Dominees kunnen hun tijd efficiënter besteden Voorzichtig met herroepen van kerkelijke uitspraken Geen regeringssteun voor personeel baksteenbedrijf HUNTER Uw probleem is het Het kon dus wel, in Loosdrecht onze Al te zuiver wordt steriel DONDERDAG 4 AUGUSTUS !966 Eeii ivoord voor vandaag Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uit drijf(Mattheüs 12:28). ..Maar indien Ik door de vinger Gods de boze geesten uit drijf(Lucas 1120). Vergelijking van overeenkomende gedeelten van de evangeliën onderling kan soms verrassende gevolgen hebben. Zo hier. Het verschil tussen Mattheüs en Lucas laat ons de Heilige Geest zien als Gods vinger. Wij wijzen met onze vingers. Zo is de Heilige Geest de wijzen de vinger van God. Hij toch gekomen om de wereld te overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel. Hij, de Geest der waarheid, werd door Christus aan Zijn kerk be loofd, om haar de weg te wijzen tot de volle waarheid, al wat Hij hoort te spreken en haar de toekomst te verkondigen (Joh. 168, 13, 14). Wij grijpen met onze vingers. Zo is de Heilige Geest de grij pende vinger van God, die ons vasthoudt door alles heen. Hij is het. die ..getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn", die ook met een ander woord van Paulus het zegel, de onder pand is van de erfenis, die Gods kinderen nog te wachten staat. Hieraan onderkennen wij, dat God in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft (1 Joh. 3 24). Wij werken met onze vingers. Zo is de Heilige Geest de wer kende vinger van God. Hij helpt ons getuigen, als wij zelf niet weten, wat wij zeggen moeten (Luc. 1212). Hij komt onze zwakheid te hulp, als wij niet weten, wat wij bidden zullen (Rom. 8 :26). Hij werkt aan ons karakter, want onze beste eigenschappen zijn vruchten des Geestes (Gal. 5:22). Zo zouden we veel meer kunnen noemen. Maar één vraag: laten wij de Heilige Geest Gods vinger in ons leven zijn? Wij lezen vandaag. Handelingen 13 42 52. Voorzichtig met bijlïels sturen naar Spanje MADRID Jose Flores. Spaans ver tegenwoordiger van het Brits en Bui tenlands Bijbelgenootschap, heeft ge waarschuwd voorzichtig te blijven met de invoer van bijbels in Spanje. Het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap heeft toestemming gekregen van de Spaanse regering om zijn werk te ver richten en bijbels in te voeren en te drukken. Welmenende christenen kunnen de verbeterde verstandhouding met de re gering echter gemakkelijk schade doen door bijbels of bijbelgedeelten naar Spanje te sturen zonder de wettelijke bepalingen in acht te nemen, aldus lïo- Onenigheid op Joods congres BRUSSEL Tal van afgevaardigden naar het Joodse wereldcongres in ie Bel gische hoofdstad hebben protesten laten horen in verband met uitnodigingen aan sprekers over het onderwerp „Duitser en Joden". Het gaat om dr. Eugen Gerstenmaier. voorzitter van de West- duitse Bondsdag en om de Zwitserse geschiedkundige prof. dr. Golo Main. Men acht beide lieden te gecompromit teerd en daarom ongeschikt om hun visie op deze wel bijzonder moeilijke materie In zijn vergadering van gisteren be sprak het congres de betrekkingen tussen Israël en de elders in de wereld ver spreid levende Joden. Verschillende spre kers drukten er hun bezorgdheid over uit dat het uiteenvallen van de Joden in twee kampen niet tot de onmogelijk heden behoorde. De leider van de Ame rikaanse delegatie, Max Nussbaum, stel de een uitwisseling van jongeren voor tussen Israël en Joodse gemeenten, die in andere landen bestaan. Reclamedeskundige geeft zijn mening over efficiency in de kerk Blieven die niet «tin veertien van naam en adree kunne» «iet In behandeling worden geneme» Geheimhouding li een die niet onderling «et in verhand «Uan J" tonderlijkc brieve» worde» ge steld. Eer brief dient een galde» aas peetzegels te werden tngeele- VraagWat is de andere naam van Arutoteles. waarbij hij aJjU* wordt? Het is een korte naam. U weei mj»i- Fr ziin van die gipsen beeldje» m de handel, die zoveel op een duivel gelij ken? Antwoord: De vraag heeft ons wel wat ?I1?eer!M.oK »«rSn ?3Sd?tln ï>n Aan vele n.m«n v.n an- Sssrass vlnMd?.dnnmWÓp "on°"«d.^ nacht heeft ons echter mad gebracht. fJ (Van onze kerkredactie) STOCKHOLM/GRONINGEN „Brengen onze predikanten niet een groot deel van hun tijd weinig doelmatig door, alleen maar omdat zij het precies zo willen doen als in de tijd van Paulus, Luther of Söderholm?" Dat vroegen de Zweedse predi kanten zich af. En zij hebben voor de beantwoording een reclamedeskundige in de arm genomen, die een opmerkelijk artikel heeft geschreven in het jaarboek van hun vereniging. Zijn slotsom is, dat het eigen lijke probleem van de Zweedse Kerk een probleem van het marktaanbod is. Het gaat er volgens hem namelijk in de kerk gewoon om, een (gees telijk) artikel op de markt te brengen. Erik Elinder pleit daarom voor sa menwerking tussen de kerk en mensen uit het bedrijfsleven. Net als in het bedrijfsleven moet de kerk zich hand- haveft in een concurrentiesituatie, maar volgens Elinder kan zij nog heel veel van de moderne efficiëncy-metho- den van het bedrijfsleven leren, j De predikanten vermorsen door onef ficiënt werken zeer veel tijd. Arbeidsa- nalyses van het werk van „kerkelijke functionarissen" zijn volgens Elinder net zo nuttig als de gebruikelijke ratio nalisering in het bedrijfsleven. Acti veer het kerkelijk leven door prestatie- waardering in te voeren, zo adviseert hij. En waarom stelt de kerk als een goede onderneming zich niet een be paald konkreet doel voor ogen? Waar om geen tienjarenplan bijvoorbeeld met een gedetailleerd budget? "Probeer het maar als u wilt, hier is denkt aan Mephistopneles «Hebreeuws wuntachme, daar is de gevser m<£>ir attekeorrtertoetr MephUto* de geest hier hebt u wasgoed. Maar u krijgt het "an het kwade, die o.a. in Goethes Eaus* witter hoordat ktm eenvoudig voorkomt. Er ziin vele Maar het kon wel witter. Dat zag me vrouw Schipper toen zij het resultaat vergeleek met haar vorige was. ..Het is werkelijk ongelo felijk"gaf zij toe. Documentaire over prof. Niebuhr HILVERSUM CVK en IKOF zuller on de avond /an dinsdag 16 augustus a.s 110.05, Ned. 21 een documentair nroeram- ma wijden aan orof. Reirhold Niebuhr theoloog en predikant. wien« raam bii zijn leven al een mythe is gewo^-n. Prof. Niebuhr ls nu 74 iaar en woont in Stockbridge Mas6a»huP«*4«i VS. Ziin gehele leven heeft hii zich fel verzet teeen de onwaarachtigheid en ve'sbe'd van de Amerikaanse, staat van welvaart waarin lang niet alle burgers kunnen Hii heeft altijd oo de bre-r eestaan voor de aroeider di» in de fabrieken mecbarirch en geestdodend weik moet verrichter en is een actieve figrur in de voor rassengeliikheid. H»'i is de -nar., die de ormacht van de '-erk oo dit eeb'ed var d* samenleving fel en onverschrokken hekelt er oassieve ihristenen -oorgaat in een daadw Van tweeën één: of de kerk gaat zich steeds meer beperken tot het handha- haar oude domeinen, of zij gaat als een goede verkooporganisatie nieuwe markten ontsluiten. n dergelijke rationalisatie in het kerkelijk optreden geen afbreuk doen aan de geestelijke waarden, die aij verkondigt? Juist niet, zegt Elinder. Natuurlijk moet de dominee niet met stopwatch in zijn hand aan een ziekbed gaan zitten. Maar het gaat om. dat hij tijd krijgt voor wat wezenlijk VERPAKKING Niet de inhoud van de verkondiging moet veranderd worden, maar de „ver pakking." Het gaat om en struc tuur-rationalisering, om een aanpas sing van de „verkooporganisatie" de markt na een zorgvuldige marktana lyse. Eerst zo kan het brood des levens met vernieuwde kracht aan de consu ment worden gebracht. Elinder stelt voor, dat de theolo gische faculteiten werkgroepen vormei van theologen, psychologen, statistici en deskundigen uit het bedrijfsleven, die de resultaten van het moderne derzoek moeten benutten voor de actue le situatie van de kerk. De knuppel, die Elinder in het hoen derhok van de Zweedse dominees heeft geworpen, wordt daar momenteel druk besproken. Men heeft zelfs de vraag al opgeworpen, of het ernstige predikan tentekort. waarmee Zweden worstelt, wel reëel is. Volgens de officiële sta tistiek zijn er tweehonderd vacatures, maar als men eens wat efficiënter ging werken en wat meer overliet aan „le ken," zou er wel eens een overschot kunnen blijken. In het (hervormde) Groninger Kerk blad houdt ds. M. A. Krop zich met Elinders gedachten bezig. Weliswaar Nederland Zweden niet, maar bij alle verschillen is er toch meer overeen komst .Ds. Krop schrijft: „Ik weet, dat nog steeds in veler oren de woorden „marktanalyse" „bedrijf" met betrekking tot de kerk als een soort heiligschennis klinken. Ik moge herinneren aan de woorden uit het Nieuwe Testament, dat wie ren bouwt de kosten berekent en dat kinderen dezer wereld verstandiger handelen, dan de kinderen des lichts. ONGELOOFLIJK Wat wij ons in het onderling verkeer der kerken veroorloven a kwisting van geld en mankracht grenst aan het ongelooflijke. Alleen, het wordt nooit berekent." „Onze kerk telt tweeduizend predi kanten. Voor hen ontbreekt in de te gevallen een geëigend personeelsbe leid, omdat het niet gevoerd mag den. Zo komen in vele gevallen niet de geschikte mensen op de geschikte plaatsen. Eén voorbeeld: vele predikan ten willen niets liever dan hun hele leven lang gewoon predikant blijven. Maar er zijn ook anderen, die na een aantal jaren gemeentepastoraat het zeer op prijs zouden stellen een andere richting te kunnen uitgaan. Dit wordt hun tot nu toe in vele gevallen niet mogelijk gemaakt, laat staan voor- Volgens ds. Krop zou het tot nu toe niet gevoerde personeelsbeleid wel eens een van de oorzaken kunnen zijn an de geringe aanmelding voor de the ologische studie en zeker van de ge ringe animo voor de pastorie. Melk besmet met penicilline Brood voor de wereld Duitse protestanten gaven 23 miljoen STUTTGART Bijna 23 miljoen mark hebben de Duitse protestanten in het jaar 1965/66 opgebracht voor de actie „Brood voor de wereld". De opbrengst van deze actie, die nu «1 zeven jaar achtereen elk jaar wordt gehouden, is bestemd voor de bestrij ding van noodtoestanden in de ontwik kelingslanden. Van Oost-Duitsland zijn geen vergelijkende cijfers bekend, maar in West-Duitsland lag de op brengst dit jaar 11,5 procent hoger dan vorig jaar. Synodes staan nu niet direct be kend als voorbeelden van effi ciency en betekenen een zware belasting op het leven van sommige kerken, omdat de synodeleden weken achtereen aan hun gewone werk onttrok ken zijn. Pogingen om hierin verbetering aan te brengen, hebben nog weinig resultaat gehad. Om het verstaan van het evangelie in Azië (Van onze kerkredactie) STRAATSBURG Een overge voelige bezorgdheid om een „zui ver" verstaan van het evangëlie en om de „zuiverheid" van het evan gelie, zoals men tegenwoordig veel constateert, komt voort uit gebrek aan vertrouwen in de alles te bo ven gaande kracht van het evan gelie, die ook tot uitdrukking komt Vraag: In neigen vonden wij woorden: „doppi seryizi naam Dc naam wordt dikwijl? aan de SXi veo. u du, kW. folder van een Italiaans de volgende n „panorama u. nell*isola piu belle". Wat bete kent dit"? Antwoord „Doppi servizi" betekent dubbe* sanitair, met an^e wooroem Twee Wc's en vermoedelijk ook. Twee douches of twee badkamers. De »ndere woorden betekenen-, Een penoram» als een droom op het mooiste ei.and. Antwoord: Het artikel luidt: Hij die opzettelijk onderscheidingstekenen draag, of een daad verricht behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt of waarin hij geschorst is. wordt gestraft met een ge vangenisstraf van ten hoogste drie maan den of een geldboete van ten hoogste driehonderd gulden. ITRECHI - De 1'le.cht.e keorinp- m aarden vaten~ - r„ dienst ran waren is bang dat sommige niet. Dat zei mevrouw E. Schipper, ..Kijkt u maar, die lakens en mijn nylon vriijk christendom. De betekenis vat Teehonden in het district een klandes Oud Loosdrechtsediik 15A in Loos- bloesjes en de tandartsjassen van mijn orediking en van riin omvanffriike ticne T(K>rraad penicilline I Oud Loosdrechtsedijk 15A in Loos drecht, tegen de dames van een Sunil team. bloesjes ■■-■-■y-"" -,rb„d j»- man... alles... Sunil IS ut een noord v,et buitenland aangekocht! duidelijk ge- geweldig! maakt ProfNauta over Assen en Vrijmaking (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Men moet in het kerkelijk leven voorzichtig nis. maar ik geloof dat die zaken dan zijn met herroepingen van kerkelijke uitspraken uit het verleden, jtoch verkeerd gebruikt worden." nedènbu'renhoofdzakelijk tv» wil ik op jn zo'n herroeping ligt namelijk ook een veroordeling van mensen' SVpS. We'ik'percent^van de van vroeger en de wijze waarop zij hun taak vervuld hebben Hun geluidshinder wordt daarmee weggeno-1 situaties lagen toen vaak ook heel ingewikkeld, zonder dat de tegen- S" Ó"bd"ï"«ïanTa^"a"n"daT,rmd;i partij daar altijd oog voor had. vloeren op te breken, en binnen de gren zen van de financiële draagkracht? Antwoord: Zachtboard met de ruwe zijde naar de geluidsbron gekeerd, dempt het geluid, dat wil zeggen, dat dit het geluid weinig weerkaatst. Meer uit werking heeft nog het speciale geluid dempende board, voorzien van vele sleuf jes. Het is echter zeer moeilijk om in een gehorige woning achteraf nog een -edelijke geluidsisolatie aan te brengen. d'£opm^ bdrkkb«Tfc. »n k"b«",rb"d:ni; bedekking. Dan zal het lawaai aanmerke-j Goede sfeer had conflicten voorkomen het kerk- de Vrije Universiteit, in een interview met drs. G. Puchinger in Theologie n der redaktie Schalt*. Uitgave Ambo. v»».... •--- Bosch en Keunlng. IUirn net decor van dit boek waarvan de Amboboeken zijn voor ieder, maar handeling zich af-peelt in het om ze te genieten is veelal wel enige van deze eeuw. Het erschil ontwikkeling nodig. Dit boek is oókiboer en knechttuf— theologie maar wilhor.^n nceiiiiiiecn - - «one ..ndaMjzU» W,I wat ,wart-wit {«chtldard. gen. Het alfabetisch ingerichte Over de Groninger boe^ Alko diens serie „Is de gereformeerde we reld veranderd?" in het reünistenblad van SSR Libertas ex Veritate. Volgens prof. Nauta hadden de beide conflicten, die in de Gereformeerde Kerken in deze eeuw een scheuring hebben veroorzaakt (in 1926 met dr. Geelkerken en de Vrijmaking in 1944). voorkomen kunnen worden. „We moe- Aldus^ prof. dr.^ D. Nauta. hoogleraar ten nu proberen de zaak ongedaan te *--» nnaken - aldus prof. Nauta, maar hij zei tevens er niet voor te voelen tenzij het duidelijke procedurekwesties raakt een oordeel uit te spreken over wat in het verleden gebeurd is. „Ik vrees namelijk dat wij dan wéér in een rechterstoel gaan zitten, maar dan tegenover anderen! Wel kunnen wij zeggen, dat wij betreuren al wat er in het verleden gebeurd is. en dat wij bereid zijn om, in dat leedwezen over het gehele gebeuren en de situatie als die was, een NIEUWE BOEKEN voor U besproken iucs ia w de ..landadel ineo.o«.c uia*i stukje ant-ien de „horigen" is groot. Dat is alge- de°Theo1o%gi> d°eP Serëld"* jtt^hrtdmS woord*"goeds gezegd en over het Duitse"radiol ln"dit deëfworden drieI Boertje Job die in de hoek zit. waai en dertig begrippen behandeld, als de slagen vallen, niets s.echts. En dan cn Ut life krc*. at" ,-an i-.roH .can H:o Boen dertig ker*. kun. Voor elk onderwerp verd een passen- zet heeft het voordeel dat knappe mensen worden gezet tot het beknopt en verstaanbaar schrijven over een belangrijk onderwerp, wat veelal, evenals hier. een mooi resultaat ople vert. Er staan veel boeiende uiteenzet tingen in deze paperback, het tweede en laatste deel van dit „abc van het protestantse denken". '228 blz., /s.90> de Lziëlepiet" van predikant, die geen voet aan de grond krijgt op de Gro ninger klei. Het voordeel van deze overdrijving is intussen, dat de ka rakters raak en soms ontroerend worden getypeerd. Het milieu is goed beschreven. De titel van het boek slaat op Job, die een schaduw beeld moet zijn van de Bijbelse Job. De vergelijking is niet overtuigend. Ondanks deze bezwaren is „Het scha- luwbeeld" een streekroman, waardoor de lezer wordt geboeid. '256 blz. 5.90!. F verhouding aan te geven. Èn dat geldt zowel „As sen" als de Vrijmaking. Gevaren In het gesprek met drs. Puchinger verklaarde prof. Nauta meer en meer van mening geworden te zijn. dat de volgelingen van Calvijn te weinig oog hebben gehad voor de gevaren van ver deeldheid en scheuringen. Dat is een punt. dat zijns inziens meer en meer in het oog moet komen bij de bestudering der na-reformatorische kerkgeschiede nis. niet alleen in Nederland. De Afgescheidenen van 1834 stonden volgens prof. Nauta zelf correct. Ze zijn er echt uitgewerkt en ze konden niet anders „Maar, en daar ligt mijn bezwaar: men heeft later van wat in 1834 gebeurde, een beginsel gemaakt... Men sprak eerst van het recht, daarna van het beginsel der Afscheiding. Je kunt je steeds weer afscheiden, natuur lijk om redenen, die min of meer prin cipieel geacht worden, op grond var Het conflict van dc Doleantie had volgens prof. Nauta voorkomen kun nen worden. „Kuyper heeft die zaak wel erg georganiseerd, met groot veldheersbeleid. Je kunt daar bewon dering voor hebben, cn je behoefi zijn bedoelingen ook niet aan te vech ten. maar ik twijfel toch wel aan dit zaak en mijns inziens was die scheur niet bepaald nodig geweest. Want de zaak der orthodoxie stond er in 1886 binnen de Hervormde Kerk beter voor dan in 1834.' Het conflict met dr. Geelkerken was tellig te voorkomen geweest volgens prof. Nauta. De persoonlijke verhoudin gen lagen namelijk al enige tijd fout. Men stond bij voorbaat geïrriteerd tege- elkaar. Als de sfeer goed was geweest, dan was de oplossing schien gevonden en dan was het in 1926 nooit tot een scheur gekomen. Ook ten aanzien van de Vrijmaking meent prof. Nauta. dat alles misschien anders was gegaan, als de verhoudin gen goed waren geweest. Tenslotte was er in 1942 overeenstemming geko men inzake de leergeschillen. penicilline hebben die zij I gebruiken bij uierontsteking van koeien. Op die manier zou jaarlijks een hoe- veelheid van enkele tienduizenden liters melk die besmet is bij ongeveer 20 Utrechtse melkfabrieken binnenkomen. Veel van deze melk wordt gewoon ver kocht. daar de verontreiniging in de fa briek vaak onopgemerkt blijft. De hoeveelheid penicilline is niet ver ontrustend, maar kan op den duur scha delijk iïm. Mensen kunnen vaak door deze meik^ te drinken immuun worden voor jenicilline. Prof. Erhard neemt financiële stappen BONN Bondskanselier Erhard heeft gisteren verstrekkende financiële en eco nomische hervormingen aangekondigd omdat wettelijke maatregelen op het ge bied van de economische en financiële politiek niet langer kunnen worden uit gesteld om de zekerheid en de welstand te handhaven en de toekomstige ontwik keling in de hand te houden. Beroevi n sswerk Steur te Doornspijk. Geref. Kerken Aangenomen naar Aduard, J. de Lan ge te Lemmer. Geref. Gemeenten Beroepen te Sint Annaland, A. Hof man te Zeist. Ond-Geref. Gemeenten in Ned. Beroepen te Leersum. B. Toes te Kin derdijk. Aldus de Chinese theoloog prof. Tsjang Hoei Hwang van Formosa in betoog op de vergadering van het uitvoerend comité van de Hervormde Wereldbond (HWB) te Straatsburg. Door onvoorziene omstandigheden kon prof. Hwang niet persoonlijk aanwezig zijn en zijn referaat werd dan ook voorgelezen. Hij greep het bijbelse beeld van het tad aan, dat moet sterven, om vrucht voor te dragen, maar hij had het daar bij „vertaald" in Chinese vorm. Getuigenis Een mooi opgepoetste rijstkorrel wil nergens meer ontkiemen. Alleen met het complete omhulsel kan je hem uit zaaien en hij zal uitkomen. Zo is het met het Woord van God. Het is niet quiver in zichzelf", als het ware abso luut tot ons gekomen, maar als het vleesgeworden Woord in de mensheid van Jezus van Nazaret op een bepaalde tijd en een bepaalde plaats. Prof. Hwang sprak over „Hoe kun nen de kerken in Azië vandaag het geloof belijden". Hij noemde daarbij drie punten, waarop de kerken in Azië voor alles een relevant getuigenis moe ten geven: Wat betekent het een persoon te zijn? Wat is het nieuwe mensbeeld in Azië? Wij moeten onze medemensen in Azië duidelijk maken, wat het gij-ge richt zijn van Jezus (in tegenstelling tot het egoïsme) betekent voor het op bouwen van de gemeenschap. Voor het eerst begint het begrip j geschiedenis bij de Aziaten een rol te I spelen. Tot nu toe werd de geschiede- beschouwd als een doelloze vicieuze cirkel. De geschiedenis van Jezus ver tellen betekent de mensen confronteren met een geheel nieuw geschiedenisbe grip, dat door Zijn leven is geopen baard. Nog anderen spraken over de proble men, waarmee de jonge kerken te worstelen hebben. Het waren een Mexi caan, ds. Abel Clemente en de Indone sische predikant ds. Basoeki Probowino- to. Ds. Clemente pleitte voor regionale conferenties, georganiseerd door de HWB voor de jonge kerken. Ds. Probowinoto. die niet allei.i pre dikant, maar ook lid van het Indone sische parlement is, waarschuwde, dat als de samenwerking tussen de „oude" de „jonge" kerken in de HWB nie# effectiever wordt, de HWB louter ee» gedenkteken wordt, gewijd aan het her vormde geloof, een plaats, waar de kin deren samenkomen, om de roemruchte daden van hun voorvaderen te herden ken. Hij pleitte voor de instelling van een zendingscommissie met regionale sub commissies, waarin de zendende ker ken elkaar kunnen aanvullen met mensen en geld, waar dat nodig is. Ilei-vot-mcl Over het heden zei prof. Nauta ondel andere: „Ik denk inderdaad aan een heid met de Hervormde Kerk. Natuur lijk niet op stel en sprong, maar we moeten het wel voorbereiden en daar is tijd voor nodig, want er ligt een geweldige geschiedenis achter ons." In dit verband meende de hoogleraar, dat op den duur ook andere theologen, dan die lid zijn van de Gereformeerde Ker ken betrokken moeten worden in het werk van de theologische faculteit de Vrije Universiteit. „Het is nog niet zo ver. en ik spreek hier ook alleen voor mij persoonlijk, maar het moet die kant wel op dat zou een goed ding zijn." LONDEN Engeland zal 10.000 mili tairen uit Borneo terugtrekken als de overeenkomst ter beëindiging van de „confrontatie" van Indonesië een feit is. Dit is gisteren door minister Healy van defensie bekendgemaakt. DEN HAAG Er zullen I vele delen van net land voor en boven vooral omdat arbeidsbureaus in gevallen van bedrijfssluiting b\j- dat ervan mag worden uitgegaan dat in zondere activiteiten ontplooien ri ^oldoen.de vervangend* r werkgelegenheid aanwezig zal z:ir geen bijzondere maatregelen De minister ontkende dat worden genomen om de als ge volg van de sluiting van baksteen- fabrieken vrij gekomen personeel aan vervangende arbeid te hel pen. ontkende dat. zoals door ons is gepubliceerd, een hon derd steenfabrieken op den duur het niet meer zouden kunnen bolwerken. RECTIFICATIE UTRECHT Dr Philip Pot'ei. mens zijn ambtgenoten van volkshuis-1 wie wij deze week berichtten, dat hij vesting en ruimtelijke ordening in ant- een van de sprekers zal ziin op het Woudsch j' woord op schriftelijke vragen christelijk-historische Tweede-Kamerle den de here Kikkert en Van der Peijl. De sluiting van de bakstee.-industrie komt volgens de visie van de be windsman door dc snelle mecnanisatic- en rationalisatie. Hij meent voorts dat de personeelsvermindering in de baksteenin dustrie niet van die omvang zou zijn als de vragenstellers meerden te moiten ver wachten. De baksteenindustrie komt in scholierencongres te dinsdag begint, is niet voorzitter. secretaris van de afdeling voor zending en evangelisatie van de Wereldraad van Kerken. Ook treedt hij pas per 1 ianuari a in functie. vrouwen hebben i -1 U Anderhalve ton voorNBG .AMSTERDAM De opbrengst van de actie „Niet bij brood alleen" van het Nederlands Bi jbelgenootschap is nu bo ven de honderdvi.iftigduizend gulden eekomen. Nog steeds komen rt-*-ell.iks girostortingen op rekening 44.000 van het NBG te Amsterdam binnen. Gelijk bekend is dit geld bestemd voor de uitgave van zeventigduizend bijbels en bijbelgedeelten in tien verschillende talen in Kameroen en in Suriname. In totaal is hiervoor drie ton nodig, maar het nu bereikte resultaat vakbond opgericht overtreft al ruim de verwachting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2