JThsi A-dam en Eva en De Stad Bijbelschool groeit uit haar jas... Jaar in dienst van de Heer Bruiloft- uitgesteld WAT NBI gaat ook predikanten voor Suriname opleiden AMERIKAANSE POËZIE VAN DE 20e EEUW ZATERDAG 9 JULI 1966 (Van onze kerkredactie) bezielt ja, alt je vlak voor je trouwen ttaat an ja ttalt ja huwe lijk uit om een jaar te gaan werken in Afrika? Vrijicilligers voor Roeanda gevraagd AMERSFOORT - BAARS Het Zendxngscentrvm b* Baan van ie Ge reformeerde Kerken cr het Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk Amttrifootf hebben een oproep ge plaatst coor jofpo martJKlijke rrijtclUi- ffsre, die bereis rijn een jaar mee te perken aan een boöujprojflcf in Kigali tn Roeanda. Het liefst worden reacties vernacht van Hmmermannga, U-ere o.f hte-ers. Het bouwproject in Kipatl omvat een kark met kostemrontnp. een lec tuurcentrum. eon gebouw voor het ren- dingsjeugdwerk en enkele tooningen voor Ten&ngsarbeiders. Jan Ryfkemc ra eijn assistent Joh. de Smalen zijn hier ai els botnckvndi. gen werkzaam. (Van onze kerkredactie) HET Nederlands Bijbelin stituut in Doorn groeit. Dit jaar meldden zich even veel nieuwe studenten als de school in totaal tot nu toe kon huisvesten in het gebouw De Koppel, prachtig gelegen in de Doornse bossen. Een bij- zonderheid was dat de Broe- studentengemeenschap dergemeente in Suriname de tot nu toe uit Ambor school verzocht haar aan- komen daar ook Surinaamse staande predikanten en evan- ger?i!>iu, gelisten op te leiden. Vijf bergen-' jonge, negers hadden al een Smit, Drie Zuidhollandse jongens gaan voor een jaar helpen in Rwanda. Arie Lock (22; Naaldwijk), Wou ter Monster (26; 's-Gravendeel) en Teake Visser (24; Den Haag) zijn uit ruim tachtig kandidaten gekozen om de Nederlander Jan Hylkema in Rwanda's hoofdstad Kigali te gaan assisteren bij de bouw van een groot zendingscomplex. Wouter, Teake en Arie na een vooropleiding van drie maanden te Baarn, waarin ze zoveel moge lijk leren van land, volk en reli gie van Rwanda en natuurlijk Frans. heid bij te brengen, maar hen nen op giro 510630 van het NBI ook te leren als christenen te te Zeist. leven. Bijna een kwart van de Er is nog meer nodigt ook ora bestond de inrichting te kunnen aanschaf- toe uit Ambonnezen. Nu fen, maar het bestuur, dat geleid ,e. wordt door de Rotterdamse jour- - nalist Jan J. van Capelleveen, is „Ik kan acht nieuwe studenten er van overtuigd dat ook dat kon de directeur F. gejd nog binnen zal komen, os gereformeerd zende- vooropleiding gevolgd als ling en hoofd van een kweek- Het NBI is een eenling in het Soemoa, het be- Nederlandse theologische onder- Arie lezen de Nieuwe Haagse voorbereiding voor de drie- school Courant, Wouter het Dordts Dagblad. Boven staand bericht op pagina Kenmerk in onze bladen van 16 februari was de aanleiding om reeds het opleidingsinstituut zich aan te melden. voor de toekomstige predi- jarige Nederlandse opleiding. Jaai En deze school is bovendien den aangemeld en waren toen op „Ik kon er nog niets van, maar als ik maar zo'n zevenhonderd. woorden ken, dan kan ik me in bilden ze het Mk leuki om wat zou kunnen omschreven wachtlijst geplaatst. Nam het worden als middelbare theolo- bestuur de groep van vijf jonge gische school. De nadruk ligt op Wantpn van dó Fvancrplicrh mensen uit Suriname aan, dan de praktijk van het pastorale en «amen van ae rwdngeiiscn moesten wij weer afvallen. Ging evangelisatorisch werk. De Molukse Kerk m ons lana. bet bestuur op het rijtje van aan- school gaat niet uit van een be- Tot nu toe bood de school melding af, dan zou Suriname paalde kerkelijke richting, maar Dat project omvat een lectuur- kundige Jan Hylkema met zijn centrum, een kerk, een kosterswo- assistent Johan de Smalen kun ning, een gebouw voor het zen dingsjeugdwerk en enkele wonin gen voor zendingsmensen. Bouw- nen het niet meer alleen af. De aankoop van materialen, het de beginperiode tenminste red den", zegt Arie. Hoe denken ze over de vaak gehoorde bewering, dat een jaar veel te kort is om overzee te gaan werken? Teake, die door van de wereld te zien, wat wil je? allen intern waren, omdat het Van Unks naar rechts: Wouter menieven gezien wordt als een onderdeel van de studie. plaats aan twintig studenten, die geschreven moeten worden, dat wordt geleid door een bestuur - - - - - slechts enkele van de vijf negers waarin hervormden, gereformeer- geplaatst konden worden. Hoe er den, christelijk-gereformeerden, Het o°k geschoven en gerekend werd een vrij-evangelische, een doops- niet slechts om Jonge altijd liet de uitslag mensen wat theologische wijs- tact met het gouvernement, de «aans het woord voert, aegt kort Donderdag 14 juli hoopt de Haagse schilderes H. M. (Ru) Paré haar ze ventigste verjaardag te vieren. Pjrke Koch, schilder van portretten en kermi'taferclen, wordt 13 juli vijf enzestig jaar. hele organisatie als aannemer vergt zoveel tijd, dat zij maar amper de gelegenheid hebben om persoonlijk bij de bouw aanwe zig te zijn, zodat de eigenlijke bouw thans in feite onder leiding van voorlieden van Rwandese bouwvakkers staat. Beloofd was, dat het project bondig: „Als driehonderd het deden, konden ze daar honderd jaar vooruit. Bo vendien: wij kunnen direct de eerste dag al aan de slag en. hoe ven ons niet ten koste van de nodige tijd in te werken." Ze gaan trouwens niet naar Rwanda om zending te bed rij- volgend voorjaar klaar sou rijn ven' Natuurlijk, het drietal hoopt na de teleurstellingen, die de op Eoede contacten mel de >rb"" Rwandese kerk van een vorige bouwer heeft ondervonden, wil Jan Hylkema daar koste wat het ders op het project en als men hen zal vragen, om bij voorbeeld jeugdclub van de Rwandese kost voor staan. Daarom heeft te gaan leiden, zullen re dat hij assistentie uit Nederland ge- besllst niet a,slaan' maar dat is vraagd. Het drietal vrijwilligers wordt uitgezonden door het Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk (de nieuwe overkoepelende orga nisatie van de bond voor GJO niet allereerst de bedoeling. Ons zijn daar zal vooral een getuige nis moeten zijn, zegt Teake. Dat brengt ons op de vraag naar het „waarom". Teake (die mei had willen trouwen; de de bond van GJVs). Alle drie bruidsjurk was al in de maak) zitten ze bier ift Nederland in de z5et het als een diakonaal jaar. bouw, maar ze verwachten wel, Eeh meisje geeft een jaar van in Kigali met veel meer zaken haar leven door in een inrichting geconfronteerd te worden, zoals te Saan werken. Je gaat een jaar de aanleg van waterleidingen en 1" dienst van de Heer. electriciteit De andere twee (ook Arie is Half september vertrekken verloofd) knikken. En natuurlijk digende nasmaak na. Plannen i onbevre- gezinde en een lid van de Ver gadering van Gelovigen zitting hebben. De school begon in 1949, toen Ve „«We- het jeugdevangelisatiewerk de Er zijn grosse plannen voor aandacht van velen trok. Youth de toekomst Het was al emge for chris^ j en E en L j E 3aaen duidelijk dat de prachtige waren ;n opkomst. De evangelist villa De Koppel te klem rouw- j. Kits toen net directeur van den. Er moest uitgekeken worden het conferentieoord Het Brand- naar een nieuw gebouw. Aan het punt, voeide de behoefte aan een begin van dit jaar begon het interkerkelijke opleiding. De licht aan de kim te gloren. De school begon als een twee-jarige Koppel is eigendom van de heer cursuSt maar is reeds jaren ge_ i j ?es1sleT' zonder wiens leden omgezet in een drie-jarige hulp de school nimmer had kun- opleiding, waarin grote aan- nen bestaan. De heer Kessler, die dacht geschonken wordt aan de in Peru gewerkt heeft als zende- studie van de bijbel, dogmati- ling en nu bezig is aan zijn dis- sche vakken, zendings- en kerk- sertatie over het kerkelijke leven geschiedenis en talen, in dat land, had echter net hun weg vinden. In de andere christelijke organisaties. Bestuur vlak bij het station gekocht ToorTTotTn Praktijk moesten re de kerken trum worden voor studenten, heaerr Keiler'St geb"w ook' Jn- En dl^suHatn rif» vprhurpn aan hpf NRT ver6eleken met de resultaten Maar crW.1 55»" het co van dergelijke scholen in het bui- Maar de school kan het ge- opdracht gegeven het te laten l?*? °L'H mlerkerkellik' verbouwen en het werk kan pas begin volgend jaar beginnen in verband met de bouwvergunnin gen. Het zal zeker een jaar du- v__ ren eer het klaar is. dus pas in .11 5? de cursus 68/69 kan de school J* d® «e«fonneerde zen- ruimer gaan ademhalen. dingshoogleraar prof. dr H. Bcr- gema voorzitter van het bestuur Bar ah werd. Onder zijn leiding ver- kreeg de school een positie, waar- yF 7,j -fudenten opleidde J !!t - a a - yoor het. werk in geloofszendln- waarin achl jongens zouden kun- 5en, maar ook v00r d, k„kelljke nen worden ondergebracht. Met zendingen. Tussen beide was in nog wat achuiven en meten kon het verleden weinig contact, en de studentengemeenschap dan al dal is nof eigenlijk niet. In d't jaar uitgebreid worden tot „kere zin is het NBI een van de dertig studenten. Vrienden van weinige scharnieren tussen beide de school werden aangeschreven werelden, binnen enkele weken was er al ruim zesduizend gulden bin- it***********#***'»»***»*********#*»**************»***#***#*************** De Poolse pianist Stefan Askenase, die regelmatig in ons land optreedt, hoopt 10 juli zijn zeventigste verjaar dag t gedenken. Zaterdag 16 juli is het zestig jaar geleden, dat aan de achterzijde van het Rijksmuseum een speciaal voor „De Nachtwacht** gebouwde „Rem- brandtzaul" werd geopend. Het „top stuk" hing er slechts enkele jaren, want dc zaal voldeed niet aan de ver wachtingen. TJET SCHEELT ENORM of men woont in een land met een geschiedenis, of in een zonder. Natuurlijk heeft ieder land zijn geologische geschiedenis, soms zelfs door oervegetatie overwoekerde cultuurresten uit oude tij den. Maar het woord geschiedenis in de zin waarin het hier gebruikt wordt, houdt voortzetting, continuïteit in. Wie in Europa reist ziet barokpaleizen, renaissance- kasteeltjes, middeleeuwse kerken. Namen als Keulen en Aken, Marseille, Trier, Rome ontsluiten een historie van vele eeuwen. Andere namen, zoals Waterloo, Ver dun, Stalingrad, Bergen-Belsen enz., onheelbare litte kens op het aangezicht van Europa, spreken eveneens van wat er gebeurd is. Wij ademen het verleden in als lucht. De historie heeft ons in veel sterkere mate ge vormd dan wij wel beseffen of willen weten. Honderdvijftig jaar geleden (op 6 juli) overleed de Rutsigche dichter Gabriel Romannowicz Derzawin. In. lematiomile bekendheid kreeg lig door zijn lierdicht „Oda Bog" (Ode aan God), dat in vele talen (o.a. in bel Chinees) werd gepublireerd. STRAKS Van 12 tot 17 juli wordt te Brugge in het kader van de internationale muziekdagen een „week van de po lyfonie" gehouden, bestaande uit voordrachten, een tentoonftelling en concerten (o.a. door het NCRV-Vo- caal Ensemble). Vrijdag 15 juli begint het Wereld- muziekconcours van Kerkrade met een concert door het Concertgebouw- orke»t o.l.v. Bernard Ifaitink in de op die dag te openen „Rhodahal". In Münehen wordt van 16 juli lot 17 auguttus het „Operafestival 1966" Cultureel gesproken het is al vele malen herhaald zijn wij, Europeanen, gevormd door de oudheid, door het christen dom, door de renaissance, door de romantiek, door de Franse revo lutie. Ons eigen Nederlandse staatsbestel kan worden ge noemd een (ongelukkig) huwe lijk tussen gedesillusioneerd humanisme en (onzeker) chris tendom. Vandaar de moeilijk heid van regeren, zodra het gaat over de dingen van de geest, tot literaire subsidies toe! Maar eigenlijk loop ik hier mee al op mijn verhaal vooruit. Ik wil het beeld oproepen van een bij alle verscheidenheid en tegenstellingen toch tamelijk ho mogeen cultuurgebied ..Europa", dat sinds de eerste industriële revolutie meer en meer in een crisis is geraakt. Daarbij kwam reeds in de vorige eeuw een ste vig begin van ontkerstening. In de twintigste eeuw kregen we een wereldoorlog, een crisisperio de, een tweede wereldoorlog: even zovele mokerslagen op de zekerheden van ons. mensen die nu eenmaal in „het huis Euro pa" (de term is van A. Roland Holst) ook geestelijk wonen. En nu zitten we midden in een tweede industriële revolutie. Amerika, dus hast es besser Als unser Kontinent, das alte, Hast keine verfallene Schlösser Und keine BataUe. Dich störf nicht im Innem Zu lebendiger Zeit Unniitzes Erinnern Und oergeblichtr Streit, aldus schreef Goethe in zijn laatste levensjaren, zo omstreeks 1830. „Amerika, jij hebt het be ter dan ons oude Vasteland. Jij hebt geen slotruïnes en geen ba- zalt (zuilen). Als de tijd daar is dat het leven zich in je roert, word je innerlijk niet gestoord door nutteloze herinneringen en door (de herinnering aan) ver geefse strijd." Het is begrijpelijk, dat een oud denker moe wordt van het eeuwig bezig zijn met historie In dat hij het jonge Ame rika benijdt vanwege de afwezig heid daar van geschiedenis in de hierboven omschreven betekenis. Nog tamelijk lang had Goethe dit kunnen zeggen. Vooral omdat dit ontbreken van een eigen geschiedenis sterke afhankelijk heid van de Europese cultuur be tekende. Maar nog voordat de Verenigde Staten hun isolement opgaven door het deelnemen aan twee wereldoorlogen, had in Amerika Walt Whitman geleefd (1819-1892). die met zijn Leaves of Grass een begin maakte met een specifiek Amerikaanse poëzie. Zijn vader was een En gelsman, zijn moeder afkomstig van een Hollandse Quakerfami lie. De Verenigde Staten waren voor hem essentieel het grootste gedicht. Hij wilde het beste van de Amerikaanse geest tot uitdruk king brengen in een soort gesecu lariseerde psalmen, breed en vrij uitstromend. Het is dan ook geen wonder, dat Luc. Wenseleers in zijn Inleiding tot de bundel Adam Eva De Stad. Amerikaanse poëzie van de 20e eeuw (Bert Bakker'Daamen N.V., Den Haag, 239 blz., zijn spijt erover betuigt, dat Whitman buiten de lijst valt. Misschien nog mter zal het de samensteller gespeten heb ben. dat hij niets kon zeggen over de geniaal-eigenzinnige dichteres Emily Dickinson (1830-1886), de grootste onder haar sexegenoten. Maar de bun del wil zich nu eenmaal tot de twintigste eeuw beperken. Na tuurlijk is er heel wat literatuur over de Amerikaanse letterkun de; een uitvoerige bloemlezing vindt men b.v. in het 1328 bladzij den tellende American Literatu re, samengesteld door Geoffrey Moore (uitg. Faber and Faber. London, 1964). Op het beetje historie, waarop de Amerikaan kan bogen, is hij trots en over het algemeen kent hij zijn vaderlandse geschiedenis dan ook terdege. Hoe meer Ame rika zich met de mondiale vraagstukken is gaan bemoeien, hoe meer zijn invloed over de wereld heen zich heeft doen gel den, des te meer wordt het zich zijn eigen, jonge cultuur bewust. De industriële expansie, het bou- Lang heeft Amerika cultuur geïmporteerd; vandaag expor teert het niet alleen industriële producten, maar ook literatuur. Hoe kon het ook anders. Een enorm land met zoveel vitaliteit, waar zoveel gebeurde, ging ge beuren en zou kunnen gebeuren; het land van de onbegrensde mo gelijkheden! En nu bij ons het oude Europese erfgoed, dat door de scheiding waarin christendom en humanisme liggen, aan nawer king sterk heeft ingeboet, doet via de Amerikaanse literatuur het Amerikaanse mensbeeld op geld. Het is niet meer de puri tein, want puritanisme is „een tot psychose verworden christen dom" (blz. 9). De ontkenning van het lichaam heeft als reac tie geleid tot een religie, ja een mystiek des vleses. Het predi ken van het memento mori heeft geleid tot een verheerlijking van het leven. En wat de techniek betreft, de Puritan. Steden zijn ons tweede lichaam. En met die steden zijn gegeven alle verworvenheden van de techniek, de techniek die bezig is de natuur te verdringen. Leest men de in de bundel op genomen gedichten, met hun soms twijfelachtige vertalingen in meestal Vlaams gekleurd Ne derlands (ik kom hierop straks terug), dan ervaart men pas goed hoeveel imitatie er in de Neder landstalige poëzie van de jongere generatie is. Men krijgt werk voor zieh van een kleine veertig Amerikaanse dichters (waaronder maar enkele dichteressen), geboren tussen 1868 cn 1936. Bio- en bibliogra fische gegevens kan men vinden achterin het handige boekje (een dubbele Ooievaar, 211/212). wen van kleine, middelgrote en reuzensteden in een enorm, schaars bewoond gebied, geeft een heel ander beeld te zien dan het oude Europa met zijn dichte bevolking, zijn verstedelijking, zijn verkeersproblemen, zijn schaars wordende ongerepte na tuur.. „De geboorte en groei van de grote Amerikaanse steden viel ongeveer gelijktijdig met de op komst van de grote industrieën, de fabelachtige vooruitgang van de wetenschap, de nieuwe demo cratische opvattingen over de ge lijkheid van alle mensen. Kon de Europese dichter in een maatschappelijke chaos steeds voor zichzelf een uitweg blijven zoeken in een hernieuwd contact met de traditie, de bronnen van zijn beschaving, voor de Ameri kaanse dichter (zo hij niet werke lijk uitweek naar de oude we reld, zoals T. S. Eliot en Ezra Pound b.v.) moest zulk een vlucht naar het verleden irrele vant voorkomen. Zijn streven was volkomen gericht od de nieu we. werkelijkheid die hij rondom zich hielp verrijzen" (blz. 8). Europeaan heeft moeite, nog steeds, om die in zijn kunst in te lijven. Vijftig jaar geleden ont vluchtte de neo-romantiek de le lijke werkelijkheid in de droom, dat grote modewoord van de destijdse poëzie. Nog leeft onze grote dichter A. Roland Holst, die aan de industrialisatie een voudig de toegang tot zijn geeste lijk domein weigert en er (met verscheidene grote sociologen) de alleen maar dreigende onder gang in ziet. „In Amerika daar entegen. zegt Auden, stond de mens voor een reusachtig conti nent waar de omstandigheden noch het klimaat zulk een In tieme geborgenheid bevorderen, en waar de gelijkwaardig heid van ieder mens geen politiek of wettelijk dogma was, maar een feit dat evident is op zichzelf. In zulke omstandighe den wordt vanzelfsprekend ook de stad veel sterker aangevoeld als een svmbool van het mense lijk beschavingswerk' (blz. 9). ..Cities are a second bodv for the human mind", zegt Geor®#» San- tayana in zijn roman The last bestaanswijze, de vreugden en angsten van de twintigste eeuwse mens in dit nieuwe le vensmilieu dat hij voor zich zelf uitbouwt: de stad" (blz. 8). De dichters putten hun stof uit het elementair, hartstochtelijk le ven zelf (blz. 19). De totaalindruk is die van frisheid, originaliteit, kracht, meer dan die van diep- eang. Het is heus niet zo, dat Europa nu maar zijn eigen poëzie aan de vuilnisman moet meegeven. Maar wel kan ik me '•oorstellen, dat een practiserend dichter er niet buiten kan, van dit werk grondig kennis te ne men. Hij zal er nieuwe impulsen aan danken, voorzover dat nog nodig is. Een echt. levend dichter leest immers alles wat hij aan poëzie onder de ogen kan krij gen. want ergens houden aïle verschillen van tijd en plaats op. Voor ik met een enkel vers de ze bespreking besluit, iets over enkele rare vertalingen. Oo blz. 148 staat een gedicht van Ogden Nash op de vrouwen. Het gaat daar o.a. over hun .devices', hun vrouwelijke listen. Jan de Roek vertaalt dit met „deviezen". Die zelfde Jan de Roek vertaalt in een gedicht van Wallace Stevens .insatiable actor' met .ongenoeg zaam acteur'. De intelligente Wil lem M. Roggeman vertaalt in een gedicht van Gregory Corso .five nuns' met ,twee nonnen'. Waar zijn de andere drie gebleven? Is dit Vlaams anti-clericalisme? De zelfde Willy Roggeman vertaalt de regel „Another week and Spring" met „Een andere week en lente". Hij kent toch wel het verschil tussen „another" en an other"? Slordig vertalen, altijd een zonde, is bij poëzie wel hele maal ontoelaatbaar. Laat men een voorbeeld aan Nljhoff ne men, wiens vertalingen op een goudschaaltje afgewogen zijn. Ik blader even verder en vind in een vertaling van Jo Stevens (Lo ve Poem van John Frederick Nims) .for your sake' weergege ven met .voor jouw zaak' (zal ik wrange muziek studeren). Is die zaak misschien een restaurant? Het proza van de jonge Vlamin gen staat dicht bij het A.B., maar het Nederlands van deze vertalingen zit op vele plaatsen niet lekker. Ik eindig met het citeren van het gedicht Nice day for a lyn ching van Kenneth Patchen (geb. 1911). in de vertaling van Willem M. Roggeman. Een mooie dag om te lyn chen De bloedhonden lijken droe vige oude rechters In een vreemde rechtbank. Zii richten hun neus Naar de neger die spartelt in de stevige lus; Ziin voeten eespreid als een kraai boven deze Eerbiedwaardige heren die lachen terwijl hij stikt. Ik ken deze zwarte man niet. Ik ken deze blake mannen niet. Maar ik weet dat een van miin handen Zwart is, en een wit. Ik weet dat Een deel van mij geworgd wordt Terwiil een ander deel vrese lijk lacht. Tot het verandert Zal Ik steeds doden, en ge dood worden. Dr. C. RIJNSDORP Toen hij om gezondheidsrede nen het voorzitterschap neerleg de hoopte het bestuur voor hem een opvolger te vinden in prof. dr. J. Verkuyl. Maar net toen hij benoemd zou worden, kwam zijn benoeming als buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universi teit. In het bestuur werd zijn plaats ingenomen door ds. A. Rig- ters, secretaris-binnenland van de Nederlandse Zendingsraad en voor twee jaar werd de journa list Van Capelleveen gekozen als voorzitter. Vice-Voorzitter werd de christelijk-gereformeerd predi kant van Kampen, ds. J. H. Car- lier. Zwaar jaar Voor directeur F. Smit wordt het een zwaar jaar. Zijn op dracht luidt niet alleen te zorgen dat alle lessen goed en op tijd gegeven worden, maar ook om uit jonge mensen met een zwar te. een bruine en een blanke tiuid werkelijk een gemeenschap op te bouwen. Zij moeten niet slechts samen studeren, maar ook samen eten, samen spelen, iamen werken, 'en dat terwijl in de komende twee jaar de leszaal, ie eetzaal eh ook de conversatie zaal eigenlijk te klein zullen zijn. Maar hij gaat blijmoedig en rustig zijn gang. „Weet u", zegt hij, „ze studeren hier niet alleen, maar ze leren hier ook als mensen en nog meer als christe nen met elkaar te leven. Waar ze later ook terecht zullen komen, hier in Nederland of op een van de zendingsvelden, dat zal een les zijn die hen dan in staat zal stellen vele moeilijkheden het hoofd te bieden. Verlof huis Nog is het leeg op De Koppel. De studenten zijn over Neder land verspreid en doen allerlei evangelisatiewerk onder toezicht van predikanten of jeugdleiders. In september begint pas de nieu we cursus. Ondertussen moet de barak geplaatst worden. „Was het niet wat een te dure zaak om die voor twee jaar te kopen?" vroegen we. De heer Smit schud de zijn hoofd. „Die barak gaat straks mee naar Driebergen. Met een kleine verbouwing kunnen we er prachtig een huisje van maken voor zendelingen die met verlof terugkeren. U weet niet hoe moeilijk het voor die mensen vaak is om onderdak te vinden. En ook als ze bij hun ouder wor dende ouders terecht kunnen, dan valt het nóg lang niet altiid mee, omdat ze daar eieenliik toch niet tot rust komen. Met die barak zijn wij de komende twee jaar prachtig geholpen, maar straks zullen heel wat zendelin gen er werkelijk de rust kunnen vinden, die ze nodig hebben om na hun verlof weer met nieuwe kracht aan het werk te kunnen gaan. En gelukkig, we weten nu al dat we hem in Driebergen mo gen plaatsen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14