Van verzoening kan nog geen sprake zijn Regen kon zendingsdag van GZB niet verstoren Congresvoorzitter Goldman: Alcazar Afscheid van drie zendingsarbeiders Verwoerd legt vrijheid studenten aan banden Protestanten en rk smelten samen in Kansas City Organist Van den Berg gaf fraai Bacliconcert Omdat de Isomat-Rapid helemaal automatisch is! Uw probleem is het onze Een woord voor vandaag Dominees kunnen hun tijd beter besteden, zo stond gisteren op deze pagina te lezen. Daar zal zeker wel wat van waar zijn. Als we maar beseffen, dat alles in de kerk niet gemeten kan worden aan de efficiency in het bedrijfsleven. „Wie van u, die honderd schapen heeft en er één van verliest, laat niet de negenennegentig in de wildernis achter en gaat het verlorene zoeken, totdat hij het vindt?" (Lucas 15:4). De Here Jezus vertelt het op een manier, alsof het vanzelf sprekend is. Maar dat is het voor ons juist niet. Wij vinden het onbillijk, onrechtvaardig en vooral niet efficiënt. Want de herder zorgde er niet voor. dat eerst die negenennegentig veilig in de kooi zaten. Dat maken wij er van. Het staat er niet. Hij liet ze zo maar achter in de wildernis, om dat ene afgedwaalde schaap te zoeken. Dat schaap had zelf maar wijzer moeten zijn. Het is uit eigen beweging weggelopen. Nu legt het beslag op de tijd van de herder en brengt zo het leven van alle negenennegentig in gevaar. Ja, er is weinig tegen in te brengen. Maar om de rekenkunde van de herder te begrijpen, moeten we één ding beseffen: Hij zoekt dat ene schaap niet om dat schaap, maar om de kudde. Hij verlaat de kudde uit liefde voor de kudde. Wij kunnen zo gemakkelijk en schijnbaar zo efficiënt zeggen: die ene domme schapekop moet zelf de gevolgen maar dragen. Maar waar zou de veiligheid van de negenennegentig zijn, als de herder zo gemakkelijk afstand zou kunnen doen van zijn bezit7 Onze veiligheid ligt niet in ons schapeverstand, dat ons van daag misschien nog zegt niet af te dwalen en bij de kudde te blijven, maar morgen"* Onze veiligheid ligt alleen in het hart van de trouwe Herder, die niet één schaap wil missen. Wij lezen vandaag: Handelingen 14 118. VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1966 BRUSSEL „Geen Duitser kan ontsnappen aan de verantwoor delijkheid voor de moord op miljoenen Joden tijdens de laatste oorlog." Aldus de bekende Duitse (thans in Zwitserland wonende) filosoof prof. Karl Jaspers op het Joodse wereldcongres, dat in een speciale zitting discussieert over de Duits-Joodse verhoudingen. Tegen dit agendapunt waren nog tot het laatst toe protesten binnengeko men. „Het ogenblik voor wederzijdse gedachtenwisseling is nog niet aange broken. zolang nog steeds de generatie voor ons staat, die marcheerde op de klanken van het Horst Wessellied. de generatie van de SS en de Gestapo", zo verklaarde de linkse Israëlische re geringspartij Mapam gisteren. Maar ook een vertegenwoordiger van de rechtse oppositiepartij Heroeth in Israël. Isaac Remba protesteerde op het congres. „Er zal nooit een verzoe ning mogelyk zijn. zolang nog een groot aantal moordenaars in Duitsland vrij rond lopen. Hun handen druipen van Joods bloed", zo zei hij. Maar met bewogen stem rechtvaar digde dr. Goldman als congresvoorzitter het Duits-Joodse gesprek. Wij kunnen Duitsland niet negeren. Wij moeten ons lot meester worden, zo zei hij, en wij kunnen ons geen emoties permitteren. Duitsers en Joden moeten een weg naar een vreedzaam naast elkaar bestaan vinden. Er is geen sprake van vergeven of verzoenen. Daar kan het congres niet over beslissen. Maar Duitsland is (Van c i onzer medewerkers) DRIEBERGEN De weers verwachting was beslist niet te pessimistisch geweest. Integen deel, hevige kettingbuien lieten niemand droog. Maar toch waren er nog een kleine zevenduizend gisteren in het Rijsenburgse bos, waar de 55e zendingsdag van de Gereformeerde Zendingsbond werd gehouden. En zo waar, 's middags brak de zon door en werd het nog prachtig weer op deze openluchtsamenkomst. De zendingsvrienden waren er weer, gekleed in een fleurig kos tuum of in de dracht van Bunscho ten, Spakenburg, Zeeland, uit het gehele land, een enkeling in het stemmig zwart. De souvenir- en an dere tenten stonden gereed. Heel vertrouwd werd massaal gezongen en, belangrijkste van al, samen werd geweten, dat de zendingsar- beld Gods werk Is en dat „Hij het ook doet". Om tien uur waren al omstreeks 5 a 6000 mensen aanwezig. Er kon be gonnen worden met het zingen van Psalm 43 3 cn 4, begeleid door le den van de christelijke muziekvereni ging uit Huizen onder directeur C. Visser. Daarna sprak de nieuwe zen dingsdirecteur ds. H. Harkema uit Zeist het openingswoord. Hij verving noemde het een voorrecht de vele, zeer vele zendingsvrienden welkom te Zendingsvrienden alleen al wegens de trouw waarmee men gekomen was „on danks de sombere weersvoorspellingen". Maar ook vrienden in de Geest. Het zen dingsvriend zijn geeft nog geen reden op de borst te slaan, want omdat de Meester het zegt roept ook de kerk: Kom. Het is de Heilige Geest die de resultaten van de zendingsarbeid teweeg brengt, aldus de directeur. Bij tijden viel 's morgens vinnig veel regen en ging het gehoor schuil onder een tent van aaneengesloten paraplu's. „We zien niet tegen een regenbuitje <ro", vertelde de heer J. R. van Beek van het Zeister zendingsbureau van de G.Z.B. ons. Bij de souvenirstent, o.a. met op. Nift nodig te-zeggen aat bovendien trouw en goed gegeven werd bij de collecte en in de bussen op het terrein. Lovende schare Een van de hoogtepunten op het pro gramma was de toespraak van dg. G. Boer (te Katwijk aan Zee, hoofdbestuur der van de Gereformeerde Bond), geti teld: God richt de pijl op de volken. Uit zijn rede dit: Ds. Boer ging uit van de knecht des Heren die in Jesaja 49 spre- Woord Gods op aarde komt. komt vanzelf alles in beweging. Overigens is de wereld vol van vijandigheid tegen God en Jezus Christus, zowel hier in Nederland, in Kenia en Indonesië <waar de G.Z.B. ar beidt) als waar ook ter wereld. Vijand schap tegen God en Jezus Christus, daar tegen is op aarde geen kruid gewassen en geen wapen gesmeed. Er Is maar één maar wegens ziekte afwezig. Hü 1 wapen: het woord van Jezus Christus dat JOHANNESBURG De Zuid afrikaanse minister van onder wijs, Johannes de Klerk, zal vol ledige zeggenschap over hel stu dentenleven aan de universiteiten krijgen, als zijn nieuwe in dc apartheid wortelende wetsontwer pen door het parlement worden goedgekeurd. Dit werd met de no dige ophef gepubliceerd in ..The Star", een in Johannesburg ver schijnend blad. dat als anti-rege ringsgezind bekend staat. Volgens het ene wetsontwerp zou De Klerk vergaande volmachten krijgen om teger. te gaan dat blanke en niet-blanke studenten op universiteitsterreinen me', eikaar omgaan, terwijl hij ook het multi racial® lidmaatschap kan verbieden van de nationale unie van Zuidafrikaanse stu denten. de NUSAS. j„ Het pro-regeringsblad ..Die Vaderland meldde in dit verband dat het belang rijkste gevolg van deze ingreep zal zijn dat de NUSAS. die thans 21.0C9 leder, telt. beperkt zal worden tot blanken De vice-president van deze overkoepe lende studentenorganisatie. John Dame', heeft reeds te verstaan gegeven dat het bettuur zich heftig tegen bedoeld wetsontwerp zal verzetten Een ander wetsontwerp machtigt De Klerk regeringsgelden te onthouden aan die universiteiten, waarvan word: ge constateerd dal zij ..discrimineren" leger, individuele studenten, hoogleraren, ol diep in de harten doordringt en de diep- Ds. Boer waarschuwde tegen zendings- romantiek en verzekerde: de zendings strategie wordt niet uitgemaakt in Zeist, in Genève of waar dan ook. Ze wordt uitgemaakt door God de Vader zélf. Het gaat èrom dat het woord van Jezus on vervalst wordt overgedragen. Er zijn aan vallen op de gemeente des Heren: ook van binnenuit door vervlakking. Maar eens zal er uit alle natiën en tongen een schare, die niemand tellen kan, lovend staan voor de troon van het Lam. De taalgeleerde van het G.Z.B. in Kenia, drs. H. in 't Veld, wiens arbeid in Afrika tot ver buiten de eigen kerk en zending gewaardeerd wordt, was met verlof In ons land. Hij wees de zendingsromantiek ook af. Geen jui chende mededelingen dus over grote resultaten in Kenia. Maar er kan toch gemeld worden, dat de christenen in dit land, die lang de ontvangenden zijn geweest, ook zendingshewust zijn geworden: dat er een eigen ziekenhuis geopend is. Over de goede voortgang van het lectuurwerk hoopt hij dit jaar in de gemeenten te vertellen. Bevinding De slottoespraak werd gehouden door ds. J. J. Poort uit Kamerik. die er sterk de nadruk op legde, dat zending slechts kan geschieden uit de bevinding van het eigen hart. „De ware belijder" wab de titel van zijn referaat. Wat zullen wij belijden? Jezus Christus in Zijn drievoudig ambt Maar wij kun nen Hem pas als Profeet belijden, als wy zelf aan het eind van onze eigen wijs heid gebracht zijn, als Hogepries er, als wy zelf uitgewerkt gijn en zijn plaats vervangend werk nodig leren krijgen, en als Koning, als wij aan het einde van onze eigen kracht zijn gekomen en Zijn bescherming behoeven. Hoe zullen wij belijden? Slecnts door de kracht van de Heilige Geest. Maar la ten we dat dan ook doen met handel cn wandel, aldus ds. Poort, en niet alleen - ie. de een grote natie, die een grote rol kan spelen, ten goede of ten kwade. 72 TELETYPE 10 5-aug. ROT.'r 7.13 Karl Jaspers, die zelf uit Duitsland gezet werd. omdat hij met een Joodse vrouw getrouwd was. legde er de nadruk op. dat de schuld voor alle Duitsers geldt. „Vergeving kan de fundering leg gen voor de toekomst, maar wie kan de massaslachting op zes miljoen mensen vergeven? Alleen de slachtoffers zouden het recht hebben dit te doen. Niemand kan uit hun naam spreken, mens noch staat noch godsdienstige organisatie." Hij noemde de problemen tussen Joden en Duitsers onoplosbaar, al Is de situatie niet hopeloos. ..Wie de jaren dertig en veertig als Duitser hee:t meegemaakt, kan zijn na tie nooit meer vertrouwen." Tot deze conclusie kwam een andere Duitser, de historicus prof. Golo Mann. zoon van de bekende schrijver Thomas Mann. die ook ln 1933 zijn land moest verlaten. Onverschillig „Toen de gele sterren verschenen, toen daami de goederentreinen naar Polen zich volden en oreral de Joodse buren verdwenen, voelde men dit onder het volk: een beetje medelijden en schaamte, een beetje verachting en een heleboel onverschilligheid." Prot. Mann betrok zichzelf nadrukke lijk in de schuld, ook al is zijn moeder van Joodse afkomst. „Een Duitser blijft een Duitser' En over het verleden zei hy: „Wij kweken vruchten aan de voet van een vulkaan, die juist een moordende uitbarsting heeft gehad. Het verdriet zal altijd bij ons blijven, evenals de vrees voor een nieuwe uitbarsting. Waar dat mogelijk was, kan altijd alles gebeuren." Dr. Eugen Gerstenmaier. voorzitter van de Westduitse Bondsdag, zelf een deelnemer aan de opstand van 1944 te gen Hitier, zei onder andere: „Er is thans geen Duitsland, dat met zijn ver leden neeft afgerekend, maar wel een Duitsland, dat er zich voor schaamt en gezworen heeft, dat iets dergelijks nooit meer gebeurt" Het optreden van de kleine rechts-radikale groepen In West- Duitsland noemde hij ergerlijk, maar be tekent volgens hem geen aanwijzing, dat het nationaal-socialisme weer opkomt. Onverbloemd Prof. Gersjom Sjolem van de He breeuwse universiteit van Jeruzalem, verklaarde niet te behoren tot hen, die het Duitse volk afschrijven als een ho peloos geval. Hij achtte het juist en be langrijk. dat Joden met Duitsers spreken met d« lippen. Wij moeten leesbare brie ven zijn in eigen kring, ouderen vr~~ J" jongeren, blanken voor dc zwarten l enigingen, die de apartheid bepleiten. De wetsontwerpen zijn in hun geheel zo vergaand dat zij het de minister van onderwijs in feite mogelijk maker elke niet-blanke student van een blanke uni versiteit te verwijderen, als hij van me ning is „dat dit in het algemeen belang De wetsontwerpen zijn gevolgd op geschillen bij twee* universiteiten, waar representatieve studentenraden weiger den „conservatieve" studentenorganisa ties te erkennen, omdat het lidmaatschap daarvan niet openstond voor alle ras- Op deze zendingsdag werd afscheid genomen van drie zendingsarbeiders. Slej. N. Verkerk is vandaag van Schiphol vertrokken naar Kenia, waar zij ais verpleegster gaat werken. Zij zal spoedig gevolgd worden door mej. A. C. Zijlstra. die als vroedvrouw werkzaam zal zijn. en de familie Hoogerdijk. De heer P. C. Hoogerdijk, die hier ULO-onderwijzer was. gaat in Kenia het onderwijs aan ruim twin tig scholen in goede banen helpen lei den. De vertrekkende zendingsarhei- ders werd het laatste vers van Psalm 121 („De Heer zal u steeds gade slaan") toegezongen. Beatles uit de gratie WASHINGON De Beatles zijn nu. althans In de Verenigde Staten, duidelijk uit de gratie. Er zijn al verspheldene radiostations die niet langer muziek van dit populaire kwartet uitzenden. Er heerst tn de VS op het ogen blik een ware anti-Beatle-cam- pagne. dit als gevolg van een ar tikel van een van de Beatles. John Lennon. ln Datebook. waarin deze beweert dat de Beatles „populair der zijn dan Jezus" en „dat liet christendom op zijn retour is". De camnagne. waartoe het radio station Wagy in Birmingham het initiatief heeft genomen, wordt het krachtigst gevoerd ;n de staten Alabama, South Carolina en Texas, Hier is zeifs het plan opgeworpen de gedesillusioneerde fans in de ge legenheid te stellen gezamenlijk de Beatle-platcn en -foto's te laten verbranden Directeur Chares van Wagy zegt: .Wij vinden dit zo godslasterlijk, dat er iets tegen gedaan moet wor den. Dc directeur van het radio station in Texas zei kort maar krachtig: ..We hebben genoeg van ze. punt uit" Ook is uit opinie-onderzoeken ondei de luisteraars duidelijk ge bleken. dat de grote meerderheid vooi een verbod van Beatle-mu- ziek is. Overigens zijn niet alle radio stations het eens met deze actie. Een zender in Kentucky, die nog nooit Beatle-muziek heeft uitge zonden, legt sinds gisteren elk half uur een Bcatle-plaat op dc draaitafel Volgende week zullen de Beatles beginnen aan een nieuwe tournee door de Ver. Sta'.en. in het volle bewustzijn van hun verle den. Slechts met onverbloemde kritiek kan men de atmosfeer zuiveren. Dit is moeilijk voor de Duitsers, omdat de massamoord op de Joden geworden is tot de nachtmerrie van hun morele be staan als volk. Voor de Joden is het moeilijk, omdat zij kritisch afstand moe ten nemen van belangrijke verschijnse- - len in hun geschiedenis. Wel legde hij er de nadruk op. dat dergelijke gedachtenwisselingen volko men los moeten staan van politieke en economische kwesties tussen beide vol- Prof. Salo W. Baron van de Ameri kaanse Columbia-universiteit noemde het mogelijk, dat op de duur de norma- Ie betrekkingen met de Duitsers her-1 steld worden, maar twee decennia na de 1 oorlog in het zijns inziens nog te vroeg om voorspellingen te doen. Hy achtte het niet uitgesloten, dat nieuwe genera- Mes Joden eens zullen meewerken aan een verdere ontwikkeling van de Duitse economie en beschaving. Conferentie over verhouding christenen-joden CAMBRIDGE Zondag begint een> internationale conferentie over de ver houding tussen christenen en joden, waaraan meer dan zeventig vooraan staande deskundigen uit verschillende kerken aan beide zijden van de Atlan tische Oceaan zullen deelnemen. De con ferentie zal zich met name bezig houden met de recente ontwikkelingen tegen de achtergrond van uitspraken van de ereldraad van Kerken en het Vaticaans concilie over het anti-semitisme. C. Verolme vraagt begrip voor Zuid-Afrika (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM In het vandaag verschenen augustus-septembernum- mer van het bedryfs- en personeelsor gaan Verolme Nieuws poogt de heer C. Verolme meer begrip te kweken voor Zuid-Afrika. Hij doet dat door te wijzen op de bewogen geschiedenis van datzelfde volk dat nu overal op de wereld met zoveel kritiek tegemoet getreden wordt. Volgens de heer Ver olme wordt het Zuidafrikaanse volk nu nog gedreven door verlangen naar onafhankelijkheid en afkeer van ge lijkschakeling. Met veel warmte vertelt de heer Verolme zijn wel met veel romantiek ge laden verhaal van de Boerenoorlog tegen Je „rooineks", van Paul Kruger en Chris- haan de Wet. Het zijn niet alleen de za- rfeHike belangen die hem binden aan 2uid-Afrika, maar ook voordat van zaken sprake was, had hij begrip voor het handjevol boeren „met de Mauser in de ?ne hand (waarmee ze overigens bijzon der goed schoten) en de Bijbel in de andere De heer Verolme vraagt zich af of die •verre, kleine oorlog" werkelijk zo'n be roering in ons 'and veroorzaakt heeft en hij houdt de jongeren onder de lezers voor dat kennis van de geschiedenis van datjand aan de problemen andere inhoud Verolme'.s woorden zyn ook gericht tot degenen die maar al te gemakkelijk pres taties van grote mensen en volken afkra ken met woorden als „ouderwets", „ver leden tijd" en „heldenverering", zonder zelf ook maar iets gepresteerd te hebben. Scheepsbouwer Verolme betreurt het. dat de Boerenoorlog niet te vinden is onder de letter B in onze encyclopedieën, ter wijl het Zuidafrikaanse volk nu strijd voor dezelfde vrijheden, met welke strijd ze toen zo'n bewondering oogstten. "4N EUROPA'S GRO°*^ (Van onze kerkredactie) KANSAS CITY Volgens het Amerikaanse weekblad „Time" zal in Kansas City, een van dc grote steden in de Mid-West van de Verenigde Staten, de eerste „oecumenische gemeente" wor den georganiseerd, waarin rooms- katholieken, protestanten en an glicanen (episcopaten) zullen sa mensmelten tot één gemeente. Hoofdgeestelijke van de Sint Marcus- kerk zal waarschijnlijk een presby teriaans predikant, ds. Kenneth Wa terman, worden. Hij zal dan drie geestelijken als zijn assistenten krij gen, te weten een rooms-katholiek. een episcopaal en een predikant vdïi de United Church (bestaande uit hervormden ea congregation jslet\) Initiatiefnemer van dit plan is ds. Waterman. Hij is al enkele jaren predikant in een sociaal zwakke wijk van Kansas City, waar vijftien duizend mensen (overwegend ne gers) wonen. Het werk is er moei lijk en het ledental van zijn ge meente daalde steeds meer. Datzelf de was ook het geval met de ge meente van de United Church. Beide gemeenten hadden dringend een nieuwe kerk nodig. Waarom zouden we dat niet samen doen dacht ds. Waterman. Maar het bleek, dat deze twee gemeenten zelfs sa men nog niet eens de bouw van één nieuwe kerk konden financieren Daarom ging de predikant op zoek naar andere kerken, die eventueel interesse hadden in samenwerking en uiteindelijk wist hij de rooms- katholieke en de episcopaalse bis- schop voor zijn plannen warm te maken. Zo zal in november de eerste steen gelegd worden van de gemeenschap pelijke Sint Marcuskerk. De kerk, die driehonderd zitplaatsen zal krij gen en anderhalf miljoen gulden gaat kosten, kan dan volgend jaar in gebruik genomen worden. Zij wordt zo ingericht, dat ze tegemoet komt aan de liturgische behoeften van alle vier deelnemende kerken. APART Want het is niet de bedoeling dat de vier deelnemende kerken hun leer en liturgie zullen samensmelten. Ieder houdt 's zondags eigen dien sten voor eigen leden en het is nog een probleem, hoe de zondagmorgen voor dit doel verdeeld moet worden. Maar als leden van één gemeente zul len de gemeenteleden worden uit genodigd gemeenschappelijk deel te nemen aan regelmatig te houden ge bedsdiensten. Ook in de zielszorg, de catechese en vooral bij het in deze wijk zo belangrijke maatschap pelijke werk en de bestrijding van de jeugdcriminaliteit zullen de vier geestelijken nauw met elkaar sa menwerken. DELFT Er bestond een over weldigende belangstelling voor het speciaal aan Bach gewijde concert, dat organist J. van den Berg donderdagavond in de Nieuwe Kerk verzorgde. Tijdens het met zorg samengestelde pro gramma heeft de kunstenaar zijn publiek ongetwijfeld weten te boeien met zijn stijlzuivere, mu- HET HEER l> EIROP.4 i.ocamo onbewolkt Waarom kan iedereen nu perfect fotograferen U stelt de afstand in en verder doet de camera a-l-l-e-s. Er kan niets mislukken - U kunt zó afdrukken. Zodoende kunt U alle aandacht besteden aan het underwerp. Dat maakt fotograferen fijner... dat maakt Uw foto's mooier en interessanter. AGFA - GEVAERT zikale en technisch verantwoorde interpretaties. Het concert, dat werd opgenomen in verband met latere uitzending van frag menten ervan door de K.R.O. werd op grootse wijze geopend met inleiding en sluitstuk van de grote orgelmis. te weten Preludium en tripelfuga in Es. Hel voorspel trof door ritmische accuratesse en een goed strak volgehouden tempo en de fuga, een van Bach's meest geslaagde bvw,'ui in UIL UUUI r;" ,sïer^e. cI,maxwerking. terwijl het klankbeeld toch steeds helder bleef Na twee koralen. „Erbarme dien mein. o Herre Gott", waarbij de melodie stralend zong boven de consequent gespeelde portatobas. en het ragfijn voorgedragen trio „Liebster Jesu wir sind hier" ver- i ^a,ste, co"cerfgever met een buitengewoon klankvolle realisatie van de helaas zelden 1 ten gehore gebrachte, maar alleen al om de harmonie zo belangwekkende Can- zona m d-klein. Centraal op het programma stond de prachtige tweede triosonate in c-klein.' Dit werk kreeg een vertolking, die voorbeeldig was van registratie die na! het expressief gespeelde Largo een bij - j zonder hoogtepunt kreeg in de. ook aan interessante details zo rijke. Allegro-fi- nale. Zoals vaker speelde Van den Berg ook nu Bach's laatste werk. het door hem aan zijn schoonzoon Altnikol gedicteerde ko-1 raai „Vor deinen Thron tret ich hiermit De weergave getuigde van enorme con* centratie. tengevolge waarvan het ingeto gen karakter van het werk uitstekend ;o zijn recht kwam. Het concert werd hierna besloten met de altijd weer imponerende Fantasie en 'n- 6"^le'n Het openingsgedeel'.t klonk uitermate genuanceerd en de fuga. die zeldzaam levendig werd gespeeid. werd uitstekend opgebouwd naar de slotclimax. Het buiten woedende onweer neeft gelukkig geen merkbare invloed op het concert uitgeoefend P. Vecnstra Koelman te Surhuizum. GEREF. KERKEN Beroepbaar drs. G. L. Goedhart. AmsteJ- dijk 79. Amsterdam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal. P. Blok te Dirksland. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen te Oldebrock, H. R. Timmer man te Amsterdam-West. Brieven dia niet rijn voorzien van naam en adrea kannen niet ln behandeling worden genomen ('«heimhoudlng Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar ln verband ataan moeten b» af- *?^er!.üke hr,e*«» worden ge M» r br.,ef d,eB| eeD ruiden te" po,,ier«l» te worden tngealo- dS2!nni«et.»me,ï d? ?ude grond verwij- deren en de plant in een iets grotere pot zetten met gelijke delen bfadaar- fHne J?.«k0e*?eSt 0f m«tgrond en fijne klei. Men moet de stengel inenoeten tot 7 of 10 cm boven de pot en vervolgens de plant in de warme kamer voor het raam zetten. Eerat matig en daarna bij hergroei meer ha. half Juni moet men plaatsen ei? o°mP dT H^agV^ w«rninhnuirteber m0" m" h'" Vraag: Moet iemand die eee scheve h!t.8i/echi wil 1ften zettea dH self fonds?" *a" dU Via "D zieken' ,AT°°rd: dergelijke ingreep is geheel voor eigen rekenin? Gezien SiiUo«5Pru\0>nutl!uinzake de *>semene Bijstandswet hebben wij enige hooj 5 'la- 'eroep op dcze w" moge: lijk is. indien men met in staat is de operatie zelf te betalen. Vraag: Van bevriende zijde ontving ik een deel van het gedi-ht. Het triomflied der beschaving" van Estel- woïnvfpn u*\ ?edicht be«int met de woorden. „Het is geen waan. het ia geen droom. Uit de werkplaats van de stoom. Uit /ijn smidse...enz en ein- digt met: „Dan zal beschaving en waarheid regeren. Dan wordt haar ii- beid het Gods ideaal" Nu mis ik hier. pen'° ee" "deelte Kan J b^- Antwoord: Verschillende vedichten van E«tel!a Hcrzfeld zijn r our.deis gepubliceerd Bij de uitgever i Belir- tante in Der. 'Taag \erschen»r ir 185» God redt 57 Het Gebed er 1881 Januari 1861 De bundels zijn riet meer in de handel. De uitgeverij Bel- mfante werd o ergenomen door de uitgeverij Van Stockum. Pavil- toensgracht -19 Den Haae U kan ztch tot het archief var deze uitgeve rij wenden. Vraag: On.angs kwam ik -en citaat van Karl Marx tegen: „Die Fhiloso. phen habec 'ie Welt nun vei-ehieden interpreter!: es kommt abe. dara if an sie zu i- andere'Kar u mij eggen uit we k werk van Kar! Marx dit is arngehaald? Antword: -n do elfU stelling uil These über Fcuerbach van 1843 die voorkom-. in de h'ir.del viarx und die Religion, ir. hef Oui'.s veikrijg- baar bij Pegasus in de Leidsestraat 'e Am 'ordam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2