Verschuivingen zijn een teken van vooruitgang blijft Gemengd huwelijk een hachelijke zaak Vrouwen en meisjes van Gerei. Gemeenten in Gouda bijeen Vinei wees de weg naar existentiële prediking Een woord voor vandaag Ds. Overduin tot geref. vrouwen Prot. Nederland besprak r.k. regels Men weet nu Politie slaat betogende priesters met wapenstok Vaak genegeerd, toch hoogst actueel ontvangen: boeken 'i Beroepingswerlt. Opmerkelijke dissertatie dr. Bezemer DONDERDAG 12 MEI Gideotis hoofd is niet vervuld van blijde gedachten, als hij in de wijnpersbak van zijn vader het eerst koren dorst. Normaal gebeurt dat in het open veldwaar de lichte bries het kaf uit het koren kan wegblazen, als het omhoog wordt gegooid. Nu blijft veel kaf in het koren achter. Het moet voor hem haast een beeld van Israël zelf geweest zijn. In zijn hart leeft de vraag: Waar is God nu? Hij hielp in het verleden, waarom zwijgt Hij? In ieder leven komt op een gegeven moment die vraag wel op. We hebben het evangelie gehoord. We hebben de getuigenissen van onze voorvaderen gelezen. God was toen een machtig God die Zich openbaarde. Maar nu lijkt het alsof Hij ver weg is. Zich niet om ons bekommert. En dan is daar ineens die Engel des Heren die zegt: „De Here is met u, gij dappere held." Waarschijnlijk heeft hij de engel verbaasd aangekeken met de gedachte: „Hou je me voor de gek of meen je het?" Zo had hij nooit over zichzelf gedacht. Hij behoort immers maar tot de kleinste familie. Hij is immers maar de jongste zoon. Hij voelt zich niet dapper en hij voelt God niet nabij. En toch, wat de Engel zegt blijkt later waar te zijn. Ons gevoel mag ons geestelijk leven niet bepalen. Het Woord van God moet dat doen. En soms zegt God dingen die straks pas in vervulling gaan, maar ze gaan in vervulling. We lezen vandaag: Psalm 41 1-14. 196feU Van onze kerkredactieg!ng om het Sezaê van de Schrift; het ging om onze exegese. We weten het I nog allemaal niet. maar we hadden in ZWOLLE De hoofdstad van Overijssel werd gisteren in bezit[1926 niet zo hard moeten oordelen", genomen door gereformeerde vrouwen. Zij overstroomden de Bui tensociëteit en vulden een andere zaal (Odeon) en zes kerken ge heel. 's Middags stroomden zij samen in het Terpelwijkpark om in de openlucht hun geloof ook één keer samen uit te jubelen. Thema van deze dag was „Met Caristus onderfeg", dat door acht gerefor meerde predikanten 's morgens werd ingeleid. In de middagver gadering beantwoordden zij de vragen die hun referaten hadden opgeroepen. In de grote Buitensociëteit sprak ds. J. Overduin uit Veenerrdaal. U moet de verschuivingen in de gereformeer de theologie en onze Gereformeerde Kerken positief beoordelen, zei hij. Zij zijn een teken van vooruitgang. Wij om. beginnen nu te beseffen waar onze echte zekerheid ligt. We zijn in de jaren dertig zo vaak Dc bezinning over God is een mense-T rooms geweest, klaagde hij. Wij volg- lijke zaak. Wij echter waren absoluut den het voorbeeld van Trente in zeker van onze antwoorden op theolo- plaats van Calvijn. Trente zei: U moet gische vragen en vaak maar relatief zeker van onze persoonlijkheid. Nu be- met absolute zekerheid geloven wat de Kerk leert. Hoe je persoonlijk te genover het geloof en Christus staat is maar een „relatieve zekerheid". Cal vijn echter draaide de zaak gelukkig MENSELIJK UTRECHT Onder de huidi ge omstandigheden zal een ge mengd «huwelijk tussen twee diep- waar uipii gelovigen altijd een hachelijke 111^11 zaak blijven. Wordt er een cano- niek huwelijk gesloten, dan doet £\£IV\ tOP 1^ de niet-rooms-katholieke partij zijn geweten geweld aan. Blijft het ten worden uitgesproken. Iedere huwe- canonieke huwelijk achterwege, j lijkssluiting ten overstaan van een ner in ernstige gewetensnood ko men. De vraag rijst, of mensen tussen wie oprechte liefde bestaat, elkaar dat mogen aandoen." Tot deze conclusie kwam mevrouw mr. dr. J. C. de Meyere uit Oegstgeest gisteravond in Utrecht tijdens de jaar lijkse algemene ledenvergadering van de vereniging „Protestants Neder land". Zij hield daar een lezing over het gemengde huwelijk naar canoniek recht, de moderne vorm van contra-re formatie. Uitvoerig ging mevrouw De Meyere in op de Instructie over de gemengde huwelüken, die op 18 maart van dit jaar is uitgegaan van de con gregatie voor de geloofsleer in Rome, het voormalig heilig officie Volgens haar is de strekking van deze instructie in hoofdzaak, juist in het gemengde huwelijk de heiligheid van het huwelijk naar rooms-katholie- ke leer te waarborgen, paal en perk te stellen aan het geëxperimenteer met zogenaamde oecumenische huwelijken en op enkele punten de eisen van het kerkelijk recht te matigen, omdat het men elk hun eigen ritus voltrekken, moet absoluut worden vermeden. Wel zegt de instructie: „Er is echter niets op tegen, dat na afloop van de religieu ze ceremonie de niet-katholieke bedie naar enkele woorden van gelukwens en bemoediging uitspreekt en dat er samen met de niet-katholieke bedie naar enkele gebeden worden gezegd. Dit alles mag met goedvinden van de plaatselijke bisschop en met inachtne ming van de nodige voorzorgen ter vermijding van het gevaar van opspraak gebeuren". Excommunicatie Mevrouw De Meyere vestigde er de aandacht op. dat het hier alleen gaat om het optreden van een niet- rooms-katholiek bedienaar in de Rooms-katholieke kerk. De Codex ver biedt het bruidspaar, voor of na de canonieke huwelijkssluiting naar een niet-rooms-katholieke bedienaar te gaan om voor hem de huwelijkstoe stemming te geven of te vernieuwen. De instructie heeft dit verbod gehand haafd en alleen de straf afgeschaft, die ginnen we gelukkig te zien dat de Kerk in haar theologie ook onderweg j met Christus is, dat ons theologiseren j in deze wereld betrekkelijk is. een re- I Iatieve zekerheid. Maar tegelijkertijd ontdekken we dat het gereinigd zijn door het bloed van Christus, de gena- de Gods absolute zekerheden zijn, die j blijven tot het einde. j Daarom, zei hij, moeten we het onze heren theologen niet kwalijk nemen als ook zij wel eens struikelen. Dat hoort bij ons onderweg zijn met Christus. Als zij iets zeggen dat ons niet zint. mogen we niet direct het i vertrouwen opzeggen. We moeten beseffen dat wij allen samen onder- i weg zijn en dat betekent dat we niet alle antwoorden op alle vragen heb- I ben. in een niet-rooms-katholieke kerk. is nTsjfTTCCTF volgens de Rooms-Katholieke Kerk he- UloCiUoollL lemaal niet getrouwd, leeft in concubi-i naat en is daardoor reeds van de sacra-: lü?s e, bedoeling dat dit re]ti menten uitgesloten raat en de referaten tn de andere ki r- De opheffing van de excommunica- 5en vragen muien oproepen. Dit de- lie voor „dubbele" huwelijkssluitingen 'fen Ovtrim» kreeg mie Ba- heeft weinig te betekenen, zo zei me- tensoii'e't. 20"®e' (schriftelijke) nrc vrouw De Mevere. want de rooms-ka- ?en h,l ze m" "ïïemaal kon tholiek die zijn kind door beantwoorden. Hu vatte ze daorom sa- niet-rooms-katholiek godsdienstbedie- men J onderwerpen. «nr S ln Wat moeten we met de pinksterbe- tSL?g «';weging? Noch idealiseren, noch karika-: wSf S b0ve friseren. We moeten ons nooit ver dien verdacht van ketterij. beelden dat de Heilige Geest voor hon-j .1 derd procent zich bindt aan één kerk ernedereiltl !of secte. Er komt verwijdering als we Mr. De Meyere noemde de goede ons eigen standpunt verabsoluteren. ZINGEN De dag werd besloten niet massale samenzang in de openlucht. Reeds in de middagvergadering hadden de da mes de kans gehad om nieuwe kerklie deren te leren. In de openlucht zonqen ze de oude bekende. De lucht had de hele middag wat dreigend neergekeken op Zwolle, maar toen de dirigent zijn baton hief om het eerste lied in te zetten brak tegelijkertijd de zon dóór. Uit acht kerken stroomden de dames over de te smalle trottoirs naar het Terpelwijk- park met zijn verzetsmonument. Zo enthousiast werden de bekende liede ren gezongen, dat het overal in de binnenstad te horen was. PSO-Utrecht: schaf de groentijd af (Van onze onderwijsredactie) UTRECHT De Utrechtse studen- ten-grondraad heeft een motie aange nomen waarin aan de gezelligheids verenigingen wordt gevraagd de groentijd af te schaffen of wanneer dit niet mogelijk is, de groei van een groentijd naar een kennismakingstijd te helpen versnellen. De motie was in gediend door de PSO. Zij werd na een emotionele discussie met 19 tegen 11 stemmen aanvaard. De PSO-verte- genwoordigers stelden dat het hier om een algemeen studentenbelang gaat; elk jaar krijgt het studentenleven een slechte pers juist door deze ontgroe ning. (Van kerkredactie) GOUDA Gisteren kon ds. H. Rijksen uit Gouda, als ere voorzitter van de Bond van meisjes- en vrouwenvereni gingen van de Gereformeerde Gemeenten, ruim zevenhon derd aanwezigen hartelijk welkom heten op de jaar vergadering van de bond. Overal in de mooie nieuwe kerk aan de Ronsseweg in Gouda blonken de witte kap pen van vooral Zeeuwsen, maar ook Scheveningsen en anderen, verspreid tussen jong en oud, afkomstig uit heel Nederland. Andere jaren wordt de jaarver gadering doorgaans in de kerk aan de Boothstraat in Utrecht ge houden, maar door omstandighe den viel nu Gouda de eer te beurt. Groei De bond groeit gestadig. Er zijn 59 verenigingen, die zijn aangeslo ten, waarvan 22 meisjesverenigin gen en 36 vrouwen- en zendings verenigingen. Tot de 59 verenigin gen behoren 1310 leden. Het laatste jaar hebben zich zes nieu we verenigingen aangesloten; het zijn die van Benthuizen, Den Haag, 's-Gravenzande, Middelburg, Terneuzen en Zoetermeer. zijde van de instructie, dat men weet waar men aan toe is. In Neder land, zo zei ze. behoeft het nu niet meer voor te komen, dat een bruidspaar in de mening verkeert, dat er een gemeenschappelijke inzegening van het burgerlijk huwelijk door pre dikant en pastoor plaats heeft, maar na afloop in het trouwboekje moet lezen, dat er een rooms-katholiek cano- meewerken nati rn'n reremnnie alleen - had liever gezien dat de synode, in Plaats van zich verdér te bezinnen.1 meewerken aan zo'n ceremonie alleen maar vernederend, omdat zij de niet-rooms-katholieke partner aan het volkomen contra-reformatorische cano nieke huwelijksrecht uitleveren. Ds. L. Lagerwey uil Den Haag. voor zitter van het hoofdbestuur, wees in zijn openingswoord op de eis „te strij den voor het geloof dat eenmaal de heiligen overgeleverd is". ..Protestants Nederland" heeft niet alleen waak zaam te zijn ten opzichte van gevaren, die het protestantisme van buitenaf bedreigen, maar evenzeer ten opzichte van de gevaren, die de kerken der Reformatie van binnenuit ondergra ven. Met name: de uitholling der bij belse leer door de zgn. ..ontmythologi sering". de nieuwe vrijzinnigheid decreet over het oecumenisme ditde Codex op overtreding van deze he rschijnt te suggereren". j paling stelt, namelijk excommunicatie. In de instructie is onder andere be-Ten onrechte, aldus mr. De Meyere, paald. dat een gemengd huwelijk, wil bestaat hier en daar de opvatting, dat het voor de Rooms-Katholieke Kerk|de excommunicatie is vervallen voor geldig zijn. in canonieke vorm moet alle gemengde gehuwden, die het cano- worden gesloten, hetgeen wil zeggen nieke huwelijk achterwege hebben ge- 6 HlllllflfHIÜ dat de trouwbeloften ten overstaan jlaten. De rooms-katholiek die alleen Daartegenover handhaaft „Protestant; van een priester en twee getuigen moe- maar burgerlijk trouwt of alleen maar Nederland" haar grondslag, zoals deze in de statuten der vereniging is gefor muleerd: „De Heilige Schrift als het Woord van God". Door dit Woord is het, dat God zich aan ons doet kennen, zoveel als ons nodig is in dit leven, tot Zijn eer en de zaligheid der Zijnen. De secretaris maakte in zijn jaar verslag melding van voortgaande stij ging van het ledental. Te Gouda werd een nieuwe afdeling gesticht met rond 80 leden, te Rotterdam kwam de „in- D»orr. am« rx .-X- geslapen" afdeling fot nieuwe activi- BARILLONA De politie heeft toe te passen, volgens welke ieder, die teit onder een nieuw gekozen afde- gisteren 130 betogende rooms- !üd van een religieuze orde raishan- j ïinggbestuur. Het interkerkelijke ka- Vj H richting» in NéHprljTnd rtic na„w met katholieke priesters en broeders jeexcommuniceerd moet worden rakter van de verenigin» komt zoweli^^311^,".® e 8 Nederland, die nauw met Was er voor de oorlog in de Gerefor-1 meerde Kerken (en daarbuiten) het: gevaar van. te ^rote binding aan het objectieve, aan de beginselen, nu is eri het ge\aar dat alles in de theologie! opgeofferd wordt aan de medemense-1 lijkheid. Ik ben niet verontrust dat we 1926! (de uitspraak van Assen) moeten losla ten. Ging de synode met haar beslis- i sing om de binding aan Assen op te had gezegd: „We hebben ons vergist.] toen we dachten dat het (met het al of I niet gesproken hebben van de slang) Nieuw is de sigaret, nieuw de zachte melange, nieuw het pakje... Hunter 25! Steek ze op zak, haal ze in huis.- alle 25 voor 1.50! En natuurlijk blijft de Hunter King Size en de Hunter Filter op Mattheus 24 vanaf vers 42, dat handelt over de dienstknecht j (huisbezorger), die getrouw bezig is tot zijn heer komt. „Wij allen zijn huisbezorgers, ieder heeft een roeping te vervullen", zei hij. De verenigingen zijn verschillende opdrachten bezig. Er zijn verenigingen, die werken voor de zending, voor tie gemeen te (kerkopbouw bijvoorbeeld), de diaconie, die bezig zijn met het onderzoeken van Gods Woord, of die met andere taken bezig zijn. Ieder moet trouw zijn aan het werk, dat ter hand is genomen. We moeten in onze vereniging meer zien dan een onderonsje. On ze verenigingen zijn kerkelijke verenigingen in dienst van Gods Koninkrijk. We moeten beseffen, dat we bij alles wat we doen in Gods roeping staan, in afwachting van de Wederkomst, aldus ds. Rijksen. Sprekers De overige sprekers gisteren wa ren de heer P. Kuyt, directeur van de kweekschool de Driestar te Gou da over het onderwerp Vermanen en stichten en mej. H. Vink, maatschappelijk werkster te Gor- kum over het Maatschappelijk! werk. „In uw vereniging wordt u opgeroepen te vermanen en te stich ten", zei de heer Kuyt onder andere. „Het vermanen wordt voorafgegaan- door het weten. We leven in een! tijd, waarin we menen, dat het niet meer zo aankomt op het leren en I weten, maar op het voelen. De Bij-u) bel dringt echter aan op het weten" f De dag werd besloten met een I kort woord van de presidente, mej. j W. den Hertog. Herkozen werden de j bestuursleden mevr. M. F. Har- don-Kieviet (secretaresse) en mej A. N. de Feijter. Met paarden door de nacht, door J. I Ooms. Derde druk. Uitgave J. N. Vol hoeve, Den Haag. (173 blz. 4,90). Zwarte Tinus, de verliezer, door J. Ooms. Derde druk. Uitgave J. N. Vof hoeve, Den Haag. (159 blz., j 4,90). Zwerftochten door Java, door Hein I tenweg. Derde druk, geïllustreerd. Uitf ve W. van Hoeve, Den Haag. (95 4.90). De nacht van de tijger, door Rofcl van Gulik. Tweede druk. Uitgave W. Hoeve, Den Haag. (121 blz., 4,90). Moord in Canton, door Robert vj lik. Derde druk. Uitgave W. van Hoel Den Haag. (212 blz., 6.90). Het nieuwe Personen- en Familierec deel 4a van de serie Recht en Praktji door J. C. H. Melis. Uitgave Kluut' Deventer. (76 blz., 8,50). ;kc Bouwen en wonen. Huisvesting in |ac toekomst. Op zoek naar uitgangspunt^ Inleidingen op het congres Bouwen l Wonen. Uitgave Stichting Werkf meenschappen Bergeyk. Hof 65, Bergej Een eiland in de Zuidzee, door Arthl van Schendel. Vijfde druk. Uitgave Mqc lenhoff, Amsterdam. (126 blz., 2,50). x Een nacht in Tunesië, door Cees Noot, boom. Uitgave De Bezige Bij, Amst£ dam. (235 blz., 6,50). f* Hóllands kwartier, door Nico Scheef maker. Uitgave ABC-Boeken. Amsté dam. (158 blz., 6.50). Zomer te Ter-Muren, door Louis Par Boon. Derde druk. Uitgave ABC-Boek#1 Amsterdam. (396 blz., 10.50). 1 Toverlantaarn, door Clare Lennaj>B Zesde druk. Uitgave Nijgh Van DHo I mar. Den Haag. (158 blz., 6,50) ndt j Ja. Uw belijden Uw leven, door 4iv G. Aalbersberg. Tweede druk. Uitgaat J Meinema, Delft. (61 blz.. 4.25). NED HEPV. KERK Beroepen te St. Johanneses 'toez.K kand. B. Martèl te Zaandai Frl (Van onze kerkredactie) LEIDEN Een hernieuwde bezinning op en oriëntering naar het theologisch denken van Vinet zou in sterke mate kunnen bijdragen tot een hernieuwde en noodzakelijke beklemtoning van het „ethische" element in de gereformeerde theologie. Aldus ds. C. Bezemer in zijn dissertatie, waarmee hij gisteren de titel van doctor in de theologie verwierf. Deze opmerkelijke studie wil een poging tot rehabilitatie «ie* a>aiiaiu*«lrlr«. „u in de besturen der verschillende afde-i hem verwant is met wapenstokken uit elkaar ge- Dit is het tweede ernstige incident lingen als in het hoofdbestuur tot uit slagen. in Barcelona tussen politie en geeste- drukking Een bijzonderheid Is nog. lijkheid in de afgelopen maanden. In dat in 1965 besloten werd het orgaan De geestelijken protesteerden tegen maart drong de politie een klooster j der vereniging dat eerder negen maal beweerde mishandeling van een stu- binnen er arresteerde er 33 intellectue-per jaar verscheen, voortaan als tlent, die onlangs tijdens demonstra- len, die aan een studentenprotestactie: maandblad te doen uitkomen, ties werd gearresteerd. Zij hadden I hadden deelgenomen. zich verzameld in de kathedraal en Tevens werd gisteren bekend, datj jn de bestaande vacatures werden marcheerden vervolgens zwijgend achttien hoogleraren van de universi- j {]e door het hoofdbestuur geeandidecr- naar het hoofdbureau van politie, om teit van Barcelona zijn geschorst met de nieuwe hoofdbestuursleden geko- er een protest in te dienen. Daar wer-inhouding van hun salaris, omdat zij|zen te weten ds. J. Batelaan te Den den zij opgewacht met gummistokken, zich aan de kant van de studenten Haag. ds. L. J. Geluk te Hoornaar en Toen de demonstranten weigerden ge- hadden geschaard. de heer T. Verboom te Rotterdam, volg te geven aan het bevel zich te De universiteit, die na onlusten, die verspreiden, sloeg de politie op hen in. een maand duurden, op 27 april geslo- Enige priesters werden neergeslagen, ten werd, is nog steeds dicht. Het colle- Anderen vluchtten een kerk binnen, ge van curatoren heeft het ministerie verzocht de universiteit weer open te Er heerst in Barcelona grote veront-1 stellen, om het afnemen van examens waardiging over het politieoptreden, mogelijk te maken, waarvan drommen mensen het ge- De Haltemse predikant is reëel ge noeg, dat hij geen pleidooi wil voeren voor een „terug tot Vinet" of een her nieuwde „ethische richting", als hij het heeft over een hernieuwde bezin ning op en oriëntering naar het theolo gische denken van Vinet. De geschiede nis, ook die van de theologie, laat zich nu eenmaal niet omkeren. Bedankt voor Onstwedde (toez. Wursten te Wierden. GEREF. KERKEN Beroepen te Groningen (2e studenti pred.): C. Klapwijk te Apeldoorn. GEREF. KERKEN (vrfaem.) Beroepen te Niezijl (Gr.): kand J. Oldenhuis te Drachten; te Doetichem Doesburg: C. v. d. Jagt te Zoutespui. i Bedankt voor Uithuizen: O. J. Doui :te Overschie. CHRIST. GEREF KERKEN Tweetal te Hoogeveen: T. Harder Kornhorn en W. v. -t Spijker te Utrecl te Drachten: D. Biesma te Aalsmeer 1 l.- Leendertse te Drogeham. Beroepen te Utrecht-noord: B. Bijl veld Bussum. "''pa; OUD GEREF. GEM. in NED E: Kralingseveer: J. «is r. beurde juist in de lunchpauze getui ge waren. Sommigen eisen excommuni catie van de politiemannen, die gesla gen hebben. Een delegatie priesters heeft vandaag een onderhoud rhet de; aartsbisschop aangevraagd, om hem tej verzoeken de kerkelijke verordening) Psycho-analystisch boek verschijnt: De jonge Luther AMSTERDAM Binnenkort zal het HET WEER II* El'ROPA damse studentenblad Propria Cures, door weer max.t. min. t. nrsi. de Arbeiderspers worden uitgegeven. ]C Het is een vertaling van een Amerl- o kaans boek over Luther, geschreven door Erik H. Erikson. hoogleraar in de psychi- 0 atrle en aanhanger van de psycho-ana- °2 lyse van de Freudiaanse school. In 1958 q verscheen dit boek in Amerika en daar- o na in verschillende andere landen. 0 Het draagt de titel Young Man Luther ,en is een psycho-analytlsche en hlato- 2,2 rische studie van de jonge Maarten Lu- Ither. Vooral in Amerika trok het veel 9 aandacht en gaf aanleiding tot heftige 1 discussies. Kopenh. mist Londen aeh. bew. Amsterdam zw. bew Brussel geh. bew Luxemb. zw. bew Parijs geh. bew. Nice h. bew. Frankfort 1. bew. Conflict-Utrecht Curatoren stellen beheerder aan (Van onze onderwijsredactie) UTRECHT Verschillen van inzicht tussen de hoogleraren in de kunstgeschie- j denis hebben tot gevolg gehad dat prof. dr. W. S. Heckscher onvoldoende ontwik- 1 kelingsmogelijkheden zag voor zijn werk Met ingang van 1 januari jl. heeft hij zoals gemeld een professoraat aanvaard in Durham VS. Curatoren betreuren het dat de hoog- I leraar en enige medewerkers van het kunsthistorisch instituut hebben gemeend j andere functies te moeten aanvaarden. De vermenging van wetenschappelijke taken en beheerstaken in de wetenschap- pelijke instituten hebben curatoren doen j besluiten om namens hen een beheerder aan te stellen die geen taak heeft bij het onderwijs. Hoogleraren zouden dan ontlast worden van werk dat niet tot hun taak behoort. Ook is men bezig aan een duidelijke taakafbakening van de terreinen van de diverse docenten in de kunstgeschiedenis. Als beheerder wordt genoemd prof. dr. F. W. N. Hugenholtz. geweten, terwijl iet geweten ten i tijde gebonden en onderworpen Is' - God. Juist die laatste, verticale lijn Maar hij betwijfelt liet, of het Bartb is vaak bij de beoordeling van Vinet uit' Even een duik in de kerkgeschie- als een verdienste moet worden aange- het °°g verloren, zodat het geweten dan denis: de „ethische richting" kwam rekend, dat door zijn invloed detenslotte alleen de rechtbank is. die oor-! in de Nederlandse Hervormde Kerk ethische theologie van de universitaire 1 over goed en kw»ad. op in de vijftiger jaren van de vori-] katheders is weggespoeld En als Berk- Een denelljk xewctenshcirrtp betekent j—averwijdering van het re- ge eeuw door mannen als D. Chante-! hof het barthianisme de reddende en- Inderdaad i ethische theologen (in later tijd o.a.i kenmerkende was. dat het orthodoxe de la Saussaye jr., Valeton, I. Dijk, A. J. Th. en G. J. Jonker, A. M. Brouwer. M. J. A. de V-iier) zich nooit hebben willen distanciëren van de gereformeerde theologie, om een tussenpositie in te nemen tussen ieze en de moderne theologie, men wel beweerd heeft, ethischen wilden een correctie zijn op de gereformeerde theologie. Zij wilden binnen het gereformeerd pro testantisme een notie, die te veel verontachtzaamd was, opnieuw be klemtonen. De ethische richting oriënteerde zich sterk aan de Frans-Zwitserse Réveilman Vinet (1797-1847) haar ontwikkeling verloor zij <^e ver wantschap met Vinet echter meer en meer uit het oog, aldus dr. Beze mer, en daardoor heeft zij het opko mend tij der dialectische theologie niet weten te keren. Er wordt echter heel dikwijls onrecht gedaan aan de ethische richting en aan Vine' door onjuiste oordeelvellingen, aldus dr. Bezemer. het actuele daarin niet twee. maar één was. zegt Bezemer: „Motst Burth ons dit komen leren? Het was ons immers reeds lang voorgehouden door de veelal genegeerde maar nochtans hoogst actuele Alexandre Vinet." Geen subjectivist Vinet kende In zijn theologie een cen trale plaats toe aan het geweien. Daarom heeft men hem doorgaans bestempeld als subjectivist. Het is de verdiensten van Bezemers dissertatie, dat hij telkens weer aantoont, dat deze kwalificatie on juist is. Vinet vatte he* geweten op in objectieve zin, omdat het onderworpen is aan God, tot wie het staat in de betrek king van een ambassadeur tegenover de soeverein. Als orgaan om ons Gods wil kenbaar te maken staat het geweten in een permanente conflictsituatie tot de menselijke wil. Het geweten bestaat volgens Vinet ob jectief als feitelijke macht en is als zoda nig werkzaam in de mens. Dat betekent, dat niet het geweten gebonden is aan de mens, maar dat de mens gebonden is aan voor zijn rekening (e willen nemen. Hijj heeft hef "c wet en nooit verheven tot det rang van bron der goddelijke waarheid. De bewering, dat Vinet zijn theologie gebouwd zou hebben op het geweten, wordt dan ook door Bezemer bestreden. Centraal staan in Vinets theologie de persoon en het werk van Christus. Wan neer in de plaats van of raast Christus het geweten zo centraal gesteld wordt, dat het middelpunt of zelfs uitgangspunt van de theologie wordt, dreigt het grote gevaar, dat de theologie ontaardt in an thropologic en daarmee in feite ophoudt theologie te zijn. Aan dit gevaar is vol gens Bezemer Schleierniacher niet ontko men. Ten onrechte is Vinet vaak in het Schleiermacheriaanse kamp getrokken Daaraan is mede schuldig De la Saussaye sr., de vader van de ethische richting in Nederland, die wel allereerst door Vinet beïnvloed is. maar zich op enkele belang rijke punten meer door Schleiermacher diens school liet leiden. De invloed ting geleidelijk v_.. ring naar de subject's ring verschoven. p«»rionr was de ethische richting een gewillige prooi voor het barthianisme. aldus Bezemer. u i stelde de objectieve waarhei van het Woord Gods en de openbariik Gods in Jezus Christus primair als u gangspunt der theologie en kwam doende lijnrecht tegenover elke e nngstheologie te staan, maar helde s.. over naar het andere uiterste, het i 'ectivistme. Tr Onmisbare notie r D'trtipdpopl brrn In bepaalde tmilct ten Ttjn fticrl recht, eegt Bezemer. i vernaarloozt and.rzlids een nnmisbaf notie in het gereformeerde protesta tlsme, namelijk de geloofservaring, nL als bewijs voor dc waarheid der hellsfrt ten, maar als dc beleving daarvan dod de enkeling cn de gemeenschap. Het i waar zijn. dat het leven bij Vinet m nadruk krijgt, dan dc leer (hij was i eenmaal geen dogmaticus), van kan volgens Bezemer met evenve« het omgekeerde beweerd worden. ..De leer alleen is niet genoeg. maaT moet ook ervaren worden'- iDe VrijerA De slotzin van Bezer.ie.-s dissertati luidt: ..Wie dit „ethische" element de gereformeerde theologie ter hart gaat fen alleen wanneer da: het is men pas goed gereformeerd) beter doon. dan bij Vinet te rade gaa: I erd-e van het geweten". Theologisch denken en prediken u ir tegenwoordig gevoelen „existen lt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2