Kees Sehilperoort leeft
al 20 jaar van de humor
NTS wil meerjarenplan
voor ontwikkeling tv
Puzzelhoek
TNO: publiek kan gerust zijn
Melk in plastic
schadelijk
alles kan met CEtalbio^ir "imwiizcr in Je winM
Ucht jn#tr
VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1066
Iets te goed
Vertaler Hans van den Bergh heeft
het iets te goed willen doen, toen hij
het vormelijke „U" sterk aanhield in
de vertaling van het Victoriaanse spel
Stille waters hebben diepe gronden".
Dat was niet speelbaar. Alleen Joan
Remmelts wijzigde het terecht in het
destijds meer gebruikte „Ge". Verder
kregen we een heel charmante op
voering var. deze doorzichtige komedie
te zien, zij het helaas slecht op de
band vastgelegd. Zowel geluid als hel
derheid van het beeld leden daar
onder en aangezien wij Zoveel beter
gewend zijn, was dit een hinderlijke
bijkomstigheid.
Waarom de NCRV voor de tweede
keer de Nederlandse, in Amerika
filmspelende Jack Gimberg voor een
grote rol had uitgenodigd, was ons
niet recht duidelijk, want zijn spel
bleef beslist achter bij dat van de Ne
derlandse tonelisten.
Bram van der Vlugt zette een soort
Rode Pimpernel-figuur neer. Dat ging
hem heel best af. Enny Meunier, niet
rolvast, speelde toch met verve de
bazige tante. Joan Remmelts was de
grote routinier in de rol van de niets
nuttende papa, maar Kitty Janssen
voelt zich kennelijk beter thuis in
moderne komedies. Het geheel bood
onschuldige, heel redelijke verstrooi
ing op de kille zomeravond.
Merkwaardig was. dnt de NCRV de
duur van het stuk blijkbaar niet had
genoteerd: het bleek zoveel korter te
zijn dan het programmablad aangaf,
dat men nog de hele Tsjechische in
zending voor Montreux 1965 kon in
voegen. Een fantastisch muzikaal-rit-
misch geval, bijzonder knap van sa
menstelling en uitvoering.
Intussen had de VPRO eens iets heel
anders, door een vijftal musici die het
populaire genre beoefenen maar allen
toch een verborgen liefde voor de
klassieke muziek koesteren, over zich
zelf te laten vertellen aan Netty Ro-
senfeld, die in haar vraagstelling voor
goede afwisseling zorgde. Alles werd
naar moderne trant een tikje romme
lig maar wel artistiek geïllustreerd
met fragmenten van allerlei muzikale
programma's waarin het vijftal is op
getreden. Hierbij werd ook lustig ge
bruik gemaakt van produkties van
andere omroepen.
Ik vind 't vreselijk
de pias te moeten uit
hangen, zegt Kees
Als iemand vraagt
Doe es wat? kijk
ik hem onnozel aan
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „Een paar
weken geleden had ik laat ge
werkt en daarom ging ik vóór ik
de reis naar huis begon nog even
een paar croquetjes eten in de
automaat, 't Was ergens in Bra
bant. Er stond ook een echtpaar
aan de luikjes te trekken. Zegt
die mevrouw: „Kijk die man
eens! Die lijkt nou precies op
Kees Sehilperoort! Zou 't een
broer van hem zijn?" Zegt die
man: „Weet ik het?" En die
mevrouw: „Vraag 't hem eens?"
„Welnee Nou, als jij 't
niet doet. doe ik het!" Komt
die man toch naar me toe: „Weet
U, dat U precies op Kees Sehil
peroort lijkt, meneer?" „Dat
weet ik ik bén 't namelijk."
„Wat?? Halve kip voor me
neer!"
Dat zijn 2
1 die anecdotes, die Kees
wandelende moppentrommel is deze
dige. joviale man. die gewoonlijk wel
een geestig weerwoord weet, toch niet.
Kom je hem in gezelschap tegen, ge
loof dan maar niet dat de lucht trilt van
het gedaver en iedereen aan zijn lippen
hangt. „Ik vind het vreselijk, de pias te
moeten uithangen. Als iemand zegt: „Doe
es wat?" kijk ik hem geloof ik onnozel
Dat is een pluspunt voor Kees Sehilper
oort, die toch al vele jaren leeft van de
lach en de vrolijkheid.
Een interview met hem gaat in de
luchtige stijl:
„Je doet niets dan amusement voor de
omroep, hè Kees?"
„Nee. Ik zit altijd in de vrolijkheid."
„En al zoveel jaren! Begint dat nu
nooit eens te vervelen?"
„Welnee, waarom? Ik heb een opge
wekte natnur en amusement betekent
toch niet zoiets als flauwiteit? De
mensen hebben afleiding en ontspanning
nodig en geloof mij nou maar, aan goeie
amusementsprogramma's moet éven hard
en serieus worden gewerkt als aan erns i-
ge uitzendingen. Er wordt wel eens ge
dacht. dat zulke programma's met een
lach en een grap tot stand komen, maar
dat Is natuurlijk nonsens. Maar ja, de
presentatie moet opgewekt zijn en daar
houd ik van."
„Is dat eigenlijk wel gemakkelijk, hu-
Schilperoort bij het dozijn kan vertellen, moristische presentatie'
Hij hoeft er niets voor te fantaseren: het „Natuurlijk niet. Je kunt beter op be-
hele land kent hem en zijn onverwoestba- vel ernstig zijn dan grappig of geestig."
vrolijkheid. En dat hij bijvoorbeeld
niet terugschrikt voor de tractatie van
,,'n halve kip voor meneer" kan men
hem zo wel aanzien.
Weineen, Kees is er de man niet naar
om preuts te doen over het altijd weer
verheugd herkennen en aanspreken: ,,'t
Is toch leuk als iemand je graag ziet!"
Iets anders is, dat die herkenners dan
meestal direct hoopvol vragen: „Nou...
vertelt U eens 'n goeie?" En ja, een
DEN BOSCH Drie jonge
van Den Bosch, dichters zoals ze zelf
zeggen, willen hun kunst directer bij de
mensen brengen. Zij willen het contact
met de burgerij volgens de heersende
mode op straat tot stand brengen. De
dichters zijn van plan twee weken lang
bij het standbeeld van Jeroen Bosch hun
verzen te declameren. Hans Vlek, een
van de initiatiefnemers zei dat het niet
om een protest gaat; men wil slechts iets
positiefs doen.
„Minister werkt er hard voor"
„Je moet erin geloven, om hem te
kunnen doen. Gewoon bedenken, dat er
a's luisteraars of kijkers zijn, die
zitten te verlangen om te kunnen lachen.
Anders gaat het niet. Nu scheelt het
natuurlijk wel, dat ik altijd optreed in
*11 vrolijke sfeer. Ontzettend veel ple-
:ier heb ik gehad in dat KRO-radiospel
,Ons kent ons", weet je wel? Ja, 't is nu
gestopt, maar misschien komt het wel
eens terug, de luisteraars kregen er
nooit genoeg van. Dat lijkt dan zo'n ge
makkelijk spelletje, hè, je stelt maar een
paar netelige vragen en hup, het loopt
wel. Maar wat er voor werk aan vooraf
gaat... dat is ongelooflijk. Eer je twee
families tegenover elkaar hebt, die leuk
bij elkaar passen. Eer je een beetje weet
hoe hun ambities liggen. En dan de vra-
„Ja. wie bedenkt die eigenlijk? Ik vond
altijd erg vernuftig!"
.Nou, eerlijk gezegd, mijn dochter An-
nemiek (ze is nu 17) schreef ze meestal,
e was er enorm handig in. We hebben
drie jaar plezier mee gehad."
„Heb je eigenlijk nog een ander be
roep gehad?"
„Nou en of... maar dat mag j-ï wel
opschrijven om het te onthemden! Ik ben
oorspronkelijk mijn vader opgevolgd als
secretaris bij de Intendance van het ko
ninklijk paleis en de domeinen Het Loo.
mondvol, hè? Ja, toen was ik bij de
koningin in dienst... Ik deed toen
liefhebberij conference op vei
(Van onze radio- en i.v-redactie)
HILVERSUM - „Met gezamenlijke
inspanning zal naar ik hoop binnen niet
al te lange tijd een meerjarenn'an voor
de verdere ontwikkeling van de televisie
in Nederland kunnen worden opgesteld,
maar hiervoor 's een aantal ministeriële
beslissingen op korte termijn noodzake
lijk. Deze moeten de basis van het beleid
vormen. Ik vveet, dat de minlste- en zijn
departement daaraan hard werker."
DU schrMft «Ie 'oorritter v3n de NTS.
de heer E. M. Schiittenhelm. In het
..Ten geleide" van het NTS-jaurverslar
190.1. dat gisteren verscheen.
Het jaarverslag is ditmaal „heel'
vroeg", gewoonlijk komt het rngeveer
een jaar na afsluiting van het ooekjaar
tevoorschijn, en dit inlopen op de tijd
verheuet de neer Schiittenhelm: hij stelt
zelfs in het vooruitzicht dat het volgende
verslag „nog vroeeer" zal kunren ko-
Veel over de toekomst behelst zijn in
leiding niet. iangezien die nog in allerlei
nevelen gehuld is. Wel toont het verslag
alle bereidheid tot medewerking aan het
nieuwe bestel en de consequenties daar-
Met de wijziging van het omroepbestel
per 1 decern Der 1965 a'.dus schiijft de
voorzitter verder, kwam een einde aan
een lange oeriode van onzekerheid over
de toekomstige ontwikkeling, welke een
behoorlijke en efficiënte bedrijfsvoering
in de weg stond.
Deze langdurige onzckerhe**r heeft
beslist nadelig gewerkt op de creativiteit
en de arbeidsprestatie, daargelaten de bij
zondere moeilijkheden voor het bestuur
lijke en programmatische beleid Het ts
nu aan het nieuwe bestuur, het vigeren
de overgangsbestel een eigen e:i nieuw
gezicht te geven en het goed te laten 1
functioneren. Hierbij is niet alleen ge
duld en inzicht In ,'egroeide situaties
nodig, masr ook snelle besluitvorming
om vóór de totstandkoming van de wet i
voldoende toetsingsmogelijkheden te ver-
werven en positief te kunnen .neewer- j
ken aan de vormgeving van dc tang ver
beide wettelijke regeling.
Een bijzonder vraagstuk, dat voortdu
rend in het oog dient te worden gehou
den. noemt de heer Schutten'.elm de
noodzakelijke amen werking met de
Ned. Radio Unie. waarbij de .-ourdinatie
centraal moet staan om tot eff'' lënte -
en zo mogaiijk gezamenlijke be
drijfsvoering te komen en daa:bij he'
programma-eigene volledig tot echt te
do»n komen.
Uit dit inzicht n deze bereidheid mo
ge blilken, „dat in Hilversum hard is en
wordt gewerkt om het nieuwe bestel te
realiseren: wij hebben er begrlo "oor da
in Den Haag 10k veel werk is erzet en j
daarvan wil ik -nvt erkentelijkhe-d getui- I
gen", aldus de NTS-voorritter. „Den
Haag zowel als Hilversum kunnen on- j
danks al deze Activiteiten, vandaag aan
d« dae eigenlijk alleen nog n..-ar «eg
gen: „Wij beginnen pas."
VRUCHTBAAR JAAR
Omdat wij zo .nel leven en CU ontwik
keling van de televisie zoveel aspecten
heeft, is het wel aardig eer.s te releve
ren. wat er n het jatr 1P65 ten 'pzichte
van de NTS zoal gebeurde.
Teleac en dc Onderw islelevisie
verschenen op het scherm F,r werd
plotseling zendtijd gegeven aan Socutera.
Het gewestelijk nieuws liet zich zien en
er kwam een uitzending voor gehoor
gestoorden tot stand.
De programma-uitwisseling met de
BRT (Vlaamse televisie) nam toe. er wer
den contacten gelegd voor uitwisseling
met West-Duitsland, en met hei gereed
komen van de zender Paramaribo trad
ook Suriname toe als afnemer van Neder
landse produkties, zodat nu de gehele
„West" in televisierelatie met Nederland
Early Bird ging de ruimte in en open
de de mogelijkheid tot langduriger
transatlantisch relais. Samen met de
NRU voerde de NTS geregeld kijk- en
luisteronderzoek in en op 20 augustus
1965 werd de tweemiljoenste kiiker vro
lijk binnengehaald.
Twee vorstelijke verlovingen wj
aanleiding tot grote NTS-reportages
een andere bijzonderheid was, dat de
jubilerende KRO een ganse dag en avond
achtereen op het scherm kwam.
Misschien vindt u het ook we aardig
om te weten dat in 1965 in totaal 1899
uren en 2 minuten televisie werd uitge
zonden over twee netten, waai bij 142
uren werden gebruikt voor exir- uitzen
dingen.
We zagen in totaal 125 uur en 11 minu
ten Eurovisie en kregen 154 uitzendingen
uit het buitenland op het scherm die
tezamen 151 uur en 40 minuten In beslag
Op haar beurt bood de NTS 11 pro
gramma's voor Eurovisie aan, w.o. het
bekendmaken van de verloving van prin
ses Beatrix, waarnaar 5 landen meeke-
Had U daar wel e
gingsavonden. ik schreef zelf ook
teksten, gedichten en korte verhalen
voor een Amsterdamse krant. Ach, en
hoe gaat dat dan. je hebt tenslotte een
leuk amateursgroepje en je denkt: we
zouden eens voor de radio moeten ko
men! 't Was toen in de tijd van Radio
Herrijzend Nederland... nou, ik gi°g audi
tie maken met een voorbereide tekst van
anderhalf uur. Ik kreeg drie minuten en
toen bleek dat ik mijn tekst had verge
ten mee te nemen. Een hele dolle entree
dus. Bovendien hadden ze geen conferen
cier nodig. Maar Benny Vreden wou een
tekstschrijver hebben en zo kwam ik de
omroep binnen, eerst eventjes bij de
VARA. toen bij de KRO en daar zit ik
nu al 20 jaar."
„Bij de VARA?" vraag ikeen beetje
verbaasd.
„Ja. waarom niet? Ik ben helemaal
niet katholiek, nooit geweest ook. Maar
de KRO heeft er geen bezwaar tegen,
zoals blijkt! Ik geloof dat mijn
Koffie met Kees j
Laten we even de zaken ordenen, want
Kees springt zelf al vertellende van de
hak op de tak. En daartussendoor een
VANAVOND TE ZIEN
beetje verrukkelijke zelfspot:
Erin seloven
„Weet je, dat ik afgekeurd ben voor 7.05
militaire dienst? Echt waar: wegens 7.30
ontstellende magerte: Zou je nu niet|
meer zeggen, hé?" (Zijn aardige echtgc-i
note roept er tussendoor: „Ik herinner 8.20
1 me hem nog best als een talhout!") Tja... 8.45
nu wordt er wat afgespot met mijn
j lUn't komt gewoon omdat ik dol bei
I op lekker eten. Ik erken dat!"
De humor van Kees Sehilperoort gaat
ver in het verleden van de KRO terug:
„De boertjes van buuten", waarin nij
tien jaar lang optrad als Gait-Jan Kruut-
moes, een topprograma dat onlangs
met groot succes is herverschenen op de
televisie. Tegenwoordig: spelletjes en 1
ference. ook in het Djinnprogramma
het heel geslaagde uurtje op Hilversum
III: Koffie met Kees.
„Daarin babbel ik dus met allerlei „gro
ten" van de plaat. Ongerepe'.eerd, pc
daardoor komen er wel eens onverwach
te dingen naar voren-.."
„Zoals verleden week dat huis
Trea Dobbs!"
„Ja, precies, 't Kwam echt in de praat
Ned. 1 AVRO
11.00 1
tc pas en tja.
Mocht U dit oer-gezellige programs
via Hilversum III nooit hebben bereikt:
op het ogenblik geeft de KRO er 's zater
dagsavonds op T 1
Hilversum II herhaliugon
Wij merken op, dat het toch wel iets
betekent dat Kees Sehilperoort voor de
KRO een van de beste Hilversum III-
programma's maakt terwijl de re.st
bijna helemaal in handen van jongeren
is en Gerard Hulshof als programmachef
daarvoor zelfs de Zilveren Reissmicro-
foon van de critici ontving. Het geheim:
niettegenstaande zijn vaderschap van gro
te kinderen (of mede daardoor?9; is
Kees zelf jong gebleven en hij weet de
juiste toon voor jong en oud te treffen.
Een ander programma is „Draaien
maar", dat hij, samen met Cees de Lange
(die hem in de komende weken op Hil-
verusm III vervangt vanwege de va
kantie) nu al vier jaar in het middaguur
van dinsdag doet. Een programma van
een tikkeltje luidruchtige aard: kwinksla
gen, snelle interviewtjes met feestelingen
en veel opgewekte platen.
En dat schot
Hoewel hij vroeger voor de canr
al conference deed en hij zijn debuut als
spelleider op de televisie maakte in
ingewikkelde „Duel" van de KRO in
vorig seizoen, kent kijkend Nederland
Kees Sehilperoort het beste van zijn aan
deel in „Het gulden schot".
„Een hele toestand is dat elke keer
maar ik vind het een leuk spel en dai
vooral, omdat het publiek er zo van ge
niet. Ik moet alleen mijn stem een beelje
inhouden, hc? Ja, het gaat volgend sei
zoen weer door en ik blijf het leiden.
Trouwens, dc Boertjes van buuten ko
men dan ook eenmaal per maand, op het
tweede net en dan heb ik ook de presen
tatie"
„Dus er staat weer een druk seizoen
voor de deur?"
„O ja, ik heb een hoop werk voor
radio én televisie, maar 't is allemaal erg
prettig."
„Daarom ga je nu een tijdje op va
kantie?"
„Nou en of, eventjes uitblazen en nieu
we krachten opdoen heet dat."
„Amuseer je dan, Kees, enmooi
ZEIST Het Centraal InstituutI
AMSTERDAM - De 40-jange F. var.
V uit \m;te-dam is gister'1. op de
Cirnelis Lehlaan in de hoofdsvad met
7. n bromfiets m botsing gekomen met
c r. au: die hem geen voorrang -erleen-
d De bromfietser werd zo ernstig aan
het hoofd gewond dat hij enkele uren na
Ki-iiisu-ooi-d-piizïel
Horizontaal.
1. gebaar, meisjesnaam; 2. mondeling -
levenslucht; 3. viervoetig dier - muurach
tige plant: 4. hemellichaam - assistent
engineer (afk) - voertuig: 5. plaats in N.
Bra'o. - andere naam voor Turk; 6 op
enise plaats - metaalsoort; 7. taaie
aardsoort - nakroost - voornaamw.; 8.
voegwoord - zuiver gewicht - water in
Friesland; 9. zijtak Elbe - stad in Dren
the.
Vertikaal.
1. plaats in Gelderl. - voedsel: 2. tijdre
kening - hoog bouwwerk (meerv); 3.
bijwoord - ginds»: 4. stapel - wijnglas; 5.
profeet - rekening: 6. dorp in Gelderl. -
gebloemd katoen: 7. lied - huisdier -
paard: 8. kippenloop - streling^
woord: 9. *-
- telwoord.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. abri. 2. baan, 3. raaf, 4. infusie, 5.
stee. 6. iets, 7. Eestrum. 8. rune. 9. unie.
sn met kleine kinderen.
j;„nr„„jor,noi, TNO! ander bezwaar is het feit dat
voor Voedingsonderzoek T.In.U. plastic heel gemakkelijk aroma's door-
in Zeist is ingeschakeld by eenj laat wanneer de 1x1 plastic verpakte
onderzoek naar de deugdelijkheid melk bijvoorbeeld in de koelkast staat,
van plastic als verpakkingsmid- neemt het snel geuren over van andere
del voor melk. Zoals bekend is er d,e ,n d* kast worden
sinds kort melk te krijgen, die in) 1
plastic is verpakt, een artikel dat
ui;;iA m,u„ nr. dp Melk is. of het nu in plastic zit of
opgang blijkt te^ maken op nie( U1terst gevoelig
1 N. Brab. - onbekende
Nederlandse markt
Het staat wel vast dat plastic geen
voor de gezondheid schadelijke wer
king uitoefent <>P melk. Wat dat be
treft kan het publiek gerust zijn. maar
plastic voldoet niet als verpakkings
middel voor conserven. Reden waarom
gecondenseerde melk ook niet in plas
tic kan worden verpakt.
Maar voor de normale melk is plas
tic wel degelijk te gebruiken. Er zijn
een paar voordelen boven glas als
verpakkingsmiddel voor melk: het is
liahter en er is geen retour-emballage.
Hier staan weer enkele nadelen tegen
over. Het plastic is natuurlijk minder
vormvast dan de fles. Het is daarom
wat moeilijker te hanteren. Dit kan
krijgt snel een lichtsmaak. De verpak
king van melk levert in ons land een
speciaal probleem omdat er geen
land ter wereld is waar zo met
melk wordt „gesmeten". Het systeem
van huis-aan-huis bezorging treft men
uitgezonderd in enkele delen
Amerika en Engeland alleen maar op
zo'n uitgebreide schaal aan in Neder
land. Een andere voor ons land speci
fieke omstandigheid is naar het oor
deel van de deskundigen van het Cen
traal Instituut voor Voedingsonderzoek
T.N.O. de kwaliteit van de melk. die
voor veel verbetering vatbaar is.
In de loop der jaren is het instituut
tot de conclusie gekomen dat plastic
in het algemeen niet schadelijk is
de gezondheid, omdat het helemaal
i avontuur
r herhaling van
zoek": tieneridolen zingen i
9.35 uur Voor de vuist weg.
Ned. 2 KRO
8.01 tot 10.10 uur: operette „De drie walsen", op muziek
van Strauss, Duitse opvoering met ondertiteling.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I VPRO en VARA
amusement voor jongeren op vakantie,
klankbeeld Lezen en schrijven,
gitaarkwintetten.
romantische werken, dc- het Weens Symfonieor
kest gespeeld tijdens de v/iener Festwochen.
luchtige plaatjes en praatjes.
Hilversum II NCRV
7.30 tot 10.15 uur: promenade der prominenten, muziekwer-
10.15 uur literaire rubriek onder redactie van dr. O. Jager.
r kerkelijke oriëntatie in Wijd als de wereld,
r gevarieerd poëtisch-muzikaal programma ,,'t Is
„De drie walsen"
BUSSUM Voor de talloze liefheb
bers van operettes en van Strauss-mu-
ziek valt er vanavond iets bijzonders te
genieten, als de KRO de meer dan twee
uren durende operette „De drie walsen"
in Franse versie uitzendt.
„De drie walsen" is een soo-t grapje
van Oscar Straus (de Weense componist
die in 1954 overleed), die er een muzi
kaal drieluik van maakte en daarvoor
muziek van aijn grote (bijna naamgeno
ten, geen familie) collega's vader en
zoon Johann .Strauss gebruikte.
De charme van het spel is, dat de drie
vrouwelijke noofdrollen door éér actrice
worden vervuld en de drie minnelijke
door één acteur. Dit zijn Florence Roy-
nal en Jacques Toja.
JUFFROUW JONES
UIT BR1GHTSTIAD
j.5 SftW J Jï,
JAN H. EEKHOtlT
Listers handen begonnen weer krampend te leven, gin
gen open, gingen dicht. Hij zei:
Wie bent u? Bent u van.de politie?
Ik ben geen politieman, meneer Lister. Ik ben Huil uit
Londen. George Hull en niemand anders. Die geschiedenis
hier intrigeert me. Ik zou de moord op notaris Brooks tot in
de nuances willen ontraadselen. Laten we zeggen dat het
een hobby-istische drang van me is. niet ontstaan, geloof
mij, door het verslinden van detectivestory's. Die dingen
amuseren me en ik neem ze voor wat ze zijn. Daarnaast
weet lk iets van criminologie en van psychologie. Van het
laatste meer dan van het eerste. Zet het uit uw hoofd, dat
ik een politieman zou zijn.
U denkt meer te zullen bereiken dan de politie?
Ik probeer het.
Gelooft u dan, dat de politie deze zaak afgeschreven
heeft? Zou ze een moord na drie maanden van onderzoek
opgeven?
Zonder aanwijzingen, die tot een bewijs zouden kunnen
voeren, kan zij niets aanvangen.
Maar ze kunnen naar aanwijzingen blijven speuren.
Wie vertelt u. dat ze dit niet doen? En indien ze hiermee
bezig zijn, vermoedt u dan niet. dat ze de levens van Neels,
Jenkins, Harper en mij zullen nagaan?
Niet onmogelijk.
Lister had tot nog toe betrekkelijk rustig gesproken en
zijn handen waren stil geworden. Thans overmeesterde hem
wederom onrust.
Denkt u, denkt u dat ze dan heel diep zullen graven.
bijvoorbeeld tot in onze jeugdjaren.
Stellig niet, zei Hull met vaste stem.
O...., zei Lister alsof het antwoord van Huil hem verlich
ting verschafte.
En na een kleine pauze vroeg hij:
Kan ik u vertrouwen?
Dat kunt u, antwoordde Huil.
O.zei Lister.
Een poos keek hij in de palmen van zijn handen als wou
hij de lijnen erin ontcijferen.
Dan kruiste zijn blik die van Huil.
Hij zei:
Ik zal het u zeggen. Ik voel, dat ik het bij u doen kan.
Ik....
Hij stokte, vermande zich.
Hij zei:
Ik heb in mijn schooljaren een jongen van mijn klas
met een padvindersmes in de rug gestoken.
Er was een stilte ontstaan, die zich tot in het oneindige te
rekken leek en waarin Listers woorden voor Huil na-leef
den, woorden, waar de ondertoon van een enigszins kinder
achtige triomf in trilde.
Huil doorgrondde Li ster.
Lister was een achtbaar man met in zich een mengeling
van minder- en meerwaardigheidsgevoelens en die zijn ijdel-
heid voor de wereld verstak achter een voorgewende
uiterste bescheidenheid en wie het ten slotte haperde aan
klare levensmoed.
Iemand zoals er tallozen zijn, dacht Huil, terwijl hij
omslachtig zijn pijp stopte en de tabak deed ontgloeien.
Lister wachtte op zijn reactie en daar deze uitbleef, spiegel
de zich, bemerkte Huil, op diens gezicht, dat aanvankelijk in
de expressie een versteviging ondergaan had, teleurstelling
af. Onzekerheid en onmiskenbare vrees maakten zich weer
van Lister meester. Huil sprak nog steeds niet, blies een
wolk rook in Listers richting, waardoor diens gelaat voor
hem verwaasde en sloeg aandachtig gade, hoe de wolk zich
ontbond, sliertend naar alle zijden uitdraadde en naar om
hoog verijlde-
Huil bleef in zijn zwijgen volharden, keek Lister aan, die
zenuwachtig de vingers in elkaar verstrengelde en Hulls
hem half fixerende blik wilde ontwijken.
Toen zei Huil koel:
Is dit alles?
Lister sloeg de ogen neer.
Neen, het ls.. .niet alles, zei hij fluisterend.
U moet u uitspreken, zei Huil.
Het had iets van een bevel.
(Wordt vervolgd
I nodig zijn om een bepaald materiaal
samen te stellen. Een van de stoffen
die zonder of met heel weinig hulp
stoffen kan worden gemaakt, is juist
I plastic.
het I.CVC. VA-
Viener F
en solist. 22.30 Nie;
Eventueel SOS-berichten. 22.45
Actualiteiten. 23.10 Stereo:
Lichte grammofoonmuzlek.
23.45 Socialistisch nieuws ln
Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum U, 298 m. NCRV:
19.00 Nieuws en weerpraatj-,
19.10 Radiokrant. 19.30 Lichte
muziekprogramma. 22.15 Radio-
schrijvers 22.30 Nieuws en her
haling SOS-berichten. 22.40 In
ternationale oriëntatie in kerk.
z ending en oekumene. 23.00
Lichte grammofoon muziek.
RADIO "c
MORGEN
Med.
16.25 Lichte
12.30 Act. sportnws. 13.0C Nws.
1310 VARA-Varia. 11.15 Ste
reo: Spelenderwijs met de brh-
te muze. 13.40 V.d. twintigers.
14.15 Radio Jazzclub. 14 55 Ein
delijk een Natuurbeschermings
wet. lezing. 15.10 Stereo- lor-
dens Symf. ork. (gr). 16.00
fram. 17 X»
icht lnstr.
17.30 Radiaweekjoum
Hilversum II. 29S ra. KRO
7.00 Nws. 7.10 riet levende
woord. 7.15 Klars. gram. 7.30
Nws. 7.32 Geestel. lied. 7.55 O-
verweging. 8.00 Nws 8.10
:evar. progr. (8JG-832
12.00 Angelus. 12.03
Country and Western Express.
12.34 Marktber. 12.27 Meded
t.b.v. land- en tulnb. 12.30
Nws. 12.40 Overheldsvoorl 12.50
Wereldmuziekconc. Kerkrade
1066. 13.16 Tlenercampingshow
14.10 Mus. dilettanten. 14.30
Licht progr. met jonge
H14J0 Lichte grar
Openhartige g
r de r
lltelt v.h. Missiefront. 15.
reo: Platentest. 16.00 BBC
7.23 Svmpb Ork. 17.00 Wil j« weg
Hilversum III. 24»
FM-kanalen. NRU/AVRO: 9 GO
Nws. 9.02 Sol.- en ork.parade.
Nws. 10.02 Lichte gram.
Nws.)
1230 Li
.progr.
4.02 PU.
15.00
tenshow v.d. I
Nws. 15.02 Hoogtepunt'
operettes. musicaU en films.
16 00 Nws. 16.02 Progr. voor
vrolijke vakantiegangers met
weer be r. en wegen inf.dienst.
Nieuws. 17.02-18.00 Sport-
TELEVISIE
VAYAVOYI»
Nederland L NTS: 19.00
Nieuws in het kort. 19 01 Klaas
Vaak. AVRO: 19.05 De avontu
ren van Robin Hood. TV-f.im
Jeugd. 19.30 Toppet
AVRO's Televi
gramma v
visie). NTS: 22.10-22.15 Jour-
OMROEP VANAVOND
„BUly Us.
Menotti. komi
m.m.v. Margherl'
praan; Rolando Panerai, barl-
Ciaclnto Prandeül. tenor
III. Werner Egit:
1I I IA ISIE
rrland 1. VARA: 16.00 Ge-
agent 86 - Te veel ba-
politiefilm. 16.25 Ieder
z'n pleziertje, progr.
kermis, spel v.d. jeugd!
1635-17.35 Op de