Oecumene is vaak nog
maar een facade
alleen
XH
Elk jaar legt het Rijk
f 100,- voor u klaar!
ar%#
Interne reorganisatie
praktisch voltooid
PREMIE SPAARPLAN'
Vaderdag!
Moeilijkheden bij verlo
voor dopen van kind
Studentendorp Delft
in gebruik genomen
Fruit voor
gewonden
geef vader een fiets!
Uitholling middengroej
grootste gevaar
Een woord voor vandaag
God laat de profeet Jeremia tot Zijn volk zeggen: ..Laat de
boosheid u tuchtigen en uw afdwaling u kastijden." Dat zijn
donkere woorden en toch zit er een vonk van genade in.
Er is een tijd geweest in de prediking dat sterke nadruk
gelegd werd op het oordeel van God. In onze tijd wordt veel
meer gepreekt over zijn liefde. Soms hebben we wel eens
het gevoel: te veel! We hebben soms het gevoel dat Gods
gerechtigheid in het gedrang komt.
De bijbel spreekt duidelijk over het oordeel des Heren. Maar
hier bij Jeremia zien we hoe in dat oordeel de liefde toch
mee spreekt. Is het God die Zijn volk straft? Neen. De men
sen bestraffen zich zelf.
Nimmer zullen we kunnen zeggen: God heeft me dit aan
gedaan. Altijd zullen we uiteindelijk tot de conclusie komen:
Ik deed het me zelf aan. Wie van de Weg des Heren afdwaalt
verzinkt in het moeras.
God wil niet dat mensen verloren gaan. Hij heeft alles ge
daan om ons te behouden. Hij schonk ons genade, Hij gaf
Zijn ZoonHij belooft ons vrede en rust.
Maar wie Zijn heil verwerpt moet ten onder gaan. Wie
„neen" zegt tegen Christus blijft in zijn ellende. Maar God
is niet de schuldige. Wij veroordeelden onszelf. Hij wil juist
genadig zijn.
We lezen vandaag: Handelingen 9 116
DONDERDAG 16 JUNI 15
Prof. Van Niftrik tot Confessionele Vereniging
heid versterkt zou worden. Hij meende
juist dat vele remonstrantse theologen
die op het ogenblik waarachtig met de
bijbel bezig zijn geholpen zouden kun
nen worden.
En wat de gereformeerden betreft
meende hij dat het wel goed was om
eerst met de remonstranten te spreken.
Als we dit huidige contact zouden ver-
vfrM-ncr'UriTrivT n r -e mijden, zouden we in onze verhouding
W UUDhCHOTEN Prof. dr. G. C. van Niftrik ziet de oecumenische situatie in ons land niet tot de gereformeerden van het begin
rooskleurig. Gisteren, op de vergadering van de Confessionele Vereniging in de Nederlandse Her- feul^achtigLïd.^BovradST 'maakt
vormde Kerk noemde hij de oecumene op een gegeven ogenblik zelfs een show-fa ca de, waarachter het de gereformeerden duidelijk dat
de hervormden beslist niet akkoord
willen gaan met de gereformeerde heb
belijkheid uit het verleden om de Her
vormde Kerk op te splitsen in goede
en verkeerde leden. Vergeet niet, zo
zei hij nog, dat wij in de Hervormde
Kerk in onze strijd met de vrijzinnig
heid plaatsbekledend werkzaam zijn.
Wij moeten de strijd uitvechten waar
van de gereformeerden later ook de
vruchten plukken.
I an onze kerkredactie
bitter weinig steekt: „Maar juist daarom zie ik de strijd die op dat front geschieden moet." De Am
sterdamse hoogleraar sprak over de oecumenische situatie van de Hervormde Kerk.
Jaarvergadering NBG
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM „Gebruik op
deze vergadering uw ogen en
oren, opdat uw handen en voeten
in beweging komen. Dit is een
groots werk, dat de tijd verduurt
en de wereld omvat. Vijf genera
ties is het bijbelgenootschap nu
al oud, maar nog altijd leeft het
en heeft het ieders medewerking
nodig."
Aldus ds. J. H. Sillevis Smitt in zijn
openingswoord van de 152e algemene
jaarvergadering van het Nederlands
B ijbelgenootschap.
Even herinnerde ds. Sillevis Smitt I
aan de bloedige botsingen van dinsdag 1
in Amsterdam. Gisteren was het er
echter weer volkomen rustig. „We zijn
hier vlak bij het toneel van de strijd
in Krasnapolski bij de Dam en i
we hebben in de afgelopen dagen weer
geleerd hoe moeilijk het is als mensen
aamen te leven. Maar de Heer heeft
gezegd dat het naar de Bruiloft toe
gaat. de grote ontmoeting in de wereld
waar vrede en gerechtigheid gekroond
worden. In Gods Woord zijn ons de
bouwstenen gegeven om mee te bou
wen aan die nieuwe wereld. Wees trou
we medewerkers van de Heer."
De algemene secretaris, mr. F. L. S.
F. baron van Tuyll van Serooskerken
belichtte een aantal aspecten van het
jaarverslag. Hij deelde mede dat de
interne reorganisatie op enkele kleine
onderdelen na voltooid is. „Doel van
die reorganisatie is niet slechts om te
komen tot een vereenvoudigde struc
tuur. maar ook om de twee taken van
het bijbelgenootschap beter in elkaar
te vlechten, namelijk bijbelversprei
ding en beter bijbelgebruik."'
DALING
De eerste drie maanden van dit jaar
gaf de statistiek te zien dat de bijbel
verspreiding wat achteruit liep. Dat
kan een gevolg geweest zijn van de
aandacht die men in het afgelopen jaar
heeft gegeven aan de stimulering van
een beter bijbelgebruik. Maar door her
nieuwde inzet voor de verspreiding wa
ren de cijfers in april en mei weer veel
en veel beter. Er is nu een oproep
uitgegaan aan alle afdelingen van het
bijbelgenootschap om beide aspecten
van het werk nauwlettend in de gaten
te houden.
Binnenkort, deelde de heer Van
Tuyll mede, gaan er brieven uit naar
de verschillende Nederlandse kerken
met het verzoek mensen aan te wijzen
voor een Raad van Overleg en Contact.
Op voorstel van de Conferentie van
kerkelijke leiders znl deze raad in
gesteld worden om meer daadwerke
lijk contact met de kerken te hebben
en meer te kunnen profiteren van sug
gesties en voorstellen uit de kerken.
Enkele maanden geleden kwamen
vertegenwoordigers van Europese bij
belgenootschappen in West-Duitsland
bijeen om te spreken over coördinatie
Beroepi ngswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vlagtwetióe: A J. Onstenk
te Bathmen <0.>: te ScherpenzeCl. L.
Luteijn. pred. voor buitengew. werk-
zaamh. bedrijfsvormingswerk te Emmen.
GEREF. KERKEN
Beroepen tc Vlaardingen <vac. H. J.
Heynem: J. F. ter Hart te Valkenswaard;
te Ten Post (Gr.) tevens v. geestel. verz.
psych. inr. Groot-Bronswijk te Wagen
borgen: kand. E. J. Baljet te Bergen
«N.-H.j.
Bedankt voor Dedemsvaart: J- L. Bel
te Zuidbroek: voor Santpoort las. vac.
M. W. J. C. de Kluis»: A. L. Janse de
Jonge te Sens (Fr.).
GEREF. KERKEN (Vrügem.)
Beroepen te Carman <Can.t: kand.
C. v. Spronscn te Taber (Alb. Can.).
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal tc Rhenen: A. F. Honkoop te
Goea en A. Hofman te Zeist.
UNIE V. BAPT. GEM.
Beroepen tc Eindhoven: H. J. Stukkcr
te Stadskanaal.
van de werkzaamheden, vooral ten op
zichte van het buitenlandse werk.
Over veertien dagen zal er in Hanno
ver een tweede werkvergadering ge
houden worden, om tot verder uitwer
king van de plannen te komen. Deze
vergadering zal worden bijgewoond
door afgevaardigden van bijbelgenoot
schappen uit Noorwegen, Zweden, "De
nemarken, Duitsland, Zwitserland en
Nederland, terwijl waarschijnlijk ook
Finland vertegenwoordigd zal zijn. Uit
Groot-Britannië wordt een gast ver
wacht.
Eer hij op de actuele verhouding
van de Hervormde Kerken tot andere
kerken als de Doopsgezinde Sociëteit,
de Remonstrante Broederschap, de Ge
reformeerde Kerken en de Rooms Ka
tholieke Kerk^inging, gaf hij eerst een
principiële beschouwing over de ver
houding van eenheid en waarneid.
Twee feiten stelde bij voorop.
Gescheidenheid is onze nood. Maar ook
mag niet worden vergeten, dat gi.v hc«-
denheid onze zegen kan zijn. Er is co<
een scheiden om Christus' wil. Uitein
delijk moet het gaan om eenheid en
waarheid.
De eenheid is gemakkelijk te vinden
als men de waarheid niet al te ernstig
neemt of als men een nationaal geslo
ten front wenst om sterker te kunnen
zijn. Maar eenheid is niet gemakkelijk
te vinden als men de punten op de
wil zitten om Christus' wil. Men schiet
niets op met eenheidformules waarach
ter de verschillen verborgen worden
nen komt niet tot eenheid als men
de eigen belijdenis ten koste van alle:
wil handhaven. De eenheid is eer
kostelijke zaak, maar die moet verant
woord zijn.
BEDOELING
Maar prof. Van Niftrik zag ook nog
een tweede lijn. We mogen geen water
in de wijn doen. Maar wat wordt be
doeld met eenheid in Waarheid? Bete
kent dat eenheid in confessie? We mo
gen nooit vergeten, zei de hoogleraar,
dat de belijdenis geen zelfstandige
grootheid is. Het gaat om het belijden
van Jezus Christus, de drieenige God
en Zijn daden. Juist daarom moeten
we oppassen voor confessionalisme,
waarbij de leer van de eigen kerk vol
komen samenvalt met de Waarheid
Gods.
Juist als protestanten moeten we
ten. dat we de Waarheid Gods in geen
enkel denken en geen enkele belijde
nis kunnen opsluiten. Als we de belij
denisgeschriften lezen zullen we, zo ze
prof. Van Niftrik, onderscheid moeten
maken tussen de bedoeling en de for
mulering. Het gaat om de bedoeling.
Elke kerk heeft in haar belijdenisge
schriften tot uitdrukking gebracht hoe
hoeveel zij in de bijbel van spreken, zijn we tot een grote mate
Christus heeft verstaan. Het gaat er i van eenheid gekomen in theologisch
heerschappij van God in streven.
Christus te betuigen, maar onze formu
leringen blijven altijd relatief. j GEREFORMEERDE KERKEN
Juist daarom kan er nu een consen-Daarvan kan ik weinig zeggen. Zat ik
sus zijn met de lutheranen. Niet omdat Ials gewoon lid in de hervormde synode
we het in alles eens zijn geworden, dan zou ik gewoon aan het intrigeren
maar omdat we gezien hebben dat wij slaan om ook eens naar hun synode
uiteindelijk dezelfde Christus willenafgevaardigd te mogen worden. Twin-
belijden. j tig jaar geleden heb ik veel geschre-
ven en gesproken over de grote
PRAKTIJK verschillen. Nu is het enig theologisch
verschil nog dat zij geen vrijzinnigen
hebben en wij wel. De verhouding her
vormd-gereformeerd is het grootste en
eigenlijk enige oecumenische probleem
land kent. Eigenlijk zouden die
twee kerken, eens zonder de andere
(„keffertjes" zei prof. Van Niftrik) bij
elkaar moeten gaan zitten om te spre
ken. Zo kan het niet blijven. De Acht
tien hadden eigenlijk volkomen gelijk.
Ze zijn alleen tot stilzwijgen gebracht
door niet-theologische factoren.
Zo kwam prof. Van Niftrik tot de
practische verhouding van de Hervorm
de Kerk tot andere kerken. Hij noem
de er vier:
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Doopsgezinden brengen confessio
neel denkende mensen in minder dan
geen tijd tot wanhoop, omdat zij van
geen belijdenis willen weten. De prac-
tijk is evenwel dat het vaak uiterst
consequente confessionalisten zijn die
taai het eigene handhaven. Ze zijn te
gen de dogmatiek, maar leven bij ver
zwegen dogma's. Juist daarom zal het
gesprek uiterst moeilijk zijn. Maar de
Hervormde Kerk kan van hen ook veel
leren. Zij dwingen ons dingen te zien
die de vaderen nog niet of niet duide
lijk gezien hebben, vooral in hun sterk
verzet tegen het statische in de kerk.
Door hun getuigenis worden we ge
dwongen ons meer met het pneumato-
logische (geestelijke) bezig te houden.
REMONSTRANTSE BROEDER
SCHAP Ik geloof en hoop dat de
voorstellen om te komen tot kansel-
ruil met de remonstranten aanvaard
zullen worden. De klassiek-calvinisti-
sche predestinatieleer is niet ongeha
vend uit de jongste kerkgescheidenis
gekomen. Schonk men in de Dordtse
Leerregels veel aandacht aan het me-
taphisische, het onveranderlijke, nu
krijgen wij veel meer oog voor het
„geschichtliche", voor Gods werken in
de geschiedenis. Zo zijn wij veranderd,
maar ook de remonstranten mogen we
niet meer vastspijkeren op de visies
van 1619 (toen de Dordtse synode hen
buiten de deur zette). In de theolo
gische commissie, waar we met elkaar
Hier is een groot nationaal plan.het
Premie Spaarplan, dat u aanmoedigt om
eigen, persoonlijk bezit op te bouwen.
Bezit maakt u sterker, onafhankelijker.
Met bezit hebt u een reserve achter de
hand, die u altijd van pas kan komen. U
hoeft daarvoor eigenlijk maar zo weinig
te doen.u hoeft alleen maar iets van
uw inkomsten opzij te leggen.
Hoeveel? Over een gespaard bedrag
per jaar van maximaal f 500,ontvan
gen u en uw vrouwnadat u dat
bedrag vier volle kalenderjaren hebt
laten staan een extra uitkering, een
spaarpremie van 20%, dus maximaal
f 100,2), belastingvrij!
Een voorbeeld Als u samen in de
loop van dit jaar het maximum van
f 500.spaart, krijgt u begin 1971 de
spaarpremie van f 100,Spaart u vol
gend jaar weer, dan krijgt u begin 1972
de spaarpremie over dat be
drag. Zo kunt u vanaf 1971 ieder
jaar een spaarpremie van maxi
maal f 100,verdienen.
Per deelnemer maximaal
f 250,—
2) Spaarpremie per deelnemer
maximaal f 50,
Hoe? Dit zijn de mogelijkheden:
spaarbewijzen ter waarde van f 25,
een levensverzekering of spaarkas-
inschrijving;
obligaties of aandelen;
een hypotheek of garantiekrediet.
Al deze mogelijkheden leveren u na
vier jaar de spaarpremie op, extra! Er
is er vast wel één die juist u past.
Wio? U kunt aan het Premie Spaar
plan deelnemen als:
1.- uw belastbaar inkomen in het voor
gaande jaar ten hoogste f 15.000,
was;
2. u ten minste 21 en nog geen 60 jaar
bent (en niet deelneemt aan de Zil
vervloot).
Waar? U kunt ook voor inlichtingen
terecht bij de Spaarbanken, Boeren
leenbanken, Raiffeisenbanken, Postkan
toren, Banken, Borgstellingsfondsen,
Hypotheekbanken, Bouwfond
sen, Spaarkassen, Levensverze
keringmaatschappijen, de Soci
ale Verzekeringsbank, Leden van
de Verenigingen, aangesloten bij
de Nederlandse Organisatie van
het Effectenbedrijf.
Vraag ook de gratis brochure!
BASIS VOOR PERSOONLIJK BEZIT
ROOMS KATHOLIEKE KERK
Daar is de zaak zo in beweging dat het
bijna niet te volgen is. We moeten ons
verblijden over de wijze waarop de
bijbel daar weer is gaan functioneren.
Natuurlijk zullen we van onze kant
met de rooms-katholieken moeten spre
ken over onderwerpen als Rome, Ma
ria, de paus, het gemengde huwelijk
en apostolische successie, maar
moeten niet denken dat onze discussie
positie altijd sterk is. Rome heeft ons
een aantal echte bijbelse vragen te stel
len.
DISCUSSIE
Er volgde een bijzonder geanimeer
de discussie waarbij toch wel sterk tot
uiting kwam dat prof. Van Niftrik veel
positiever tegenover de remonstranten
stond dan de meerderheid van de aan
wezigen. Angstige vragen werden
gesteld als: Versterken we de positie
van de vrijzinnigen niet? Krijgen we
een overeenstemming met de re
monstranten straks niet op ons brood
als we ook willen gaan praten met de
gereformeerden?
De Amsterdamse hoogleraar kon wel
met de angst van velen meevoelen
maar bleef toch ongewijzigd op zijn
standpunt staan. Hij was er niet zeker
van dat de positie van de vrijzinnig-
We hadden sterk de indruk dat prof.
Van Niftrik en velen in de vergadering
toch langs elkaar heen praatten. Een van
de moeilijkheden was waarschijnlijk
wel dat de hoogleraar sprak vanuit zijn
contacten met remonstrantse theologen
terwijl de predikanten veel meer spra
ken vanuit hun ervaringen met re
monstrantse gemeenten, die vaak nog
lang niet zover zijn als hun theolo
gen.
Nog maar 3 dagen,
dan is het al
Het nieuwste model
met zichtbare gasstand.
Andere modellen Poppell
aanstekers v.a. 5.95-12.50
(Van onze soc.-econ. redactie)
APELDOORN Verschillende
politieambtenaren blijken moei
lijkheden te hebben ondervonden
bij het verkrijgen van verlof voor
het kerkelijk laten dopen van een
kind, omdat zij op de „doopzon-
dag" dienst hadden.
Dit bleek gisteren in de tweedaagse
algemene vergadering van de Bond
van Christelijke Politieambtenaren,
die zich ondanks de drukkende warm
te in het nieuwe culturele centrum
..Orpheus" de gehele dag ijverig heeft
bezig gehouden met de behandeling
van diverse voorstellen van hoofd
bestuur en afdelingen. De afdeling
Velsen kwam met het voorstel om de
verlofregeling in de politieambtenaren-
reglementen aan te vullen met de bepa
ling dat ook buitengewoon verlof moet
worden verleend voor de doop van een
kind of stiefkind van een politieman,
indien deze op de betreffende zondag
dienst zou moeten verrichten. Volgens
de opvatting van het ministerie van
binnenlandse zaken is het vanzelfspre
kend aat voor de doop faciliteiten wor-
DELFT Met een bezoek van
Jacoba van Beieren en haar
vriend Frank van Borselen, het
afsteken van een stuk vuurwerk
en een aantal toespraken werd
gistermiddag het studentendorp
„Krakeelhof" in Delft in gebruik
genomen. Daarmee is Delft de
stad geworden met het grootste
gebouw voor studentenhuisves
ting en het grootste aantal stu
dentenkamers bij één stichting
in beheer.
De acht flatgebouwen van de Kra
keelhof liggen, omgeven door grote wa
terpartijen, als het ware op een kunst
matig eiland. Ze staan in een recht
hoek en hebben elk een uitwendig
trappenhuis om de geluidshinder zo
gering mogelijk te maken. De flats zelf
zijn in vier woonlagen opgetrokken en
worden per woonlaag door achttien
man bewoond. Op de binnenhof is een
groot recreatiegebouw gesitueerd, met
een winkel en woning voor de
huismeester. Tevens is er een ontmoe
tingscentrum in opgenomen omdat
men het vermoeden had dat de student
hier vandaan niet zo gemakkelijk
meer zijn vertrouwde ontmoetingspun
ten in het oude centrum zal opzoe
ken.
In mei 1963 kwam de bouwvergun
ning af. Precies op de gestelde tijd is
de N.B.M. met de bouw klaargekomen.
Slechts de omgeving moet nog van een
grasveld en bloemen worden voor
zien.
In de recreatiezaal die bepaald niet
op dergelijke temperaturen en zoveel
genodigden berekend was, staken de
verschillende sprekers de loftrompet
over het hier ontwikkelde initiatief.
Burgemeester mr. J. M. Ravesloot her
innerde aan de studentenhuisvesting
in het voormalige „Duivelsgat", die in
andere steden reeds met ere genoemd
werd. Hij zei dankbaar te zijn dat de
studenten nog steeds in Delft woongele
genheid wilden zoeken. Zij zijn ge
komen van de Kadee-panden en de
Krakeelhof is dit in enkele weken een
stijging van 720 kamers. In 1970 ver
wacht men dat er 11000 studenten in
Delft zullen studeren. Hiervan zal vijf
enzeventig procent een kamer in
Delft zoeken. Achttienhonderd perso
nen zullen vermoedelijk bij particulie
ren worden ondergebracht, zodat er
voor nog eens 3700 studenten moet
worden bijgebouwd, ofwel nog ruim
vijf „Krakeelhoven".
Voor 55 miljoen gulden aan plannen
zal nog moeten worden gerealiseerd.
Binnen twee jaar hoopt men 1100 stu
dentenkamers in uitbreidingsplan
Voorhof gereed te hebben en nog later
1300 in Buitenhof. Elders ligt nog toe
gewezen bouwgrond die echter pas
omstreeks 1970 ter beschikking
komt.
den verleend, maar uit de prakl
blijkt, dat niet iedere korpsleiding
zo vanzelfsprekend vindt. Het ar
ment is dan steeds, zo bleek in
discussie, dat in het buitengewoon v
lof-artikel wel „kerkelijke gebeurtei
sen" worden genoemd, maar dat da
bij de doop niet is vermeld. 1
voorstel van de afdeling Velsen kr
uit de vergadering veel steun, m
het hoofdbestuur meende dat het gi
aanbeveling verdient om op korte t
mijn op wii7i«*ine van He verlofre
ling aan te dringen, omdat dit niet
lang geleden reeds is gebeurd en
afgewezen. T.z.t. zal het bestuur
kwestie zeker opnieuw aanhangig i
ken.
Het hoofdbestuur zal zich op
zoek van de vergadering ook bera
over stappen, die kunnen worden ge
men, om tot een betere bevordering!
geling te komen voor de ouc
wachtmeesters der rijkspolitie le k
se en de hoofdagenten van gemeente
litie, Evenee*~c 'al de toelage voor or
gelmatige dienst nog eens onder
loupe worden genomen.
Om redenen van bezuiniging v
besloten in het vervolg niet meer ji
lijks, maar eens per twee jaar te c
gresseren. De voorzitter, de heerl
Rook, werd met algemene stemn
voor de tijd van vier jaar herkozen.
(Van onze sociaal-economische
redaktie)
APELDOORN De Centrale
van Politieorganisaties (CPO),
waarin samenwerken de Bond
van Chr. Politieambtenaren, de
R.K. Politiebond St. Michael en
de Nederlandse Politiebond, heb
ben gistermiddag besloten aan de
politiemannen, die bij de on
lusten in Amsterdam verwondin
gen hebben opgelopen, elk een
attentie als blijk van medeleven
te zenden in de vorm van een
fruitmandje. Dit is gistermiddag
meegedeeld in de slotzitting vani
het tweedaags congres van del
Bond van Chr. Poiitieambtena-i
ren. De mededeling werd meti
een krachtig applaus ontvan-t
gen.
Rijdt vader auto? Een vouwfiets
lost zijn parkeerproblemen op!
Ambtsdragers bespreken problemen
De architect H. Postel sprak zijn be
wondering er voor uit dat de voorberei
dingen tot bouwen voor studenten irw
Delft zo snel gaan. De directeur van de
N.B.M. J. G Steyn noemde het het
mooiste gebouw dat zijn bedrijf tot nu
toe afgeleverd had en tenslotte wees
de voorzitter van het college van cura
toren ir. L. Schepers op de grootse
doorbraak in de opzet van de studen
tenhuisvesting nu men niet alleen apar
te huizen hiervoor inricht, maar ook
de bouw van volledige eenpersoons-
apartementen doorvoert. Als de staal
bouw in Voorhof over twee jaar klaar
is. dan heeft Delft weer een primeur.
De voorzitter van de Stichting Stu
dentenhuisvesting gaf in zijn wel
komstwoord een kort overzicht van de
plannen die op stapel staan. Momen
teel biedt de stichting aan 1820 studen
ten woongelegenheid. Door het gereed-
(Van een onzer medewerkers)
UTRECHT De uitholling van
de middenorthodoxie is het
grootste gevaar voor de Neder
landse Hervormde Kerk. Het
tweede gevaar is, dat wij ten prooi
worden van een andere kerkorde
van episcopale structuur. Dit is nog
erger dan de vrijzinnigheid, hoe
erg die ook is.
Aldus ds. G. Boer van Katwijk aan
Zee. tweede voorzitter van de Gerefor
meerde Bond, in zijn openingswoord
op de vergadering van hervormd-gere-
formeerde ambtsdragers uit grote en
middelgrote steden, die dezer dagen
gehouden werd ter bespreking van de
problematiek van de gemeleerde wijk-'
gemeente.
Dr. H. Bout uit Utrecht hield een
kort referaat, waarin hij aanknoopte
bij Calvijn, die zei. dat er meer kracht
uitgaat van de onzichtbare, dan van de
zichtbare kerk. De grenzen lopen door
elkaar heen. Wij staan daarom in de
kerk om te onderscheiden, niet om te
scheiden. Het gaat om de prediking,
om de zegen en de kracht van de prt
king.
Wij mogen van bijzaken, zoals
voorbeeld het ritmisch zingen, geen
ginsel maken, aldus dr. Bout. We k
nen en mogen ons echter niet la
binden in onze conciëntie.
In de discussie werden verschillei
problemen aan de orde gesteld, zo
de kwestie van de vrouw in het an
„Hoever mogen en kunnen wij ga
waar vrouwelijke ambtsdragers aam
zig zijn? Moeten we dan wegblijver
Dr. Bout vond dit een moeilijk p
bleem. Wel gaan is moeilijk en wegbi
ven verdrietig. We moeten echter
protest laten horen en mogen
dankbaar zijn voor wat de Here
nog gelaten heeft in de Hervorn
Kerk. zo zei hij. We zijn nog dankbi
waar een Volk des Heren buigt on
Gods Wet en het met Zijn Woord
leen wil wagen.
j wees nog op de noodzaak, dat
universiteiten predikanten aflever
net als godsdienstonderwijl
dicht bij de gemeente staan, on W
helpen bij haar worstelingen in
geloof.