Hoe verwerkelijken we kerk voor de wereld? „Philadelphia" viert tweede lustrum Een woord voor vandaag Gedurfde proef in Zeist Uw probleem is het onze. Calvijns werken vinden in Japan gretig onthaal Ha, dat moet u vaker doen: Finse kerk beschuldigd van opportunisme Puzzelhoek T i' P I'M lri i i r Politie handelde juisf bij rel op 19 maart DINSDAG 26 APRIL 1 Wandelt met „alle nederigheid en zachtmoedigheid, met Lankmoedigheid", schrijft Paulus aan de gemeenteleden van Efeze. Deze woorden beschrijven tegelijkertijd het leven van Christus. Wij moeten zo leven, omdat Hij zo leefde. Nederig heid! Lezen we niet van Christus dat Hij „het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht?" Pas toen mijn kinderen een hamster kregen heb ik die woorden begrepen. Het dier sleep te al het voedsel naar een hoek van zijn hok en verborg het onder krantensnippers en lapjes wol. Dan ging hij er op lig gen, met een houding van: „Dit is van mij en kom er niet aan." Het was zijn „roof", zijn bezit. Maar zo was Christus niet. Hij is God. Hij heeft recht op deze naam. Zo wordt Hij vaak ge noemd. Maar Hij kwam als mens, volkomen als mens. Hij praalde niet met zijn geestelijke en goddelijke kwaliteiten. Hij durfde in de ogen van de mensen minder te zijn dan Hij was. Zachtmoedigheid! Dat wil niet zeggen dat Hij niet kon toornen. Fel kon Hij getuigen tegen bewust ongeloof. Maar nooit spreekt Hij een hard woord tegen een mens in nood. Hij is altijd vol begrip, meeleven, en liefde. Lankmoedigheid! Wij zouden nu zeggen: Geduld. Wordt dat niet openbaar aan het kruis. Hij bidt om vergeving voor Zijn vijanden. Hij heeft nog hoop voor hen, zelfs voor de overpries- ters die Hem aan het kruis overleverden. Wat een geduld. En zo komt Hij tot ons, nederig, zachtmoedig om ons niet te kwetsen, geduldig. Zo geeft Hij zich aan ons, opdat wij ons zo aan de wereld kun nen openbaren. We lezen vandaag: Numeri 17 1-13 Of'IE Brieven die niet *Un voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten ln af zonderlijke brieven worden ge steld Per brief dient een gulden aan postzegels te worden tngeilo- Vraag: Een vrouw, die duurzaam Bescheiden leeft van haar man, kreeg toen zij 05 jaar werd. AOW voor onge- huwden. Toen haar man later 65 jaar werd. ontving zij de helft van het gehuwden tarief, dus minder. Is dit ^Antwoord: Dit geschiedt inderdaad overeenkomstig de wet. De wet be paalt namelijk dat duurzaam geschei den levende echtgenoten, wanneer bei den 65 jaar zijn en recht hebben op AOW. ieder de helft van het gehuw dentarief ontvangen. Vraag: Ik ben al 14 jaar gepensio neerd bij de Nederlandse Spoorwe gen. Tot twee jaar geleden had ik het beheer over een rijwielstalling. Tij dens deze werkzaamheden kreeg ik coupons ziekteverzekering. Nadat ik ophield daar te werken, moest ik lid worden van een ziekenfonds. Ik moet nu maandelijks ruim 41,44 plus 48 cent overbrugging per 4 weken beta len. Kom ik nu in aanmerking voor een bejaardenverzekering? Antwoord: U kan alleen een bejaar denverzekering bij een ziekenfonds afsluiten indien uw jaarinkomen blijft beneden de daarvoor geldende inkomensgrens van 5762 voor ge huwden en 5078 voor alleenstaan- (Van een onzer redacteuren) ZEIST Een kerkdienst betekent tweeërlei: eredienst aan God èn dienst aan de wereld. Krjjgt dat laatste in de doorsnee-kerk dienst wel voldoende accent? Vanuit die laatste vraag moet men het experiment zien dat de Evangelisch-Lutherse Gemeente van Zeist zondagmorgen en gisteravond heeft gehouden. Een proefne ming die men ,,opiniedienst" noemde, waarin ruimschoot gelegen heid was tot gedachtenwisseling. Duyvendak het gisteravond in een nabespreking onder woorden bracht: als dat verlangen er is, dan mag dat best in het hart van de gemeente, on der het kruis, vermeld worden. Het zou wel eens heel erg nodig kunnen blijken, dat we samen gingen praten over de vele vragen, waar randkerke- lijken mee bezig willen zijn. Er was tevoren de nodige ruchtbaar heid aan het initiatief gegeven en het werd zondag een overvolle dienst in de mooie, gloednieuwe Lutherkapel. Een discussiedienst die overigens op zijn beurt weer nieuwe discussie ople verde. Want een aantal vaste kerkgan gers kon de gang van zaken (dominee niet in toga, geen zegen, geen or gelspel) maar matig waarderen. In te genstelling met vele anderen, onder wie, praktisch alle niet regelmatige be zoekers die graag herhaling van een opinledienst zouden zien. In grote lijnen was de dienst als volgt verlopen. Zondagmorgen eerst gelegenheid tot het leggen van infor meel contact met koffie. Aanvang van de dienst met een korte toelichting. Fluitconcert op grammofoonplaat. Aan de orde stellen van het thema (in dit geval: „Partij kiezen voor de wereld") niet door een ambtsdrager maar door een „leek", gedachtig aan de waarheid dat iedere gelovige het priester-zijn tot uiting kan brengen. Opnieuw kort muziek. Gedachtenwisseling en afslui ting met gebed en lied. In dienst is meer vrijheid geoorloofd Het idee hiertoe werd geboren in enkele jonge echtparengroepen uit Zeist, Driebergen en Doorn, hoofdzaak- lijk randkerkelijken, die de gebruike lijke kerkdienst met liturgie en preek niet zozeer bevredigt, omdat men er dp relatie tot het leven-van- alledag te zeer in mist. Mag de gemeente aan dat verlangen tegemoet komen, moét ze dat wel licht? In grote meerderheid zei de Lu therse Gemeente in Zeist daar hart grondig „ja" op. Zoals de predikant ds. ten de gelovigen zich voortdurend be zinnen. En daarvoor is nodig, dat „diep indalen in de geheimenisvolle bronnen van het geloof". Alleen dan kan een dialoog gerealiseerd worden in een atheïstische tijd als de huidige. Méér Wat er in concreto verder gaat ge beuren? Er zullen nieuwe opinie diensten worden belegd, al of niet in plaats van de „gewone" kerkdienst. Te verwachten thema's: Eenzaamheid, dienstbetoon, verkeer, rebelllerende jeugd, flatneurose, woningnood. Heel cru werd de opdracht van de kerk gisteravond met het vol gende gespreksfragment (histo risch) geïllustreerd. GEESTELIJKE: „Ik heb me met het evangelie te bemoeien, niet met wereldse zaken". MAN: „Als Christus er net zo Dver gedacht had, zou Hij stokoud sijn geworden". Lekker en gezellig: vla-flip met slagroom! Aartsbisschop contra socioloog (Van onze kerkredactie) pOKIO Bijzonder groot is in Japan de vraag naar de werken van Calvijn. En verbazingwekkend is het daarbij, dat Calvijn niet alleen gelezen wordt door predi kanten of leraars, maar ook door tieners, huisvrouwen, arbeiders. Een speciale vereniging, het Japanse Calvijn-vertalingsgenoot- schap, kan de vraag niet bijhouden, Calvijns werken voorzien duidelijk in een behoefte aan een dieper verstaan van het christelijk geloof onder de Japanse christenen. Zo schrijft ds. John Timmer in een Drs. J. Reiling voorzitter BW A-commissie BILTHOVEN Drs. J. Reiling, rec tor van het Nederlandse baptistensemi narie. is benoemd tot voorzitter van een van de vier studiecommissies, die de Baptisten Wereld Alliantie heeft benoemd. De commissie, die hij zal leiden, gaat zich bezinnen op de leer van de doop. Verschillende aspecten van geloof en praktijk zullen de aan dacht krijgen. R rn is woord-puzzel Horizontaal: 1. plaats in Z.H.; 2. alvo rens - oder dergleichen (afk) - orient expresse <afk>: 3. levensvocht in orga nische lichamen - vorstelijk eigendom: 4. neep - plaats in Gelderl.: 5. biersoort - rijschool (afk) - familielid - en omstre ken (afk 6. rechten inbegrepen (afk) - vinnige klap - vlaktemaat.; 7. rund vogel - lol: 8 schermwapen - hoekpijler 9 een zekere - bekende afkorting zwak. p i I ILLLL Amerikaanse kerk van Nederlandse origine zendeling in Japan en voorzit ter van de publikatiecommissie van de zending van deze kerk in Japan. Met de regelmaat van de klok verschijnen de delen van Calvijns uit legging van het Nieuwe Testament. En opmerkelijk is, dat bijna alle delen inmiddels al weer herdrukt zijn. Zo beleefde Calvijns Romeinencommen taar in het Japans reeds zijn zesde druk. En dan te bedenken, dat de uit gever, die het in Nederland aandurfde om deze Romeinencommentaar weer eens te herdrukken, na jaren ondanks een drastische prijsverlaging zijn voor raad nog steeds niet kwijt is. Het Japanse Calvijn-vertalings- genootschap wilde zich bij Calvijns bij belcommentaren beperken tot het Nieuwe Testament. Maar uit de reac ties, die het binnen krijgt (in elk deel wordt een antwoordkaart ingesloten), blijkt, dat veel mensen ook Calvijns commentaren op het Oude Testament willen hebben. Er zijn in het Japans haast geen uitleggingen van het Oude Testament te krijgen. Het genootschap zal daarom nu in ieder geval Genesis en de Psalmen (respectievelijk in twee en vijf delen) doen verschijnen. Daarna zal worden Vertikaal: 1. mom - lied: 'i annloop vorderen: 3 eetgerei - edelkniap: 4. e!.<c - buitenhaven; 5. de oudste elk' - op roer; 6. optelling -plaats in Duitsian-1 - term bij het schaakspel; 7. vogel - deel vpn een on'kenn'nr (Fr): 8. ontkenning <Fn<ri - ziitak Rb-me - voorzetsel; Ö- voorzetsel - toethoorn. Boroprtin "swerk NED. HERV. KERK Beroepen te Haarlem (vac. B. K. W. Dijkstra), G. W. IJzerman te Bever wijk; te Terheyde, Ph. M. Becht te Zaanslag. Aangenomen naar Heeg, A. Griffioen te Oudega (HO). Bedankt voor Eist (U.), Joh. Kort- leve te Klundert; voor Oldeboorn (toez.), M. Ruster te Anjum. GEREF. KERKEN Beroepen te Vlaardingen (vac. H. J. Heynen), D. Kloppenburg te Vlaar dingen; te Wommels, kand. C. van Ginkel te Ede. Bedankt voor Hallum, B. Boelens te Delden. GEREF KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Zwagerveen, A. Hordijk te Baflo-Warffunm. Bedankt voor Onnen, H. H. van dei- Linden te Kaapstad. CHR. GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Scherpenisse, H. van Gilst te Tricht en W. C. Lamain te Grand Rapids. menie; -t. lhï, j. i>«, -•------ 8. e.k: 9 Bea: 10. Bern: 11 Beesd. 12. ■Eerste. Vertikaal: 1. Kemenade; 2. Edelen; 3. Menie; 4. Eli»: 5. Nee; 6. An; 7. Elkander; 12. e.k.; 11. Bea; 10. Bern; 9. Beesd; 8. Eerste. BAPTISTENGEMEENTEN De belangstelling voor Calvijns dog matisch hoofdwerk, de Institutie, is al even groot. De delen, die al versche nen zijn, werden reeds vijfmaal her drukt. Enkele maanden geleden vol tooide de vertaler, de jonge predikant ds. Watanabe, het laatste deel. Ter gelegenheid van dit feit werd in Tokio een diner gehouden, waarop ds. Watanabe werd gehuldigd, maar niet minder zijn vrouw, die een baan als onderwijzeres heeft moeten aannemen, om het financieel mogelijk te maken, dat haar man dit werk kan doen. Op het diner was er de gewone rij van sprekers. Vele theologen kwa men vertellen, hoe belangrijk de Institutie voor hen was. Maar de meeste indruk maakte een vrouw. Een moeder van een groot gezin ge tuigde er van, wat deze vertaling voor haar persoonlijk had betekend. Zij vertelde ook van haar vreugde, dat zij in staat was geweest, het grootste deel van de Institutie vast te leggen op de band ten behoeve van een blinde theologische student. Israël erkent nu liberale Joden (Van een medewerker) JERUZALEM De Israëlische rege ring heeft besloten naast het ortho doxe Jodendom voortaan ook liberale en conservatieve uitingen van reli gieus Joods beleven te erkennen. Libe raal- en conservatief-Joodse gemeen ten zullen van het ministerie van godsdienstzaken dezelfde hulp krijgen bij de bouw van synagogen en het houden van synaeoeale diensten, als de orthodoxe gemeenten. Er zijn in Israël maar weinig libera le Joden. Alleen in Jeruzalem hebben zij een synagoge. Elders moeten zij hun diensten houden in gehuurde loka liteiten, maar de meeste verhuurders willen voor hen hun zalen niet ter beschikking stellen, of trekken hun anvankeliike toestemming weer in. De oorzaak schijnt te zijn. dat ortho doxe rabbijnen druk uitoefenen op de zaalverhuurders, om hun zalen niet ter beschikking te stellen. Hiertegen zijn sterke protesten gekomen uit de Verenigde Staten, waar het liberale Jodendom het grootst is. De liberale Joden hebben hun opvat tingen nog niet op grote schaal in Israël willen verspreiden uit vrees, dat de bevolking in verschillende gods dienstige kampen verdeeld zou wor den. Zy zien echter in Israël een groot terrein braak liggen, daar tach tig procent van de bevolking niet de orthodox-Joodse beginselen is toege- Martin Luther King tegen Amerikaanse Vietnam-nolitiek MIAMI De SCLC, de organisatie van dr. Martin Luther King, die zich inzet voor de burgerrechten van de negers in de Verenigde Staten, heeft de Amerikaanse regering opgeroepen, haar troepen uit Zuid-Vietnam terug te trekken en de regering van gene raal Ky niet langer te steunen. Met deze resolutie heeft Kings organisatie zich voor het eerst uitgesproken over de kwestie-Vietnam. Velen hadden er al lang bij dr. King op aangedrongen, dat zijn organisatie zich over Vietnam zou uitspreken. Tot dusverre vreesde men echter, dat een dergelijke actie de strijd voor de bur gerrechten van de negers zou verzwak ken. Kernvraag Is een dienst nu nog wel dienst, als we hem zo gaan inrichten als we zon dag deden, ook al gesohiedt dit dan maar een aantal malen 's jaars? Dat was de kernvraag die steeds weer in de „nabetrachting-discussies" aan de orde kwam. Antwoorden: dienst wil ook zeggen dienst aan de wereld; we moeten het zout der aarde zijn. Nooit mag verge ten worden dat de diensten zoals wij, kerkmensen, ze kennen, samenhangen met ons cultuurpatroon, en dat daar vrijheid ip geoorloofd is. Denk aan de zending: een dienst bij de Bataks is volkomen anders dan die bij het westen. Waarom dan niet in de dienst vormen gezocht die de.niet-re- gelmatige kerkganger in ons land aanspreken? Dat is in de volle zin van j het woord dienstverlening aan verte genwoordigers van de tachtig procent die geen enkele binding met enige kerk meer hebben. Toekomst Bovendien: of ze het wil of niet. de kerk gaat een „vita experimentalis' tegemoet, zij zal daar wijzen alle voortekenen op verrassender, min der gecontroleerd, vrijer, beweeg lijker, dialogischer moeten worden dan voordien. Ja, misschien zal de kerk zichzelf wel letterlijk en figuur lijk moeten gaan wegcijferen om waar lijk een zoutend zout te kunnen zijn. Waarmee uiteraard niet gezegd wil zijn dat het dit experiment nu was, Het gaat er om, dat de kerk. al probe rende, metterdaad meer verantwoorde lijk wordt voor allen, dat zijn juist ook die buiten de kerk staan, zoals gezegd: tachtig procent. Daarop moc- (Van onze kerkredactie) HELSINKI De Finse kerk is „to taal ondemokratisch". En om haar ou de voorrechten als staatskerk maar te kunnen behouden, Is zij bereid tot ver regaand opportunisme. Zij is daarvoor zelfs bereid haar eigen zedelijke nor men, bij voorbeeld ten aanzien van het huwelijk, prijs te geven. Zo luiden de beschuldigingen, die de Finse socio loog prof. Eskola aan het adres van de Finse lutherse kerk heeft gericht en die op het ogenblik de publieke opinie van het land bezig houden. De lutherse kerk omvat volgens de officiële gegevens van het ministerie 93,1 procent van de bevolking (andere kerken 1,6 procent en onkerkelijk 5,3 procent) en heeft als staatskerk een bevoorrechte positie. Volgens prof. Eskola misbruikt zij die om haar ei gen belangen te beschermen en an dersdenkenden tot zwijgen te brengen. Als voorbeeld noemt hij het godslaste ringsproces tegen de schrijver Hannu Heel wat minder aandacht, dan het bezoek van dr. Ramsey, de aartsbisschop van Canterbury, kreeg het bezoek, dat dr. Mare Boegner dezer dagen aan paus heeft gebracht. Dr. Boegner ere-voorzitter van de Franse protestantse federatie. Whitley-college, een baptisten theolo gische faculteit, die geaffilieerd is aan de universiteit van Melbourne, heeft dezer dagen een legaat van meer dan 2,5 mil joen gulden ontvangen uit de nala tenschap van Alexander Crocket. Verle den jaar legateerde een zuster van de heer Crocket acht ton aan dezelfde school. Israëlische eer fh Lak voor Duitsers Kol KEULEN Vier Duitsers zijn c^rsl derscheiden met de „medaille der giouc rechtigheid", een hoge Israëlische otndi derscheiding voor buitenlanders, onScb dat zij onder het nationaal-socialijellii tisch regime met gevaar voor eigsal leven Joodse medeburgers gered he'»itg< ben. Onder hen zijn de bekende BeiKei lijnse Probst Hein rich Grüber en ^UU1 Heidelberger prelaat dr. Hermarpg Maas. ;LE' De onderscheiding geeft de dragees het recht een boom te planten in Lp Allee der rechtvaardigen te JeruzC lem. Bij de overhandiging van de raf e dailies zei de Israëlische ambassades?" in West-Duitsland Asjer Ben Natharv® dat de vier Duitsers uit liefde tot ir mens en een diep geloof hen hulp lx den, die niet meer als mensen erkenky. werden. Probst Grüber is ook gekozen %ci ere-voorzitter van het Duits-IsraëlisiLn, genootschap en tot voorzitter van h(Ko Salama, dat vorig jaar groot opzien gebaard heeft. Prof. Eskola's grootste bezwaar richt zich tegen het feit, dat kerkelijke ver- ordeningen weliswaar door het parle ment moeten worden goedgekeurd, maar dat alleen die parlementariërs mogen stemmen, die zelf lid van de kerk zijn. Het hoofd van de Finse kerk, aartsbisschop Martti Simojoki, heeft onmiddellijk gereageerd op de kritiek van prof. Eskola. Kerkelijke verorde ningen zijn zuiver interne kwesties. Zij zijn niet bindend voor staatsbur gers, die niet lid van de kerk zijn, Daarom spreekt het volgens de aartsbisschop vanzelf, dat aan stem ming over dergelijke zaken in het par lement alleen kerkleden deelnemen. Betreft het daarentegen bepalingen, - ,r - die voor het gehele Finse volk van dl§ onhoudbaar aldus dc aartsbfcr; betekenis zijn (zoals betreffende het j schop, dat de kerk ondemokratisch o»n godsdienstonderwijs, de wetten op I treedt. sidt godslastering of de wijze, waarop de Ook Eskola s bewering, dat de ke; D algemene christelijke feestdagen wor-]?1* opportunistische overwegingen wred den gevierd), dan vaardigt het Finse|ter haar zedelijke wijn zou doe d parlement zelf de wetten af, waarbijnoemde aartsbisschop Simojoki volïfier het niet gebonden is aan kerkelijke di6 ongegrond. Christenen moeten o adviezen. bevangen vragen, of er onder de trad tionele normen regels zijn, die in f"1- De kerk kan niet het initiatief ne men tot scheiding van kerk en staat, zoals prof. Eskola wil. Hierover moet het parlement beslissen en er zijn nieuwe situatie niet meer als christtjtt lijk kunnen worden beschouwd. Er Jnt maar één norm, die blijft, zo stelqNi hij: het liefdesgebod. ld. MINISTER ANTWOORDT KAMERLID: Met sabel werd niet geslagen DEN HAAG In antwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid Bruggeman van de PSP heeft mi nister Smallenbroek van binnen landse zaken gezegd, dat het onder zoek niet bevestigd heeft, dat de politie met de sabel mensen ge slagen zou hebben. Het gebruik van gummistok en lange wapen stok vond plaats, nadat onder Resultaten kwamen zonder ophef tot stand (Van een onzer verslaggeefsters) JJTRECHT Philadelphia de landelijke protestants-christelijke vereniging van ouders en vrienden van het afwijkende kind, jubi leert. Tien jaar geleden werd de vereniging opgericht. Het zijn jaren van goede samenwerkingt groei en onverwachte resultaten geweest, die zonder veel ophef tot stand kwamen. Op vrijdag 6 en zaterdag 7 mei zal in Utrecht het jubileum worden her dacht. Op 6 mei wordt in de Janskerk een dankdienst gehouden, waarin ds. H. S. J. Kalf uit Bennekom voorgaat en die om acht uur begint. Medewer king verlenen het Utrechts Kamerkoor onder leiding van Mees van Huis, dc zangeres Dc van Oene en de organist Stoffel van Viegen. Herdenken Op 7 mei zal in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen een her denkingssamenkomst worden gehou den, die om tien uur begint. Na het openingswoord van de voorzitter, de heer J. J. Dondorp, zal de heer B. Roolvink spreken over De gehandicap te mens in een veranderende wereld. In aansluiting daarop zal in de middag de tiende ledenvergadering worden ge houden. De vereniging, die steeds meer be kendheid heeft gekregen, is ontstaan op initiatief van protestants-christe lijke verenigingen betrokken bij het buitengewoon lager onderwijs en de nazorg. Ze wil het onderling contact tussen de ouders van het afwijkende kind verstevigen om samen met de zogenaamde „vrienden" zich in te zet ten voor de zorg voor deze kinderen. Leden De start bleek een schot in de roos, want binnen heel korte tijd waren er enige duizenden leden en een tiental afdelingen. Nu is dit uitgegroeid tot zestienduizend leden en vijfenvijftig afdelngen, terwijl het orgaan, het Con tactblad, een oplage van vijftiendui zend exemplaren telt. Opzienbarend is het aantal Phila delphia tehuizen, dat de laatste zes jaar werd geopend en waarmee de stichting Beheer Philadelphia Tehui zen is belast. Omdat de tehuizen een gezinsvervangend karakter moeten dragen zijn ze niet te groot geworden: niet boven de honderd. Zeven tehuizen zijn er inmiddels opge richt, w.yjrvan de Bijenkorf in Nunspcet de eerste was. Tevens is er e< .i school imbecielen in Nunspeet, terwijl besprekingen voor meer tehuizen in vol le gang zijn. Op het ogenblik is er specia le aandacht voor regionale en plaatse lijke tehuizen, tehuizen voor alleenstaan de debielen, klnderdagverblijv vlnclale tehuizen. Kerkdiensten Behalve deze spectaculaire ontwikke ling is er in de afgelopen jaren stand gekomen. De belangstelling van dc kerk voor het gehandicapte kind bij voorbeeld gegroeid. Er worden bijzonde re diensten voor hen gehouden aandacht voor het catechetisch onder wijs. De medewerking van officiële organen neemt toe. De ministeries van maats :hap- pelijk werk en sociale zaken ste er niet alleen moreel, maar bij de aanpak ook financieel. En zo zijn er diverse instanties die niet achter blijven. Toch ziet Philadelphia de allergrootste zegen niet in het uiterlijk succes en de werkzaamheden in het publieke leven, maar het gegroeide onderlinge contact tussen duizenden ouders, die zich in hun „bijzondere" opdracht yersterkt zien. andere gemotoriseerde politie-een* heden waren verschenen om de ir moeilijkheden verkerende politiej ambtenaren bij te staan. De minister had zich terstond nadag hij er kennis van kreeg, dat op l^s maart te Amsterdam ongeregeldheden hadden plaatsgevonden, van het gebeu ren op de hoogte gesteld. De be windsman wilde echter dc uitkom? van het, door de rijksrecherche in gestelde onderzoek afwachten. Dit on derzoek is nog niet geheel voltooii maar het voorlopig resultaat geeft voldoende duidelijk beeld van het ge beurde om de beantwoording van d rragen niet langer uit te stellen. Toen na anonieme mededelinge omtrent onrust op de Prinsengracht e omgeving een politie-patrouille te plaatse arriveerde, was er een oploo van 5 a 600 personen, die het verkee belemmerden. Van pogingen uit he publiek om de rijweg vrij te maken, i de minister niets gebleken. Hij ach dit ook niet relevant, omdat de politii niet behoort af te wachten of pogingei uit de menigte, om zelf de orde t herstellen, met succes zullen wordei bekroond. De aanvankelijk optredende poli tie-ambtenaren stuitten bij hun pogin gen om de weg vrij te maken op ge brek aan medewerking en op verzet waardoor uitgebreider en krachtige optreden noodzakelijk was. Risico Wanneer de politie bij een oploo geweld moet gebruiken kan zulks me zich brengen, dat het geweld een on persoonlijk karakter krijgt en ook de genen treft, die zich niet aan agressi schuldig maken. Dit is het risico vai hen, die een aanmaning zich te verwi; deren in de wind slaan en zich b opstootjes, relletjes of ongeregeldhedei blijven ophouden. Het is overigens op gevallen, dat men daar vaak dezelfdi personen aantreft. Het door vragensteller bepleite on derzoek is ingesteld door de rijksre cherche. De resultaten van dit onder zoek hebben de aanvankelijke indrul van de minister bevestigd dat, zo d politie een verwijt kan worden ge maakt, het is dat in de gegevei omstandigheden, waar moeilijkhedei konden worden verwacht, niet ii plaats van twee man terstond voldoen] de personeel onder leiding van hogei kader is uitgerukt. In dat geval had- den degenen, die aan bevoegdelijk ge- geven bevelen niet voldeden, onmid dellijk en zonder schermutseling kun nen worden gearresteerd. Uiteraard ontlast dit de wederspannigen niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2