco zou worden gebouwd, onjuist is. Door alle betrokken partijen wordt nu druk overleg gepleegd over de mo gelijkheid, alsnog op korte termijn een of meer noodgebouwen of andere voor zieningen bij de Antwoordkerk te plaatsen. Zo hoopt men in de nabije toekomst elke week kerk te kunnen houden in plaats van eenmaal per Wat verwacht de wereld? besprak maand, zoals tot nu toe gebeurt. a Evangelist handelde „Wat verwacht de wereld' Ernstige tijden beleven we. De weg des vredes kennen de volkeren niet. Wat zal er de komende jaren geschie den? Alleen het profetische woord kan ons betrouwbaar voorlichten. Niets zal de vervulling van Gods heilsplan kunnen tegenhouden. Alles wyst op de wederkomst van Christus. Satan zal zijn heerschappij niet oneindig behou den. Het knooppunt in het heilsplan is de wegname van de gemeente, niet de ondergang van onze beschaving, ook niet de grote verdrukking. De reünie van de ontslapenen en levende gelovigen staat voor de deur. de evangelist J. Kits. Het is tragisch. Evangelist Th. Dikkes sprak in de avondbijeenkomst over de noodzake lijkheid van verzoening. God is ver zoend. Jezus is de verzoener onzer zonden. Velen zijn te vroom om zich werelds te gedragen, maar ook te goed om zich door Jezus' bloed te laten verzoenen met God. Toch is er geen derde weg. Door Gods tegen woordigheid moet de verzoening weer een brahdende vraag gaan wor den. Wie zijn eigen leven in het licht van Gods Woord ziet vlucht tot de Redder van zondaars. God worstelt, ook vandaag, nog altijd met de schul- ,dige mens. Evangelist J. Klein-Haneveld wees tenslotte met klem op het feit dat God niet lichtvaardig denkt over de zonde. Zonder bloedstorting is er geen vergeving. In de twintigste eeuw kunnen wij niet bestaan zonder de BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Aardenburg (toez.) P. C Schoonenboom te Ammerstol: te Nieuw: Lekkerland. C. Treure te Hasselt: te Putten. J. C. Schuurman te Schoonhoven: te Suameer. kand. G. J. Mariens te Utrecht. GERFF. KERKEN (VRIJGEM.) Emeritaat aangevraagd om gezond heidsredenen door dr. B. Jongeling te, Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Opheusden. J. Karens te Nieuwerkerk (Zld.); te Terneuzen-Axel. A. W. Verhoef te Barneveld. Sunkist citroenen zijn thans volop verkrijgbaarl mfyUye frwU uit @ati{&uiii' (Van een correspondent) BRUSSEL Het Joodse we reldcongres, waaraan bijna 600 afgevaardigden uit 54 landen hebben deelgenomen, is nu ge sloten. Op deze zitting, die ne gen dagen geduurd heeft, is vooral aandacht gewijd aan twee politieke vraagstukken, die sterk emotioneel geladen zijn, nl. de betrekkingen tussen Joden en Duitsers en de positie van de Joden in de Sowjetunie. Alles te zamen genomen heeft de staat Israël een „modus vivendi" met Duitsland gevonden. De officiële betrek kingen tussen beide landen zijn „nor maal". Toch was er in Brussel veel bezwaar tegen de verwelkoming van dr. Gerstenmaier. de voorzitter van de Westduitse Bondsdag, in hun midden. Ondanks Gerstenmaier's reputatie als anti-Nazi en ondanks het feit, dat hij in Israël al een geëerde gast geweest is. Velen bleven weg. maar toch was de zaal weer vol en klonk er na afloop van Gerstenmaier's rede een lang en oprecht applaus op. In zijn toespraak liet hij zowel het Duitse schuldbesef als het feit, dat het Duitsland, dat zich over zijn verleden schaamt, het sterkste Duitsland is, goed uitkomen. Toen congresvoorzitter dr. Nahum Goldmann later een opsomming gaf van de resultaten van het congres ging hij aan het begrip verzoening volledig voorbij. „De betrekkingen tussen volke ren zijn geen liefdesaffaire" zei hij. Goldmann en de uitvoerende raad van het Joodse Wereldcongres zullen, als een van hun eerste taken, een voorstel in overweging nemen voor een symposi um, waarop Joden en Duitsers de prak tische aspecten voor het terugwinnen van een normale kijk op elkaar zullen bespreken. Rusland Wat het jodendom in de Sowjetunie aangaat, kwamen er meningsverschil len aan het licht over de methodes, die worden gebruikt om de Sowjet-autori- teiten er toe te bewegen hun huidige politiek te wijzigen. Dr. Goldmann was in dit opzicht realistisch. Hij dacht, dat er geen enkele kans bestond, dat dc| Joden de autoriteiten in de Sowjetunie. Naar zijn mening zou men dit kun nen bereiken door de publieke opinie wakker te schudden en de Steun van vrienden van de Sowjetunie aan te wenden. Zij zouden de Russen tot het inzicht kunnen brengen, dat het geen enkele zin heeft zovelen buiten de Sow jetunie tegen zich in het harnas te ja gen door een beleidspunt, dat tenslotte binnen de Sowjetunie niet van zo'n groot belang is. Een eenstemmig aangenomen resolu tie vestigde de aandacht op de abnor male positie van de Joden in de Sowjet unie, die wonen in een land. dat hen erkent als nationale minderheid, maar hen het recht ontzegt hun eigen natio nale of godsdienstige leven te leiden, hen geen banden met Israël toestaat, hun nationale gevoelens de kop in drukt en hen tot een ongewenste assi milatie dwingt. Jongeren Het gevaar, dat er van de komende generatie veel voor het jodendom verlo ren zal gaan, vormde een vee! voorko- mend thema in de toespraken. Dit ge vaar dreigt echter niet overal en hel was in dit verband verbazingwekkend te horen, dat de joodse gemeenschap in Joegoslavië met haar eigen publicaties, scholen en actieve band met Israël, dit alles met steun van de regering, vee' voorspoed kent. iModern caleinisnte II IN mijn eerste artikel heb ik van het Nederlandse calvinisme 1 gezegd, dat het pretentieus, radicaal en tegelijk verdeeld is. Die verdeeldheid openbaart zich. zoals iedereen weet, vooral kerkelijk. Natuurlijk zijn er punten In bet openbare leven, zoals de protestantachriatelijke pers en dito radio, waar men over het hele kerkelijke leven in ons land goed geïnformeerd is. Ook «Un er veel persoonlijke contacten. Maar brede kringen in de onderscheidene kerken leven naast elkaar en langs elkaar heen. Het Is mi|n persoonlijke indruk, dat dc kerkelijke situatie zo muurvast zit. dat langs de officiële wegen geen veranderingen t«n goede te wachten zijn. eer ten kwade. Van Marx is het bekende woord: ..De filosofen hebben de wereld alleen maar verschillend uitgelegd: het komt er evenwel op aan. haar te veranderen". Elke kerkgemeenschap heeft haar uitlegging gereed, waarom zij er is en waarom zij is zoals zii is. Elke kerkgemeenschap acht zichzelf uitnemender dan de andere en geen enkele kerkgemeenschap is bereid zich als kerk te bekeren. Dit moe', begrepen en dit moet veranderd worden. Natuurlijk heeft men hier te doen met historisch gegroeide toestanden. Het zou al veel gewonnen zijn, indien de gelovigen in elke kerk. calvinistisch of niet. zouden inzien dat een historische an*, wikkeling zowel zegen als demonie in zich kan bergen. Velen noemen zich gereformeerd, maar weinigen zijn in staat en bereid reformatorisch te denken en te handelen. De benaming ..gerefor meerd is vrijwel onbruikbaar geworden, zeker tegenover de buitenwereld. Hoe kan men de calvinistische gelovigen als geheel aanspreken0 Zeker niet met een beroep op de waarheid, want elke groep zweert bij. of houdt het althans met haar eigen opvatting van de waarheid. Evenmin met een beroep op institutionele zuiverheid, of juistheid, of bruikbaarheid. Evenmin met een beroep op invloed •n geul. want het Nederlandse calvinisme weet alles van Gideonsbenden en alleen overgebleven profeten. Het illustreert de wanhopige toestand, dat zelfs de bede van Christus: „dat zij allen één zijn", een uitspraak bekleed met de hoogst denkbare autoriteit, haar kracht verliest doordat ze aangehaald wordt door iemand van wie men weet dat hij tot die-en-die kerk en tol die-en-die richting behoort. Zo verdwijnt Christus achter zijn eigen uitspraken. In welke greep ziin de kerken geraakt, dat zij liever stikken dan haar eigen posities om Christus wil in de waagschaal stellen0 Het is wat ik in mijn boekje genoemd heb de greep van het •eus-achtige. waarmee ik bedoel de gevaarlijke taaiheid en levenskracht van heilig geachte overtuigingen, die zich gehuwd hebben met bepaalde, historisch gegroeide levensvormen. Overi gens heb ik dat motto uit Genesis 6. over die reuzen op aarde, niet volstrekt nodig. In wat nu volgt, laat ik het beeld van de reuzen los en spreek gewoon. TEDERE gelovige verlangt naar een zintuigelijk waarneem- baar concentratiepunt van zijn religie, een concentratiepunt dat in de tijd voor de tijd onaantastbaar is geworden: een Kaaba. heilige boeken ln een dode taal. een onveranderlijk ritueel, een door eeuwenlang gebruik onaantastbaar geworden bijbelvertaling, een eens voor al geformuleerde belijdenis. Het oude Israël heeft een dergelijk concentratiepunt gekend en wel climaxgewijs: de wolk- cn vuurkolom, de wetstafelen. de tabernakel, de tempel. Alle zintuigen konden bevredigd worden: het gezicht door net ritueel, het gehoor door de gewijde muziek, de reuk door bloed en vlees, de smaak door het Paasmaal, het gevoel door het feestge- lrang. ..Smaakt en ziet dat de Here goed is", staat in een van de psalmen volgens de Statenvertaling. Jahwèh was wel onzichtbaar, maar zijn dienst was voor alle zintuigen een feest. Van die hele bedeling der schaduwen blijven in het Nieuwe Testament alleen over Doop en Avondmaal. Men noemt ze sacramenten, een benaming van niet geheel onverdachte herkomst. „Men kan deze naamgeying betreuren, maar niet meer verande ren". schrijft prof. dr. A. D. R Polman in de Christelijke Encyclopedie. Natuurlijk zijn de zintuigen in de christelijke eligie niet minderwaardig. En natuurlijk heeft Christus de zintuigelijke ervaring bij Doop en Avondmaal bewust gewild en ingeschakeld. Maar Hij heeft nooit van sacramenten gesproken, en Paulus evenmin. In die benaming „sacrament" meent men iets van krampachtigheid te proeven, van een zich vastgrijpen aan wat dan toch voor de zintuigen overgebleven is in een religie, die God wil aanbidden in geest en in waarheid. Woorden als „sacrament" en „kerk", die geen van beide in de H Schrift voorkomen, hebben, als ik het zo zeggen mag, het in de geschiedenis er dan ook naar gemaakt. Vrijwel alle kerkstrijd gaat uitgerekend over sacrament en kerk. Het rooms-katholicisme heeft een typische sacramentskerk: ze combineert, bouwt uit en buit uit alle mogelijkheden tot zintuigelijkheid in de eredienst. De reformatie heeft het begrip sacrament van Rome overgenomen, evenals trouwens het begrip kerk. Zou het on.s niet veel ellende en verdeeldheid bespaard hebben, indien de namen sacrament en kerk meteen waren afgeschaft? Deze vraag heeft geen zin. omdat dit nu eenmaal niet gebeurd is. met alle gevolgen van dien. Deze vraag heeft wèl zin. wanneer men de positie van de reformatorische kerken duidelijk tegenover Rome wil afbakenen. De protestantse kerken hebben allemaal een onverteerbaar stukje Rome in de maag zitten, of liever twee stukjes: een leer van de kerk en een leer van het sacrament. Ik vind de Fransen maar gelukkig te prijzen met hun woord église. dat rechtstreeks herinnert aan het woord ekklèsia uit het Nieuwe Testament. Een kerk is immers slechts kerk inzover ze gemeente is. Het instituut, waarin de gemeente zich openbaart, is een onvermijdelijke zaak. maar als instituut heeft het geen enkele hogere waarde. Het is juist de verabsolutering van het instituut, dat de kerken tot op de huidige dag tegen elkaar opzet. Het calvinisme wil duidelijkheid in een tijd die steeds duide- lliker onchristelijk wordt Dat is goed. Het meent alleen duidelijk te kunnen zijn als het vastheid kent. vastigheid zeiden de vaderen. Dat is juist. Maar vastheid, onveranderlijkheid, is er alleen buiten tijd en ruimten, bij de verhoogde Heer. bij de drieënige God in dc hemel. Zelfs Doop en Avondmaal zijn geen stilstaande zaken. Het water stroomt en de generaties volgen elkaar op: het Avondmaal beweegt zich door de tijd heen naar het wereldeinde toe. De kerk is op reis door tijd en ruimte en hecht zich wel aan plaatsen en omstandigheden, vormt wel cultuurpatronen, maar behoort zich daarvan telkens weer los te maken. Het is menselijk, maar tevens ongeestelijk, vastigheid te zoeken in het secundaire: in een gedateerde belijdenis, een gedateerde bijbelvertaling, een gedateerde kerkorde, in een kerkinstituut dat het langer dan een halve eeuw uitgehouden heeft. Elders heb ik zelfs gewezen op de gevaren van een meer uitgebreide liturgie, omdat die historisch is, statisch, cyclisch. Men wil de stenen in de maag kwijtraken door nog wat kiezeltjes in te slikken. Want het is duidelijk dat de liturgie zich in de rooms-katholieke kerk heeft ontwikkeld gelijk op met de leer, en ook al verwijdert men uit de liturgie alles wat naar Rome riekt, dan nog houdt men de gevaren van esthetisering en harmonisering, van een stichtelijk spel van zonde en genade dat aan de zonde de angel ontneemt. Want de zonde, dat is het onbestaanbare, het ondenkbare, het onmogelijke dat er toch is: de zonde heeft Jezus in de hof bloedzweet gekost, maar de geritualiseerde zonde in de liturgie U een makke zaak WIE vernieuwing zoekt ln de kerken van calvnistische snit moet de moed en de kracht kunnen opbrenges de historie van vier eeuwen protestantisme tussen haakjes te plaatsen. Geen vernieuwing is te wachten van een beetje romaniseren of katholiseren. met als ideaal een protestantse sacramentskerk met veel liturgie Ook het streven naar vernieuwing van de gemeente zang, hoe loffelijk en nodig dit wezen mag, dringt niet door tot de In zyn eerste artikel heeft dr. Rijnsdorp iets van de historische bepaaldheid van het Neder- Isndse calvinisme laten zien. H\j noemde het pre- tentieus, radicaal en tegelyk verdeeld. Nu tekent liy het calvinisme nader door de grens met Rome te markeren. „De proteotantse kerken hebben allemaal een onverteerbaar stukje Rome in de ninag zitten, of liever twee stukjes: een leer van de kerk en een de ontwikkeling van de begrippen kerk en sacrament. Als wij tegenover deze monumentale en indrukwekkend uitgebouwde kerk-theologie in de geest van Calvijn een Woord-theologie willen plaatsen, zouden wij eigenlijk de woorden kerk en sacrament moeten afwijzen, omdat het dc morian geschuurd is deze termen volkomen te deromaniseren. Dat is in de historie wel gebleken. Veiling Meinesz overleden Het illustreert de drukkende macht van de historie, dat het niet mogelijk wordt geacht termen af te schaffen die vele eeuwen in I gebruik zijn en die zich uit de geschiedenis niet meer laten wegdenken. Het lijkt wel of gemaakte fouten onherstelbaar zijn. of een eenmaal ingeslagen weg ten einde toe moet worden j bewandeld. Men brengt Doop en Avondmaal onder één noemer en dat kan omdat ze beide rechtstreeks door Christus zijn ingesteld. Men brengt ze onder één noemer en noemt ze sacramenten, en nu begint de ellende. Want zo'n benaming heeft altijd de neiging zich AMERSFOORT Op "9-jarige leeftijd zelfstandigheid aan te matigen- Het begrip „sacrament", dat men L '9 gisteravond In het ziekenhuis Dc Lich- eerst heeft uitgedacht, ontsnapt als een kinderballon aan de J*nb,er* overleden prof. dr. ir. F. A. menselijke hand die het vasthoudt en stijgt op naar het rijk der >«nlng Meinesz. de vroegere hoofddirec- ideeën. Nu kan de vraag ontstaan: welke sacramentsopvatting is j *«ur meet af j het wezen n de betekenis van het H. juist en hiermee is het probleem Zuiver gesteld luiden de vragen: wat van de Doop, en wat is het wezen Avondmaal? Bij het begrip „kerk" ervaart men mij altijd in de hoog te waarderen. waaruit ik thuis aan tafel al jaren lees. inleidingen en noten inbegrepen, dat ekklèsia met kerk wordt vertaald. Onze weergave met het woord „gemeente" is mij lief. Bij „gemeente" denk ik aan mensen bij „kerk" aan een archief. Bij „gemeente" zie ik Jezus, bij „kerk' documenten. In de reformatorische gedachtenwereld functioneert het woord „kerk" eigenlijk niet. Ook deze term kan nooit helemaal worden gederomaniseerd en dat blijkt in de praktijk wel. want de roomse zuurdesem doet zich altijd weer gelden. Het woord „kerk" behoort, maar dan ook helemaal, in de roomse gedachtenwereld thuis, Hetzelfde geldt van het woord ..sacrament". Wil het calvinisme, binnen het algemene protestantisme, zich vernieuwen, modern worden dat betekent van heden en morgen zijn. dan dient het te beginnen met zich het fundamentele verschil met Rome bewust te worden. Dat betekent allerminst vijandschap, want hoe kan men met elkaar spreken als men over en weer niet precies weet waar men staat? Maar modern calvinisme heeft niet alleen met Rome te maken, meer nog met de wereld. Niet alleen dc gereformeerde gezindte, maar heel het christendom is in de crisis. Is voor alle christelijke kerken in het Westen het „uur u" aasstaande? Over vragen als deze. zaken van leven en dood, zal het in het volgende en laatste artikel gaan. C. RUNSDORP het K.N.MJ. in De Bilt. Prof. ■ertroebeld. Venlng Meinesz heeft grote bekendheid de betekenis verwormen door zijn onderzoek op het gebied van de zwaartekracht. Toen hij 23 jaar was - in 1910 werd hij benoemd tot ingenieur der rijkscom missie voor graadmeting en waterpassing, in het bijzondei voor zwaartekracht- onderzoek in Nederland. In 1923 volgde hij een geheel nieuwe methode op zee en wei aan boord van onderzeeboten. Zo maakte hij reizeni met de K II. K XI. K XIII, K XVIII, de O 13. O 16 en O 12. Het toestel dat prof. Vening Meinesz ge durende deze reizen gebruikte was een slingerapparaat van eigen ontwerp. Hoe wel de gegevens, die de hoogleraar bij eenbracht vaak direct praktisch nut hadden zo waren zijn onderzoekingen ondei meer van belang voor oliemaat schappijen was in het algemeen het doel de grotere verschijnselen van het aardoppervlak te onderzoeken. Prof. Vening Meinsz was van 1927 tol 1945 hoogleraar in Utrecht en van 1945 tot 1951 hoofddirecteur van het K.N.M.L Hij was van vyf universiteiten in het buitenland ere-doctor. In maart 1965 kreeg hij namens de Koningin de gouden "re-medaille voor voortvarendheid en •ernuft. van de Huisorde van Oranje uit gereikt, vijftig jaar na zijn promotie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2