Machts- en gezagscrisis
moet overwonnen worden
Vijfentwintig jaren in dienst
van de scholen
Een woord voor vandaag
krijgt meer steun
Duizenden brillen voor
Suriname-zending
Curatoren niet
op de hoogte
Moshav Ovdiem trok
meer dan kibboets
elke dag 'n fiets voor niets!
VRIJDAG 6 MEI 1966
Hoe groeit de gemeente, of de Kerk van Christus op aarde.
Door dienstbetoon, zegt Paulus, maar dat is niet het laatste
woord. Door te werken aan de opbouw van het Lichaam van
Christus, maar ook dat is niet het laatste woord. Beide dingen
zijn noodzakelijk, maar uiteindelijk „ontleent het gehele
lichaam deze groei van het lichaamaan Christus. De evange
list Johannes zegt het wat anders, maar hij bedoelt hetzelfde:
„We moeten blijven in Hem." Hij gebruikt het beeld van de
wijnstok en de ranken. Wat moet een rank doen om vrucht te
dragen? Moet hij zich daarvoor geweldig inspannen? Moet hij
de vruchtbrengende sappen persen door zijn aderen? Niets
van dat alles. Hij moet alleen maar verbonden blijven aan de
wijnstok. Van de wijnstok ontvangt hij alles wat hij nodig
heeft. Groei is geen kwestie van geestelijke inspanning, maar
van geestelijke ontspanning. Groeien we? Dat is een vraag
die we ons van tijd tot tijd eens moeten stellen. Maar ook weer
niet te vaak. Toen ik een kind was. plantte ik eens bonen in
een eigen tuintje. Iedere dag ging ik kijken of ze al begonnen
te groeien. En omdat er iedere dag niets te zien was, haalde
ik ze uit de grond om toch maar te kunnen kijken of ze al aan
het groeien waren. Die bonen zijn nooit opgekomen. Groei
is niet per dag te meten. Echte groei is af te meten naar de
vrucht die gedragen wordt. Dan zien we voor onszelf dat ook
wij in Christus groeien.
We lezen vandaag: Numeri 24 1-19.
Indonesische Raad van Kerken:
(Van onze kerkredactie)
DJAKARTA De Indonesische kerken willen zich niet in hun
stulp terugtrekken. Zij voelen sterk hun verantwoordelijkheid om
mee te denken en mee te spreken over de toekomst van hun land. In
een recente studie komt de Raad van Kerken tot de conclusie dat een
van de gevaarlijkste problemen van het ogenblik de machts- en ge
zagscrisis is, waarvoor Indonesië staat. De Raad van Kerken heeft de
christenen opgeroepen te bidden, dat „onze staat en samenleving
bewaard zal blijven voor de ondergang'*. De kerken moeten zich ook
ervoor inzetten dat de gezagscrisis wordt overwonnen.
Deze uitspraak is niet zomaar een dagen heeft geduurd. Op zijn beurt
i zondige mensen zonder veel moeite
misbruik kunnen maken van de vrij
heid, zodat vernietiging, scheuring en
anarchie ontstaan.
Maar de Indonesische christenen
zien ook de gevaren van deze nu te
prefereren geleide democratie in,
want „die het heft in handen hebben
zijn ook zondige mensen, die niet ge
vrijwaard zijn van de verzoeking om
misbruik te maken van hun macht,
onder andere door geen aandacht te
schenken aan de rechtszekerheid en
geen bereidheid te tonen om de angsti
ge roep om hulp en de kritiek van het
volk aan te horen."
woord van predikanten en andere
ambtsdragers, die ook eens iets willen
zeggen over de politieke situatie van
het land. De oproep van de Raad van
Kerken is gebaseerd op het verslag
van een vergadering van christenen,
die vooraanstaande functies bekleden
in kerk, staat en maatschappij. In
maart kwam zij in het ziekenhuis Tji-
kini aan de „Raden Saleh-ri-aat" sa
men om de huidige actuele tuatie te
bespreken. Het overleg kreeg al de
naam van Raden Saleh-overleg.
heeft de raad een oproep gericht tot
de leden-kerken en hun lidmaten, die
vrijwel identiek is aan de uitspraken
deze groep van vooraanstaande
christenen.
Fransen schrijven Johnson brieven
Honingraat-puzzel Verklaring Wereldraad
i de cijfers, te beeinnen bii en in de
Om de cijfers, te beginnen bij
richting van de pijltjes, woorden invul
len die betekenen: 1. gevangenis. 2. prik
kelbaar, 3. bestuurder. 4. rangtelwoord. 5.
verhaal. 6. moerasplant, 7. naast. 8. kreu
nen, 9. tapijt.
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Evenals de oecume
nische raad van kerken in Nederland
hebben ook kerken en organisaties in
andere landen nadrukkelijk hun ad
hesie betuigd aan de verklaring van
tien ponten, die het centraal comité
van de Wereldraad van Kerken in fe
bruari heeft doen uitgaan inzake Viet-
De Britse raad van kerken heeft op
haar dezer dagen gehouden vergade
ring in Cheam (Surrey) besloten de
tien punten van de Wereldraad in
I ernstige overweging te geven aan de
Britse regering en aan de ledenker-
ken. Gewezen wordt op het belang
van deze uitspraak, omdat in het cen-
traal comité afgevaardigden zitting
Horizontaal. 1. Almen, 5. les. 7. reis, 8 hebben van kerken uit West-Europa,
keg, 10. Ina, 11. log. 12. pa. 13. sa. M. aak.! de Verenigde Staten, de Afro-Azia-
16. sip. 17. dolk, 18. Amor. 20. j tische landen, Tsjechoslowakije, Hon-
Oplossing vorige puwr'
Evenwicht
Zowel deze christenen als de Raad
van Kerken komen tot de conclusie
R dat er een passend evenwicht moet
.begrijpen komen tussen in de eerste plaats
„macht en leiding", in de tweede
zo zeiden deze plaats „vrijheid om kritiek en controle
uit te oefenen", en in dc derde plaats
rechtszekerheid voor allen.
- awcc A-ioiwc bewegingen.
Vertikaal. 1. aristarch. 2. Lena. 3. M.a. rooms-katholieke Témoignage Chré-|
•g. 8. kak. 8. park. 11. lap tiegi.' eo het protestantse „Chnsti-j
anisme social", doen het weer op ande
re wijze. Zij hebben gezamenlijk de
Franse christenen uitgenodigd een
brief te schrijven aan president
Johnson, waarin zij hem smeken, alles
te doen, wat in zijn vermogen ligt, om
een terugkeer tot vrede in Vietnam te
bevorderen.
In het model, dat de organisaties
hebben opgesteld, wordt behalve naar
de tien punten van de Wereldraad ook
verwezen naar de encycliek Pacem in
terris van paus Johannes en naar de1
rede van paus Paulus voor de VN.
De Boheemse broeders in Tsjechoslo
wakije hebben zich eveneens aangeslo
ten bij het standpunt van het centraal
comité van de Wereldraad.
Ir. Van Dis wil
verbod van
ritueel slachten
„Elk moment'
mensen die zeer verschillende posities
bekleden, „moet de Kerk proberen om
de toestand van de staat en de samen
leving te begrijpen, onder andere door
haar leden, die op grond van hun ken
nis en hun ervaringen een bijdrage
kunnen leveren, hulp te vragen."
Deze mannen kwamen tot de con
clusie dat op dit ogenblik de maehts-
en gezagscrisis de grondslagen van de
staat en samenleving in groot gevaar
brengt. Erkend werd dat Indonesië ge
plaatst is voor grote economische pro
blemen, maar eerst moet dit land zich
afvragen, hoe de gezagscrisis kan wor
den opgelost, opdat daarna de econo
mische problemen serieus kunnen wor
den aangepakt.
2245
Misbruik
De kerk, zegt de Raad van Kerken in
zijn uitspraak, gebaseerd op het ver
slag van de Raden Saleh-groep, blijft
vasthouden aan de principes van de
Pantjasila-staat en de geleide democra
tie. Zij doet dit, omdat „wij weten dat
De Raad roept de Kerk en christe
lijke gemeenschappen op om in de ko
mende jaren in hun dienst bijzondere
aandacht te schenken aan de drie ken
merken voor de Indonesische staat.
Zij moeten samen met andere krach
ten in de Indonesische samenleving er
voor waken dat „de macht niet ont
aardt in dictatuur, de vrijheid niet af
daalt tot anarchie en het recht niet
verlaagd wordt tot een middel van de
dictatuur en het conservatisme." Bo
vendien wordt opgeroepen tot gebed
voor de regering en de staatsinstellin-
Eerste zending is al onderweg
(Van onze kerkredactie)
j^EIST Duizenden brillen
zijn binnengekomen op de
oproep voor gebruikte brillen
bij het bureau van de Surina
me-zending. Onlangs werd de
ze oproep gedaan, omdat deze
brillen door de boslandnegers
goed kunnen worden gebruikt.
Inmiddels is de eerste zending
al onderweg naar Suriname.
Namens het bestuur en de mede
werkers van de zending deelt de
secretaris Nederland van het
Zeister Zendingsgenootschap, wi-
ka Th. J. Rijks mee, dat men
dankbaar is voor deze massale
blijken van liefde voor de zen
ding. De zendingsartsen in Surina
me kunnen weer enige jaren voor
uit.
In de vele honderden brieven,
die de brillen begeleiden werden
vragen gesteld over het Zeister
Zendingsgenootschap, het oudste
zendingsgenootschap in ons land.
Het is voortgekomen uit de oudste
protestantse kerk, die onder lei
ding van Johannes Hus in Bolie-
men-Moravië is ontstaan.
Hernhutters
In 1722 vestigde zich een groep
Hussietische vluchtelingen op het
landgoed van de Graaf von Zin-
zendorf in het oosten van Saksen,
waar zij de kolonie Herrnhut
stichten. Zinzendorf raakte- zo on
der de indruk van deze Hernhut
tergemeente, dat hij zich bij hen
aansloot en hun leider werd.
Zendingsdrang, mildheid in hun
oordeel over christenen uit andere
denominaties en grote aandacht
voor het belang van de leek zijn
altijd het kenmerk van de Hern
hutters geweest. Al bij de dood
van Von Zinzendorf waren er
meer dan tweehonderd leken-zen-
delingen uit Hernhut de wereld
ingetrokken. De Hernhutters heb
ben sinds 1736 een groep in Neder
land, die sinds 1747 hoofdzakelijk
in Zeist woont. Van hieruit wordt
het zendingswerk in Suriname be
geleid en gestimuleerd.
Zendelingen
Er zijn nu zestig scholen, ruim
dertig kleuterscholen, twaalf kin
dertehuizen, vele kerken, polikli
nieken en een paar ziekenhuizen
door de broedergemeente ge
bouwd. De 175 zendingsarbeiders
in Suriname komen uit hervormd,
gereformeerd, christelijk gerefor
meerd en luthers milieu, maar
werken met de Surinaamse broe
ders onder de ene vlag van de
Hernhutters.
Dit werk kan namelijk niet wor
den gedaan zonder de steun van
heel protestants-christelijk Neder
land. De helft van de benodigde
gelden wordt bij elkaar gehaald
door kinderen van christelijke
scholen in Nederland. De andere
helft van de begroting moet wor
den aangevuld door Nederlandse
bedrijven en particulieren. Het gi
ronummer is: 24 69 6, ten name
van de Suriname zending te Zeist.
4» leg, 6. eg. 8. kok. 0. park. 11. lap
12. palm, 14. air. 15. nöftr. 16. Son, 17
doos. 19 met. 20. roet, 22. peer, 23. toll
25. mee, 26. dor, 27. Be. 28. te.
Lustrum Utrechtse
theologische
studenten
Nieuwe uitgave
Grieks Nieuwe
Testament
DEN HAAG Ir. Van Dis. Tweede
Kamerlid voor de SGP, heeft de minister
van sociale zaken en volksgezondheid
schriftelijk gevraagd of het slachten van
dieren volgens de Joodse ritus, dat met
vreselijk lijden voor deze dieren gepaard
gaat, verboden
j kunnen worden.
Conflict-Hoijtink
(Van onze onderwijsredactie)
DEN HAAG Vanmiddag recipieerde
in het Kurhaus het bestuur van de zilve
ren Stichting Nederlandse Onderwijs
Film. een stichting, die in volle oor
logstijd werd opgericht om met toestem
ming van de Duitsers... de Duitse plan
nen tot oprichting van een orgaan om de
Nederlandse schooljeugd filmisch te
beïnvloeden te dwarsbomen. De opzet
lukte prachtig: er stonden al wagonladin
gen Duitse schoolfilms klaar voor verzen
ding naar Nederland, maar de pasopge
richte Stichting nam de distributie ovei;
en Speciaal met de Duitse films had men
zo lang werk, dat eerst aan het eind van
de oorlog enkele onschuldige biologische
filmpjes zoals „Ringslang" en „Vliegend
hert" de weg naar de Nederlandse scho
len konden vinden. Wèl had men toen al
heel wat Nederlandse onderwijsfilms
naar de scholen weten te krijgen.
Ook in een ander opzicht is deze Stich
ting uniek geweest, want van 1952 af
werken in haar van onder-af de „drie
fflj j leden van da senaat op da hoogte zi,n SjZvS
slachten in gesteld van het feit dat er moeilijk- de Stichting voor de Katholieke Onder-
j Nederland is toegestaan, waar het in an- heden waren Zii hoorden ook toen pas wijs Film. de Stichting Onderwijs Film
LONDEN Vermoedelijk nog deze dere landen verboden is. j "7dezï moeiliikhederbestonden I voor de Openbare- en Neutraal-Bijzonde-
Ir. Van Dis heeft voorts de staatssecre- waaruit deze moeilijkneaen oestonaen. scholen cn d«
AMSTERDAM De president-cura
tor van de Amsterdamse universiteit,
mr. G. van Hall, heeft naar aanleiding
van het conflict-prof. Hoijtink een
communiqué uitgegeven waarin staat
dat curatoren eerst op 26 april door
een gesprek tussen de rector magni-
Volgens de heer Van Dis zijn er ook ficus, de president-curator en twee
Stichting Ned. Onderwijs Film
nieuwe uitgave
onder de Joden zelf tegenstanders
het ritueel slachten van dieren.
vraagt waarom het rituele slachten
l'TBECHT De faculteitsvereni-
studenten maand
Utrecht belegt van 18 t.m. 20 mei een verschijnen van het Nieuwe Testa-! taris van sociale en volksgezondheid ge- Hniitink heeft zich behou- Onderwijs"Film
driedaags lustrumcongres in „De blije mtn, liin „„„pmnkelijke taal. hefyaagd bij het samenstellen van het Oos piot Hogtink heelt zich. behou
werelt" Ie Lanteren over het thema GlitliS. Een internationale commissie J°°' hem in uitzicht gestelde wetsuut- dens in een briet aan curatoren van
"DneTudjnt'en^uÜén" in korte ie- 'an geieerden heef, er twaaif jaar aan "dlHS I
zinge'n z, Vdan "^entalien jaren lang hebben de the- j JdiS"'tad,n n" m0hVCrmg 0nlS'ag
niet in de kerk denken te gaan doen oiogen gebruik gemaakt van de editie
de Stichting Prot.-Chr.
ontdekkingen op het gebied van
handschriften en dergelijke, voelde
men toch behoefte aan een geheel nieu-
uitgave. Overigens moet men geen
curatoren gewend om hen
Daarna zal Han Lammers, redacteur va^ Nestle-Aland voor de bestudering
van De Groene Amsterdammer, de van het Nieuwe Testament in de
kerk als maatschappelijk verschijn-1 „grondtekst". Hoewel deze uitgave bij
sel kritisch bekijken. Ds. L. H. Rui-herdruk ook wel steeds bijgewerkt
tenberg, perspredikant van de Neder- wer(j aan de hand van de
landse Hervormde Kerk. zal in een
lezing informatie geven over wat de
kerk allemaal konkreet doet. Mej. drs.
M. A. Thung, sociologisch studie
secretaresse van de Nederlandse Zen
dingsraad, zal spreken over het moge
lijke prespectief voor de kerk.
•tf- BEIROET Uit dankbaarheid voor
de Russische en Bulgaarse financiële
E5fraa^hee8ftbde^yriïïhrnreglrTngntoee-: Nieuwe Testament (met 1.400 tekstva-
gestemd in volledige diplomatieke er- rianten m voetnoten) is een uitgave
kenning van Oost-Duitsland. I van vijf bijbelgenootschappen, name-
lijk dié van Nederland, de Verenigde
-g. Een grootscheepse evangelisatie- i staten, Engeland. Schotland en
campagne van de baptisten in Ghana Württemberg. Ze is gezet in de Vere-
l""J B tt gedrukt op de persen
Reeds voor
A. Schoevers
1 tuut), zelf
A. A. Schroevers
de oorlog was de heer A.
problemen op de hoogte te stellen.t
R. Karlsen over studentenstop jNaar de achtergrond van het conflict organ-
Liever program op
lange termijn
het Schoevers-insti-
voed amateur-filmer,
te komen tot
geschoven, maar toen de heer Schoevers
achter de Duitse plannen kwam om de
Nederlandse jeugd" via de onderwijsfilm
nat.-socialistisch te indoctrineren, vatte
hij het plan op de Duitsers voor te zijn
en zo werd op 6 mei 1941 op O., K. en W.
de Stichting N.O.F. geboren. De heer
Schreuder werd aangesteld tot plaatsver
vangend directeur. Er werd terstond be
gonnen met de productie van Neder
landse onderwijsfilms en het verstrekken
van filmprojectoren aan de scholen. Van
1946—1952 werd het werk verder uitge
bouwd.
Echter bij de verdere technische ont
wikkeling van de smalfilm en met name
van andere audio-visuele hulpmiddelen
bleek het raadzaam het werk geheel
te maken van het departement en
geheel een werk van te maken dat uit
het onderwijs zélf opkwam en zo kwam
in '52 de samenwerking van de drie on
derwijszuilen op dit gebied tot stand.
Deze samenwerking is sindsdien prima
verlopen en thans is de N.O.F. niet meer
weg te denken uit het Nederlandse on
derwijs.
De filmotheek is enorm uitgebreid en
zeer veelzijdig van samenstelling, terwijl
er ook een internationale uitwisseling
van onderwijsfilms tot stand is gekomen,
die het werk op een zeer hoog niveau
heeft gebracht.
Internationaal
met betrekking tot de benodigde appara- 1
tuur. Bovendien verricht men research-
werk, waarbij een wetenschappelijke ad
viescommissie het bestuur bijstaat. De
N.O.F. vertegenwoordigt Nederland in de
Raad van Europa op het terrein van de
onderwijsfilm.
De neerslag van al deze activiteiten
wordt regelmatig gepubliceerd in het
tijdschrift „Toonbeeld", dat sinds 1 janua
ri vijf maal per jaar verschijnt.
Een Stichting, die met haar filmotheek
van zo'n 500 films het onderwijs in ons
land dient, wordt in kringen van het
onderwijs uiteraard zeer gewaardeerd en
dat hebben velen op de receptie van
hedenmiddag het bestuur van de jubile-
rende stichting op hartelijke wijze weten
duidelijk te maken.
Toestand bisschop
Bekkers langzaam
achteruit
's-HERTOGENBOSCH Het seme-
tariaat van het bisdom Den Bosch
heeft meegedeeld, dat de toestand van
bisschop W. M. Bekkers steeds meer
verslechtert.
Ofschoon geen onmiddellijk levensge
vaar aanwezig is, moet er toch reke
ning mee wordën gehouden, dat het
overlijden op korte termijn kan wor
den verwacht, terwijl ook de mogelijk
heid van een plotseling sterven niet is j
uitgesloten.
De 84-jarige moeder van de bis
schop en andere familieleden bezoe-
ken iedere dag het ziekenhuis. De bis
schop is van tijd tot tijd nog bij het
bewustzijn.
i 30
UTRECHT Het is niet de schuld
Oude fietsen zijn geldverslinders
Koop toch een nieuwe - nul U weet toch:
radikale veranderingen verwachten van. minister Diepenhorst, dat er geen
De nieuwe tekst wordt een conservatie-1
ve revisie genoemd in de traditie van
het teksttype van Westcott-Hort en
Nestle-Aland.
De nieuwe editie van het Griekse
heeft tot gevolg gehad, dat meer dan nj„de Staten
3mDee"™pUS01tee5d7Tg^Si-n he, Würïtembergs" bijbelse-
duurde, werd gelijktijdig gehouden nnn1
de drie grootste steden v
Accra. Kumasi en Tamale.
nootschap. De prijs zal ongeveer acht
het land gulden zijn, wat aanmerkelijk Jager is
dan de uitgavi "Bj| A1- J
i Nestle-Aland.
R. Tumsma in proefschrift:
(Van onze onderwijsredactie)
UTRECHT Vanmiddag pro
moveerde aan de rijksuniversi
teit te Utrecht de heer R. Tams-
.ruimte, geld en mankracht" zijn om
alle aankomende medische studenten
een verantwoorde opleiding te geven.
De niet geringe emotionaliteit waar
mee deze televisionaire excellentie
zijn argumenten kleurt, lijkt dan ook
omgekeerd evenredig met de inner
lijke overtuiging waarmee hij zijn
noodwet verdedigt.
Dit zegt dr. C. J. B. J. Trimbos in
het blad van de katholieke artsenvere-
niging naar aanleiding van de dreigen
de studentenstop voor de medische fa
culteiten. Dr. Trimbos vraagt zich af
hoe de minister een wettelijke oplos
sing voor de toekomst ziet. Het gaat
om een noodwet, waarvan de minister
het tijdelijke karakter heeft bena
drukt. Maar. aldus dr. Trimbos, dat
kan alleen als ten aanzien van het
voortbestaan van de nood zelf een dui
delijke limiet wordt gesteld.
Daarom acht hij een programma op
lange termijn veel belangrijker dan
een noodwet. De verouderde, op aller
lei punten in het slop zittende artsen
opleiding dient volgens hem op korte
termijn gesaneerd te worden. De facul
teiten zijn hierover al jarenlang aan
het praten, maar zo zegt dr. Trim-
en verkoop, maar waar overigens de bos vooruitstrevende plannen, bij
gezinnen in sociaal en economisch op- voorbeeld van de huisartsen, worden
zicht geheel zelfstandig zijn. bij voorbaat al weggepraat en de
voorstellen uit de studentenwereld
Het proefschrift houdt zirh bezig worden honend terzijde gesteld.
J Hoe? Vraag uw fietsenhandelaar inlichtingen.
organisatie voor de Nederlandse onder- oeproduceerd voor een deel betrokken
o-a.««.-«ïr van de Intcouncii for Educational
Films, die door de N.O.F. in het Neder
lands worden nagesynchroniseerd. Voorts
distribueert men films van de R.V.D.,
ambassades en instituten en bedrijfsle
ven, uiteraard voor zover deze van belang
zijn voor het onderwijs. Ook van particu
lieren en commerciële filmbedrijven be
trekt de N.O.F. diverse films.
Daarnaast werkt men aan de regelmati
ge uitbreiding van het aantal filmstro
ken. dia-series, grammofoonplaten i
luidsbanden en adviseert men de scholen
Bem<
'ft:
SWi
T-* mei een variant, de moshav ovdiem.
ma op het proefschrift ..ue |etterlijkwoonplaats van arbeiders.
moshav ovdiem, invloeden op de jyiet arbeiders wordt dan bedoeld
sociale geografie van Israëls mensen die bij hun binnenkomst in
coöperatieve kleine boerendorpen 1 "S've^AD. J.
zonder loonarbeid tot docioi in flie wegens hun zionistisch-socla- Cuperus te Waddinxveen; te 's Heer-
de sociale wetenschappen. Pro- listische opvattingen geen gebruik wil- Abtskerke: kand. B. Martèl te Zaandam;
motor was prof. dr. A. C. de den maken van de „exploitatie" van te Hilversum <Bethelkerk-gem.):
anderen, dat wil zeggen jjufi
Vooys. beid
Buiten de stedelijke nederzettingen
bestaan in Israël vijf dorpstypen, waar- jn moshav ovdiem wonen afge-
van tot nu toe alleen de fameuze Kib- zign yan een kleine groep i0Cale ver-
boets via woord en geschrift grote be- zorgers zoais winkeliers en onderwij-
kendheid heeft verworven. Ondank:- hnpi-pn In het
de massale immigratie is het aantal
loonar- Huting te Rotterdam; te Poederooijen:
kibboetsiem echter weinig toegenomen.
zers. uitsluitend boeren,
proefschrift wordt verteld over de
•aak allesbehalve rooskleurige omstan-
gers hieek bereid tot de collect
samenlevingsvorm die karakteristiek
is voor de kibboets. In scherpe te
genstelling daarmee is juist de grote
voorkeur uitgegaan naar de mosnay.
een dorpstype waarde bewoner
J. C. Terlouw te Lage Vuursche.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Marrum: W. J. de Ruiter
te Harkema-Opcinde: te Duisburg Ruhr-
ort (Duitsl.): A. Bakker te Hemelum; te
IJlst: kand. J. Radstaak te Epe; te
Koudum: kand. Tj. A'isma te Maarn.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Meppel-St. Jansklooster:
T. Hardei te Kornhom.
Israël moeten werken.
Dr. Tansma is sinds 1958 als lector
in de economische en sociale geografie
verbonden aan de Nederlandse Econo-
waaiuc wc»»»*.... mische Hogeschool te Rotterdam. Hij Hulman ie Vlaardingen
groot deel van hun be- is directeur van het tot de NEH beho- veld te Middelburg,
'hoeftên aan goederen en diensten voor- rende Economisch-geografisch R,Hri
zien door middel van coöperatieve in-,tuut.
William Booth, de stichter van het lair maakten, grepen al gauw Leger talloze andere bands behoren zij ook
Leger des Heils. greep de eigentijdse des Heilssoldaten naar deze nieuwe al tot het Engelse export-artikel. Op
muziek om het evangelie uit te dra- muzikale stijl. De beatband. de Joy- het ogenblik treden de Joystrings
gen. De jongeren van het Leger des strings, sloegen direct aan en behoren iedere avond in vier zalen in Parijs
Ridderkerk Hofman te Heils doen dat nog steeds. Toen de tot de meest populaire beatgroepen op. Hun doel: het evangelie ir
\Beatles het ,Jjiverpool-sound" popu-1 uan Engeland. Evenals de Beatles enl .jound" van deze tijd uitdragen.
GEREF. GF.MFENTF.N
Tweetal te Rotterdam-Zuidwijk: L,
GA Zijder-
de
Nieuw maandblad
ZIE gaat vinger
bij de wonde
plek leggen
(Van onze redactie)
GOUDA In een oplage van 40.000.
exemplaren heeft een nieuw „onafhan
kelijk maandblad voor christelijker sa
menleven" het licht gezien. Het wil
maandelijks onder de naam „ZIE" de
aandacht van de lezers bepalen bij
kerkelijke onrechtmatigheden, of vol
gens de aankondiging: „ZIE wil een
aantal dingen zeggen, die in de protes
tants-christelijke wereld hoognodig
eens gezegd moeten worden."
De eindredactie wordt gevormd
door de juridische medewerker van de
vervoersorganisatie EVO (vroeger ver
bonden aan de Kuyperstichting), L. H.
Sturing en de journalist Klaas van der
Veen. In de redactie hebben een onge
noemd aantal leden zitting uit een
achttal Nederlandse kerken van de Ne
derlands (zonder de noodzakelijk „e") I
Hervormde Kerk tot de Gereformeer-
d Gemeenten.
Het blad wil uiting geven aan de
„groeiende bezorgdheid bij vele gelovi
gen" omdat de .leiders der kerken
zich tot diepe teleurstelling van zeer
velen lang niet genoeg bezig houden" j
met de „levenspractijk der christenen j
in kerkelijk georganiseerd verband." j
ZIE zegt: „De kerken weten precies,
soms tot op de komma nauwkeurig,
hoe de mensen zich jegens God en hun
naasten hebben te gedragen, maar zelf
brengen zij hun leer niet in praktijk,
ja proberen dat niet eens!"
Volgens een hoofdartikel wil ZIE
strijden „tegen belemmeringen die de
christenen zelf in het leven hebben
geroepen en nog steeds in het leven
roepen. We kunnen het niet langer
aanzien, hoe christenen (soms zelfs in
de Naam des Heren) elkaar geestelijk
„afmaken", elkaar het leven zuur ma
ken als of het de gewoonste zaak van
de wereld is. Wij zullen gebeurten's-
sen. uitlatingen, besluiten en ontwikke
lingen. die naar onze mening duidelijk
in strijd zijn met de wezenlijke ken
merken van het christen-zijn, aan de
kaak s'.ellen en ontwikkelingen die
een christelijker samenleven positief
bevorderen steunen."
Adres: postbus 142, Gouda.