Eén bijbelvertaling voor protestanten en r.k. Weet u wel hoe brood-en broodnodig uw hulp is? Het 101ste jaar van NZV startop maandag Em woord voor vandaag Voorlopig enkele proefprojecten Ghandi's filosofie nu geen oplossing Kritiek op de NCRV Een nieuwe belijdenis: moet eigentijds zijn Journalisten willen gaan reorganiseren Feest van t Gulden Jaar afgesloten Heroriëntering nodig in de prediking I „En zijn loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die be houden werden." maar velen van hen. die het woord gehoord hadden werden gelovigen het getal der mannen werd ongeveer vijfduizend." en des te meer werden er toege voegd, die de Here geloofden, tal van mannen zowel als vrou wen." en het Woord Gods wies en het getal der discipelen te Jeruzalem nam zeer toe en een talrijke schare van priesters gaf gehoor aan het volk." Flitsen van de groei van de gemeente te Jeruzalem uit de eerste hoofdstukken van Handelingen. Geweldig moet de uit breiding zijn geweest. Men berekent wel eens een getal van 25.000. En dan te bedenken, dat het er op de Pinksterdagen nog maar 120 waren'. God zegende de prediking der apostelen bijzonder, zodat vele harten werden geopend voor de verkondiging van de blijde boodschap. Maar naast de prediking was het vooral het leven van de gemeente, dat indruk maakte op de mensen. De eerste christenen stonden in de gunst bij het gehele volk. In hun leven toonden zij wat een vernieuwende en zuiverende kracht het evangelie heeft. Gewoon door het doen en laten van gewone kerkleden, door wat ze zeiden, zag het publiek, wat Christus betekent. Zo werkte de Heilige Geest toen door middel van heel gewone mensen. Dat kan vandaag nog. Wij lezen vandaag: Handelingen 4 2337. (Van onze kerkredactie) Deze ontwikkeling heeft een sterke! er op internationaal niveau contacten stimulans gekregen door uitspraken gelegd om zich over dit punt te be- AMSTERDAM Het Nederlands Bijbelgenootschap en de Ka- van er*ele kerkelijke_ conferenties en raden, onder meer tussen het secreta- tholeike Bijbelstichting hebben de handen ineengeslagen en gaan werken aan een gezamenlijke (proef) vertaling van de Bijbel. Het hoofdbestuur van het NBG heeft verleden week besloten de benoe ming goed te keuren van twee personen, wier opdracht het zal zijn het NBG te vertegenwoordigen, om te komen tot het vaststellen van een gemeenschappelijke bijbeltekst in de Nederlandse taal. Ook de KBS zal van zijn kant zorgen voor de aanwijzing van twee personen, die met deze gemeenschappelijke vertaling belast zullen worden. •ergaderingen. De Church Leader's riaat voor de eenheid der christenen Conference in Driebergen in juni 1964 van het Vaticaan en het secretariaat (waar op internationaal niveau leiders van de Verenigde Bijbelgenootschap- j. 1 1 - jg pen Dit contact grijpt naast de conci lieuitspraak ook terug op een ander contact, namelijk tussen de Wereld raad van Kerken en de pauselijke stoel, die een rapport van de gemeen schappelijke werkgroep op 16 februari jongstleden hebben goedgekeurd, waarin samenwerking op het gebied van de bijbelvertaling wordt aanbe volen. Prof. Wertheim tot Kerk en Vrede Concrete vormen van de gezamen lijke proefvertalingen zijn thans: 1. Proeve van gezamenlijke vertaling van één of meerdere boeken van het Öude Testament, die naar taal ."".1 ZIJn dankbaar, jat Nederland en stijl voor kerkelijk gebruik ge- 71 in deze aangelegenheid onder de schikt moet zijn. Blijkt deze proef eers(e la"?™ schaart, die besloten een te slagen, dan kan het project tot£ezamenlijke bijbelvertaling ter hand het eehele Oude Testament worden te nemen", aldus het Nederlands Bij- de belangrijkste kerken aanwezig waren, inclusief rooms-katholieke en orthodoxe) sprak zich uit voor con tact met rooms-katholieken om te ko men tot a) de vaststelling van een ge meenschappelijke grondtekst in de oorspronkelijke talen; b) de voorbe reiding van gemeenschappelijke verta lingen: c) als de omstandigheden het toelaten, het publiceren van gemeen- i zamenlijk rapport over de huidige schappelijke bijbeluitgaven, stand van zaken bij de bijbelvertaling in ons land alsook over een mogelijk CONCILIE begin van een gezamenlijke proefver- taling. Genoemd rapport werd aan de Ook het Tweede Vaticaanse Concilie bisschoppenconferentie toegezonden sprak zich (in de constitutie over de met het verzoek om toestemming tot goddelijke openbaring) uit en opende enkele proefprojecten. Dezer dagen de vrijheid om. waar de omstandig-1 gaven de bisschoppen hun toestem- heden dit toelaten, tot een gezamen-1 ming. lijke bijbelvertaling in de landstalen te DANKBAAR komen. MAANDAG 6 JUNI 1966- Beroeninaswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Hierden: J. Vos te Rijssen te Jaarsveld: J. Broekhuis te Waverveen Bedankt voor Kerkdriel: M. Ruster t Anjum. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-zuid (Katen- drechtt (vac. H. Hogenhuis): P. C. L. de Jager te Deventer; te Kampen (vac. dr D. v. Swighem): H. Tien te Ede; te Open de (Gr.): K. Meima te Bunschoten-Spa kenburg: te Aduard: F. Dijkstra te Hijum en Finkum; te Nieuwe Pekela: E. Groe- nenberg te Oppenhuizen. Bedankt voor Zuidland (vac. A. G.' Baayen): G. J. Terlaak te Krimpen i IJssel: voor Zaamslag: C. J. v. d. Meuler te Tiel. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te 's Gravenzande (vac. M. S Roos»: P. v. Zonneveld te Bennekom. GEREF. KERKEN (vrügem.) Beroepen te Voorthuizen: K. B. Hol werda te Zalk en Veecate. Aangenomen naar Haulerwijk: I. v. te Treebeek. Bedankt voor Bergentheim (2e p. M. Brandes te Meppel. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Oudemirdum: A. Elshout t« Scheveningen en C. Wisse te Elspeet. REMONSTR. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Haarlem: per te Dordrecht. J. Kui-L ZEIST Prof. dr. W. F. Wert heim uit Amsterdam en de Ame rikaanse hoogleraar prof. dr. J. Swomley uit Kansas City hebben zaterdag en zondag referaten ge houden tydens de jaarlijkse con ferentie van Kerk en Vrede, die dit weekeinde in het conferentie oord Woudschoten bij Zeist is ge houden. Beide dagen hebben de circa 150 conferentiegangers spe ciaal besteed aan de onderwer pen gerechtigheid, revolutie en geweld. Prof. Wertheim sprak over de gren zen der geweldloosheid. Hij was van oordeel dat het revolutieprobleem in toenemende mate het kernvraagstuk wordt in de huidige wereldsituatie. Enerzijds ligt het in het verlengde van het vraagstuk van oorlog en geweld en anderzijds hangt het ten nauwste samen met de ondraaglijke situatie voor de brede massa van de mensheid buiten de westerse wereld. Naar de mening van de Amster damse hoogleraar kan de Ghandiaanse idee der geweldloosheid nooit de oplos sing geven voor de allesoverheersende Promotie Spaanse protestante (Van kerkredactie) het gehele Oude Testament worden uitgebreid. 2. Proeve van een gezamenlijke ver taling van het Nieuwe Testament in hedendaags Nederlands, te begin nen met de brieven van Jacobus en Petrus. 3. Voortzetting van de reeds onderno men gezamenlijke vertaling van de apocriefe boeken. 4. Het opzetten van een gezamenlijke vertaling van de Bijbel in het Fries, aangezien het voor dit kleine taal gebied als bijzonder ongewenst wordt beschouwd twee afzonder lijke vertalingen te maken. In het najaar van 1965 was er in Zeist een conferentie van het Neder lands Bijbelgenootschap met vertegen woordigers van veertien Nederlandse kerken en geloofsgemeenschappen. Bij deze conferentie, waarvan wij destijds uitvoerig melding hebben gemaakt, waren ook enkele vertegenwoordigers van de Katholieke Bijbelstichting uit genodigd. AANBEVELING ufcii< Eén van de aanbevelingen van deze sprake gebracht door prof. Swomley, conferentie luidde: ..Het hoofdbestuur hoogleraar in de sociale ethiek. Een van het Nederlands Bijbelgenootschap revolutie welke tot doel heeft een ein- wordt verzocht contact op te nemen de te maken aan gewelddadige onder- met de Katholieke Bijbelstichting, om drukking en onrecht door geweldge- te komen tot een gemeenschappelijke; bruik schiet zijn doel voorbij, aldus j vertaling van de Bijbel in_ de Neder- prof. Swomley. vraagstukken voor de onvoorstelbaar arme plattelandsbevolking in grote dé- len van Azië. Het vermijden van geweld komt volgens hem in de praktijk vaakt neer en bestendiging van diep sociaal onrecht en op geweld gebaseerde wille keur. Daarnaast leidt het tot het prijsgeven aan de dood door honger ziekte van talloze miljoenen onschuldigen. Toch wel Hij betoogde dat de idealistische en praktische argumenten hier hand in hand moeten gaan. Er bestaat, aldus de hoogleraar, een dringende behoefte aan een duidelijke evangelische stel- lingname, namelijk die van het langs geweldloze weg afdwingen van radica-heeft het NBG in de afgelopen landse taal. Bijzondere aandacht wordt gevraagd voor de bijdrage, die op het gebied van de vaststelling van de grondtekst en van de bijbelvertaling van Joodse zijde kan worden gele- Naar aanleiding van deze aanbeve- belgenootschap. In het buitenland is in toenemende mate sprake van samenwerking tussen rooms-katholieken en protestanten op het terrein van de bijbelvertaling. In Engeland hebben de rooms-katholie ken met slechts geringe wijzigingen de Revised Standard Version overgeno men. In Zuid-Afrika geeft het Afri kaans Bijbelgenootschap op verzoek van de rooms-katholieken een editie uit van de bestaande protestantse Bij bel, waaraan de apocriefe boeken zijn toegevoegd. Een gezamenlijke bijbelvertaling is echter nog niet verschenen, al zijn er wel enige in bewerking. Allereerst mag hier Frankrijk worden genoemd met twee projecten. Voor een nieuwe uitgave van de rooms-katholieke Bible de Jerusalem is namelijk de medewerking ingeroepen van de or thodoxe, protestantse en Joodse ge leerden. Verder wordt een totaal nieu we Franse vertaling voorbereid van rooms-katholieke en protestantse ge leerden in teamverband, de „Bible Oecuménique". Ook in Spanje en Italië zijn samen- sprekingen gehouden over de moge lijkheid van een gezamenlijke bijbel vertaling. Verder is er in Kongo en Kameroen een gemeenschappelijke vertaling in bewerking. Als gevolg van deze uitspraken zijn Zaak-Houwaart (Van onze sociaal-economische redactie) DEN HAAG De algemene vergadering van de Protestants- Christelijke Journalisten Kring heeft zaterdag haar verontrus ting en ontstemming uitgespro ken over wat zich de laatste tijd heeft afgespeeld rondom de heer D. F. Houwaart, hoofd van de een perscommuniqué van de NCRV. Publicaties bevestigen, aldus een perscommuniqué van de PCJK, dat de eigen verantwoor delijkheid van deze journalist door het optreden van de direc tie van de NCRV in ernstige mate in het gedrang is gekomen en de vrijheid van menings uiting geschaad. De algemene vergadering droeg het bestuur van de PCJK op, zich over deze zaak met het NCRV-bestuur in verbinding te stellen ter verkrijging van na dere opheldering. Prof. Verkuyl op evang. conferentie le hervormingen in de armoede lan den. Aan het begin van de conferentie, die onder leiding stond van prof. dr. J. de Graaf, werd afscheid genomen van de heer J J. Wentiak, die de functie van secretaris van Kerk en Vrede ge durende 30 jaar heeft bekleed. maanden overleg gepleegd met de KBS. Een eerste contact werd gelegd in maart van dit jaar te Esch, waar gesproken werd over de verschillende facetten van de bijbelvertaling in Ne derland. Uit dat overleg resulteerde een ge- AMSTERDAM Aan de stedelijke universiteit is gepromoveerd tot doc tor in de Spaanse lettereren mevrouw M. A. Muniz-Nogales. Haar proefschrift luidde ..Irradiacion de Rosalia de Castro". Het woord „irra diacion zou men kunnen vertalen met ..uitstraling van ideeën en gevoelens". Rosalia de Castro moet volgens dr Muniz-Nogales beschouwd worden als een voorloopster van de hedendaagse Spaanse sociale poëzie. Mevrouw Muniz had een eervolle carrière in Spanje, die uitliep op een hoogleraarsbenoeming door het Spaanse ministerie van onderwijs Haar overgang tot het protestantismc maakte aan deze carrière echter een einde. Zij is in het huwelijk getreden i met ex-priester C. Muniz Gomez, die voorheen hoogleraar was in de asce tische en mystieke theologie en co-prc-1 fect van het groot-seminarie van Ovie I Bijbels en vertalingen voor de zendingsgebieden. mei stort UW bijdrage op piqfl bij t.n.v. n.b.g. in de hrnnri geestelijke hulpactie h hflflfl u |uuu „niet bij brood alleen" fttitUUU dlICCll I Het Nederlandsch Bijbelgenootschap rekent op u! Nadruk op levensbeschouwing in onze soc.-econ. redactie) Idelegeren aan een algemene jour nalistenorganisatie, waarvan het DEN HAAG De ledenverga- lidmaatschap verplicht is bij toc- ering van de Protestants-Chris- treding tot een der levensbe- teljjke Journalisten Kring heeft schouwelijkc journalistenkringen1 het beroepsleven, met de samenleving: zaterdag haar bestuur gemach- j pCJK of KNJK (Kath. Ned. iJÜSSÖ tigd voort te gaan met de voor- j0Urn. Kring). j is niet maar een persoonlijke bereiding van een reorganisatie der journalistenkringen op basis Deze levensbeschouwelijke organise. u i i„ ties zullen ztch voornamelijk gaan be- van het ingediende interim-rap- _.ig houden met de levensbeschouwe- port. 1 lijke bezinning op de belangen van de Vele sociaal-economische en Journalistiek. De algemene journalis- andere technisch-gerichtc werk-lreedt ,hierbij ,in d' j DrwTIr plaats van de reeds lang bestaande zaamheden zal de PCJK \olgens federatie, waarin tot nog toe de drie de plannen in de toekomst gaan journalistenkringen. PCJK. KNJK en NJK, samenwerkten. (Van een medewerker) WOUDSCHOTEN Tijdens de op Woudschoten in Zeist gehou den jaarlijkse pinksterconferentie van het Gereformeerd Evangcli- satiecentrum heeft prof. dr. J. Verkuyl uit Amsterdam krachtig gepleit voor een nieuwe korte belijdenis. Deze moet in eigen tijdse taal zeggen waar het om gaat in de kerk. Prof. Verkuyl wilde deze belijdenis zien als een aanvulling van de oude belijde nisgeschriften, die in een totaal andere situatie geschreven zijn. De Amsterdamse zendingshoogleraar sprak over de vraag „Wat verkondigt de kerk eigenlijk aan de wereld?" Het lijkt of de kerk beschaamd en verlegen is om met het Evangelie voor de dag te komen. De wereld verandert in een razend snel tempo. Zijn de woorden die vanuit de kerk over het Evangelie worden gespro ken wel afgestemd op de vragen, die de moderne mens stelt? Prof. Verkuyl wees er op hoe de kerk in elke periode weer opnieuw moet ontdekken wat het Evan gelie voor de eigen tijd te zeggen heeft Scherp verzette hij zich tegen de mo derne theologen die zich proberen aan te passen en die zover gaan. dat ze God dood verklaren. Tegen het ongeloof helpt slechts één middel en dat is: geloof. An derzijds fulmineerde tlr. Verkuyl ook te gen het versteende, traditionele funda mentalisme, dat alleen maar zweert bij de vaderen en dat doof is voor de echte vragen van deze tijd. Totaal De kerk is, aldus prof. Verkuyl. geroe pen het n totale Eyangelie en -.de totale Wet van God verstaanbaar te maken dat betekent o.a. re-symbolisatie, het v_ den van nieuwe duidelijke woorden, want de oude zijn vaak versleten en overbelast. Het gaat om de verkondiging van God. niet als een hogere macht, een idee, een ornament, maar als de levende God, die handelt, die mensen doet opstaan tót nieuw leven. In onze tijd moet duidelijk worden, dat dit opstaan tot nieuw leven, deze bekering niet alleen maar een innerlijke Ht te ma' gezin. verkeersethiek, over arbeid en moderniK cultuuruitingen en over de atoombom: „de mensen, wachten op een antwoord van de kerk op deze duivelse dingen -r waarom spreekt de kerk er bijna nietVI tin de kerk er bijna nietvr Praktijk ^a"gj's Verkuyl behan. J wit-In* a Enschedese evangelisatiepre-.J; w£f ,vanult de Praktijk. Hij**' Hne uïï t H.e PtDsieuze belangstel- iïïftiïl 8aat ach»f onver-"1 schilligheid. Is de mens van nu een ma. terialist? Ja. maar ook een idealist En bovendien: vaak erg bijgelovig. Hij 1 me do. De heer en mevrouw Muniz zijn op gevangen door de Stichting In de Rechte Staat (directeur ds. H. J. Heg- ger te Velp) en later overgenomen door het Spanje-comité van de gerefor meerde kerk (vrijgemaakt) van (Van onze kerkredactie) meende hij, dat de NZV een slag van Rijkswijk. Zij wonen thans in Kam- igq moet omdraaien. Geen afstand pen. waar prof. Muniz volgend jaar AMSTERDAM ,,Er is geen enkele instantie, die zoveel in- scheppen, maar vuile handen maken. vloed heeft op de jeugd en daarmee op het bewust denken van het »a»Ja> Kerken (vrijgemaakt) Mevrouw Mu- Nederlandse volk. Bij velen zijn er altijd nog de herinneringen aan uit de gezapigheid worden gehaald, niz is verbonden aan de Vrije Universi de zondagsschool. Hoe ontzaglijk belangrijk is haar taak dan nu,| teit. waar zij hispanologie doceert. nu jeugd wordt geconfronteerd met nieuwe waarden. De Neder- Solidair Haar proefschrift werd in Bar-elon» jan£jsche Zondagsschool Vereeniging heeft altijd geprobeerd op De voorzitter, de heer Joh. C. Franc ken, nam in zijn openingswoord stel ling tegenover degenen, die de christe- lijke journalistenorganisatie wensen op te heffen. Wij willen niet als eenlin- j gen, aldus de heer Francken. opgaan in een kleurloos geheel, waarbij ge meenschappelijke levensbeschouwelij ke bezinning in feite in het niet ver dwijnt. Verblijdend Hij noemde het verblijdend, dat thans ook de grootste journalistenorga- nisatie in ons land, de neutrale Ned. iJourn. Kring, tot het inzicht is geko men, dat levensbeschouwelijke bezin ning in het journalistieke beroep van grote waarde is. De voorzitter sloot voor de toekomst de mogelijkheid niet uit, dat de PCJK en de KNJK tot een nog hechtere sa- gres te wijden. evenzeer een collectief verschijnsel Meer dan ooit zal de. kerk het Evange lie moeten prediken in samenhang mei de Wet, de thora, de onderwijzing. In die thora gaat het over beroepsethiek, over Herkennen Onder de oude situatie, zo meende de voorzitter, heeft wantrouwen er achterdocht bewust of onbewust 't on derling verkeer tussen de journalisten organisaties bemoeilijkt. Christelijke organisaties hebben geen doel in zich zelf, wel hebben zij tot taak tegenstel lingen te verzachten en naar Christus voorbeeld de liefde uit te dragen, ook in het maatschappelijk verkeer. Laat men ons in dat opzicht blijven her kennen, aldus de heer Francken. Hij noemde tenslotte een le vensbeschouwelijke protestantse jour nalistenkring een machtig midde] tot bezinning op nieuwere journalistieke methoden in een wereld die al meer verzakelijkt en waarin het soms schijnt, of de liefde van velen verkilt. Het zou naar zijn oordeel de moeite waard zijn, hieraan een speciaal eon- Afgevaardigden uit België, Frankrijk en Duitsland uitgegeven en is normaal Spaanse boekhandel verkrijgbaar. Sociologisch taalonderzoek is gewenst AMSTERDAM Een wijze van taalonderzoek die de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt geeft de Rabbijn Soetendorp behoorde tot de voorkeur aan studie van de spraak zeer velen, die in het RAI congresge- hoven die van de taal. Het uit-j bouw zijn gelukwensen kwam aanbie- ganespunt is de functie die de spraak,den. Zo waren de zondagsschoolvereni- heeft als communicatiemiddel en deze gingen uit België. Duitsland en Frank- wordt bestudeerd in samenhang met rijk vertegenwoordigd. Olga Henri- de situatie waarin ze wordt gebruik' quez was speciaal uit Aruba overgeko- Dat zei mei dr Jn Daan. hoofd van de men namens de zondagsscholen op afdeling dialectologie van de Konink- haar eiland en mr. Wright bracht zijn lijke Nederlandse Academie van We- gelukwens over namens de Wereld- tcnschappen zaterdag tijdens een sym- bond van Zondagsschool Verenigin- posion over taalsociologie. Het is niel gen. voldoende dat taalkundigen en sociolo- Natuurlijk was ook de jeugd er Een gen samenwerken, er moet ander mate- heel jaar lang hebben de aangesloten riaal worden verzameld Onderwerp zondagsscholen naar dit Feest van 't van studie zou kunnen ziin het Gulden Jaar toegewerkt. Trots werden verschijnsel van de wederzijdse zaterdag de resultaten overhandigd: beïnvloeding in streken waar meer geld voor de actie Wij voor hen en het dan één taal als om'angsia"' wordt vormingswerk. Grote en kleine giften t«er- stroomden binnen, uit Gorsel. Em- verantwoorde wijze die taak te verrichten." Deze kernachtige woorden sprak rabbijn J. Soetendorp zaterdag op de receptie van de honderdjarige NZV. Hij besloot te zeggen: „Wanneer de Bijbel in de harten van de kinderen een plaats kan krijgen, dan bestaat er een mogelijkheid, dat de wereld de goede kant op kan gaan." Raamsdonkveer. dat er een heel lang gedicht b\j opzei. Unicef Symbolisch werd al een bedrag over gedragen aan -de Unicef, want Wij voor hen is bedoeld om kinderen el ders in de wereld te helpen. Dit be drag 60.000) was bestemd voor de verbetering van het chirurgisch instru mentarium van het kinderziekenhuis in Colombo op Ceylon- De gelden voor het vormingswerk kunnen leiders en leidsters in staat stellen meer 'raining Hij citeerde dr. Dorothee Sölle: Waar mensen hopen op een nieuw le ven en waar jonge mensen trappen tegen het bestaande, daar is Chris tus nabij. „Daarom moet u solidair zijn met deze mensen", zei ds. Ter Schegget. „Uit hun postand en de vragen in hun ogen leer je de goedheid van de Bijbel kennen." De musical King op Maandag sloot bij dit appel van de voorzitter aan. „Niet het kind op zondag die kennen we" zei de samensteller, de AMVJ lei der J. A. H. Stigter. „Maar wat doet nu zo'n kind als de zondag voorbij is en hij vanuit de „bescherming" van de zondag in de rauwheid van de maan dag komt staan met oorlogen in Viet nam. relletjes, die uit elkaar geslagen worden, hongersnood in twee-derde van de wereld, massamoorden door het verkeer, een volslagen onbeant- opzichte van de verhouding pre en vorming te krijgen voor hun zon- woord probleem van de vluchtelingen,diking-Woord Gods, prediking- dag^hoolwerk. Voor zover bete* is;maanreiien> jntriges en eigenbelan-gemeente en oredikins-werk van bracht V°°r 1M b,;|e"nee- gen-strijdjes op politiek-partij-ni-j Geest „Maar dan in pasmunt voor hen om- %e?,u xtt™ - gezet en niet van die zwevende stu-En zo st^t de NZV na een i Betreffende de verhouding prediking dies", zei de voorzitter ds. J. ter Scheg-!iaar •■zondag op het 101ste jaar ook...i Woord Gods zei de Apeldoornse homP Iod maandae! Want immers ook in dejieet. dat preken is de bediening van ïrder? i Gods Woord. Het gaat er maar niet al- Met een dankdienst in de Wester- J leen om. mededelingen te geven. De pre- Prof. W. Kremer Apeldoorn (Van een onzer medewerkers) APELDOORN Op de Chris telijke Gereformeerde Predikan tenconferentie heeft prof. W. Kre mer gesproken over „Heroriënte ring in de prediking". Hij achtte deze voortdurend noodzakelijk ten get over het studiecentrum, waarvan Want hij graag zag dat het er kwam jp|NZV njat de vr.ag, hoe nu verder? samenwerking met de andere zondags- schoolverenigingen zoals Westhille, g,stereonet.grotei teea. óibtwlW^"ratroSSSSff NWZ en Jachin. Thema van de flenst was De bcz «rcksn exegese v.r Heer_ is nabij. Voorganger was ds. J. de tekst D<? prediker moet de fa^UoVwa°aarSeèn een meloi'rd. Sassenheim^Nijverdal. Rot- In zijn „bewogen appèl" zoals hij ter Schegget: terwijl het kinderkoorI thoscoopop'd'e teksTzetteni'om teM^e- diïlect na"t 5v«r in verschillende terdam-Pendrecht enz. Hartyerove- hetzelf noemde en waar wij zaterdagvan Mannus Metz medewerking ver-1 ren wat de tekst ze_*t. Theologie is daar- situaties voorkomen. rend teem of een bepaalde theologie mag de bediening van Gods Woord aantasten. Er wordt thans in de Christelijke Gere formeerde Kerken meer direct uit de Schrift gepreekt. Vroeger was er weinig goed exegetisch materiaal. Korte teksten werden gebruikt en teksten, waarin de drie stukken ellende, verlossing en dank baarheid duidelijk waren aan te wijzen. Bijbelse personen kregen een plaats in het geestelijk schema. Wonderen en ge lijkenissen werden betrokken op de weg en de standen van het geestelijk leven Het heilshistorisch element bleef buiten beschouwing. Dogmatiek en schematiek beheersten schriftuurlijke noties. De gemeente als zodanig werd vaak niet gezien. Het ging om de enkeling. De liturgie kwam niet van de grond. De betekenis van de sacramenten voor de gemeente werd niet aangewezen. Het adres van de gemeente werd niet gemak kelijk geschreven. Het heilshistorisch en christologisch aspect kwam niet tot zijn recht. Wettisch het kleine meisje uit reeds een gedeelte van publiceerden,!leende. bij 'n hulpmiddel. Geen traditioneel syr de heilsopenbaring als z ^aa*j- n'e£,als Luther: hoe vind ik eeni genadige God. Maar: hoe vind k eea' genadige naaste. - n ironiï Br0ek c°n.stateerde een angstwek- J ontstaat^waar drf' of life" erf nfoï worden, een „way 1 oi life en niet maar een leer De kerken «-Ö weta. mlar vrooj die z^KSufdsJSek G°ede Herder'B111 Goed jaar voor Ij Wilhelminaf onds TILBURG Voor de Nederlandss tot steun aan het Koning n c Wilhelmmafonds voor de kanker.Kn, UninvanghS' Z° b,e0k Uit een medede.jv, i'A-n ,nliaar voorzitter mr. A Jen èéweest Danween- bi-rnder goed jaaX Dank zij vele acties en vele^ Srïu .0C11 ,bedrae van 3.9 mil.-v, be!chikld"e worden gesteld, vier ton meer dan het jaar er Sedert de oprichting van de vereni Vf f'"e 194.8 werd een bedrag van inL" t?ea^gTte,fdUéd„S3adnathe^°nvd„:H «0025g°e°?^g- is "™idd0b HET WEER ll\ EI HOPV fuL van de Geest werd te veel on 7irh?»iOm gesteld. Het werd te wettisch en te wei- r mg evangelisch gebracht. Men probeerdeM» hl™ uatn Geest op fo"nule te l brengen. Het momentele werk van dei. UnnV nff aandacht- dan het con-P" L™ toeleidende weg tot ChristusL? me?ï aandacht dan het leven uit34 Christus. Het geloof in de aanwezigheid T XfS hit Pieesï yan meer betekenis, la dan het geloof m Gods belofte. Prof. Kremer noemde de discussie in de Gereformeerde Bond („een spiegel- r beeld van de geestelijke structuur van. onze kerken") rond het boekje van dr.™^ C. Graafland leerzaam. In deze discussie! s moet meer klaarheid komen over de lag piaats van de wet. de toeëigening van N net heil en de ethiek in de prediking. De too: wet wordt nog te veel alleen gezien in iep haar voorbereidende functie tot de gena-jon Te veel is vergeten, dat de catechismus J? geen chronologische tijdsorde geeft. Dan!l". wordt de boetvaardigheid buiten het ge loof geplaatst en onderscheid gemaakt- B tussen het werk van de Geest ten opzich-lte< te van de Wet en ten opzichte van hetfc geloof. Ellendekennis is geen grondslag va voor andere weldaden. De orde des heilsi werd in haar delen te veel afzonderlijk gesteld. De eenheid van het heil en de I organische groei van de geestelijke mens jeu werden te veel uit het oog verloren. In de nodige heroriëntering, zo besloot prof. Kremer zijn referaat, moeten wjjl°u de prediking vooral zien als verkondi-ler ging van de grote werken Gods in het j kader van Zijn trinitarische zelfopenba- n Kerk "l die in de benoemde dr. W. H. Velema tot secreta-1; werd gekozen, refereerde over deDai het Nieuwe Testament. Als menrai het unieke karakter van de kerkr- geen oog heeft, wordt ze getrokken in„ het vlak van menselijke organisatie! Zien we het wel (wat slechts kan ir geloof), dan zullen we ook de dingsroeping van de kerk zien en Zi~ een missionaire bewogenheid zijn. Ditl karakter van de kerk wordt bepaaldf door de haar geschonken Geest. Dat geeft grote aHiankelijkheid. Het hangt niet van ons af. Al te veel wordt in de kerken geleefd, of alles van de dominees moet komen. Tenslotte hield de heer H. Algra. hoofd redacteur van het Fries Dagblad, een| boeiende causerie over de plaats - taak van de christelijke pers. Hij i de het niet opwekkend, dat de christe-L lijke dagbladpers slechts zeven procent T omvat van de totaal oplaag van de Neder-L landse dagbladen. Men ziet nog niet vol-" doende, wat een christelijk dagblad voo! het gezin betekent. ler-l ,-ol-P 001

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2