TV
Waarom bij ons zo weinig
kinderprogramma's
F"
Spion aan de muur
Par ij se beat-wereld
staat op z'n kop
DINSDAG 7 JUNI 1966
Veilig terug
tuidelijker en vollediger dan ooit
'der hebben wij gistermiddag kun-
I zien hoe de twee overigens niet zo
tainlijke ruimtevaarders Stafford
iCernan veilig neerkwamen in de
tan en na ruim drie kwartier keu-
j aan boord van de Wasp werden
\esen. Het plechtig uitstappen op
t zwaaierige benen vormde het
tgtepunt van de natuurlijk een beet-
langweilige televisiereportage die
via Early Bird netjes bereikte.
mmer alleen dat wij het altijd moe-
doen met het amateur-commentaar
de volijverige Gerton van Wagenin-
die minder scherp toekijkt dan de
nsen thuis die er totaal niets van af
ten en dus alleen maar vertelt wat
il hebben gezien.
het onophoudelijke Amerikaanse
lentaar, waarin wel aardige dingen
_=n verteld kon hij of niets verstaan
lij negeerde het opzettelijk: hij sprak
isuwelijks een enkele zinsnede juist
Amerikanen vulden de wachttijden
ed mogelijk op met korte animaties
erder konden wij ons weer zitten Zo af en toe duikt de bezorgdheid over
over de onbegrijpelijke tech- j het kind en de televisie weer op. In een
zo'n heel project tot op de of ander land is er weer eens een onder-
ide bestuurt en uitvoert. Mèt de i zoek geweest en dan bloeit overal de
.wen van de astronauten slaakten discussie, zo'n beetje ingesluimerd, op.
ook weer een zucht van verlichtingWe zitten nog altijd met die vragen
de twee behouden aan boord 1TT~""
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Ton Hasebos,
de „vader" van de aardige kin
derstrip „Kabouter Kandelaar"
(VPRO) heeft dezer dagen op een
ouderavond van een Utrechtse
school geprobeerd vragen te be
antwoorden op het gebied van
kindertelevisie en natuurlijk
kwam hij er niet helemaal uit.
Er zijn namelijk meer vragen
dan één man, hoe ijverig ook,
kan beantwoorden. Het kernpunt
van de informatie bleek te zijn:
waarom zijn er niet meer kinder
programma's op de buis? Dat
brengt ouders er immers toe, de
kinderen te laten meekijken naar
avondprogramma's, die niet op
de jeugd zijn afgestemd.
Zo af e
reusachtige vliegdekmoederschip
fcten. De dokter stond gereed, de
Tdkapel speelde dat het een lust was,
spandoeken waren opgehangen en bin-
jkort kan de huldiging van Stafford
jCernan na al hun pech toch triomfe-
p, beginnen.
aan boord te verwachten persconfe-
kregen wij niet meer te zien: dat
?rd een onderdeel van het NTS-jour-
uitzending, tweemaal gerelayeerd
de satelliet, kwam zeer redelijk.
slechts een korte beeldstoring, over.
JILVERSUM Naar wij vernemen
r Gijs Stappershoef, die enkele weken
t^den zijn dienstverband bij de VA-
wegens teveel verschillen
ta inzicht tussen de programmaleiding
hem. beëindigde, binnenkort worden
in een nieuwe NTS-functie.
Hij wordt genoemd als hoofd van de
ifS-regie-opleiding, waarvan de heer
a'jkstra directeur is. Wegens uitbrei-
i|g van deze opleiding is het noodzake-
fr, dat een tweede leidende kracht zijn
„Heeft het televisiekijken 's avonds
gelijks „hun eigen programma's" zien. Is Ouders, die zelf aan een soort televisie-
het soms een taak voor de NTS, die verslaving lijden en klokslag zeven het
zoveel zendtijd moet gaan vullen, eens I toestel aanzetten, wat er ook gebeurt en
wat meer aan de kleine kijkers te den- wat er ook wordt vertoond, slepen de
ken? kinderen daarin mee. Zelf rustig kunnen i
n*T C A AT iVTFT i kiezen, het apparaat ook eens kunnen uit
JJA1 vAAl iMüil I laten om zich te concentreren op het]
Natuurlijk gaat het niet. in de gezin- spelen met de kinderen, het hobby's beoe-]
nen de jonge kinderen (laten we zeggenfenen. het gezellig samen lezen of wat
tot 12, 13 jaar) van de televisie af te
houden en hen alleen toe te staan te
kijken naar het tweemaal-per-weekse
kinderprogramma en naar Klaas Vaak.
De hele kleintjes mogen' daaraan voldoen
de hebben, maar die van 10 en ouder
horen teveel van en over televisie om
een taboe in te stellen.
Het is dus aan de ouders, te kiezen
wat voor deze jonge ogen en oren
geschikt is. Nu doen de omroepverenigin
gen in zoverre concessies aan de jeugd,
dat zij voor 8 uur de programma's niet
te zwaar maken en voor 9 uur gewoon
lijk niet komen met uitzendingen of
films welke bepaald ongeschikt zijn voor
kinderen.
Nu kan een kind wij hebben dat al
eens eerder betoogd wel iets verstou
wen. Zolang het de verre Ivanhoe is. die
sabelklettert en dodenom zich heen
strooit blijft het allemaal zo'n beetje in
de sprookjessfeer: geen kind heeft nacht
merries of kwade karaktertrekken over
gehouden uit verhalen van de wolf die
oma plus Roodkapje consumeerde e
een opengesneden buik vol stenen
put werd gegooid, noch van de diverse
heksen en „kwade stiefmoeders" die
ovens werden geduwd of in een ton met
spijkers van een berg af gerold, dan wel
met blote voeten op een gloeiende plaat
moesten dansen voor straf. Al deze gru
welen hebben ons prille kindergemoed
voldoening geschonken in de bevredigen
de gedachte, dat er rechtvaardig werd
gestraft voor pogingen tot kindermoord
in Klein Duimpje, Sneeuwwitje, Hans
Grietje enz.
invloed op het leren op school?" „Le
ren kinderen geweld en brutaliteit van
Amerikaanse series, die op moord en
doodslag zijn ingesteld, zij het dan ver
pakt in verhalen over dappere histo
rische figuren?" Is het wel dienstig,
kinderen te laten meekijken naar het
journaal dat gewoonlijk niet zoveel ver
heffends kan bieden gezien de toestand
in de wereld?" „Is het de bedoeling,
dat het hele gezin 's avonds kijkt naar
een film-voor-alle-leeftijden?"
Op zo'n ouderavond blijkt, dat er voor
deze en andere vragen heel veel be
langstelling bestaat. Een recent Ameri
kaans onderzoek-rapport zegt. dat er op
zwakke figuren wel invloed kan uitgaan
van zgn. „crimi's" en andere gewelddadi
ge geschiedenissen, maar dat dit hele
maal niet zo „hoeft" te zijn.
Toch stemt een en ander dan weer'
eens tot nadenken. Want ouders hebben
gelijk als zij vragen, waarom de kinderte-1
levisie in Nederland beperkt blijft tot:niet. Daarin komt het bekende leven te
twee spaarzame uurtjes per week plus dichtbij.
EN TOCH...
In die sfeer slepen ook
Ivanhoe en consorten wel mee. Iets
ders wordt het, wanneer de moord-
geweidpartijen op het dagelijkse leven
worden betrokken: dan kan er angst of
wel drang tot nadoen ontstaan.
Geen kind leeft in een wild bos met
oude kastelen waarin
liënkolders heldenfeiten te paard plegen:
allemaal veel te ver weg. Daarom
dan ook. voorkomt massa's narigheden
problemen rondom „het kind en de
televisie".
Wie niet gewend is, een kind 's avonds
naar de bioscoop te sturen om een
„film-voor-alle-leeftijden" te gaan zien
(en welke ouders doen dat??) moet dat
zelfde kind ook niet toestaan voor zo'n
film een hele avond in de huisbioscoop
te zitten. Wie zijn kind te jong acht voor
cowboyverhalen, moet het niet naar Raw
hide laten kijken. Niet de televisie be
paalt de kijkgewoonten, de ouders doen
dat. I
Zouden wat meer kinderprogramma's]
niet iets van het evenwicht kunnen
herstellen? Een gedachte
voort te borduren.
cfoor
John ie Carré
0 Victor Gollancz.
AVRO's
The Mind benders zijn drie Britse jongemannen,
eens 'opl compleet met lang haar en elektrische gitaardie
I dagavond a.s. in de laatste uitzending van av
tienerruWiék Studio Stalles zullen optreden.
Zij zijn niet voor het eerst op het Nederlandse
scherm: verleden jaar traden zij tijdens het Grand Gala
- du Disque Populaire op als begeleiders van de beat-
T-? v tr» é-t i v°calist Wayne Fontana.
IvJAvJ V ddrWcl Het bleef niet zo best boteren tussen leider en drietal
en dus ging men uit elkaar. The Mindbenders meenden
het samen wel af te kunnen en wilden niet langer
de tweede viool spelen achter een top-ster. Het is hun
Hannie Lips zegt
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Als laatste van
5,l'ukt eelUtandig engagementen te vinden
geerde voor de programma-aankondi- \re £?ps,.
ging, de KRO meegedeeld dat zij niet
meer op het scherm wil komen.
Reden? Na 10 jaar heeft zij
VANAVOND TE ZIEN
NED. 1 NTS en VARA
r journaal voor gehoorgestoorden.
Engelse les voor gevorderden,
r Simon Carmiggelt leest uit eigen werk-
Noorse inzending voor Montreux bekroond met
de Chaplin-prijs „That's entertainment".
gesprek met de Britse onderminister voor buiten
landse zaken Lord Chalfont over kansen op een
verdrag tegen verspreiding van kernwapens.
Mies-e
een paar minuten Klaas Vaak (te moei
lijk voor echte kleuters), 's avonds...? In
vele andere landen kunnen kinderen da-
NED. 2 NCRV
Wie is deze Edouard?
(Van onze radio- en tv-redactie)
'■PARIJS. Lieve mensen wat krij-
ien we nu? Zei u iets van „ach. dat
inge haar...?" Kom kom, er is altijd
s boven baas. Want dit is Edouard,
grote onrustzaaier in de Parijse
it-wereld. Hij steekt nl. Antoine, de
te Franse protestzanger, compleet
gitaar en lange haren, naar de
>n. Hij maakt hem belachelijk met
dragen van deze 1.20 meter lange
van echt mensenhaar (een
ührikkelijk dure vermomming!)
met het imiteren van Antoines
cfen protestsongs. En nu vraag ik u: I
liar moet dat heen?
valt niet te ontkennen; de Parijse
nat-wereld, die niet onderdoet voor
Londense, de Amsterdamse, de
'*>w Yorkse of welke ter wereld dan
staat op zijn kop. Er vormen zich
ee kampen: voor Antoine en voor
Jouard, de anonieme, de geheimzinni-
van wie niemand weet wie dat
jenlijk is-
lijn platenmaatschappij (want ach,
is een zanger, een top-ster zonder
commerciële ruggesteun, die hem
roemd maakt...?) heeft een heel lief
rhaal over hem gepubliceerd:
louard is een rustige, gezonde,
jge jongeman met kortgeknipt
die op de bres staat voor de
-kken en als kind een schattige kleï-
i hamster heeft opgefokt. Hij is een
ïes, werd geboren op Nieuwjaarsdag
16 en is opgevoed door zijn groot-
Deder die nu 82 jaar is en die twee
ibben elkaar zó lief, dat^ hij haar
woon Louise noemt. Hij wilde de
tteld leren kennen, weigerde in zijn
boorteland Amerika (hoewel hij
Franse afkomst is) een beurs voor
,1 universiteit en maakte een voet-
yfht door Europa..."
Edouard hield die voettocht
t en gewoner door, maakte in Liver-
Kil een ongelukkige liefde door voor
j dochter van een muziekuitgever die
an alles van muziek en zang leerde,
kwam zo beslagen ten ijs in Parijs.
6ar hij zanger werd en slechts op
indrang van zijn talloze fans een
jrste plaatje maakte.-..
En toch... is het nu wel zo gelukkig
voor kinderen om de Lucyshow te zien?
Ach, het is voor achten en je kunt er, zo
bij lachen... laat ze maar. zeggen ouders
die zelf veel van dat spektakel houden.
Maar zo gaan ook Station Petticoat, de
Hillbillies, en zelfs Rawhide er onder
door... in vele gezinnen heeft men er
allang geen erg meer in, dat dit in feite
helemaal geen kinderprogramma';
De kinderen hebben ze geannexeerd als
„hhn" uitzendingen, evengoed als de tie
nershows die zij gretig mee-bekijken.
Inderdaad, er gaat hun veel voorbij en
het ene kind is het andere niet. Ouders
moeten dat zelf uitmaken. Dc gemakke
lijkheid Van het kijken; dc eigen verlan
gens daartoe brengen echter vele ouders
in de verleiding, de kinderen maar te
latën meekijken, ook naar het journaal,
ook naar wat er dan ev. nog komt tot
een uur of negen... en als het vakantie is
of zaterdagavond, hangt menig klein jon
getje of meisje veel te lang aan de beeld
buis,
Toegegeven, de NTS doet al iets met
Flipper en de Bosbrigadiers en een enke
le maal op feestdagen een paar middag
filmpjes, dat zijn dan extraatjes voor de
kinderen.
GOED BEDOELD
En Nederland is een ernstig, een beetje
zwaartillend land. Wij zeggen: stel je
voor dat er elke middag tussen 4 ei
een kinderprogramma zou zijn... 1
komt er dan van het huiswerk terecht?
Maar we vergeten wél. dat veel te
dikwijls het brave middaghuiswerk
wordt beloond met... 's avonds te lang
opblijven bij het kijken naar grote-men-
sen-programma's. Een kind van televisie
uitsluiten als het toestel avond a:
avond voor vader en moeder aanstaat,
niet mogelijk. Dat geeft weer narigheid
op ander gebied.
Een dagelijks kinderprogramma
wél welkom zijn. zeker voor de lagere
school-jeugd, want die komt aan de ene
kant tekort en krijgt aan de andere kant
teveel. In andere landen is dat allang
geen probleem meer, al zouden we de
Amerikaanse situatie waarbij om 7 uur
's morgens al kinderprogramma's
bestaande uit wilde strips, op het scherm
te zien zijn, ook niet direct wensen.
Maar willen we redelijk in staat zijn
dc kleinen van de avondtelevisie voor
volwassenen af te houden, dan zullen zij
meer voor eigen gerief van de buis moe
ten kunnen plukken. Want bovendien
gaat het eigenlijk niet aan, tussen 7 en 9
de programma's zo te houden, dat kleine
kinderen ev. kunnen meekijken... dat is
voor de televisiekijker een soort discrimi
natie. De volwassene verlangt van de
beeldbuis een op hem afgestemd pro-
Antoine, me. haren tot even „ver de Geïïkïie hXe" SXT."*"'
schouders, heeft Edouard de oorlog avond de g.oede afv(isselinc van de a
verklaard, niet alleen vanwege de forse uteitenrubrieken... en wie wil kan
taren en de drums op het kookpunt
staan en luid getier in de zaal een
geweldige begeleiding van het protest
lied vormt.
genoeg -
van „tante Hannie" te zijn. Bovendien
heeft zij als mevrouw Scholten haar I
huishoudelijke taak, plus nog allerlei an-1 I
der werk (presentatrice op damesbeur-1 I
zen e.d.), zodat het haar teveel wordt.
Van het befaamde vijftal uit de eerste]
tijd van de televisie: Tanja Koen, Karin
Kraaykamp. Hannie Lips, Ageelh Scherp,
huis en Vertie Dixon verdween eerst Ka- j
rin, toen Tanja (die zich af en toe in
ander werk nog wel eens laat zien), daar
na Vertie. Verleden week bedankte
Ageeth de AVRO en nu sluit Hannie
Lips de rfj van vertrekkenden.-
.41 RO boos op VARA
Alweer 'n stormpje
in de radiowereld
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De AVRO is boos op
!e VARA en heeft een brief op poten
geschreven, ondertekend door het direc
tielid de heer H. van Overvest. De VA
RA mag geen radio-actualiteitenopnamen
meer verwerken in haar zaterdagse ru-1
briek „Dc week draait voorbij".
„Want", zegt de AVRO. „de VARA is
daarmee buiten haar boekje gegaan. Zij
heeft een stukje van een AVRO-reporta-
ge op 24 mei gemaakt, de essentie van
een door prof. Belinfante. uitgesproken
rede aangetast door er éigen commentaar
op. te -geven. Vluchtige luisteraars zouden oïS nur kunstrubriek
r Dierenkijken: vanavond de kreeft.
een Fransman bekijkt Amsterdam.
(NTS) Thomas Magyar speelt composities voor
vioolvirtuozen.
(CVK/IKOR) programma over het kerkelijk ge
mengde huwelijk, eerste van drie afleveringen.
VANAVOND TE HOREN
HILVERSUM I AVRO
7.05 uur gitaarmuziek.
7.30 uur amateurs musiceren.
8.05 uur Vakantietoeslag: amusement uit ,,'t Regge Huus"
in Ommen.
optreden van het Metropole-orkest.
Rossini, Chaminade en
j oiag zij hele- j n «w,
o-hanrfipc lrn. 1 X1WV 1
afspraken overtreden t
men. \eel van de eerste boosheid is ech
ter al geluwd en het ziet er naar uit, dat
beide omx-oepen spoedig de zaak weer
zullen vergeten om in goede vriendschap]
verder te gaan.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. onderste grondvlak, 5
lyrisch gedicht. 9. in de regel, 11. at
mosfeer (afk), 13. schoenvorm. 14. pers.
voornaamw., 15. broedplaats v. vogels, 17.
zonder (Lat). 19. baan voor balspel, 20.
vis, 22. troefkaart, 23. genoeg gekookt, 24.
wild zwijn, 25. biersoort, 26. turks bevel
hebber, 28. gravure, 30. snede, 32. snede
met schaar of tang, 33. oud gewicht
(afk). 34. zangstem. 37. en omstreken
(afk). 38. myth, figuur. 40. plaats in Gro
ningen. 41. Duits kaartspel voor drie
personen.
Vertikaal: 1. plaats in de N O. Polder,
2. lengtemaat (afk.), 3. verdikking dei-
opperhuid. 4. bijwoord. 5. gravure, 6.
klap, 7. aardrijkskundige aanduiding, 8.
afzonderlijk, 10. teken dat in de psalmen
voorkomt, 12. fel plagend. 14. traagheid,
16. zijtak Main, 18. bijwoord 20. vogel,
21. meisjesnaam, 25. plaats in de N.O.
Polder. 27. gindse, 29. laddertrede. 31.
voedsel. 32. houtskool (ZN), 35. plaats i:
Roelof Krol werken
Mozart,
r late romantische platen.
HILVERSUM II KRO
Concertgebouworkest, koor en'solisten onder
ding van Bernard Haitink in Verdi's Mess
Requiem.
r herhaling van de documentaire „De vrouw i
kerk", presentatie Mia Smelt.
kerkelijke muziek en zang.
muziek uit allerlei landen.
98
„Joden zijn allemaal hetzelfde", was het commentaar van
de \touw. „Kameraad Mundt weet hoe hij joden behande
len moet. We hebben hun soort hier niet nodig. Als zij zich
bij de Partij aansluiten denken ze dat die van hen is. En
als ze er buiten blijven, denken ze dat de Partij tegen ze
samenspant. Men zegt dat Leamas en Fiedler hebben sa
mengespannen tegen Mundt. Eet je dat nog op?", vroeg ze,
wijzende op het voedsel op de schrijftafel. Liz schudde
haar hoofd. „Dan moet ik het doen", verklaarde ze. met
»en belachelijke poging het te doen voorkomen alsof dat
haar tegenstond. „Ze hebben je aardappels gegeven. Je
moet een vrijer in de keuken hebben." De humor van deze
opmerking hield haar bezig totdat ze het laatste hapje van
de maaltijd van Liz had opgegeten. Liz ging naar het
venster terug.
In haar verwarde gedachten, in de chaos van schande en
pijn en vrees had de verschrikkelijke herinnering aan
Leamas de overhand, zoals ze hem daar voor het laatst
igezien had in de rechtszaal, stijf rechtop op zijn stoel
zittend en zijn ogen afgewend van de hare. Ze was tegen
over hem te kort geschoten en hij durfde haar niet aan te
zien voor hij stierf; wilde haar niet de minachting en
msschien de vrees laten zien die op zijn gelaat te lezen
stonden.
Maar hoe had ze anders kunnen handelen? Als Leamas
haar imaar verteld had wat hij te doen had zelfs nu was
het haar niet duideliik dan zou ze voor hem gelogen en
bedrogen hebben, alles, als hij het haar maar verteld had F
Dat moest hi) toch stellig begrijpen, hij kende haar toch
zeker goed genoeg om te weten dat ze uiteindelijk alles zou
doen. wat nij haar ook zei, dat ze, als dit mogelijk was. zijn
vorm en wezen, zijn wil, zijn leven, zijn lichaam en zijn
pijnen van hem zou overnemen; dat ze voor niets anders
bad dan een kans dit te mogen doen? Maar hoe had ze
kunnen weten, zonder dat haar dat verteld werd, hoe ze
die bedekte, arglistige vragen moest beantwoorden? Er
scheen geen eind te komen aan de rampen die ze had
veroorzaakt. Ze herinnerde zich in de koortsachtige
toestand waarin haar brein verkeerde, hoe ontzet ze als
kind was geweest toen ze hoorde dat bij elke stap die ze
deed, duizenden minuscuul kleine schepseltjes onder haar
voet werden vernietigd: en nu, of ze gelogen had of de-
waarheid gesproken of zelfs, daarvan was ze zeker, haar
mond had gehouden was ze gedwongen een
menselijk wezen te vernietigen, misschien twee, want was
daar niet ook de jood, Fiedler, die zo vriendelijk tegen,
haar was geweest, die haar arm had gepakt en haar gezegd
had naar Engeland terug te gaan? Ze zouden Fiedler dood
schieten, had de vrouw gezegd. Waarom moest het juist
Fiedler zijn waarom niet die oude man die de vragen
•gesteld had. of die blonde in de voorste rij tussen de
soldaten, die de hele tijd had zitten glimlachen; elke keer
dat ze zien omdraaide had ze zijn gladde blonde hoofd
gezien en zijn glad, wreed gelaat, glimlachende alsof het
alles een enorme grap was. Ze was blij dat Leamas en
Fiedler aan dezelfde kant stonden. Ze wendde zich weer
tol de vrouw en vroeg: „Waarom wachten we hier?"
De bewaakster schoof haar bord terzijde en stond op.
„Omdat er instructies moeten komen", antwoordde ze.
„Ze beslissen of je blijven moet."
„Blijven?", vroeg Liz beteuterd.
„Een kwestie van getuigenis. Fiedler moet misschien
terechtstaan. Ik heb je al gezegd: ze vermoeden een kom-
plot tussen Fiedler en Leamas."
„Maar tegen wie? Hoe kon hij een komplot ramen in
Engeland? Hoe kwam hij hier? Hij is niet van de Partij."
De vrouw schudde het hoofd.
„Dat is geheim", antwoordde ze. „Dit gaat alleen het
Presidium aan. Misschien heeft die jood hem wel hier
gebracht."
„Maar u weet het", hield Liz aan, met een zweem van
vleierij in naar stem, „u bent de commissaris van .dez»,
gevangenis. Ze moeten hetu toch verteld hebben?"
„Misschien'antwoordde de vrouw, zelfvoldaan. „Het is
heel erg geheim", herhaalde zij.
De telefoon ging. De vrouw nam de hoorn van de haak
en luisterde. Na een ogenblik keek ze naar Liz.
„Ja, kameraad, onmiddellijk", zei ze en legde de hoorn
weer neer.
„Je moet blijven", zei ze kortaf. „Het Presidium zal het
geval-Fiedler bekijken. In die tussentijd moet jij hier blij
ven. Dat is de wens van kameraad Mundt."
,Wie is Mundt?"
keek sluw.
Wordt vervolgd
èl als een soort holbewoner voordoet
Tneinde protestsongs uit te krijten in
feeëriei betekenis van het woord,
pn handige beschermers zorgen er-
dat nooit iemand zijn identiteit
achterhalen... en daarom fluiste-
boze tongen, dat „Edouard" wel
r dan één jongeman kan zijn. Er
den namen genoemd van een paar
rakke broeders in het vak die samen
|ze stunt uitvoeren... want wie hoort
femmenverschil als de electrische gi-
n ZELF HANTEREN
De platenmaatschappijen zullen de televi!ie. de „huId ge„„ vs
strijd wel voeren en voleinden, en mistoestanden met slaperige kinderen
daarbij staat die van Edouard-de-ge- de ^las of verkeerde invloeden op de Oplossing vorige puzzel,
heimzinnige niet zo sterk: plagiaat ts prille jeugd, blijft natuurlijk een grove Horizontaal: 1. Krommenie. 2. loper
bij de wet verboden. fout. ei -km. 3. oma - ten - som. 4. men - Ees -
Het gaat om het hanteren van het sté. 5. priem - deel. 6. loens - Anio. 7 eed
„Wat nou plagiaat. zegt Edouard toestel, van de programma's. Het blijven - béde - go. 8. el - ee - Peter. 9. Nero -
en hij zingt voort.... altijd weer de ouders, die de verant-eland.
__'n verhaal heeft niemand te- _i;'woordelijkheid dragen. Het behoort bij Vertikaal: 1. klomp - Leen. 2. romer -
Zelfs niet. nu hij zich anoniem en Maar dat n®ei"1 V de opvoeding, de kleine kinderen al danioele. 3. opa - Ni - Ecier, 4 meteen - beo.
- -• eerste plaat „Hallucinations verdacht j niet aan de televisie te zetten en... te 5. mr - Eems - Epe. 6 eens - dadel. 7.
veel lijkt op Antoine's top-song „Elu- zorgen dat zij het kijkkastje niet als hunlNisse - Ne - ta, 8. ik - Ot - eigen, 9.
cubrations". I enig vermaak gaan zien. Emmeloord.