Afscheid van Sevenster en Bakhuizen van den Brink Jaar van nadert Een woord voor vandaag Kanttekeningen Beroem n vsiverk De Heilige Geest 't Gulden Feest hoogtepunt Allen beleden geloof in Sittard s Johanneskerk Heiko Ober mail naar en ZATERDAG 28 MET Want Ik zal water gieten op het dorstige en heken op het droge; Ik zal Mijn Geest uitgieten op uw nakroost en Mijn zegen op uw nakomelingen." (Jes. 44 3) Is er iets meer onmisbaar voor ons, dan water? Daarom ver gelijkt de Bijhei de zegen van Pinksteren vaak met het uit gieten van water. Water verfrist een dorstige. Het maakt de aarde vruchtbaar. Het doet de knoppen zwellen en rijpt de vruchten. Water reinigt. Het blust verwoestend vuur. Dat alles geldt van de Heilige Geest, als Hij komt in een mensenhart. De Here zal gieten. Het is niet zo. dat Hij maar spaarzamelijk sprenkelt. Met volle stromen tegelijk zal Hij het water der genade uitstorten. Zo gebeurde het op Pinksteren in Jeruzalem, zo gebeurt het nog. Maar laten we één ding niet vergeten: God zegt: Ik zal water gieten op het dorstige. Het is hetzelfde, wat Christus zegt: Zij, die gezond zijn, hébben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Hij kwam niet om te roepen die in eigen oog recht vaardig waren, maar zondaars, mensen, die weten, hoe de zonde en de duivel hen telkens weer de baas zijn. Wie dorst naar de levende God, wie zich er van bewust is, dat hij dor is als een uitgedroogde grond en de vrucht niet voort brengt, die God van hem verwacht voor hem is de belofte van Pinksteren: „Ik zal water gieten op het dorstige." Water heeft ook deze eigenschap: het zoekt bij voorkeur de diepste plekken op. Wij lezen vandaag Handelingen 1 15-26. Wij lezen morgen Handelingen 2 1-13. Wij lezen maandag Handelingen 2 14-21. Meer dan dertig jaar hoogleraar Verschillen en overeenkomst Het valt niet mee, in enkele woor den aandacht te schenken aan twee hoogleraren, die geheel verschillend geaard zijn en hun ambt elk op eigen wijze hebben bekleed. Eén punt van overeenkomst is echter duidelijk: Bak huizen van den Brink en Sevenster gelden als erudiet in hun vak. Bleek dat bij de eerste onder andere uit het Handboek der Kerkgeschiedenis, dat hij samen met Lindeboom schreef en thans met De Bruin en Dankbaar tot een vierde druk uitwerkte, bij Se venster is dat vooral duidelijk uit zijn Vakantie r\E NEDERLANDSE kuststrook ge- niet grote belangstelling bij i de vakantiegangers. Zelfs niet al leen Nederlanders maar ook buiten landers trekken jaarlijks in het hoogseizoen bij duizenden naar on ze badplaatsen om daar de vakantie door te brengen. Aan de kust is het in de maanden juli en augustus een enorm gedrang. De grote vraag en het beperkte aanbod jagen de huur prijzen voor woningen en vakantie bungalows elk jaar verder op tot van de christelijke vakbeweging, dat zij een vakantieoord aan de kust heeft gebouwd voor haar leden. Werknemers met een matig inkomen worden zo in de gelegenheid ge steld tegen meer dergelijke prijzen toch een vakantie met het gezin aan de kust door te brengen. Gisteren heeft de voorzitter van het C.N.V. het afgebouwde vakantieoord Bos en Duin op het Zeeuwse eiland Wal cheren officieel in gebruik gesteld. De vakbeweging zou graag meer initiatieven in deze richting ontwik kelen. De grondprijzen voor recrea tiedoeleinden zijn echter dermate hoog, dat elk plan onmiddellijk een ongekend, hoogte. Het fa >1 moeilijk "°°F' onf hier en door aan de kust een! oenenproject wordt. Wt, vragen om hier en daar aan de kust een goede woning te huren beneden de 500,per week. In de eerste plaats is dit een ge volg van de grote toeloop van bui tenlanders, in de tweede plaats van het nog steeds mislukken van de vakantiespreiding en in de derde plaats van het nog steeds verstoken blijven van grote strandgedeelten van goede toegangswegen, zodat het vakantiehoudend publiek op betrek kelijk kleine strandgedeelten samen dromt. Het is een prijzenswaardig initiatief ons af, of de overheid niet zou moe ten gaan overwegen maximumprij zen vast te stellen voor recreatie- gronden, waarmee een duidelijk sociaal doel wordt nagestreefd. Over het algemeen zijn wij niet voor een ingrijpen door de overheid in grondprijzen. Ook de grondeigenaar heeft recht op een redelijke prijs. Exorbitante prijzen echter, die het instellen van vakantiegelegenheden voor de lagere inkomenstrekkers onmogelijk maken, dienen tegenge gaan te worden. Bij een jubileum UIJ jubilea is het veelal gebruike- lijk zowel vooruit als achteruit te zien. De terugblik geeft dan een •tuk geschiedenis te zien, waaruit eventueel wijze lessen vallen te trekken, die dienstbaar kunnen zijn voor het werk in de toekomst. De Algemene Nederlandse Grafische Bond bestaat dezer dagen 100 jaar. Deze vakbond is de oudste in ons land. Hij heeft dikwijls, samen met de andere grafische bonden, in de voorste gelederen gestaan voor het verwerven van sociale verbeteringen voor de werknemer in Nederland. Dat een jongen in een Amsterdamse drukkerij in 1887 soms tot 93 uur per week werkte, komt gelukkig niet meer voor. Maar ook deze bond moet vooruit zien en dan blijkt er nog genoeg werk te zijn. Het grafisch bedrijf is namelijk een van de bedrijfstakken, waar de automatisering zich bijzon der sterk doet gevoelen en nog zal doen gevoelen. Voor de toekomst valt te verwachten, dat het aantal bedrijven door fusies nog verder zal verminderen en dat behalve door de automatisering ook door de concentratie bij de bedrijven het aantal arbeidsplaatsen aanzienlijk zal verminderen. Alvorens de gevolgen hiervan zich duidelijk doen gevoelen, zullen werkgevers en werknemers zich hierop moeten bezinnen om zo mo gelijk te ernstige gevolgen in het menselijke vlak te voorkomen. De voorzitter van de jubilerende bond heeft reeds een initiatief van de vakbonden aangekondigd om het gesprek hierover met de werkgevers op gang te helpen. De werknemers in het grafisch bedrijf mogen dus weten, dat er over hun belangen gewaakt wordt. Een geruststellende mededeling, die past bij een feeste lijke jubileumviering. Anderzijds echter zullen ook de vakbonden en hun werknemers steeds weer oog moeten hebben voor de belangen van de bedrijven op zichzelf, want zonder bedrijven is er geen werkgelegenheid. (Van een onzer medewerkers) 1 EIDEN Op 31 mei zullen prof. dr. J. N. Bakhuizen van den Brink en prof. dr. G. Sevenster als theologische hoogleraren van de Leidse universiteit afscheid nemen. Beiden zijn meer dan dertig jaren hoogleraar geweest, de eerste sedert 1934 als kerkhistoricus na Eekhof, de andere van 1933 tot 1953 als hoogleraar vanwege de Nederlandse Hervormde Kerk in de plaats van Knappert, en sedertdien als opvolger van De Zwaan op de leerstoel voor Nieuwe Testament en vroeg christelijke letterkunde. Christologie van het Nieuwe Testa ment, een van de weinige nieuwtesta mentische theologieën van Nederlandse origine. Bakhuizen van den Brinks voorlief de voor de vroege Kerk, de Reforma tie in landen waar wij bepaald niet het eerst aan denken, voor Pascal en het Jansenisme zijn evenzeer karakte ristiek als voor Sevenster de be langstelling voor zaken van eschatolo gie en Leben-Jesuforschung is. Van Sevenster hebben vele studen ten naast nauwkeurige woordexegese een zicht op het Nieuwe Testament als vakgebied en als geheel ontvangen, dat hun eigen bezig-zijn met de teksten blijvend zal stempelen. En wat zou er van de te Leiden gevormde theologen terechtkomen, indien zij van Bakhui zen van den Brink niet de liefde voor het détail hadden gekregen met de voortdurende annotatie dat het om de Kerk en haar geschiedenis, haar Tradi- I tie en haar tradities gaat bij alle deel onderzoeken? Gemis Het is om bovenstaande redenen geen loze kreet, wanneer in deze da gen gezegd en geschreven wordt en zal worden, dat beide hoogleraren no de in de senaat en in het gehele uni versitaire bestel gemist zullen worden. Hun hoogleraarschap werd door een bepaald cachet gekarakteriseerd, een stijl die hun persoon en weck eigen is. Dit werk beperkte zich overigens niet tot de akademiale kring. Se venster heeft van zich als predikant in bredere kring doen spreken voorname lijk door zijn strijd met Horreüs de Haas rond bewegingen als Kerkherstel en Kerkopbouw en is in de naoorlogse jaren mede door zijn ouderlingschap in de wijkgemeente Staalwijk voor de Hervormde gemeente te Leiden een bekende figuur geworden. Bakhuizen van den Brink heeft o.a. in Rotterdam-Kralingen werk gedaan, dat elke oudere Rotterdammer heugen zal, heeft na de oorlog vele predikan ten aan zich verplicht door zijn dubbe le uitgave van de Belijdenisge schriften een tekstkritische, en een meer praktische heeft niet weinig bijgedragen, mede door Kerk en Ere dienst, tot de theologische doorden king van liturgie (k) in protestantse zin, bévorderde en bevordert nog de ordening, beschrijving en benutting Spaanse ex-priester nu vrijgemaakt VELP In de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) zal het Spaanse echt paar Juan-Teodoro Sanz Pascual en Maria Cid de Sanz openbare belijdenis des geloofs afleggen. De heer Sanz is een gewezen rooms-katholiek priester, die nu sinds een half jaar op de Wart- burg in Velp verblijft, het tehuis voor ex-priesters, dat geleid wordt door ds. H. J. Hegger. In de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) zoekt men naar een mogelijkheid om de heer Sanz in te zetten in Spanje-arbeid. Ned. Herv. Kerk x GRONINGEN Prof. dr. H. de Beroepen te Sint Johannesga-Delfstra- yos hoogleraar in de wijsbegeerte Prof. dr. De Vos neemt afscheid Prof. dr. G. Sevenster van de archieven der Nederlandse Her vormde Kerk en draagt als praktisch christen en als voorzitter van de vere niging Het Diaconessenhuis te Leiden alle christelijk charitatief werk een zeer goed hart toe. Daarbij komt wat Bakhuizen van den Brink als voorzitter van de Neder landse Oragnisatie voor Zuiver We tenschappelijk Onderzoek voor de be vordering der wetenschappen doet alsmede internationaal zijn werk als voorzitter van de Commission Interna tionale d'Histoire Ecclésiastique Com- parée. Dienst Evaluerend: op 31 mei nemen van de Leidse alma mater twee hoogleraren afscheid, die hun woorden en voornemens waar heb ben gemaakt tot dienst vooral van voorgangers en leden der Kerk, en het zij hun gegeven om nog jaren in deze lijn ons ten voorbeeld te strekken. (Van kerkredactie) QENÈVE Onder het thema „De Heilige Geest, onze Helper" heeft het presidium van de Wereldraad van Kerken ter gelegenheid van Pinksteren 1966 de volgende boodschap aan de kerken doen uitgaan: Als presidenten van de Wereld raad van Kerken hebben wij weer het voorrecht de boodschao van Pinksteren te verkondigen en voor al zijn toon van verzekering, dat God met ons is als een altijd aan wezige Helper. Wii zouden op nieuw willen begrijpen de bedoe ling, die achter het woord „Trooster" ligt. De Heilige Geest is gekomen, komt nog en zal ko men tot onze hulp en redding. Wij roepen in uw herinnering, wat onze Here zei, toen hij voor uitliep op Gods gave van de Heili ge Geest. In de donkere wereld Zijner dagen, toen ie schaduwen over Zijn eigen leven langer wer den. zei Hij tot Zijn discipelen: „Maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in Mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb" (Joh. 14 26). Pinksteren bevestigt de histo rische werkelijkheid van ons ge loof. Wat mensen ook al dan niet mogen doen. zij kunnen niet het feit veranderen, dat onze wereld het toneel was van Gods grote ver lossingsdaden en dat Hij in het leven van een mens de volheid van Zijn genade en heerlijkheid zichtbaar maakte. Roeping Eenmaal in onze wereld en ons leven gekomen, heeft God die nooit verlaten. In ons ge meenschappelijk leven, getuigen en handelen is God, door de voort durende aanwezigheid en werk zaamheid van Zijn Heilige Geest, onze Helper. Wanneer wij nadenken over on ze gemeenschappelijke roeping, om te werken voor de eenheid van de kerk en de gehele mensheid, voor sociale en economische ge rechtigheid en voor de wereldvre de en ons een beeld vormen uaf de grootte van deze taken, voor ons liggen, worden we bewxtst van onze ontoereikend heid. Het is op zo'n moment, da de boodschap van Pinksteren toe passelijk en duidelijk in onze ore klinkt. Wij kozen deze taken 1 wij werden ervoor gekozen. De reden, waarom wij er in trokken zijn. is dat God "ns doo Zijn Heilige Geest heeft geroepen om ze aan te pakken en dat Hi door diezelfde Geest het anM van gehoorzaamheid in ons heef opgeroepen. De Geest komt steed onze zwakheden te hulp. Zijl kracht wordt volbracht in zwakheid. Pinksteren met zijn boodschap van de Heilige Geest onze Helper, doet voor ons hier ei nu, en zelfs in het donkerste uur, een groot Sursum Corda, „Heft uw harten onhoog" horen. Toekomst Pinksteren is niet alleen een ver- 1 zekering omtrent het verleden en het heden, maar ook omtrent de toekomst. „Wanneer Hij komt, de Geest der waarheid zal Hij u de toekomst verkondigen" (Joh. 16 13). De waarheid over de toe komst, de toekomst van onze we-L_ reld, van ieder van ons, is in deH; gedachte des Geestes. Macht om5®' de toekomst te beheersen in de naam van Jezus, de Christus, dat^ is de gave van dezelfde Geest enp van Hem alleen., Wij bidden, dat door de boodschap van Pinksteren, dat! 1 God onze Helper is, aan kerken enBp christenen overal nieuwe moed en vertrouwen gegeven mogen wor-j den en zij in Hem de bron van deL enig blijvende hoop mogen vin-F; den. P-1 De brief is ondertekend door hetj ere-lid van het presidium, de En-! gelsman dr. J. H. Oldham enin voorts door de presidenten dr. Ar-* thur Michael Ramsey, aartsbis-J schop van Canterbury; aartsbis-cl schop Iakovos van New York; sir Francis Ibiam te Enoegoe Nigeri-ïo a); David G. Moses te Nagpoerl (India); dr. Martin Niemöller tep Wiesbaden en dr. Charles C. Par-| lin te New York. Nederlandsche Zondagsschool Vereeniging Holtrigter), (NH). Aangenomen Speelman te Vledder. Dubbelman te Lijnden Longerhouw. W. de godsdienst en de wijsgerige ethiek aan de rijksuniversiteit, heeft gisteren zijn afscheidscollege gegeven. Hij sprak over de filosofische eros. Dit begrip, aldus prof. De Vos, is ontleend aan de filosofie van Plato. Het duidt het verlangen en het streven naar Tweetal te Hilversum. P. Lok te Ber- j schoonheid en goedheid aan. met de -1 veldman te Rotterdam-Delts- zekerheid, dat het zoeken niet tever geefs is. Prof. De Vos was van 1923 tot 1946 hervormd predikant. Na een hoog leraarschap van twee jaar in Amster dam, werd hij hoogleraar in Gronin- Geref. Kerken (vrijg.) LONDEN De Chinezen hebben sinds het neerelaan van de Tibetaanse revolu tie van 1959 duizenden boeddhistische kloosters en tempels in Tibet verwoest volgens mededelingen van Tibetanen, die kortgeleden uit het land zijn ontsnapt. Heilige geschriften zijn verbrand en dik ke manuscripten zijn gebruikt, om ei schoenzolen van te maken. Nabij de hoofdstad Lhasa zijn drie ge weldige kloostercomplexen, waar voor 1959 23.000 boeddhistische monniken leef den Nij zijn dat er nog maar 300. Dt rest is weggevoerd naar concentratiekam pen waar velen zijn gedood. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Volgende week vrijdag, zaterdag en zondag is het dan zover: het Feest van het Gulden Jaar van de Nederlandsche Zondagsschool Vereeniging wordt dan afgesloten met manifestaties in de RAI en een dankdienst in de Westerkerk. Al een jaar lang werkt men met diverse acties en andere voorbereidingen naar die grote dagen toe. waarin wordt herdacht, dat honderd jaar geleden in Amsterdam deze grootste interkerkelijke zondagsschoolorganisatie werd gesticht. T eeners Een van de programmapunten is de musical Kind op Maandag:, waarin de meespelende nozems, teeners, politie agenten en anderen met uiteenlopende beroepen, accentueren, dat de NZV niet achterom blijft kijken, maar zich aanpast aan de tijd. Andere program mapunten zijn np 3 juni in de RAI de jaarvergadering, een wijdingsdienst en 's avonds een ontspanningsprogram- Op 4 juni eveneens in de RAI is er samenzang, de jaarrede door de voor zitter, ds. J. ter Schegget, een receptie en de afsluiting van het eeuwfeest, 's Avonds wordt de musical Kind op Maandag opgevoerd. Het thema is: De Heer is nabij. Voorgangér is ds. J. ter Schegget, liturg: ds. P. W. Spruyt, or ganist: Simon C. Jansen, met medewer king van het kinderkoor onder leiding van Marinus Metz. Weer „oecumenisch" Fries huwelijk (Van onze kerkredactie) WITMARSUM Weer heeft Friesland een wat men noemt oecume nisch huwelijk beleefd. Was het verle den week een hervormd-rooms-katho- liek huwelijk in Drachten, donderdag zijn de doopsgezinde Meinte Vierstra en de rooms-katholieke Boukje Doo- per in Witmarsum getrouwd. De inzegening van hun huwelijk vond plaats in een plechtigheid in de kapel van het rocms-katholieke vor mingscentrum Vinea Domini (wijn gaard des Heren). Deze werd geleid door ds. M. van der Meulen, doopsge zind predikant te Sneek, die vergezeld was door drie leden van zijn kerke- raad en pater A. van Straaten uit Wit marsum. Bisschop P. Niermans van Groningen had voor deze plechtigheid verlof gegeven. De liturgie was speciaal samen gesteld door de beide voorgangers. Er werd geen belofte' van een rooms-ka tholieke opvoeding van eventuele kin deren gevraagd. Er was geen eucha ristieviering. maar een dienst met ge zangen, voorbeden, lezingen, een homi lie van de pater en een preek van de predikant. De zegenbede werd door beide voorgangers gezamenlijk met ge heven hand uitgesproken. Oecumenische openingsdienst D (Van een onzer redacteuren) SITTARD In een stampvolle dienst, bijgewoond door velen die de herbouw hebben mogelijk ge maakt, is gisteravond de gerefor meerde Johanneskerk met een liturgische openingsplechtigheid in gebruik genomen. Er waren geen toespraken. Slechts werd in het begin met een enkel woord van ir. J. H. Schakel van de bouwcom missie het fraaie bedehuis aan de kerkeraad overgedragen, nadat de aanwezigen enkele verzen van de juichpsalm 150 hadden gezongen. De orgelkenner, de heer E. G. Baren- drecht. gaf vervolgens een toelichting op het nieuwe pijporgel, dat door Ver- schueren in Heythuijsen is gebouwd. Het is een klein, schoonklinkend instrument (mechanische tractuur). dat over tien re gisters beschikt. Uit de bespeling bleken het geluid, het volume en de vele gave De plechtigheid vond plaats onmid-i mogelijkheden, dellijk na de huwelijkssluiting op het Woord en sacrament kregen toen hun gemeentehuis, waar de beide geestelij-plaats in de kerk. Jongens en meisjes ken als getuigen waren opgetreden.van jongerenclubs. gemiddelde leeftijd om de eenheid tussen burgerlijk en 18 jaar. brachten een Statenbijbel bm- kerkelijk huwelijk te onderstrepen e™or^ra8ne|Jnde mijnwerkiralfmp Bijzonderheid: Menno Simons, de h00ghield het licht van Gods Woord stichter van de wereldwijde doopsge- jn mijnstreek symboliserend. Deze zinde beweging, is geboren te Wit- handeling werd afgesloten met het ge- marsum en was er tot zijn overgang meenschappelijk gezongen ..Woord, tot de Reformatie in 1536 pastoor. 'op wij bouwen'' (Gez. 63). Kinderen stelden zich daarna in een kring om het doopvont op om het versje te zingen „Ja, U danken wij o Heer, telkens heter, telkens meer, dat G(j eens op aarde kwam. kind'ren in Uw armen nam. Met de kind'ren van weleer, bui gen w(j voor Jezus neer. Leg, zoals Gij hebt beloofd. Uwe han den op ons hoofd! Een deputatie van zusters uit de ge meente brachten het avondmaalsservies en het avondmaalslinnen in de kerk. Er is in de gemeente een speciale actie ge weest om een en ander bijeen te brengen. De Woordlezingen geschiedden in deze volgorde door ds. S. Coolsma, hervormd predikant, pastoor-deken L. J. Feiter 'hoogste rooms-katholieke geestelijke ter plaatse) en door de eigen predikant, ds. Th. Rienks. Achtereenvolgens werden gelezen Je- saja 55, de uitnodiging tot het heil des Heren: „O, alle dorstlgen, komt tot de waterenJohannes 4 vers 1 tot 14 (Jezus' gesprek met de Samaritaanse vrouw), speciaal het antwoord op haar vraag: Hoe kunt GU, als Jood, van een Samaritaanse vrouw, te drinken gen?: en tenslotte Openbaring van hannes 22 vers 16 tot 21, het magistrale slot van dit bUbelboek: en de Geest en de bruid zeggen: Kom! Het was burgemeester H. M. J. Das sen. onder wiens leiding allen hun geloof beleden in de geloofsbelijdenis van kerken. Na de woordbediening van Rienks werd de plechtigheid besloten met de dienst der gebeden, geleid door dr. P. G. Kunst uit Amsterdam, die eindigde met het gemeenschappelijk gebeden On ze Vader. COMMIGE FAMILIES zitten vreemd in elkaar. Zo heb ik een oom. die maar vijf jaar ouder is dan ik. Tekenend voor hem is dat hij altijd op strikte handhaving van zijn titulatuur heeft gestaan. Toen ik acht jaar was heb ik hem eens een keiharde schop tegen hebben hondjes weieens hè?" snib de ik. We dronken sherry, die mij niet smaakte. Het drankje leek het aroma te hebben van stof en uitge vallen anemonen. Ik had het gevoel dat ik me verontschuldigen moest voor de rommel. Maar mijn arm deed me pijn en een oom als de zijn schenen verkocht, omdat ik mijne maakt een mens niet nede- oom maar een snertjog vond. Op rig. mijn dertiende bouwde ik ingewik- Alsof de kwelling nog niet groot kelde zinnen om de beleefdheid in genoeg was, zette de glazenwasser acht te houden en tegelijkertijd te zijn ladder tegen de voorpui. ontwijken. Nog later liet ik hem blozen en in zijn studententijd heb ik hem getreiterd door hem mei Heeroom aan te spreken en onder tussen met zijn vriendjes te flirten. Nu is hij een nuttig lid van de aatschappij. Bij onze schaarse ont- Inmiddels was de glazenwasser boven klaar, hij keek me vragend aan en op mijn gebaar van ga-je-gang-maar zette hij zijn drui pende spons op het raam. Tussen oom en mij was er nu geen redden meer aan. „Mijn groe- Bespied sherry drinken kon ik ten aan je moeder" was het enige niet verdragen. ..Begint U maar ach- hartelijke dat er bij het afscheid af ter." vroeg ik door een kier van het kon. Misschien bel ik U nog wel", raam. deed ik vaag, maar ik zag, dat hij Inmiddels werd me duidelijk niet in geloofde, waarom oom mij met een bezoek ereerdeHij wilde een familiere- Toen helderineenwip moetingen gedraagt hij zich als unie organiseren en vond mij de de Ojnzenwasser naar de spreuk oom in volle rechten ten opzichte aangewezen figuur de voorbereidin- van een verweesd verwantje, dat gen ter hand te nemen, hulp en leiding nodig heeft. Hij Zichzelf noo eens inschenkend kan maar niet geloven, dat het vond hij: ..Zo'n huisvrouwtje als jij die op zijn auto staat noemen af wilde rekenen zei hij; ..Mens wat zie je er belabberd uit". Ik voelde smelten. „Huisvrouwen met kind dat hem tegen de schenen heeft daar meer tijd voor dan ik ]gonkementen da's niks, zeg zelf. schopte groot werd, nog groter met mijn drukke werkzaamheden, trouwde en kinderen kreeg. Toen hij een paar dagen geleden Ik dacht er het mijne van onverwachts bij me op de stoep zweeg, want ondertussen dn stond kwam me dat zeer ongelegen, wk aan rle alazenwasser. Hij zou T°*rt"0» interpreteerde Met een pijnlijke arm verpakt in een bekroond verhaal kunnen keerci vn vroeg vertrouwelijk: „zeg een indrukwekkend en tevens on- schrijven over de chaos achter al een gozer van de be handig verband was huishouden bij- mijn ramen die hij gelapt had. In na onmogelijk. Overal was het een file slaapkamers lagen de bedden Toen ik ontkende vond hij: „Hij keet van jewelste. Oom zag geen nog net zo als we er die ochtend had er anders net het gezicht voor. zere arm, oom zag een pluzige ka- uitgestapt waren. De situatie vrat Ik dacht juist, dat is nou handig mer en fronste. Het was half vijf. uan mijn zelfrespekt. Maar vooral vav haar ik bedoel die borrel, de thee was op. Koffie zetten kostte zijn gedachte „en nu zit die slons Maar goed, julllie kunnen weer me eenarmig als ik was enor- middenin die troep nog te pimnelen naar buiten kijken, niet waar, het me inspanning, daarom vroeg ik met een vriendje ook" wierg me in aarzelend of hij een sherry wilde pen krisis. Lamlendia zei ik: „piijn Op dat moment had ik, voor mijn nrm ,,'t Is ie linker" antwoord- part, liever sherry willen drinken de hij wreed. Dat ik links was ver met Fidel Castro, maar aangezien -veeg ik balsturig, oom „graag kind" zei, was er geen Net als iaren aeleden had ik hem ontkomen aan. Op mijn hulpeloze Taag vullen schovpen. maar toen verzoek of hijzelf de fles wilde had het ook niet geholpen, dus neus lang was. openmaken ontwaarde hij pas mijn hield ik me in en zei beleefd dat Misschien dat ik invaliditeit. ..Heeft het hondje een het echt onmogelijk was iets voor wel bel. zeer pootje?" grapte hij. „Ja, dat hem te doen. Mink van Rijsdijk Huisvrouwen moeten puntgaaf zijn, anders raakt de boel in de vernie- VUzetrit tven, zag mijn zweeg, want ondertussen dacht ik door zijn medeleven ontstane ont was weer helderineenwip". Hij was al bijna weg, haastte zich toen terug en zei goeiig: ..en nog wel het beste met de arm". Kijk en daar knapte ik nu zo van op, dat ik echt weer naar bui ten kon kiiken, verder dan mijn toch nog was men bezig met het houden school op zondag. Tussen 1570 en lin waren er in het Italiaanse Lombards al „Zondagsche Scholen" voor ond wijs aan arme kinderen en in lfce werd een dergelijke school in Utre( opgericht, terwijl in 1680 in Schotla ook al onderwijs werd gegeven op.zu dag. Dit was voornamelijk voor atv kinderen, ook wel volwassenen r geen school konden bezoeken. je Drukker De Engelse boekdrukker Robert Rh kes was de eerste, die ongever e eeuw later begon met zondagsschoolq derwijs, dat de nadruk legde op f' vertellen van de bijbelse geschiede?' aan kinderen. In 1836 begon dr. Abi ham Capadose in Den Haag met z<P: dagsschoolwerk. In 1865 besloot m de daaruit gegroeide zondagsschol- in het land te bundelen. Ook voor verkrijgen van materialen en voorlig ting. Toen waren er al driehonderd zq dagsscholen met 25.000 kinderen. 2 in het jubileumjaar zijn er ruim 2®h zondagsscholen met 20.000 leerkrad ten en 400.000 kinderen van vijf le: twaalf jaar. !0 LEXINGTON (V.S.) De jarige prof. dr. Heiko A. Obermi gaat de Harvard-universiteit, wi hij zeven jaar hoogleraar is weest, verlaten. Hij heeft een noeming aanvaard aan de univc siteit van Tübingen in West-Duil land. Hij zal er worden verbond) aan het instituut voor de geschil denis van de Reformatie. I Prof. Oberman zal in het najaar k Tübingen beginnen. Eerst gee/t nog enkele maanden gastcolleges Zürich en in Helsinki. De jonge hoogleraar werd in 1930 i Utrecht geboren als zoon van de h( vormde predikant dr. G. W. Oberm: Hij studeerde in Utrecht. Oxford de Verenigde Staten en promoveei. in 1957 cum laude bij prof. dr. M. vi Rhijn in Utrecht op de veertie| de-eeuwse Engelse aartsbisschop mas Bradwardine. Korte tijd was hulpprediker in Holten en in L Haag en nu nog heeft hij in de Ned( landse Hervormde Kerk de bevoel heid van een emeritus. In 1958 werd hij (28 jaar oud) b\\ noemd tot hoogleraar in de kerk- e dogmageschiedenis aan de befaami Harvarduniversiteit in de Verenigf Staten. Hij werd vooral bekend dof] zijn boek „Harvest of medieval theol» gy" (oogst van middeleeuwse theon gie). dat men als theologisch pendaf zou kunnen beschouwen van Huizii ga's Herfsttij der Middeleeuwen. Val) af het begin van het concilie was prdt Oberman in Rome als waarnemer n»i mens de internationale congregation!' listische raad. t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2