JOHANNES DE HEER begenadigd evangelist Vrede en Pools protestantisme blijft bijzonder actief GEESTELIJK LEVEN Zoeklicht herdenkt 100ste geboortedag Geen folklore, maar onze betrokkenheid VRIJDAG 29 APRIL 1966 (Va kerkredactie) ["ONDERD jaar geleden werd de evangelist Jo hannes de Heer geboren, om precies te zijn op 23 mei 1866. Hij heeft een stempel gedrukt op het evangelisatiewerk tijdens de eerste helft van deze eeuw. Veel is er veranderd, maar het is opmerkelijk dat zijn Zangbundel nu meer verkocht wordt dan ooit te voren, dat zijn blad Het Zoeklicht nog altijd door duizen den wordt gelezen, dat zelfs in de naoorlogse jaren op nieuw van hem grammofoonplaten werden uitgegeven die door honderden werden gekocht. De feiten logenstraffen de mening van velen, die bij zijn dood schreven dat er nu wel een punt zou worden gezet achter de beweging die hij in het leven riep. Volgende week komt zijn blad begrafenisdienst geleid. Zijn uit met een speciaal herden- Zangbundel wordt nog altijd uit- kingsnummer. Predikanten ver- gegeven door de Handelsmaat- tellen, hoe zij door zijn predi- schappij Johannes de Heer en king tot geloof gekomen zijn, an- Zonen, waar nu zijn kleinzonen deren halen herinneringen op de scepter zwaaien, zijn blad aan de wijze waarop hij met wordt uitgegeven door de vereni- vuur en verve getuigde van de ging Het Zoeklicht, die toekomstverwachting kon toen niet meer schrijven, hij een avond zei hij: „Grootvader, werd doof. maar nog altijd las ik heb zo'n barre zin in een siga- hij ieder artikel kritisch. En ret. Hebt u er niet een voor me." vaak kon hij zeggen: „In ons Grootvader dook uit een la een blad moeten we geen preekjes pakje vooroorlogse Abdulla's op hebben. Het moet het licht van en voor de gezelligheid rookte de bijbel laten vallen op de ge- hij een cigaret mee. Het was de beurtenissen van onze tijd." Ook enige keer dat iemand hem ooit onder kleinzoon Lex blijft het zag roken, blad wat het altijd was, een blad dat midden i Uit zijn kindertijd heeft ..mijn heer Lex" maar vage herir.nertn- gen aan zijn grootvader. In zijn icleirTTant'a'l' fedra heeft O'^chtetai et hij hem nop ei- doel het werk ">d z"!"\ '"ssenjijn hoeken m alleen lort te zetten. Nu zijn zoon de Heer voor een jaar Nieuw-Zeeland verblijft wordt zijn prieeltje i illA le In Z1]n J0nge 3aren was de steeds evan6elist geen man van spelle- T„„'. tjes. Daar had hij geen tijd voor Maar later schrijft hij: „Ik heb door de ervaring, wat beters miV.1- 8eleerd. nl. om kind met kinde ren te zijn, en menigmaal heb ik bemerkt dat de weg om zelf geholpen te worden, leidt over de brug waar we anderen helpen." Voor kleinzoon Lex hij bezig. Moest artikel schrijven, hét "werk "geleid 'dóör'kleiraöon hü wel een pree. de Heer - in de zaak voorbereiden. F.n nog Hij had iets van een profeet Toen nog vrijwel niemand in de Recjactje bekend als „mijnheer Lex". kerk aandacht schonk komst van de Joden, sprak hij reeds over de terugkeer naar het Beloofde Land. Zijn Hij kreeg de teugels den op een moeilijk Nauwelijks was zijn vader ner me hem als man", zegt hij. ..maar heeft niet iedere profeet iets strengs?" Driebergen. Al- neJpf nrïL.* uió werd die avond ge grootvader uit de kinderjaren een mens met hem, die hem be greep. En dat werd de evange list ook in zijn beroemde corres- ''fU.Uu0pondentierubriek in zijn blad, lïwSê waarin hij soms heel Pers°on" !Z, «et- de beantwoordde. het prieel 'eeg, dan komstverwachting was aller- trokken, of de redacteur minst een theologische hobby blad, J. A. Monsma, overleed van deze prediker. Zij dreef Een directe opvolger was er hem tot evangelisatie. En hoe- niet. Het blad wordt dan ook nu wel hij nooit geordend werd geleid door een tijdelijke redac- door een kerk. nimmer een theo- tie, waarin de evangelist J. Kist logische opleiding volgde, droeg sr.. de baptistenpredikant ds. Sj hij met ere het charismatische Zijlstra en de administrateur C. ambt van evangelist. A. van Hij heeft nooit een kerk wil- Zelf fungeert hij als redactiese- len stichten. Hij was hervormd cretaris. Verwachting Medemens Maar noch zijn eerste ernst, noch zijn latere „medemenselijk heid" waren in wezen het ge- de afgesloten werkkamer van zijn grootvader, met meent hij nu alleen maar Oosthoeks Encyclopedie en de Duuren zitting hebben, bijbel. Maar 's avonds, als de gor- waar' Maar heel anders is de indruk die zijn onderduiktijd heeft na- gelaten. Overdag zat tuj verbnr. JJ™ ytn |eve„ Z)j vrrku. ren niet, waarom hij zijn zaak overdeed aan zijn zoon en schoonzoon om zich helemaal het geestelijk werk te gaan hij zijn blad dijnen dicht i (Va kerkredactie) 1966, jaar van tien eeuwen Pools christendom, jaar ook van een oplaaiende prestige- strijd tussen (communisti sche) staat en (rooms-katho- lieke) kerk. Maar wat is nu de situatie van de protestan ten'in Polen? Zijn er nog wel protestanten in het land? Deze vraag wordt beantwoord door het Westduitse pro testantse maandblad „Kirche und Mann". De conclusie van het blad is, dat het Poolse protestantisme „in de dia spora" een buitengewoon moeiijke tijd door maakt. Afstanden verlammen het contact van de 31 J> miljoen Polen tot de Rooms-Katholieke Kerk. Het aantal protestanten bedraagt daarentegen slechts 140.000 of- wel 0.4 procent, en neemt nog steeds verder af. De grootste protestantse kerk i.« de Evangelische Kerk van de Augsburgse (dus Luthersecon fessie, die ongeveer 100.000 le den telt. Tot deze kerk behoort het merendeel van de 35.000 Duitsers, die nog in de voormali ge Duitse gebieden wonen. De 135 gemeenten en 180 .stations" worden gediend door 115 ored>- kanten. De taal in de eredienst is Pools. Alleen in de min of meer uit Duitsers bestaande gemeen ten in Achter-Pommeren, Ne- der-Sileziê en Oost-Branden burg is ook het Duits toegestaan. Het grote probleem is de afstand tussen de ^afzonderlijke protestantse gemeenten. Afs Kleinzoon Lex herinnert zich ineens een ander voorval. Op de kleuterschool van zijn dochter tje Ellen was een vriendinnetje overleden. Het kind worstelde met het probleem van de dood: „Papa. waarom doet God dat?" vroeg ze. Hij wist zo gauw geen antwoord en maakte zich er maar af met de woorden: „Mis schien hield God wel zo van haar, dat Hij haar graag bij Zich wildé hebben." Ellen ant woordde: „Dan moet die oude opa wel heel slacht zijm" Natuurlijk kreeg „opa" dit ver haal te horen en tijdens een be zoek moest Ellen bij hem ko men: „Dacht je dat opa zo slecht was?" vroeg hij, „neen, hoor, maar opa heeft nog zoveel te doen voor de Here." Deze man was een gedrevene. Christus kwam immers spoedig weer. De mensen moesten het weten. Ze moesten weten dat er een uitweg was uit hun zonden, dat God genadig was in prediking van de drie V' lossing, vervulling en verwach ting. En die drievoudige boodschap werd uitgedragen Voorzichtige revisie van Zangbundel kerkredactie) De zangbundel van Johan nes de Heer is nog altijd po pulair, en wat juist in onze tijd opmerkelijk is, groeit in populariteit. De omzet »s zon der aanwijsbare reden op het ogenblik twee of drie maal zo groot als tien jaar geleden. De uitgever heeft dan ook besloten om te gaan werken aan een voorzichtige revisie. De bundel werd in 1904 xiit- gegeven in een eerste oplage van 5000 exemplaren. Nu om vat hij 837 liederen en koren. De twintigste druk, die enke le jaren geleden verscheen, bracht de totale oplage op 215.000 bundels met muziek. Aan tekstboekjes zijn er reeds 781.000 verkocht en ge zien de verkoop zal voor 1975 het miljoen gehaald zijn. Kritiek De verkoop gaat door on een totaal andere richting inslaan. Er worden nieuwe liederen gecomponeerd en ge dicht. Er is kritiek op de wij ze waarop de liederen in de zangbundel geharmoniseerd zijn en vaak. heel vaak op de vertalingen. Het woord „on verantwoord" klinkt maar al te dikwijls. Maar de verkoop gaat door. Terwijl andere bundels als ..Stemmen des Heils" en de bundel van Woensel Kooy welhaast ver geten zijn, leeft deze bundel nog steeds. Er heeft altijd kritiek ge klonken. Johannes de Heer schreef zelf: „Zo is het ook met de zangbundel gegaan. Noch de woorden, noch de muziek verwierven de goed keuring der „geleerden". Maar de bundel heeft deson danks in huisgezinnen en sa menkomsten veel zegen ge bracht. Van het begin af tot aan mijn ouderdom ben ik een „dilettant" gebleven, maar ik heb eenvoudigen mo gen helpen." Revisie rij. zegt: „Ook de vertalingen zijn lang niet altijd onberispe lijk. Er zitten in sommige lie deren nog al wot germa nismen zoals „Gans en al ge reinigd" en ..Mij heeft erbar ming wedervaren". De kritiek hebben de uitge vers nooit zonder meer naast zich neer willen leggen. Er zijn liederen geschrapt, er zijn betere vertalingen toege voegd, er zijn harmonisaties verbeterd. En nu er gewerkt wordt aan een nieuw psalm boek en een nieuw gezang boek is ook besloten tot een revisie van de zangbundel. Een bekend organist is bezig alle niet verantwoorde mu ziek geheel opnieuw te har moniseren. waarbij echter wordt uitgegaan van de oorspronkelijke wens van Jo- ioorden door mensen met maar weinig muziekkennis en gezongen door eenvoudige ko- Moeilijker De tekst is veel moeilijker te wijzigen, vertelde Lex de Heer ons. Soms, als hij aan wezig was bij de opname van een grammofoonplaat dacht hij wel eens: „dat woord leeft niet meer, dat heeft nu een heel andere betekenis". En een enkele keer zei hij wel eens tot een zanger of zang koor: „Laten we dat woord door zijn eenvoudige geestelijke liederen, zijn blad en zijn predi king. Persoon Er is veel kritiek geweest op zijn toekomstprediking. Velen meenden dat hij er te veel van wist, meer dan de bijbel. En al sprak hij misschien in het vuur van zijn rede wel eens wat sche matisch toch ging het niet om het „hoe" van de toekomst, maar om de Heër van de toe komst. Wie precies wilde weten hoe alles gebeuren zou, kreeg geen antwoord. Zo schreef hij in 1934: „Gods Woord geloven is veel meer dan de een of andere geschiedenis voor waar houden of de een of andere leer aan te nemen als zuiver; het betekent: In de Persoon van Jezus Christus te geloven en Hem te vertrouwen met uw ganse zijn." Even beroemd als zijn corres pondentierubriek, waren in het blad zijn „Tijdspiegels". Soms bestonden zij louter uit citaten uit dagbladen, vaak uit de Nieu we Haagsche Courant, soms wa- keling ingingen. In 1933 maakte hij zich reeds ernstige zorgen over Duitsland. Uitnodigingen voor spreekbeurten zei hij daar af, niet omdat hij bekend stond als een „anti-hakenkruisman", maar „omdat ik niet in staat ben over de toekomst des Heren te spreken, zonder als teken des tijds het belangrijke vraagstuk der Joden aan te raken. En daar toe zijn op het ogenblik de ge moederen in Duitsland te weinig ontvankelijk." Ernstig waar schuwt hij dan al voor de „Duitse christenen", die hun ge loof met hun nationalisme ver warren. Dat artikel zou wel haast opnieuw in onze tijd geschreven kunnen worden. Met hem is het blad niet gestorven. Wel bedankten er een aantal abonnees, maar hoofdza kelijk omdat andere bladen po pulair waren geworden. Maar andere abonnees werden gewon nen. Nog altijd krijgen rond 10.000 mensen het blad twee maal per maand in hun bus. 2 a 3000 exemplaren via col portage worden verkocht. En de colportage wordt verricht door de lezers van het blad en niet door betaalde krachten. Het ko mend herdenkingsnummer zal een oplage hebben van 15.000 exemplaren. Dezer dagen is ook een nieu we grammofoonplaat uitgeko men. Maar Johannes de Heer zingt daar niet meer op. %ijn beste platen van voor de oorlog zijn al opnieuw uitgegeven. Op deze nieuwe langspeelplaat ver tolkt de Hammond-organist Hans van der Steen liederen uit de bekende Zangbundel, die al in 1905 verscheen. meer op die plaat, Johannes de Heer spreekt nog wel tot zijn lezers. Sommige van zijn boeken worden nog altijd verkocht, maar ook in het blad wordt zijn „Profetische bijbelcursus" her drukt. evenals de „Brieven zon der omslag" van zijn vriend, ds. C. J. Hoekendijk, de vader van de Utrechtse hoogleraar die on langs naar Amerika vertrok. veranderen." Maar dan was het vaak of het lied toch niet meer het lied was dat vele jaren met liefde was gezon gen door duizenden. Er is nu een commissie van drie benoemd om de teksten te bezien. De bedoeling is dat er geen grote wijzigingen ko men. Hoofdzakelijk wordt de spelling van woorden aange past aan de huidige spelling. Ondanks deze revisie wil men de continuïteit met het verleden handhaven, ook bij die liederen waarbij i niet gelukkig is met de verta ling. „Volle verzeek'ring", en thousiast door duizenden ge zongen toen Billy Graham tien jaar geleden in ons land was. blijft „Volle zeek'ring", al denken wij bij het woord „verzekering" t genwoordig aan heel iets a ders. Nieuw Wel komen in iedere nieu we uitgave ook weer nieuwe liederen voor. Zo is dl opgeno men „Er zijn geen grenzen aan Jezus' macht". Niet ieder nieuw lied komt voor de bun del in aanmerking. Het 1 zich echt wel eerst een plaats „Soms", zegt Led de Heer. „zou ik wel eens van mensen willen weten: Moet dit of dat lied er in? Leeft het al voldoende. Neem bij voorbeeld zo'n lied als „Dank U", met het moderne rit Niet alleen jongeren zingen het graag, maar ook ouderen, maar leeft het voldoende in de bundel geplaatst te wi den? Dat zou ik wel eens wil len weten." iesladie Oppeln Hhans OpoUi 100 of 120 kilo zijn geen zeldzaamheid. Danzig is de genabuurde kerk van Stet tin. Dit betekent een zware be lasting voor de predikanten. Als regel kan maar eens n de maand of nog minder kerkdienst worden gehouden. Wanneer een predikant komt, leidt hij de dienst, geeft catechisatie, be dient sacramenten, bevestigt hu welijken en gaat na vier of vijf dagen weer verder naar de vol gende plaats Heeft de predikant zo rijn gehele gemeenie rondge reisd. dan moet hij meestal on middellijk weer opnieuw begin- r Dexe situatie heeft allereerst geleid tot een sterker accent op de betekenis van de „leek". Zij hebben al lang het huisbezoek op zich genomen. Zij leiden ook de leesdiensten. 9-lillende niet-rooms- katholieke kerken De Poolse raad van Herken om vat vijf protestantse groepen 'lu theranen, methodisten, gerefor meerden en baptisten). maar ook orthodoxen (400.000) en twee van Rome afgescheiden kerken, de Poolse Katholieke Nationale Kerk en de Mariavieten. Daarentegen bestaat er zo goed als geen enkel contact met de Rooms-Katholieke Kerk. Van enig „oecumenisch bewust zijn" is in de verhouding Ro me-Reformatie nog geen sprake Volgens „Kirche und Mann" Het is volgens het Duitse blad in ieder geval onjuist, om ten aanzien van Polen te spreken van een stervend protestantisme. Het kerkbezoek is zeer goed. de activiteit van de leken intensief en de offerbereidheid en de ge loofstrouw doen spreken van een zeer actieve en levende ge- De situatie van het Poolse pro testantisme lijkt veel op die van de oergemeente. Het zou een gro te dwaling zijn. als men op grond van de statistieken zou spreken van een innerlijk afster- We willen ditmaal een drietal recente pogingen in het kader van het streven naar wereldvrede signa leren, die de moeite van het kennis nemen meer dan waard zijn. Want zelfs daaraan schijnen we, in ons gehaaste leven van vandaag, al moeilijk toe te komen. AI deze strevingen, hoe moeilijk verwezenlijkbaar ook, hebben namelijk recht op onze positieve belangstel ling. Zo mogelijk op nog meer. menische Jeugdraad in Nedei Dooddoener le figuur, die zich achter n.'n onderzoeken dat vre ten misbruikt woord is. beginsel dus al velerlei men verkwist. terwijl I grootste deel der mensheid i brek lijdt. Regeringen, one irspectief kelijke hen bemoeilijken het reeds bestaande Aanvulling' Het oorlogs- en honger- vraagstuk blijft (gelukkig) velen bezig houden. Alle machteloosheid ten spijt, gaat men onverdroten voort met activiteiten die de aandacht opeisen, om dat dit momenteel (of nog altijd?) de enige mogelijk heid is. Bijvoorbeeld op deze manier: „In Vietnam sneuvelen dagelijks 2000 mensen. Elk slachtoffer kost de Amerikanen 20.000 kogels, hebben oorlogssta tistici uitgerekend. Wan neer komt aan die waan zin een einde?" oproep gaat dan plan heeft mag de vinger heden op niets uit te kun- "-wapens zijn omdat Toch is aantal Nederlanders. Delfgaauw <rk>. H. J. Lank- horst (psp), dr. H. J. Roethof 'hum.), prof. dr. Th. Rothuizen (geref.). dr. A. Vondeling (soc.) en Johan Winkler (he.v.). Derde poging, in mondiaal verband. Een oproep tot van de mensheid. Daarom het initiatief uit de vol- Wcreldburgers rap. schrijving als wereldburger langs te Amsterdam gehouden port dat de Buitenlandse Com- ondertekend gister van wereldburger Parijs. Het Nederlandse s( riaat heeft als adres postL te Bergen (NH). Het register mensen uit 78 la eerder meldden r van het velen nog wel bekende optreden van wereldburger tenschapsman inzake oorlog en vrede één van de weinigen land, die zich dagelijks de Vietnam-problematiek t doen verschijnen, geschre- i grote mate van on- Hamai, burgemeester prof. mr. B. V. A. Röling. „Bi nadrukkelijk grote waardr 'isch denken", want „elk onder- hecht. '-oek zal gedragen moeten wor- De zaak van oorlog en vredi den door de vaste overtuiging uitsluitend ln een zaak van hel dat mismoedigheid en apathie veranderen lijkt een op dit ogenblik de gevaarlijkste onbegonnen opdracht. De :egenstanders zijn. Het mers gedragen moeten worden door het besef van medeverant woordelijkheid voor alles wat ginds gebeurt". Als volgende recente poging fen, lord Bertrand Russell, de oekende filosoof en pacifist Na jan Nehru, dochter van wijlen Pandit Nehroe en anderen. In deze oproep heet het on der meer: „Bij gebrek aan su- oranationaal recht zijn de na- 'ies verplicht zich te verlaten op macht om hun belangen te bevorderen. Gevolg: oorlog, het zij gewild of ongelukkigerwijs Al hebben wetenschap en tech niek de mogelijkheden gescha- oen een wereldgemeenschap te De tweede stap die men wil doen bij voldoende reacties is het vormen van een soort „scha- duw-wereldcongres" omdat im mers de voorwaarden tot het tb?ekeildP-r" traan door' vele vakm bewaken. Allemaal idealist werkelijkheidszin- positievere instelling?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 26