TV
RADIO
GOUDEN ROOS VOOR
FRANS PROGRAMMA
en
Ontstemming
over zilver
voor NBC-
productie
P.v.d.A.-fraktie staat
achter de brief
Spion aan de muur
1
TOENSDAG 4 MEI 1966
Afscheid nemen van
de Buitenveners
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Jan de Vries heeft
zijn verhaal over Boeren en burgers in
Buitenveen rondgemaakt en daarom
loopt het ten einde. Het radiodorp ver
dwijnt uit het oog: lost zich op in de
ether. Dat betekent op de avond van
donderdag 12 mei a.s. een zoveelste
afscheid. Jammer, want we hebben ze
goed leren kennen, die dorpsgenoten, Jan
de Vries heeft er op de hem zo eigen
manier „echte" mensen van gemaakt.
Twee winterseizoenen lang was Buiten
veen via de NCRV wekelijks in de lucht
en telkens luisterden er zo'n milioer
mensen naar, zegt het luisterrapport, in 5!
afleveringen in totaal hebben boeren et
burgers elkaar leren vinden in Buiten
veen, de stormen zijn géluwd en d<
grote tegenstellingen verdwenen. Daar
om behoeven wij er nu niet meer van te
horen. Maar wie weet, welke families
Jan de Vries nu weer eens laat opdraven
in zijn onderhoudende hoorspelen.
(Advertentie)
Tip
voor 'n verrassend-
lekkere maaltijd!
Op meer en meer Hollandse tafels staat
minstens één keer per week een
heerlijk gerecht, dat iedere keer
anders smaaktHonig Macaroni of
SpaghettiVervang de vaste basis vai
uw hoofdmaaltijd ook eens door zo'i
verrassend-lekkere schotel. Begint u e
ook eens mee, een prima idee, zeker nu
de aardappelen weer slechter zijn.
U merkt het meteen Honig Macaroni of
Spaghetti smaakt altijd anders. U kunt
immers alle fijne kruiden, tomaten en
stukjes vlees toevoegen en variëren, die
juist zo lekker vindt. Macaroni
Spaghetti zijn echt een uitdaging aan
keukenfantasie. Het nieuwe Honig-recep-
tenboek met 120 macaroni- en spaghetti-
recepten zal u graag helpen
1. Plak op een briefkaart een plus-merkje
van een gezinspak Honig Macaroni of
Spaghetti.
2. Frankeer 75 ct. aan postzegels extra.
3. Vermeld duidelijk naam en adres.
Zend de kaart aan: HONIG keuken,
postbus 45 D, Koog a/d Zaan.
4. Per briefkaart slechts één boekje aan
vragen.
TV-FES1TVAL
I\ MOVTREUX
(SLOT)
Het zal zelden zijn voorgekomen, dat een prijstoekenning bij een
festival onverdeeld gunstig wordt ontvangen. Altijd wordt de beslis
sing van de jury aangevochten en waarom zou er op het televisiefes
tival in Montreux een uitzondering moeten zijn. Er is ontstemming
en die is ontstaan door de prijstoekenning, de Zilveren Roos, aan een
Amerikaanse produktie, de July Andrew-show, geproduceerd door
het Amerikaanse station NBC, één van de drie grote netwerken, die
heel Amerika overstromen met programma's.
Wie aan de NBC denkt, denkt
aan grote gemonteerde shows, met
een grote ster, in dit geval July
Andrew, waaromheen een paar
minder bekende artiesten worden
geplaatst om maar vooral de
meeste aandacht naar het optre
den van de ster te trekken. Het is
een goed werkende en al jaren
lang toegepaste formule, een soort
music-hall-formule, die het nog al
tijd goed doet. Bij het publiek dat
gemakkelijk verteerbaar amuse
ment vraagt, hetgeen op zichzelf
een goede zaak is, en van de ad
verteerders, die graag rond deze
programma's zitten om hun re
clames uit te zenden. Maar ook
gemakkelijk verteerbaar amuse
ment, dat internationaal aanvaard
wordt en waarvoor dus een bijzon
der grote markt bestaat.
Dat wil dus zeggen, dat een derge
lijk programma sterk commerciële be
doelingen heeft. Daarom behoeft het
nog niet slecht te zijn, en dat is het
ook niet, want het is een stuk
show-manschap dat wordt vertoond.
De laatste twee dagen van het festi
val mogen genoemd worden, evenais
het prijswinnende programma van de
Franse televisie, dat tot onderwerp
heeft de eerste komische film van I.u-
mière, nu gezien door makers uil
Frankrijk, Engeland, Duitsland,
Rusland en andere landen en dan
In Nieuwspoort werd gisteravond
voor de KRO-televisie een hartig
woordje gesproken over de open brief
welke de PvdA de Amerikaanse am
bassadeur in ons land deed toekomen.
Een van de fractieleden van de KVP
en de fractievoorzitter Roolvink van
de ARP waren uitgenodigd het hunne
ervan de zeggen, nadat de heer Ne-
derhorst had toegelicht dat De Brief
nodig was geworden door recente
anti-Amerikaanse reacties in Vietnam
en dat de Kamerfractie helemaal ach
ter het besluit van de partij staat.
Maar waar moet het heen, vonden de
beide heren, wanneer Nederlandse par
tijen over het hoofd van het kabinet heen,
zich maar tot buitenlandse regeringen
gaan richten? Wat voor een indruk moet
dat maken?
Hoewel de heer Nederhorst nog aan
voerde, dat de brief niet veel anders in
houdt dan de boodschap welke de oecu
menische raad van kerken gisteren liet
uitgaan, bleef de heer Roolvink bij zijn
mening „dat het er dik bovenop ligt: het
Ëeldt hier een manoeuvre van binnen-
tndse politiek na een teleurstellende
verkiezingsuitslag en vóór een nieuwe
verkiezing. Zulke partijbrieven vertroe
belen de duidelijkheid van het regerings
beleid maar".
In verband met het befaamde verslag
van de Nederlandse Bank kreeg de heer
Toxopeus nog eens gelegenheid zijn voor
spelling „dat het kabinet ten einde
loopt" te herhalen. Volgens hem zal de
zo'n parkeer-pitje....
...is weieens nodig tijdens een
vermoeiende, veel vergende rij-
maar-door-rit. En wie moe is kan
overal slapen. Maar hoe wordt
men wakker? Opgeknapt. O.K.
Maar uitgerust? Welnee. Dat is
men pas na een nacht op een
Drakacel matras.
DRAKACEL
De „harde" matras
met alle comfort van een „zachte". IJ 11
belastingaanpassing van minister Witte-
veen tot gevolg hebben dat de regering
met een niet aan te vullen tekort van
een miljard komt te zitten en dan in
deze zomer of wel bij het aanbieden van
de begroting haar gezicht zal verliezen
en dus moet heengaan.
Economische experts waren echter
eveneens ter plaatse om te zeggen dat
het allemaal zo'n vaart niet zal lopen.
En aangezien de heer Nederhorst had
verzekerd dat de socialistische ministers
ook achter „de brief" staan, kwam de
vraag op tafel of het kabinet zich aan
die situatie niet zal bezeren, maar daar
maakte niemand een punt van.
De KRO-televisie had nog een extra
Brandpunt-uitzending: een interview met
de nieuwe Indonesische minister van
buitenlandse zaken Adam Malik. Deze
gaf toe, dat zijn beleid een wat andere
richting uitgaat: „niet de westerse, maar
de goede zoals hij voorzichtig opmerk
te. De strijd met Maleisië komt in het
stadium van besprekingen en de Indone
sische houding jegens de VN wordt min
der scherp: de staat wil er wel in terug,
mits enkele wijzigingen in het handvest
worden opgenomen. Malik erkende, dat
de wil van het volk in het verleden niet
geheel werd gevolgd, hij echter wil dat
wél doen. De samenwerking met Neder
land ziet hij in de toekomst nog meer
verbeteren en Indonesië zal al zijn be
talingsverplichtingen nakomen.
Op de vraag of hij niet bang is evenals
zijn beide voorgangers in de gevangenis
te zullen eindigen, gaf Malik ten ant
woord: neen, zo is onze geschiedenis:
Wie fouten maakt en niet de wil van het
volk doet, komt nu eenmaal in de ge
vangenis terecht.
Zingen en spelen voor
NCRV-radio
(Van onze radio en tv-redactie)
HILVERSUM De Chr. gemengde
zangvereniging Deo Cantemus uit Rotter
dam zal op de avond van donderdag 12
mei a.s. om 7.30 uur optreden voor de
NCRV-microfoon. Onder leiding van
Arie Pronk worden geestelijke liederen
uitgevoerd. Soliste is de sODraan Krijnie
Poot, begeleidende organist de heer Gert
Muts. Op het programma staan de liede
ren „Werk, want de nacht zal komen",
„Heiland, 'k wens mijn leven nu", „O
Heiland, leer ons denken" en „Wij geven I
het niet over."
De volgende avond, vrijdag 13 mei,
geeft de Chr. Harmonievereniging
Sursum Corda uit Vlaardingen om 6 35
uur een uitvoering voor de NCRV-radio.
Beerd Boerman dirigeert vier num-
Moskee stort in
TEHERAN In het dorp Nour in
Perzië zijn 14 vrouwen om het leven
gekomen als gevolg van de instorting
van een moskee; 21 vrouwen en 1 man
raakten gewond.
wordt dat gegeven een aaneenschake
ling van zeer verschillende opvattin
gen waarbij ernstig is getracht het kol
derieke overal te laten zegevieren. Dat
is dan bijzonder goed gelukt en dat dei
Fransen nu de hoogste onderscheiding
in de wacht wisten te slepen is een
verdiende beloning. Nog nimmer zijn
deskundigen en journalisten het over
het beste programma zo hard roerend
eens geweest als dit jaar, want ook de
persprijs belandde bij de officiële
Franse omroep. Een dubbele on
derscheiding die menig patriottisch
hart tot in de hoogste regionen goed
zal doen.
GEJUICH
De Bronzen Roos in handen van de
Zwitserse televisie. Het overdonderend
gejuich waarmee deze mededeling
werd ontvangen onderstreepte als het
ware het misnoegen, dat de tweede
prijs naar de NBC is gegaan.
Dat de jury de prijs voor de meest
komische uitzending, de Chaplin-prijs,
aan Noorwegen heeft toegewezen
heeft ook weer de volledige instem
ming van iedereen, die dat programma
heeft kunnen zien het staat overi
gens wel vast, dat het ook naar Neder
land komt. Een aaneenschakeling van
plezierige liedjes, Engelse liedjes, die
al jarenlang niets van hun populariteit
hebben verloren, en die op een pretti
ge manier aaneengeregen.
De Noren presenteerden een prac
tise!) puntgaaf programma dat een
hoog niveau zonder enig dieptepunt
weet te handhaven. Bovendien was
het een puur internationaal program
ma zonder taalproblemen. Middel
punt is de zangeres Sölvi Wang, die in
haar zingen wordt onderbroken door
een getekend mannetje, die het met de
ouderwetse vertolking niet eens is en
haar wijst op moderne stromingen wil
ze tenminste als zangeres mee blijven
doen. En dan ontstaat een lange reèks
van liedjes, waarin allerlei beeldgrap
jes zijn opgenomen.
Dit programma viel dan dus nog in
de prijzen, maar er zijn nog een paar
van die liedjesprogramma's geweest,
die er toch wel erg uitschoten. Het
programma b.v. van de Waalse sectie
van de BRT was er zo een, ook het
tienerprogramma van de Italianen
rond Rita Pavone, mag genoemd wor
den. Een tienerprogramma dat door
jongeren voor jongeren is gemaakt,
met o.a. een aantal imitaties, van
Chaplin, een filmdiva uit Hollywood,
Al Jolson, de Dolly Sisters. De En
gelse commerciële televisie heeft zijn
beste beentje voor gezet. En dat beste
beentje zijn twee jongelui uit de Beat-
le groep, Jack Lennon en Paul Mac-
Cartney.
Lennon en MacCartney schreven nl.
het merendeel van hun meer dan tach
tig songs waarvan in oktober 1962 de
eerste op de grammofoonplaat is vast
gelegd. De songs hebben een enorme
weerstand bij vooral ouderen moeten
Woorden zeggen niet voldoende, laat
daarom de bloemen spreken. Dank
baarheid en vreugde worden steeds
weer attent vertolkt door bloemen -
de geliefde symbolen van optimis-
Zeg
het met
bloemen
doorbreken, maar ze blijken meer dan
alledaagse kwaliteiten te bezitten.
Verscheidene van de liedjes, worden
nu niet gebracht door Beat-groepen,
maar door bv. Ella Fitzgerald, en door
een strijkersgroep. Aldus ontstaat een
ongewone aaneenschakeling van beat-
liedjes, in een decor bestaande uit ijze
ren stellages, zoals gebruikt bij nieuw
bouw.
Overziet men een dergelijke week-
produktie van zo'n festival dan is er
altijd een zekere teleurstelling, omdat
men blijkbaar met te hoge verwachtin
gen naar Montreux trekt. Maar van de
25 ingezonden programma's zijn
dan toch altijd nog een derde deel, dat
probeert een andere manier te vinden.
Het is natuurlijk niet revolutionair.
Dat kan ook niet bij een dergelijk
verzakelijkt feest, want wat werkelijk
revolutionair wil zijn komt hier ook
niet aan bod. De Nederlandse inzen
ding kan in zekere zin revolutionair
genoemd worden, maar wanneer het
op een festival volledige waardering
zal oogsten zal het principe al weer
door anderen worden overgenomen.
Vandaar dat er hier bij verschil
lende mensen de vraag is opgekomen,
of het niet tijd wordt, dat er een eve
nement in het leven wordt geroepen
waar de avant-gardisten zich met el
kaar kunnen meten, waar over nieuwe
opvattingen moeten worden gediscussi
eerd, waar men eikaars werk kan zien.
Om het aantrekkelijk te maken zullen
er wel weer prijzen moeten worden
vergeven. Maar in elk geval geen deel
neming bij aanmelding met ballotage
als consequentie, maar jonge regis
seurs, die al bewezen hebben dat ze
iets in hun mars hebben uitnodigen
hun werk te laten zien. Dat zal geen
ontmoeting moeten worden met veel
publiciteit, maar meer een studiebij
eenkomst. Op die manier kan het tele
visie-amusement een nieuwe impuls
krijgen.
NEDERLANDS
Nederland zou misschien op dit
punt een bepaald initiatief kunnen
nemen, en dan beslist niet in de
zin van een jaarlijks terugkerend
evenement, maar misschien is het
nuttig om de twee jaar de mensen
bij elkaar te laten komen. Om de
drie jaar is wellicht nog beter. Een
Nederlands festival doet niemand
concurrentie aan als het zaken
doen er maar niet bij is.
DR. P. GROS
door
John Ie Carré
Victor Gollai
lancz
Religieuze beat
van het Leger
(Van onze radio en tv-redactle)
HILVERSUM De in Engeland heel
populaire beatgroep van het Leger des
Heils The Joy Strings, zal zondagavond
op de Nederlandse televisie te zien
te horen zijn in een NCRV-uitzending
op Ned. 1
The Joy Strings, twee dames en drie
heren, traden in de beroemde Londense
Albert Hall reeds enige malen op voor
duizenden tieners, maar hun eigenlijke
„Bühne" is de straat.
Op verzoek van de NCRV is de groep
naar Amsterdam gekomen en trad daar
op voor een groot aantal jongeren in het
AMVJ-gebouw. Zij spelen muziek, die
qua ritme niet afwijkt var de gewone
beat. Tot hun instrumenten behoren be
halve gitaren en drums ook een orgel en
~~in tamboerijn.
De teksten van de liedjes hebben ech
ter een religieus karakter en de groep,
die voor het eerst in Nederland was,
meent op deze wijze de jeugd te kunnen
Radioverslag van
voetbalwedstrijd
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NCRV-radio zal
op de avond van woensdag 11 mei a.s.
(7.30 uur) een reportage geven van de
derde wedstrijd, die dan in Glasgow
wordt gespeeld tussen het Nederlandse
i het Schotse elftal.
Verslaggevers zijn Dick van Bommel
en Jaap van der Zwan.
VANAVOND TE ZIEN
Aed. Nat. programma en NCRV
7.01 uur Mensen en kunst, een programma van
Pierre Jansen en Leen Timp.
7.20 uur uitvoering (rechtsstreeks) door het Con
certgebouworkest, het Ned. Filharmonisch
koor, het NCRV Vocaal Ensemble, Han
Bentz van den Berg (declamatie) en de or
ganist Bernard Bartelink van „Bericht aan
de levenden", door Hans Henkemans ge
componeerd op tekst van H. M. van Rand
wijk. Dirigent Bernard Haitink.
7.50 uur reportage dodenherdenking op de Waalsdor-
pervlakte.
8.30 uur „Het voorlaatste bedrijf", film over de kin
deropera „Brundibar".
9.30 uur Russische tv-spel „De ontmoeting".
10.20 uur Bedevaart naar Berchtesgaden: hekeling
van het souvenirjagen in Duitsland (film).
10.40 uur herhaling van het programma met zes
schrijvers „Het moment van de bevrijding".
Ned. 2 Nat. programma en VARA
9.01 tot 8.10 uur zie Ned. 1.
8.30 uur actualiteitenrubriek Achter het nieuws.
9.00 uur Duitse speelfilm, gesitueerd in de oorlogs
tijd „En de vijfde ruiter was de angst".
VANAVOND TE HOREN
er sum 1 Nat. programma en VARA
uur „Zij gingen de 186 treden", opgedragen aan
degenen die het leven lieten in het Oosten
rijkste concentratiekamp Mauthausen.
1 uur dodenherdenking op de Dam.
1 uur uitvoering van „Psaume du fond de l'abi-
me" van Boulanger door Utrechtse Orato
riumvereniging, mezzo-sopraan Irma Kolas-
si en Omroeporkest, dirigent Jack P. Loory
(stereo).
uur ernstige muziek.
uur klankbeeld over onafhankelijkheid en vrij
heid van Nigeria.
uur serieuze muziekrevue Weerklank.
ersutn II Nat. programma en NCRV
8.30 uur: zie Hilversum I.
uur uitvoering van de Requiem-mis van Verdi.
uur avondoverdenking.
uur nieuwe platen.
Het was pas negen uur toen hij het bijgebouw
binnentrad, maar de lichten waren al uit. Gewoonlijk ble
ven ze aan tot elf uur, maar nu waren ze uit en de luiken
waren neergelaten. Hij had de verbindingsdeur met het
huis opengelaten, zodat het schaarse schemerlicht de gang
tot aan de kamer van de bewakers verlichtte, maar niet tot
de kamer doordrong, en met behulp daarvan kon hij nog
maar net constateren dat de bedden leeg waren. Terwijl hij
daar de donkere kamer stond binnen te turen, verbaasd
deze leeg te vinden, viel de deur achter hem dicht. Mis
schien uit zichzelf, maar Leamas probeerde niet hem weer
te openen. Het was aardedonker. Geen enkele geluid bege
leidde het sluiten van de deur, geen klik van het slot, geen.
voetstap. Voor Leamas, wiens instinct plotseling verscherpt
was, leek het alsof een klankstrook plotseling was stopge
zet. Toen bemerkte hij de sigarerook. Die had daar waar
schijnlijk al eerder gehangen, maar hij merkte het nu
eerst. Als bij een blinde man werden zijn gevoels- en zijn
reukzintuig door het donker verscherpt.
Hij had lucifers in zijn zak, maar hij gebruikte ze niet.
Hij deed een stap terzijde, drukte zijn rug tegen de muur
en hield zich doodstil. Voor Leamas bestond er maar één
verklaring ze wachten tot hij van de bewakerskamer
naar zijn eigen kamer zou gaan en daarom besloot hij dan
ook te blijven waar hij was. Toen hij hoorde hij duidelijk
voetstappen uit de richting van het hoofdgebouw waaruit
hij gekomen was. De deur die juist was dichtgegaan werd
geprobeerd en daarna op slot gedaan. Nog steeds bewoog
Leamas niet. Nog niet. Hier was geen sprake van doen
alsof, hij was een gevangene in het bijgebouw. Heel lang
zaam, nam Leamas een bukkende houding aan, terwijl hij
tegelijkertijd een hand in een van de zijzakken van zijn
colbert stak. Hij was heel kalm, bijna opgelucht bij de
gedachte aan actie, maar herinneringen flitsten door zijn
brein. „Je hebt bijna altijd wel een wapen: een asbak, een
paar munten, een vulpen alles waar je maar mee steken
of snijden kunt." Het was een geliefkoosd gezegde van de
zachtmoedige sergeant uit Wales in dat huis dicht bij
Oxford, gedurende de oorlog. „Gebruik nooit je beide han
den tegelijk, niet met een mes, een stok of een pistool;
houd je linkerarm vrij en houd haar voor je buik. Als je
niets kunt vinden om als wapen te gebruiken, houd dan je
handen open en je duimen stijf." Hij haalde het doosje
lucifers uit zijn zak en hield het in de lengterichting in zijn
rechterhand, verbrijzelde het opzettelijk en liet de splin
ters tussen zijn vingers uitsteken. Toen hij dit gedaan had,
sloop hij langs de muur tot dat hij bij een stoel kwam, die
naar hij wist, in de hoek van de kamer stond. Onverschillig
nu voor het geluid dat hij maakte, schoof hij de stoel naar
het midden van de vloer. Hij telde de passen terwijl hij
van de stoel terugliep, en stelde zich op in de hoek ge
vormd door de twee muren. Terwijl hij dit deed, hoorde
hij hoe de deur naar zijn eigen kamer werd opengegooid.
Tevergeefs trachtte hij de gestalte te onderscheiden die in
zijn deuropening moest staan, maar uit zin eigen kamer
kwam ook geen licht. De duisternis was ondoordringbaar.
Hij durfde geen beweging naar voren te maken om aan te
vallen, want de stoel stond nu midden in de kamer; dit was
zijn tactisch voordeel, hij wist waar hij stond, de anderen
niet. Ze moesten dus naar hem toekomen, ze moesten, hij
kon ze niet laten wachten totdat hun helper buiten de
hoofdschakerlaar had bereikt en het licht had aangesto
ken".
Kom op, stelletje bange schooiers", siste hij in het Duits,
„ik ben hier in de hoek. Kom me maar halen, of kun je
niet?
Geen beweging, geen geluid.
„Ik ben hier, kunnen jullie me niet zien? Wat is er dan
aan de hand? Wat is er aan de hand, kinderen, kom dan,
durf je niet?" En toen hoordé hij er een naar voren komen
en een andere volgen; en toen de vloek van de man, die
tegen de stoel aanliep, en dat was het sein waarop Leamas
gewacht had. Hij gooide het doosje lucifers weg, kroop
voorzichtig naar voren, stap voor stap, zijn linkerarm
gestrekt in de houding van een man die twijgen van zich
afhoudt in een bos, totdat hij, heel luchtigjes, een arm had
aangeraakt en de warme, ruwe stof had gevoeld van een
militaire uniform.
Wordt vervolgd
COMMRNDAMT, .RïïfÏÏS*
Ik 01) DE OPSFORIUrt 1ALS U OVER- _/*?&*-/"•EEN ÜP VHM HET
HELPEN^ M^THIEKl NOS MCSELCOF CW U OUDE KESIME
KAN IK HEM TE PAKKEN\^'ET 0RRlS 1 ^^UDEN'w'üWl VEeïSuWEN
HEM VIN-/""
KeUGENj
U KWAM KAAP HIEP DANK U
OMM'JN LEVEN TE 1 ALS WE
REDDeM... IK VEe-/HlEe WEG 1
TROUW JE.1 VKUNNEN W>
Jazzmuz. 18.50 Voor de kinde
ren. 19.00 Artistieke
NATIONAAL PROGR
Zij gingen de 186 treden, klank-
op De Dam. 20.02- Wilheli.—
20.04 Stereo: Utrechtse Oratori
um hereniging: Omroepork. er
zangsoliste. VARA: 20.30 Plano
recital. 21.JO Soc. comm. 21.15
Promenade-ork en radiokoor.
2200 Radlo-Docum over Nige-
Radiokrant. NATIONAAL
PROGR. 19 30 Zi? Hilv. I.
NCRV: ?0.30 Klassieke gewijde
(gr.). 22.00 Lichte gram-
ofoonmuz. 22.55 Radi
okrant over boeken en schrij
vers. 23.15 Platennws. 23.55-24.00
Draadomroep
VAN 18-20 JUR
1. Ralph Vaughan Williams.
Fantasia on a theme by Tho-
min Britten .War Requiem
op. 66 -n m v Galina Vish-
nevskaya. sopraan; Peter
Pears. tenor; Dietrich
Fiscner-Diesk:
Bach Choir
TELEVISIE
VAVWOAI)
Nederland 1. NTS/NATIO-
NAAL PFOGR 19 00 Nws In
het kort. 19.01 Een orogr. ovei
Mensen en Kunst. 19.20 Con
certgebouworkest Nederlands
Philharm. Koor. 19.50 Rep.
do dodenherdenking op
Waal3dorpervlakte. 20.05 Pau
ze. z0 !0 Journaal en w
film-docum. 22.40 Het
van de bevrijding docum.
progr. NTS: 23 10-23 15 Joum
Nederland n. NTS: 19.00-
20.30 Zie Ned. VARA:
20.30 Achter het nws 21.00 En
de vijfde ruiter was de angst,
speelfilm. NTS: 22 20-22i5
HUversi
7.00 Nws *-n ochtendgym
Lichte gramm. Vpro: 7.50 Dag
opening. AVRO: 8.00 Nws.
■H Lichte gramm.
0 De groentema
iwijding. 9.00 Fi_0
uit de opera Simone Bocca-
ncgra (gr). 9.35 Waterstanden.
9.40 Lichte gramm. voor oude
re luisteraars. 10 00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen (gr). (Om 11.0-11.02 Nws)
12.00 Stereo: Dansork en
zangsol. 12.27 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw 12.30
Licht nstrum. ensemble 12 50
Draalorgelmuz. (gr). 13.00 Nws
13.;0 Journ. en beursber. 13.30
Licht 'nstrum ensemble (opn).
13.55 Voor de vrouw. 14.10 Vlei
Sans, "-a .Uostrlp. 'herh var
dinsdagavond jl 14 40 Moet l
'ns horen, licht muziekpr.
(herh. v. dinsdagavond 1
15.05 nicht instrum ensembie
15.20 Stereo: Sopraan er piano
15.40 Stereo: Viool en plano
18.00 Nws 1602 Van vier tol
vijf, een adlopr. in een note-
dop. 17.00 Voor de jeugd.
Lichte gramm (7.30-7.32 Nws).
7.55 Overweging. 3 00 Nws 8 10
Licht vocaal ensemble
(gr.),
iekpr
Nws. 12.
12.45 Act 12.00 Pr.,
ber. 13.05 Klass. gramm. 13 45
Voor de vrouw NCRV: 14.15
Fanfare ark (gr.i 14 30 Stereo:
Radiophilharmonlsch sextet
Bijoeloverdcnklng.
lljke liedc
J 29 apr. j
Omroepork
mm. 17 00 Voor de jeugd
5 Lichte gramm. 17 30 Licht
met sol. (gr.). 17.50 Sport-
r. 18.10 Ned. amuse-
(opn 18.40 Op dc
man at Draatje 18.45 Radio
krant.
Hilversum in. 20 m. en
FM-kanalen: NRU.'VARA: 9.00
Nws. 3 02 Tips cn akt. (10 00
en 11.00 Nws). 12.00 Nws 12 02
Aktuamel'en. 12 05 Radio con
certorgel. .2.30 Gevar gramm
13 00 Nws. 3.02 Akt 13.05 Ge-
var. muziekpr. (opn.). 14.00
Nws. 14.02 Akt. 14.05 Voor dc
vrouw 5 00 Nws .5 02 An)
15 05 Fr»g. uit musicals 16 oo
16 02 Akt. 16.05 Progr
de
TELEVISIE
MORGEN